Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

I går kom sjæfen hjem fra Kastrup med ei flaske Old Pulteney i kofferten (etter en litt omfattende telefonkonferanse mens hun sto i whiskysjappa der). Det var et hyggelig bekjentskap hvis man ellers liker for eksempel Cragganmore. Tørr og ikke for tung, men med mer personlighet enn Cragganmore og et nokså tydelig saltpreg. En før-maten-whisky for de litt kalde dagene :)

 

Ach... The Cragganmore...long forgotten :)

Lenge siden jeg har smakt den, da Speyside ble ofret for Islay and Skye.

Tid for en oppfrisking av bekjentskapet, må nok ha en slik til jul :)

 

Old Putney har jeg ikke smakt, men engelske seilblader omtaler den som "The Yachtman´s Whisky".

Tror den også må på handlelista ....

Link to comment
Share on other sites

Noen som har smakt den nye svenske! satsningen? 'MackMyra' eller noe slikt?

 

Jada, de er gode nok. Det finnes forskjelige utgaver Preludium 1-6, tror jeg etter hvor mange år på fat de har. De blir forøvrig lagret på 30 liters fat. Litt som japansk eller irsk whiskey, uten særlig røykpreg. Men til prisen 600 kr pr. 0,5 liter er den altfor dyr etter min mening....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I går kom sjæfen hjem fra Kastrup med ei flaske Old Pulteney i kofferten (etter en litt omfattende telefonkonferanse mens hun sto i whiskysjappa der). Det var et hyggelig bekjentskap hvis man ellers liker for eksempel Cragganmore. Tørr og ikke for tung, men med mer personlighet enn Cragganmore og et nokså tydelig saltpreg. En før-maten-whisky for de litt kalde dagene :)

 

Er enig i i at det en en god og tørr whisky,

men bør drikkes med forsiktighet,

drakk noget formye av en slik flaske,

ble ganske tørr i munnen neste mornig med en kraftig malt introdusert hodepine. :mrgreen::mrgreen:

 

Kan anbefales, men ikke på topp ti listen min.

Link to comment
Share on other sites

Om noen få år vil det trolig være mulig å begynne prøvesmakingen av maltwhisky fra Stjørdal. En lokal helt har planer om å starte produksjon på Stjørdal og lagring i Steinvikholmen slott på Skatval (på en holme i fjorden) og i Olavsgruva på Røros. Utvalgte har allerede fått tilbud om å kjøpe 30L fat til 10 000, og muligheter for prøvesmakinger underveis.

 

Med Stjørdals levende maltølmiljø i ryggen skal denne produksjonen bli interessant å følge. Utvalgte meltere på Stjørdal leverer allerede malt til Arcus. Denne malten benyttes i Steinvikholmakevitt og akevitten Skipper Worse.

 

Når det gjelder god whisky, så har jeg vansker med å velge en favoritt, men whiskyer med mye røyk og torv er jeg glad i. Lagavulin, Ardbeg og Laphroig er vel destillerier i denne klassen

Link to comment
Share on other sites

Er også en av islay-fansene (overraskende mange av oss her inne egentlig, normalt føler jeg meg omringet av kågnakksippende amatører over alt! :wink: )

Skal jeg velge en favoritt så må det nok bli Laphroaig, den er bare helt rå!! :D

 

Ellers var jeg på Whiskymesse her for en liten tid tilbake, og tilbrakte hele dagen på å smake på ulike whiskyer. Og det var ikke hva som helst som sto på bordene heller... tror det yngste jeg smakte på var 18 år, og det var også flere merker som ikke lenger er å få kjøpt, så det var mye spennende å utforske! :D

 

En stor overraskelse var en 30 år gammel Highland Park, utrolig hvor stor forskjell det var på den og den på "bare" 18 år!! :shock:

Den var virkelig god... *smatt* :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er også en av islay-fansene (overraskende mange av oss her inne egentlig, normalt føler jeg meg omringet av kågnakksippende amatører over alt! :wink: )

Drakk mye cognac før, men blir så steike sur i magen. Så da lar jeg heller være.

