Jump to content

Nye FG-regler for våpenskap og vekt - fylle skapet med bly


BearBeer

Recommended Posts

OT: Jeg har tilgode å se en tøffing som digger goldwing :P

 

Tilbake til tråden: Ser noen skriver 12mm eks.bolter, en slik bolt har ca 1000kg uttrekkskraft, så det er mildt sagt ikke nødvendig med bolter av den dimensjonen.

 

Har da andre ting enn Goldwing ståendes...med både 6, 8 og 10 sylindere...brombrom...

 

Hva med å bygge plater i stål eller bly under skapet, altså på undersiden...?

 

Jeg gidder & jeg gidder i lange baner...bananer?

Link to comment
Share on other sites

:roll: Noen har vanskelig for å forstå av og til.

Et FG godkjent skap har gått igjennom en godkjenning. En del av godkjenningen fastslår eventuelle monteringsanvisninger.

Følges ikke monteringsanvisningen som er vedlagt er enkelt og greit ikke skapet FG godkjent.

 

For å få avvikende tilpasninger godkjent må dette testes av godkjenningsnemnda. Gjett om du har råd til å få testet om skapet kan godkjennes

sveiset / boltet sammen med annet av vekter? :P

Og å legge ut bananer og Goldwinger ved skapet har lite / ingenting i tråden å gjøre! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det ikke nødvendig hvis man bruker sunn fornuft, men det er nå engang det som står på papiret som fulgte med skapet mitt. 12mm x minimum 120 mm lengde, 4 stk. skal brukes, helst 6. Jeg har skrudd og banket inn en del grove bolter i både Leca, murstein, betong og tre, men det kan umulig han som har funnet på den ha gjort.

 

Gullvingen, jeg skjønner at det tydeligvis begynner å bli sent for deg, men noen av oss prøver å diskutere (kverulere?) på en forholdsvis saklig måte. Du kan like eller mislike det, men rene tulleinnlegg kan du vel like godt spare deg for?

 

EDIT: Ha ha, ser nå at det står "vi anbefaler å benytte 12mm x minimum 120mm lengde". Da var jo den grei i det minste. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke vanskelig; skapet skal monteres slik som produsenten beskriver; veier det 150kg eller mer(enten av seg selv eller fordi en har montert vekter INNI skapet) kan det stå uten å være fastboltet. I tillegg skal det stå i boenhet (altså ikke i garasjen eller vedboden eller fjøset, men inne i huset du bor i). Følger en disse enkle punktene er en 100% safe på at en er innefor regelverket.

Om en på egen risiko velger å borre noen ekstra hull og bolte sammen to skap, eller en diger stålplate under osv og føler at det er trygt nok-javel-så gjør en det da.

 

 

min løsning;

Jeg vill gjerne se den vanlige narkis innbruddstyven som stikker av med to stk SGS16 skap som er boltet sammen side-ved-side; det gir en vekt på klumpen alene på over 280kg; og om Torvald Konstabel på hjemmebesøk lager noe krøll om det så tar jeg det når det problemet kommer. Skulle det komme en kjeltring som kan få det med seg; ja da hade han vel fått med seg 2 skap som veide 150kg og sto i hver sin krok også

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen, jeg skjønner at det tydeligvis begynner å bli sent for deg, men noen av oss prøver å diskutere (kverulere?) på en forholdsvis saklig måte. Du kan like eller mislike det, men rene tulleinnlegg kan du vel like godt spare deg for?

 

Skal tenke over saken mens jeg spiser en banan...

(nei huff så alvorlige man ble her inne...)

Link to comment
Share on other sites

min løsning; Jeg vill gjerne se den vanlige narkis innbruddstyven som stikker av med to stk SGS16 skap som er boltet sammen side-ved-side; det gir en vekt på klumpen alene på over 280kg; og om Torvald Konstabel på hjemmebesøk lager noe krøll om det så tar jeg det når det problemet kommer. Skulle det komme en kjeltring som kan få det med seg; ja da hade han vel fått med seg 2 skap som veide 150kg og sto i hver sin krok også

 

Helt enig med deg. Det er dette jeg også har sagt mange ganger nå. Problemet er at det (ifølge noen, eller de fleste) ikke er i henhold til FG godkjenninga. At det er bedre enn to løse skap på 150 kg hver kan det jo ikke være tvil om, men det er fortsatt ikke godkjent.

