Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Hvilken tenker du på? Islay'ene eller Glenlivet'ene?

 

Litt kjapt om de som er nevnt i det siste:

Laphroaig: Mest hår på brøstet. Lukta av sommer, tang og tjærebredd kaikant brer seg i rommet bare du tenker på å skjenke i glasset. Dette er kanskje de siste whiskyen jeg ville skjenka i til noen som skulle lære seg å like single malt, og det den spriten som jeg garantert vil få ha i fred for ØKH :mrgreen:

Laphroaig Quarter Cask: Ikke like rå på røyklukta som den vanlige Laphroaig'en, men likevel så det holder. Litt lettere, kanskje. Holder nesten 50% og kan gjerne vannes ut med en liten skvett vann eller to for litt mer aromaer og litt mindre spritsmak

Lagavulin: Mye røyk her også, men ikke like ekstremt som Laphroaig'en. Litt flere smaksnyanser, jeg foretrekker denne framfor vanlig Laphroaig

Lagavulin Distiller's Edition: Som seawolf skriver er den rundere. Merkbart fyldigere enn de andre, her er det både hår på brøstet og kjøtt på beina

Talisker: Les hva de andre har skrevet over ;)

Glenlivet: Mye lettere enn Islay-whiskyene jeg har nevnt. En god røykaroma, men ikke like rå som Islay. Litt elegant, nesten litt blomsteraktig

 

Ellers dreit jeg solid på draget i forrige innlegg. Glenlivet er selvsagt en Speyside, ikke en Highlander... :oops: Av Highlander'ene kan også jeg anbefale Glenmorangie som MADMADS nevnte. Sånn stilmessig sett er den ikke ulik Glenlivet'en. Men vær litt obs hvis du handler Glenmorangie, for av den finnes det et utall varianter. Jeg liker best den vanlige tiåringen eller den som heter "Cellar 13". De har mye annet rart som er lagret på forskjellige typer fat, jeg synes at noen av de variantene blir mer morsomme enn direkte gode.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å tilføre litt mer forvirring :D

Islay og det nabolaget tror jeg vi har dekket ganske bra. Er også enig ang. Glenmorangie, blant highland whiskyer vil jeg også nevne Highland Park fra Orknøyene.

Men når vi så kommer til Speyside, så er Glenlivet for all del god, men en av de lettere. Jeg heller mer mot Cragganmore, MacAllan og Balvenie. Felles for alle Speyside whiskyer er mer tilbaketrukket røyksmak og behagelig avrundet fyldig smak.

Men går du til en faghandel i London har de sannsyligvis smaksprøver :mrgreen: Lykke til, og vi venter på referat !

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil prøve "begge sidene" av whiskyverdenen og har kvote på to flasker, ville jeg gått for Lagavulin, gjerne Distiller's Edition, og latt Laphroaig'en stå igjen i hylla. Og så ville jeg tatt med enten Glenlivet 15 år eller Glenlivet 18 år eller Glenmorangie 10 år. Da får du merke hvor forskjellige -- men likevel like gode til hvert sitt bruk -- som to ulike single malts kan være.

 

Islay og det nabolaget tror jeg vi har dekket ganske bra. Er også enig ang. Glenmorangie, blant highland whiskyer vil jeg også nevne Highland Park fra Orknøyene.

Men når vi så kommer til Speyside, så er Glenlivet for all del god, men en av de lettere. Jeg heller mer mot Cragganmore, MacAllan og Balvenie. Felles for alle Speyside whiskyer er mer tilbaketrukket røyksmak og behagelig avrundet fyldig smak.

Smak og behag 8) Jeg liker å anbefale Glenlivet nettopp fordi den er såpass lett. En flott nybegynnerwhisky. Men den er likevel mye bedre enn Glenfiddich'en som de fleste kjenner, det er et kommers-produkt dø lux. Jeg er også enig med du angående Highland Park og Cragganmore, men for meg blir Macallan litt for fyldigsøt og snill, litt som ei superkoselig barnehagetante. Da kan jeg like gjerne drikke konjakk :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Kom på en whisky til som jeg liker meget godt. Glengoyne er destilleriet, og min favoritt er en 17 åring derfra. Det er en Highlander, faktisk det sørligst liggende highland destilleriet i Skottland, ligger så langt sør at lagerlokalene som ligger på andre sia av gata, ligger i Lowland-regionen :lol:

De har og en 12 åring i Cask Strenght(alko% på ca 55) som jeg synes er god, men nogen spesiell og kanskje ikke nybegynnervennlig :wink:

destilleriet lager ikke røyka whisky og bruker for det meste sherryfat, noe som gir en meget fruktig og god whisky. Se link under til presentasjon av destilleriet :wink:

 

http://www.nmwl.no/wiki/Glengoyne

 

Husker første gang jeg smakte Glengoyne 17, det var himmelsk, og totalt forskjellig fra hva jeg trodde whisky skulle smake(Tenk bål,creosot,tang,tare) Så man kan si at den flaska åpnet en helt ny verden for min del :D

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til den dagen jeg står på stabillønn (vel, uheldig uttrykk, da lånekassa er nokså stabil med sine utbetalinger de å, men overskuddet er nokså ustabilt...). Da kan også jeg bidra i denne tråden!

