Jump to content

Dynamisk sportsskyting


Recommended Posts

Jeg synes navnetforslaget er utmerket. Viktig å få med sport. Det beskriver hva vi driver med. Politisk klokt!

Mitt "hovedskytterlag" heter Sportsskytterlag - SSL. I starten ville jeg ha foretrukket "Pistolklubb", men etterhver synes jeg SSL er bedre. Vi er sportsskyttere, og det er det som skal forhindre innstramming i Våpenloven.

 

Søknad om nye klasser som åpner for ytterligere våpenkjøp i mars 2013, er politisk uklokt. Nå må vi kjempe for å beholde det vi har.

Link to comment
Share on other sites

 

Søknad om nye klasser som åpner for ytterligere våpenkjøp i mars 2013, er politisk uklokt. Nå må vi kjempe for å beholde det vi har.

 

Her mener jeg du tar feil. "the best defence is a good offence". Dessuten er Classic ganske populært. Det er skremmende at du opptrer så egosentrisk og er villig til å "ofre" deler av sporten for å bevare andre. Et annet ordtak: "gir du fanden lillefingeren, tar han snart hele hånda".

Link to comment
Share on other sites

Du følger vel med debatten om den nye våpenloven? Breivik og diverse skoleskyttere bl.a. i USA og Finland har ikke gjort det enklere for oss.

NFPS sine innstrammede regler for å erverve rifle, samt foreslått navneendring er en konsekvens av dette.

 

Jeg mener det vil være smart å vente med søknader som åpner for nye våpenkjøp til etter at den nye loven er vedtatt.

 

Des 2012 eller mars 2013 er ett fett.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var det som jeg fryktet. Du forstår ikke hvordan politikk fungerer. Hvis de vil fjerne DSSN sine programmer er ikke det særlig vanskelig, mtp at vi er 2500 medlemmer. Om vi søker om en ny divisjon som ervervingsgrunnlag har nok liten til ingen effekt på hva politikere mener. Hvis du ser i programmet til AP så har de ingen planer om å gjøre noe, høyre er for våpenidrett. Så hvis de skulle innføre en ny lov som stenger for håndvåpen konkurranse vil jo det gå mot det de selv har sagt (ikke at det ville vært første gangen), men igjen, tror du virkelig at søknaden på Classic utgjør en forskjell?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Politikere er en ting. Tabloidpressen er noe annet. Tenk deg førlgende oppslag i VG:

"Mens Stortinget diskuterer strengere våpenlover, åpner POD for flere drapsverktøy!!!!"

POD vet at slikt kan komme. Tror du de ønsker det om det er aldri så dumt?

Link to comment
Share on other sites

Det var et bra svar. +1

Hvis pressen skulle komme med noe slikt så burde man jo egentlig gå til motangrep og få fram fakta sånn det egentlig er. Classic pistoler er i grunn ikke så veldig skumle kontra 100 skudd open pistoler. Så det er nok ikke verdens største interesse for media, da kunne de vel forsåvidt tatt det opp allerede tror du ikke?

Jeg vil ihvertfall konkludere med at søknaden på classic er en positiv ting som viser at uansett om dritt skjer rundt, så tar vi avstand fra det og vil fortsette med vår idrett på en ordentlig måte. Tenk om Thorkildsen skulle slutte å kaste spyd fordi noen urbefolkninger i Afrika dreper hverandre med det.. (ja, litt usaklig men det er et poeng.)

 

Ble det sagt noe på tinget om at klubber må ta ansvar å melde inn inaktive medlemmer?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis pressen skulle komme med noe slikt så burde man jo egentlig gå til motangrep og få fram fakta sånn det egentlig er. Classic pistoler er i grunn ikke så veldig skumle kontra 100 skudd open pistoler.

 

 

 

Flott argument, norske journalister vil nok sende deg konfekt om du gir de slike argumenter...

Link to comment
Share on other sites

 

Flott argument, norske journalister vil nok sende deg konfekt om du gir de slike argumenter...

