Jump to content

Aktiv/ikke-aktiv DFS skytter?


smaug

Recommended Posts

Helt korekt..

 

To kvelder med "minimum" 15 skudd før oppskyting,

Mange vil ha innskrevet 25 skudd første kvelden for da trenger de ikke mer en fem skudd neste kveld,

Derfor så skriver vi inn "15skudd uansett" pr kveld selv om de har skutt 25 skudd den kvelden.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Altså, du stiller på trening på en skytebane tilhørende et lag du ikke er medlem i på en treningskveld for DFS-skyting for å drive med noe som DFS i det hele tatt ikke driver med; det får du ikke lov til og din løsning er å skrive lange, usammenhengende innlegg her inne?

 

Kan det hende du bjeffer oppetter feil tre.....

Ja i prinsppet har du helt rett Chiefen i det du skriver men likevel, fullt så sort/hvitt er det ikke. Jeg har altså ikke vært der første gang i år å skutt der. Jeg var der i fjor også, men ikke en hel sesong, meldte meg vel inn på sommeren eller noe sånt. Da var jeg altså der å trente mer eller mindre sammen med andre DFS skyttere å følte vel at det ikke var noe tema. Vi pratet litt skjit og jeg følte vel at jeg var på vei til å opprette et slags kjent ansikt der. Jeg trente på 300m mest og hørte med folkene som var der om det gikk bra og fikk til svar at jeg egentlig hørte til på 100m men så lenge jeg traff skiva var alt helt topp. Har da blitt tildelt skiven lengst til høyre og vært strålende fornøyd med det. Dette var da på uansett dag jeg kom så lenge banen var åpen. I år derimot er det som om jeg har kommet til et helt annet lag, så om det har vært et styremøte eller to i mellomtiden hvor de har tatt dette opp og vil ha det bort eller ikke, vet jeg ikke men det er mulig. Jeg håper bare for dette laget sin del at det ikke er "grinebiterene™" som kun vil ha det sånn og at resten ikke ser problemet men akkurat nå spiller det ingen rolle.

 

Bare så det er sagt så krever jeg ingenting. Jeg antok bare(feilaktig kanskje) at når man er medlem og skyter på de samme skivene til de samme tidene i mer eller mindre samme manér som alle andre, at det er OK at rifla har tofot og optikk og at man ligger i en vanlig fritidsbukse å skyter.

Poenger har vært fra første ordå finne ut om alle andre skytterlag er sånn eller om det bare er her det er sånn. Har alle andre det sånn også, er det vel sånn det er og skal være. Verre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vere medlem av fleire DFS lag, men du kan berre vere klasseført i eit lag/skyte for eit lag pr år.
Ikke iflg disse karene. Man kan ikke under noen omstendigheter være medlem i flere DFS lag samtidlig. Det kunne føre til eksklusjon i to år.

Fra skytterboken 1.830:

1.830 Medlemskap og overgang fra et skytterlag til et annet

1. Enhver skytter som står i organisasjonen skal ha sitt hjemmeskytterlag. Ved nyinnmelding skal vedkommende lags styre spørre om skytteren skal stå som aktivt medlem i laget for dette år.

Gir vedkommende urette opplysninger som kan føre til at det blir utbetalt statstilskudd for skytteren til flere lag, blir denne å sette utenfor organisasjonen i to år. Slik avgjørelse blir å innta i årsmeldingen. Et skytterlagsstyre har rett til å nekte en skytter å delta i lagets premieskytinger hvis laget ikke er vedkommendes hjemmeskytterlag.

2. En skytter kan kun flytte over til et annet hjemme skytterlag en gang i kalenderåret, og da kun hvis vedkommende kan framlegge bekreftelse fra det lag man ønsker å gå ut av, at en har ordnet sine forpliktelser overfor laget, og at utmeldingen er godtatt og at det frafaller krav om statsbidrag for året. En skytter som bytter hjemmeskytterlag kan kun delta i ett landsdelskretsstevne, samlags stevne, organisasjonsmedaljeskytingen og dugleiksmerkeskytingen samme kalenderår.

Neste punkt står det også:

1.840 Adgang til å representere to lag

En skytter kan, når begge lag er enige, gis adgang til å representere et annet lag i skifeltskyting og skogsløp med skyting enn sitt hjemmeskytterlag. Ordningen er begrenset til samlaget og godkjennes av dette.

 

Dette er alt jeg har funnet ut om dette temaet fra Skytterboken, men det sier meg egentlig ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

Ok, prøver nøste i informasjonen.

I fjor fikk du skyte sammen med klasseførte skytterne i laget (når det var andre på trening)?

I år blir du jagd bort av 2 personer (når det ikke var andre på trening), var de to personene av de klasseførte skytterne i laget?

 

Hvis JA på begge spørsmålene, hvorfor fortalte du ikke den første informasjonen i startinnlegget hvor det omtrent ble konkludert med at DFS skyttere er vanskelige grinebitere og at du ikke fikk skyte var representativt for DFS (slik leste jeg det)

Link to comment
Share on other sites

Der jegere tar i et tak ender det ofte med 2-3 kvelder i uka fra april til september og gjerne en god del lørdager ellers i året. Rart hva en får til om en prøver litt selv..

 

Sånn av erfaring, de som klager høyest om hvordan ting skulle ha vært er de som har like mange forklaringer på hvorfor akkurat ikke de kan stille opp som Max Klinger har for at han burde få dimitere.