 

Men Whisky, rom, akevitt osv går helt greit, så da ser jeg ikke problemet :lol:

 

Og havner da også gjerne på Islay whiskyer, gjerne Laphroigh Cask strength ispedd litt vann. Men tror nok Lagavullin er favoritten for tida.

Link to comment
Share on other sites

Glenfiddich og Glenlivet er to "enkle" gode og ikke alt for markante whiskyer. De finnes begge på polet(basisutvalget, dvs at de er på alle pol) i en 12 års utgave til ca 390,- Disse to er ikke så veldig kraftige på smak, ikke noe sinnsykt røykpreg alla øywhiskyene. Men er gode og drikke. Jeg personlig liker Glenfiddich best av disse, og bruker den som en "introduksjons"whisky for mine venner som ikke har smakt singlemalt før;-)

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte jeg skulle legge ut litt mer om whiskyer jeg liker og litt info om smak på de:-)

 

 

*Glenmorangie orginal, ikke så veldig kompleks, lett ”starter”whisky, god whisky, mitt ekemplar var kjedelig ved første gangs smaking, men når den hadde stått en mnd. Tid etter åpning så utviklet den seg og ble bedre.

 

*Glenlivet 15 French Oak. Ett hyggelig bekjentskap, veldig sommerlig og lett i smaken. Flere kjente fløtesmaken, og kanskje litt cappucino? Veldig lett og rund whisky. God konverteringswhisky, hvis man vil ha få over noen fra cognacen :wink:

 

*Dalwhinnie 15. En fruktig whisky, med vanilje preg, særdeles behagelig

 

*Linkwood Dun Bheagan, en særdeles behagelig whisky, noe cognac-preg gjør at dette kan være en god konverteringswhisky for vilfarne cognacdrikkere. Sitrus og vanilje i lukten, samt fruktig druepreg? Sprek smak av malt.

 

*Scapa 14: En herlig søt sommerwhisky, jeg plukket opp hint av karamell, knekk og vanilje i lukte. Også noe druer i denne. Smaken var stor og rund. Krydrete, med lite spritsmak. Enda en god konverteingswhisky

 

*Glengoyne 17 år: En av de absolutt beste jeg noen ang har smakt. Herlig fatpreg, sherry\portvin, frukt, sjokolade.

 

*Springbank 100proof 10 år, en sommerlig whisky, prek av blomster i lukta. Sterk da, måler vel over 50%

 

*Lagavulin 16, trolig verdens beste whisky, perfekt balansert(i min nese\smak) mellom lukt og smak. Det er bål, det er maritimt, det er storm, det er herlig:-D

 

*Lagavulin Distillers edition, 16 år. Samme som over bare at den har avsluttet sitt fatliv på enannen fattype, nærmere bestemt et fat som har inneholdt Pedro Ximenez-, en mørk og søt sherrytype. Denne er god; Lukta var lær, røyk, fruktig, eple, svisker, sitrus og sjokolade. Herlig deffinert. Smaken var av brent tre, lakris balansert smak, behagelig smak. Torv, salt maritimt men mild. Ettersmaken var LANG, tørr og HERLIG, brent tre og torv. En perfekt kosewhisky til de fleste kvelder.

 

*Laphroig 10år, utrolig god, masse smak, mye røyk.

 

Jeg synes dog 15 åringen til Laphroaig er bedre enn 10

 

*Laprhoaig 15. Jeg plukket opp rosiner, røyk, moden banan og karamell i lukten. Den virker mye rundere enn 10åringen. Smaken er rund og mild, mandler og røyk. Ettersmaken er relativt lang, men hint av røyk. En god whisky.

 

*Ardbeg ten:. Maritim i lukten, lær og tjære(creosot?) litt alokostikk, søtlig også noe sitrus(sikkert bare jeg) Smak av nøtter og røyk, behagelig drikkewhisky. Masse røyk os, ettersmak av aske. Dette er en god whisky, en hverdagswhisky.

