Jump to content

Nye FG-regler for våpenskap og vekt - fylle skapet med bly


BearBeer

Recommended Posts

Hvis noen tar seg bryet med å se på bildene i artikkelen vil de se at safen det er snakk om er en lav og grønn greie som står på gulvet... Våpenskapet er av nettopp typen som diskuteres her som må boltes fast pga lav vekt, om det er våpen eller ikke i det nevnes ikke, men likefult er skapet såpass lite at to mann fint kan bære det...Fordi det ikke er boltet fast.

Går hardt ut?

I mine øyne er enhver våpeneier som ikke skjønner betydningen av å sikre seg selv og andre ved å benytte et absolutt minimum av sikring, -les fastboltet skap, uskikket til å inneha våpen. Jeg har flerfoldige ganger vært hjemme hos enkelte, til og med levert skap for en forhandler, og skapene har stått fullt synlige uten nødvendig forankring.

 

For meg er dette uhyrlig i dagens samfunn og jeg tenker også på den gangen de fant et skap inneholdene våpen like ved en barnehage...nettopp fordi det var båret ut av huset av to ungdommer. Helt dustete å ikke sikre seg best mulig.

Egentlig burde alle våpeneiere hatt fastboltete skap og alarm tilknyttet vekterselskap, dette burde vært et absolutt minstekrav.

 

Om de som mener det motsatte?

Det driter jeg i, i mine øyne er man da uskikket til å inneha våpen.

Jeg tror faktisk jeg kommer til å sterkt anbefale de jeg ser som ikke har skapet festet til gulv/vegg om å feste det...Jeg føler ingen skam ved å ringe onkel blå, det handler om min sikkerhet også. Om hele kammeret flyr på meg i sinne og hat driter jeg også i, sikkerheten kommer alltid i første rekke, alltid!

Link to comment
Share on other sites

OnklMartin; Seifuva149D, kr. 4899,- hos Winge og kr. 4800,- hos Bjerkli pluss frakt på hva? Kr. 500-1000? Blir fort noen kroner....

 

 

4250 med brannboks på safebutikken ;)

 

Man får sikkert noen kroner for det gamle skapet sitt dersom noen kjøper det...

149D er et fint skap, deilig dør... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen tar seg bryet med å se på bildene i artikkelen vil de se at safen det er snakk om er en lav og grønn greie som står på gulvet... Våpenskapet er av nettopp typen som diskuteres her som må boltes fast pga lav vekt, om det er våpen eller ikke i det nevnes ikke, men likefult er skapet såpass lite at to mann fint kan bære det...Fordi det ikke er boltet fast.

Går hardt ut?

I mine øyne er enhver våpeneier som ikke skjønner betydningen av å sikre seg selv og andre ved å benytte et absolutt minimum av sikring, -les fastboltet skap, uskikket til å inneha våpen. Jeg har flerfoldige ganger vært hjemme hos enkelte, til og med levert skap for en forhandler, og skapene har stått fullt synlige uten nødvendig forankring.

 

For meg er dette uhyrlig i dagens samfunn og jeg tenker også på den gangen de fant et skap inneholdene våpen like ved en barnehage...nettopp fordi det var båret ut av huset av to ungdommer. Helt dustete å ikke sikre seg best mulig.

Egentlig burde alle våpeneiere hatt fastboltete skap og alarm tilknyttet vekterselskap, dette burde vært et absolutt minstekrav.

 

Om de som mener det motsatte?

Det driter jeg i, i mine øyne er man da uskikket til å inneha våpen.

Jeg tror faktisk jeg kommer til å sterkt anbefale de jeg ser som ikke har skapet festet til gulv/vegg om å feste det...Jeg føler ingen skam ved å ringe onkel blå, det handler om min sikkerhet også. Om hele kammeret flyr på meg i sinne og hat driter jeg også i, sikkerheten kommer alltid i første rekke, alltid!

