Jump to content

Dynamisk sportsskyting


Recommended Posts

Fra stridsskyting, praktiskskyting til dynamiskskyting er forhåpentlig langt mere enn en navneendring.

 

Har man noen år på baken husker man godt bla stridsskytingens nestor Vidar Naklings bok stridsskyting til konkurranse og selvforsvar. En god og leseverdig bok der samspillet mellom stridsskytingens konkurransedel og det selvforsvarsmessige går klart frem. Tidene forandrer seg og slik må også en sport forandre seg for å beholde en aksept i det samfunnet man befinner seg i.

 

Personlig synes jeg forbundet forsøker og gjør mange positive ting. Håper medlemmene forstår og støtter opp om endringene og ikke undergraver forbundet med kreative løsninger bla ved "feil" bruk av rifle og hagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeezz

Er det kun for å avspeile politisk korrekthet eller er innholdet i skytingen reellt forandret etter at denne forandringen inntrådte( i går)?

Lenge siden jeg hadde CZ og skjøt litt PPC.

Regner med at om en tyve års tid eller før, har vi vel en ergonomisk plastgjenstand i hånden som kun lades av ett miljøbatteri og sier piip hvis vi holder den mot ett punkt og treffer(piper lavt selvfølgelig så ingen blir skadet eller genert).

Gjenstanden er selvfølgelig rosa eller mintgrønn!

Men det er jo ikke pent å peke, så hele greia blir vel radert ut.

 

Jeg som en gammal dinosaur forstår igjennom seniltåka at jeg er blitt en(eller ei eller sikkert ett, kjønn er jo så gammeldags) håpløst akterutseilt fortidsgjenstand som er totalt politisk ukorrekt.

Å jeg som syntes at det å få seg en modell 29, Noreen spesial var gøy. Desverre har jeg gledet meg til dagene på Oppdal, men jeg angrer nå selvfølgelig.

Jeg skammer meg over at jeg er så til de grader utdatert på hva som er riktig og viktig i samfunnet. Men jeg spiser mye grønnt da og håper de som plukker salaten jeg spiser ber pent om unnskyld før, under og etter plukkingen av den.

Link to comment
Share on other sites

NFPS eller DSSN, før jeg begynte med denne delen av sporten hadde jeg ikke skjønt forskjellen.

 

Etter å ha vert aktiv i vel 6 måneder ser jeg klart forskjellen, jeg skjønner også hva enkelte av gamle gutta mener med at stridsskyting er ødelagt. Dette da dynamisk skyting på mange måter er fjernt fra det opprinnelige, noe jeg som sportsutøver i ett fredelig land faktisk er glad for.

 

Dynamisk sportsskyting er for meg en sport som har utviklet seg fra trening i taktisk våpenbruk der formålet var å tilegne seg ferdigheter til stridsbruk. Til en ren konkurranse sport, som ikke har stort til felles med opprinnelsen utover bevegelse teknikk og sikkerhet. Om man ser på blinkmaterialet som brukes, så er dette svært tydelig.

 

Dynamisk sportsskyting er betydelig enklere å forklare til de utenfor menigheten en praktisk som jeg selv ikke forstod utover den historiske betydningen.

Link to comment
Share on other sites

innholdet i skytingen reellt forandret etter at denne forandringen inntrådte( i går)?

 

Innholdet er ikke endret siden i går, men det er derimot meget endret siden det var rimelig å kalle det "praktisk".

 

M.a.o. er det navnendringen som kommer i seneste laget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vell Særlig praktisk/taktisk er det jo i alle fall ikke....

 

Kommer vel helt an på hvems briller du ser igjennom det....vet det er endel byråkratbriller med "mystisk styrkeforhold" som muligens er uenig i påstanden din her....de ser det de vil se..dessverre..

 

Og så skader det jo ikke at det er mer politisk korrekt :wink:

 

Navneendringen er vel i og for seg grei den. Tanken bak er sikkert god.

 

Et lite spørsmål; Er det enda slik at Tjenestegjørene i Hær/HV kan stille i "full mundur" på stevner? Isåfall er jo det også en "Uheldig kobling" med tanke på "imaget" i disse tider......En stund siden jeg "praktiserte" i denne skyteformen,,derfor jeg spør.

Link to comment
Share on other sites

Navn og ikke navn... Forundrer meg mer at ingen surver over 2 år med 600 kr i ekstraordinær medlemskontigent (altså 1000 kr i DSSN kontigent hvert år), på ett helt søkt grunnlag.