 

*Ardbeg Airigh Nam Beist. En helt uventet opplevelse, lang i fra noe beist, men særdeles behagelig. Lukt av treolje for teak(ikke på den vonde måten) sitron og såpe. Lukter floralt, noe parfymert. En særdeles herlig lukt. Smaken er helt annerledes, mye spritsmak, tørr, lakris, røyk sitrus, mineraler. Ettermska røyk og aske(hånd i hånd) Meget god og spesiell

 

*Ardbeg Uigeadail:. Dette er en whisky jeg er kjempeglad i. Godt røykpreg og en god smak. Selv om den er i cask strengt så er det ikke kjempebehov for vann, jeg føler ikke at alkoholsmaken er kjempeframtredende. Den åpner seg dog enda mer med litt vann.

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir så imponert og glad over å lese slike "anmeldelser" av god whisky :D

 

Selv klarer jeg ikke på noen måte å plukke ut og definere alle duftene og smakene du viser til, men alikevel kan jeg slutte meg til følgende:

 

Jeg støtter absolutt ditt utsagn når det gjelder Lagavulin Destillers Edition, den er også min favoritt.

Videre er Laphroaig en av de store favorittene nærsagt når som helst og hvor som helst.

Også Ardbeg har jeg stor sans for.

Min smak går nok mot de litt kraftige typene fra Islay og Skye i første rekke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har igrunnen funnet ut at alt av Whisky kan taes med på tur! Har ikke kasta en dråpe hittil! Når kvelden kommer og man er passe sliten og kanskje litt tørst i tillegg så smaker det meste.

Men ikke tvil om at en god kagge singel malt er å foretrekke!

Sverre

Link to comment
Share on other sites

Det er bare skottene som kan lage whisky. Amerikanere er som vanlig flinke til å rappe det de har lyst på og setter sitt eget navn på det - whiskey, liksom! Akkurat som de gjorde med Venezia som ble Venice, München som ble Munich, usw, usw.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Kanskje dette er stedet for å høre om smak på diverse 'farger' ? Jeg er veldig fornøyd (som nevnt tidligere i tråden) med Johnnie Walker Red Label, en mild og ganske enkel blended. Jeg liker IKKE Black Label fordi den har for kraftig smak. De tre andre 'fargene' har jeg ikke prøvd, og da må jeg jo høre om det er noen her som har smakt de og hvilken erfaring som dere eventuelt har!

Jeg tenker da på Blue Label, Gold Label og Green label. (Jonnie Walker selvsagt.) Noen erfaringer her med de?

Link to comment
Share on other sites

Fruen skal på tur med jobben i neste uke, og bl.a skal de på besøk på destilleriet Glen Garioch Malt Whisky Distillery.

Så da lurer jeg på om der er noen Whisky jeg bør ønske meg derfra.

Kanskje noen av dere kjenner noen av sortene de lager, og kan anbefale en?

Er faktisk en skikkelig rookie på whisky, men må jo snart bli voksen!? :oops:

Så gjerne en litt mild og tållig en, ikke noe som smaker nedbrent kornåker... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fruen skal på tur med jobben i neste uke, og bl.a skal de på besøk på destilleriet Glen Garioch Malt Whisky Distillery.

Så da lurer jeg på om der er noen Whisky jeg bør ønske meg derfra.

Kanskje noen av dere kjenner noen av sortene de lager, og kan anbefale en?

Er faktisk en skikkelig rookie på whisky, men må jo snart bli voksen!? :oops:

Så gjerne en litt mild og tållig en, ikke noe som smaker nedbrent kornåker... :lol:

 

Har ikke smakt de selv, men ser at 15 og 21 åringen får gode skusmål på nettet. Begge skal ha gode innslag av sødme, sherry og være noe fruktige. så da tror jeg at begge de skal være ganske runde og gode. Trolig lite "brent kornåker" smak :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fruen skal på tur med jobben i neste uke, og bl.a skal de på besøk på destilleriet Glen Garioch Malt Whisky Distillery.

Så da lurer jeg på om der er noen Whisky jeg bør ønske meg derfra.

Kanskje noen av dere kjenner noen av sortene de lager, og kan anbefale en?

