Jump to content

Noen andre som blir provoserte av "ødeleggingen" av Mausere?


Ei tohi varjata

Recommended Posts

mitt%20syn%20p%C3%A5%20modifiseringa%20av%20mauserar-1.png

 

Nå kommer jeg sikkert til å få refs.. men det blåser jeg i.

 

Som jeg skriver i tittelen.. er det noen andre enn meg som har sett seg lei på hvordan folk kjøper K98kF1er over en lav sko, kutter og skjærer, kamrer dem om til 5,273x63,5mmR Remchesterby Super Ultra Elite Magnum, setter på dritstygge, hule plaststokker a.la ATI, monterer en Tasco og lurer på hvorfor den ikke er bedre enn en Sako TRG?? Greit nok at folk vil ha billige rifler, men det blir fort dyrere enn å kjøpe en grei ferdig rifle; samt at man roter til et stykke historie. Jeg vil gå så langt som å påstå at det blir for dumt å ødelegge en Mauser når du bare kan kjøpe en Weatherby eller Remington.. de produseres hver dag, men det kommer ikke til å bli laga flere K98kF1 den dagen vi har brukt opp lagrene.. og det er synd, for K98kF1-er er fullt brukbare i den stand de forlot Kongsberg. Hvorfor de absolutt trenger plaststokker, dempere og løse magasin forstår jeg ikke. :roll:

 

Om noen år så kommer det til å bli med K98kF1-er akkurat som det er over dammen med forskjellige Lee Enfield, SKS-45er, Springfielder og Garander; de pleide å være billige og enkle å finne, men nå har prisen skutt opp i været fordi en hel del folk kjøpte dem og kappet ned løpet, skjærte ned stokken, modifiserte magasinet..

 

Bare mine £,02. Håper ikke at jeg kommer til å slite med å finne en K98kF1 om ti år fordi at folk synes det er festlig å ødelegge dem nå.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en eldgammel diskusjon og det finnes gode argumenter fra begge sider. De som modifiserer militære rifler gjør det tross alt med sin egen eiendom og de regner det som forbedringer til den originale konfigurasjonen. De er ute etter et bruksvåpen og i mine øyne er dette tross alt bedre enn at våpenet blir plombert og ender opp på en vegg.

 

Jeg kan bare oppfordre til å gjøre det samme som meg: Kjøpe inn så mange utgaver som mulig og hold dem originale, gi dem kjærlig stell og oppbevaring og ta dem ut for å lufte dem av og til. Med den mengden eldre militære våpen jeg har opparbeidet i skrivende stund går det glatt 10 år mellom hver gang et våpen avfyres.

 

Det skader heller ikke å handle inn det tidsriktige tilbehøret, som f.eks pussesett, rem, bajonett, osv., osv.

Link to comment
Share on other sites

m44eik.jpg

8)

Heldigvis så er MNer så ukjent for Ola Dunk at den lille mengden 7,62x54R som finnes her forblir urørt av andre. :mrgreen: Skulle bare fått tak i noen klips/ladeskinner så ville den vært komplett..

 

Men ja - selvsagt så er det fritt frem for eier å gjøre som han eller hun vil med rifla. Den er jo tross alt deres.. men likevel så blir jeg det jeg i mangel av ord skal beskrive som irritert.. det er tross alt ikke så mange K98kF1 igjen og for hver som "ødelegges" så er det én mindre armérifle som kan "nytes" i dens Kongsberg-konfigurasjon. Dersom folk ikke liker stokken eller kaliberet så kan de vel heller kjøpe en Weatherby eller Sauer? :think: Virker som at nordmenn generellt setter altfor lite pris på gamle armégevær som ikke er Krag Jørgensen.

Link to comment
Share on other sites

Send en PM, så sender jeg et par klips neste gang jeg forviller meg på posten.

 

Mosin-samling er forøvrig et enormt område å dekke. Man kan glatt fylle et våpenskap med bare M44-varianter. Hvor mange våpenskap man kan fylle med 91- og 91/30-varianter tør jeg ikke tenke på.