Det er vel ingen foreninger eller idrettslag ellers her i Norge som forventer at et nytt medlem først skal stille opp på dugnader, før han får se hva foreningen/laget kan gjøre for han og om denne gruppen mennesker passer sammen? Dugnader er vel noe som kommer mer og mer når man begynner å bli litt husvarm og føler at man faktisk kjenner noen. Ofte så er det vel noen man kjenner innen en forening/lag som "verver" en inn i et dugnadslag?

Jeg er da ikke 12år heller og har vært og er medlem i andre foreninger også hvor man først bare vil ha medlemmene inn i varmen, få de til å like det resten driver med, overbevise de om at denne foreningen/laget/klubben er det beste som har skjedd siden ferdigkuttet brødskiver ble oppfunnet. Mange vil da når de føler at "disse menneskene like jeg" og "dette liker jeg å gjøre", være med å bidra mye eller lite.

Bare for å ha sagt det. Jeg kan bidra med mye rart jeg. Jeg har ressurser til å drive med både det ene og det andre, men det er ikke sjangs i havet at det første jeg sier er: "at jeg kan sjekke alle kontakter og koblingsbokser til de elektroniske skivene deres" eller spikre nye målrammer osv osv før jeg i det hele tatt ser om jeg er velkommen inn og har muligheten til å ha en sånn passe forutsigbar trening.

Link to comment
Share on other sites

Ok, prøver nøste i informasjonen.

I fjor fikk du skyte sammen med klasseførte skytterne i laget (når det var andre på trening)?

I år blir du jagd bort av 2 personer (når det ikke var andre på trening), var de to personene av de klasseførte skytterne i laget?

 

Hvis JA på begge spørsmålene, hvorfor fortalte du ikke den første informasjonen i startinnlegget hvor det omtrent ble konkludert med at DFS skyttere er vanskelige grinebitere og at du ikke fikk skyte var representativt for DFS (slik leste jeg det)

Er ikke helt sikker på hvilken informasjon du savnet i første innlegg? Nei jeg har aldri hevdet at alle DFS skyttere er vanskelige folk. Jeg skrev "grinebitere™" med viten og vilje for å understreke at jeg sikkert har møtt noen av de berømte grinebiterene man har hørt om før her på kammeret angående DFS. Før dette har jeg opplevd DFS som en relativt fleksibel og folkelig organisasjon med fotene plantet godt på bakken(ja jeg har faktisk det).

Jeg vet ikke om de to lederene for jegerskytingen er klasseførte eller ei. Jeg ble først jagd bort en mandag som var for klasserførte(aktive?) skyttere. Kom tilbake på onsdag og snakket med de samme personene pluss sekretær for laget og fikk mer eller mindre alt bekreftet. Sekretær fortalte at jeg ikke kan være medlem i to lag samtidlig fordi sånn og sånn, og klasseførte skyttere til stedet bekreftet at de ikke ville ha meg der sammen med de på 300m trening. Ikke noe fordi sånn og sånn gjør vi dag, det var bare regelen for jegerskytingen at de skulle kun være på 100m.

 

Og igjen, jeg er ikke ute etter å ta noen eller endre på noe som kanskje fungerer helt utmerket for de. Jeg bare hadde inntrykk av etter å ha lest her i noen år nå, at veldig mange skytterlag var glade for å få noen nye inn som var interessert i skyting og som kanskje gjør det på en litt annen måte. Dette inntrykket fikk jeg delvis forrige sesong jeg var der. Jeg anså det som en vinnvinn for skytterlaget at de får nok et medlem, litt mer inntekter i pølsebua og med tid og stunder, noen som kan bidra med ting som kanskje ikke alle andre kan(det skriver jeg fordi jeg har overhørt noen samtaler før om hva de sliter litt med og har tenkt at dette er barnemat å finne ut av men har holdt kjeft fordi tillitt og respekt går litt begge veier).

Link to comment
Share on other sites

Nei, men de fleste foreninger/lag syns vel det er greiest om nye medlemmer som dukker opp holder på med samme aktiviteten som dem før de setter igang med sine egne prosjekter ;)

 

Tydeligvis har du ikke gjort fjeset ditt kjent overfor de rette folkene. Det går det vel an å gjøre noe med, mitt forslag er likt med det andre har sagt, finn frem diopteret til den Saueren, og delta på "vanlig" trening (ikke for klasseførte altså, det betyr vel at du må ha resultater fra forrige sesong å vise til). Det kan de da vel umulig nekte deg.

Link to comment
Share on other sites

Det at du tidligere har fått skyte når det allerede har vært folk å skutt på 300m banen (selv om det har vært DFS program som har vært skutt) er informasjon som muligens (iallefall fslik jeg leser det) krasjer litt med:

Jeg får ikke lov til å skyte sammen med "aktive skyttere" what so ever. Jeg får kun lov å skyte sammen med jegergruppa og da KUN på 100m.

300m er bare å glemme. Et medlemskap i DFS betyr derfor at jeg kan trene gratis hver onsdag på 100m og det er det.

 

og

 

Hittil sitter jeg litt med følelsen om at det er slik DFS er rett og slett med noen unntak. DFS som organisasjon ønsker ikke andre enn sine egne uansett om de betaler for seg eller ei,

 

Men jeg kan jo selvfølgelig ha misforstått, oversett noe, osv.

 

 

Forresten skal man kun være medlem i et DFS lag.

Link to comment
Share on other sites

Tja de banene som er der jeg har bodd de siste 30 årene har baner der hvem som helst omtrent kan få skyte, og omtrent når som helst bortsett fra når det er stevner, dugnad, osv, fra ca 8 til ca 21 hver dag, hele året. Å ingen av de banene kalles NJFF baner.

