Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jakt på revunger tidlig på sommeren er en uting, spar de heller til vinteren da det ikke er stort annet som foregår på jakt/fiske fronten og få en spennende jakt av det isteden for å begå "barnedrap" på uerfarne og lettlurte hvalper...er nå min mening om den saken.

 

Å da skal vi vel også lavær å skyte elgkalver, rådyrkje og små rypekyllinger ???

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter er det lettere å skyte rev på åte enn noen annet. Det er vell også få som sliter med for lite rev, og med tankte på fuglebestanden er det en selvfølge å skyte rev når man får sjansen. Regner med at du ikke er noen fuglejeger dyno.

Link to comment
Share on other sites

Skal ut i gluggen nå, var der i går natt, såg en rev men den hadde det litt for travelt. Har blitt litt mye stang ut i det siste. Men nå er månen på vei opp og da blir alt lettere. SKYT MERE REV, OG ANDRE PREDATORER !!!! Slik at vi kan få tilbake matviltet, det var det de gjorde før, i min far og bestefars tid og da var det rikelig med hare, rype og storfugl her!!!

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke liker å skyte revehvalper er vel for f...min sak, og jo jeg er veldig aktiv jeger på alt av hønsevilt og annet småvilt.

Mange med mildt sagt snever tankegang rundt småviltbestanen, virker som det er kun reven som er skyldig i all elendighet, helhetsbildet er mye større, legg feks litt arbeid i å redusere bestanden av bla kråke/nøtteskrike....vet heller ikke om reven styrer klekkeforhold og mattillgang til kyllingene.

Jo da jeg skyter både killing/kalv....men også ca 20 rever hver VINTER :D fordi det er ett av mange tilltak for å fremme småviltbestanen samt att det er en spennende jaktform.

Vil du sitte i en jordekant å klemme på en rosa lekegris fra europris i juli å skyte revehvalper kan du jo gjøre det men det passer ikke meg.

Mulig dette med å skrive noen ord på forumet en gang i blant ikke er noe for meg da jeg ikke nødvendigvis er enig i alt alle sier men har egne meninger og velger å holde på dem :winke1:

Dett var dett.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ut av nysgjerrighet, en rev kommer vel tilbake til åte om man bommer? :?:

 

Det kan ta tid. Jeg har bommet og den har kommet tilbake i løpet av 2-3 dager. I Januar traff jeg for høyt. Bare litt pels som lå igjen (Gikk ettersøk så den klarte seg). Men denne har ennå ikke kommet tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke liker å skyte revehvalper er vel for f...min sak, og jo jeg er veldig aktiv jeger på alt av hønsevilt og annet småvilt.

Mange med mildt sagt snever tankegang rundt småviltbestanen, virker som det er kun reven som er skyldig i all elendighet, helhetsbildet er mye større, legg feks litt arbeid i å redusere bestanden av bla kråke/nøtteskrike....vet heller ikke om reven styrer klekkeforhold og mattillgang til kyllingene.

Jo da jeg skyter både killing/kalv....men også ca 20 rever hver VINTER :D fordi det er ett av mange tilltak for å fremme småviltbestanen samt att det er en spennende jaktform.

Vil du sitte i en jordekant å klemme på en rosa lekegris fra europris i juli å skyte revehvalper kan du jo gjøre det men det passer ikke meg.

Mulig dette med å skrive noen ord på forumet en gang i blant ikke er noe for meg da jeg ikke nødvendigvis er enig i alt alle sier men har egne meninger og velger å holde på dem :winke1:

Dett var dett.

 

Joda du får fortsette med dine meninger, men syntes det virket så rart at du skal skyte mye rev men absolutt ikke valper :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk tenkt tanken på at jeg burde spart hvalpene i sommer. Grunnen

er at det er liten trafikk på åtet nå. Trolig skyldes det andre ting enn at jeg skjøt hvalper, men det

vet man ikke. En død rev dukker sjelden opp igjen....

Om jeg fikk velge, ja takk begge deler. Men syns det er mer stas med en fin stor rev midtvinters

enn ungrevene i juli. Til sommeren vil jeg fore åtet jevnlig. Kommer trolig ikke til å stresse med å

fjerne det ene kullet som er i lia.