 

Nytt på hylla er en 15-årig Dalwhinnie, trygg - men utrolig god til en fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

Fant meg ei flaske med The Arran Single Cask Burbon edition på polet forrige dagen. Den er eg veldig spent på. fat 673 for dei som kjenner saken.

 

 

Smakte faktisk Arran Single Cask Burbon for første gang i går kveld .

(var hos en kompis, vi skulle se på meteorsvermene, det ble whiskysmaking i stedet :D )

 

Slettes ikke dum, vesentlig mildere i smaken enn de fra Sky/Islay.

Nyyydelig ettersmak og fin duft, tålte fakstisk en del vann uten å miste karakter.

Husker ikke cask nummeret, men god var den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har akkurat vært bortom polet en tur. Julelønningen er kommet, og da syntes jeg det passet å plukke opp en Cask Strength Islay. Valget falt på en Caol Ila Natural Cask Strength. Så glir blikket to plasser til høyre i hyllen, og der står...

 

The Arran Bourbon Single Cask , fat 673, flaske nr. 127/201 :D

 

Eneste flasken de hadde, av og til er det lov å ha flaks !

Link to comment
Share on other sites

Eigentleg er det litt merkeleg at destilleriet ikkje tynner ned cask strenght.. er vel klor i vatnet dei fleste tynner den ut med heime ( om dei bruker springvatn ). Det kan ikkje vere bra.

 

Men på den andre sida er Arran fin å sippe til heilt bar og. Utruleg flott smak.

Link to comment
Share on other sites

I kveld blir det nok en Talisker fra Isle of Sky.

God vestkystmalt med særpreg.

Til den forestående høytiden er det reservert en Lagavulin Destillers Edition, Double Matured fra 1990.

Nesten så en bør iføre seg blådressen når en nyter denslags... :D

 

Kildevannet som HighPower nevner er absolutt en god ide, har faktisk ikke tenkt på at springvannet kan inneholde klor :oops:

Link to comment
Share on other sites

forlyste meg med en 16-åring
Barnerov! Jeg har fortsatt igjen en skvett med J. Walker Blue label.... Men jeg sliter VELDIG med å skryte av alderen...
Blue Label — Johnnie Walker's premium blend. Every bottle is serial numbered and sold in a silk-lined box, accompanied by a certificate of authenticity. There is no age declaration for Blue Label.
Link to comment
Share on other sites

kildevann på flaske.
Pest eller kolera? Flaskevann inneholder ofte relativt store mengder mineraler (ref. navnet "mineralvann"). Bare les innholdsdeklarasjonen på ei flaske Evian eller slikt. Jukseflaskevann som BonAqua er vanlig norsk springvann som er renset litt ekstra og så tilsatt mineraler. I Norge har vi generelt ganske bløtt vann, altså med lavt mineralinnhold, akkurat som i Skottland, siden vi mye godt bruker overflatevann og/eller har lite kalk i berget. Dessuten er de fleste norske vannverkene veldig moderate med klorbruken, ulikt land som USA eller Japan, der det må smake badebasseng av vannet før folk tør å drikke det.

 

Springvannet jeg får i kranen hjemme er friskt, med en fin nøytral smak og uten klorlukt som jeg kan kjenne. Siden jeg ikke kan merke noe klorlukt på springvannet mitt, velger jeg springvann framfor flaskevann i cask strength'en. Hadde jeg kjent kloreim, ville jeg sjekket ut etpar flaskevann og valgt det som hadde både en nøytral smak og lavt mineralinnhold. Det siste vil gjerne stå deklarert et sted på flaska.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg, Sako, men der jeg bor er det normalt merkbar klorsmak på springvannet. Jeg bruker stort sett Imsdal i Cask Strength whiskyen, synes den er nokså nøytral og fungerer godt.

Send meg en PM om du har tenkt deg til Bergen, så kan vi prøve å få til en gjennomgang av whiskysamlingen min :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ganske enkelt - ser en spennende flaske, kjøper den hvis budsjettet tillater det. Opererer med konsumwhiskyer som sirkulerer etter ditt prinsipp (f.eks. Laphroaig Quarter Cask, Talisker normaltapping, Highland Park, etc.) og mer spesielle whiskyer (spesialtappinger som Distiller's Edition, Single Cask o.l.) som smakes på og nytes ved spesielle anledninger. Har f.eks. flasker i skapet som fortsatt ikke er tom 12-14 år etter at jeg kjøpte dem da jeg var i Skottland, men på samme tiden har jeg konsumert et antall flasker av mer ordinært innhold.