 

Så flott, men da forstår du sikkert også at problemstillingen er såpass fjern for deg at dine erfaringer ikke nødvendigvis er relevante for de som sliter med å få skytetid.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg rundt meg, i skytterlagene jeg kjenner til, så ser jeg en 1:1 korrelasjon mellom hvordan man tar imot nye folk som kommer på banen, og antallet rekrutteringsskyttere, aktive skyttere, og dyktige skyttere.

 

De lagene man "bare kan komme innom og skyte" hos, er også de som har størst suksess innen idretten skyting, og de lagene der en møter: "det finner vi en måte å løse på", eller "la oss prøve det", der er det god stemning, god utvikling.

De lagene der folk bare ser måpende på deg etter at du har spurt om du kan skyte noen skudd med langholdsrifla på 200meteren - der er gjerne aktiviteten og inntektskilden i laget = organisert oppskyting i sesongen for det, og lite annet.

 

Dette har forbanna lite med selve DFS å gjøre. Det er måten folk tenker på som er problemet.

 

Kommer det en og vil prøve å skyte når jeg er standplassleder, så får han det - et par ganger har jeg tatt meg i å ha lyst til å si nei. Men jeg NEKTER å si nei før det er bevist at det ikke går. Men har har bedt folk om å slutte å skyte på 200m pga. det jeg så på anvisningen - den samme 200meteren som idag ikke virker - midt i et stevne med 100-200 deltakere. Jeg skjønner at folk er redde for skivene sine.

 

Når jeg igår på 100m, så opptil flere småjenter på sånn 8-10 år, som skjøt bedre enn 98% av SBSK sine medlemmer, så skjønner jeg også at innbarka DFS folk ser på andre som "noe tvilsomme" skytemessig.

 

Folk som Smaug har et problem. De er interessert i skyting, men ikke i jaktfelt, og ikke i DFS sine baneprogram. De er altså skyttere, men har ikke noen bane å skyte på. Slik skyting som de er interessert i.

Da får en fort slengt: "bygg dere en bane" - det er jo så enkelt :roll:

Men, de må også forstå at de som skyter på banetreningene, enten de er unger eller voksne, på 100 eller 300m, de trener faktisk for å bli gode i et program. Det er ingen tvil om at en slik trening forringes av at det er noen der som smeller litt i hytt og pine, eller ikke helt følger med, eller som de må ta litt ansvar for, etc. Folk forsøker å konsentrere seg, finterpe på detaljer, ikke tenke på noe annet - "Aktive DFS skyttere" er gjerne en hel del mer "seriøse" enn oss jallaskyttere - og det må en ta innover seg. Du kommer ikke på ei karatetrening for å bokse for deg selv i et hjørne?

 

Her kommer min mening, fra skytterlags-enden av meg (så får dere selv vurdere om det er foran eller bak..):

Siden DFS har de facto monopol på skytebaner, kommuner tror at all skyting er DFS - og siden banene stort stort sett har fått eller får tung støtte gjennom både lov og økonomiske bidrag så har DFS et ansvar for at også andre får tilgang til skytebaner.

Samtidig er skytesport i Norge under press, og reguleringskåte myndigheter ser i alle retninger for å knappe inn aktivteten - her er antallet skyttere et av de meget få motargumenter vi har - alle som kommer på en bane skal forsøkes rekruttert. Og rekruttering skjer ved å slippe folk til, ikke ved å stenge de ute.

Skytternorge må ta dette innover seg, og kan lære mye av andre aktører her i bibelbeltet - "hindre dem ikke" (Lukas 18, 16-17)

 

På sikt er det i vårt eget beste at vi får kostet flest mulig inn på disse banene våre, unge, gamle, hestkuker, jegere, what ever, så får vi gjøre folk av dem etterhvert, og lære dem å skyte underveis.

 

OG, det er faktisk Skyttervesenet sin oppgave her i verden, :

 

§ 1-1

Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk

skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Der jeg er medlem som jeger medlem

( samme pris som for aktiv dfs medlem) må man skyte dugleiks merke for å få de 30 for oppskyting, dette irriterer meg grønn.

Jeg skyter i overkant av 1000skudd på banen i året men det er aldrig noen som er der og kan registrere prøveskudd...

 

Forbanna tull og tøys spørr du meg...

Link to comment
Share on other sites

Det at du tidligere har fått skyte når det allerede har vært folk å skutt på 300m banen (selv om det har vært DFS program som har vært skutt) er informasjon som muligens (iallefall fslik jeg leser det) krasjer litt med:
Jeg får ikke lov til å skyte sammen med "aktive skyttere" what so ever. Jeg får kun lov å skyte sammen med jegergruppa og da KUN på 100m.

300m er bare å glemme. Et medlemskap i DFS betyr derfor at jeg kan trene gratis hver onsdag på 100m og det er det.