 

Det som ble vedtatt var vel 700 ekstra, 1100 totalt, for i år. Styret antydet riktignok at det kunne bli aktuellt neste år også, men at dette skulle sees ann til neste forbundsting.

 

Grunnnlaget var MEGET godt begrunnet i nåværende samfunnssituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette er smart, men lurer litt på hvilke juridiske scenarier man ser for seg. Det er på stortinget nye lover blir til, ikke i rettsapparatet. Siden vi ikke har en grunnlovsfestet rett til det vi driver med tror jeg det er lite jurister og advokater kan bidra med. Kanskje pengene istedenfor bør brukes på medieveiledere og statsvitere? Selvfølgelig om det kommer til konfiskering av våpen og kompensasjon vil en eventuell rettssak være aktuelt, men i en politisk prosess er det andre en jurister som styrer skuta.

Link to comment
Share on other sites

Det er et fond satt av for å kunne brukes, først og fremst for å leie en juridisk spisskompetanse om vi får tvilsomme saker som f.eks uhjemlede stans i salg av våpen typer. Også å jobbe mot scenarier om totalforbud, om det kommer på til det.

Link to comment
Share on other sites

Ekstraordinær medlemskontingent for 2013 på kr 700,- kreves inn.

Dette medfører at kontingent for 2013 fastsettes til kr 1100,- for alle medlemmer.

Forslaget godkjennes med 41stemmer for og 1 stemme i mot 1 avholdne

 

Fornundets representanter ser ikke ut til å ha særlig med problemer med dette. DSSN har tatt grep for å kunne møte eventuelle utfordringer for vår skyttersport i fremtiden.

Det er også åpnet for fremtidig ekstraordinær konitgnat ved behoc og vedtak på årsmøtet.

Link to comment
Share on other sites

Den grusomme ekstra kontingenten (som egentlig og helt sikkert kompisgjengen i forbundet skal reise på all-inclusive guttetur for) utgjør hele 300-350 9mm skudd kjøpt på fellestrening i klubbene rundt om. Å huff og uff, og uff og huff jeg er så sint som fy...... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Eg var med på å vedta dette på forbundstinget og eg synes styret hadde gjort ein god jobb i førekant, heilt i samsvar med strategiplanen som også vart vedteken (samrøystes - trur eg). Må også få gi ros til strategiutvalget i forbundet. Mykje seriøs jobbing. Eg trur vi har dei heilt rette tillitsvalde i forbundet for tida. Det er mykje god og rett jobbing. Dette var også konklusjonen til årstinget som nesten 100% stod bak alle framlegga til styret. Ynskjer lykke til med det krevande arbeidet forbundet, og alle tillitsvalde, har framfor seg.

Mvh Bjørnar Osnes, Nordvestlandet Sportsskytterlag.

Link to comment
Share on other sites

DSSN (Tidlegare NFPS) er eit lite forbund med berre vel 2000 medlemmer. Men vi har eit proaktivt styre som jobbar godt både i notid og med framtidig strategi. No held vi på å skaffe oss ein del meir midlar som gjer at vi kan skaffe oss langt meir innflytelse enn medlemstalet skulle tilseie. Dette vil nok bli benytta i samarbeid med NSF til beste for alle som driv konkurranseskyting med pistol i Norge. Styret fekk full tilslutning av årstinget, og medlemmane burde juble for at vi har eit så aktivt og framsynt styre. Berre framtida vil vise kva resultatet vert, men ingen skal seie at forbundet DSSN ikkje jobba godt for saka.

 

Til dei av medlemmane i DSSN som ikkje vil betale 700,- ekstra i 2013 for dette har eg ingen lukkeønskingar!

 

 

PS: Og no gidd eg ikkje høyre meir om Amerika og 2. amendment/og liknande i denne saka/tråden...

Link to comment
Share on other sites

@bosnes Er vel ingen her som diskuterer hverken styrets innsats eller den ekstraordinære kontigenten? Fristende å spørre om du bare gikk i vranglås av eller om du faktisk leste det som blir skrevet?

 

 

Tråden handler vel om endringa som vart vedteken på årstinget.

Link to comment
Share on other sites

PS: Og no gidd eg ikkje høyre meir om Amerika og 2. amendment/og liknande i denne saka/tråden...

 

Helt riktig.

Innlegg som går på den evigvarende diskusjonen om våpeneierskap her og der har blitt sakset vekk.

Det er ørten tråder dere kan diskutere sånt i fra før. Hold dere til tema.

Ingen PM sendt, dere ser sjøl hva som er borte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...