 

I praksis regner jeg med at politi på hjemmebesøk, være seg Torvald eller andre, er fornøyd så lenge skapet er skikkelig tungt og/eller skrudd fast. Tror man skal ha over gjennomsnittet uflaks hvis man råker ut for en konstabel som er så ivrig i tjenesten at jan har med seg skrallesett og skyvelær for å skru ut boltene og måle dem.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel i praksis kun et problem ved et ev. forsikringsoppgjør, eller politietterforskning. Narkiser gir vel opp uansett når våpnene står i skap. Men en dyktig kjeltring dirker vel greit opp alle skap, eller skjærer de opp med vinkelsliper på 10 min. selv om de er boltet med ekspanderbolter i grunnfjellet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med bruk av vinkelsliper, men jeg tviler på at selv en "dyktig" kjeltring dirker opp et godkjent skap på 10 minutter. Da kona hadde gjemt noklene til våpenskapet så grundig at vi ikke fant de igjen tok det en "profesjonell" (låsesmed) en dag å borre opp skapet og montere ny (dirkfri) lås. Det hadde vært billigere å kjøpe nytt skap :roll: (Kom på over 5 000 blanke)

Link to comment
Share on other sites

Men kan noen svare meg på om jeg kan møte vektgrensen ved å bolte sammen med to skap ved å bruke en stålplate som skjøting mellom de? Det vil ikke bli borret i skapene, og ingen bolter vil være mulig å løsne eller komme til fra utsiden.

Ja, forutsatt at stålplaten er i minimum samme tykkelse som skapets plate. Og stålkvalitet st52 eller bedre. Skal komme til bake om dette senere.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter med vinkelsliper åpner et slikt skap for den som slipper å ta hensyn til innholdet og omgivelsene. Litt mer om en ta slikt hensyn. Har selv vært med på to (et FG godkjent våpenskap og en kontor"safe" av samme sort (men med godkjenning etter BS)).

 

10 min?? Da har du dårlig kutteskive... 3-4minutter fra sidene eller bak.

Uansett, mitt seifuva er murt inn i kjellerveggen så bare døra synes, og boltet fast.

Om jeg engang flytter, kjøper jeg bare ett nytt.

Huset ligger på fjell, og sprengt ut bare halv kjeller, så han stakkarn som eventuelt vil prøve å få det skapet med seg må rive halve huset og løfte skapet opp med kran... :)

Link to comment
Share on other sites

Når folk kommer seg inn i bankvelv tror jeg neppe en kjeltring har problemer med er skarve stålskap......Dirkfri betyr vel bare at det tar mer enn en viss tidsperiode å dirke opp? Men som nevnt, vinkelsliper gjør kort prosess, selv med kvalitetsstål..Støyer riktignok en del.... Hovedsaken med våpenskap er vel å gjøre det vanskelig, da umulig er umulig... :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skapsprengerene hører til blant "eliten" av de kriminelle.

 

Jeg tviler på at den gjennomsnittlige speed-skallen, som bryter seg inn hos en, klarer å åpne et noenlunde solid skap på rekordtid hverken med vinkelsliper eller skjærebrenner.

 

Mine skap er forøvrig tydelig merket med at de inneholder svartkrutt, og jeg kødder ikke :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ja, forutsatt at stålplaten er i minimum samme tykkelse som skapets plate. Og stålkvalitet st52 eller bedre. Skal komme til bake om dette senere.

 

Det hadde jeg satt stor pris på, da jeg ikke har klart å finne informasjon om dette noe sted.

 

Tjukk plate og brukbart stål er selvsagt en forutsetning.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til dette med å feste flere skap sammen for å oppnå høyere vekt eller bedre sikkring. Samt montering av utvendige lodd.

 

 

Så langt har jeg lært at en ting som overhode ikke aksepteres er boring av nye festehull i ett fg godkjent skap (forutsatt at dette ikke er etter produsentens anvisning og hullene var der under godkjennings prosessen).

 

Før var utvendige lodd ikke forbudt, de var rett og slett akkurat som innvendige lodd bare ikke nevnt. Og jeg fikk tilslutt (tok en stund før de ble enige med seg selv) som svar fra FG Nemda at begge deler gikk greit forutsatt at lodd var festet slik at boltene ikke kunne nåes utenfra, og at materialet som var brukt gav samme eller bedre beskyttelse som skapet selv. Samt at man kun brukte originale godkjente festehull i skapet.

