Jump to content

Kvifor kun Storviltprøve ?


flanged

Recommended Posts

Hei,

 

Mogleg eg "banner litt i kyrkja no" men kvifor har vi berre krav til skytterprøve på storvilt ? Småviltet blir òg jakta på med rifle, og her ofte kaliber som treng meir trening for å treffe godt. Blinken (hjerteskudd) på ein rev er òg betydeleg mindre enn ein elg...

 

Kanskje tida er inne for skytterprøve uansett vilt viss ein skal bruke rifle, kva meiner de ?

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel storviltprøven mer en måte å tvinge jegerene til å ta i børsa før jakta enn en ferdighetsprøve. Å trene litt burde være selvsagt for alle, men iom at det ikke er det så er det greit med storviltprøven.

Men for all del, innfør prøver for det meste, gjerne krav om ørtogførti tusen treningsskudd. Kanskje vi kan forenkle det hele til at kun de som ligger i kongelaget på LSS får gå på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Helt generelt burde vel ingen være uenig i at mer trening i skyting og våpenhåndtering ville være av det gode. Men om noe skulle endres så ville jeg lagt vekt på mer allsidighet omkring storviltprøven og trening i forbindelse med den. F eks noen flere obligatoriske treningsskudd og krav om treninsskyting fra flere stillinger, bla sittende, og stående på frihånd, og på reinskiva på 200m, for å lære litt om sine begrensninger.

Om noe av dette i det hele tatt ville være gjennomførbart i praksis er en egen diskusjon...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Kvifor i alle dagar skal ein dette? 5 skot Fjellrype på 100m utan anlegg burde kanskje dekke dei fleste behova?

 

For deg ja, men tror du det er noe alle gjør ? Ikke jeg. Man kan aldri gå utifra kun hva en gjør selv, men gå utifra helheten av jegere. Men det og komme med flere krav er jeg ikke tilhenger av rent generelt.

Link to comment
Share on other sites

Hm, tråder om oppskyting pleier å komme i juli/august. Arti med en vri :wink:

 

Kan dra det videre med hvorfor er det ikke pliktig med ettersøkshund på småvilltjakt? I begge temaene er svaret at vi ikke skal trenge å kontrolere jegere i alle ledd. Noe frihet må man få ha, regelverket er bygget opp på at jegerne kan tenke selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette burde kunne kombineres med artskjennskap, kondisjon, avstandsbedømming og kart og kompass. Tenk ett 10km orienteringsløp kombinert med en feltløype der blinkene er bilder av diverse ender, bekkasiner, troster og måker på ukjent avstand, der det er poeng for fugl med jakttidsramme og minuspoeng/diskvalifikasjon for for fredet fugl og bomskudd. :roll:

 

Eventuellt kan vi la ting være som de er og prøve å unngå detaljregulering og dokumentasjon av den minste ting... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Mogleg eg "banner litt i kyrkja no" men kvifor har vi berre krav til skytterprøve på storvilt ? Småviltet blir òg jakta på med rifle, og her ofte kaliber som treng meir trening for å treffe godt. Blinken (hjerteskudd) på ein rev er òg betydeleg mindre enn ein elg...

 

Kanskje tida er inne for skytterprøve uansett vilt viss ein skal bruke rifle, kva meiner de ?

 

 

Haha, tullebukk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kanskje også vanskeligere å skadeskyte småvilt? Enten så treffer man og dyret dør, eller man bommer og ingen skade er skjedd.

 

Det gjelder da storvilt også! Dyra vi finner er døde. De vi ikke finner er nok bom, ellers ville de vært døde, og da hadde vi jo funnet dem.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, her vart det mange reaksjonar, som forventa. Eg greier ikkje og sjå den store skilnaden på kva som er viktig med å absolutt avleggje storviltprøve, når eg samstundes nytter rifle til småviltet med éit kaliber uegna til storvilt. Éit liv er no éit liv, om det er stort eller smått !!

Link to comment
Share on other sites

[...]Det gjelder da storvilt også! Dyra vi finner er døde. De vi ikke finner er nok bom, ellers ville de vært døde, og da hadde vi jo funnet dem.

