Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Apropos tur til Skottland for mange år siden: Vi var på the Diggers i Edinburgh, smekkfullt, men tydligvis med tørste blikk for vi hadde vertens oppmerksomhet ganske så med en gang. Jeg kom i skade for å være litt for, skal vi si, engelsk med r'en i det jeg bestilte en Famous Grouse. Herren bak disken syntes det var ustyrtelig morsomt at noen ville ha en famous goose. Det var siste gang jeg ikke uttalte r'en tyyydeeelig på den turen.

 

Og til de som ikke har blitt vekket av et helt sekkepipeorkester rett uten for vinduet noen gang, don't try this at home eller noe annet sted for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

Caol Ila 18 år er fløte. 12 år er godt. En annen whiskey som jeg liker svært godt er Longrow 7 år. Longrow lages av Springbank (som også er snaskens). Men tror denne er umulig eller vanskelig å få i Norge. Longrow 7 har den siste lagringen (1,5 år) på vintønner, noe som gir en karakteristisk god smak. Den virker rett og slett mer moden enn bare 7 år. Anbefales. Denne må blandes med litt vann fordi den er litt i overkant røff (55%). Smaken blir mye bedre da.

Link to comment
Share on other sites

Etter mye prøving og feiling, har jeg kommet fram til at Dalwhinnies varianter sitter som et skudd.

Om noen av dere skulle befinne dere på Heathrows massive taxfree-avdeling, se etter "destillers choice". Koster knappe 400 på nevnte taxfree, rundt 750 på Gardermoen. En aldeles nydelig whisky.

 

Ellers er Bowmore's 12 Years et kurant valg.

Link to comment
Share on other sites

Gjør et nytt forsøk i nattemørket, BetaCam, og det gjelder det mest solgte whiskymerke i den gamle stad Hammerfest, utslettet, gjenreist, forandret - og alle småpiker har lagt seg nå. Kanskje ikke Jaktlykke - kanskje hun også er litt nattdyr, og da vil hun nok moderere oss gamle sporhunder med horn i pannen. Ingenlunde horn i siden, siden temaet er whisky og et pikant poem trenger seg på. Men først må BetaCam gjøre et merkehusk, poemet må ha et puff. Frost06 brekker børsa så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Stadig med børsa brukket, mens jeg tenker på turen til den gamle stad som en gang var verdens nordligste - BetaCam: Kunne det være BLÅ Johnny spaser jeg ble utsatt så for i så nidhøflig grad at bilturen til jaktlendet morgenen etter måtte utsettes et par minutts tid? Jo, nå demrer det, selv om det så mange år etterpå ikke er absolutt definitiv sikkert. Her kommer Jaktlykke og vil ha slutt på virringen, men det er ingen vimrende løsprat; det gjelder et poem til whiskyens pris. Blå Johnny? Jeg gir meg kanskje ikke. Får satse på lyrikkens skogsmuser i morgen. Jammen gled den ned! Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Whisky blues: Det finnes i verden intet mer sørgelig enn en tom flaske Blå Johnny spaser på jaktens første dag. (Fritt etter Jens av slekten Bjørneboe). Meget edruelig hilsen Frost06.

 

Jeg synes det er mer synd at Talisker 18 år, som er en av mine absolutte favoritter og kostet 500,- har gått opp til 950,-. Grunnen skal være at tilgangen på Tally 18 er betraktelig redusert fordi den brukes i blandingen til Johnnie Walker Blue Label.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er vanskelig å si hvilken whisky som er best hvis man ikke først bestemmer hvordan den skal drikkes.

 

Personlig mener jeg den skal ha romtemperatur, og blandes med vann, slik at man får frem smak og aroma - da er en av favorittene Famous Grouse, Port Wood. Jeg har ennå ikke sett denne på norske pol, men den finnes på store systembolag.

 

Laphroaig mener jeg må drikkes kald, ren, evt. med is, hvilket jeg aldri gjør. Men skulle det skje, velger jeg heller Snow Grouse.

Link to comment
Share on other sites

Synes Pal ettertrykkelig setter whisky inn i en sivilisert - (skal vi si kontekst?) hvor den sannelig også hører hjemme nå som hundreårene har henrullet. Da kan sannelig denne tråden bli evigvarende grenseløs - bare ved å blande inn ordene hvilken (hvilket) og HVORDAN. Som det usiviliserte dyr jeg er må jeg pause noen minutter for å justere siktet til hvordan-nivå. Der er jeg dessverre ikke innskutt! Beste hilsen fra Frost06 til Pal.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig mener jeg må drikkes kald, ren, evt. med is, hvilket jeg aldri gjør. Men skulle det skje, velger jeg heller Snow Grouse.

 

Vi lever heldigvis i et fritt land, men å drikke Laphroaig på samme måte som amerikanerne drikker sin whiskey, nemlig "on the rocks", er helligbrøde :evil:

 

Single malt skal drikkes temperert av et "snifter glass" (sniff and taste) med en liten dråpe vann.

 

Hva en gjør med diverse blended whisky/whiskey er opp til enhver, men single malt skal drikkes med andakt, og gjerne med litt mørk sjokolade til...

