Jump to content

Nye FG-regler for våpenskap og vekt - fylle skapet med bly


BearBeer

Recommended Posts

Den 1. juni (i dag) endres kravene til at våpenskap skal være FG-godkjent (http://fg.fnh.no/no/Hoved/Regelverk/Regelverk-innbrudd/Regelverk---Verdioppbevaringsenheter/Sikkerhetsskap-og-verdiskap---belopsbegrensninger-/ Fikset litt på linken din, husk å bruke URL knappen ;) - MorganKane

). Etter det jeg kan se er den mest relevante endringen for private våpeneiere at man ikke trenger å bolte fast skap over 150 kg (tidligere 300 kg). Man kan også montere lodd o. l. inne i skapet for å møte kravet (det kunne man vel streng tatt før også).

 

Jeg har ønsket å fylle skapet med bly i stede for å skru det fast, men etter noen undersøkelser har det vist seg vanskelig å få tak i bly til under 45 kr kiloen. For mitt vedkommende betyr det at jeg må ut med 2200 kr for 5,5 liter bly som blir ca 60 kg. Dette er blybarrer som ulike metallforhandlere bestiller hos Astrup (http://www.astrup.no/id/1000.0" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank)

 

Er det noen som vet hvordan man kan få tak i billig vekt? Er det like dyrt i sverige?

 

Jeg hadde tenkt å montere vekten i et stativ som limes fast til skapet (vekten må kunne fjernes om ønskelig). Om noen har erfaringer råd i den forbindelse om hvordan dette praktisk kan gjøres så er det også av interesse.

 

Jeg tror det kommer til å bli et marked for å selge egnede lodd til våpenskap når disse endringene blir bedre kjent, så jeg håper noen forhandlere ser denne foretningsmuligheten. Det vil gjøre livet lettere for studentjegere og andre jegere som flytter ofte.

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Ja alle godkjent våpenskap er sikkerhetsskap eller bedre.

 

D.v.s. At så lenge man ikke av forsikkringsmessige grunner trenger å oppfylle større krav enn sikkerhetsskap, så er det feste/vekt krav for sikkerhetsskap man som våpen eier skal følge. (Selv om skapet måtte ha en høyere sikkerhets klasse).

Link to comment
Share on other sites

Denne saken har jeg ved flere anledninger tatt opp med FG nemda, og etter at FG nemda hadde gått igjennom punktene og vurdert disse opp mot tilsvarende for Sverige etc. Fikk jeg beskjed om at nye krav skulle ut på høring, og i fjor kom beskjeden om at høringen hadde gått igjennom uten noen anmerking (vist nok sjeldent :lol: ).

 

Punktene som jeg i sin tid la frem var omtrent slik:

Hva er tilstrekklig sikkring, har vi strengere krav en nødvendig i Norge. Harmonisering av regelverk (se Sveriges vektkrev for fastmontering)?

Er det mulig å endre vektgrensen for fastmontering fra 300kg til 150k?

Tas det hensyn til våpeneiere som bor i leid bolig (vanskligheter med å borre i byggning man ikke eier)? T.d. studenter på hybel sliter mye med dette.

At man tvinger ellers lovlydige til å bli lovbrytere i de tilfeller de ikke er i posisjon for å kunne feste skapet etter produsentenes anvisnbinger, ved å stille krav som da vansklig kan møtes.

Presisering av krav til vekting av skap etc.

 

Akkurat det siste er litt ullent det som står i FG kravet nå, men montert betyr nok like gjerne plassert i dette tilfellet.

OBS! husk at innhold i skapet som oppbevares der, ikke regnes med i skapets vekt. Kun hyller og ekstra vekter kan legges til skapets oppgitte nettovekt.

 

Etter mitt syn er det nesten utrolig at man har fått gehør og har klart å få endret kravene, nå burde alle klare å oppfylle kravene selv i de tilfeller der huseier ikke tillater borring i vegger og tak.

 

Jeg vil rette en meget stor takk til FG nemdas representant, som jeg mener har vært svært lydhør ovenfor norskevåpeneieres situasjon vedrørende lovlig oppbevaring av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hos Metallco i Oslo selger de rester av tynne blyplater. Disse kommer fra plater brukt for å tette tak, rent fint bly. Det koster ca 11-12 kr pr kg + mva.

