Jump to content

Hvordan overbevise samboer til hundekjøp.


jakt2013

Recommended Posts

Synes det er helt rett valg av både hund og avgjørelse :winke1: . Det gjelder og få dem til og forstå att jakt og hund ikke bare er en hobby, mn en livsstil og lidenskap med en mengde av behov som må dekkes :winke1: . Du må bare gled deg. Finnes ikke valp som er skjønnere enn en gråhundvalp(sier en neg eier) :winke1: . Mye energi og vitalitet ifra starten av. Og en ubeskrivelig jaktlyst. Har det iallefal vært på alle neg jeg har jaktet med :mrgreen: . Grattulere med bestilling! Det er en spennende ventetid. Venter selv på en drever parring som skal finne sted nå i nermeste fremtid :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg stort til dette. Valget datt på en NEG og har ønsket meg dette i flere år så det var jammen meg på tide. Tispa er ca 1 mnd på veg, så det blir vel ca. 3 mnd med venting. Som kjent så går tiden fort, plutselig er det avhenting.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valget! Det er umulig å bli sjarmert av en elghundvalp, så om samboeren ikke synes den er noe fin, bør hun få sjekket synet! :wink:

 

Men vær obs på røytingen. De er rene røytefabrikkene! Kjøpte meg en liten Pajero for en tre år siden, som var varebilregistrert. I den korte saken hadde det jevnlig vært to grå elghunder. Jeg støvsugde en full pose med hår før jeg skulle sette inn bakseter. Bort med sidepaneler for å få på setebelter. Da holdt jeg på å ringe forrige eier og spørre om han savnet bikkjene sine! Han hadde hatt bilen i fire, fem år selv, og på den tiden hadde han jo ikke støvsuget innenfor panelene. Det var hår tilsvarende to hele bikkjer der! Dro frem digre hårballer. Herregud som jeg jobbet for å få den "hårløs"!

 

Så bare vær litt aktiv med støvsugeren, så blir nok husets høvding fornøyd! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser heller ikke problemet. Samboere bør vite vite plasseringen på både skapet og utgangsdøra.

 

Ser ikke problemet. Da jeg for et par år siden luftet ideen om å kjøpe en Tysker var det blankt nei. For halvannet år siden fant jeg en lovende kandidat og kjøpte denne uten å si noe til samboeren. Ble litt surmuling i noen måneder men det gikk seg til etterhvert :P For et halvt år siden la gamlebikkja inn årene så nå ser jeg meg om etter en ny hund. Dama vet selvfølgelig ingenting. Har kommet frem til at den totale mengden klaging er mindre om hun ikke vet noe på forhånd da jeg slipper alt sytet FØR bikkja er i hus :wink:

 

Jess. Klart som faen du skal ha NEG? Livet er for kort til å låne andres bikkjer.

Har man lyst på bikkje så er dette såpass viktig for en at samboern ihvertfall bør være lydhør. Hadde det blitt blankt NEI så hadde jeg dratt rett ut og kjøpt en.

 

Blir like mye syting om man skal krangle om det, som når bikkja først er i hus.

Hvorfor ikke utsette grininga til når du har kjøpt kjøter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kjøp ikke hund vist samboer ikke vil ha det, det kommer sannsynligvis ikke til og bli særlig gøy verken for deg ,samboer og ikke minst hunden.Og når det gjelder norsk elghund grå vil det bli en evig krangel om røyting . Dette er en hund som mister sin egen kroppsvekt:) i pels i løpet av en uke. Men det er fantastiske hunder :) .hehe, Noen har rett og slett byttet samboer og så kjøpt seg hund

Link to comment
Share on other sites

Er man hundeelsker så er livet alt for kort til å leve uten hund. Jeg gjorde det veldig klart for min bedre halvdel at når jeg flytter hjemmefra, blir det hund. Heldigvis har vi ganske lik smak på bikkjer og vi fikk et lite troll i hus. Ikke NEG, da. men en Staffordshire bull terrier som har rukket å runde fire år og som vi trener spor med. Har klart å forhandle meg til enda en hund, som snart runder tre år :lol:

 

Jeg har også sagt at når jeg finner den jaktformen jeg ønsker å fortsette med, kjenner jeg meg selv rett blir det nok storvilt, kommer jeg med årene å skaffe meg en jakthund. Når det blir, er jo ikke sikkert. Vil jakte noen sesonger, tilegne meg kunnskap på forskjellige felt og slikt først.

 

Håper du kommer "helskinnet" ifra det, da. Det er jo, som nevnt en livsstil å ha hund og hunden merker dersom den ikke er ønsket noe sted. Når hunden har kommet, så har den kommet og da bør alle være med og alle bør ta litt del i ansvaret.

 

Mine hunder har ødelagt for tusenlapper. Gulvbelegg har blitt revet opp, dørkarmer ble tyggeleker, sko har blitt tygget på, to mobiltelefoner ble ugjenkjennelige, bankkort med hull i, og mye mer :lol: Kan ikke noe annet enn å le, men dette hadde vært svært lite morsomt dersom jeg hadde hatt "kniven mot strupen" for å si det sånn. Lite hyggelig å drive å liste seg rundt i huset.

Det blir sikkert veldig kjekt med hund og kanskje samboeren din smelter litt når hun ser pelsballen?

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter må også for all del ikke bli skremt av historier om ødeleggelser forårsaket av hund, dette er ikke nødvendigvis fasiten. Den forrige bikkja mi ødela litt når han vokste opp, tygde litt sko og sånt. Han jeg har nå har ødelagt for akkurat kr. 0,- så langt. Så det er en del forskjeller her. Det beste er vel å regne med at litt ting ryker med for så å heller bli positivt overrasket hvis det ikke blir det, men det er ikke noe å la seg skremme av.

 

Forøvrig så er vel dette egentlig all grunn man trenger:

 

Er man hundeelsker så er livet alt for kort til å leve uten hund.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei trådstarter, lykke til med valp på vei. Tipper at vet første øyekast på nurket er samboeren solgt. Det er få ting som slår liten valp på søthetsskalaen... Angående ødeleggelser av ting, bikkja vår har knapt nok rygget på en eneste ting i huset. ( det er riktignok en latmannshund med tilnærmet null jaktinstinkt annet enn for matfatet og tipser i løpetid...) men vil anbefale å sette inn trappegrinder litt strategisk plassert, slik at bevegelsesfriheten blir noe innskrenket uten at hunden trenger å sitte på lukket rom. Dette området renses for ting som ikke kan ofres, og resten av huset er tilgjengelig kun under tilsyn eller på invitasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...