Jump to content

Kronikk i Dagbladet.


Flashman

Recommended Posts

Jeg siterer fra forskriftstråden:

 

Morten Vinje og Morten Lindboe, har skrevet ett MEGET BRA innlegg i dagens Dagblad, hvor de setter fokus på ærlige Norske Jegere og skyttere som mister sine demokratiske rettigheter ved denne nye våpenforskriften.

 

Link: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/08/01/542339.html

 

 

Artikkelen er så bra skrevet og man må håpe at det Norske folk for opp øynene for hvilket maktovergrep denne forskriften i virkeligheten er.

 

Jeg vil honnorere Morten Vinje og Morten Lindboe all heder og ære til dere, at noen viser ett slikt engasjement setter iallefall jeg umåtelig stor pris på Mortene.

 

Og poster det her, da jeg synes kronikken i utgangspunktet fortjener sin egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Dette var veldig bra skrevet av Mortenx2 :D , og den dusten som har skrevet 1. innlegg under artikkelen skulle man tru var lobotomert. Utrolig snever tankegang, og han har vel aldri holdt i et våpen i hele sitt liv, eller hatt noen sunne interesser i form av friluftsliv.

 

Jeg blir rett og slett frustrert over sånne folk :evil:

Link to comment
Share on other sites

Takk, folkens.

 

Hyggelig at dere likte kronikken. Nå vet jeg at Morten Vinje, som er en beskjeden gutt, er sterkt imot at jeg skriver dette, men skitt au:

 

Teksten er et samarbeidsprodukt, og for å overtydelig på ett punkt: Det er styreleder Morten Vinje som er kronikkens førsteforfatter. Mitt bidrag er beskjedent i forhold, men av en slik karakter at teksten blir begges åndsverk. Vi står for teksten i fellesskap, men hoveddelen av ev. applaus bør altså rettes uavkortet direkte til Morten Vinje. :)

 

Ha gode dager!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns denne var morsom jeg:

 

La naturen ta vare på seg selv, den klarer seg bedre uten 'regulering' av jegere.

Ja, jeg har vært vegetarianer i 10 år.

Vegetarianisme er ikke en 'ting' som kom for få år siden.

Mange mennesker som har betydd mye for verden opp gjennom historien har vært vegetarianere.

Leonardo da Vinci f.eks. var vegetarianer, og da kan man begynne å telle hvor mange år siden han levde.

Det er også slik at å spise kjøtt hemmer utviklingen av høyere menneskelig forståelse.

Å være vegetarianer er det som er mest naturlig og helsebringende for et menneske.

 

"Digitaldama", som hun kalte seg, klarte i tilegg å poste innlegget 3 ganger...

Link to comment
Share on other sites

Det irriterer meg noe jæ**ig at en flott og positiv artikkel skal bli sølet ned med kommentarer som " se på alle svartingene som har våpen!" og "nå må vi få inn FRP som kan kaste ut de kriminelle utlendingene osv."

 

Slike ytringer er sikkert skrevet i beste mening for å støtte opp om artikkelforfatterene, men det medfører kun at våpeneiere og jegere blir stigmatisert som halvrasistiske, enfoldige hillbillis som ikke bør ha tilgang til speiderkniver engang...

Det var forresten jeg som skrev kommentaren "hva har FRP og innvandring med dette å gjøre"

 

Får håpe folk leser artikkelen og ikke tar seg tid til å studere meningene til "meningsfellene"...

Link to comment
Share on other sites

Det er styreleder Morten Vinje som er kronikkens førsteforfatter.

 

OK, nå er jeg litt forvirret her. I en annen tråd skriver Morten V.

 

 

"

Det er ikke slik at Nojs skal ut å kjempe en sak organisasjonen ikke har mandat for, Nojs ble ikke oppretet for denne forskriftssaken - men for å sikre kammerets eksistens på demokratisk vis så lenge det er vilje til drift overhodet. Dersom det i fremtiden blir medlemmenes vilje å fronte denne saken, vil selvfølgelig det også skje - men som sagt; et slikt mandat har organisasjonen ikke pr akkurat nå. Det siste papirarbeidet er i ferd med å gå i orden i disse dager og organisasjonen stiftes. "

 

 

Er (det veldig godt bra!) innlegget i Dagbladet interimsytret i NOJS sitt innlegg, eller skriver M&M for egen regning?

Er eller er ikke NOJS stiftet? I et innlegg jeg ikke finner i farten skrives det at (interim)styret ikke sitter stille og ser på denne forskrifts-saken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns denne var morsom jeg:

 

La naturen ta vare på seg selv, etc

 

"Digitaldama", som hun kalte seg, klarte i tilegg å poste innlegget 3 ganger...