 

Vel alle har lov til å ha sin mening.......ser ikke nytta av alarm når du bor en time eller to fra nærmeste vekter... :forvirra:

Men et par SINTE bikkjer hjelper..... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har sint bikkje selv, men de er ikke tøffere enn et balltre eller en skikkelig spade...

 

Kan hende jeg utbasunerte litt, men blir bare provosert når jeg ser at enkelte er så lettvinte og tilsynelatende giddaslause.

Sikkert en dårlig sammenligning...men det er akkurat det samme som idiotene som går inn på bensinstasjonen for å fleske seg med en pølse eller annet mens bilen står utenfor på tomgang..

Totalt hjernedødt og tankeløst, da fortjener man at noen rapper kjerra...får bare ikke håpe man kommer rett fra jakta eller banen...eller har unga i baksetet.

Link to comment
Share on other sites

Ser at reglene krever lodd inne i skapet, hva om en har feks en 100 mm stålplate

som en borer og gjenger fire hull i, som en boltre skapet fast i?

En vil da også hindre problematikken med at skapet kan velte da en får

et solid fundament. Og en slipper å fylle opp plass inne i skapet.

Tror dere en kan få godkjent noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er enhver våpeneier som ikke skjønner betydningen av å sikre seg selv og andre ved å benytte et absolutt minimum av sikring, -les fastboltet skap, uskikket til å inneha våpen.

 

Egentlig burde alle våpeneiere hatt fastboltete skap og alarm tilknyttet vekterselskap, dette burde vært et absolutt minstekrav.

 

Om de som mener det motsatte?

Det driter jeg i, i mine øyne er man da uskikket til å inneha våpen.

...Jeg føler ingen skam ved å ringe onkel blå, det handler om min sikkerhet også.

Du kan vel i grunn mene hva du vil, de fleste av oss er noe mere besinnet og blir vel ikke sure av den grunn, men samtidig så kan du ringe onkel blå til du selv blir helt blå dersom vektkravet er oppnådd med vekter, ettersom de av oss som velger den løsningen da er innenfor loven og tar lang fart og driter i hva du mener om vår skikkethet til å inneha våpen.

 

Nå har jeg to skap, et som er godt boltet fast, og et som står slik at det ikke er hensiktsmessig å bolte det fast, og dette er av typen Staalsberg S5, og veier kun 88 kilo og har derfor ikke vært brukt tidligere, men med de nye vektkravene kan det nå legges inn noe ekstra vekt og benyttes, og jeg trenger mer plass, og ser ikke problemet med å benytte det skapet uten å bolte det fast så lenge vektkravet oppfylles og skapet er godkjent, selv om jeg hverken har alarm eller hund.

Dersom noen virkelig går inn for å stjele noe, så klarer de som regel det, enten det er boltet fast eller ikke, og vekterselskap er etter min mening en vits, men det er selvfølgelig min mening.

 

Når det kommer til ekspansjonsbolter så sier papirene på begge mine skap 12x100mm bolter, men det står også at dette er anbefalt, og ikke at det er et krav, det som derimot er et krav på mine skap er at det benyttes enten fire bolter i gulvet eller minst to bolter i gulvet og to i vegg, men dette står normalt beskrevet i papirene på skapet.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, jeg ytrer slik jeg ønsker.

Min kritikk er rettet mot de som har skap som er under vektgrensen og ikke boltet fast.

150kg er uansett ikke noen stor kunst å flytte, en vaskemaskin kan fort veie det samme.

 

Om jeg ringer den ene eller den andre i forbindelser som omhandler uforsiktig lagring av våpen

ser jeg på som en handling som gagner folkets sikkerhet. De som mener noe annet bør få hjernen sin scannet for å eventuellt sjekke om noe mangler.

 

Dersom du leser aviser ser man svært ofte noen som skades eller drepes i forbindelse med skyteepisoder, gjerningsmennene har ganske god tilgang på våpen i ymse kaliber og type.

Disse kan som kjent ikke kjøpes, men de kan stjeles av nettopp dårlig sikrede skap.

