Jump to content

Hvordan overbevise samboer til hundekjøp.


jakt2013

Recommended Posts

Jeg er en ivrig hjorte/elgjeger og har i lengre tid gått med planer om å anskaffe meg hund som kan være med på mine jaktutflukter. Tanken har da vært en Norsk elghund grå.

 

Problemet mitt er at min samboer har sagt nei, hun vil ikke ha hund i hus. Noen med gode tips på hvordan jeg skal klare å overbevise henne her, eller må jeg bare slå denne tanken fra meg?

Link to comment
Share on other sites

Det å ha en hund innebærer å ha hund hele året, ikke bare i jakttiden, om ikke alle i huset synes det er en god ide ville jeg faktisk ikke prøvd å presse dette igjennom. En hund krever mye oppmerksomhet, produserer mye støv, hår, spiser på møbler, piper om natta, bjeffer på folk som går forbi osv, den krever at alle i huset synes det er greit.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ha satset på valpetrikset, ja.

Satser du på å få tilgivelse, tror jeg du har bæsjet solid på leggen.

Da kommer det for evig og alltid å være din skyld og ditt ansvar når bikkja driter inne, gnager på skoene, legger igjen hår overalt , bjeffer, jakter på nabokatta osv....

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at man må belage seg på å bidra til mye mer husarbeid enn man er vant med, hvis jeg hadde hatt hun tipper jeg at jeg måtte støvsuget 3-4 ganger i uka istedenfor bare en for å opprettholde standarden krevet av økh. Det ville ikke være verdt det for min del i alle fall :lol:

Link to comment
Share on other sites

+ ferien som ikke ble noe av i 12-15 år fordi ingen ville passe den halvgærne elgjageren, og at 300,- døgnet på kennel ikke gikk sammen med busjettet.

Hund er veldig givende så lenge man føler at ulempene blir oppveid av fordelene. Er flere hunder som blir skutt eller omplassert hvert år fordi ikke hele husstanden så fordelene. ;)

Link to comment
Share on other sites

hun vil ikke ha hund i hus.

Om du vil ha elghund, så er jo saken grei! Jeg hadde en elghund, og den ville heller ikke være i hus. Den lå i bur inne om natta, men om vi prøvde å ta den inn om dagen ville den ut etter 5 min. Det var for varmt for den rett og slett. Ha hageslangen parat til alle tider når du skal venne den til hundegården, ikke la den bjeffe ustraffet/ uvannet, så får du en hund som er helt stille i hundegården. Jeg ville helst at elghunden skulle være innehund også, men den trivdes som nevnt bedre ute. Det krever jo litt mer mosjon/ sosialisering når man har en utehund, men det får man ta med seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo selvsagt klar over at dette ikke bare skal være en hund kun til bruk fra setp - til desember. At det er mye arbeid er jeg også klar over og at min samboer blir involvert da hunden også må få lov til å være innendørs og ikke bare være ute i hundegård. Er en kar som snart nærmer de "kritiske" 40 (kanskje dette er min 40 års krise) Kan det være ett påskudd? :D ?:) Jeg har iallefall gjort meg opp mange tanker rundt dette....

Link to comment
Share on other sites

Er vokst opp i et hus hvor far ville ha hund og mor ikke ville vite noe av det. Det ble aldri hun, og argumentene var dette med hung og ferie. Mer husarbeid, og eller negative ting med det.

Noe som kunne hjulpet var vel at fruen fikk velge seg en sofakosevoff hvis det var snev av velvilje. Så kunne far fått sin jakthund hvis dette gikk fint. Er vel ikke så all for mye mer arbeid å ha to hunder i hus enn en. De kan gå på tur samtidig, støvsuge gjør man ofte likevel osv...

Legger til at jeg kan ta grundig feil her siden jeg har lite erfaring med hund i hus.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lettere å få tilgivelse en tilatelse ;)

 

regner med att du er singel siden du kom med den uttalelsen der.

 

Innimellom, ja :)

 

Har god erfaring med at man blir singel når man gjør som man vil ;)

"Hei, vi skal til england i april og hente en båt som jeg har kjøpt" Og siden har jeg ikke sett henne... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo selvsagt klar over at dette ikke bare skal være en hund kun til bruk fra setp - til desember. At det er mye arbeid er jeg også klar over og at min samboer blir involvert da hunden også må få lov til å være innendørs og ikke bare være ute i hundegård. Er en kar som snart nærmer de "kritiske" 40 (kanskje dette er min 40 års krise) Kan det være ett påskudd? :D ?:) Jeg har iallefall gjort meg opp mange tanker rundt dette....

 

Må vel være bedre dette enn å gå å kjøpe meg en Porsche til 450 lapper? :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve dette kortet her ( med forsiktighet )

En elghund trenger trim, og da sparer hu penger i stedet for å stikke på helsestudio.

