Jump to content

Enkelt og halv morsomt spørsmål


Energetix

Recommended Posts

Hvorfor har det seg sånn at det er veldig mange her inne som har noe "imot" 6,5x55?

Og samtidig, hvorfor har det seg sånn at nesten alle brukte 6,5x55 rifler som kommer for salg blir solgt innen en uke, mens rifler i andre "populære" kalibre som .308 .30-06 og .223 kan ligge for salg i ukesvis? :winke1:

 

Syns det hadde vært morsomt å få svar på dette... :)

Link to comment
Share on other sites

Har lest utallige tråder om dette FANTASTISKE kalibret, å jo mere jeg leser om det jo mere får jeg lyst på det... HALLO! Ikke alle i dette landet er ute etter å drive, vell etter min mening kanskje verdens kjedeligste jakt, nemlig elgjakt!! Greit, 6,5 er kanskje ikke det absolutt beste kalibret til elgjakt, men til mye annet vilt er dette, igjen etter min mening et perfekt kaliber!

Så hvis dette er et så "for**lt, fi**e" kaliber, HVORFOR er det mye enklere å selge 6,5 enn feks. .308?

 

Husk, du trenger ikke bli amper selv om du er en smule bakfull! :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

OK, la meg prøve én gang til. Du har altså lest utallige tråder for og i mot 6.5, men ikke fått med deg ingen er interessert i å høre noen annen mening om kaliberet enn sin egen. Ikke du heller. Du er totalt uinteressert i å vite hvorfor folk ikke liker patronen, du vil ikke høre på hverken saklige argumenter eller dokumenterte fakta. Du vil kun få frem din mening om den patronen, og det er det ingen andre som er interessert i å høre.

 

Kort oppsummert finnes det tre grupper:

1. De som mener den kan brukes til alt.

2. De som mener at den er komplett ubrukelig.

3. De som hater den som pesten ene og alene på grunn av gruppe 1 og 2.

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt med 6,5x55 er at den er "fuddified", altså at det er maksimalt med eldre, sure gubber med Krag og Weatherby som priser den og sier at den er verdens beste patron. Vekk med din Tikka eller Remington, her kommer jeg med superkaliber seksogenhalv!

 

Går du inn på hvilken som helst sjappe så har de 70 stykk av 6,5-modellen av ei rifle, men .308 W og .30-06 Våråker hadde de bare én av og den ble utsolgt i fjor. :mrgreen:

 

Mulig at den er fantastisk flott og übergod som antitysker-børse, men jeg vil holde meg til .308 Win og 7,62x54R så lenge jeg lever.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

OK, la meg prøve én gang til. Du har altså lest utallige tråder for og i mot 6.5, men ikke fått med deg ingen er interessert i å høre noen annen mening om kaliberet enn sin egen. Ikke du heller. Du er totalt uinteressert i å vite hvorfor folk ikke liker patronen, du vil ikke høre på hverken saklige argumenter eller dokumenterte fakta. Du vil kun få frem din mening om den patronen, og det er det ingen andre som er interessert i å høre.

 

Kort oppsummert finnes det tre grupper:

1. De som mener den kan brukes til alt.

2. De som mener at den er komplett ubrukelig.

3. De som hater den som pesten ene og alene på grunn av gruppe 1 og 2.

 

Jeg har lik null erfaring med 6,5, så å si alle meninger og tanker har jeg lest meg til, mener langt fra at dette er verdens beste kaliber, men VIRKER som det er veldig godt kaliber til sitt bruk. Greit det er godkjent for storvilt, men langt fra optimalt, ok det er skutt xxxxx antall elg i Norge med dette kalibret, så det funker jo, men er helt enig med mange andre at .30-06/7,62x54r/7mm rem.mag er de mest optimale kalibrene til å få en elg til å falle. Hvis jeg da skulle kjøpe en rifle i 6,5 så er det ikke for å skyte elg, men heller, gås, rev, hare, rådyr, osv. altså dyr i en helt annen klasse enn elg. Kjenner flere gamle gubber som trasker rundt i skogen med den gamle kraga i 6,5, de jakter en gang i året, å det er elgen. De forguder kalibret som om det ikke skulle finnes noe annet. Jeg derimot, har vurdert ørten kaliber, alt fra .223 til 7mm rem. mag. og siden jeg utelukkende skal jakte dyr i en eller tre klasser mindre enn elg syntes jeg at 6,5 virker som et fint kaliber, og er åpen for alle forslag. Er langt ifra en av de som står inne i en våpen butikk å krangler kaliber med han som jobber der, han har 1000 ganger mere kompetanse enn meg. Så derfor spør jeg om det jeg vil vite. Hvorfor er det så mange som missliker 6,5 hvis det ikke skal brukes til elgjakt/bjørnejakt osv.? Du sier at jeg er totalt uinteressert i høre andres meninger, så hvorfor spørr jeg??? :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6,5 og en 308. Når jeg skal på jakt uansett hva det er så er det 6.5 som blir med. Etter min mening så er 6,5 x 55 ett av de beste allround kalibrene =) Bruker den til Hjort, rådyr, rev osv. Har ikke skutt elg med den men ser ikke på det som et problem. Men nå er ikke elg jakt intressant for meg så da er det helt greit. Hjorte jakt på vestlandet slår det meste av jaktformer, må være toppjakt etter tiur eller noe i den duren for å få samme spenningen =)

