Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enkel og grei løsning på det hele: Stem blått til valget :D
Du mener - stem på dem som kritiserer regjeringen for handlingslammelse, fordi den ikke for lengst har gjennomført 22. juli-kommisjonens anbefalinger mht. forbud mot det meste?

 

Vel vi vet hva vi sannsynlig får med rødgrønne. Derfor blir det ikke noe rødgrønn stemme fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Minner som vanlig om at det var Høyre som fikk innført registreringsplikt på magasinhagler i 1978....

(sånn for de som tror at våpensaken er partipolitisk)

 

Som jeg ser det, har AP vedtatt nettop det de signaliserte før landsmøtet (ogsåp til organisasjonene.) At man kommer til å jobbe for å få igjennom våpenlovutvalgets forslag til ny våpen lov. (NOU'n)

Der er allerede hovedpunktene fra AP's vedtak implementert. Det er forøvrig et betraktelig bedre utgangspunkt å jobbe med for alle parter. Det er et konkret forslag (Og det er altspå forsdlaget som teller, ikke forarbeidet) og det er her organisasjonene må jobbe opp i mot.

Jeg tror vi må ta farvel til enkelte av halvautoriflene på godkjent lista til jakt (uten at det skader jakten)

Så får vi se hvirdan man gjør det i forhold til aktivitet og ervevs krav, både for nye våpen og det å beholde våpen over lenger tid. Det finnes bedre løsninger for å regulere erverv av magasiner en det ligger i forslaget, og ellers er det ikek så ille. (vi vil fortsatt ha en av verdens mest liberale våpenlover om forslaget går igjennom uendret...)

Jeg håper vi kan få mer fokus på min hjertesak, den om hva som skjere når politiet har verdt nøtt til å beslaglegge våpen. Hva sjer med gjenstanden og hva skjer i prosessen rundt.

Link to comment
Share on other sites

betraktlig mer bekymret for konsekvensutredning av oljeboring i Nord en våpen saken...
Helt enig Hassel. Jeg mener, hva skal vi med flere oljemiliarder, når jaktgarderobe-begrensningen uansett forhindrer oss i å bruke pengene på noe fornuftig? :lol:
Link to comment
Share on other sites

Sier jo ikke at man skal stole på de blå heller, men nå vet vi hvordan AP ligger an.

Stoler like mye på Jern-Erna som Jensemann, de er jo politikere må man vite :mrgreen:

 

Hva som kommer frem på Høyre og FrP sine landsmøter hva angår denne saken, avgjør hvem av de to som får min stemme denne gangen. Dog er det ikke kun pga denne saken en av de får min stemme, men siden akkurat denne saken betyr mye for meg, så ville selv disse småpartiene alà Venstre, SP osv fått min stemme, bare de har på programmet at oss lovlydige våpeneiere skal helst kunne eie så mange våpen vi vil uten noen annen nevneverdig grunn enn "for moro skyld".

Link to comment
Share on other sites

Mitt stakkarslige poeng, har jo hele tiden verdt at man ikek skal stemme noe politisk basert på våpenspørsmålet...

Den jobben må vi ta med den til en vær tid sittende regjering som behandler innkommende lovforslag.

Det er denne uhelidge tanken om at det alltid er "venstresiden" som er "for å avæpne borgeren" som så ofte dukker opp, og suger ut all ennergi til saklig jobbing opp mot en fornuftig våpenlovgiving.

 

Vår fiende, er de som lærer barn at "våpen er vold."

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig hassel. Vi bør absolutt stemme med våpenspørsmålet som grunn. Det er naivt å tro at ikke enkelte av høyresidens partier har et annet utgangspunkt til borgerenes friheter en det noen av venstresidens partier har. Forhandlinger og dialog er viktig, men noen partier vil gi oss et bedre utgangspunkt pga partiets ideologi og menneskesyn en andre partier vil kunne gi.

Link to comment
Share on other sites

Mitt stakkarslige poeng, har jo hele tiden verdt at man ikek skal stemme noe politisk basert på våpenspørsmålet...

Den jobben må vi ta med den til en vær tid sittende regjering som behandler innkommende lovforslag.

Det er denne uhelidge tanken om at det alltid er "venstresiden" som er "for å avæpne borgeren" som så ofte dukker opp, og suger ut all ennergi til saklig jobbing opp mot en fornuftig våpenlovgiving.

 

Vår fiende, er de som lærer barn at "våpen er vold."

Enig, skyttere og jegere er godt spredt utover det politiske spektert (jeg stemmer uansett på høyresiden, uavhengig av våpensaken).
Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var høyre med JP Syse som fikk kjempet igjenom dette i full bekymring for at venstresiden (den litt til venstre for AP) skulle gjøre væpna revlusjon med magasinhagler.