Jeg hadde nok prøvd å få lånt en elghundvalp ett par uker bare for å se hvordan det går, kan jo hende at ØKH blir sjarmert av den og ikke vil at den skal leveres tilbake..

Link to comment
Share on other sites

Tålmodighet er en dyd...

 

Jeg hadde samme problem som deg, men gikk tidlig og hardt ut med at jakthund var en nødvendighet. Siden stresset jeg ikke dette nevneverdig, men sørget for å ta på meg noen hundepass-oppdrag i ny og ne med bekjentes hunder. Etter en tid sank det inn i samboer at det på ett eller annet tidspunkt ville det komme en Vorsteh i hus...

 

I fjor gjorde jeg imidlertid helomvending i rasevalget og ville gå for en NEG i stedet. Da måtte jeg begynne litt forfra... Men jeg fikk låne en trivelig og rolig NEG en helg for å teste det, og det gjorde susen. Kanskje kan det være en grei fremgangsmåte i ditt tilfelle også?

 

Nå er vi lykkelige og ganske ofte frustrerte eiere av en snart 11 mnd. gammel NEG... Sambo er forelska i bikkja, og jeg gleder meg til høsten!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve dette kortet her ( med forsiktighet )

En elghund trenger trim, og da sparer hu penger i stedet for å stikke på helsestudio.

Jeg hadde nok prøvd å få lånt en elghundvalp ett par uker bare for å se hvordan det går, kan jo hende at ØKH blir sjarmert av den og ikke vil at den skal leveres tilbake..

 

Om du fremlegger det slik vil damen umiddelbart oppfatte det som om at du synes hun er feit...og da er det meget mulig at det ikke blir noe på deg på...lenge

 

Forøvrig bør man heller ikke skaffe hund fordi den er så søt som valp.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan overbeviser man kroppen sin om at man vil ha hund? Er allergisk... :roll:

 

Fruen her i huset er enkel å ha med å gjøre når det kommer til slike ting, nå er det vel for at hun får gjøre nøyaktig det hun selv vil.

Jeg har lovt henne utehund når vi engang bygger hus mot at jeg får halve underetasjen til hobbybruk.

 

Det er gi og ta i et forhold, noe må da TS kunne gi?

Link to comment
Share on other sites

Å ha hund er en livsstil noe som vil påvirke alle i familien i mer eller mindre grad. Om den ene parten er steil og ikke VIL så kan du selvsagt trumfe det gjennom men vil alltid måtte leve litt på nåler hver gang dyret gjør noe den ikke skal (og det gjør den ofte - i alle fall gjennom valpetiden).

 

Det blir støv, skitt, sikkel, søndergnagde sko eller som i mitt tilfelle:

 

358dhmd.png

 

Ikke særlig populært kan man si...!

 

Dyret krever også daglig mosjon, aktivitet, stell og mat - det er kostbart med vaksiner og veterinærbesøk og ikke minst vil dere være begrenset i feriereiser osv. osv. osv. Skjønner godt at samboeren din setter seg på bakbeina dersom hun ikke VIL HA HUND.

 

Å lure til seg en valp for å sjarmere er en måte å gjøre det på men ville ikke satset på at fruen lar seg lure. En 8 uker valp er bare søt. Vent til de er 5-6-7 måneder og er hormonfluer. Sjølv JEG som elsker dyra mine får testet tålmodigheten (ref. nevnte vegg...).

 

Kan du ikke heller låne deg ei bikkje i jakta da og se hvordan det fungerer?

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg ser jo på bildet ditt hva som kan skje i heimen (jaktlykke). Kostnader med å ha hund er jeg inneforstått med og de må/skal jo selvsagt jeg dekke med mine egne penger noe som ikke er noe problem.

 

Jeg jakter idag på b.la elg hvor vi benytter NEG,ei utrolig trivelig tispe. Kunne jo selvsagt låne denne men vi bor ca. 40 mil unna hverandre så det er ikke så enkelt det heller.

 

Nei, jeg får ta dette opp med min sambo. i passe små doser så får vi se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve dette kortet her ( med forsiktighet )

En elghund trenger trim, og da sparer hu penger i stedet for å stikke på helsestudio.

 

mistenker at det har sneket seg inn en liten trykkleif her og ska stå du istedetfor hu? :mrgreen:

 

 

Viktig å oppdra de rett fra begynnelsen. Som regel går det fint.

Alt er opp til deg og hunden/e

Link to comment
Share on other sites

........samboer har sagt nei, hun vil ikke ha hund i hus. Noen med gode tips på hvordan jeg skal klare å overbevise henne her, eller må jeg bare slå denne tanken fra meg?