Er faktisk en skikkelig rookie på whisky, men må jo snart bli voksen!? :oops:

Så gjerne en litt mild og tållig en, ikke noe som smaker nedbrent kornåker... :lol:

 

Det kan jo hende det er noen på destilleriet som har peiling på whisky som hun kan spørre ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jo det er gøy å få en gave fra et destilleri hun har vært på omvisning på!

En som viser seg å være et godt, nytt bekjennskap. Ikke bare de vanlige sortene som ALLE har smakt og hørt om. :wink:

Fikk noen gode tips fra Kobble, så da tror jeg at vi skal klare å finne en jeg kan like...

Link to comment
Share on other sites

Prøvde litt forskjellige whiskyer nå i helga.

 

Ardmore var ett hyggelig bekjentskap Lukta er som som på en øywhisky, men smaken er mye rundere. Den var rett og slett knallgod. http://www.onlymalts.com/tools/whiskymerke.php/232

http://www.onlymalts.com/artikkel.php/268

 

en annen knallwhisky(tror kanskje den er nevnt i tråden før) var Oban 14, den og var knallgod, masse fruktighet i smak og lukt. Lett og like.

http://www.onlymalts.com/tools/whiskymerke.php/50

 

Vi smakte og på noen lowlandere(Whisky fra regionene Lowland i skottland)

Rosebank var ett hyggelig møte, lukta godt av eple og frukt

Littlemill, luktet godteri, og smakte aprikos, og var veldig god. http://www.onlymalts.com/tools/whiskymerke.php/163

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt så glad i denne tråden!!! Blir bare godt humør, feststemt, rolig og får tilogmed jaktfeber :mrgreen:

 

Har jo innsett for lengst at jeg ikke "kunne" whisky........og dette har jo blitt bekreftet i denne tråden. Drakk det sjelden hjemme, innimellom etter tilfeldig valg på en pub/bar, eller ja hvis andre tok seg et glass i andre sammenhenger. Ikke alltid det smakte godt engang. Men man skyllet det ned for å være høflig, tøff(dum?) eller annet.

 

MEN, det siste halvåret spesielt har jeg fått opp litt kunnskap og kultur vedr whisky og inn i hodet......og dermed har interesssen økt og ikke minst har smaksløkene fått seg en opplevelse som de fort kunne ha vendt seg til å kjenne hver dag!! :D

 

Har på langt nær noen kunnskap om whisky, men har fått opp øynene for gode whisky til flere forskjellige anledninger.

 

Har siste året smakt whisky som Lagavulin, Longmorn, Laphroaig, Cragganmore......som tidligere var rare navn for meg. Og hvilken herlig opplevelse det har vært!! :mrgreen:

(selv om det koster noe!!)

 

SKal ikke beskrive nærmere det jeg tidligere har smakt OG kjøpt!!!, fordi smaken er forskjellig, og ønsker ikke disk om det i denne tråden.....men det kommer ikke jeg til kjøpe igjen!! :!:

 

Takk til alle som har hjulpet meg inn i denne fantastiske whisky verdenen...... :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke noen ekspert på whisky, langt derifra, men noe jeg har oppdaget etter at jeg begynte og interisere meg for emnet er at glass har mye og si for opplevelsen. såkalte whiskyglass av typen rette vegger er ikke spesiellt egnet for whisky. Jeg bruker i hovedsak tulipanformete glass, de gjør mye for lukten etc. Har man ikke dette så er også cognac-glass godt egnet, mye bedre enn "whiskyglass" med rette vegger i hvertfall.

 

 

Linken under er til ett glass ført av culina som jeg synes er bra. Kalles "Kjellermesterglass", de er gode.

http://mediabase.edbasa.com/kunder/culina/ekst_varekatalog.php Søk etter varenr;:4020135

 

Jeg synes og at "Glencairn" glass er gode. har ikke sett disse til salgs i Norge.

http://www.glencairn.co.uk/shop/product.asp?P_ID=319&start=1

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke opp linken din Kobble.........