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var og er 30-06. Fordi den var ubetydelig mye raskere enn 308 :mrgreen:

 

Nei, hvorfor misliker mange 6,5-en? Rasjonalitet er ikke menneskets fremste egenskap. Ytterst få velger kaliber på rent saklig grunnlag. Det koker fort ned til overleverte (vrang-)forestillinger om kaliberet. Og tilsvarende om alternativene. Hatet rundt 6,5x55 vil jeg utvilsomt gi DFS hovedæren for, og ikke allverdens endeløse ettersøk.

 

DFS er ei salig og sekterisk røre av besserwissere som mener de driver den eneste skytesporten med livets rett, og at de er de eneste som har kunnskap om skyting. (Mitt forhold til DFS er kanskje heller ikke så rasjonelt at det gjør noe :lol: ) Det er disse besserwisserne som flittigst forkynner dogmer som: "Det er ikke kaliberet som dreper, men plasseringen av kulen". Slikt sludder, og all arrogansen, gjør at en masse jegere misliker både DFS og alt som følger med. Som pingvindress og 6,5x55. Men fortsatt omsettes store mengder 6,5x55 for å bli brukt i storviltjakt . Tryggest å kjøpe noe kjent, vettu. Faktum er at 6,5 taper terreng som relevant jaktvåpen. Ikke bare fordi det har en usikker fremtid som storviltkaliber. Først og fremst pga. lyddemperne. En dempet .300 WSM gir ikke skytteren verre juling enn en udempet 6,5.

 

Så hvorfor i alleste har jeg da selv en 6,5x55... :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er en av verdens beste patronkonstruksjoner. Den var så langt forut for sin tid når den ble introdusert at mange hadde vansker med å forstå hvilke egenskaper patronen har.

Hvis vi sammenligner med 5,56x45 så ble denne patronen utviklet 70 år etter 6,5x55, men manglet de egenskapene som gjorde 6,5 unik. Hva skjedde med 5,56?. Den ble endret, riflestigning og kulesråning ble tilpasset lange tunge kuler for kaliberet, da fikk 5,56 egenskaper som gjør at den er en av de mest solgte jaktpatronene på det sivile markedet. Men 6,5 var 100 år tidligere med krapp riflestigning og lange tunge kuler for kaliberet. Det gir god ballistikk, lite vindavdrift og meget god dybdevirkning med jaktkuler. Vår 6,5 var også det første eksempelet på finkaliber militærpatroner, grunnen til at den ikke ble enda mindre var problemer med pussing og datidens klorathetter som gav rust i løpet.

 

Ser vi på trenden i andre kalibre, så kopierer de egenskapene til 6,5. Krapp riflestigning og lange tunge kuler. Se på 6 mm, der har vi fått 107-115 gr kuler for matchskyting, fantastisk presisjon og rekkevidde. I 7 mm, 762 mm, 338, samme trend. De kopierer prinsippene som 6,5 hadde for 120 år siden.

 

Sammenlign også forholdet mellom hylsevolum og kaliber, 6,5 har volum nok til å drive de tunge kulene med god hastighet, og er nesten å betrakte som et magnumkaliber, men uten det forbannede beltet. Nok et pluss i 6,5 favør, belteløse patroner med "magnum" ytelse var 6,5 og endel tyske patroner, i USA kom det ikke før på 80 tallet.