Link to comment
Share on other sites

Wow....og noen tenker annerledes

 

Her, i mitt nærområde, tar jeg ut den reven jeg får mulighet til å ta av den enkle grunnen at bestanden er for stor. Samme prinsippet gjelder for kråkefugl. I lokale medier for regionen skrives det at det bevilges penger fra flere hold for å få økt skuddpremier på rev og kråkefugl, bare det sier vel sitt om bestanden av småpredatorer.

 

Edit: Selvsensur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, ut av nysgjerrighet, en rev kommer vel tilbake til åte om man bommer? :?:

 

Det kan ta tid. Jeg har bommet og den har kommet tilbake i løpet av 2-3 dager. I Januar traff jeg for høyt. Bare litt pels som lå igjen (Gikk ettersøk så den klarte seg). Men denne har ennå ikke kommet tilbake.

 

Ok, takker for svar! Da kan jeg være forberedt på det :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg er rykende fersk når det gjelder revejakt, og all annen form for lokkejakt. Jeg har fått sansen for revejakt den siste tiden. jeg kommer til å prøve meg så snart jeg får skutt inn riflen. Jeg har en Browning A-Bolt i 6.5x5.5. Som helt fersk har jeg mange spørsmål. Spørsmål 1: Hvilke kuler bør jeg velge (ekspanderende eller helmantel? de jeg har nå er noe ekspanderende, men de på butikken mente at helmantel ville være helt passende. 2: Hvilket tidspunkt, jeg ser helst for meg at det skal være tilnærmet lyst, siden jeg ikke har noen form for lys selv. Så i 4 - 6 tiden om morgenen? 3: bør jeg ha ut åte? Jeg har sett filmen til Kristoffer Clausen, og han bruker inget åte på den filmen.

 

Lokkefløyten jeg har gått til innkjøp av er en Nordik fox heat, de i butikken her i Molde anbefalte denne nå, siden det gått lenge uten snefall, og reven har hatt god tilgang på mat i en lang tid nå. Denne fløyten skulle vist kunne imiterer parringslyder og evt. rivaliserende rever. Noen som har erfaringer med denne fløyten? Når det bli snø igjen, så kommer jeg til å kjøpe en som lager hareskrik og en som lager musepip.

 

" target="_blank

Her er en video om fløyten.

 

Et spørsmål til på slutten hva bør jeg ha av kamo? når det er bart på jordet, funker da det bra med grønne jaktklær, skal kjøpe vintercamo nå når det bli snø igjen? mulig jeg gjør det før og, siden jeg har sett meg ut en plass der jeg kan sitte lent mot en hvit rundball :)

 

Jeg skal jakte i Fræna kommune, så om noen kjenner noen grunneiere som gjerne lar folk jakte på jordene sine, så ikke nøl med å si ifra!

 

Jeg har postet dette på REVEJAKTA 2013/2014 og.

 

Takker for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

jeg vil anbefale ekspanderende kule. tidspunkt er som du sier, i grålysning og i skumringen er vell best, men går fint midt på dagen å. du trenger ingen åte for å lokke rev. er bare å prøve på jorder og myrer og plutselig en gang har du flaks! tenk litt hvor du tror reven oppholder seg og sett deg så han ikke får lukten av deg.

 

angående camo så er det ikke ett must, men vil iallefall anbefale hvit bekledning om vinteren. vanlig grønne jaktklær om sommer/høst funker helt fint. bare sørg for å ikke sitte i silhuett.

 

lokkejakt er en utrolig spennende jaktform som får blodpumpa til å sprette i halsen når du plutselig får inn reven på lokk! lykke til!

