Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fra Stortingsmeldingen; http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=718311" target="_blank

jeg har streket under litt, hver enkelt får vurdere om de synes regjeringen synes være enig med flertallet i våpenlovutvalget.

 

 

Spørsmålet om forbud mot halvautomatiske skytevåpen ble også behandlet av Våpenlovutvalget. Utvalget leverte sin utredning NOU 2011: 19 Ny våpenlov til Justis- og beredskapsdepartementet desember 2011. Utvalgets mandat var å «foreta en total gjennomgang av gjeldende våpenlovgivning og fremme forslag til ny våpenlov (eller foreta nødvendige endringer i eksisterende våpenlovgivning) med bakgrunn i samfunnsutviklingen og fremtidige utfordringer.»

Utvalget foreslår ikke et totalforbud mot halvautomatiske skytevåpen. Det vises til at det er for store forskjeller mellom de ulike typer halvautomatiske skytevåpen, herunder både i ulik funksjonsmåte og ulikt bruksområde, til å innføre et generelt forbud. 2 I tillegg vises det til at det er store forskjeller innad i hver kategori. Utvalget mener derfor at det bør differensieres mellom halvautomatiske pistoler, hagler og rifler. Et samlet utvalg foreslår å videreføre dagens regler, med unntak av reguleringen av halvautomatiske rifler hvor et mindretall foreslår en snevrere forskriftshjemmel.

Ny våpenlov

Regjeringen mener det er behov for å gjøre innstramminger i våpenlovgivningen, og vil fremme forslag til ny våpenlov. I den sammenheng vil regjeringen foreslå at forbudet mot halvautomatiske våpen forankres i våpenloven, slik at det fremgår i lov at alle halvautomatiske skytevåpen er forbudt, med mindre skytevåpenet unntaksvis godkjennes i forskrift. Reglene for hvilke halvautomatiske skytevåpen som unntaksvis kan godkjennes i forskrift, skal strammes inn. I vurderingen av hvilke skytevåpen som unntaksvis kan godkjennes, vil det bli differensiert mellom halvautomatiske pistoler, hagler og rifler. Videre vil det bli vurdert begrensninger på antall tillatte skudd i magasin og kammer, både ved bruk til jakt og til konkurranseskyting, herunder dynamisk skyting.

Vilkårne for å erverve, eie og inneha slike våpen vil bli strengere. Det vil bli vurdert om det kun under særlige omstendigheter skal gis ervervstillatelse, om aldersgrensen for erverv skal heves og om tillatelsen skal begrenses til nærmere angitte aktiviteter. Herunder vil det bli vurdert om halvautomatiske våpen til jakt bare skal være tilgjengelig for personer som kan dokumentere behov for høyere skuddtakt eller et mer lettoperert våpen. Dette vil i hovedsak gjelde lisensjegere, ettersøksekvipasjer og jegere med nedsatt funksjonsevne.

Samling bør fortsatt være et kriterium for å erverve og inneha skytevåpen. Det vil bli vurdert om godkjenning av samleområdet skal legges til ett politidistrikt som behandler samtlige søknader, slik at helhetsperspektivet blir ivaretatt på en god måte.

Våpenloven med forskrifter og rundskriv skiller i dag mellom vilkårene for erverv når det gjelder de ulike våpentypene, men ikke i den etterfølgende kontroll av våpenkort. Et slikt skille er gjort blant annet i Danmark, Sverige og Finland. I den nye loven vil det bli foreslått skjerpet kontroll og oppfølging av tillatelser til å erverve og eie våpen som har stor ildkraft eller lett kan bæres skjult. Politiets kontroll må tilpasses skadepotensialet, slik at hensynet til samfunnets trygghet ivaretas.

Skytter- jeger, samler- og bransjeorganisasjonene vil bli involvert i arbeidet med ny våpenlov.

Det tas sikte på å fremme proposisjon om ny våpenlov for Stortinget våren 2014.

 

 

Regjeringen skal ha skryt for at de mener samling fortsatt skal være tillatt!

Link to comment
Share on other sites

For meg som ikke snakker politikerspråk virker det som om man bare snakker hvilken retning man vil og ikke hvor langt man vil gå. Det snakkes hele tiden om innstramminger, men ikke hvor mye.