Ja tidligere har jeg fått skutt sammen med andre på alle dager hvor banen er åpen, men i år har jeg fått klinkende klare beskjed om at jeg kun kan skyte på jegertrening 100m. At du synes det krasjer litt skjønner jeg fordi jeg gjør også det, men det er altså tingens tilstand. For alt det jeg vet, har det aldri vært OK for noen men ingen har turt å ta tak i meg å si i fra at dette er ikke OK. Derfor, hvis jeg har tråkket noen på tærne, skal jeg være den første til å unskylde for det. Det har aldri vært min intensjon å bølle meg fram for å bedrive med "baskettrening sammen med håndballspillere". Jeg trodde at min type skyting var såpass nær DFS skyting at de to kunne leve helt fint sammen, i allefall så lenge det bare har vært snakk om at banene er langt fra fulle, kanskje to tre skyttere der i snitt og man oppfører seg bra, rydder opp etter seg osv. Mer at jeg har drevet med 7'er fotball og de har holdt på med 11'er fotball(ikke spør meg om fotball fordi 7 og 11 fotball er vel alt jeg vet om det) Det er jo ikke sånn at jeg kommer dit med en HK416 og banker løs på skivene heller. Jeg skyter jo i typisk LH takt og lader ofte en og en patron. Ingen ild-ordrer har blitt gitt mens jeg har vært der, bare fri skyting.

Igjen, jeg har ingen problemer med å forstå at min(?) form for skyting kan virke forstyrrende under visse former for trening blandt DFS skyttere, men de kunne lett ha løst det med å si enten at jeg ikke kan være der den dagen eller at jeg må følge deres ildordrer(noe som kunne vært morsomt) dersom jeg skal leke sammen med de. Nå kaster jeg bare ut løsninger på hvordan ting kunne vært, ikke noe jeg krever.

og

 

Hittil sitter jeg litt med følelsen om at det er slik DFS er rett og slett med noen unntak. DFS som organisasjon ønsker ikke andre enn sine egne uansett om de betaler for seg eller ei,

 

Men jeg kan jo selvfølgelig ha misforstått, oversett noe, osv.

 

 

Forresten skal man kun være medlem i et DFS lag.

Ja i dag sitter jeg med en liten magefølelse om at DFS kanskje er litt navelbeskuende uten at det nødvendigvis er meg som lider mest av det. Som en "butikk" synes jeg DFS i dette tilfellet i allefall gjør noen dårlig valg. I steden for å grafse til seg flest mulig og få inn størst mulig medlemsmasse, kioskinntekter, folk med forskjellig bakgrunn osv beholder de skyggelua på litt for lenge og ser ikke at de kan utvide inntekten noe, øke medlemsmassen kanskje til og med omvende flere til å drive på med det de driver på med. Hvem vet hva jeg feks hadde gjort om et år dersom jeg hadde sett mer av hva de gjør på treninger? Kunne det jo hende at jeg satt med en Sauer #2 med diopter og hele pakka fordi det likevel virker spennende for meg bare som et eksempel. DFS folk kan jo åpenbart skyte og man har sikkert mye å lære der og med de rette folkene på plass kunne man vel blitt omvendt også? Jeg sier ikke at det er kjempesannsynlig og at "nå gikk DFS glipp av en jævla god skytter gitt", men at de sikkert kommer til å gjøre det eller har gjort det hvis dette er standarden til DFS, ja det er jeg hellig overbevist om.
Link to comment
Share on other sites

Er da helt vanlig å melde seg inn i en fotballklubb og forlange å få spille basket...
Jeg forlanger ikke noe som helst. Jeg spør og evt hva må til for at det skal funke. Det går forøvrig helt fint å komme inn på en karatetrening som en judoutøver. Da vil de fleste karateutøvere bli nyskjerrig og lære/vise hva de kan og se hva en judoutøver kan. Sammen kan de faktisk trene helt fint sammen og jeg mener at forskjellene er ikke større i mitt tilfelle heller.

Det er ikke Formula offroad vs Formel 1 dette her, som du skal ha det til. Det er streetball vs basketball imho.

Link to comment
Share on other sites

Tenk om du la energien din i å få til dette en aktiv jegergruppe i dette laget istedet for å gneldre her inne om hvor dumme DFS er..

 

 

Tro om jeg kan få skyte med svartkruttpistol sammen med de som trener med GSP og slikt borte i pistolklubben? Noe annet ville jo være dumt, navlebeskuende, potensødleggende osv...

Link to comment
Share on other sites

Der jeg er medlem som jeger medlem

( samme pris som for aktiv dfs medlem) må man skyte dugleiks merke for å få de 30 for oppskyting, dette irriterer meg grønn.

Jeg skyter i overkant av 1000skudd på banen i året men det er aldrig noen som er der og kan registrere prøveskudd...

 

Forbanna tull og tøys spørr du meg...

 

 

Korigering....

 

Der står klart hva som er gjeldende treningsskudd før oppskyting for storviltprøven.

2 x 15 skudd fordelt på 2 kvelder,

Obligatoriske treningsskudd

Første del av skyteprøven består av 30 obligatoriske skudd med rifle på

valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, med maksimalt

15 skudd godkjent per dag. Geværets kaliber skal tilfredsstille kravet til

anslagsenergi for jakt på en av storviltartene. Det kan ikke benyttes våpentyper

som er forbudt til jakt.

 

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

 

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av Direktoratet for naturforvaltning. For hver rifle med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur.

 

§ 19. Arrangør av skyteprøve

 

Skyteprøven skal gjennomføres på permanent, offentlig godkjent skytebane, unntatt er terminfestede feltstevner. Standplassen må være overbygd. Skytingen skal gjennomføres under ledelse av ansvarlig skyteleder.

 

Skyteprøven kan arrangeres og ledes av lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det Frivillige Skyttervesen eller Norges Jeger- og Fiskerforbund. Andre som disponerer skytebane kan etter søknad til Direktoratet for naturforvaltning bli godkjent som arrangør. Skyteprøven skal være åpen for enhver.

