Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

Greitt med mye aktivitet på viltkameraet...måker...kråke...skjære, hønsehauk, hjort...og to katter som kommer fast to-tre ganger til dagen!

Men

Det er helst rev jeg ønsker og se der! Siste 3 ukene, ikke én rev!

 

Så da mååå det snart bare bli bedre! :-)

 

God helg alle reve jegere, og lykke til for de av dere som skal prøve lykken i felten i helgen!

Skitt jakt :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spørsmålet mitt er vel kanskje hvor mye du har prøvd i ett område, og evt ikke lykkes?

 

Jeg er absolutt ingen ekspert, det finnes de med langt mer ekspertise og erfaring enn meg, men, basert på egen erfaring. Av og til er det nok med en km avstand, kanskje.

 

Mitt råd nå, på denne tiden av året, men det og har og med klima og vær og gjøre, er du i område med kulde og snø enda, kan nok Dan Thompson PC2 gjøre jobben, det er en enkel og god fløyte. Hos oss her på haugalandet, hvor våren ser ut til og ha kommet, ville jeg nok heller ha godt for en skadet fugl type lokke fløyte. Men det er meg, en annen ting er, det som er sikkert med lokking av rev, er det oftede mest uventede, når du kanskje minst venter det, kommer reven! Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Har hatt denne karen på reveåta i flere dager nå. Jeg får hive ut rikelig med mat og satse

på at den holder seg i området til neste helg. Da blir det støver jakt :D Håper på en skikkelig revelos

nå på slutten av sesongen,før båndtvangen.

Link to comment
Share on other sites

da kom første snøen siden 1 desember.....ikke mindre enn 60 cm . liiiittt seint,til å få fart på mikkeln...sesongen 2014 er rett og slett en tragedie.... :( 5 stk siden i sommer....i fjord hadde jeg 7 stk fra 15 juli-1 august på lokkejakta,og 25 totalt....

 

Minimalt med snø på Vestlandet også denne vinteren, og helst milvær og regn. Sesongen har likevel vært bra, så jeg stoppet jakten for 3 uker siden etter at jeg skjøt 2 tisper som hadde valper i magen. Stoppet på 33 rev. Følger med på åtet ennå, men svært få besøk siste ukene.

Link to comment
Share on other sites

kan jo også ha med at det er tadd ut 170 rev,på et området på ca 10 kvadrat kilometer,di siste 5 årene...men jeg så det allerede i sommer da vi for på lokkerundene,at det ble en dåli vinter.1-3 reveunger i kullene vi så på turene .å i relativt gode områder med mye rev,var det helt dødt i sommer...

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig revefall! :D Kom inn en i 23 tia,som jeg greide å skremme..Typisk det,å få ei hostekule når mikkel er på veg inn til åtet..

Gikk 30 min til og da kom ei lita tispe snikende inn og begynte å kose seg med pellets fra Rema..Ble liggende i smellen!!40 gr Vmax gjør jobben...ikke gjennomskutt..

Link to comment
Share on other sites

Jau jau jau, etter og ha sjekket viltkameraet igår, var det gått nok en uke uten antydning til rev. Jeg fòrer med mye laks, og det er enorme mengder fugl på åtet, det er endel rev i området, uten tvil, men jeg synes at etter såpass lang tid, med mye fòr og med mye fugl på åtet, at det er litt spesielt at reven ikke dukker opp. Bare 350-400 meter derifra hvor åtet er plassert, kom reven jevnt og trutt.

 

Men godt mulig at noen andre jegere har fått skutt noen, det kam være én årsak, det blir iallefall spennende og se om det endrer seg og om det blir mulig og få tatt en rev og to før 15 april! Håper og tror fortsatt :-)

Link to comment
Share on other sites

6,4 kg hannrev. Årets første. Dukket opp på åta rett etter det første snøfallet nå. Første reven skutt i området denne sesongen. Håper det var revirhannen og at han nå gir plass til flere. Hverken hovedåta eller strøåtene har blitt rørt i hele vinter. Men ser kattene kom hjem hver dag med mus så da har vel neppe mikkel noe problem med å finne mat andre steder. Får håpe på litt mer snø til neste vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jau jau jau, etter og ha sjekket viltkameraet igår, var det gått nok en uke uten antydning til rev. Jeg fòrer med mye laks, og det er enorme mengder fugl på åtet, det er endel rev i området, uten tvil, men jeg synes at etter såpass lang tid, med mye fòr og med mye fugl på åtet, at det er litt spesielt at reven ikke dukker opp. Bare 350-400 meter derifra hvor åtet er plassert, kom reven jevnt og trutt.