 

Hvorfor noen hater 6,5? Når noe er perfekt så er misunnelsen det neste. Jeg synes at vi skal være stolt over 6,5-en vår. Norge var i perioden 1830-1900 ledende i teknologiutvikling på håndvåpen, og 6,5x55 var et eksempel på dette.

 

Men, alt har en bakside. 6,5 var utviklet som en militærpatron for å skyte presist på lange avstander, den var ikke konstruert som storvilpatron. Den har et lite kaliber, og egner seg derfor ikke til de største dyrene. Det bør være åpenbart. Men dette kan ikke være kritikk mot en banebrytende patron.

 

Feil bruk skyldes operatøren ikke patronen.

Link to comment
Share on other sites

En forklaring på hvorfor brukte 6,5x55børser selger unna fortere enn andre kaliber kan være ammokostnadene...

 

Kaliberet er pr. i dag det billigste å kjøpe ferdig treningsammo til, og hvert eneste skytterlag, Felleskjøp, o.l. selger dette så tilgjengeligheten er god over hele landet...

 

Lav ammopris og god tilgjengelighet teller mye blant majoriteten avjegerneher i landet.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg er såpass gammel at jeg tilomed har opplevd og jakte storvilt med Krag. Det var villreinjakt vi bedrev på den tiden. Etter det så har jeg hatt 6,5 i M98 noen år. Jakter ikke med 6,5 nå men det kommer vel mer av at jeg lot meg rive med den gangen "alle" skulle ha 30-06. Vil med hånden på hjerte påstå at jeg har hatt færre etttersøk enn svært mange andre jeg kjenner. "På tross av6,5x55". I praksis så er 6,5 like god som andre kaliber. Jeg skriver dette for jeg mener og ha fått litt erfaring på ca 50 år. Noe storvilt har det blitt og :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Ser man det, her kommer de gode svarene på rekke og rad. :smile:

Grunnen til at jeg spør akkurat disse spørsmålene er av den enkle grunnen, de fleste snakker stygt om 6,5 her inne i en eller annen tråd, men så i en ny tråd kan de anbefale dette til en som kanskje skal kjøpe sin første rifle. Jeg selv har misstillit til 6,5 når det kommer til store dyr, men de ballistiske egenskapene til 6,5 burde jo gjøre dette til et tilnærmet perfekt kaliber til rådyr, hjort, rev, tiur, osv.

Etter å ha lest en hel haug med tråder om forskjellige kaliber, sitter jeg i litt fast i kaliber valg til min nye rifle, 6,5 eller .308, men siden jeg IKKE skal jakte større dyr ser jeg ikke helt hva .308 kan bidra med som ikke 6,5 kan. Alle vil jo ha et kaliber som har presisjon både på 50m og 500m, for de som ikke lader selv er jo kanskje ammo pris en vell så viktig faktor.

I bunn og grunn, 6,5 virker som et bra kaliber, kanskje litt "ødelagt" rykte av DFS, kanskje ikke det beste til storvilt, men billig ammo, sikkerhet angående presisjon og funksjon, og ikke minst; tilgjengelighet. Det finnes sikker mange kalibre som er vell så egnet sil samme formålet, men klarer de å slå 6,5 når det kommer til presisjon, funksjon og ammo pris? Ikke vet jeg... :wink:

Velger å tro at ikke alle her inne er elgjegere, eller tar jeg feil der og? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg skal komme med ett eksempel : en bekjent av meg var med og jakta hjort og elg i flere år. Vi brukta da 6,5. Han hadde skadeskytinger i fleng :? . Han gikk da over til 3006 og 308 og hadde like mye skadeskytinger. Hvorfor ?. Det var ihvertfall ikke gr. kaliberet. Han fikk sparken på laget etter en tid gr. mye griseskyting :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ja, har etterhvert funnet ut at om et hjortevilt får ei kule gjennom lunge/hjerte regionen, så dør det i løpet av meget kort tid. uavhengig av om det er fra ei 6,5-kule eller en .375.

Dette gjelder særlig i dag som vi har så mange gode storviltkuler. Poenget med grove kaliber var nok mye større før da jaktkulene hadde tynnere mantler uten skillevegger, lodding e.l. Da var masse det eneste som sikra god nok djubdevirkning.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ chiefen.v- 2, junior har en 458 lot. Det er ihvertfall det siste jeg kjøper meg. Prøveskøyt den og trudde skuldra skulle dette av. :lol: .