 

Sammenmontering av skap var heller ikke forbudt, tvertimot, men kun via originale festehull.

 

I dag er innvendige lodd tatt inn i forskriften, mens utvendige ikke er det. Dette skaper litt tvil om lovlighet rundt bruk av utenpåliggende vekter, men gir ikke direkte forbud. Jeg ville uansett vært forsiktig med å bruke utvendige lodd om jeg ikke måtte.

 

Sammenmontering av skap var også helt greit, forutsatt at man brukte originale festehull. Og at ingen del av boltene var synlig.

Måtte skapene skjøtes sammen med stålplater i topp, bunn eller rygg. Skulle stålet være like sterkt som i skapet, og minst av samme tykkelse. ST52 stål eller bedre i 4mm tykkelse eller mer skulle holde. Bolthoder etc. Skal under ingen omstendighet være tilgjengelige utenfra. Noe som ofte betyr at man har blindhull i platen/e (gjerne løst med to plater utenpå hverandre, eller med annet solidt dekke for bolt/bolthode). (Har en slik løsning selv på mine DUUN SGS17 skap som er beregnet på ekstar skap oppå for å skjule bolthodene).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eh nei, det må de ikke Think. Kravet er montert i skapet, ikke festet i skapet. (Montert betyr i denne forbindelse at de er satt/lagt/skrudd/limt/kilt stryk det som ikke passer, i skapet). Som eksempel kan jeg nevne at mitt våpenskaps (Duun SGS17) hyller og våpenfester er montert i skapet. Hyllene er hektet på sine spor, og våpenfestene er skrudd i egne fester.

 

Som man skjønner er montert ett begrep som ikke spesifiserer annet en at noe er plassert i skapet med forutsettning av at det skal være der som en del av innredningen. (Våpen er derimot ikke montert i skapet, det er plassert der med forutsetning om mer eller mindre midlertidig oppbevaring). :wink:

 

Det som er sagt er at det ikke er ok å borre hull i skapets yttervegger (uansett grunn), så man må bruke eksisterende hull eller borre i hylleknekter o.l. om man ønsker skrufast noe inne i skapet. Seigt Lim fungerer forøvrig fortreffelig som feste komponent.

 

Man bør påse at vekter ikke høyner skapets tyngdepunkt, og at de er stabile i skapet (For innholdet sin del, samt veltefare).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendig å kontakte FG nemda angående "Montert", da begrepet Montert ikke er diffust i det hele. (Jeg har forøvrig endret litt i forrige post).

 

Montert er ett kjent begrep som dekker ganske mye. Om FG nemda hadde ment fysisk festet, hadde de brukt begrep som festet.

Nå har de tillat både med fysisk festing og å legge lodd løst inn i våpenskap, dette er en bevisst formulering fra nemdas side for at folk skal kunne bruke mest hensiktmessig metode, for å gjøre det lettere for oss våpeneiere.

I tillegg skal det hindre oss å komme i en skjønnsmessig situasjon i forhold til kontroll. (Montert betyr minimum plassert, og det er det ingen kontrollør som kan gjøre noe med). :wink:

 

FG nemda var svært lydhøre i forhold til de beskrevne problemstillinger de fikk forelagt, og har gjort det meste som trengs for å sikre at det skal være enkelt å imøtekomme kravene. Samt at det skal være enkelt å kontrollere for kontrollører, uten at flisespikkere kan komme med skjønnsmessige innvendinger.

Link to comment
Share on other sites

Det står "Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale

egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside."

 

Ingenting sies om hva disse "loddene" må være. Kan man da tolke det dithen at stålrør med dertil tilhørende optikk og treverk (ja, jeg mener rifler) kan brukes som "lodd"? MAO, at man ikke bruker egenvekt, men den faktiske vekta på fullt skap?

Et SGS7 veier 123 kg tomt, det er ikke langt opp til 150 der. Ser for meg at en del rifler og noe ekstra småplukk hever vekta til 150 kg

Link to comment
Share on other sites

Mitt skap veier 115 kg, har alltid vært på betong med ekspander bolter i gulv. Tanken nå er en bly klump på 33x40x3 cm = nesten 4 liter = i overkant av 40 kg bly med rikelig tech-7 langst kanten og litt i bunnen så skulle den saken være klar.