 

Innenfor det som faktisk skrives i det siterte dokumentet kan man gjøre alt fra status quo til totalforbud.

 

Med andre ord; dette er innspill til en besluttningsprosess, men ikke en antydning av hva besluttningen blir.

Link to comment
Share on other sites

Men det ugjenkallige faktum er at AP, mens de enda har en regjeringsposisjon -IKKE- har presset på endringer eller forsøkt innføre innstramminger. Og det tyder i aller høyeste grad på at de heller ikke har noen slik agenda.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel hysterisk ulogisk om arbeiderpartiet skulle ha sitti på gjerdet i to føkkings år og ventet for å gjøre noe annet med våpenloven etter valget? Spesielt et valg de ser u til å gå seg på en smell i?

Link to comment
Share on other sites

He he, hysterisk ulogisk. Det er ulogisk det. :mrgreen:

 

Å gjøre noe annet er vel kun aktuelt hvis de ikke går på en smell, så det argumentet skjønner jeg ikke. Tankegangen da må vel i så fall være å vente for å få bedre odds i valget, og så stramme inn hvis det går veien. Å prøve og innføre store innstramminger etter å ha gått på en smell, det ville jo virkelig vært hysterisk ulogisk.

 

Men jeg er enig i at 2 år ville være lenge å vente. De er jaggu slu og tålmodige de Ap folka. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så AP's onde plan, er altså å lure alle ved å ikke innføre innstramminger eller andre restriksjoner på private eide skytevåpen mens de faktisk sitter i en regjerings posisjon, men at de skal gjøre det etter et valg hvor de foreløpig ikke ligger spesielt godt an til? :roll:

For all del, det er mange gode grunner til å ikke stemme AP, (DLD blant annet) men når man er redusert til å finne på grunner, bare fordi man syns det er fælt å måtte betale bompenger eller at sykehjemmene i den blå blå kommunene Oslo går på trynet, så blir det litt søkt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så AP's onde plan, er altså å lure alle ved å ikke innføre innstramminger eller andre restriksjoner på private eide skytevåpen mens de faktisk sitter i en regjerings posisjon, men at de skal gjøre det etter et valg hvor de foreløpig ikke ligger spesielt godt an til? :roll:

For all del, det er mange gode grunner til å ikke stemme AP, (DLD blant annet) men når man er redusert til å finne på grunner, bare fordi man syns det er fælt å måtte betale bompenger eller at sykehjemmene i den blå blå kommunene Oslo går på trynet, så blir det litt søkt.

Tro hva du vil.

Egentlig er dette med våpenloven ikke noe som bekymrer meg . Det finns andre verdier i livet som er verdt å sette pris på. Det som skjer det skjer ;-)

 

Den onde planen er dine ord Hassel ! Hvis du ser på det slikt :-)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo tenkes at man er fullstendig klar over at Ola Potetsprit har politisk hukommelse som en gullfisk med alzheimers, og derfor venter med å kjøre "vi vil fjerne alle skumle ting og gjøre norge trygt for barna dine" til tett oppunder valget...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er altså dypt facinert...

APs helt opplagte og tydelige plan (med onde, eller andre hensikter) for å fjerne våpen fra lovlydige hender, er altså å gjennomføre den, ved å ikke gjennomføre den?

 

WoW...

 

Det er litt sån at det beste beviset for at USA's regjering sto bak 9/11 er at man ikke finner bevis for det, for de de har de selvsagt skjult...

Link to comment
Share on other sites

Men målet med å få makt, er nettopp å gjenomføre den politikk man står for. Å bli poltiker i Norge for egen vinnings skyld er mildt talt dårlig butikk... Dog skjønner jeg ikke relevansen til den hardnakkede, på grensa håpefulle, påstandne om at AP har som mål å forby alle våpen i Norge...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver meg på her, for meg fremstår det som noe underlig at de hardeste restriksjonene allerede ikke har kommet om det var Ap's ønske. Når det er sagt peker jo Gjørv-rapporten på en mulig grunn, i Norge er det ikke noe samsvar mellom politisk ønske/vilje og handling. Alt er paralysert fra toppen og ned, selv mener jeg at Norske politikere ikke har tatt en besluttning siden spritforbudet, alt har liksom bare presset seg frem.

 

Men når det er sagt så tror jeg selv ikke denne kværna maler så langsomt, så det må ligge noe mer i denne handlingslammelsen.