 

Skyteprøven skal gjennomføres i henhold til instruks om skyteprøve for storviltjegere fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning.

 

 

 

 

0

 

Endret ved forskrifter 1 sep 2005 nr. 960, 16 mai 2012 nr. 433.

 

 

 

§ 20. Vitnemål for bestått skyteprøve

 

Vitnemål for bestått skyteprøve attesteres av arrangøren på standardisert skjema. Arrangøren kan kreve at jegeren legitimerer seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden med interesse og ser at med en gang en jeger kommer med et spørsmål ved DFS får en servert svada om dugnad og vandrehistorier om istykkerskutte rammer og patroner i kammer, ser ingen som slenger tilbake om alle (før nå) skudd DFS skyttere har sendt igjennom tak, vegger og vinduer under "tørrtrening" og testing om egenprodusert ammo går i kammeret :winke1: er det virkelig på dette nivået aktive skyttere vil ha hver eneste tråd om emnet?

- Kanskje på tide og spørre seg hva en kan gjøre for å få jegere med på dugnad, visst dette da virkelig er ønskelig. Kan en sende ut e-mail eller sms? differensiert medlemskontingent?

- Hva kan en gjøre for at ikke noen skyter i stykker rammen? muligens hjelpe til med innskytingen? det er som regel en grunn til at det skjer, f.eks. nytt sikte montert eller et fall under jaktutøvelsen har slått noe ut av lage.

Link to comment
Share on other sites

Sammen kan de faktisk trene helt fint sammen og jeg mener at forskjellene er ikke større i mitt tilfelle heller.

Kan neppe vera plagsomt for ein som trenar til DFS-skyting at det ligg ein kar med kikkert og tofot ved sida. Men det eg lurar på er at ingen av dei aktuelle banane i ditt nærmiljø opererar med dei treningstidene du oppgir. I alle fall ikkje på sine respektive nettsider...

Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden med interesse og ser at med en gang en jeger kommer med et spørsmål ved DFS får en servert svada om dugnad og vandrehistorier om istykkerskutte rammer .

 

Vi har satt opp en selvanviser ved siden av skivene som alle må treffe før de skyter på elektronikken..

og det har vært suksess,, sparer en hel del vedlikehold etter dette,

ikke alle som har fått montert rett kikkertsiktet,

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tenk om du la energien din i å få til dette en aktiv jegergruppe i dette laget istedet for å gneldre her inne om hvor dumme DFS er..

 

 

Tro om jeg kan få skyte med svartkruttpistol sammen med de som trener med GSP og slikt borte i pistolklubben? Noe annet ville jo være dumt, navlebeskuende, potensødleggende osv...

HVorfor er du så opptatt av å fremmedgjøre det jeg har gjort på den banen tidligere? Jeg ligger ikke der i full ghillie og roper ut "faen ta dere småjævler nå skal jeg meie dere ned" før jeg raser avgårde 20 skudd med 3 magasinbytter så duracoat'en krøller seg på pipa. Jeg og sikkert mange sånn som meg, skyter rolig og kontrollert, noterer litt og fintenker kanskje på hva som gikk galt og prøver igjen. Jeg er en (jalla?)skytter om ikke en DFS skytter kanskje. Jeg har snakket med folk der, spurt de litt om ting og tang, de har spurt meg om ting og tang, jeg kommer ikke fra månen og jeg gneldrer ikke om hvor dumme DFS er. Jeg diskuterer med dere andre om: "er dette DFS i et nøtteskall eller er dette bare dette laget?"

Jeg er interessert i jaktfelt også bare så det er sagt, men har ikke kommet dithen enda. Tar en ting av gangen. Nå er det mer LH og generell skytetrening hvor jeg også driver å prøve ut hjemmeladninger osv.

 

Jeg kan legge all min energi i en jegergruppe men først må jeg se at noen i det minste ønsker å vise litt åpenhet. Livet er for kort til å bruke energi på noe eller noen som ikke vil være åpen om andre meninger. Hadde noen tatt meg til siden og sagt:"vet du, vi prøver å få til mer sånn som du driver på med, men vi trenger flere som deg og som ønsker å jobbe for det og ta litt ansvar, kanskje til neste år eller året etter det kan vi få til noe". Den er god, jeg er med, hva skal jeg gjøre, hadde jeg svart da.

Jeg er jo ikke ute etter å endre hele DFS HVIS dette er sånn DFS er og ønsker å være. Da konkluderer jeg bare med at jeg har tatt litt feil av DFS og at de må få lov til å drive på med det de ønsker. Har ikke noe intensjon om å sverte DFS av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden med interesse og ser at med en gang en jeger kommer med et spørsmål ved DFS får en servert svada om dugnad og vandrehistorier om istykkerskutte rammer .

 

Vi har satt opp en selvanviser ved siden av skivene som alle må treffe før de skyter på elektronikken..

og det har vært suksess

Bra tiltak! Har selv skutt i vollen fremfor skivene den gang jeg var ung og uvitende om en kunne justere kikkerten inn noenlunde ved å se igjennom løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en grei måte å sjekke at siktet er rett korrigert,

Vi hadde ca kr 1 pr skudd i vedlikehold av skiver og elektronikk og anlegg før vi innførte dette,

Så ja om du skyter 1000 skudd så har laget ca 1000kr i utgifter på anlegget,

Hver skive registrerer antall skudd som er avfyrt så vi har god kontroll på utgifter i forhold til

antall skudd som er avfyrt.