Vær vennlig. Ikke siter, diskuter eller hånflir av synspunkt og meninger som kommer blant kommentarene i dagbladet.no. her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

 

Er (det veldig godt bra!) innlegget i Dagbladet interimsytret i NOJS sitt innlegg, eller skriver M&M for egen regning?

Er eller er ikke NOJS stiftet? I et innlegg jeg ikke finner i farten skrives det at (interim)styret ikke sitter stille og ser på denne forskrifts-saken.

Tipper at Vinje'n kommer på banen selv og svarer på dette når han får parkert bilen etter en VELFORTJENT tur på stranden.

Innlegget til Vinje (som Lindbo har all ære for at det kom på trykk) i Dagbladet har han skrevet på eget intiativ med all støtte fra blant annet styre og drift i NOJS/kammeret.

NOJS er stiftet, men vi har ikke det mandatet som trengs for å promotere NOJS i slike saker.

 

Men derimot har M2M åpnet en del dører for videre offentlig debatt. :D

Link to comment
Share on other sites

Er (det veldig godt bra!) innlegget i Dagbladet interimsytret i NOJS sitt innlegg, eller skriver M&M for egen regning?

 

Det kan du jo selv lese. Kronikken er signert:

Morten Vinje, Jeger og skytter; Morten Lindboe, Jeger og skytter

 

Hvis disse to hadde uttalt seg på vegne av Kammeret eller NOJS ville det ha stått der.

Link to comment
Share on other sites

Teksten er et samarbeidsprodukt, og for å overtydelig på ett punkt: Det er styreleder Morten Vinje som er kronikkens førsteforfatter.

 

 

?

 

Hvorfor (:?:)

 

For å sitere Bamrud:

 

i Dagbladet har han skrevet på eget intiativ med all støtte fra blant annet styre og drift i NOJS/kammeret.

 

Ikke vanskelig å forstå?

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor skriver den andre forfatteren "overtydelig" at det er "styreleder Morten Vinje som er "hovedforfatter"?

 

Ingen big deal dette men jeg synes egentlig at dette med NOJS og kammeret virker litt difust for tiden.

 

Altså; NOJS er ikke formelt stiftet enda, ledes av et interimstyre og innlegget i Dagbladet har ikke noe med NOJS å gjøre. NOJS eneste tenkte formål er pr idag å drive nettstedet kammeret.no, Har jeg skjønt dette riktig da?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel litt "the name of the game" både på dagbladet.no og vg.no, det hender innimellom at jeg forsøksvis leser en eller annen tråd, men det tar som regel ikke mer enn tre til fire innlegg før det vipper over i "slemme sosialister, vemmelige frpere og innvandrerne må ut" type innlegg... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Meget bra jobbet 2xMorten!

 

Hvis jeg skal driste meg til en smule konstuktiv kritikk så tror jeg kronikken hadde hatt større effekt dersom den ble presentert i VG eller helst Aftenposten. Disse avisene har etter min mening en mer oppegående leserkrets.

 

Hilsen en trofast Dagblad leser som er sjokkert over den redaksjonelle utvikingen i Dagbladet de siste 12 årene.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper ikke VG eller Dagbladet uten samtidlig å kjøpe et Alle menn eller Penthouse for å gjemme avisa inni!

 

Ideelt sett skulle innlegget vært sendt til ALLE landets aviser!

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett skulle innlegget vært sendt til ALLE landets aviser!

 

Det er vel ikke for sent for Mx2 å gjøre dette, ihvertfall i Aftenposten og Dagsavisen. Og VG også for den saks skyld. Det er ganske vanlig at slike kronikker står i flere aviser samtidig. :wink:

 

Jeg tror at det ville vært svært nyttig hvis Mx2 sendte kronikken sin til disse avisene slik at flest mulig i samfunnet fikk lest det.

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt, Chiefen: Nå er du ut på viddene.

Så hvorfor skriver den andre forfatteren "overtydelig" at det er "styreleder Morten Vinje som er "hovedforfatter"?

Hvor har du dette fra? Det er åpenbart noe du har skrevet selv. Jeg skriver at Morten Vinje er kronikkens førsteforfatter. Dette har jeg redegjort for i innlegget mitt tidligere.

 

Men for å tilfredsstille alle som til en hver tid henger der nede på Pedant's Corner, kan jeg presisere det enda tydeligere: Det er Morten Vinje, en person som vi her inne tør kjenne som styreleder, som er kronikkens førsteforfatter.

 

Bra nå? Vær nå søt og snill og diskutér saken istedenfor. :)

 

Subjektiv, men vennlig hilsen,

ML

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor skriver den andre forfatteren "overtydelig" at det er "styreleder Morten Vinje som er "hovedforfatter"?