 

 

nja, det er bare halve sanheten det da; det som trigget forbudet var en rekke ran med avsagde pumpehagler etterfulgt av mediakjør (spesiellt fra VG) med støtte fra "våpeneksperter" som fortalte at slike våpen drepte alt foran seg pga den utrolige spredningen.

Og ja, ledere på ytre venstre oppfordret sine til å handle hagler for å være klare når revulosjonen kom (bla bekreftet av Gerd Liv Valla på sånn koseTVprateprogram for et år eller to siden).

 

De som tror noe annet enn at det AP vil i denne saken er å forby halvautovåpen med løse magasin, dere vil bli overrasket...

Snodig nok har de omtrent samme debatt i Sverige akkurat nå; begrensinger på 1/2-auot og reg.plikt på magsiner. For et sammentreff du..

Link to comment
Share on other sites

Nå håper jeg virkelig at Hassel kan dokumentere påstandene sine...

Vi er alle inneforstått med at du er redd for at de røde skal falle hardt under neste stortingsvalg, men vær snill å hold deg innenfor fakta som kan dokumenteres. (Det bør kreves under noen omstendigheter)

Minner som vanlig om at det var Høyre som fikk innført registreringsplikt på magasinhagler i 1978....

(sånn for de som tror at våpensaken er partipolitisk)

Under Oddvar Nordlis AP regjering (1976-1981)?
Jepp, det var høyre med JP Syse som fikk kjempet igjenom dette i full bekymring for at venstresiden (den litt til venstre for AP) skulle gjøre væpna revlusjon med magasinhagler.

 

Som vi veit var det Arbeiderpartiet som satt i regjering med Oddvar Nordli som regjeringssjef fra 1976 til 1981 da Gro overtok roret.

Fra regjeringen.no finner vi blant annet dette:

Ved lov 23. juni 1978 nr. 69 ble det foretatt en del endringer i våpenloven, jfr. Ot. prp. nr. 3 (1977-78) og Innst. O. nr. 19 (1977-78). Det ble bl. a. innført hjemmel til å forby visse typer våpen som ikke anses som skytevåpen, jfr. våpenforskriften del I, bokstav A, pkt 1. Videre ble den generelle aldersgrensen for erverv og besittelse av våpen hevet fra 16 til 18 år. I denne forbindelse vurderte Justisdepartementet å innføre registreringsplikt for hagler samt luft og fjærvåpen, jfr. Ot. prp. nr. 3 (1977-78). Vurderingen ble foretatt på bakgrunn av den store økningen av antall alvorlige forbrytelser hvor våpen var involvert. Forslaget falt igjennom i Stortinget, under henvisning til at man burde se tiden an. Man besluttet likevel å innføre registreringsplikt for magasin- og automathagler, herunder også plikt til å etterregistrere slike våpen som allerede var ervervet.
Til opplysning var det i 1978 Inger Louise Valle som satt som justisminister i Nordli's regjering. Så i realiteten så er det vel henne som skal skytes og ikke salige Syse?

 

Som et notis kan det nevnes at vedr. registrering av vanlige enkelt- og dobbeltløp-hagler ved en endring i loven av 9. mars 1990, jfr. Ot. prp. nr. 13 (1989-90), Innst. O. nr. 19 (1989-90) og kgl. res. av 24. august 1990 nr. 688 var mest sannsynlig forarbeidet gjort under Brundtland ll .

Link to comment
Share on other sites

De stoler ikke på politiet engang; lederen for norges største ungdomsparti trodde politiet og forsvaret hadde satt igang statskupp 22.juli..

 

OK-den var litt ufin (men jeg lurer seriøst hvordan den tanken kunne dukke opp?); men jeg har veldig liten tro på at halvauto rifler med løse magasin er noe som vil være tillatt i framtiden uansett hvilken regjering vi måtte få etter valget.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal vel ikke diskutere politikk her inne men hvordan har den økonomiske utviklingen vært

i Sverige med blå regjering.

Sverige har hatt en eksplosiv nedgang i økonomi og lige så i ledighet under blått styre, det

er noe jeg ikke ønsker for vårt land.

Landsmøtets vedtak er etter hva jeg kan forstå ikke kroken på døra for halvautomatiske våpen

enda, men en innstramning.

Link to comment
Share on other sites

De som tror noe annet enn at det AP vil i denne saken er å forby halvautovåpen med løse magasin, dere vil bli overrasket...

 

Så langt er det vel i bunn og grunn de som innerst inne vet at Arbbeiderpartiet vil norkse våpeniere vondt som blir oversket...

Men oat halvautorifler med løse magsiner til rifle kan ryke, er defintivt.