Link to comment
Share on other sites

Disse trådene kjører seg fast alltid da den ene siden (der jeg sitter) ikke skjønner hvorfor folk mer eller mindre forlanger at alle DFS baner skal være slikogsånnosv helt uten å ha tatt en rask sjekk sjekk på hva DFS og skytterlag egentlig har lov til å drive med (ja, det er faktisk begrensninger på det.) og ofte uten engang være medlem i DFS; motparten kan ofte ikke skjønne at "de i S&M-dress og skylapper" faktisk driver idrett og trener på helt spesifikke ting og at bruk av anlegget faktisk gir kostnader både økonomisk og i form av arbeid. Mange baner har i tillegg begrensninger på skytetider og antall skudd pr år.

 

Altså-lite annet enn skyttergravskrig; det fører ingen vei.

 

Helt etter boka kan et DFS-skytterlag drive med de skyteprogrammene som DFS har, og de KAN (ikke må men kan) tilby trening for "jegere"-i praksis de som ikke skyter DFS-program. Annen skyting skal ikke forgå, og jeg er litt i tvil om forsikringer osv som DFS har er gyldig for annen aktivitet enn dette.

Noen lag er lukket, de driver med DFS-skyting og ingenting annet; en kan synes hva en vil om det men de har alt sitt på det tørre, andre lag (som mitt) har et rimelig bra tilbud til stort sett alle som vil skyte men er restriktive på hvem som får tilgang utover de terminfestede treningene (som er omtrent hver dag i uka-året rundt om en tar med innendørsbanen), andre har det helt fritt-heng opp flagg og skyt.

 

Her inne får en fort inntrykk av at det står tusener av jegere og tripper etter å slippe til, virkeligheten er at det store flertallet jegere ser på det som et ork å skyte disse 35skuddene i året, og at de som virklig trenger litt hjelp til innskyting og litt instruksjon, de kommer så sent i sesongen at det rett og slett ikke er tid til slikt.

 

Utfordring; kom med en tråd hvor en diskuterer hvordan en får til et godt tilbud til "jegerskyttere"!!

 

 

ps-jeg er ikke "aktiv DFS-skyter" og pr definisjon driver jeg kun med "jegerskyting" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden med interesse og ser at med en gang en jeger kommer med et spørsmål ved DFS får en servert svada om dugnad og vandrehistorier om istykkerskutte rammer og patroner i kammer, ser ingen som slenger tilbake om alle (før nå) skudd DFS skyttere har sendt igjennom tak, vegger og vinduer under "tørrtrening" og testing om egenprodusert ammo går i kammeret :winke1: er det virkelig på dette nivået aktive skyttere vil ha hver eneste tråd om emnet?

 

De 5-6 historiene jeg fortalte er selvopplevde. Dvs de kan ikke defineres som vandrehistorier.

Eller mener du jeg lyver?

 

Grunnen til at jeg fortalte historiene var for å vise at selv om jeg har opplevd enkelte historier så skrev jeg dette nederst i et av innleggene:

Dette er 4 eksempler på skytebane-historier som ikke har vært DFS'ere men jegere... Men jeg prøver la vær å fremstille jegere som en gjeng tulligner fordet.

Jeg generaliserer ikke. Jeg sier ikke at "sånn er jegere generelt". Men det kan desverre virke som når noen her fra kammeret har møtt DFS medlemmet Hr. Vanskeligstuen og Hr.Haugkongen som begge er en smule vanskelige, så fremstilles det plutselig som at alle DFS'skyttere slik.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Chiefen!

Igjen, jeg forlanger ikke noe som helst. Hva andre har gjort og sagt for de stå for men jeg forlanger ikke noe. Det er mer snakk om å unytte ressursene som er der, altså når banen er åpen og det er ledig kapasitet i bøttevis, kanskje litt åpenhet for å slippe til andre ikke-klasseførte skyttere så lenge de oppfører seg? Er det ikke bedre at banen er i bruk og nå tenker jeg ikke bare på denne banen men generelt?

Det er riktig at det ikke står 10 personer å banker på døren som vil skyte langt uten å være klasseførte skyttere. Har på følelsen at det bare er meg i dette tilfellet, derfor er jeg ikke der at jeg mener at her må DFS få fingeren ut sånn at vi "gutta" kan skyte skikkelig. Det er meg og bare meg som i dette tilfellet ønsker å skyte mer, bli bedre og alt det der, og det bare på morro. Jeg forlanger derfor ikke at noen skal legge noe spesielt til rett for meg på noe vis. Alt jeg trenger er en flekk å legge meg ned på og beskjed de dagene det ikke passer at jeg er der. Jeg skjønner at det vil være sånne dager også.

Link to comment
Share on other sites

Maktsyke paragrafryttere finner man i alle grupperinger. Skytterlag, jaktlag, samvirkelag, you name it... Fellesnevneren er at normen de har satt skal følges til punkt og prikke og de som vil det annerledes har ikke livets rett. Det "merkelige" med slike mennesker er at jo mer makt man har, jo mer maktsyk blir man. Havesyken er ingen sykdom, det et en epidemi...

Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden med interesse og ser at med en gang en jeger kommer med et spørsmål ved DFS får en servert svada om dugnad og vandrehistorier om istykkerskutte rammer og patroner i kammer, ser ingen som slenger tilbake om alle (før nå) skudd DFS skyttere har sendt igjennom tak, vegger og vinduer under "tørrtrening" og testing om egenprodusert ammo går i kammeret :winke1: er det virkelig på dette nivået aktive skyttere vil ha hver eneste tråd om emnet?