Link to comment
Share on other sites

å drikke Laphroaig på samme måte som amerikanerne drikker sin whiskey, nemlig "on the rocks", er helligbrøde

 

Kunne ikke vært mer enig ! Isbiter i brunt brennevin er noe amerikanerne fant på da de innså at whisky-surrogatene de koker sammen smaker så ille at de må fryse vekk smaken. Og å fjerne smaken i en Islay-whisky er jo fullstendig på tvers av det som kjennetegner Islay-whiskyer: Kraftig og kompleks smak med tydelig røykpreg og lang ettersmak. Bar Laphroaig Quarter Cask, Laphroaig Original Cask strength med en skvett vann i, bar Caol Ila, Port Ellen eller Ardbeg bør nytes romtemperert i en avslappet atmosfære og uten hastverk. Dette er først og fremst nytelsesmidler, ikke rusmidler :D Og en cubansk sigar er også et udmerket tilbehør.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt tenkes dere har rett, men det høres altfor risikabelt ut for meg å skvalpe vann oppi dyrebar single malt. Nei, det tør jeg neimen ikke prøve.

 

Var på whiskysmaking en gang hvor representanten fra destilleriet sa at man brukte alltid halvparten vann og halvparten whisky under smaking, dette for å frigjøre mest mulig av smaken.

Selv synes jeg 50-50 er litt i meste laget, men 1 del vann og 2 deler whisky er vel omtrent der jeg pleier å ligge.

Link to comment
Share on other sites

Endel single malt whiskyer hever smaken betraktelig på å få en liten dash vann i seg, det frigjør aromaen. Spesielt tydelig er dette på Glenfarclas og Balvenie. Cask strength whiskyer SKAL ha vann i seg - de er tappet i fatstyrke for å bevare mest mulig aroma, men drikker du dem bar smaker de bortimot teknisk sprit.

Hvor mye vann er en smakssak, jeg bruker normalt bare noen få dråper og langt fra i alle whiskyer. Men regn med mer vann ved høyere alkoholstyrke.

 

Slainthe mhath !!! :mrgreen:

(For de uinvidde: Skotsk gaelic og betyr skål for din gode helse)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ha vann i Whiskyen, :shock:

eg drikker jo ikke Whisky fordi eg e tørst. :wink:

 

MADMADS

 

Eg drikk single malt whisky fordi det er godt! Med litt vatn vert den enno betre.

 

Sånn kan det seiast:

"Laphroaig is best savoured neat, or with a little cool water. Roll it around on your tongue. Release the pungent, earthy aroma of blue peat smoke, the sweet nuttiness of the barley, the delicate heathery perfume of Islay's streams. It is as unique as the island itself."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest graahund

Skal en tur til London i beg. av mars neste år. Tips til kjøp av exelent whisky ? Er ingen spesialist på de fine whiskyene. Regner med at jeg får en flott en der langt under polpris. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tips til kjøp av exelent whisky ?
Kommer helt an på hva du liker, det. Lett, fyldig, mye røyk, lite røyk? Sjøl liker jeg Islay-whiskyer som Laphroaig Quarter Cask eller Lagavullin Distiller's Edition, men det er nok ikke de første jeg ville servert til noen som foretrekker en lett Highland. Det samme gjelder forresten Talisker ;)

 

Er ingen spesialist på de fine whiskyene
Da tror jeg at du godt kunne sett litt hardt på en Glenlivet. Gjerne 15- eller 18-åringen.
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som den godeste Sako og undertegnede har ganske lik smak :mrgreen:

Talisker (som kommer fra Skye litt lenger nord enn Islay) er røykpreget, men mildere enn Islay-whiskyene. Årangstappingene er i absolutt toppklasse og ikke skarpere enn at de fleste får en åpenbaring rundt whiskyer fra øyene utenfor vestkysten av Skottland av dem.

Link to comment
Share on other sites

Talisker er en av mine klare favoritter, det samme med Laproaigh og Ardbeg.

Men dette er vel strengt tatt whisky for litt "viderekommende" :wink:

 

En topp vestkyst-whisky fra Islay med en litt rundere smak, er etter min mening Lagavoulin Destillers Edition, Double Matured.

Jeg kjøpte en flaske på Stansted, Special Release årgang 1990, tappet i 2006.

Den er bare himmelsk :D

Link to comment
Share on other sites

 

En topp vestkyst-whisky fra Islay med en litt rundere smak, er etter min mening Lagavoulin Destillers Edition, Double Matured.

Jeg kjøpte en flaske på Stansted, Special Release årgang 1990, tappet i 2006.

Den er bare himmelsk :D

 

Støtter dette utsagnet. noe av det beste man kan drikke :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. er kanskej litt sent ut med mine 5 cents.. men 12 år gammel Springbank cask strenght fra egen tønne i Campbeltown er nok favoritten så langt! ..sammen med Glen Moray 28 år, Dalwhinne,Balvenie, osv..osv.. :D

 

Enig Flemming! Har selv besøkt destilleriet i Campeltown. Litt stas å oppleve et av de få destilleriene i Skottland som ikke er kjøpt opp av Pernod eller United Destilleries eller andre store kjeder. På et av byens hoteller fikk jeg smake en spesialutgave som var nesten grønn (!) på farge. Vet du hva denne Springbank-varianten kalles? Har aldri sett den igjen verken før eller senere.

Link to comment
Share on other sites

Til de som ikke har blitt en ihuga Whisky dirikker/smaker vil eg anbefale Glennmorangi 10 år, Glenlivet (spesielt 18 år som Sako 30-06 anbefalte). Balvenie 10, og høyderen er vel 15 singel cask.

Dette er gode smaksfulle og "fyldige" Whiskyer som ikker er på den mørke og røkte siden.

Men hvis du er ute etter de mer mørke, røkte og smakfulle Whiskyene er Ardbeg, Lagavulin, Laphroaig, Bowmore flotte og gode saker. Men som en kompis på den "lyse" siden sa, de smaker som myrvann og gamle kaistolper.

 

God tur

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...