 

Skikkelige whisky glass er noe jeg skal vurdere ja.....(mulig fruen vil tro jeg blitt gal som begynner å foreslå glass til heimen.... :lol: , ikke vært min hovedinteresse...for å si det forsiktig!)

 

Hvorfor lager mange produsenter glass det de kaller whisky glass med rette vegger?? Det er slike glass man ofte finner som "whisky-glass" i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Den første linken var ikke så grei og få til, klarte ikke linke direkte til glasset, man må søke på varenr. 4020135 i friteksten, da burde det komme opp ett bilde som er trykkbart.

 

Hvorfor de lager rettveggede glass til whisky vet jeg ikke, men tror det har med at Bourbon drikkes med is etc. og da passer de bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor lager mange produsenter glass det de kaller whisky glass med rette vegger?? Det er slike glass man ofte finner som "whisky-glass" i butikken.

 

Jeg gjetter litt nå , men kan det være amerikanerne , dette også? De skal jo på død og liv fylle opp glasset med is, før de tømmer en skvett Bourbon oppi . Og da er vel ett rettvegget glass mer praktisk.

Link to comment
Share on other sites

8) Ingen av dere eksperter som har vært borti de forskjellige fargene til J. Walker? Drister meg til å gjenta spørsmålet i frykt for at det ikke ble lest?:

Jeg er veldig fornøyd (som nevnt tidligere i tråden) med Johnnie Walker Red Label, en mild og ganske enkel blended. Jeg liker IKKE Black Label fordi den har for kraftig smak. De tre andre 'fargene' har jeg ikke prøvd, og da må jeg jo høre om det er noen her som har smakt de og hvilken erfaring som dere eventuelt har!

Jeg tenker da på Blue Label, Gold Label og Green label. (Jonnie Walker selvsagt.) Noen erfaringer her med de?

Link to comment
Share on other sites

8) Ingen av dere eksperter som har vært borti de forskjellige fargene til J. Walker? Drister meg til å gjenta spørsmålet i frykt for at det ikke ble lest?:

Jeg er veldig fornøyd (som nevnt tidligere i tråden) med Johnnie Walker Red Label, en mild og ganske enkel blended. Jeg liker IKKE Black Label fordi den har for kraftig smak. De tre andre 'fargene' har jeg ikke prøvd, og da må jeg jo høre om det er noen her som har smakt de og hvilken erfaring som dere eventuelt har!

Jeg tenker da på Blue Label, Gold Label og Green label. (Jonnie Walker selvsagt.) Noen erfaringer her med de?

 

Heisann.. Siden ingen andre har svart, så kan jeg prøve :wink: Jeg har ikke stor erfaring med Johnnie Walker, men har da smakt litt av den oppgjennom åra, har prøvd båe red og green label. Green Label er noe spesiell, da dette er en såkallt Vatted malt, hvilket betyr at den består av blend av kun Single Malts, i motsetning til "vanlige" blends som har en god del Grain Whisky i seg( Grain er laget av andre kornsorter enn bygg, single malts er kun laget av byggkorn). Dette gjør at Green Label nok har noe mere smak enn Red Label.

 

Du kan og sjekke ut denne siden http://www2.johnniewalker.com/home.htm Bare pass på og ikke skriv at du er fra Norge, da de tydeligvis har fått med seg alkoholreglene her i landet og du blir nektet innmarsj på siden. På hjemmesiden har de info om alle sine blends, både smak og innhold i de.

 

Håper dette hjalp litt?:-)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ingen kjenner og setter stort sett pris på all whisky, men de jeg har sett meg ut er:

 

I lystig lag: Johnnie Walker Black, VAT69, Jameson og JD n' Coke (sistnevnte bare fordi Lemmy drikker det)

 

Når det skal nytes: Macallen, Glenfiddich, Glenfarclas, Johnnie Walker Green og Jameson Green

 

Når halsen er sår: CAOL ILA Cask Strength (skremmer onde ånder, Satan og kjerring på dør. Har hørt noen rykter om at en veldig ond person har tatt denne ut av produksjon :evil: )

 

Den beste jeg har smakt til nå: Auchentoshan 30yrs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...