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

En våpen butikk eier i Stavanger hadde en veldig fin kommentar på det med at 6.5 hva så populær, for han så seg lei at fult av nykommere skulle ha 6.5, han spør hvorfor di vil ha det svakeste tilgjengelig på storvilt.

 

Svaret hva klart!! Pga jegerkurset hadde di blitt fortalt at dette hva bra greier, noe jeg husker selv di sa på mitt kurs det hva og 6.5 med demper vi skjøt med, som å skyte med luftgevær.

 

Det er de gamle som har skylda!! :P

 

Edit: en 458lott med 350grain er ikke noe problem å skyte med, begynn å løft vekter, så kan du skyte 550grain som meg 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
en bekjent av meg var med og jakta hjort og elg i flere år. Han fikk sparken på laget etter en tid gr. mye griseskyting.
Er man på elg / hjortejakt blir det for dumt å skyte griser. Enig i den! :mrgreen:

 

Helt enig med deg, bortsett fra at det er lite gris og skyte på i Norge så langt :wink: Og i slutten på 70 åra var det ihvertfall det. :roll:

Link to comment
Share on other sites

@Energetix - du glemte reinsdyr i din opplisting. 6,5 er vel det optimale reinskaliber. Mer enn kraftig nok, og flat kulebane dersom du feilbedømmer avstanden.

Til elg og bjørn vil jeg ha noe med større kule, man kan si hva man vil, men størrelse teller når det gjelder effekt i viltet, hastighet er det ikke så nøye med så lenge den er over 750 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Har liten erfaring med 6,5-55 men den har da kommet i hus i form av en Sauer 200STR. Har skutt rimelig mye med 30-06 og 308W. 30-06 med 220grains kuler i maksimal hastighet kjennes før man har blitt vant med det. Så hvorfor "piner" jeg meg med det istedet for å bruke 6,5-55? Jo fordi en tung rundneset .30 kaliber ladet til nær makstrykk har noe mer "stopp" i seg enn en 6,5-55. Det som da gjelder er "kompanserende tiltak" i form av å skyte mye trening med den tunge 30kaliberen, slik at man blir vant til den og ikke tar skrekken av rekylen. Gjør man det vil man innenfor de jaktavstander jeg planlegger for ( 50-70 meter, og kortere ) klare å plassere en 220grains .30 kaliber like presist som man kan plassere en 100grain rekruttkule i 6,5-55.

 

Og her er vi ved det geniale med 6,5-55. Den smeller og bråker, men har knapt mere rekyl enn en salongrifle! ( OK overdriver litt, men bare litt!! ) Som andre har vært inne på er 6,5-55 en meget presis patron, meget presis, også på lange hold. Hadde en prat med en kompis som har vært et par runder i Afganistan som sniper. Han anbefalte faktisk 6,5-55 for "koseskyting" på hold mellom 600 meter og 1000 meter. Selvsagt en totalvurdering av mange faktorer som ligger i et slik råd.

 

Men sluttsummen er at 6,5-55 ble utviklet for jakt på ganske lange hold på et lite og lett men særdeles farlig vilt, mennesket! Dette er en militærpatron! Brukere av 6,5-55 var ment å være soldater med ganske liten skyteerfaring. Selv i dag er det ikke mye skytetrening soldater får, og det var slett ikke mere før! Derfor var det vesentlig med så liten rekyl som mulig slik at soldatene ikke skulle bli skuddredde, lukke øynene og bare trekke av i blinde.

 

Nå driver jeg ganske aktivt innenfor DFS som "støtteaparat" for avkom som lager hull i papp. Da ser man mye rart, spesiellt i perioden da elgskytterne skal trene og skyte opp til prøven. Min ærbødige påstand er at mange, alt for mange, jegere knapt bruker rifla i perioden fra jakta slutter til oppskytingen begynner. At de da gjerne ønsker minimal rekyl har jeg stor forståelse for. Så i en slik sammenheng er 6,5-55 et veldig gangbart jaktkaliber. Og det er utvilsom bedre å lage "et lite hull i målet enn et stort hull i lufta ved siden av!" Så får noen andre med større erfaring enn meg diskutere om 6,5-55 lager et stort nok hull i en elg. Men jeg tror de fleste må være enige i at det er noe galt når en jentunge på 14 som har skutt .22LR et par år og 6,5-55 rekrutt i et par måneder får bare 9'ere og 10'ere på 100 meter med sin Sauer med diopter i 6,5-55 mens den 50-60 år gamle erfarne jegeren som ligger ved siden av med en Remington eller Tikka i 308W og med kikkert har problemer med å komme innenfor 5'eren, om han i det store og hele treffer skiva!!