Nå er det nok mer "bom eller fultreff" på småviltjakt. Når jeg skyter duer med .243win eller rype med .30-06 vil vel det tilsvarende bli om man brukte 40mm Bofors på elgen... Da hadde nok heller ikke elgen løpt så lagt om skuddet satt litt langt bak :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel storviltprøven mer en måte å tvinge jegerene til å ta i børsa før jakta enn en ferdighetsprøve.

 

Strengt tatt er det vel ingen av delene, det er ein kontroll av at siktemiddel fungerer og er innskoten med jaktammunisjon på det våpenindividet ein har til hensikt å bruke på jakt. Kvifor ellers skulle våpennummer bli oppført på jegerbeviset?

 

Dei 30 prøveskota derimot, ja dei er for å tvinge folk til å kjæle litt med muskedunderen før jakta.

 

TS sitt spørsmål er vel såleis knytta til det etiske i at siktemiddel ikkje treng kontrollerast for småviltjakt. Er skadeskyting av småvilt etisk sett mindre problematisk? Den enkle forklaringa er nok at ein ikkje var så opptatt av slike spørsmål når ordninga blei innført.

 

Om det er hensiksmessig å innføre ordninga for småvilt også? Eg trur ikkje det. Det meste av småviltjakta blir utført med hagle uten justerbare siktemiddel.

 

La oss ikkje blåse dette opp, det er ingen tjent med.

 

End of discussion!

Link to comment
Share on other sites

Skjønar ikkje kvifor dette skulle vere så vanskeleg ! Ein har alt kravet på til dei 30 trening skota før prøveskyting. Dei kan då takast med småviltkaliber, medan prøva blir teke med dei aktuelle kalibera du vil jakte med. Forslagsvis ein reinsfigur til storvilt og ein revefigur til småvilt !?

Dette treng ikkje å bli dyrare for nokre, for dei som jakter både småvilt og storvilt (meg inkl) vil dette vere økonomisk bespardende når ein tenkjar skyting/ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at det er en kontroll av siktemiddel. Det er for å sørge for at skytteren treffer det han skyter på med det utstyret han bruker.

 

Det er nok av skyttere som sliter med å greie prøven selv om alt utstyret er i orden og innskutt.

 

Når det gjelder hagle kunne en f.eks. Teste med leirdueskyting.

 

Jeg sier ikke at jeg ønsker oppskyting for småvilt, men at det nok kunne gjennomføres hvis man ville.

Link to comment
Share on other sites

Hva med meg som bruker 22 LR på småvilt i tillegg til hagla?

Jeg skyter ikke på 100 m med den, kanskje strekker jeg holdet ut til 70 m av og til under ideelle forhold.

Måtte skytebanene sette opp skiver på 50, 60, 70 eller 80 meter for oss 22 LR brukerne da?

Det er ikke alle som benytter et flattskytende + 1000 mps kaliber på småvilt, og med siktemidler som gjør at en kan prikkskyte rypa i kvitøye på 150 meter.

Selv har jeg en ganske så enkel Ruger M77/22 med et Leupold 6x42 sikte.

Jeg kjenner min begrensning på levende vilt, og den er mindre enn 100 meter.

Kanskje jeg som en eldre herre med ikke helt supert syn, ikke burde jakte småvilt lenger kansje ??

 

Eg meiner berre rifle, ikkje hagle.

 

Sjølv trur eg folk hadde byrja meir skytetrening òg viss dette hadde vorte ei ordning. Det er mykje meir behageleg med 100 skot frå ein 17Rem enn 100 skot frå ein 30-06 på ein kveld, mykje billegare òg...

Link to comment
Share on other sites

Så det eigentlege motivet er altså at du øsker bedre skyttarar. Eit nobelt ønske, men då er samanlikning med storviltprøven ikkje relevant. Den er så vidt meg bekjent tiltenkt å kontrollere våpen/siktemiddel, ikkje skyttar.

 

Eg meiner at vi ikkje skal skilje storvilt frå småvilt når vi brukar rifle på jakt. Den respekten bør vi vise viltet, og sidan vi har storviltprøve, så meiner "eg" at vi òg skulle hatt småviltprøve viss ein brukar rifle...

 

@seawolf, eg skjønnar problemstillinga, og 100m skive til ein så liten blink som ei rype blir frykteleg vanskeleg. Eg har ikkje satt nokre metersmål på ein slik blink, så her er det berre å kome med forslag !

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikkel en gang, der de hadde sett på hvem som skadeskyter mest med tanke på hvor mye de skyter.