Derfor bolter jeg selv da jeg vet hvor lett det er å trille et skap ut av et hus og inn i en varebil selv om det "bare" veier 155kg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at reglene krever lodd inne i skapet, hva om en har feks en 100 mm stålplate

som en borer og gjenger fire hull i, som en boltre skapet fast i?

En vil da også hindre problematikken med at skapet kan velte da en får

et solid fundament. Og en slipper å fylle opp plass inne i skapet.

Tror dere en kan få godkjent noe slikt?

Nei, og jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal si noe, så er det å minne om at regelverket er klart. Og opphisselse og rettferdig vrede er like malplassert i diskusjoner om dette temaet som det fleste andre temaer vi diskuterer her på forumet. Hva enkelte måtte mene om løse skap på 150kg er revnende likegyldig, og som den opprinnelige pådriveren (og forslagsstiller til fg nemda). Kan jeg ikke si annet enn at vi endelig har fått ett regelverk som er til å leve med.

 

Når det gjelder gullvingens uttalelser, kan jeg ikke si annet enn at du virker ha misforstått våpenskapenes misjon. T.d er motstandskraft mot åpning med enkle håndverktøy kun 10 minutter. Våpenskap er til for å hindre for enkel tilgang til våre våpen, ikke for å sikre de mot normalt oppegående kjeltringer.

 

Når det er sagt, så anbefaler jeg at alle som kan bolter fast sine våpenskap. Da det er den beste sikkerhet man har mot å miste verdier, det meste av optikk og fine treskjefter ser ut som de har blitt dratt gjennom steinura etter ett velt med våpenskap. I tillegg er fastbolting det mest effektive mot narkovrak på raid, da disse tenderer til å ikke være blant de mest oppegående.

Link to comment
Share on other sites

Mitt skap veier over 150kg++.. og det var ikke tvil om eg skulle bolte det fast.. vanskligere å ta det med seg og ikke minst "velterisikoen".. skummelt lett å velte.. Veldig skummelt for å si det mildt. hvis noen har sett hva som skjer med den fine optikken etter eit skap velt så har sikkert alle boltet skapene sine meget godt. For å ikke snakke om om man får det over seg.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Nei, og jeg vet.

 

Her ble jeg veldig nysgjerrig. Kunne du utbrodert denne litt? Det har vært snakket om tidligere (husker ikke om det var her eller lignende tråd om samme tema) det å bruke lodd, og jeg mener da bestemt at utvendige lodd også var godtatt så lenge man måtte inn i skapet for å komme til boltene. Eller er jeg helt på viddene? Rent fornuftig er det i det minste ingen praktisk forskjell på bly inni eller stål utenpå skapet, så lenge du må inn i skapet for å løsne boltene.

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen: Om noen kommer inn her og holder en pistol mot meg eller kona så skal jeg ikke være tungbedd for å finne frem nøkkelen til våpenskapet om det er det de vil. Kommer de uten at det er folk her så bruker man like lang tid på å bære med seg skapet som på å åpne det. Og den eneste som er i nærheten av det skapet her i huset er meg selv (kona synes kjelleren er for kald, og unger har vi ikke) og om det ligger seksti kilo stål i bunn så skal det "noe" til å velte det.

 

Hadde jeg ikke pusset opp rommet med tanke på mest mulig takst til salg, så hadde skapet gått rett tilbake på boltene uten problemer. Men fordi jeg skal selge snart (og kjøper har ikke behov for våpenskap) så er det en estetisk vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Rent fornuftig er det i det minste ingen praktisk forskjell på bly inni eller stål utenpå skapet, så lenge du må inn i skapet for å løsne boltene.

Enklere å kutte boltene/bolthodene om de er utenfor. Men aner ikke om det godkjent eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder gullvingens uttalelser, kan jeg ikke si annet enn at du virker ha misforstått våpenskapenes misjon. T.d er motstandskraft mot åpning med enkle håndverktøy kun 10 minutter. Våpenskap er til for å hindre for enkel tilgang til våre våpen, ikke for å sikre de mot normalt oppegående kjeltringer.

 

Definer "enkle håndverktøy" for meg...?