Blyet fra blybatterier ville jeg holdt meg langt unna og vil hvert fall ikke ha mulige syre rester inn i våpenskapet mitt.

Skulle jeg helle smeltet bly ned i bunnen på skapet, så ville jeg forsøkt å sote eller finne et annet slippmiddel slik at vekten kan fjernes ved eventuell flytting av skapet... og støpt inn litt wire eller lignende slik at det er mulig å få tak på loddet...

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder alle FG godkjente sikkerhetsskap (og høyere klassinger). Gamle som nye.

Man har ganske enkelt innsett at 300kg var noe overkill.

 

Personlig vill jeg dog minne på at mange av oss har endel kroner liggende i slike skap, slik at fastbolting eller annet som forhindrer tyvene i å ta med seg skapet er absolutt å anbefale. (selv har jeg monter sammen mine skap, slik at eventuelle tyver skal mer enn slite med å få de ut av huset).

Link to comment
Share on other sites

Mine skap er boltet i vegg, vurderer også å bolte de sammen i tillegg for å gjøre det enda vanskeligere. Snakka litt med lokalt politikammer da jeg satte inn skap nr2, de brydde seg ikke noe om hvorvidt skapet var boltet fast, kun at våpen var innlåst i godkjent skap.

Jeg støpte for en tid tilbake blyplater i 1 og 1,5kg tilpasset en dykkervest jeg har, fikk da tak i bly fra et dekkverksted, støpte vel tilsammen 25-30 kilo med plater, ganske lett med en vanlig propanbrenner, bare veide opp mengdene på kjøkkenvekt og smeltet de til ønsket fasong i sveiset form. Skal være endel bly i gamle volvoer men husker ikke hvilken modell.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om hvordan vektregelen vil gjelde for to sammenskrudde skap? De vil til sammen bli rundt 230 kg uten innhold, og jeg tenkte å bolte dem sammen innvendig rygg mot rygg med eksisterende hull for å slippe å borre.

Link to comment
Share on other sites

Volvo 245 varuvogn har masse blyplater foran. Tror det er 8-9stk 5kg plater på hver side.

 

Det gjelder kun "norske" biler. Da disse kom som varebil var det krav til at bilen skulle ha en minimums tomvekt og for å møte dette kravet ble det lagt blybarrrer i de store støtfangerne. Forøvrig finnes det nok ikke mange slike igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er og en av di "heldige" heldige som har et skap som veier mer en kravet.

 

Mitt er boltet i vegg, og gulv uansett. En ting man ska være obs på er og at hvis skapet veier som i mitt tilfelle 158 kg så er det direkte farlig hvis man åpner døren og på dette forskyver tyngde punktet og skapet velver.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om hvordan vektregelen vil gjelde for to sammenskrudde skap? De vil til sammen bli rundt 230 kg uten innhold, og jeg tenkte å bolte dem sammen innvendig rygg mot rygg med eksisterende hull for å slippe å borre.

 

Sånn jeg leser det er det OK, dog er jeg ingen jurist.

Link to comment
Share on other sites

Det var nå fullt ut lovlig tidligere å bolte sammen 2 stk DUUN SGS17 for å få en enhet som veide over 300 kg. Det ville jo være helt uøogisk om man i dag ikke skulle få lov til å bolte sammen to skap a 85kg for å få en enhet som veier over 150kg.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om hvordan vektregelen vil gjelde for to sammenskrudde skap? De vil til sammen bli rundt 230 kg uten innhold, og jeg tenkte å bolte dem sammen innvendig rygg mot rygg med eksisterende hull for å slippe å borre.

For å sitere FG nemdas mann:

Sammenbolting av skap, skal kun skje via originale hull fra produsent.

Bolter skal ikke være synlige utenfra.

Det du tenker er nøyaktig iht. FG nemdas uttalelser om sammenbolting av skap. Bare å kjøre på.

 

 

 

Når dette er sagt, så er vanlig borring og sammenbolting av skap godtatt av politiet mange steder i landet (holder plenty). Dog er det ikke etter lovens bokstav.

 

P.s. SGS17 har kun hull i topp og bunn, lovlig sammenbolting med andre skap skal altså skje via disse.

 

SGS17 er beregnet til sammenmontering mot SGS4.