Og hvis maltwhiskyen behandles som nytelsesmiddel mer enn som rusmiddel, så varer en flaske ganske lenge :D

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd en whisky som heter smokehead, skal være islay, men jeg har ikke funnet ut hvilket destilleri som lager den, er det noen som vet svaret?

 

 

Går en del rykter om hvor den lages. Er i utgangspunktet hemmelig;) Jeg har vel kommet fram til at det mest sannsynlige nok er Ardbeg...

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å finne noe definitivt her, men litt søking avdekker at firmaet bak den, Ian MacLeod & Co Ltd, også har spesialtappinger fra Caol Ila, Laphroaig og Port Ellen i porteføljen. Det kan gi en pekepinn i retning av hvem de har forbindelser med.

En annen og etter min smak enda mer interessant nykommer fra Islay er Ileach, jeg kjøpte en flaske i Sverige i sommer og ble behagelig overrasket. Har ikke funnet den i polets lister ennå, men vi kan jo håpe :D

Link to comment
Share on other sites

Ifølge disse gutta er viski og coca-cola det eneste rette!

Sjekk ut han på keyboard... priceless!!! :lol:

 

VISKI OG COCA-COLA er jo en god grunn til avlivning men denne var meget bra :lol:

Orket ikke 4 min ++ men allikevel. Må sees :lol:

 

Blir vel heller en god Whisky i kveld for å varme sjelen 8)

Link to comment
Share on other sites

I går kveld hadde vi ett lite vennelag, god mat og godt selskap. Etter relativt fet og tung mat skulle det avsluttes med en whisky. Og fant faktisk en som gjorde godt i kropp og sjel. En helt enkel og billig en, handlet på systembolaget i sommer. Aberlour 10 år. Det passet sykt bra etter den maten. Sherry og bourbonfat lagret. Snadder

 

Finnes på polet, bestillingsutvalget

 

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000Q7kQHjpW?ProductUUID=BtAKdlGlNAgAAAEIz_1jyYM_&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

 

Litt info fra produsent

 

http://www.aberlour.com/10yearold/

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på kastrup denne uken og der hadde dem prøvesmaking av Glenfiddich. Tenkte jeg skulle velge en 15 eller 18, men ble nærmest presset til å smake på den som var 21 år gammel. Var visstnok veldig spesiell og bare i limited supply skjønte jeg. Kostet rundt 700 dkk. Var bra den synes jeg. Men jeg hadde allerede bestemt meg for "The Balvienie doublewood" 12 år, Liker ikke å ombestemme meg så jeg beholdt den jeg hadde i armen.

 

Fikk smakt litt på balvienie doublewood igår, og den var fin den gitt. Kan venne meg til den.

Neste gang skal jeg ha en som det er litt mere røyk i, har ikke vært noe glad i det før, men smaken utvikler seg.

Link to comment
Share on other sites

Kobble.

Forundrer meg litt over at Laphroaig og Ardbeg ligger i kvadranten Smoky / Light, mens Lagavoulin, Highland Park og Bowmore i Smoky/ Rich?

Skulle jeg plassert de ville jeg snudd om på disse.

Men det viser vel egentlig hvor forskjellig vi opplever smak.

Uansett, et artig "kart"

Link to comment
Share on other sites

Fikk smakt litt på balvienie doublewood igår, og den var fin den gitt. Kan venne meg til den.

Neste gang skal jeg ha en som det er litt mere røyk i, har ikke vært noe glad i det før, men smaken utvikler seg.

Et lite tips: Smaken på Balvenie Double Wood hever seg en god del hvis du ehar en liten touch vann i. Ellers kan du jo også prøve Cragganmore som er en Speyside-whisky med litt skarpere smak, for deretter å gå runden fra Highland Park (Orknøyene) og fra øy til øy rundt vestkysten ned til Islay, da får du gradvis mer og mer røyk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt forelsket i Lagavulin 16 Years, nytes bar eller med noen få dråper vann alt etter som.

Jeg også. I fjor var det ti år siden jeg kjøpte min første flaske Lagavulin 16 y.o. I løpet av årene som har gått siden da har jeg smakt på så mange forskjellige single malts som mulig, men jeg har ennå til gode å finne en som gir meg mer smaksglede enn Lagavulin. Det finnes alltids whiskyer som er mer spennende eller eksklusive, men ingen av dem har gitt meg helt den rette godfølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...