Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Når det gjelder whisky, er det bare Islay som gjelder, og kongen av Islay (frem til Octomore blir tappet...) heter Ardbeg. Denne egner seg til alle livets anledninger (kanskje untatt frokost...).

 

625: Det der er noe skikkelig vås og tull!!! Selvsagt går Ardbeg også til frokost!! Og som du sier, det er bare på Islay de lager Whisky.

Men nå må snart "still young" og "almost there" være ti år gamle??

Hmmm, Octomore, det er Jim McEwan fra Bruich. som blir destilatør, er det ikke? Jeg har desverre ikke sansen for han(faglig og personlig), og det er synd, for det hadde vært morsomt å få opp Octomore igjen.

Men jeg syns nok at Lagavulin 21y er kongen (men den er vel ikke en turwhisky), med Ardbeg på en god andre plass.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder whisky, er det bare Islay som gjelder, og kongen av Islay (frem til Octomore blir tappet...) heter Ardbeg. Denne egner seg til alle livets anledninger (kanskje untatt frokost...).

 

625 :Det der er noe skikkelig vås og tull!!! Selvsagt går Ardbeg også til frokost!! Og som du sier, det er bare på Islay de lager Whisky.

Men nå må snart "still young" og "almost there" være ti år gamle??

Hmmm, Octomore, det er Jim McEwan fra Bruich. som blir destilatør, er det ikke? Jeg har desverre ikke sansen for han(faglig og personlig), og det er synd, for det hadde vært morsomt å få opp Octomore igjen.

Men jeg syns nok at Lagavulin 21y er kongen, med Ardbeg på en god andre plass.

 

"nye" Ardbeg har vel rundet 10 år ja. I September kommer Ardbeg Renaissance på polet, som er den nye 10 åringen, eller egentlig en fortsettelse av Still Young og Almost there. Den er tappet på 55,9%. Har hørt at det kommer en ny 10 åring senere, men Ardbeg Renaissance er 10 år i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Kobble: Ardbeg Renaissance skal bli virkelig morsom å prøve. Får håpe de har klart å beholde kompleksiteten i Almost There. Den andre nye Ardbegen er vel Ardbeg Mor? Tappet på rundt 57% i 4.5l flasker!!

Prøver å få tatt en tur over i begynnelsen av oktober, da jaktterrenget er stengt for oss småviltjegere (Arg!!!!, :evil::evil: men Islay er en god erstatning :)

Link to comment
Share on other sites

Kobble: Ardbeg Renaissance skal bli virkelig morsom å prøve. Får håpe de har klart å beholde kompleksiteten i Almost There. Den andre nye Ardbegen er vel Ardbeg Mor? Tappet på rundt 57% i 4.5l flasker!!

Prøver å få tatt en tur over i begynnelsen av oktober, da jaktterrenget er stengt for oss småviltjegere (Arg!!!!, :evil::evil: men Islay er en god erstatning :)

 

Hei.

Jeg har forstått det slik at Ardbeg mor var en limitert utgave som er sluttsolgt, men kan godt hende jeg tar feil der altså. Vet bare at hvis man har lyst på en flaske av den gamle 10 åringen så bør man skyndte seg, tror det begynner og bli tomt på lageret til polet;-)

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate turen er - var - utvilsomt Sluttstykkes Feltstevne i Ulefoss. (Hva sier du, VAR du der ikke?? jammen i jøssenavn.....) 8)

Der hadde jeg med en flaske Balvenie Double Barrel.

Det var den beste wiskyen Morten Vinje hadde smakt. :lol:

Det er, når jeg tenker meg om, fremdeles min favoritt. Jeg har aldri smakt en wisky som ikke blir bedre med et par dråper vann. Før fikk jeg dem ikke ramme nok, og synes at Laphroig var utsøkte saker.

I dag blir den litt for ram - det blir liksom for mye av det gode. På samme måte som en rifle kan ha FOR mye gravyre...

 

Men akkurat på hytta, svett og god og utkjørt...så er jeg ikke så nøye på det. Famous Grouse er en sikker vinner - og jeg dauer ikke om noen blander den med Cola :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vil gjerne slenge meg på de som liker Famous Grouse. Synes den er veldig god, og den er som regel med. Samme destilleri har forøvrig kommet med en ny som heter Black Grouse. Den er noe mere skarp i smaken, litt mere røksmak. Den er også en favoritt her. Så nå har jeg en Farmous Grouse om jeg skyter rype, og en Black Grouse om jeg skyter skogsfugl.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate turwhiskyen? Det kommer an på så mye, det:

 

:arrow: Drar jeg på "guttetur" med folk som ellers gjerne bælmer karsk og annet f...skap, nøyer jeg meg med Famous Grouse. Muligens forsøker jeg Black Grouse. Ingen vits i å kaste perler for svin, og "rypa" er fullt drikkbar, den.