(Jeg har en plate boltet fast til toppen av skapene mine, og det var meningen at det med tiden skulle monteres 2stk SGS4 oppå for å skjule bolthodene som i dag er skjult av andre låsbare skap).

 

P.s.2 Legg vekt i bunn av skapene som ikke boltes fast, slik at man reduserer veltefaren (tenk dere at lille Lise på 5 står forran pappas skap når det bikker over henne :shock: Slikt kan meget lett skje).

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Selv har jeg skap som veier over 150, men mange har jo mindre skap... HVa er problemet med å kjøpe fire bolter til gulvet og et par til veggen?

Kjenner et par særinger som på død å liv skal ha skapet mest mulig synlig i stua, men det mest fornuftige må jo være å ha det på et lite synlig sted og fastboltet uansett.

Enkelt regnestykke....bly for en haug med kroner eller bolter til noen få kroner.

Noen vil sikkert argumentere med at det blir stygge hull....nettopp derfor står mitt skap i kjelleren og jeg har boltet det rett i betongen med 4X12mm ekspanderende bolter.

 

Et lite tillegg:

To voksne mannfolk med tralle vil ikke ha noe problem med å ta med seg et skap på 150-200kg. En vanlig sekketralle med nok luft i hjula ordner det. Mitt eget er et Seifuva og det trillet jeg selv på plass. det veier 155kg.

Link to comment
Share on other sites

Skal være nok å legge lodd løst i skapet.

Vil tro du kan få tak i bly hos en blikkenslager eller en tak-tekker.

 

 

 

I FG skrivet står det følgende:

 

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale

egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

 

"skal være montert" tolker jeg til at de må være festet på ett vis og ikke kan være løse.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg skap som veier over 150, men mange har jo mindre skap... HVa er problemet med å kjøpe fire bolter til gulvet og et par til veggen?

Pusser opp kjellerboden og skal selge til sommeren. Har hatt det boltet fast til nå, men om jeg kan fjerne boltene og dekke til så har det absolutt fordeler for meg. Tenkte å kjøpe stålvekter, da jeg uansett har nok plass innvendig til mine to våpen. Tar omtrent det doble av plassen til bly, og koster tredjedelen.

 

Jeg er strengt tatt mer bekymret for blålysfolket enn kjeltringer, her er langt mere fristende kjeltringmål i umiddelbar nærhet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet med å kjøpe fire bolter til gulvet og et par til veggen?

 

For egen del har jeg et skap stående på kontoret som veier rundt 90kg, og for at dette skal være godkjent fastmontert står det i papirene at det må benyttes minst 4 bolter, og 2 av disse må være til gulv. I gulvet på kontoret er det vannbåren varme, samt at det er parkett over betongen. Det frister lite å bore i dette, og derfor er det langt enklere å fylle på med litt bly, dersom man kunne fått tak i noe til en overkommelig pris ?

Link to comment
Share on other sites

Bly veier vel rett i overkant av 11 kilo for liter'n, mens stål er vel rett under 8 kilo per liter, alt ettersom legering osv. så er det bare ut på kjøkkenet å måle melkekartongen og finne ut hvor mange man må ha (en liter er 1000cm3, eller 10*10*10cm).

 

En av de store fordelene med bly må vel være at det forholdsvis enkelt kan smeltes til rette formen dersom man får tak i noe billig, men med stål er det nok litt verre, det må eventuelt kappes til med egnet utstyr.

Stål finner man jo mye enklere, ofte nesten gratis, som på bilopphuggerier, som skrapmetall hos blikkenslagere, diverse tynnplateindustri og andre som lager ting i stål, nærmeste søppelplass osv.

 

Hvor man skal finne akkurat en firkant som er 10*25*35cm (blir vel rett under 70 kilo) er nok litt vanskeligere, man må nok bare se hva man finner, eventuelt bruke tykke platebiter som kan kappes og legges oppå hverandre, en bit av en gammel H-bjelke som deles opp eller noe slikt bør vel kunne fungere og være greit å få tak i billig.

Link to comment
Share on other sites

Ha nå litt fantasi, en bildør eller to i våpenskapen funker vel fint.

 

Mange biler har mye massive støpejernsdeler, eldre biler av forskjellig fabrikat har ofte deler av tykt stål her og der som veier en del, og gamle Volvo varebiler hadde til og med blylodd (som nevnt ovenfor). Kapp dette til passende biter så er det i det minste billig.