De som ikke trente, bommet, de gode traff og de i mellom skadeskøt mest. Lenge siden jeg leste om dette, men det var nå konklusjonen. Men dette er OT, og trengs vel ikke å snakkes om mer?

 

La nå jegere få lov å bestemme litt selv, uten at vi skal få enda flere regler.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, her vart det mange reaksjonar, som forventa. Eg greier ikkje og sjå den store skilnaden på kva som er viktig med å absolutt avleggje storviltprøve, når eg samstundes nytter rifle til småviltet med éit kaliber uegna til storvilt. Éit liv er no éit liv, om det er stort eller smått !!

Rifle og småvilt er for meg alltid med anlegg / tofot. På storviltjakt sitter jeg, og skyter også opp sittende. Folk som deg bør kunne trene på egenhånd uten mase om at resten av jegerbestanden skal gjennom ekstra byråkrati. Personlig er jeg også så politisk ukorrekt og blåttet for følelser at jeg synes det er værre å skadeskyte en elg enn en kråke.

Link to comment
Share on other sites

En vesentlig forskjell på storviltjakt og småviltjakt med rifle er at et dårlig skudd på småvilt i større grad vil bli helbom, mens et dårlig skudd på storvilt gjerne ender med skadeskyting.

Jeg sitter også med en følelse av at treff i større grad fører til felling uansett når det gjelder småvilt, men dette er ikke akkurat noe jeg kan dokumentere :wink:

Link to comment
Share on other sites

NYYYDELIG!

Jeg elsker at det blir mer og mer regulering av jakta!

Hagleskyttere burde ha oppskyting, fellefolket burde registrere fellene og sende dem inn til kontroll en gang i året!

 

Burde virkelig folk få bevege seg utenfor oppmerkede løyper uten å ha kurs i kart og kompass? Oppfriskning hvert år burde vel være på sin plass?

 

Dyrevernerne jubler for slike forslag som dette. Noen år til med gode forsetter så går det til helvette...

Link to comment
Share on other sites

Tygg på dette i stedet; hvorfor er det bare to land (Norge og Finland) som har en slik årlig skyteprøve for storviltjakt?

 

Men tråden beviser jo nok en gang at nordmenn elsker regulering, byråkrati og at "noen" bestemmer for oss....

 

Skulle ønske det var unødvendig, men når man ser alle de merkelige skruene som kreker seg til skytebanen hvor de uffer seg over å både skyte hele 30 treningsskudd og tilogmed klare å treffe innenfor 30cm, så har jeg vanskelig for å se noen avvikling av ordningen.

Og så er det, som nevnt over, en tvangsfinansiering av flere skyteanlegg :)

Link to comment
Share on other sites

Det må da være mulig å påtvinge alle jegere skyteprøve ? Hagle jegere burde få tre sjangser til å skyte 25 av 25 lerduer,klarer man ikke det så ryker våpen og man blir utestengt for all småviltjakt i 10 år. Så går man videre til en predator test med 22lr, der skal man ha 5 treff i brystet på kråka på 150 meter. Så til storviltrifla, minst 30 skudd i en snusboks på løpende elg 500 meter. Om man ikke er kar om å klare dett så tilfaller alle våpen den norske stat og man blir utestengt i minst 10 år. Til slutt så har vi noen få elite jegere som forvalter alt vilt for den norske stat og som kan erverve det de vil av våpen. Vi andre kan til nød få kjøpe litt viltkjøtt nå og da men prisene blir jo sånn ca 500kr kg storvilt,300kr pr storfugl og ca 200kr pr rype. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så det eigentlege motivet er altså at du øsker bedre skyttarar. Eit nobelt ønske, men då er samanlikning med storviltprøven ikkje relevant. Den er så vidt meg bekjent tiltenkt å kontrollere våpen/siktemiddel, ikkje skyttar.

 

Det er alltid noen som blir sendt hjem fra en bane uten godkjent prøve. Og mange ganger er det ikke innskyting av børse som er problemet;).