 

6,5-55 er snill å skyte med og innbyr da også til mere trening, og da oppnår man to ting, en avslappet skytter som kan konsentrere seg om å treffe samt en skytter som forhåpentligvsi har så mye trening at han treffer det han skal treffe. At den er det optimale elgkaliberet tror jeg ikke, menat den duger? Jo antageligvis hvis skytteren har trent med den. Og da er vi jo ved det noe selvmotsigende her: Hvis skytteren hadde trent like mye med en 308W eller 30-06 eller noe annet ville han ganske sikkert skutt like bra med dette større kaliberet som han gjør med sin 6,5-55. Og da gjenstår spørsmålet, hvorfor ikke bruke et større kaliber med en gang? Svaret er enkelt, jegere "gidder ikke" bruke så mye tid på treningsbanen som de burde og deres "kompanserende tiltak" til dette er å kjøpe et snillt kaliber.

 

Da skal jeg sjenke meg en kopp kaffe mens jeg venter på den stormen som sikkert kommer............ :lol:

Link to comment
Share on other sites

@12/70

 

For å finne ut dette må vi bruke en enkel formel.

x = R * (d / 123)

 

Flattskyting = Krag og Jørgensens fart da de roterer i graven hver gang noen taler dårlig om 6,5 eller KJ GANGET avstand til mål DELT PÅ riflens alder

 

Flattskyting = 325 RPM * (200 / 93)

 

Dermed får vi tallet 698,92. Flattskyting på 200m er derfor veldig bra.

 

:thumbup:

[/6,5-logikk]

Link to comment
Share on other sites

Støtter deg fullt ut, men det bør vurderes å bannlyse all diskusjon om Krag og 6,5x55 generelt samt diverse, obskure randpatroner for kombi og bruk av disse.

 

For å kunne poste i storviltseksjonen innføres det en tvang om å eie minst ett gevær i kaliber .308 Winchester/7,62x51, .303 British, .30-06 Våråker eller 7,62x53R/54R.

 

På en god dag så er det nok med .22 Eargesplitten Loudenboomer.

Link to comment
Share on other sites

For å kunne poste i storviltseksjonen innføres det en tvang om å eie minst ett gevær i kaliber .308 Winchester/7,62x51, .303 British, .30-06 Våråker eller 7,62x53R/54R.

Dette er jo bare tøv, for å kunne poste i storviltseksjonen må man eie minst flere gevær i STORVILKALIBRE, ikke slike salongeværpatroner som 308, 303, 30-06 eller 7,62 russian.

 

Minste kaliber for STORVILT er 375 H&H, (9,3x62 blir for spedt til STORVILT).

 

Da vil vi som er skikkelige STORVILJEGERE få fred for alle disseforståsegpåere med salonggeværkalibre for bruk på STORVILT, og vi får disse trådene for oss selv.

Link to comment
Share on other sites

en kjapp kikk i schou sin 2011 katalog fant jeg div tabeller. på 100m inntil 200 m var der jammen ikke mange cm forskjell i kulebanene. skulle ikke tro at kulebanen hadde alværdens betydning under jakt på vanlige fellings avstander? energien skal være tilstrekkelig på 6,5 likså 308,3006++ så hva diskuterer vi egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Så Kammerets "Rifle"-seksjon er egentlig "Storvilt"-seksjonen? Mitt grøvste kaliber er langt unna Per-S' standard, så mine meninger er diskvalifiserte. Men la gå: Jeg jakter vilt tom. rådyr med 6,5. Jeg liker å "vite" hvor jeg har truffet i skuddøyeblikket. 6,5-en er bare så presis. Alle variabler/bommer er sjåførfeil. Det er spesiellt nyttig egenskap ved småviltjakt. Derfor hadde jeg ikke vært i tvil til bruken trådstarter skisserer: Jeg ville valgt 6,5x55. Til dere som irriterer dere over enda en 6,5-krangletråd: Lev med det! Les en annen tråd eller stikk og fisk. Temaet er utdebattert, men ikke alle kammerater kan "alt" om temaet. Meg selv inkludert. Jeg trives med en ny tråd om temaet. Mange av de "gamle" trådene på 30+ sider er uinteressante for meg fordi de er så lange og har dødd ut. Denne tråden er et friskt pust, helt ny og lever sitt eget liv. Digger det 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at 6.5 ikke er det mest optimale, men har du en 6,5 med deg så er det det våpenet du har. og treffer så detter det du ville skulle dette.