Mulig det er en frykt for å politisere våpendebatten i norge og skape et slags et NRA? For jeg opplever at så godt som alle med den mening at halvautovåpen må forbys endrer menig når de får forklart ulempene med et slikt forbud. Da mange av disse tror vi snakker et forbud mot 12.7 og Mitr...Men nå er jeg like lang ute som resten av gjengen her :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det siste året (minst) og enda en stund framover handler alt kun om valget; alt som kan skremme velgergrupper legges på is; sånn er det bare-uansett parti. Ap har kkt sammen en uttalelse som tilfredstiller "alle", den kan tolkes fra en forsiktig innstramming det er enighet med organisasjonene om til totalforbud med unntak for noen veldig få.

 

 

Jeg skulle ønske jeg var like sikker på et regjeringskifte som mange andre er, det hives mengder med valgflesk i alle retninger om dagen og Ola Potet har ekstremt dårlig hukomelse når det kommer til slikt....

Link to comment
Share on other sites

Det samme ble sagt i 2009 også
Og alle valg før og etter.
' date=' men ting snudde seg på slutten. Det samme kan skje i år også.[/quote']Men flertallet til H, V, Krf og FRP økte fra 22.000 til 49.000 velgere, blir spennende å se hvor stort det blir denne gangen.
Link to comment
Share on other sites

Ja, de hadde jo gjort det klart at en stemme til Lars var en stemme til Jens, håper de har lært.
Andre ser ut til å ha liten evne til å lære, eller å "forstå en tekst":

 

Politiske diskusjoner relatert til våpenlovgiving er ok i henhold til forumregler, og årsaken til at denne tråden får fortsette.
De siste sidene i denne tråden er en temmelig tynn suppe, kokt på en svært så liten spiker. Avanserte konspirasjonsteorier bør overlates til "Nyhetsspeilet".
Link to comment
Share on other sites

I forhold til innsats opp mot den faktiske endringen i våpenloven, kan det nok være lurt å tenke på hvordan og hvilke saker man skal ta - både ved regjeringsskifte og eventuelt at det ikke blir de store endringene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her kommer Arbeiderpartiets sanne ansikt frem i våpenspørsmålet. Kjapt oppsummert! Forbud, innstramminger og enda litt mer innstramminger.

 

Vi ønsker generelt at våpenlovgivningen strammes inn og at reglene for tilbakekall av våpentillatelse samt kontrollen med skytevåpen mv. og tillatelser skjerpes.

 

Kilde: http://nojs.no/arbeiderpartiet-svarer-n ... lget-2013/

Link to comment
Share on other sites

jøss, så AP har ikke enda endret noe i holdningene sine i forhold til privateide skytevåpen en siden innstillingen til ny våpenlov ble levert.

 

I det minste er det da et parti som faktisk har noe om våpen på programmet sitt, så en vet hvor de har dem.

Men dette var vel ferdig debatert for et års tid siden? noen grunn tiol å hente frem denne tråden bortsett fra å komme med spenstige konklusjoner og meningsløse angrep?

Link to comment
Share on other sites

Arbeiderpartiet har allerede sagt at de ønsker å stramme inn våpenlovgivningen, og Fremskrittspartiet har svart på en lignende henvendelse (gjengitt i denne tråden, for et par sider siden) at de ikke ønsker det.

 

Men jeg er enig i at denne tråden neppe tjener noen hensikt lengre.

Link to comment
Share on other sites

noen grunn tiol å hente frem denne tråden bortsett fra

Bortsett fra sånn kanskje at det er valg om en fjorten dagers tid? Er jo greit å vite hva partiene mener om både det ene og det andre før en løper ut og stemmer på dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det ligger et forsalg om begrensning av tilgang på høykapasitets magasiner i forslagt til ny våpenlov.

Så det vil bli diskutert når behandlingen av denne kommer, selv om det neppe er med det første. Hvordan og i hvilken grad man ønsker begrensninger er det ikke gitt, men slikdet ligger an er det bred enighet om at konkuransekyttere med behov skal ha tilgagn på magasiner med mer en 20 skudd for pistol og 10 skudd for rifle.

Link to comment
Share on other sites

På samme måte som det var bred enighet om at jaktvåpengarderoben skulle være på 8 våpen og ikke 6?

