Jump to content

Prosjekt - jakthytte (nå med film)


hyperlink

Recommended Posts

Alltid gøy med prosjekter, og etter å ha snakket om dette i 15 år så bestemte vi at nei nå måtte det bare bli jakthytte på fjellet. Er opprinnelig fra Ytre Sogn - så det er der hytta er satt opp. Skriver dette innlegget litt fordi det sikkert er mange som har terreng hvor det ikke bare er enkelt å komme til med traktor/atv eller annet.

 

Omtrent her er jaktterrenget og hytta:

 

kart.jpg

 

 

Steg 1. Planlegging: Å bære materialer og annet er helt utenkelig. Det er ca 300 høydemeter og da snakker vi rett opp. Turen tar ca 50 minutter med relativt hard gange (og uten noe i ryggsekken). Vi må ha helikopter. Med en timepris på 13000 eks moms ble det til at vi måtte tenke litt effektivitet. Etter å ha snakket med en lokal snekker så kom tegning på bordet (ett uterom og ett innerom - totalt 9.6 kvm). Søknad ble sendt til kommunen, og helikopter bestilt.

 

Steg 2: Bygging av hytta. Snekkeren tok på seg oppdraget med "IKEA" i bakhodet. Den ble tegnet, bygd og satt midlertidig opp. Så ble hele hytta pakket i 3 flatpakker (eneste som manglet var bruksanvisningen). Hytta ble så transportert med bil til der hvor helikopteret skulle plukke den opp.

 

Steg 3: Grunnarbeid. Strømaggregat (kinesisk sak på 23 kg) ble båret opp, sammen med verktøy og ikke minst 100kg ferdigbetong i sekker. Tungt! Så lagde vi 6 søyler med pvc-rør, boret ned armeringsjern og støpte søylene. Det ble i vater og noenlunde på linje. Dette var søndag - tirsdag kom helikopteret.

 

Steg 4: Transport. Det er første (og sikkert siste) gangen jeg har loset et helikopter. På mobillinje kom spml: "ser du meg" - etter intens speiding så vi helikopteret noen km unna og guidingen gikk fint. En mann på bakken og 4 på fjellet. Det første hivet bestod av golv og de to langveggene. Det blåste ganske mye, men jeg må bare si at piloten imponerte meg - han rettet opp hivet og satte det rett ned på søylene (som er 15 cm i diameter). Vi var letta over at det gikk fint - ca 700 kg hadde ikke vært lett å håndtere dersom piloten ikke hadde klart å sette det rett ned på grunnmuren. Etter dette kom de to andre hivene som ble satt rundt hytta - alt velså langt :)

 

Steg 5: Bygging. Med to proffe snekkere gikk dette veldig fint og hytta var oppe med tak på 3 timer. Neste dag ble alt sluttført.

 

Steg 6: Bruk.10. september er jeg nok helt sikkert i hytta! Det gjenstår litt arbeid med listing, lakking og maling men det tar vi etterhvert.

 

Spml til brukerne: det er ikke ovn i hytta foreløpig, men jeg har planer om å sette inn en liten ovn. Etter å ha søkt på nettet så finner jeg stort sett bare lavoovner - noen som har tips? Den må kunne bæres på ryggen (maks 20 kg) og pipa tas ut gjennom sideveggen.

 

Her er noen bilder - utsikten er ganske rå!

 

hytte1.jpg

hytte2.jpg

hytte3.jpg

hytte4.jpg

hytte5.jpg

 

SKal poste litt video fra helikoptersekvensen, men det kommer etterhvert.

 

Skitt jakt alle sammen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med "konge" bolig og en helt utrolig utsikt :)

Har du vurdert gass ovn med 11 kg beholder.

Tenkte at da slipper du pipe og det styret der.

Har en 11 kg i koia mi og med jevnlig bruk til kjøleskap og matlaging varer den rimelig lenge...

Eller er vel kanskje den minste utgaven til Jøtul et godt alternativ. Lurer på om den heter 600...

Link to comment
Share on other sites

en gammel kar jeg kjenner i Høyanger bærte en 80 kg ++ ovn fra fjorden og opp på 850 meter over havet. Jeg gikk opp til hytten hans med en liten sekk og var helt ødelagt.