 

De 5-6 historiene jeg fortalte er selvopplevde. Dvs de kan ikke defineres som vandrehistorier.

Eller mener du jeg lyver?

 

Grunnen til at jeg fortalte historiene var for å vise at selv om jeg har opplevd enkelte historier så skrev jeg dette nederst i et av innleggene:

Dette er 4 eksempler på skytebane-historier som ikke har vært DFS'ere men jegere... Men jeg prøver la vær å fremstille jegere som en gjeng tulligner fordet.

Jeg generaliserer ikke. Jeg sier ikke at "sånn er jegere generelt". Men det kan desverre virke som når noen her fra kammeret har møtt DFS medlemmet Hr. Vanskeligstuen og Hr.Haugkongen som begge er en smule vanskelige, så fremstilles det plutselig som at alle DFS'skyttere slik.

Alle som har vært på en skytebane vet at det kan være mye rart der, jegere eller ikke. Betviler ikke noen av historiene, men det finnes vel en og annen historie om DFS skyttere også vil jeg anta? :wink:

Samme kan det være, poenget må vel være å "få folk" av de som det ble skrevet av M67 og bortvise de som ikke skjønner greia? Hadde jeg funnet en dau hund utenfor standplassen, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, men glad hadde jeg neppe blitt. På en annen side er det vel ingen automatikk i at en DFS skytter ikke kunne ha gjort det samme? Litt for husvarm kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg at her er flere som er tildeles svært aggressive mot trådstarter, som egentlig stiller helt greie spørsmål.

 

Jeg skyter ikke mye DFS skyting men er klasseført skytter som skyter litt DFS dann og vann (ca hver mandag), og ergo aktiv DFS skytter.

Det jeg ikke skjønner er denne aggressive holdningen til jeger skyttere (Det jeg skyter mest med rifle).

 

Det er ikke tvil om at alt for mange DFS lag behandler sin største inntektskilde stemoderlig, og bryter tungt med paragraf 1.1

 

Det er ikke mye å be om å få muligheten til å trene på 300m hold, dette kan lett løses med å montere gonger på holdene som er aktuelle der det er mulig iht. Baneinnstruks. Om man ønsker spare elektronikk.

 

Vi må alle som en bli mye flinkere til å ta vare på alle skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Høggern mente at ikke alt framkom i første innlegg. Jeg er enig.

Det faktum at trådstarter faktisk fikk skyte som han ville ifjor, men ikke iår, framkom ikke av første innlegg. Og etter min mening er dette en vesentlig opplysning.

 

I første innlegg skriver du to ganger at du kødder med representantene. Men senere endrer du det til at du hverken kverulerte eller provoserte...

Du har gjentatte ganger sagt at representantene var høflige, men du beskriver dem som grinebitere...

 

Deretter går trådstarter ut og klandrer hele DFS for dette. Det mener jeg blir feil.

 

Noe har skjedd i ditt lag i løpet av vinteren. Det har kanskje vært styremøter og ett årsmøte i mellomtiden, der de som var tilstede har uttrykt missnøye med å dele treningskvelden med deg?

Uansett er dette en sak med det enkelte, lokale lag. Ikke hele DFS.

Fortsatt mener jeg du kommer nærmest en løsning med å selv jobbe med dette laget, ikke ved å skrive innlegg som rammer hele DFS på ett internett forum.

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nei nå må du slutte Dagl. Det er litt mellom linjene her som burde være greit å skjønne. Jeg drev ikke gjøn med noen. Kall det å gjøre seg litt dum for å få de andre til å si med egne ord hva de synes er gærnt. Altså "køddet"(jeg skjønte hva de ville fram til men sa det ikke selv med en gang) jeg litt uten å kverulere eller gjøre meg vrang. Jeg lot de finne ut selv hva de prøver å si før jeg ga noen hint. Ikke verre enn det.

Jeg har uttrykkelig skrevet grinebiter med aposrof og et lite ™ merke bak for å vise at de ikke nødvendigvis var så veldig sure å gretne men av mange kunne de helt sikkert ha blitt tolket som det, men så hårsår er jeg ikke. Det er litt for å referere til disse berømte "grinebiterene" i DFS som så mange har nevnt her. Kanskje de også bare har gjort jobben sin akkurat som disse to karene?

 

Noe har kanskje skjedd i det laget ja. Kanskje er det helt nytt for dem at sånne som meg kommer å trener der? At det alltid før har vært enten DFS med standard STR eller jegern med elgvelteren og ingenting i mellom? At det finnes andre enn DFS skyttere som loggfører skuddene sine, kronograferer med noe helt annet enn noen har sett før(magnetospeed), har et skjefte på rifla som ingen kjenner igjen(ikke hittil i allefall), tofot og et kikkertsikte som ser veldig tacticool ut for de(en vanlig Zeiss Victory med ASV+), har kanskje gjort at de synes det hele virket litt skummelt og suspekt? Kanskje ser de for seg at dette er en ny ABB som de vil distansere seg så langt unna som mulig med de midlene de har? I så fall ville det være veldig synd og stå i grell kontrast til hva som er normalt i LH miljøet hvor alt annet enn plaststokk er "2-4 planke" og en ombygd 200STR er like kjedelig som kneipbrød fra Kiwi.