 

ps: prøv å bruke søkefunksjonen også, så finner du sikkert mye bra lesestoff om akkurat lokkejakt!;)

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg oppe i 3 rev i år og 4 totalt i sesongen, ramla nok ei tispe forrige onsdag, dessverre er det blitt mildvær, så den frosne klossen med slaktavfall er blitt borte, regner med skjæra og kråka har skyld i dette, men det vil vel minnekortet vise. Har sett bra med spor på jordet, men lysforholdene nå er dårlige, så jeg har brukt et par kvelder på å flå et par av de revene jeg har skutt, det gikk sånn helt passe med mine 10 tommeltotter. Skinnene er nå skrapa noenlunde rene og dynka i salt, tenkte å bare tørke de godt å lenge for så å henge de vedsiden av elggeviret i skjulet som et fattigmanns jakttrofe :D

Igrunn øyner jeg håp om å overgå de forrige sesongene nå, har hatt 5 rev per sesong, nå er jeg oppe i 4 og det er en stund igjen, skjøt like mange på 8 dager i Januar nå som jeg skjøt fra Januar til April i fjor, så mulighetene for å øke er jo tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg skyte inn rifla med Lapua 6.5x5.5 SE SCENAR 6,5 g, forhandleren mente at disse passet bra til rev, grunnen for at jeg ikke gikk for helmantel da, var fordi den ammoen jeg kjøpte var den eneste de hadde igjen for 6,5x5,5.

 

Koster 10 kr skuddet.

 

Noen som skyter med disse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte helmantel på min første rev. Traff rett i hjertet, men den kom seg noen meter før den datt. Deretter gikk jeg over til Nosler Ballistic Tip. (6,5x55) Nå detter de i smellen. Har hatt ett dårlig treff i år. Med helmantel, hadde kanskje denne klart seg (det hadde hvertfall blitt et langt ettersøk), men det gjorde den ikke med Ballistic tip. Derfor vurderer jeg ikke helmantel igjen til 6,5

Link to comment
Share on other sites

Jeg er et unntak fra "regelen" om å ikke bruke helmantel på rev. Bruker kun Norma jaktmatch (Fågel elektron) 6,5x55 med god erfaring. Har skutt noen titalls rev med denne patronen. Har hatt en dårlig erfaring med Scenar og en med Sellier&B (helmantel), men som sagt har jaktmatchen med den butte kula gjort jobben godt.

Her er et bilde av hvordan et utgangshull med helmantel kan se ut en gang iblant ved treff i bogen:

Exit_elektron.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle lage til en åte her hjemme da jeg har mye rev i området.

Det som er problemet er at vi har hunder er som springer løs deler av dagen, og de går rett på åta og spiser og deretter driter de og spyr ned hele huset når de kommer inn.

Så noen som har fårslag til reveåte som revene kommer på men ikke hunder får tak i?

 

Har tenkt litt på noen måter jeg kan ordne dette på.

 

- Lage et en liten innhengning av sauegjerde. Ikke mange kvadrat meter, bare en liten firkant. Maskene på gjerde er akkurat så stort at reven går igjennom (vet ikke om stor rev da), mens hundene kommer ikke igjennom.

- Lage et lite musehotell. Ser det er noen som graver et hull i bakken som de fyller med halm og litt godsaker, så vil det da fort fylles opp med mus, og det trekker til reven, om dette er bra vet jeg ikke, litt dårlig trua sjøl men mange sier det skal være bra.

- Litt det samme som første, har flere bur liggende fra en nedlagt revefarm, åpningen på buret er så stort at reven går igjennom men ikke hund, også da ha åte inni buret.

 

Er vel flere måter å trekke inn reven på, som for eksempel å henge åte i trær, men da får den jo ikke tak i det og dermed blir det kanskje bare et engangsbesøk?

Link to comment
Share on other sites

grav ned åtet, så legger du en pall over etterpå......mikkel kjenner lukten selv på lang lei :)

Men er vel ikke noe særlig lurt at hundene springer der uansett, tror ikke reven liker lukten noe særlig.

Så mitt tips er at du flytter åtet til en plass der du vet at hundene ikke ferdes.....

Link to comment
Share on other sites

det er ikke rett ole....har skutt over 30 rev i vik di siste 4 årene,og der sprang hundene nepå hver dag.men reven er mer var på slike plasser,og vil alltid komme på vinden fra åta når den kommer inn...å er det ikke lettere å gjerde inn hundene enn å gjerde inn åta?