 

Denne er en av de peneste M44 utgavene etter min smak:

230138_5504386524_2330_n.jpg

 

Laminatstokk Izhevsk tidlig produksjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En jernbit er en jernbit.

Det viktigste er vel at den blir brukt.

 

Om du løper på elgjakt med magasinklips og bajonett, fint.

Om den henger på veggen din, jaja ditt valg.

 

Selv har jeg ingen mauser, men jeg har skutt med en org. sak, og det var den værste børsa jeg har holdt. Skjønner godt at folk må modifisere både her og der.

Link to comment
Share on other sites

hvor de fikk nye piper og modifisert låskasse.

... og derved ble herpet :wink:

Modifikasjon av låskassen og endring av pipe/kaliber gjør, slik jeg forstår det, kort prosess med den museale verdien av våpenet. Så jeg kan ikke forstå at det skal være noen dødelig synd å foreta videre modifikasjoner. Å begynne å hakke og sage i et våpen som fremdeles er i fabrikkonfigurasjon derimot...

 

Kanskje løsningen er å begynne å lete opp "krigsmausere" som er produsert i diverse andre land? :mrgreen:

 

Føler meg ellers litt truffet her og skynder meg å legge til at min HV-mauser skal få beholde Kongsbergløpet og kassen sin intakt, det blir altfor dyrt (og forsåvidt poengløst) å bytte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke umiddelbart enig. Arsenalombygginger kan ikke regnes som vanlige ombygginger hos børsemakeren på hjørnet. Disse våpnene ble tross alt endret i store antall etter spesifikasjoner fra forsvaret. Etter min mening har det en historisk verdi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener M98K-F1 har en historisk verdi slik de er. Akkurat som jeg mener M59, M67, div krager osv også har en historisk verdi.

Men i Norge er det ikke bare å fylle våpenskapet med slike historiske verdier. Desverre.

 

Så om noen vil bygge om slike børser er det jo opp til dem. Alternativet er å selge børsa til noen som mener det er helligbrøde å bygge den om, og som dermed vil ta vare på den i orginalstand. Men om de som blir provoserte av at folk bygger om børsa si ikke er villig til å kjøpe slike børser av de som skal bygge om, så blir det litt selvmotsigende i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde de som er villig til å ta vare på sine Mauser i orginal stand være glad for at andre herper. Det øker verdien på orginalene. Hvem vet kanskje barnebarna kan selge rifla (om de får lov å arve slikt farlig utstyr da??? ), og tjene en slamp.

For meg er Mauseren som japanske krigssverd - skrot/armeringsjern eller noe man spenner inn i en dreiebenk for å leke med :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei sjuogseksti! jeg vil bare si at jeg er helt enig med deg! Jeg synes at dem gode gammle mauserne burde ha holdt sin historiske stand! å ikke bli noe plastikk våpen! jeg er selv på jakt etter en mauser fra krigen! men vet ikke hvor jeg skal starte... men jeg ser jo poenget når børsa er nesten er skrap gods at man kan modifisere den! jaja, jeg liker da dem gode gammle mauserne!

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at mausern' ble ugjenkallelig herpet allerede på Kongsberg jeg da..En Mauser er ikke original med mindre den har kaliber 8x57 og er fri for idiotisk norsk stempling/filing/ fresing..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Han som eier Museren kan gjøre hva han vil med den. Den er hans våpen og ingen andres.

 

Det samme gjelder for alt annet gammelt skrot som det finnes haugevis av.

 

Gamle ting får ikke verdi før 99% er kastet og ødelagt. Den siste prosenten får da samleverdi, eller noe.

 

Fremdeles er det opp til hver enkelt eier hva han gjør med driten.

 

 

Hilsen stolt eier av Kongsberg-modifisert-original-Mauser....

Link to comment
Share on other sites

For meg er Mauseren som japanske krigssverd - skrot/armeringsjern eller noe man spenner inn i en dreiebenk for å leke med :wink:

 

Virkelig, eller ironisk ment? Med de eventyrprisene japanske offisers-, og selv underoffisersverd selger for i dag er det mer bekvemmelig å ta ut cash og brenne i peisen enn å modde sverd.