 

Dersom du klarer å åpne skapet mitt på 10 minutter med en snekkerhammer og skrutrekker/meisel skal du få alt som er inni der. Det er enkle verktøy.

Derimot hvis du går på med forsterkede bor og vet nøyaktig hvor du skal bore vil det fort ta

en halvtime eller mer. Ikke alle har tatt seg bryderiet med å kle av skapdøra innvendig for å studere konstruksjonen og hvor beskyttelsen for låsen sitter. Med mål og tegning kan man klare å bore over låseklakken for selve nøkkellåsen, men døra og beskyttelsen er manganforsterket.

 

Alt kan stjeles bare man legger litt sjel og interesse i det.

Det kan derimot gjøres vesentlig vanskeligere med enkle grep.

Skal du sikre dine verdier må du tenke som en kjeltring, dvs finne svakhetene.

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen: Om noen kommer inn her og holder en pistol mot meg eller kona så skal jeg ikke være tungbedd for å finne frem nøkkelen til våpenskapet.

 

Du har vel kanskje nøkkelen i lomma eller et annet lurt sted?

Skjønner vel problemet dersom man blir truet, men å skyte folk for noe slikt tror jeg vi ikke ser mye av i Norge idag, dessuten er det bare å blånekte og fortelle at det er sønnens skap og du ikke har nøkkel... Jeg hadde ikke låst opp.

 

Litt spennende lesing for de som er blåøyde: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10898256" target="_blank

 

Sakset fra artikkelen:

 

"Bare i januar var det 44 voldsepisoder med våpen i Oslo. Februar ble innledet med to nye skytehendelser. Politiet frykter nå flere skyteepisoder ute blant folk.

 

Flere av fjorårets drapsforsøk og skytehendelser knyttes opp mot gjengmiljøer, og spenningsnivået har økt i gjengene i og rundt Oslo, slår Kripos fast i rapporten: «Den organiserte kriminaliteten i Norge - trender og utfordringer 2013-2014»."

 

Mange her har listet opp hva de har og hvor de bor.

Handleliste for rasshøl med andre ord.

"Bare kom til meg og vær litt skummel så låser jeg opp!"

 

Jeg bolter godt og låser døra, skapet mitt er det siste du ser i dette huset iallefall.

Link to comment
Share on other sites

[....]Tror FG definerer det som ikke-motordrevne verktøy.

Fra "FG-krav for prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap"

Flere verktøy av samme slag kan benyttes samtidig. Ved verktøybrudd kan nytt verktøy tas i bruk. Det verktøy som er planlagt benyttet skal ved prøvens start være lett tilgjengelig.

Følgende verktøy tillates:

 Stålspett, maks 150 cm, 7 kg

 Kubein, maks. 70 cm

 Huggmeisler

 Dorer

 Slegge, maks. 90 cm, 6 kg

 Øks, maks. 75 cm, 1,5 kg

 El. håndboremaskin 600 W (kun en maskin samtidig)

 Diverse bor av hurtigstålype (HSS)

 Metallsag med hurtigstålblad

 Diverse tenger

Og

Testen som angitt i punkt 2 anses ikke bestått hvis prøvegruppen innen 10 minutter klarer å åpne døren, eller innen 10 minutter klarer å lage et normhull i kasse eller dør hvor et av følgende emner kan innføres:

 Legeme med kvadratisk tverrsnitt på 100 x 100 mm

 Legeme med sirkulært tverrsnitt Ø 113 mm[...]

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen: Om noen kommer inn her og holder en pistol mot meg eller kona så skal jeg ikke være tungbedd for å finne frem nøkkelen til våpenskapet.
Skjønner vel problemet dersom man blir truet, men å skyte folk for noe slikt tror jeg vi ikke ser mye av i Norge idag,
Fortell dette til den som blir den første...
bare å blånekte og fortelle at det er sønnens skap og du ikke har nøkkel... Jeg hadde ikke låst opp.
Internett-tøffing...
Link to comment
Share on other sites

Rent fornuftig er det i det minste ingen praktisk forskjell på bly inni eller stål utenpå skapet, så lenge du må inn i skapet for å løsne boltene.