 

Hytten ser forøvrig helt suveren ut :D Er det mye kav å få lov å sette opp en jakthytte?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis, så må du være grunneiger for å få lov til å sette opp ei slik jaktbu, men du kan tenke på å lage ei steinhytte, eller ei hytte som er så bra laga til, at den går i ett med omgivelsene. Dette kan du gjere med samtykke av grunneigere.

Slike hytter finst det eit par av i området rundt her, og eg har personlig overnatta på ei av dei. Seinast i helga. Denne var det vel det lokale reinsdyrlaget, som fekk bygge seg opp, for å ha muligheit for overnatting/kvile ved dårlige værforhold. I dag blir denne hytta brukt av folk som veit om den og denne står ulåst heile året.

Denne hytta, kan du ikkje sjå på over 300 meters avstand, dersom du ikkje veit om hytta på forhånd.

 

Einaste ulempen blir at du har ikkje einerett på den hytta, den må være uåst og mulig å benytte for alle fjellfolk. Men du kan lage deg et lite rom i hemsen, eller ei kasse, med personlige ting, som du kan eventuelt låse.

 

Hvis du tar kontakt med grunneigere i området der du har tenkt på hytta, så lager du ein tegning eller et eller anna av hytta og eventuelt kor du har tenkt å bygge den, så kan det jo gå greitt om det er kjekke folk du har med å gjere.

Link to comment
Share on other sites

hei.veldig flott hytte du har fått deg!ble inspirert av de bildene der....mulig jeg smokker opp ei jakthytte jeg og en gang.har tomt i marka her.

ikke for å gi kritikk,men et råd.;på eneboliger og hytter jeg setter opp,bruker jeg å klippe vindskibeslaget på skrå fra spissen av vinskibordet og inn mot plateenden,det gjør at vannet som renner på beslaget treffer i takrenna,også det nostalgiske blir penere...ser litt proffere ut...(synes jeg)

men igjen en kjempeflott hytte.gratulerer.

:D

Link to comment
Share on other sites

Hei v-max: hehe..snekkeren lurte på akkurat det samme da jeg snakket med han på tlf her om dagen - "husket du å gjøre som jeg sa?" Det ble litt i 'hurten og sturten' på slutten ettersom det minket på feriedagene. Det gjenstår en del arbeid enda (listing inne, bord, kun visir på ytterveggene mm). Brukte 10 dager på arbeidet frem til slik den står nå.

 

Var forresten på Elverum på lørdagen, og der stod de å stekte vafler på en vedovn som jeg må prøve å få tak i (Jøtul 376). Det så helt suveren ut (og vaflene var fortreffelige). Jeg tror jeg vil ha ved-ovn. Det er liksom litt mer kos med det.

 

Gullars: 85kg! opp 850 meter...fy P... Ettersom jeg tilbringer de fleste arbeidsdager foran pc'en og stort sett det tyngste jeg bærer er mobiltelefonen så er jo formen deretter..den tyngste børa var vel ca 30 kg - og det var mer enn nok :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg har tenkt litt på dette trådstarter sa ang. hytta. Det var at den må stå ulåst, greit nok. At andre kan ta inn på hytta er også helt greit, men......hvis det er folk på hytta når du kommer dit, hva da ? Det er jo hytta di, men man kan jo ikke kaste ut folk heller, men skal du snu da eller ? Jeg skjønner ikke åssen man skal oppføre seg her jeg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kenneth 32: det var vel ikke jeg som sa at hytta måtte stå ulåst (det var nok Mauser). Den kommer uansett til å gjøre det, men dette er å betrakte som en privat hytte som står på privat grunn. Alle som vil må gjerne bruke den, men jeg blir nok ganske overrasket dersom brisken er opptatt 9. september..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ala denne her?

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2 ... =009003020

 

Det kommer mer bilder - det er forresten ikke lenge til jeg er på plass. Hjortejakta starter 10. :)

 

GPS-koordinater? hmm - trenger ikke det. Fra Oslo så kjører du så lenge du har mot til det - dvs helt til veien er bare litt breiere enn bilen - da tar du til høyre. Så går du bare rett nordover (skal vi se...rett OPPover) omtrent der hvor du tror at det IKKE går an å gå. Når du da runder toppen så ser du hytta (om ikke lynet eller vinden har flytta den).