Blir litt som med AG3'n min. noen av de jeg skyter sammen med kritiserer den , kulesprøyte , null presisjon, bråker osv. men når jeg spør om de tør ta plass der blinken er og satse på at jeg ikke treffer så blir de stille, og enda mer stille blir de når de skjønner at neste skudd alt kan være på vei. Fordi en AG3 gjør jobben sin når mannen gjør sin jobb. men det var OT.

 

Tror noe av grunnen til at gamlekara il ha 6,5 er at den funker. elgen (eller det andre du jakter) dør etter et skudd , noen ganger flere. slik som med de andre kaliberne.

Det har den gjort i mange mange år nå. en bom er en bom, om den kommer med 22. eller 40mm Bofors. og det å si at et dårlig skudd fremdeles kan felle dyret om en bruker lett felt artilleri, det blir egentlig som å si at når bilen er blitt bedre så kan sjåføren bli dårligere .

Er du ikke sikker på at du kan sende avgårde et skudd som skal sitte der det gjør mest skade ( dreper best) så la vær å skyte. uansett hva du jakter på og med.

og til sist. om noen ikke liker kaliberet, så er det vel bare å la være å kjøpe/bruke det :lol:

Jeg syns feks at sauer er et alt for dyrt våpen, som tåler alt for lite. derfor har jeg heller ikke kjøpt en Sauer. men innser jo at det er et utrolig godt våpen. så det er mitt valg å holde meg til kragen/mauseren :D

Link to comment
Share on other sites

Enda en av de idiotiske trådene her på forumet, først må jeg si at jeg ikke ser noe galt eller feil med 6,5x55, Men man må selvsagt ikke skyte på lengre hold enn at kula fremdeles har fart og energi nok til å lage en god sårkanal.

 

Det virker som om der er endel gutter som må ha det største og kraftigste kal. i et forsøk på å forlenge sin pen... eller få noen hår på brystet. Disse folkene har også et ekstremt behov for å rakke ned på andres kalibervalg og å fortelle om egne kalibers fortreffelighet.

 

Jeg skrev for få dager siden på en annen idiot-tråd om kulevalg om han jeg kjenner veldig godt. Han har skutt mer hjort enn de fleste (alle) her på forumet og brukte i noen år både .458 win.mag og .375H&H mag som var det hotteste man fikk fatt i dengang. Idag bruker han nesten utelukkende 6,5x55 og dyrene dør som de skal.

 

Det fine med 6,5x55 er at de aller fleste skyter bra med det kaliberet derfor er det et veldig godt første kaliber for de aller fleste.

 

Husker en historie om en svenske som het Åkermann(?) som skjøt en svær canadisk elg (moose) med kal .270win. Han var veldig stolt av at det svære dyret falt for et "så lite" kaliber. Indianer-guiden hans forstod ikke at dette var noe å snakke om, han skjøt slike dyr med ei gammel salongrifle. Tømte magasinet i ribbesiden på kort hold og satte seg å vente en stund, hvorpå han gikk og fant elgen dau.

 

Så dere skriftlærde predikanter: finn en annen måte å oppnå manndom enn å rakke ned på andres kalibervalg.

 

 

 

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en .308, men det er meg knekkende likegyldig hvilket kaliber den er.

 

Grunnen til at jeg valgte .308 var at jeg fikk et gunstig tilbud på en riflepakke og han jeg jakter sammens også fikk det.

Dermed er det praktisk at vi har samme kaliber med tanke på selvlading o.s.v... Hadde han kjøpt 6,5x55 hadde jeg også kjøpt det.

 

Klart 6,5x55 dreper elg.

Er jo bare å passe på at rifla har nok drep... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Veldig OT.

 

Men om man spleier på ladeutstyr er det akkurat det samme hvilken kaliber man har da forskjeller kun er et diesett!

 

 

 

6.5x55 funker, det er det ingen tvil om!

Sitter skuddet der det skal faller viltet! Selv drar jeg verken 6.5 eller 308w med på elgjakt. Men 6.5x55 er den børsa som blir mest brukt på bane da den er presis og veldig god å skyte med!