Enklere å kutte boltene/bolthodene om de er utenfor. Men aner ikke om det godkjent eller ikke.

 

Selvsagt er det enklere hvis bolthodene er utenfor, men det er jo ikke det jeg snakker om. Hvis bolthodene er inne i skapet, og det eneste som er synlig utenfor er stålplate under skapet, så er det rent fornuftig ingen praktisk forskjell på bly inni eller stål utenpå skapet.

Link to comment
Share on other sites

Før kunne man montere plater under skapet, om boltene var 100% utilgjengelig og montert innen fra i originale bolt hull. I dag er ekstra lodd spesifisert til å være montert inne i skapet.

 

Javel? Det var jeg ikke klar over. Vet du bakgrunnen for denne endringen? Det slår meg som noe merkelig, ref. det jeg skrev over.

 

Hva med en bunnplate lagd for å bolte sammen to skap da? Som i: Jeg og kona har to skap. Begge veier 88 kg. Jeg tenkte å ta en si 10-12 mm tjukk stålplate og kappe den til slik at begge skapene sto på plata side ved side, og så borre og gjenge hull ned i plata. Vil ikke dette heller lenger være godkjent? Det er jo ikke snakk om lodd (som tydeligvis har fått en endret spesifisering), men det å bolte sammen to skap for å få høyere vekt. En stor stålplate blir jo bare en måte å gjøre det på med eksisterende hull.

 

Våpenskap med hull i siden, det vil jeg ha. Er det noen som har det?

Link to comment
Share on other sites

Rygg mot rygg blir det ikke plass til, det er særdeles upraktisk der jeg planlegger å sette dem.

 

Borring av hull er vel sånn man helst ikke skal gjøre. Ikke det at skapet hadde blitt noe dårligere av fire hull i siden, men det er det med regler kontra sunn fornuft da.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det enklere hvis bolthodene er utenfor, men det er jo ikke det jeg snakker om. Hvis bolthodene er inne i skapet, og det eneste som er synlig utenfor er stålplate under skapet, så er det rent fornuftig ingen praktisk forskjell på bly inni eller stål utenpå skapet.

 

Noe må nødvendigvis stikke ut, om ikke bolthodet, så mutterne, som trolig ikke er noen god ide. Eller hadde du tenkt til å sveise fast boltene til stålet på utsiden?

 

Men det er generelt mange løsninger som "burde" være gode nok, siden fastbolting i trevegg er innafor, men det er ikke så lett for FG-gutta å kjøre testen på absolutt alle muligheter på alle skap.

Link to comment
Share on other sites

Noe må nødvendigvis stikke ut, om ikke bolthodet, så mutterne

 

Ikke hvis du gjenger opp plata. :winke1:

 

Det er dette jeg har snakket om hele tiden, men jeg ser nå at jeg kanskje har unnlatt å nevne det. Slo meg som en så selvsagt løsning at jeg ikke tenkte på å utbrodere det.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at kun innvendige lodd er lov må nesten være av praktiske hensyn. Om lodd på utsiden skulle tillates måtte det utferdiges og testes diverse prosedyrer og krav for hvordan loddene skulle utformes, hvilke materialer, hvor kraftige bolter, plassering av bolter og antall bolter. Ved å si "innvendige lodd" er innfestingen av loddene ikke så nøye, da selve skapet tar seg av jobben med å hindre at skap og lodd kan adskilles.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel opplest og vedtatt at utvendige vekter ikke er tillatt, men siterer for sikkerhets skyld fra FG:

 

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale

egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

 

FG-regler (forankring omhandles på side 10) !

 

Vektene må derfor være på innsiden for å oppfylle kravene.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser FG-reglene ovenfor vil det ikke være tillatt å bolte to skap sammen for å oppnå vektkravet, uten at jeg helt forstår hvorfor dersom det gjøres riktig.

Det står nå at alle skap under 150kg skal boltes fast (til stabil bygningskonstruksjon), eller alternativt suppleres med lodd som skal være innvendig.