Link to comment
Share on other sites

I jaktbua vår har vi alltid brukt vedovner av den gamle typen. Det anbefales. Skikkelig god varme på liten tid. Det er mange som sitter med slikt i kott og vedsjåer som de selger billig eller gir bort. Sett en annonse i avis eller på nett. Vi har fått alle våre ovner. Billig og bra! :D

Link to comment
Share on other sites

Flott hytte, husk at jeg har mange år på nakken som snekker, hvis det skule knipe med noen lister og litt småarbeid. I tillegg til et jeg er en jævel til å bære tungt i fjellet. (vel vel, er sykmeldt med skiveprolaps, men hvis jeg spjelker ryggen med litt støttebandasje og noen brøytepinner og svelger et brett Voltaren med en svelg 60 % så går det meste.)

 

Når ungene har flytta ut, så behøver du ikke stort mer en den hytta. Da kan du sende frua til Mallorca og så bo på sommerhuset fra 1. april til 15. november.

 

:-) Eystein

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Og flere bilder skal bli. Jeg ble desverre ikke helt ferdig i sommer/høst, og det blir noen dagers arbeid til sommeren også. Først og fremst så skal jeg ha inn en vedovn - både for kosen sin del, men etter høstens "prøvebruk" så blir det både kaldt og rått dersom det ikke er varme i det hele tatt.

 

Jeg ble ikke Finndlet (nytt begrep) og hentet denne ovnen i høst. Det er en gammel Jøtul skipsovn som er akkurat så tung at jeg skal klare å bære den opp. Fornøyd.

 

ovn.jpg

 

Videre må jeg lage skodder slik at vestlandsværet ikke ramponerer hytta helt - den står ganske værutsatt til :)

 

Ellers noen bilder inne fra hytta.

 

golv.jpg

 

Inngangspartiet er malt med golvmaling. Her skal ovnen stå.

 

inne1.jpg

 

Ikke isolert i inngangspartiet.

 

inne2.jpg

 

 

inne4.jpg

En fastmontert seng (hadde planer om køyeseng her, men dropper det foreløpig. I fall det skulle bli så blir den en nedfellbar sak)

 

 

inne3.jpg

 

 

tak.jpg

 

bal.jpg

 

Mens jeg venter på ovn så er en bålkasse en fin sak.

 

Et par bilder fra når helikopteret var på plassen.

 

heli.jpg

 

 

heli2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Morsomt at det er noen som leser - da kan jeg jo benytte anledningen til å poste noen flere bilder.

 

Høstens prosjekt blir å få god varme i hytta. Ikke så enkelt å gjøre dette på en god måte - hytta ligger veldig værutsatt til så her nytter det ikke med halvvegs løsninger.

 

Bildet viser prøveplassering av takgjennomføring.

3952525887_acfba93041_b.jpg

 

Neste bilde: å få dette tett er også en utfordring, men jeg tror at denne "stussen" vil fungere fint. NB: den er ikke festet på bildet..hehe

3953301622_d9a574a9b9_b.jpg

(stussen skal godt opp under kjølen)

 

Ovnen på plass (om enn ikke 100%):

3953301966_9a96ab7748_b.jpg

 

Gjennom taket må vi også..

3953301876_5c44a86d34_b.jpg

 

Litt mer utsikt fra terrenget:

3952526089_dc832c1922_b.jpg

 

Og så sliten går det faktisk an å bli når du er bare 7 år. 4 åringen kjente det nok han også, men de gikk hele vegen.

3953302176_4494757e46_b.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Raudnakke: neste kammertreff på hytta kanskje? hehe...

 

@dani_el: 3 hiv - noe de brukte kanskje 20 minutter på. Dæven for en dyktig gjeng det var (Airlift). Plasserte hytta ned på "grunnmuren" i sterk vind med en presisjon på 5-6 cm. Mulig det var flaks, men tviler egentlig på det :)

Link to comment
Share on other sites

Dei siste bildene dine, fungerer ikkje her iallefall.. Du må legge billed adressa innenfor klammer, ellers så blir dei automatisk forkorta dersom linken er for lang.. :)

 

Ellers så må eg få sagt at det er eit kjempekoseleg krypinn du har laga deg der.. :mrgreen:

Ellers så forundrer det meg at ingen har spurt etter søknad om byggeløyve, nabovarsel eller topografisk skjema som viser at ikkje hytta er bygd ulovlig på noko vis, det har jo blitt så populært i det siste å finne småting å pirke i.. Men det ser ut som jakta har virka inn på fleire enn meg, og bra er jo det... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fikk en oppfordring om å oppdatere tråden med noen flere bilder og litt mer info. Ok - her kommer det:

 

3953301622_d9a574a9b9_b.jpg

 

Gjennomføringen i taket ble etterhvert et problem - skulle jeg ta det gjennom veggen eller taket? Snakket med alt fra blikkenslagere til snekkere, men havnet til slutt opp med en løsning som jeg tror vil fungere over tid. På bildet ser dere en rustfri "stuss" og en "kappe" utenpå denne. Stussen ble kjøpt av et firma som selger deler til installasjon av gass-fyr i privathus. Med denne er jeg sikker på at det er tett mellom taket og opp til kanten av denne. Den er ca 3 tommer høy. Løsningen ble å "banke" sammen en stålplate - lage en fals som ble fylt med sikaflex og banket skikkelig god sammen. I tillegg ble det skrudd med takskruer. pent? Nei, men jeg tror det funker. Når jeg ikke er på hytta så henger det en bøtte på toppen av pipa.

 

3953301876_5c44a86d34_b.jpg

 

Inne i hytta fjernet jeg rett og slett bare alt brennbart mellom "takstolene", saga hull for røykrøret og skøyta sammen en 5-6 elementer slik at jeg kom 60-70 cm over taket. Deretter ble "kappen" tredd ned på røykrøret og skrudd fast. Det kan sees på dette bildet:

 

3952525887_acfba93041_b.jpg

 

Og endelig....

 

4340629136_09cf776226_b.jpg

En sen (og kald) novemberkveld i hjortejakta fikk en hyggelig avslutning.

 

Ellers er hytta som sagt ca 10 kvm, fraktet opp med helikopter i 3 "Ikea-pakker" og satt sammen på ca 1 dag (da med 2 snekkere). Hytta er fullisolert i hovedrommet, og med to vindu (mot sør og nord). Gangen er ikke isolert i det hele tatt, men kommer nok til å bli det i sommer ettersom frisk vind stort sett bare fører til at jeg fyrer for kråker og annet styggedom...Er veldig fornøyd med at det faktisk er en gang - da holdes den værste dritten ute og det blir LITT mer ryddig i "sovesalen".

 

4340629424_f16ccbdb74_o.jpg

 

Etter aktiv bruk i høst så må jeg si meg godt fornøyd, spesielt nå som jeg har fått ovnen på plass. Det eneste jeg mangler nå er et vaffeljern som passer i ringene på ovnen, men DET er ikke lett å finne!

 

Brodern vil gjerne ha solcelle, men DET blir ikke aktuelt. Vil gjerne ha det litt enkelt - tross alt.

 

Og det ble litt fangst i høst :)

 

4339885253_e996aaa05e_o.jpg

 

Ny-børsa er heller ikke "jomfru" lenger :)

 

4340629582_610056703d_o.jpg

 

Og til slutt noen stemningsbilder tatt fra hytta sent i november :)

 

4339885331_c2a56e42df_b.jpg

4339885181_f60a93a7d4_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Herlig.....en gammel god tråd som det endelig kom mere oppdatering i :D

 

Flott sted du har fått etabler hytta di på hyperlink.....der kan man gjerne oppholde seg mange timer og bare nyte vil jeg tro.

Og nybørse som Ola fiksa...ble enda penere etter hvert i bruk :D

Link to comment
Share on other sites

@taiko: har forsøkt å få tak et slikt vaffeljern i 2 år nå - uten resultat. Så om det er noen som kan skaffe et slikt hadde jeg blitt veldig glad. Cluet er at diameteren ikke kan være mer enn 22, 20 eller 18 cm (vi snakker altså om VAFFEL-jern ;)

 

@202 outback: skulle helt klart gjort det på kaldrommet ja. Tanken var å ha det luftig, men det viser seg at det blir vel luftig og ved vind så hjelper det ikke veldig å fyre i ovnen. Greit å ha et prosjekt til sommeren og da :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...