Jump to content

Enkelt og halv morsomt spørsmål


Energetix

Recommended Posts

Til elgjakt vil jeg kanskje si 6,5 x 55 er marginal. Det er jo også det svakeste vi har lov å benytte. Mener ikke å erte opp alle som bruker 6,5X55, men sånn er det.

 

Samtidig vil de fleste skyte veldig bra med den, pga lav rekyl. Det er også noe av grunnen til alle fellingene med den, alle gode jaktresultat. En som har skutt litt med 6,5èn sin og kjenner børsa kan skyte uhorvelig bra.

Et sikkert skudd med 6,5 X 55 er mer verdt enn et dårlig skudd med 300 Winchester Magnum. Sånn er det.

 

Til rådyr er den helt fenomenal. Da kan en lade ei lettere kule (120 gr f. eks) og få en bra kulebane.

 

Noe av populariteten skyldes nok også en nokså utbredt gjerrighet, at den er litt billigere å skyte enn endel andre patroner. Var til og med borti en elgjeger som var så gjerrig at han brukte helmantel i 6,5 X 55 på elg. Han hadde noen jaktskudd i lomma i tilfelle han skulle bli kontrollert.

 

Mange skryter av kulebane osv. Det er greit det, med ei spiss Berger eller Norma konkuransekule på under 9 gram kan en utrette mye. Men med ei rundneset kule på 160 gram er ikke kulebane eller ballistikk til en 6,5 X 55 mye å skryte av. De fleste dyr skytes allikevel på godt under 100 meter, så det spiller som oftest ingen rolle.

 

Det er vel ikke det at en har noe imot 6,5 X 55 som patron. Den er bra, velprøvd, lett å lade til, billige komponenter m.m.

Det som kanskje setter sinnene litt i kok noen ganger er at enkelte fremstiller patrona som om det var en kraftpakke til det største vilt. for det er det ikke.

 

Har selv hatt en 6,5 X 55 tidligere. Skjøt flere rådyr med den, kjempefornøyd. Men for meg er livet for kort til at jeg kan drive og skyte 6,5 X 55, 308 Win og 30-06 Sprng. Bra patroner alle sammen, og de dekker norsk jakt. Men jeg vil som sagt prøve litt annet også. :D

Link to comment
Share on other sites

DFS er ei salig og sekterisk røre av besserwissere som mener de driver den eneste skytesporten med livets rett, og at de er de eneste som har kunnskap om skyting. (Mitt forhold til DFS er kanskje heller ikke så rasjonelt at det gjør noe :lol: ) Det er disse besserwisserne som flittigst forkynner dogmer som: "Det er ikke kaliberet som dreper, men plasseringen av kulen". Slikt sludder, og all arrogansen, gjør at en masse jegere misliker både DFS og alt som følger med. Som pingvindress og 6,5x55. Men fortsatt omsettes store mengder 6,5x55 for å bli brukt i storviltjakt . Tryggest å kjøpe noe kjent, vettu. Faktum er at 6,5 taper terreng som relevant jaktvåpen. Ikke bare fordi det har en usikker fremtid som storviltkaliber. Først og fremst pga. lyddemperne. En dempet .300 WSM gir ikke skytteren verre juling enn en udempet 6,5.

Dette er vel (kan jeg tenke meg) mest ironi, men jeg drister meg allikevel til å si at det mest fornuftige her står i parantes.....

 

Hører at mange mener "de gamle gjerrige" kjøper 6,5 fordi det er billig. Min erfaring er at "de gamle gjerrige" kjøpte 308 for noen år siden da millitær treningsammo var billig. Og har ikke hatt råd til å bytte børse etterpå.

Videre er min erfaring at de som ikke har råd / gidder å trene, de stiller med ett mye større kaliber. Fordi en eller annen magnum-fantast av en kompis (eller selger....) har klart å overbevise dem nettopp om at det er "kaliberet som dreper, ikke plasseringen av kula...." (jmf. sitat av Nooby, motsatt dogme...)

 

For en del vokser det dessuten en del hår på brøstet bare av å ha ei børste med grovt høl i... Helst som ingen andre tør å skyte med. Å rakke ned på andre som pyser fordi de bruker mindre kaliber gjør at enda et par hår vokser... Det var litt oppgulp, men basert på egne erfaringer rundt om på skytebaner i mitt distrikt iløpet av en 20-30 års tid.

 

Tilbake til OT:

6,5 er kanskje marginelt til elg - men det funker. Dessuten funker det på alt mindre vilt. I tillegg har den snill rekyl, billig treningsammo (for de som gidder å trene), og god presisjon. Alt dette bidrar til at det er lettere å sette kula der den skal. Ei kule som sitter der den skal dreper viltet, også elgen, uten unntak. Ei kule som ikke sitter der den skal, dreper ikke noe (ihvertfall ikke umiddelbart). Selv om kaliberet er aldri så stort. Så enkelt er det for meg.