Kanskje fordi "den andre forfatteren" følger det som regnes som god folkeskikk i skrivende kretser av befolkningen og vil gjøre oppmerksom på hvem det var som gjorde brorparten av arbeidet? I akademia ligger det mye informasjon bare i hvilken rekkefølge forfatterne ramses opp: Førstemann har gjort den største delen av arbeidet. Og det regnes tilsvarende som særs dårlig skikk å ta mer enn sin fortjente andel av æren for et litterært produkt.

 

Ikke for å desavuere MLs innsats her, men jeg oppfattet kommentaren ganske enkelt som en kledelig beskjeden påpekning av hvem som -- i MLs egne øyne -- bør ha minst halvparten av kudosene.

 

Har jeg oppfattet deg rett, "andreforfatter"? :)

Link to comment
Share on other sites

Teksten er et samarbeidsprodukt, og for å overtydelig på ett punkt: Det er styreleder Morten Vinje som er kronikkens førsteforfatter.

 

 

Nå tror jeg Omega og Sako spiler dum eller ikke vil skjønne; det er ordet STYRELEDER jeg lurer (lurte-det er jo kommet fram i tråden at innlegget ikke har noe med NOJS å gjøre) på bruken av.

 

Nok om det; innlegget er knakende godt skrevet og jeg håper forfatterene sender det til flere aviser!

Link to comment
Share on other sites

Teksten er et samarbeidsprodukt […]

Takk for at du siterer det for meg. :) Nettopp. Det er vi som har skrevet det.

 

jeg oppfattet kommentaren ganske enkelt som en kledelig beskjeden påpekning av hvem som -- i MLs egne øyne -- bør ha minst halvparten av kudosene. […]

Jepp! Det var bare det jeg mente. :)

 

Nok om det; innlegget er knakende godt skrevet […]

Takk for positiv tilbakemelding.

 

Ha en god fredags sommernatt, begge to — og alle andre kammerater, selvfølgelig!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å søke litt? Det er skrevet ganske mye om NOJS på dette forumet, et raskt søk burde gi deg all informasjonen du trenger. Raskt fortalt er NOJS (Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere) opprettet for å sikre driften av Kammeret.

 

Men Moderator Fulmen da! Alle vet jo at søkefunksjonen på Sluttstykke var noe dritt så derfor bruker vi ikke søkedingser mer 8)

 

Til Topic, jeg har og lest Morten & Morten i Dagbladet, jeg synes det var bra skrevet og god argumentasjon. Noe som ikke kan sies om kommentarene på dagbladet, og jeg håper at det ikke er folk herfra som har klart å lire av seg så mye uvitende tull og barnslige kommentarer.

Jeg leste ikke alt da, men ett hederlig forsøk på å løfte diskusjonen opp på et saklig nivå skal en hvis vingemutter ha æren for.

Link to comment
Share on other sites

Noe som ikke kan sies om kommentarene på dagbladet, og jeg håper at det ikke er folk herfra som har klart å lire av seg så mye uvitende tull og barnslige kommentarer.

Nei gud bedre, det var en haug med prepubertalt søppel for hvert velskrevne innlegg.

 

Heldigvis bestod vel omtrent hele motstanden av nevnte søppel.

Link to comment
Share on other sites

Synes det har vært oppsiktsvekkende lite oppmerksomhet rundt denne tråden.

"Klagetråden" om den nye forskriften har passert 20 sider, men denne tråden, som faktisk omhandler de eneste? Kammermedlemene som gjør noe er stille.

Det M&M :wink: har fått til her er vårt synspunkt på trykk i landets nest største avis.

Jeg håper kronikken er sendt inn til flere av riksavisene, den er så velskrevet at den fortjener bredere dekning.

 

Jeg er klar over at dette ikke er en kronikk skrevet på vegne av NOJS, men jeg har forstått det slik at dette er det nivået fremtidige innlegg fra NOJS vil ligge på.

 

M&M fremstår som mestere i saklighet og fremstår som den rake motsetning til tidligere forsøk på å samle skyttere/jegere.

 

Takk skal dere ha gutter, jeg har stor tro på det dere driver med, forhåpentligvis er det vi ser begynnelsen på en saklig og seriøs høringsinstans når det gjelder våpen i Norge.

 

Jeg kommer til å støtte på alle måter jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

:P Jeg er vel uønsket ettersom jeg maser for mye?

Jeg har fått tak i et eksemplar av avisa, (Ikke lett! Jeg var på Oslotur den dagen det stod..)

og jeg skal lese den nå straks!

Jeg er som sagt andre steder IKKE en jeger, men støtter alikevel jegerenes sak, da vi vel har

felles problem(lager)! Dette som 'unnskyldning' eller forklaring for manglende engasjement av meg og kanskje andre her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...