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært et alternativ å fjerne hundene istedet så har jeg gått for den løsningen heller ;)

Hundene går aldri nedpå der jeg tenkte jeg skal ha åte, har hatt litt der tidligere, da er de der med en gang :S

Har kun tid i helgene til åtejakt, det er så mye anna også som må bli gjort i helgene, så å jakte rev fra nærmest fra soveromsvinduet hadde jo vært helt ideelt, da jeg kan ha varsler på 24/7. Så har lyst til å få til noe her. Når jeg nevnte at selve plassen er perfekt mente jeg terrenget, og biotopen rundt, og er veldig tett med rev og har lært dens trekkruter i område. Så hadde det ikke vært for hundene hadde det vært "perfekt", tror jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei, sitter i skrivende stund i bua ved reveåtet. Har sett reven to ganger ca 80 m fra åtet, som ligger 50 meter fra skogkanten på et jorde. Det er litt bebyggelse bak meg, og man hører trafikken godt. Reven har holdt på omtrent midt på jordet uten å vise noe særlig interesse for selve åtet. Noen forslag til hva jeg kan gjør for å få den inn?

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke hatt problemer med å få rev inn på åte selv om jeg har hunder.

Opplever ofte at reven følger stiene som jeg går opp for bikkjene på jorde, revene marker også på samme stedene som bikkjene gjør fra seg. Har også opplevd at bikkjene har jaget rev fra åte og reven er på plass igjen samme natt, men det kan jo også ha vært en annne rev, men hundesporene er nå ferske nok. Hadde en rev på jorde i vinter, ville ikke inn på åte, så jeg gikk inn fra bua. Lufta bikkjene en runde på jordet før jeg skulle legge meg. En halv time senere dukket det opp en rev, fikk skutt den. Ut å henta den, bikkjene er med på det. En time senere ny rev som kom inn på åtet.

Nå bor jeg i et område med bikkjer på nesten hver en gård, men der det ikke er så stor tetthet av hunder vil kanskje hunder skape problem.

Link to comment
Share on other sites

Har helt sikkert noe å si om reven er vant med den lukta i området. Her er det jo flere mnd mellom hver gang det lukter hund på åta.

Å noen rev er kansje mindre var for slike lukter.

Men i allefall, den jeg klarte å lure 14 april i fjord gikk lange omveier for å holde seg unna. Om jeg var på åta, kunne det ta mange dager før han turte å komme tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt viltkamera ute på to åter i vinter, og har enda ikke sett en eneste rev (men jerv derimot...). Fikk inn en mår på gaupeurin i morres (et spedt forsøk på å få mulighet til å slippe på gaupe i en snøfri vinter...)

 

Var ute med hund i dag, og det var merkbart mer aktivitet på reven i form av markeringer. Det lukta skikkelig rev mange plasser, men bikkjene sleit noe jævlig med teften. Fikk ut en rev fra en liten teig, uttak med en forholdsvis erfaren hund men selv om reven ble skutt bare 100m unna skogkanten (og 150m fra uttaket) tok det sikkert 10-15 minutter før hunden var på fallet. Ble bare knot, spesielt i åpent lende.

 

Men det kan da fortsatt bli en drøy måned med toppforhold om været snur...

Link to comment
Share on other sites

så når nabohunden kommer uten halsband er det bare å plaffe løs?viltarter uten fastsatt jakttid er ikke lovlig å skyte...inklusiv villkatt/huskatt...hold dere til lovligheter,og slutt å oppfordre ungdom her inne til å gjøre ting,som kan få våpene inndratt....

Link to comment
Share on other sites

så når nabohunden kommer uten halsband er det bare å plaffe løs?viltarter uten fastsatt jakttid er ikke lovlig å skyte...inklusiv villkatt/huskatt...hold dere til lovligheter,og slutt å oppfordre ungdom her inne til å gjøre ting,som kan få våpene inndratt....

 

Heilt enig.

Alt for mange personar med ditto hensikter følger med oss med argus øyner, finner dei noko å henge seg opp i så er det nett opp dette som er skrevet om tidligare vi kan få i fjeset seinare.

Når vi kan ha en ryddig tråd om lovlig revejakt uten å publisere ulovligheter er det gøy med Jakt/Fangst.

 

God Jakt/Fangst

 

http://ajungilaq.blogg.no/"

 

 

(Moderator burde klippe vekk alt om kjeledyra)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...