Link to comment
Share on other sites

Så langt er det vel i bunn og grunn de som innerst inne vet at Arbbeiderpartiet vil norkse våpeniere vondt som blir oversket...

Men oat halvautorifler med løse magsiner til rifle kan ryke, er defintivt.

Greit nok er det tidlig på morran for en pensjonist, og kun halvferdig med første kaffekoppen, men jeg sliter litt med å tolke denne setningen Hassel (noe med rettskrivingen kanskje :wink: )

Link to comment
Share on other sites

tror stikkordet er "til jakt".

 

altså:

Så langt er det vel i bunn og grunn de som innerst inne vet at Arbeiderpartiet vil norske våpeneiere vondt, som blir overasket...

Men at halvautorifler med løse magasiner til jakt kan ryke, er defintivt mulig.

Link to comment
Share on other sites

Beklager se wolf... men jeg ble litt distrahert av den ulven som drev å lusket i hagen... (sant)

 

Men Varj har rett.

 

Når det gjelder Bamruds utspill er kilden min den bunnsolide og pålitelige høyremannen, og moderatoren Flashman... Men han er vel ikke god nok?

Link to comment
Share on other sites

@Ramtro

-det er jo nettopp det du skriver, som er en viktig årsak til at selv det rammede regjeringspartiet, er meget edruelige i sin holdning til våpenlovgivingnen. De har avvist pårørendes bønn om totalforbud, de har ikke gjort hurtigvedtak basert på gjørvkommisjonens snodige kapittel 17 (selv om de blir hardt presset fra opposisjonen).

Men de har anerkjent at det er legtimt behov for våpen i private hender i Norge.

 

Npr det gjelde skyttersaken, så har skyttersiden aldri før vært så samlet som den er nå. Det er langt fra perfekt og ingen marsjerer i takt. Men det samarbeides og snakkes over forbundsgrensene, også med myndighetene.

 

Cigarfar: Takk

 

Jeg håper inderlig at du har rett i det du skriver her Hassel. Men jeg har likevel en sterk mistanke om at det vel så mye handler om å ikke miste for mange verdifulle stemmer eller medlemmer. Også AP har mange jegere og skyttere i sine rekker (heldigvis), og ønsker nok ikke å miste disse ved å gå for fort fram i sin innstramming av lovverket. Og her er det ikke bare snakk om enkeltpersoner, men hele familier, vennekretser osv.

 

Jegere og skyttere snakker selvsagt ikke bare seg imellom om denne saken. Og personlig tror jeg at jeg har fått en god del ikke skyttere til å forstå hva dette dereier seg om om. Nemlig hvilket samfunn er det vi ønsker å ha i Norge i fremtiden. Mer og mer byråkrati og detaljregulering hvor alt som ikke er "mainstream" blir forbudt? Jeg ønsker definitivt ikke dette.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva NM149 mener:

Vi skal vel ikke diskutere politikk her inne men hvordan har den økonomiske utviklingen vært

i Sverige med blå regjering.

Sverige har hatt en eksplosiv nedgang i økonomi og lige så i ledighet under blått styre, det

er noe jeg ikke ønsker for vårt land.

Så vidt jeg kan se var det en nedgang i BNP i Sverige i 2008 og 2009 (internasjonal finanskrise). Siden 2010 har det vært en oppgang.

Arbeidsledigheten var 7,8% i 2005. I 2012 var den på 8,0% Eksplosiv nedgang? Hva mener du? Har du statistikk som tilsier noe annet? Fredrik Reinfeldt ble valgt til statsminister i 2006 og gjenvalgt i 2010. Så ille kan det vel ikke være i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør at det tilsynelatende går så bra i Norge er 110000 nye offentlig ansatte på 8 år, 1 ny uføretrygdet pr time de siste årene og en ukentlig økning i kommunenes gjeld på en halv milliard.

 

Norge har de siste 60 årene vært , uansett farge på regjeringen, politisk styrt. Det vi trenger er ledelse. Jeg tror høyresiden (altså H og FRP) kan gi oss nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da fulgt bittelitt med på politikk i kongeriket de ca 30 siste årene. Å jeg kan ikke si at jeg har sett noen store omveltninger i samfunnet hver gang det har vært skifta mellom forskjellige regjeringer.