Link to comment
Share on other sites

Send en PM, så sender jeg et par klips neste gang jeg forviller meg på posten.

 

Mosin-samling er forøvrig et enormt område å dekke. Man kan glatt fylle et våpenskap med bare M44-varianter. Hvor mange våpenskap man kan fylle med 91- og 91/30-varianter tør jeg ikke tenke på.

 

Denne er en av de peneste M44 utgavene etter min smak:

230138_5504386524_2330_n.jpg

 

Laminatstokk Izhevsk tidlig produksjon.

 

Jepp, det er nok å velge i. Den jeg har her er '52-produksjon fra Ungarn. Jeg kunne egentlig tenkt meg en M91-30 med PU-kikkert og kanskje en M38 også, men siden det virker som at denne M44en er en av ganske få skarpe Mosiner som eksisterer her så er det et litt tafatt prosjekt. Tenker dessuten at det ville blitt ganske dyrt med førstnevnte. Dog så finnes det dusinvis av plomberte M91-30.. :roll:

 

Sendte PM. :)

 

hvor de fikk nye piper og modifisert låskasse.

... og derved ble herpet :wink:

Modifikasjon av låskassen og endring av pipe/kaliber gjør, slik jeg forstår det, kort prosess med den museale verdien av våpenet. Så jeg kan ikke forstå at det skal være noen dødelig synd å foreta videre modifikasjoner. Å begynne å hakke og sage i et våpen som fremdeles er i fabrikkonfigurasjon derimot...

 

Kanskje løsningen er å begynne å lete opp "krigsmausere" som er produsert i diverse andre land? :mrgreen:

 

Føler meg ellers litt truffet her og skynder meg å legge til at min HV-mauser skal få beholde Kongsbergløpet og kassen sin intakt, det blir altfor dyrt (og forsåvidt poengløst) å bytte :lol:

 

Dog så ble vel nærmere 200k (250?k) K98k gjort om til K98kF1 på en norsk våpenfabrikk.. jeg vil påstå at det er noe annet enn å montere baser og gjenge løpet i garasjen.

Og jo, jeg skulle jo kjøpt en Vz.24 for å være litt "spesiell", men det blir fort dyrt å kjøpe 7,92x57 IS her i kongleriket. :trist:

 

Egentlig burde de som er villig til å ta vare på sine Mauser i orginal stand være glad for at andre herper. Det øker verdien på orginalene. Hvem vet kanskje barnebarna kan selge rifla (om de får lov å arve slikt farlig utstyr da??? ), og tjene en slamp.

For meg er Mauseren som japanske krigssverd - skrot/armeringsjern eller noe man spenner inn i en dreiebenk for å leke med :wink:

 

Da håper jeg du mener moderne reproduksjoner av katana som selges til 13-åringer; dersom du tenker på å ødelegge et genuint sverd så bør du stilles for krigsrett. Ødelegg heller en Nambu, de er så fæle fra før..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som har herpet to mausere. Den ene fikk gummistokk og kort løp. Den andre fikk laminatstokk. Begge to skyter meget godt og blir brukt masse hver høst. Alternativet ville ha vært at de stod og flottet seg i våpenskapet hvor ingen ser dem. Eller at jeg solgte dem for Kr 1000,-

 

Noen vil bruke våpnene, mens andre nøyer seg med å eie dem. Fritt valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener M98K-F1 har en historisk verdi slik de er. Akkurat som jeg mener M59, M67, div krager osv også har en historisk verdi.

Men i Norge er det ikke bare å fylle våpenskapet med slike historiske verdier. Desverre.

 

enig,

jeg skulle meget gjerne hatt div mausere i skapet. Både originale og "herpede"

 

Men det setter den tullete "våpengarderoben" en effektiv stopper for :evil:

Link to comment
Share on other sites

Gudegave my ass. Det har aldri vært noe problem å finne på nok argumenter. Hvor vidt våpenkontoret akksepterte det eller ikke, var helt avhengig av hvilket våpenkontor det var. Det var flere som fikk innvilget mer enn 15 våpen for jakt før den "Lord Beelzebub" gaven din tredde i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Bly, uten alle disse ombyggingene ville originale børser vært like høyt verdsatt som flatlus.