 

Jeg har da aldri klandret eller pekt nese til DFS som organisasjon i så måte. Jeg har forhørt meg her om det er jeg og/eller dette laget som er "rare" og om andre opplever samme greia. Hvis alle andre opplever DFS lagene som veldig åpne og fleksible og får til hva som helst, mens det her er umulig å få til noe som helst, har jeg litt mer kjøtt på beina for å evt ta dette opp med lederen om det er mulig å finne på noe. Kanskje er det meg det er noe gærnt med også og da er det sunt å få til tilbakemeldning på det. Hvis "alle"(som i veldig mange) har det veldig rigid skjønner jeg jo at her er det jeg som har tråkket feil og det er ikke noe poeng å prøve å gjøre noe med det engang. Jeg har forøvrig stilt spørsmål angående hva jeg personlig har erfart hittil om DFS og deres holdning til andre skyteformer enn hva programmet tillater. Det er lov å stille spørsmål angående DFS's rolle i samfunnet vårt all den tid de tross alt allerede får penger fra meg gjennom skatteseddelen ikke sant?

Er det så gærnt å ta opp på et forum for skyteinteresserte da?

 

Jeg tror og håper at DFS forøvrig tåler noen spørsmål rundt andre relevante skyteformer enn hva de driver med akkurat nå(er vel ingen som tror at det kommer til å være sånn det er i dag til evig tid?).

 

Forøvrig så merker jeg at det ikke er enstemmig enighet om man kan være medlem i flere lag eller ikke. At man ikke kan skyte for mer enn et lag, det skjønner jeg og det ser jeg står i skytterboken også, men jeg finner ingen steder at man ikke kan være medlem i flere lag, kall det støttemedlem. Man kan vel være medlem i flere idrettslag samtidig kan man ikke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig skrevet ett langt svar, men fant ut at jeg gidder ikke.

 

Jeg legger ikke skjult på at jeg synes dette er storm i ett vannglass.

Du tar utgangspunkt i ett enkelt tilfelle, og stadig vris dette til DFS som organisasjon.

Selvsagt finnes det drittsekker blant DFS sin organisasjon. Som det gjør alle steder. Og noen er uheldige å treffe på disse.

Jeg tror fortsatt at en annen framgangsmåte hadde vært deg mer tjenlig.

 

God helg, og jeg håper inderlig du får skutt mer på 300 meter etterhvert.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

DFS som organisasjon er treg, ute av takt med tiden, følger ikke sin første og viktigste formålsparagraf, er for opphengt i egne skyteprogrammer som ikke er modernisert med tanke på tiden vi lever i.

DFS som lag gjør utrolig mye bra for norske skyttere, og er ofte mye rundere i kantene en regelverket er. Om en som oftest noe kjedelige og lite innovative for å dra inn flere iht. Formåls Paragraf 1.1

 

Alt i alt er bildet verken helt sort eller hvit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig skrevet ett langt svar, men fant ut at jeg gidder ikke.

 

Jeg legger ikke skjult på at jeg synes dette er storm i ett vannglass.

Du tar utgangspunkt i ett enkelt tilfelle, og stadig vris dette til DFS som organisasjon.

Selvsagt finnes det drittsekker blant DFS sin organisasjon. Som det gjør alle steder. Og noen er uheldige å treffe på disse.

Jeg tror fortsatt at en annen framgangsmåte hadde vært deg mer tjenlig.

 

God helg, og jeg håper inderlig du får skutt mer på 300 meter etterhvert.

 

Mvh Dagl

Ja men det har du helt rett i. Dette er storm i et vannglass men jeg føler ikke at det er jeg som nødvendigvis skal klandres for det. Det er kanskje de som vil fremmedgjøre hva jeg og mange andre gjør som kanskje må ta sin del av skylden for stormen? Det må jo være bra og lodde stemningen, høre andre synspunkter og få tilbakemeldning om man er helt på månen eller ikke. Jeg sier jo ikke at alle andre er dumme og jeg er så smart. Jeg begynner med å spørre konkret, hva er en aktiv DFS skytter pr def. og det fikk jeg svar på. Jeg har spurt om hvordan andre har det i sine lag og det har jeg også fått svar på. Jeg har spurt om det å være medlem i flere lag faktisk er forbudt men det har jeg ikke fått noe enstemmig svar på foreløpig.

Kanskje det er motsatt av det du påstår jeg skriver. At DFS som organisasjon er "drittsekkene" her, mens lagene er de som klarer å samle trådene?

 

Og til slutt som en lykkelig avslutning på dette:

Jeg har på oppfordring fra andre her, tatt kontakt med leder og fått grønt lys for å skyte på 300m så lenge spillereglene blir fulgt, noe som bare skulle mangle. Hadde jeg tatt kontakt før jeg i det hele tatt hadde loddet stemningen om hva man kan forvente å få i svar? Kanskje. Er dette totalt uinteressant for andre å lese?

Link to comment
Share on other sites

Og til slutt som en lykkelig avslutning på dette:

Jeg har på oppfordring fra andre her, tatt kontakt med leder og fått grønt lys for å skyte på 300m så lenge spillereglene blir fulgt, noe som bare skulle mangle. Hadde jeg tatt kontakt før jeg i det hele tatt hadde loddet stemningen om hva man kan forvente å få i svar? Kanskje. Er dette totalt uinteressant for andre å lese?

Og det er jo det viktige - at det gikk i orden for deg :-) Noko anna hadde eg heller ikkje venta frå den aktuelle lagsleiaren. Og det er ikkje uinteressant å lesa, men nok eit prov på at ein kjem lengre med å godsnakke med folk som har beslutningsrett enn å klage til alle andre :-) Lykke til med skytinga :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...