Og jeg tror at grunnen til at kaliberet er populert er ammopris og at veldig mange som selger våpen mener at 6.5x55 er det aller beste allround kaliberet!

 

Tilbud og etterspørsel.

 

For en del år tilbake når forsvaret delte ut ammo i hytt og pine var 308w en svært populær patron!

Link to comment
Share on other sites

- så hva diskuterer vi egentlig?
Spør heller om hvorfor man bruker en fridag til å diskutere "pavens skjegg"! Her nord kom regnværet i går kl. 1500 - det ser ut til å være dårlig vær andre steder også!

 

Jeg har nettopp skrevet i "Hvorfor 9,3x62"-tråden, så det er kanskje ikke helt logisk å skryte av 6,5x55, men - .

 

For det første er det en del personer, hvertfall på dette forumet, som har en eller annen aversjon mot landets suverent største og viktigste skytterorganisasjon, og som lar dette smitte over på kaliber 6,5x55. Direkte patetisk blir det når de samme personasjene skriver " - det eneste postive med den er rimelig treningsammunisjon". Årsaken til den rimelige 6,5-ammoen er jo nettopp at DFS og søsterorganisasjonene bruker og omsetter dette kaliberet!

 

Det største (og eneste?) minuset med 6,5x55 er at den krever middels lange låskasser fra de fleste rifleprodusenter, mens "automatdvergen" og 260 Rem (og den utmerkede 7mm-08) klarer seg med "korte" låskasser (Sako hadde 5 forskjellige låskasselengder, så der er/var dette ikke noe problem). Har man først en låskasse som er lang nok til 25-06, 6,5-06, 270 Win, 7x57, 7x64, 280 Rem, 7 mm Rem Mag, 30.06, 30-magnumer, 8x57 IS, 338-06, 35 Whelen eller 9,3x62, er kanskje et av disse kalibrene et bedre valg - avhengig av hva du skal jakte på. Hvis du bare skal skyte, på papp eller "gonger", vil de fleste av disse kalibrene ha (store!) problemer med å overgå 6,5'en.

 

Per S. har listet opp de fleste fordelene med vår nasjonalpatron, jeg vil bare nevne et til: Hylsekroppen er forholdsvis kon - det gjør det enkelt å halspresse med ei heilpresse-die, ved å bakke dia etpar runder ut. Dessuten kan spesielt interesserte brotsje opp til en "AI"-versjon, og få vesentlig mer ut av patronen, hvis man mener det er for lite "guff" i den i originalversjonen.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner flere gamle gubber som trasker rundt i skogen med den gamle kraga i 6,5, de jakter en gang i året, å det er elgen.
Jeg tror ikke det er særlig mange som går på ELGjakt med Krag-Jørgensen-gevær! Det har riktignok ikke vært direkte forbudt de siste 10 åra, som det var fra 1976 og til revisjonen av jaktforskriftene.

 

Vi har forresten flere tråder om "jakt-Kragere" her inne også! Men det er altså våpen for "spesielt interesserte" (og da gjerne i kaliber 8x54, eller i 8x57 IS Moderat), ikke for de sidrumpa gubbene!

Link to comment
Share on other sites

Før neste årsmøte i NOJS fremmer jeg forslag om at samtlige diskusjoner på kammeret som omhandler eller nærmer seg temaet "6,5x55 på elg" slettes.

 

Hvem er med meg?

 

Jeg som tråd starter er med deg! Dette var ikke ment som en "elg" tråd, men en generell tråd om hva folk missliker med 6,5 og samtidig hvorfor det selges x antall flere 6,5 enn noe annet kaliber. :)

 

Syns det har kommet veldig mange konstruktive svar fra folk som har sine meninger og erfaringer!

Det er da vell og merke kommet noen R*VVA svar som egentlig kunne vært stappa tilbake! :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter deg fullt ut, men det bør vurderes å bannlyse all diskusjon om Krag og 6,5x55 generelt samt diverse, obskure randpatroner for kombi og bruk av disse.

 

For å kunne poste i storviltseksjonen innføres det en tvang om å eie minst ett gevær i kaliber .308 Winchester/7,62x51, .303 British, .30-06 Våråker eller 7,62x53R/54R.

 

På en god dag så er det nok med .22 Eargesplitten Loudenboomer.

 

Storvilt seksjonen? Dette er da vitterlig Rifle seksjonen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...