 

Dagens mest geniale bemærkning :D:lol:

 

Der findes stadig så mange gamle mausere at det går at foder svin med dem. :winke1: Jeg er meget fornøjet med at jeg gennem tiden har foranlediget ombygning af flere tusinde af dem :wink:

Man kunne forestille sig at Landrø bl. andet ville sponcere lidt til hver ombygning, da til slut vil reducere mængden af "originalt" kongsberg omændrede m98, så kraftigt, at han kan slippe af med de flere tusinde han har på lager, til en meget bedre pris 8)

 

Til dem som har m98, i virkelig original stand, glæd jer for hver gang der bliver bygget en m98 om, da det vil øge chancen for at værdien kan overstige prisen for gammelt jern :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og der har du litt av essensen Ignorant.

 

Hvis Landrø ville, kunne han ha destruert store deler av partiet med mausere, solgt resten til "samlere" for en høyere pris og brukt energien på selge nye våpen. I bunn ville han ha kommet ut med samme fortjeneste og samme mengde arbeid, give or take.

 

Det fine med det hele, ville være at det ble flere originale-kongsberg-mausere og flere nye og mer moderne våpen.

 

Ikke en hel masse middels rifler basert på 70 år gamle låskasser.

Link to comment
Share on other sites

Gudegave my ass. Det har aldri vært noe problem å finne på nok argumenter. Hvor vidt våpenkontoret akksepterte det eller ikke, var helt avhengig av hvilket våpenkontor det var. Det var flere som fikk innvilget mer enn 15 våpen for jakt før den "Lord Beelzebub" gaven din tredde i kraft.

 

oi, det var litt av kroniske skade i "funny-bone". (hint, noe kan være sant og morsomt selv om du ikke liker konseptet.)

rimelig sikker på at ingen fikk registrert mer enn 6 like orginale mausere til jakt før regelendringen gitt.

Link to comment
Share on other sites

rimelig sikker på at ingen fikk registrert mer enn 6 like orginale mausere til jakt før regelendringen gitt.
Enda sikrere, er det at ingen av disse som fikk invilget 15 eller flere, har særlig nytte av denne gudegaven til å redde flere mausere :wink:
Link to comment
Share on other sites

Det fine med det hele, ville være at det ble flere originale-kongsberg-mausere og flere nye og mer moderne våpen

 

Enig, det er vanskelig å konkurrere mot fossilt materiell med tanke på pris. Og så lenge folk innbiller seg at et 115 år gammelt design er bedre enn moderne konstruksjoner så hjelper det ikke med sterkere og mer presise design heller.

Link to comment
Share on other sites

Min er allerede herpet av Norsk Hær siden de slipte ned en flate å stemplet den med Hæren!

Og løps byttet....

Så om jeg får satt på skinne til Kikkert, og gjenget opp til Demper..

No problem for meg...

 

Skal jeg ha en Mauser M98 som ikke skal røres, så må den være 100% orginal fra starten av.

Det blir noe annet..

 

Men ellers, kutt, gjeng, skift og bøy for min del ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaktgarderoben er en av de dummeste tingene som har blitt introdusert noensinne.

Hvorfor 7 rifler skal være så mye farligere enn 6 forstår jeg ikke. :roll:

 

Jaktgarderoben ble innført som en administrativ ordning for at 90% av jegerene i Norge (dvs de som ikke henger på kammeret.no :P ) skulle få det enklere å anskaffe seg de våpen de trengte til jakt. Man gikk over fra å måtte dokumenter i huet og reævva (I enkelte distrikter) behov til den veldig enkle og praktiske løsningen at så lenge du ikke skal ha mer en 6 jaktvåpen så bestemmer du selv hva de skal være, uten etterprøving av behov (Ergo, kjøp gjerne 6 mausere om det dekker dit behov) Så for de absolutt fleste så er jaktvåpengaredroben en forenkling, samt et grep for å få liker behandling for søkere over hele landet. Det eneste som er dumt med jakvåpengarderoben nå, er den malpraksien som enkelte distrikter driver med i forhold til den som et tak. Men det er altså ikke garderobens feil. For min del, om jeg ikke husker helt feil, førte innføringen av garderoben til at jeg kunne kjøpe 3 ekstra børser, slik at jeg nådde målet om å ha 52 våpenkort.