 

De fleste godkjente biloppsamlingsplasser er gjerne også godkjent for diverse annen metallgjenvinning, og det var nok et av de første stedene jeg hadde gått for å finne billig metall, uten at det trenger å dreie seg om 0.8mm tynnplate.

Mange lokale søppelplasser har også egen container for metall, og hvis man gidder å rote litt i den er det utrolig hva folk kaster.

 

Jeg har faktisk jobbet med rustfri tynnplate industri, og der ble det enkelte ganger bearbeidet plater opp i 20-50mm tykkelse, så det er fullt mulig å finne kapp av relativt tykke plater der også, selv om rustfritt normalt ikke gies bort (er gjerne verdt penger, selv for kapp).

 

Sånn utover det, og de vanlige stedene for bly, slik som gamle hjulvekter, dykkerbelter, kuler på skytebaner, nesten ett tonn med gammel båtballast i Danmark osv. så er det vel nesten bare butikken og full pris igjen, men kom gjerne med forslag da jeg skulle hatt tak i mer bly ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her på kysten, der det har blitt drevet fiskeri med not, finner jeg ofte blylodd og søkker liggende å slenge rundt kaier og sjøboder. Store mengder blytau ligger også og slenger. Jeg finner klumper der dette har blitt brent på skrotdynger. Jeg kan sikkert samle sammen 100 kg bly bare med det jeg vet om nå, så det burde holde.

 

Jeg vet ingenting om blykvalitet osv.. Er det noen som vet om bly av typen på bildet har noen begrensninger m.t.p smelting til plate eller barrer?

 

blylodd-120f20.jpg

Link to comment
Share on other sites

I et pyttelite skap som veier 70-90kg er det fra før av dårlig plass.

Skal man fylle det med ymse vekter i ulike legering blir det ikke mye plass til våpen inni der.

Bly i bunnen kan funke, men den mest fornuftige løsninga blir vel å selge skapet og kjøpe et nytt som er tyngre, mellomlegget blir ikke stort.

Det er jo litt pussig at mange har våpen som koster like mye som en god bruktbil, altså fort 20-50k pluss optikk og annet godteri, men et skikkelig skap skal man på død og liv spare inn på? Mange har skap av typen Seifuva 149D eller tilsvarende i andre fabrikater, de veier over minstegrensa og koster ikke mer enn en ei årsavgift på en personbil pluss det man får for det gamle skapet... Resultatet er et større skap i god kvalitet og med rimelig grei plass dersom man eier under 22 våpen som er maks inni et slikt. (Riktignok uten optikk)

Mer fornuftig stabling ink langvåpen vil vel være 7-10 ink optikk.

 

En annen fordel er at tyngre skap ikke tipper fremover og knuser tærne og knærne samt hakker opp børsene når det eventuell ikke er boltet fast OG tipper fremover, noe disse miniskapene lett kan gjøre. Hjelper ikke med all verdens rare bortforklaringer dersom onkel stikker nesa innom og skapet står å vipper fordi man "ikke rakk" eller ikke et eller annet.... To middels små kjeltringer kan med letthet bære ut et slik pygmeskap dersom det ikke sitter godt fast. Det finnes ingen unskyldning for å ikke sikre seg på best mulig måte. Som tidligere nevnt har jeg et vanlig skap som veier 155kg og det er GODT festet, men vil noen ta det med klarer de det sikkert, men lett blir det ikke ....

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at den herværende finansministeren er forholdsvis interessert i hva jeg har for meg av slikt, og det er slett ikke sikkert at et nytt skap ville falle i så fryktelig god jord helt enda. Første våpenkjøp for en med finansminister og studentøkonomi blir gjerne litt knepet inn budsjettmessig (selv om det betyr et par tusen i tap når tabbene skal rettes på) og da blir det billigste skap. Da jeg kjøpte var kravet uansett 300kg for frittstående, og det hadde jeg aldri fått i hus, så da tok jeg minste modell som oppfylte mitt krav. Lodd i bunn vil også avhjelpe kølveproblematikken som jeg merker på mitt skap som nå står fritt (våpen er andre steder).