 

Hadde det fått snuten på det så hadde de nok blitt glade ja. Poenget var at har de ikke hatt en stor sak om det, så vil det nok ikke bli en sak av Classic heller. Det var logisk resonnering, ikke et argument til pressen;)

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg misforstår, men er det foretatt en navneendring for å framstå mere politisk korrekt??? Isåfall; Er det noen som tror at de som er imot håndvåpen i privat eie, det være seg politikere eller andre, bryr seg katta om hva de forskjellige forbunda heter?? Hva var det med det gamle navnet som ikke var "bra nok".? Om det heter "Forbundet for Rosemaling og Pistolskyting" eller NFPS/DSN tror jeg spiller liten rolle i denne sammenheng så lenge det handler om våpen. Det er våpen "disse folka" ikke liker.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ordet "Praktisk".

Når du skal forklare en ikke-skytter hva praktisk skyting er, hva sier du da? Praktisk i forhold til hva?

Praktisk høres mer taktisk/realistisk/paramilitært ut og ligger mye nærmere den opprinnelig "stridsskyting". Dynamisk passer bedre på hva sporten egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det vil være smart å vente med søknader som åpner for nye våpenkjøp til etter at den nye loven er vedtatt.

 

Det er ikke snakk om å tilføre nye våpen. Den gamle klassen "modified" eksisterer ikke lenger, den er byttet ut med "classic". Søknaden opp mot POD handler i bunn og grunn om å endre dette slik at grunnlag for erverv sammensvarer med realiteten.

Link to comment
Share on other sites

Ufattelig mye fornuftig bruk av ressurser i dette forbundet, jeg gremmes. Hva blir det neste? en lakei som løper etter RO'er med banan og vann som en slags caddy. Blir det mer byråkrati og styr i dette forbundet nå kommer det til og miste medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Har vært med på å stemme imot disse forslagene på forbundstinget gjennom klubben jeg gitt, navnet er Bjørn Håvard Steinnes om du vil jeg ikke skal være anonym. Er imot mer byråkrati og politisk korrekthet som verserer ofte i det forbundet. Blir lei av det

Link to comment
Share on other sites

heldigvis er de få som har et slikt fatalistisk syn...

 

Jeg er forbauset over hvor mange som har et naivt syn om at å forandre navnet vil ha noe som helst innvirkning på de som evt er ute etter å "ta sporten".

 

De vil heller få vann på mølla "se, det de holder på med er så farlig/skummelt at de måtte skifte navn for å skjule seg".

 

Hvis noen er ute etter sporten så har det null å si om man kaller den "Noregs Heimestrekkingslaug" eller "Stridsskyting", der er "farli' våpen med masse magasiner!".

Link to comment
Share on other sites

Ikke fatalistisk, heller at vi ikke burde vike noe, men heller kjempe for å ikke bøye oss hele tiden. Men nå er jeg mer for et friere våpen Norge enn de fleste er. Dessuten er jeg i dårlig humør og lite saklig akkurat nå, så jeg skal ikke plage dere med meningene mine mer. Så det så. God kveld.

Link to comment
Share on other sites

Dynamisk skyting er nå forsåvidt et bedre navn uansett myndigheter eller ikke. Ser for meg at det blir enklere å fortelle ikke-skyttere hva jeg driver med nå som jeg ikke driver med praktisk skyting lenger, i og med at vi ikke har holdt på med noe spesielt praktisk skyting på mange år egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke dynamisk enda, men trur navnendrngen er bra. Ikke bare image, men også for sportens egen del, dynamisk er et i min mening, bedre beskrivende ord på hvordan det foregår.

 

Hvis jeg ikke fått med meg feil, heter det vel siden en tid tilbake også "dynamisk" i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Synes dere skal gå tilbake til Stridsskytterligaen jeg. Det hadde nok skaffet noen saftige overskrifter. :mrgreen:

 

Blir jo litt som med bøndene dette egentlig. Fra bonde via landbruker til agronom. :winke1:

 

Forøvrig vil jeg bare nevne at jeg synes Dynamisk Sportsskyting er et flott og velvalgt navn, slik at ingen tror jeg bare er frekk her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...