 

(Mauserene mine, både den griseombygde og den vanlige M98Kf1 er selvsagt registrert på og brukes til andre ting en jakt 8) )

 

Man bør passe seg litt for å gå i den fella at man antar at alle forordninger kommer som begreninger og er en del av den urbane myten som masserer så godt, blant annet her inne om at "De" ønsker å avvæpne den sivile befolkning med uspesifiserte onde hensikter. Jaktvåpengarderoben var ikke innført som en begrensning av våpen, men som en forenkling av forvaltning.

 

Forøvrig, om du ikke forstår hvorfor 7 rifler er farligere en 6, så har du litt lite fantasi :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jaktvåpengarderoben har da ingenting med samling å gjøre; om en ønsker å samle mausere får en ordne seg med medlemskap i våpenhistorisk selskap. Derimot er garderoben en forenkling for alle jegere og en skikkelig liberalsiering for de fleste. At den er for liten for noen er en annen sak..

Link to comment
Share on other sites

Da håper jeg du mener moderne reproduksjoner av katana som selges til 13-åringer; dersom du tenker på å ødelegge et genuint sverd så bør du stilles for krigsrett. Ødelegg heller en Nambu, de er så fæle fra før..

Jeg mener ikke reproduksjoner nei. Jeg mener alt det skrapet som ble laget i store mengder under andre verdenskrig for å utstyre alle med en "kavalerisabel". Monostål, maskinpolert, ræva herding ++++ :( . De kalles forresten ikke katana, men tachi, og alle amerikanere som var en tur over har en slik på loftet :lol: Jeg bør nok stilles for, hva var det, krigsrett, for jeg har vært med på å knekke et og seriøst herpe et annet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Istede for å redde mange Mausere, så burde man heller destruert mange..

 

Slik at verdien stiger litt på de som er igjen da ;)

Burde også takke de som jazzer opp Gamle Krigs Mausere med kikkert baser, stokk og demper!

Versegod.... ;)

 

Jeg har ikke byttet stokk, siden jeg synes den er konge.

Bare digger den.

Eneste det ble kappet bort litt av pipen og hele Bayonet sleiden for å få demperen litt inn på løpet.

Skulle vært enda nærmere, men det ble slik, så sånn er no det.

Vart fornøyd jeg.

 

30k8yyt.jpg

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, tachi er et eldre type sverd, som regel vesentlig lengre enn nyere typer. Katana er det som samuraier brukte, mens sverdene som ble delt ut til imperietroppene kalles gunto som en samlebetegnelse (både vestlige kavalerisabler og katana-formen ble produsert, som regel med bedrøvelig kvalitet).

 

Det fins noen håndlagde sverd produsert for japanske offiserer, de er i en helt annen klasse enn de masseproduserte.

 

Mausere derimot ble masseprodusert alle sammen, og foreløpig er det så mange igjen - i alle fall av de norskherpede - at det fra et samlerperspektiv må ses på som en velsignelse at folk finner på å modifisere/ødelegge dem.

Link to comment
Share on other sites

Shin-gunto er en kopi/formet etter den tradisjonelle tachien fra ca.1200-1300 tallet. Den har en distinkt knekk/kurve i overgangen mellom blad og grep. Dynamikken i sverdet er som en tachi selv om den ikke er like lang som enkelte tachier kunne være. Tachien er ment brukt fra hest med en hånd. Katanaen er ment brukt med to hender fra bakken. En shin-gunto???? hvem vet :wink: De fleste japanske sverd henger mest til pynt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ta godt vare på de uansett, FN driver å ødelegger mye våpen i europa fra lagre nå som kunne gått til skyttere, jegere og samlere. Ikke bare Mausere , men enfields, Mosing nagant, tilog med skarpskytter modeller av Mosin som er lite brukt og i veldig god stand.

 

Citizen or subject ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...