 

Hva størrelse på lodd angår vil en blyplate med mine mål gi noe slikt som 7cm høyde, mens stål gir 10, så for mitt vedkommende er den gevinsten ikke verdt tredoblingen i pris. Hadde jeg fått tak i en ildfast form på IKEA og fylte denne med blyskrot som jeg smeltet med propanbrenner utendørs en vindfull dag, kunne det vel funke...

Link to comment
Share on other sites

For å hindre/redusere veltefaren har man mye friere muligheter enn for "fastbolting". Mens sistnevnte krever tykke bolter i solide konstruksjonselementer, vil en liten treskrue eller to inn i lektene bak en gipsvegg eller rett i panelen hindre at junior får 150kg våpenskap (pluss innhold) over seg. Og 2 stk 5mm skruehull skulle man vel klare å finne plass til / få lov til selv om man leier. Litt værre med 4x10mm ekspansjonsbolter i flisene i gangen...

Link to comment
Share on other sites

Se litt på bildene i denne artikkelen og vurder så om det kanskje er lurt å bolte fast allikevel.

Helt totalt idiotisk å ikke feste skapet uansett mener nå jeg.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 1.10898923

 

Våpen skal man ha, men å sikre de skikkelig gidder man ikke...!

Totalt idioti, intet mindre. Hull i gulvet er bedre enn hull i hodet...

Link to comment
Share on other sites

Jo klart det er lurt og bolte fast skapet, 150 kg er lett og dra med seg vist en er flere om det. Men et 150 kg skap er etter min mening også farlig med tanke på barn, det kan jo velte, jeg har fire barn så ikke noe overrasker meg når det gjelder barn.

 

Det skapet som ligger velta på bildet er vell vist jeg ikke tar så mye feil et sånt som var og få kjøpt på finn.no som ikke var FG godkjent, ser det har kodelås og det var vell kodelås på disse som ble solgt uten FG godkjenning. Ble vel også skrevet noe om disse skapa her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan/vil/tør/må/bør/skal (stryk det som ikke passer) bolte fast skapet. Selv om jeg vil anbefale å å bolte fast uansett med tanke på velt og ustabilt skap ved åpen dør. Og istede for å bruke pengene og krefter på å kjøpe bly å støpe om til noe som passer ditt skap, eller fylle det opp med skrap du skal få/finne rundt på bygda.

 

1: Selg det skapet du har.

2: Kjøp et nytt feks. Seifuva 149D (ca 4000 kr)

3: Nyt din nye lovlydige hverdag :)

Link to comment
Share on other sites

Stålplater må da være beste løsninga her, kurant å kappe til selv eller å få noen til å kappe til. Bedre enn å søle med blystøping. Gullvingen, de hadde jo veltet skapet, men ikke tatt det med seg. Dessuten var det tydligvis ikke våpen der uansett.

OnklMartin; Seifuva149D, kr. 4899,- hos Winge og kr. 4800,- hos Bjerkli pluss frakt på hva? Kr. 500-1000? Blir fort noen kroner....

Har forøvrig lagt merke til at sikkerhetsskap/våpenskap minst dobles i pris når de blir FG godkjent. En måte å flå forbruker på?

Link to comment
Share on other sites

Skap bør boltes fast, det er lurt.

 

Men Gullvingen, jeg tror du går litt unødvendig hardt ut her. Det er ikke nevnt våpen i artikkelen annet enn det/de gjerningsmennene hadde med seg. Offeret ble tvunget til å åpne skapet, og dermed fikk tyvene med seg litt gull. Altså var nå dette en høy og tynn safe, ikke et våpenskap (ihvertfall ikke brukt som våpenskap). Klart det er lurt å bolte fast, men med gullet sitt har man lov til å være uansvarlig hvis man vil. Blir man truet til å åpne skapet hjelper det også å bolte fast våpen.

 

Det er klart, bildet fra artikkelen er en god illustrasjon på hvordan det kan gå hvis man ikke bolter fast et våpenskap, men denne konkrete saken i seg selv er ikke så veldig relevant i diskusjonen siden det ikke dreier seg om våpen.

 

Jeg holder en knapp på både å øke vekten på et lett skap og fastbolting, ihvertfall hvis man bolter i tre og ikke i betong. Mitt neste prosjekt er en felles bunnplate som begge skapene vi har i huset boltes fast i side om side,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...