 

Oversikt over regjeringer siden 1981:

 

Gro Harlem Brundtland 1981 1981 Ap Brundtland I (Ap)

Kåre Willoch 1981 1986 H Willoch (H; fra 1983 H, KrF, Sp)[12]

Gro Harlem Brundtland 1986 1989 Ap Brundtland II (Ap)

Jan P. Syse 1989 1990 H Syse (H, KrF, Sp)

Gro Harlem Brundtland 1990 1996 Ap Brundtland III (Ap)

Thorbjørn Jagland 1996 1997 Ap Jagland (Ap)

Kjell Magne Bondevik 1997 2000 KrF Bondevik I (KrF, Sp, V)

Jens Stoltenberg 2000 2001 Ap Stoltenberg I (Ap)

Kjell Magne Bondevik 2001 2005 KrF Bondevik II (KrF, H, V)

Jens Stoltenberg 2005 nå Ap Stoltenberg II (Ap, Sp, SV)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Bamruds utspill er kilden min den bunnsolide og pålitelige høyremannen, og moderatoren Flashman... Men han er vel ikke god nok?
Ja, riktig. Du har hørt at... Skyv påstanden over på noen andre.

Er du sikker på at du har hørt riktig, eller at det du har hørt er fra troverdige kilder?

 

Det kommer altså ingen dokumentasjon fra din side, og du legger listen for din troverdighet i pågående og kommende debatter med udokumenterte påstander. Helt som forventet.

Link to comment
Share on other sites

1978 var året da magasinhagler ble gjort registreringspliktige.

 

Oddvar Nordli var statsminister for en AP regjering 1976-1981 og Inger Louise Valle var statsråd i justis...

 

Når det er sagt var registreringsplikt på magasinhagler i 1978 noe ett bredt tverrpolitisk flertall også støttet sterkt opp rundt.

 

I sikkerhets og utenriksspørsmål er det ofte forbausende lite forskjell på Ap og Høyre slik jeg ser det. Litt ulike ord og "fakter"....>enige i resultat....

 

Slik tror jeg det også blir med halvautosaken....

Link to comment
Share on other sites

Registreringsplikt på enkeltløps og dobbeltløps- hagler kom i 1990...

 

Her var det en borgerlig samarbeidsregjering regjering ledet av høyre med Jan P Syse som gikk av i 1990 der Gro H Bruntland og arbeiderpartiet kom inn...

 

Og igjen om det var borgelig eller AP endret ikke saken....

Link to comment
Share on other sites

Eh gutter, seriøst, hva tror dere Oslo's gangstere hadde vært bevepnet med i dag om magasin hagler var i fritt salg?

At dere i det hele tatt gidder å diskutere innføring av reg.plikt på en innrettning med stort skadepotensiale skjønner jeg ikke.

 

At klimaet i -78 var noe anderledes er jeg med på, og således hadde det neppe vært noe reelt behov for denne reg.plikten før tidlig 90tall, men pr.nå er jeg sjeleglad for reg.plikt på det meste av skytevåpen.

 

Jeg bruker skuddsikker vest på jobb, tre dager i uka, det er ikke uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at lederne i Nojs, Bamrud, har flyttet personkonflikten ut fra NOJS forumet...

Nå vel, greit det.

Jeg beklager på det sterkeste at jeg ikke har mistrodd Flashman og alle de andre som i mange år på Sluttstykklet og Kammeret har hevdet dette.

Poenget er fortsatt at man bør velge hvilket parti man stemmer på basert på grunnlegende verdisyn og ønske om fremtiden i Norge. Ikke basert på enkeltsaker, spesielt ikke de som ikke har noen politisk forankring.

 

For det er er våpenmotstanden i samfunnet (ikke hos de som bestemmer eller ikke) som er vår utfordring. Det er barnehage onkelen, frisøren, postbudet og ballettdanserinnen som ikke kjenner til den legitime og positive hobbyen og fritiden med våpen. Ikke politikeren.

Link to comment
Share on other sites

egon olsen: Det er altså en forbedring at gjengene i Oslo ikke bruker lovlige magasinhagler, men heller diverse andre ulovlige våpen?

 

Ja, absolutt. Tilgangen på innrettninger med stort skadepotensiale er selvfølgelig begrenset med krav om kjøpetillatelse. I korte trekk, så kan du si de har MIDRE skytevåpen tillgjengelig all den tid de må forholde seg til hva de kan kjøpe illegalt, i motsettning til legalt.

Men det skjønte du vel.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: For mange av oss som er på dette forumet er våpen og skytterinteressene faktisk så viktige for livskvaliteten vår at det er DETTE vi diskuterer her. Ikke oljeboring, kontantstøtte eller u-hjelp.

Når sjefen over alle sjefer, Bamrud, på dette forumet påstår at Siv og Erna kommer til å rette opp raseringa de rød-grønne har gjort overfor kommmunal og statlig aktivitet i åtte år - 8 ÅR, bør det være mulig for andre på kammeret å spille litt politisk ball også.

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at nevnte klientell har nok tilgang på redskap enten det er lovlig eller ei.

 

Har inntrykk av at "de" sliter mye med å få tak i det, selv om noen selvsagt klarer det. Uansett helt greit å ikke la de fritt kjøpe over disk uten tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...