Resten av lista gjelder for turer der selskapet veit å sette pris på godt myrvann:

:arrow: Er det vått, surt og kaldt, holder jeg en knapp på Lagavulin, men forleden smakte jeg Laphroaig Quarter Cask, cask strength, og den imponerte :P Kanskje den fortrenger Lagavulin'en?

:arrow: Er det fremdeles litt "indian summer" med finvær og endel varme, er Cragganmore et sikkerstikk hos meg

:arrow: Hvis jeg ikke veit hvordan været blir, kan det bli Highland Park 18 år eller Longmorn

:arrow: Skulle jeg noengang havne på en tur med høy sosial standard, ville jeg sterkt vurdert Springbank med en slant vann oppi. Men den bør helst drikkes med slips på 8)

 

OT: På gåsjakta blir det gjerne med en gammel danske. Finfin å berolige magen med før man legger seg nedpå noen timer midt på dagen.

 

Skulle virkelig likt og eid lommeboka de :lol::lol:

Den kan du godt få. Den er mer enn femten år gammel, sliten og med lite innhold :lol:

 

Neida, for å bli litt mer seriøs: Jeg (og kona) prioriterer god mat og godt drikke nokså høyt, og jeg tror vi kjøper mer enn gjennomsnittlig dyrt når det kommer til slikt. Så sparer vi inn litt på andre ting. Som jeg pleier å si: "Livet er for kort til å spise vond mat" 8)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg pleier å si: "Livet er for kort til å spise vond mat"

 

Der har vi en mann(og kone)etter min smak.

 

Så får det ikke være så farlig hvilket fludium vi snakker om, så lenge det smaker godt(og er dyrt, der er vi jo heldig stilt her til lands................)

 

Må vel innrømme at jeg ikke er noen stor whisky-drikker, aqevit derimot...............

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Man blir tørst av å lese på disse sidene. Har noen prøvd Dalmore?? Veldig mild og god, ofte kallt "damewhiskey" i Scottland. Passer godt til de som ikke har "lært" å drikke whiskey, kan sammenlignes litt med konjakk.

Har også smakt en som heter Jura, slett ikke verst. Uansett, det er laga mye godt på den øya ute i havet, de gutta kan sitt fag. Om det er Lagavullin(personlig favoritt) eller en annen singel malt så har hver sin sjarm og kan nytes i godt lag. Er det ikke det jakt er..... lyging og skryting og god drikke i godt selskap(dog ikke for mye drikke, man skal jo ut dagen etter)!

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig og Lagavulin er også meget gode Islay Whiskyer som anbefales. Dette er vel mer i likt de "gråvere kaliberene i skyting", og trengs gjerne litt trening før en liker :wink: . Noen vil aldri like disse, men for de som mestre disse "kaliberene" er det en nytelse. :D

 

vel. om man må trene seg til å like noe, så er det vel ikke særlig godt ;)

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig og Lagavulin er også meget gode Islay Whiskyer som anbefales. Dette er vel mer i likt de "gråvere kaliberene i skyting", og trengs gjerne litt trening før en liker :wink: . Noen vil aldri like disse, men for de som mestre disse "kaliberene" er det en nytelse. :D

 

vel. om man må trene seg til å like noe, så er det vel ikke særlig godt ;)

 

Hva med kaffe?.....eller grønnsaker?

Link to comment
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig på Edradour og Ardbeg Uigedail, så jeg kikket nylig etter dem både på Værnes, Arlanda og Gardermoen. Ingen treff :( Noen som vet hvor man kan få lagt sine klamme hender på disse?

 

Vet ikke med edradour, men Ardbeg Uigedail er på bestillingslista til polet. koster omlag 700,-

Link to comment
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig på Edradour og Ardbeg Uigedail, så jeg kikket nylig etter dem både på Værnes, Arlanda og Gardermoen. Ingen treff :( Noen som vet hvor man kan få lagt sine klamme hender på disse?

 

På vinmonopolet.no kan du søke på det du er ute etter og deretter sjekke hvilke utsalg i landet som evt har den på lager, hvis dette systemet er oppdatert så er det 5 flasker Uigedail på Oslo S.

 

Edradour er ikke på bestillingsutvalget en gang, så den blir det nok verre med, jeg kjøpte min på Skjold Burne Vinhandel i Aalborg.

Link to comment
Share on other sites

Bare till opplysning, via noen andre forum så har det kommet meg for øyet at Talisker 18 får en formidabel prisøkning nå på førstkommende mandag. Den øker i pris fra 499,99 til 950,- :shock::shock::shock: så de som "trenger" en slik flaske bør kjenne sin besøkelsestid...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her er jeg på tynn is, selv om jeg ikke dytter is i detta skotske brennevannet...