 

Men godt mulig at noen andre jegere har fått skutt noen, det kam være én årsak, det blir iallefall spennende og se om det endrer seg og om det blir mulig og få tatt en rev og to før 15 april! Håper og tror fortsatt :-)

 

 

Ganske vanlig at det ikke kommer rev på åteplasser med viltkamera. Mange har erfart at reven synes denne lille dingsen er fryktelig skummel. Beste tips er å fjerne kameraet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett noen har skrevet om det tidligere, men jeg føler tidligere selv at jeg ikke har vært plaget av det! På det ene åtet jeg har med viltkamera, kom revene jevnt og trutt, på andre siste her, har det vel som sagt ikke vært en rev på sikkert 4 uker. Og det er litt unormalt på det stedet, god tilgang på topp åte, store feite frossne laks, mye fugler som lager lyd og mye leven, i og med at det er en del rev i området, og når de andre faktorene er på plass, så burde etter mitt hode, reven ha kommet!

Da kameraet var plassert lenger borte på samme jorde, var det rev flere dager på rad der, så ikke så helt godt og forstå at reven ikke skulle like kameraet når det blir flyttet noen hundre meter i det samme området?

Link to comment
Share on other sites

Peip i varsleren kl. 00.40 i natt. Såg en rev nedpå åteplassen. Blant sau og to hjortekadaver....

Den fant et lammefoster og dro avgårde før jeg rakk å gjøre noe. I dag ble åteplassen justert

slik at den ikke får med seg smått....

Link to comment
Share on other sites

La ut en status igår på face om at jeg hadde hørt det var mye skabbrev i Balsfjord Kommune. Dem jobber med å få ordnet skuddpremie så dem har ikke det pdd. Imorges fikk jeg telefon fra lennsmann og kommunen ved Balsfjord å dem lurte på om jeg kunne være så snill å ta disse. Imorges klokken 1000 ringte ei Elisabeth fra Seljelva. Reven hadde vært opp til husveggen. Vekte opp fruen å pakka børsa i bilen. Kjørte de 25 km å gikk etter spor. Så fort at her er det mye aktivitet. Gikk i 3 timer mellom allfarvei og fjæra. Ingen rev å se. Dro hjem i 1400 tiden og skulle til å spise middag. Da ringte ei Magda å sa at reven hadde kommet inn i huset å lagt seg i kjelleren. Da jeg kom dit klokka 1430 rigga jeg til huset hennes slik at reven hadde bare en vei ut. Hadde akkurat ladet 3 skudd i magasinet da reven ruslet pent forbi å på vei mot fjæra bare cm fra beinet mitt. Å fy den stanken, nesten som våre sure sokker. Reven gikk ned til veien og ned mot fjæra. Jeg fulgte etter og pulsen steig ganske drastisk. Første mulige skuddsjangse var på 170-180m ish. Bom. Mye side vind gjorde at jeg traff ca 5 cm under. Fulgte etter reven i ca 10 minutter før den fikk snusen på noe i fjæra. Den sto helt i ro. Holde var nå på grensen til uforsvarlig men bakgrunnen var fjorden med 7 km over til land. La meg ned på berget og fikk pulsen ned i greit tempo før jeg fyrte av. Siktet ca 7 cm over. Treff rett i maskineriet å reven døde med en gang. Reven blei brent på stede å lever ett bedre sted uten skabb. Fikk ros fra beboere rundt da dem har hatt 3 tilfeller av skabb på husdyr de siste dagene. Kommune jobber nå med å få til skuddpremie pga revebestanden.

 

Sendt fra min Sorry ZR

Link to comment
Share on other sites

Jammen ble det revefall forleden kveld.

Har ikke lykkes så bra denne sesongen, med bare 7 stk rev i avgang så langt.

Har "slitt" med denne reven i snart 2 mnd nå, så dette var en fortjent fangst synes jeg.

Det er rett og slett lite rev i området nå, etter minus sånn ca 50 rev i avgang over en 3 års periode. En gang må det da begynne å minke på rev......og nå er det lite rev igjen.

 

Nuvel fra rev til rev for å si det slik....denne revefanten har hørt og gjennomskuet alle luretrix, så dette var en meget velutdannet rev i kunsten å overleve, fram til, som nevnt, forleden kveld.