 

Praktisk sett ville vel en stålplate boltet til bunnen eller to skap boltet sammen gjøre samme nytten, men ettersom det ikke åpnes for dette er det sannsynligvis ikke nok til å oppfylle kravene til FG godkjenning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal disse enkle reglene forsøkes tøyet? To skap skrudd sammen er like lite godkjent som skap med påskrudd lodd.

Hvorfor bare ikke følge de enkle forskriftene for det skapet du kjøper? :P

I følge forskriften skal vel skapet boltes fast i betong eller bærende trevegg? Det begrenser mine muligheter temmelig mye. Står i grunnen igjen med kjeller eller soverom. (Har trehus med kun leca/betong i kjeller) I kjeller har jeg lite lyst pga redsel for fukt og på soverom stiller statsministeren seg svært tvilende....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal disse enkle reglene forsøkes tøyet?

 

Dette er overhodet ikke et forsøk på å tøye reglene. Jeg prøver å finne et god løsning for å sikre skapene mine på en tilfredstillende måte på det stedet jeg har lyst til å flytte dem til uten å ødelegge gulvet mitt.

 

To skap skrudd sammen er like lite godkjent som skap med påskrudd lodd.

 

Så vidt jeg kan se fremgår dette ingen steder, og det er derfor jeg spør her. Hvis du kan henvise meg til hvor det står skrevet om dette hadde jeg satt utrolig stor pris på det, da jeg genuint lurer.

 

Tidligere har det vært snakket om å bolte sammen skap rygg mot rygg, både her og i lignende tråder. All fornuft tilsier selvsagt at dette er mer enn godt nok, men jeg kan ikke se at det står skrevet noe hverken for eller imot dette heller i regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du et FG godkjent skap ligger det med nødvendige krav til eventuell montering. Beklageligvis er det bare å følge kravene.

Følger du ikke kravene er ikke skapet FG godkjent.

Montering i kjeller er så vidt jeg vet ganske vanlig i landet vårt. Det er nok enklere å få til en løsning mot fukt enn å erte på seg ministeren! 8)

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen: Om noen kommer inn her og holder en pistol mot meg eller kona så skal jeg ikke være tungbedd for å finne frem nøkkelen til våpenskapet.
Skjønner vel problemet dersom man blir truet, men å skyte folk for noe slikt tror jeg vi ikke ser mye av i Norge idag,
Fortell dette til den som blir den første...
bare å blånekte og fortelle at det er sønnens skap og du ikke har nøkkel... Jeg hadde ikke låst opp.
Internett-tøffing...

 

Jeg er tøffere i virkeligheten enn på nettet...bare spør Supermann og Tex Willer.

Jeg kan skyte fluer på 9 kilometer og smelte stål med blikket, samtidig!

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, at du i det hele tatt gidder å skrive "at dere gidder". :roll:

 

Woff, du har nok helt rett. Jeg bare kjenner jeg blir veldig irritert når forsøk på å få klarhet i om løsningen kan anses som godkjent blir møtt med "forsøk på å bøye reglene". Men du har nok helt rett.

 

Skapet skal ikke i kjelleren, punktum. Jeg har et lite kott i forbindelse med soverommet, og får jeg dem inn der har jeg mye bedre kontroll og oversikt på dem enn i kjelleren. Og det anser jeg for god nok motivasjon til å finne en løsning som passer både meg og FG nemda.

 

Tenker at jeg går for litt bly i hvert skap for å få opp vekta, og så bolter dem sammen med en felles bunnplate for å få noe som står bedre og blir umulig å flytte ut av rommet. Kommer til å skru dem fast i veggen også for å fjerne veltefaren, men ikke fanken om jeg slenger 8 stk. 12x120 bolter i parketten.

 

Tenker jeg skyter en liten mail til FG gjengen og spør om sammenbolting av skap, sånn bare for å ha gjort det. Skal holde dere oppdatert jeg. :winke1:

 

Gullvingen, at du gidder... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...