 

Så et skimt av en Ardbeg på et bilde her og kom på at det står en liten slant i skapet her fortsatt.

Den har for det meste blitt brukt til å skremme vekk slitsomme gjester med, ellers produserer den en stålånde som driver dama på dør og holder både dørselgere og Jehovas Vitner på lang avstand. :D

 

Og smaken...sånn umiddelbart slo det meg at sånn, nettopp sånn ville det smake om naboens naust brant ned.

En blanding av røyk, tjærebredd tauverk, saltvann, tang og svidde bordbiter... :mrgreen:

 

Men for all del, den varmer i skrotten på en uværsdag. :)

Link to comment
Share on other sites

Man blir tørst av å lese på disse sidene. Har noen prøvd Dalmore?? Veldig mild og god, ofte kallt "damewhiskey" i Scottland. Passer godt til de som ikke har "lært" å drikke whiskey, kan sammenlignes litt med konjakk.

Har også smakt en som heter Jura, slett ikke verst. Uansett, det er laga mye godt på den øya ute i havet, de gutta kan sitt fag. Om det er Lagavullin(personlig favoritt) eller en annen singel malt så har hver sin sjarm og kan nytes i godt lag. Er det ikke det jakt er..... lyging og skryting og god drikke i godt selskap(dog ikke for mye drikke, man skal jo ut dagen etter)!

Fan.

Jeg syntes Dalmore smakte godt til du kalte den "damewhisky". :?

Selv har jeg en forkjærlighet for irske dråper, men av de skotske er bl.a. Johnnie Walker Black Label fullt drikkbar.

Liker igrunnen det meste av det skotske også, men Islay blir for sært.

En flaske Bowmore fikk meg til å tenke på kaistolper.

 

Når man er på tur er det vel ingenting i veien for å mikse seg en "Rusty Nail" for å erstatte de forbrente karbohydratene ?

http://www.barkart.no/innhold/drambuie.html

Link to comment
Share on other sites

Er det vått, surt og kaldt, holder jeg en knapp på Lagavulin, men forleden smakte jeg Laphroaig Quarter Cask, cask strength, og den imponerte :P Kanskje den fortrenger Lagavulin'en?

 

Virker som du er glad i en godt røykt whiskey med mye smak. da vil jeg anbefale at du investerer i en CAOL ISLA 18 eller 21 år. Det er min favoritt når det kommer til whiskey fra "øya", og fortrenger både lagavulin og laphroag.(ikke det at disse smaker dårlig altså :wink: ) Et annet alternativ som er svært godt hvis man er ute etter noe litt mildere er "balvennie double wood". den er 12 eller 15 år og helt nydelig!

Link to comment
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig på Edradour og Ardbeg Uigedail, så jeg kikket nylig etter dem både på Værnes, Arlanda og Gardermoen. Ingen treff :( Noen som vet hvor man kan få lagt sine klamme hender på disse?

 

Uten at jeg er 100 % sikker tror jeg at jeg så disse på flyplassen Brussel denne uken om du er på de kanter fra tid til annen. Forøvrig en flyplass med et bra vinutvalg også sett i forhold til en del andre europeiske flyplasser.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye god Whiskey. Jeg foretrekker Single malt og her har jeg flere favoritt merker. :)

Jeg har en regel, Whiskey'en skal drikkes temperert uten vann og is.

 

Hvis du foretrekker Single malt så drikker du Whisky uten e :wink: Med e så er d amerikansk\irsk skvip :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller mig till Austin Nichols Wild Turkey 101 :!:8) 50,5%. Har fyra flaskor på lager.

Det är,som det stod i en bok:"A Clint Eastwood among all whiskeys". Farligt god är den. Eldig och kraftfull smak. En riktig machowhiskey är det :!::D

Men absolut ingenting för homsar&sängvätare :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig på Edradour og Ardbeg Uigedail, så jeg kikket nylig etter dem både på Værnes, Arlanda og Gardermoen. Ingen treff :( Noen som vet hvor man kan få lagt sine klamme hender på disse?

 

Edradour fant jeg i en butikk her i Aberdeen i dag, nærmere 200£ pr flaske. Sikkert god om en blander med annanasbrus :mrgreen:

 

EDIT-nei, jeg kjøpte ikke

Link to comment
Share on other sites

Det er mye god Whiskey. Jeg foretrekker Single malt og her har jeg flere favoritt merker. :)

Jeg har en regel, Whiskey'en skal drikkes temperert uten vann og is.

 

Hvis du foretrekker Single malt så drikker du Whisky uten e :wink: Med e så er d amerikansk\irsk skvip :wink::wink:

Kun i Scotland Whisky produseres...alt annet er kopi sqeep 8):lol::D

 

McAllan er tingen ! 12 og 18 år.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye god Whiskey. Jeg foretrekker Single malt og her har jeg flere favoritt merker. :)

Jeg har en regel, Whiskey'en skal drikkes temperert uten vann og is.