 

Det lønner seg noen ganger å være skikkelig trassen. Trix'et for å få has på mikkeline, for det viste seg å være ei revefrøken, var rett og slett og sitte dørgende stille på post og vente ihjæl reven. Det fungerte denne gangen også. Vet ikke hvor mange timer og ganger jeg har sittet på post for å knerte denne reven, men det må da sikkert være 10 timer eller noe slikt, fordelt over noen gangers postering.

 

Plutselig kom hun dinglenes med nesa godt plantet nedi bakken, ut på jordet. Et kort bjeff og mikkeline satte på håndbrekket momentant. På 130 meters merket stoppet hun opp, akkurat nok til at VMAX'en fikk tid til å virke upåklgagelig iht jegerprøveboka. Knall og fall og på stedet hvil.

 

Da ble det mørk rev utstrakt på bar bakke i stedet for mørk rev utstrakt på hvit snø, noe som er mer ønskelig.

 

Under ser dere bilde av mikkeline.

P1010134_zpse726bce3.jpg

 

 

Da jeg gikk ut for å beundre fangsten, ble jeg skjelt ettertrykkelig ut av denne karen og kjæresten hans.

Det er ikke mange jeg finner meg i å bli utskjelt av på denne måten. Muligens bare min samboer.....ja også denne karen her da :mrgreen:

PICT10902_zpsb9cc6f8c.jpg

 

Snipp snapp snute så var denne revehistorien over.

Link to comment
Share on other sites

Der datt'n!

 

01.45 etter uling på varslern ble det endelig.

Har vært ei uke på svalbard og ikke fora åtet siden forrige helg, men tok en runde i gårkveld og plutselig var han på plass. På åtet og tok med seg en munnfull, nok tid til at jeg kom på post i gluggen og venta i 15 minutter.

Hørte godt at han var på tur mot åtet da det knaste godt i kvister da han kom.

Litt bak i forhold til siktepunkt da han gikk litt, men rimelig greit.

Tok med godon settern ut å gikk rett på. Ikke veid enda. 2 down, xxxx to go....

 

Spennende er det uansett....

Link to comment
Share on other sites

Får man lov å gratulere med fangsten Lynco.

Dernest alle revejegere som har bidratt med fellinger, bilder og historier.

Fortsatt noen dager igjen av revejakta. På tide å gire opp et hakk nå i innspurten, om man ikke lider av utslitte lokkefløyter evt akutt søvnmangel :mrgreen:

 

Lykke til videre alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten tass her i morgentimene :)

eC9XbTNM.jpeg

 

Her nord (Troms) er enda brunsten igang.

Satt å lokka og plutselig ble det et evig rabalder av tre eller fire rever et stykke unna som var helt uinteresserte i verken fugl eller hare, mulig de var ute etter mus? :mrgreen:

Den jeg skjøt oste så voldsomt av ræv/rev at bilvinduene måtte ned til tider.

Glad den lå i en stamp baki bilen for den lukta der ville blitt sittende :sick:

Link to comment
Share on other sites

Hei, når du skyter på en rev på Åte er det noen som har erfaring på hvor lang tid det tar før den kommer tilbake ? Har bomma 3 gang iløpe av en uke.. Så satte eg opp en blink skive på siden av åte å traff en 9er så er nervene som tar meg i skudd øyeblikket :( tengte først det va børsa det va feil me:/

Link to comment
Share on other sites

På åtejakt har du all verdens tid til å eliminere feil. Har du fast posteringsplass lager du anlegg. Klipp av buksebein og fyll de med Finsand. Juster. Bruk tid på dette. Det er ikke artig å sitte 5 timer for så å bomme når han først kommer.

Om DU er fornøyd med 9-er, syns jeg du skal revurdere dette. Med anlegg skyter du sentrum ti av ti ganger.

Et bilde kan si mer enn ti ord:

DSCn02177.jpg

IMGn_0235.JPG

 

Skutt rev på 120 m.

IMGn_0075.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dagens dobbel.. Var nedi bekken etter Børre. Han titta fram halv åtte, og sovnet stille inn ganske umiddelbart. Feit og stor. Har ikke veid den ennå, men er 109cm fra snute ti haletipp. Etter å ha bært faenskapet i halen i 3km hjem, tenkte jeg at jeg skulle gå i neste bekk.. I det jeg runder ei gammel hogstflate, kommer det en rødpels i fint luntende trav langs tråkket. Poopf, datt for vmax på 70meter.. Lukta infernalsk, skulle tro det var brunst ennå.. Rundt 6kg, liten og uten hvit haletipp. Hørte at partnern sto å bjeffe oppi skauholtet, men hadde visst ikke lyst til å komme nedpå.. Fin og effektiv kveld i vårsola.