 

Alle slike ting vil bli gjenstand for hestehandel langt utenfor en velgers kontroll og kunnskap.

 

Der traff du spikeren på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Absoultt Sofa bamse, slaget vil stå i behandlingen og eventuelle endringer av lovforslaget. Dog det er et skille SVJV mellom å endre forskrifter og lover. Det som står i forslaget til ny våpenlov er i utgangspunktet rimelig håpløst (dvs registrering av høykapasitetsmagasiner.) Men det er postivt at Hlyre mener organisasjonene har fått for lite innvirkning i på lovarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

FRP har ikke svart enda, og høyre er det eneste (Som da til tross for Oktay dahls utspill) tar til orde for å være restriktive i nye innstramninger.

 

Fikk følgende svar fra Frps medlemmer i justiskommiteen (Per Sandberg og Vidar Karlsen) da jeg henvendte meg til dem:

Hei.

Jeg viser til din e-post sendt ulike stortingsrepresentanter og takker for den. Dette svaret gjelder på vegne av Fremskrittspartiets medlemmer i justiskomiteen.



Vi er enige i din skepsis til Gjørv-kommisjonens anbefaling om forbud mot halvautomatiske våpen. Fremskrittspartiet har lenge hevdet at lovlige våpen ikke utgjør et vesentlig problem knyttet til kriminalitet. Det bekreftet også tidligere justisminister i svar på et spørsmål fra en av våre representanter. Da er det viktigere å sette inn tiltak mot illegale våpen.

Vi tar med oss dette til behandlingen av ny våpenlov som kommer til Stortinget i løpet av neste år. Forrige gang regelverket ble endret på dette området(jaktvåpengarderobe etc) ble skytterorganisasjonene og representanter for politimyndighetene enige om et forslag til forskrift. Dette støttet FrP. Dessverre ble dette forliket overkjørt av justisministeren slik at forskriften ble mye dårligere for skytterne.

FrP mener fortsatt at jakt og andre organiserte skytteraktiviteter utgjør en sund og positiv del av det norske samfunnet og vil fortsette å gjøre forholdene for denne aktiviteten gode.



Med vennlig hilsen

Fremskrittspartiets stortingsgruppe

Link to comment
Share on other sites

Kanskje man etter valget kunne begynne å bearbeide politikerne i forbindelse med revisjonen av våpenloven slik at det opprinnelige forslaget om 8 jaktvåpen igjen kunne komme på dagsorden?

En samkjørt offensiv fra de aktuelle organisasjonene kunne kanskje la seg gjøre?

JD / POD har vel etterhvert høstet erfaring med våpegarderoben, og så langt har ihvertfall ikke jeg registrert noe i media som tilsier at det har vært en dårlig løsning sett fra myndighetenes side.

 

Selv skal jeg ha ny elgrifle, men sliter med å få solgt den jeg har og dermed står hele prosjektet i stampe (garderoben på 6 er full) :evil:

Link to comment
Share on other sites

FRP hadde ikke svart på NOJS henvnedelse, som er utgangspunktet for revitaliseringen av denne ellers ferdige tråden. FRP's svar ble faktisk lagt ut i dag, og var av en karakter som tyder på at WOFFS påstand:

Frp er rett parti / det eneste partiet hvis du som våpeneier IKKE vil ha innstramninger i våpenpolitikken!

Er nogenlunde riktig, Nå ville jeg også inkludert Høyre i den grupperingen.

Så om man syns våpen og hobby er de viktigste tingen i norsk politikk, så er det nok rikitg å avgi sin stemme der.

Levekår, Skole, Helse, Vei, Fremtid, Miljø osv er andre ting man legge til grunn for sin stemmegivning.

 

Derimot er vel denne påstanden diskuterbar...

NV arbeider for deg som skytter!

Spesielt etter at NV's representatn til sammarbeidsorganet for skytterorganisasjonene til tross for enighet på møter om at man ikke skulle gå ut i pressen, presterte å begå en kronikk om hvor dumt det er at det ikke er lov med våpen til selvforsvar... Eller tidligere ukritiske publisering av hvordan man skulle kunne skyte på politet osv.

Jeg syns ikke det var noe som var representativt for den andre halve milionen med våpeneiere som ikke er medlemmer av NV.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...