 

Hvis du foretrekker Single malt så drikker du Whisky uten e :wink: Med e så er d amerikansk\irsk skvip :wink::wink:

Kun i Scotland Whisky produseres...alt annet er kopi sqeep 8):lol::D

 

McAllan er tingen ! 12 og 18 år.

*host*

The McAllan takk...

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Artig at det er så mange som har såpass innsiktsfulle meninger om whisky. Under årets elgjakt har det vært flere sterke meninger om disse edle dråpene, og litt utpå kvelden var vi skjønt enige om at blended whisky MÅ være å regne for drikkevarer for returbukker. De aller fleste mener jo at det er single malt som troner øverst nå. Jeg har påtatt meg den delvis behagelige oppgave å drikke meg frem til jaktlagets neste års jaktsekk-whisky, og så fort hodet klarner må jeg bite tenna sammen og velge mellom disse tre finalistene:

 

Talisker

Highland Park

Cragganmore

Link to comment
Share on other sites

For en enkel sjel med enkel smak – slik som undertegnede, så er Famous Grouse en banker. Har smakt mye forskjellig, men kommer alltid tilbake til "fugger'n". Følgelig er den også alltid med i sekken på tur.

 

Btw (fritt etter hukommelsen):

Ptarmigan = rype

Grouse = en slektning av rypa (eller var det et slags samlebegrep for en fuglefamilie som rypa er en del av?)

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Grouse er vel både det vi kaller skogshøns på norsk, altså en gruppe fugler som inkluderer både tiur, orrfugl, rype og jerpe, men også artsnavn på engelsk (f.eks. Willow Grouse). Vet også at det er noe forskjell i betegnelsene i England og USA, men er usikker på hva dette er.

 

Uansett er "den berømte skogshøna" en helt OK Whisky, selv om jeg nok heller mot Islay Single Malts selv.

Link to comment
Share on other sites

Det får man si :D Et valg fra øverste hylle...

Husk at den skal drikkes temperert, ingen is og med en bitte liten touch med vann.

Helst fra en "snifter", men et cognac-glass går også godt an.

Duften av slike whiskyer er en del av opplevelsen.

Dett er en av mine absolutte favoritter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det får man si :D Et valg fra øverste hylle...

Husk at den skal drikkes temperert, ingen is og med en bitte liten touch med vann.

Helst fra en "snifter", men et cognac-glass går også godt an.

Duften av slike whiskyer er en del av opplevelsen.

Dett er en av mine absolutte favoritter :wink:

 

 

Is er selvfølgelig bannlyst :wink: (tviler på at det er på hytta vi har leid uansett) Synes forøvrig whisky smaker best bart.

 

Den her gangen tror jeg ta jeg må ta til takke med de glass som er på hytta, Glencairn- glassene får stå igjen hjemme.

 

Lukta av Lagavulin 16 er himmelsk, det er glede på flaske:D Eneste jeg har smakt til nå som kommer opp mot laga 16 er Lagavulin Destillers edition, og Glengoyne 17..

 

Whisky er kultur:)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt moro når man kaller irsk whisky en kopi av skotsk. Den irske versjonen er at whiskybrenning ble brakt til Skottland av irske munker og det virker egentlig mer plausibelt enn det motsatte.

 

Personlig synes jeg at en Bushmills eller Jameson med en Guinness (eller annen stout) ved siden av er minst like leskende som en skotsk variant.

 

(Og drikker man lager eller annet pisse-øl på en varm kveld er det ingenting galt med en vellagret Bourbon heller)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I går kom sjæfen hjem fra Kastrup med ei flaske Old Pulteney i kofferten (etter en litt omfattende telefonkonferanse mens hun sto i whiskysjappa der). Det var et hyggelig bekjentskap hvis man ellers liker for eksempel Cragganmore. Tørr og ikke for tung, men med mer personlighet enn Cragganmore og et nokså tydelig saltpreg. En før-maten-whisky for de litt kalde dagene :)

Link to comment
Share on other sites

For en tid tilbake sto jeg i villrede på tax-free'en og lurte på hva som skulle få bli med meg hjem av whisky, tilfeldigevis har jeg en god del på kjøla så noe nytt måtte prøves. Valget falt på en blikkboks med ungdommelig utseende, Smokehead er navnet, overaskelsen ble stor da jeg igårkveld åpnet denne og så at den kom fra Isley. Og den gav en god opplevelse av bål torv og det som hører med, med en anelse pepper i. Prøv den når dere som har sans for Laphroag, Bowmore, Coal Ila og alle andre "steinkulltjære"whiskyer får sjansen til det! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...