 

Har du spurt om grunnen til at hun ikke ønsker hund?

Når du har kunskap om årsakene (det må graves dypt og forsiktig..) , så kan du muligens utvikle et konsept for hundeholdet som kan selges inn til henne.

 

Årsaker som hundeskrekk, allergi, ønske om å disponere fritid til egne hobby, hensyn til barn, aversjon mot vond lukt, dårlige erfaringer, ønske om å beholde mannen hjemme etc.. har ulike løsnings scenarioer.

Link to comment
Share on other sites

Se ka eg fant nede i veien, e den ikkje bare så nusselig, kan vi beholde den (dådyrøyne)

 

Jaktlykke. Godt å se at det ikkje bare eg som har sånne merker etter valp i hus, det beste av alt er at det ble på soverommet og der e det ikkje tapet på veggen :D Så bare å fyre i litt sparkel, må bare gidde først :)

Link to comment
Share on other sites

Det ALLER BESTE TRIKSET er: Få ungane i familien med på laget, DEI står for maset, og du kan spela den uskuldige. Dette har ALLTID fungert her, i alle fall.

 

Men truleg har de ikkje barn enno, so der har du/de ein jobb å gjera først :smile: Ein annan ting: Viss du skal ha INNEHUND, so må du venta til ungen er so stor at han forstår at kvelpen ikkje er eit leiketøy, dette er viktig :!:

 

Men som sagt: Beste trixet, er altso å læra ungane denne songen:

Lukke til!
Link to comment
Share on other sites

Glem det !

Hvis kona ikke vil ha hund, så skal dere ikke ha det. Jeg har selv hatt hunder i 25 år, og ville aldri i livet funnet på å dratt en NEG inn i mitt hus.

Husker for en del år siden, på en samling hvor en NEG fikk overnatte en natt i bilen min. Den lå i min hunds bilbur. Jeg har aldri sett maken til røyting.

Tre ukers omflakkende taterjakt med to stående fuglehunder og diverse vilt bak i bilen skapte ikke en brøkdel av det helvete som var bak i den bilen etter en sovende NEG.

Selv om jeg først plukket en bærepose med pels, måtte jeg skifte pose i støvsugeren to ganger før jeg kjørte bilen til vask.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt og sakt ifra 2-3 dager etter att jeg har avtalt med oppdretter :winke1: . Da er det roser, smil og klar for og høre hvor egoistisk jeg er :winke1: . Ingen fasit, men det fungerer på fruen min :mrgreen:

 

Fungert 3 ganger for meg også :) men røyk ett par svindyre sko en gang å da var det bare å hive frem visa'n så gikk det også bra.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet. Da jeg for et par år siden luftet ideen om å kjøpe en Tysker var det blankt nei. For halvannet år siden fant jeg en lovende kandidat og kjøpte denne uten å si noe til samboeren. Ble litt surmuling i noen måneder men det gikk seg til etterhvert :P For et halvt år siden la gamlebikkja inn årene så nå ser jeg meg om etter en ny hund. Dama vet selvfølgelig ingenting. Har kommet frem til at den totale mengden klaging er mindre om hun ikke vet noe på forhånd da jeg slipper alt sytet FØR bikkja er i hus :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er best å velge livspartner med omhu :lol:

Finn ut hvilke grunner samboeren din har for å ikke ville ha hund, ta tak i en grunn om gangen og finn gode argumenter for at det er en dårlig grunn.

 

@barerobert Med mindre du er såpass allergisk at du risikerer å dø av å ha en hund i hus så bør du klare å venne kroppen din til dyr. What doesn't kill you makes you stronger. Jeg er allergisk mot alt av pelsdyr, men ikke mot mine egne dyr. Det var jeg bare de første par månedene etter at de flyttet inn, kan bruke både bikkje og katt som hodepute om natten uten å merke noe. Prøver jeg det med andre dyr så ryker det med et brett zyrtec.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg hund (enda) men en langhåret katt i hus. Den røyter noe helt utrolig. Lange lyse fine hår som suger seg ned i tepper og noen ganger faller det hele angoraull gensere av henne. Sammenlignet med de hundene jeg vokste opp med og har hatt i hus siden så er hårene til katten mye synligere og volumet er helt utrolig. Labben, schæferen og selv engelsk setteren og springere la ikke igjen så mye hår.

 

Løsningen på hårproblemet og all sand, jord og annet som gjerne blir med inn er å ha en eller flere robotstøvsugere til å ta en daglig runde over gulvene. Starter automatisk på morgenen mens huset er tomt og tømmes en gang i uka. Veldig lite hår og smuss å se på gulvene. Også blir disiplinen hos ungene på å plukke opp leker og Lego mye bedre med en gang!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...