 

Det er vel ikke skummelt å trene? Samme om det gjelder rifle eller hagle, i det ene eller andre kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en del som fisker laks også, med slitt fortom? Man bør vel kunne dokumentere at man har en sterk nok fortom så ikke laksen blir skadefisket og svømmer rundt med en krok i kjeften. Jeg foreslår et 12 dagers kurs, inkludert praktiske øvelser og at man må kunne dokumentere inngående kjenneskap til laksens anatomi of fysiologi. Videre foreslår jeg at det må dokumenteres garnkompetanse for å sette garn. Dessuten ryker det en del rådyrkje i forhøsteren. Bønder bør ilegges en årlig forhøsterprøve for å komme dette svineriet til livs.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et tema som dukker opp av og til, og det er faktisk et betimelig spørsmål. Dyr er dyr uansett størrelse, jeg ser ingen objektiv grunn til at store dyr skulle fortjene mer vern enn små. Når det er sagt er nok problemet med skadeskyting større for storvilt. I de fleste tilfeller blir småvilt skutt med langt grovere skyts i forhold til størrelsen, og et ekorn kan uansett ikke trave flere kilometer med en kule i maskinrommet. Ettersøk er dermed noe en kan gjøre selv på rimelig kort tid.

 

I tillegg er nok andel småvilt som felles med rifle ganske lite, så en skyteprøve for rifle vil neppe ha stor effekt i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en del som fisker laks også, med slitt fortom? Man bør vel kunne dokumentere at man har en sterk nok fortom så ikke laksen blir skadefisket og svømmer rundt med en krok i kjeften. Jeg foreslår et 12 dagers kurs, inkludert praktiske øvelser og at man må kunne dokumentere inngående kjenneskap til laksens anatomi of fysiologi. Videre foreslår jeg at det må dokumenteres garnkompetanse for å sette garn. Dessuten ryker det en del rådyrkje i forhøsteren. Bønder bør ilegges en årlig forhøsterprøve for å komme dette svineriet til livs.

 

Gjengs oppfatning har i årevis vært at fisk ikke kjenner smerte, noe som har staket ut kursen for hvordan vi godtar at de behandles.

I senere tid har riktignok en del forskning antydet at de likevel kan føle smerte, men det er uansett ikke helt likt hvordan vi og andre pattedyr opplever det.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være mulig å påtvinge alle jegere skyteprøve ? Hagle jegere burde få tre sjangser til å skyte 25 av 25 lerduer,klarer man ikke det så ryker våpen og man blir utestengt for all småviltjakt i 10 år. Så går man videre til en predator test med 22lr, der skal man ha 5 treff i brystet på kråka på 150 meter. Så til storviltrifla, minst 30 skudd i en snusboks på løpende elg 500 meter. Om man ikke er kar om å klare dett så tilfaller alle våpen den norske stat og man blir utestengt i minst 10 år. Til slutt så har vi noen få elite jegere som forvalter alt vilt for den norske stat og som kan erverve det de vil av våpen. Vi andre kan til nød få kjøpe litt viltkjøtt nå og da men prisene blir jo sånn ca 500kr kg storvilt,300kr pr storfugl og ca 200kr pr rype. :mrgreen:

 

Dei fleste er likevel klår over at sjølv om ein gjer sitt beste for å bruke fornufta, så kan ein iblant kome fram til feilaktige konklusjonar. For å unngå dette må ein følgje visse prinsipp for korrekt tenkning. Desse prinsippa blir handsama i den greina av epistemologien som heitar logikk,- ikkje tull.

 

Eg skjønner no at dei fleste, viss ikkje alle her inne meiner ei småviltprøve med rifle berre er bortkasta. Då vil eg med det same si at ei storviltprøve med rifle er like bortkasta !

Link to comment
Share on other sites

Sist men ikke minst må fartsgrense settes til 20 km/t i områder med vilt! Dette for å unngå trafikkdrepte dyr. Skulle du likevel kjøre på dyr blir selvfølgelig kjøretøy inndratt pluss to år uten førerkort!

 

Det er vel snart opplagt at det tar ALT for lang tid før viltnemda kan rykke ut. Jeg synes at alle bilførere må avlegge prøve for avliving av små- og storvilt: Såkalt jekkeskalling.

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønner no at dei fleste, viss ikkje alle her inne meiner ei småviltprøve med rifle berre er bortkasta. Då vil eg med det same si at ei storviltprøve med rifle er like bortkasta !

 

Ja. Egentlig så er den det. Kunne vært nok å betale jegeravgift. Folk som går på jakt uten å kunne skyte, eller med dårlig innskutte børser bryter vel allerede en eller annen lov om human avliving og minst mulig lidelse for viltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...