Link to comment
Share on other sites

Et av mine skap veier 88kg, jeg har to blybarrer som er tilpasset og lagt løse i bunn av skapet.

 

Hver av disse blybarrene veier rundt 40kg, og jeg ser ingen grunn til å feste disse ytterligere, de er tunge som bly og kommer ingen vei.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Tilbake til dette med å feste flere skap sammen for å oppnå høyere vekt eller bedre sikkring. snip

 

Sammenmontering av skap var også helt greit, forutsatt at man brukte originale festehull. Og at ingen del av boltene var synlig.

Måtte skapene skjøtes sammen med stålplater i topp, bunn eller rygg. Skulle stålet være like sterkt som i skapet, og minst av samme tykkelse. ST52 stål eller bedre i 4mm tykkelse eller mer skulle holde. Bolthoder etc. Skal under ingen omstendighet være tilgjengelige utenfra. Noe som ofte betyr at man har blindhull i platen/e (gjerne løst med to plater utenpå hverandre, eller med annet solidt dekke for bolt/bolthode). (Har en slik løsning selv på mine DUUN SGS17 skap som er beregnet på ekstar skap oppå for å skjule bolthodene).

 

Godt eg fann denne. :)

 

Ser at våpenskap er ein nødvendighet for privat oppbevaring av våpen og ut fra Våpenforskriften §79 må våpenskapet være FG godkjent. Hjå FG er det da sikkerhetskap og verdiskap man kan velge mellom.

 

Har sjølv ikkje mulighet for forankring av våpenskap og etter å ha lest fram og tilbake rundt om fann eg at FG-520:1 og FG-530:1 ga sånn ca dette svaret for privat oppbevaring:

 

For sikkerhetsskap må forankring være i henhold til fabrikantens spesifikasjoner og man må benytte di hull som eksisterer samt forblende di hull som ikkje blir nytta. Dette vil og gjelde verdiskap.

 

For verdiskap er forankring presisert med blant anna punkt 4.2 som forklarer at sikkerhetsskap med egenvekt under 150 kg skal forankres. Det står dog ikkje nærmare forklart kva sikkerhetsskapet skal forankres i og eg tolker det da som greit å forankre eit sikkerhetsskap i eit anna sikkerhetsskap viss desse da får ein samla totalvekt på 150 kg eller meir. Punkt 4.3 understreker at man søker å oppnå vekt på 150 kg eller meir for å slippe forankring.

 

Rustfrie bolter i samme dimensjon som orginale hull i våpenskapa burde difor være ein god måte å forankre 2 våpenskap. Nesten ein fordel om skapa står med ryggen mot kvarandre da di ikkje velter like lett når ei av dørene svinger ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig du beveger deg på meget tynn is når det gjelder begrepet forankring dersom du bare skrur to skap sammen :?

 

Joda, kunne brukt sammenmontering, ser den. Takk for tilbakemelding! :) Har streka under forandringa og håper det høres betre ut:

 

"For verdiskap er forankring presisert med blant anna punkt 4.2 som forklarer at sikkerhetsskap med egenvekt under 150 kg skal forankres. Det står dog ikkje nærmare forklart kva sikkerhetsskapet skal forankres i og eg tolker det da som greit å sammenmontere eit sikkerhetsskap i eit anna sikkerhetsskap viss desse da får ei samla totalvekt på 150 kg eller meir. Punkt 4.3 understreker at man søker å oppnå vekt på 150 kg eller meir for å slippe forankring.

 

Rustfrie bolter i samme dimensjon som orginale hull i våpenskapa burde difor være ein god måte å sammenmontere 2 våpenskap. Nesten ein fordel om skapa står med ryggen mot kvarandre da di ikkje velter like lett når ei av dørene svinger ut samt at man slipper å forblende hulla i ryggen."

Link to comment
Share on other sites

Mistenker at det står et sted at godkjenningen gjelder når skapet er festet som spesifisert i bruksanvisningen, og der står det gjerne 10mm franske treskruer eller ekspansjonsbolter i alle hull, eventuelt at man kan slippe å sette i noen hull om man bruker andre hull.

 

Dog, der står ikke alltid noe om hva det skal festes i, så mulig franske skruer i gipsplate er innenfor rent bokstavelig.

 

Det enkleste er å kjøpe tungt nok. Bedre plass også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...