Link to comment
Share on other sites

:D Det peip i varsleren kl 12. Spratt opp av godstolen og sprang på loftet. Da ser jeg reven smyge seg vekk fra åta. Etter en stund kom den fram og gikk ifra åta. Den stoppa på 150m. Det var det siste den gjorde :D ei 100 gr a-max i spekulatoren slukker lyset fort. Voksen tispe. Denne reven har herja med meg i flere netter nå. Alarmen har gått og når jeg har kommet meg på loftet har den vært borte. Godt å endelig få den. En dag igjen..... :lol:
Link to comment
Share on other sites

Oioioi! Ser ut som sesonger går mot sin ende idag, trist nok :roll:

Eftan skal nok utnyttes til en siste lokkerunde på siste påskesnøen. Vøre snodig å fått en lokkerev!

 

Hva skal folket tilbringe tiden fremover mot 15. Juli?

 

Selv skal jeg bygge ny jaktbrakke på hengerunderstell, og tar imot tips med stor glede! Fint om noen med erfaringer kunne delt noen tips og triks angående materialer og lignende; for billig og velfungerande brakke! Mulig det ligger ute noe på nettet som noen kunne linket til? Klønete meg finner ingenting :?

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nå en liten pause i revejakten til 15 juli. Det er like greitt, det var lite rev og se etter nytt år, og det ble mer prøving og feiling enn det ble felling av rev for mitt vedkommende. På viltkammeraet var det faktisk ingen rev og se etter februar måned, og det er merkverdig når det tidligere var rev og se fast der.

To gjelder faktisk i to kommuner, ca en times kjøring fra hverandre, begge i såkalt gode terreng, hvor det har vært mye rev, så en skulle tro at det var det fortsatt og. Men kanskje reven har hatt veldig god tilgang på mat, vi har ikke hatt mer enn maks knapt nok en uke med såvidt et snølag.

 

Men det er bare og forberede seg og gjøre seg klar til neste sesong, og lære av den som var.

Link to comment
Share on other sites

Da er sesongen definitivt over. Fikk en siste rev i grevens tid, men vet jeg har enda en gående i området. Har vært dårlig med rev og relativt lite fall rundt om i distriktet, men jeg har vært heldig. Bra åte og det faktum at jeg føler jeg har hatt god kontroll på reven, førte til 14 stykker denne sesongen. Nå er det bare å evaluere alt sammen og se frem mot 15. juli!

Link to comment
Share on other sites

Det minker med rev i området hvor jeg har åte. Fikk bare 3 her i år. Det er jo aldeles supert. Det viser at det har vært lite hvalper i fjor sommer og at mange års avskyting har hjulpet :D

Har jakta mere målrettet og aktivt med lokking i år. Det har resultert i 7 rever på lokk. Har lokket mye i måneskinn når forholdene har vært gode.

Totalt 3 hanner og 7 tisper. Godt fornøyd med det :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble 19 på åta siden oktober. Litt rart egentlig, da vi ikke har sett rev i området i sommer. Vanligvis ser vi dem på jordene i løpet av sommeren, eller på fjellet i løpet av elgjakta. Lokkinga har gått heller dårlig ;) Jaja.. Kanskje min første lokkerev blir neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Her kommer bilder fra min nye reveglugg som jeg har fått laget til i sommer. Gluggen har panoramautsikt, med skyvevinduer på tre sider. Gluggen er også fullisolert. Det er godt etter å ha vært gjennom en kald fjorårssesong. Etter jaktstart har jeg fått tre revefall, og håper på flere fra mitt nye utkikkspunkt.

Bilder av Gluggen

954651_10151520698377077_708673916_n.jpg

 

 

Det må jeg si, det var en super plass å jakte rev fra! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
33!??Imponerende! :shock: Alt på åte??Har du flere åter da eller??

Tydeligvis har du trekt alt av rev fra Snåsa ned til deg,så hva forer du med?? :D

 

Har skutt de fleste på ett og samme åte, på min egen eiendom. 7 på lokk og på post. Tipper jeg trekker rev fra et bra stort område ja :wink:

Til basis-åte bruker jeg avfall fra hjortejakta. Utenom blir det matavfall, pellets osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ja nå er det jo ikke så lenge før det braker løs igjen da! Regner med folket kommer til å sitte ved jordekantene med musepipene sine :lol: Sett på Youtube at noen kan det! Ser frem til å prøve ut det for første gang!

 

Kommer det en tilsvarede tråd for 14/15 sesongen også? :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...