Etter rundt 20 år som aktiv DFS- / jaktfelt- / elgbane -skytter kjenner jeg meg selv godt vedrørende rekyl etc. Jeg skyter best med minst mulig rekyl (å vedkjenne det gir ikke mange hår på brøstet, men skitt au...). Av den grunn velger jeg minst mulig kaliber. For meg er 6,5 perfekt. God presisjon, snill rekyl og god nok.

Og hvorfor folk har imot 6,5. Ja, ikke vet jeg. Om det er på grunn av noen personlige, dårlige erfaringer med DFS-skyttere, som sitert over, er det jo direkte dumt. Om det er av dårlige erfaringer med skadeskutt vilt, så er det relevant. Men i de fleste tilfellene av sistnevnte, så er det nok den som står bak børsa som har skylda. Og det gjelder alle kalibre.

 

Tilslutt ett sukk av oppgitthet over de som ergrer seg over 6,5-tråder og vil ha disse stengt og endog forbudt: Hopp over å lese tråden. Dersom tråden har innlegg, så beviser den sitt eksistens grunnlag. Har den ikke livets rett, så dør den en naturlig død. Å skrive innlegg om at man ikke fatter hvorfor folk gidder å diskutere emnet, bidrar ikke til å bedre tråden.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

[ironi]

 

"Det er ikke kaliberet som dreper, men plasseringen av kulen". Slikt sludder, og all arrogansen,

 

Ja jeg vet, det er derfor jeg alltid skyter elg i rassen med kanon. Stort treffområde og elg uten bakpart detter hver gang.

 

[/ironi]

 

Er nok ikke bare sludder, men det er ei heller utelukkende kuleplassering som eneste faktor som er avgjørende. (Skyter ikke elg med 6,5)

Link to comment
Share on other sites

Dagl skrev: Tilbake til OT:6,5 er kanskje marginelt til elg - men det funker. Dessuten funker det på alt mindre vilt. I tillegg har den snill rekyl, billig treningsammo (for de som gidder å trene), og god presisjon. Alt dette bidrar til at det er lettere å sette kula der den skal. Ei kule som sitter der den skal dreper viltet, også elgen, uten unntak. Ei kule som ikke sitter der den skal, dreper ikke noe (ihvertfall ikke umiddelbart). Selv om kaliberet er aldri så stort. Så enkelt er det for meg........................................................................................................................................................................................ Jeg tror ikke det er så mange som har så mye i mot 6,5x55. Det vil si de som vet hva de snakker om, og har/bruker patronen på bane, og jakt. Det er en super patron til sitt bruk som forklart av bl.a. Per S. Jeg skal ihvertfall ha minst en rifle i dette kal. Ett projektil må ha nok energi til å lage en dyp nok sårkanal fra aktuelle vinkler til å være effektiv, det har stort sett 6,5x55 med en god kule.

Når man forstår det siterte kan man være klar til å prøve kraftigere saker, som det etter min mening kan være rom for på elg hvis man vet hva man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Mange skryter av kulebane osv. Det er greit det, med ei spiss Berger eller Norma konkuransekule på under 9 gram kan en utrette mye. Men med ei rundneset kule på 160 gram er ikke kulebane eller ballistikk til en 6,5 X 55 mye å skryte av. De fleste dyr skytes allikevel på godt under 100 meter, så det spiller som oftest ingen rolle.

Sammenlign en rundneset 160 gr fra 6,5 med en rundneset 180 gr fra 308, så vil du nok bli overasket.

God ballistikk betyr også mindre vindavdrift, og på reinsjakt med vanskelig avstandsbedømmelse og ofte mye vind, så vil 6,5 utkonkurere de aller fleste andre alternativene.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er to helt forskjellige kuler, i forhold til kaliberet. 160 grs i 6,5 tilsvarer omtrent 220 grs i .30, mens 160 grs. i .30 tilsvarer omtrent 110 - 120 grs i 6,5. Se tverrsnittsbelastning - "sectional density".

 

Hvis man skal ha ei 220 grs kule i kaliber .30 til å oppføre seg som ei 160 grs kule fra en 6,5, må en bruke en tilsvarende patron - dvs. en magnum. 220 grs i 308 W er ingen god ide.

Link to comment
Share on other sites

Min vinkling på dette var at en rundneset 160 gr i 6,5 har en overaskende flat kulebane sammenlignet med tunge rundnesede kuler i 308. En 220 gr rundneset kule i 308 er etter min oppfatning ikke noe for jakt der flat kulebane og lite vindavdrift er av betydning, det er vel en kortholdsløsning.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 220 grain rundneset kule i cal.30. Bruker ikke 308W men 30-06. Hvorfor? For det første finnes det lett tilgjengelige ladedata for 220grain RN i 30-06, det gjør det ikke for 308W! Tror det tyngste jeg har sett for 308W er 190 eller 200 grain matchkule HPBT. Nå er det sikkert mulig å lade 220grain RN i 308W men jeg er redd man da har strukket strikken noe lenger enn det som er ideelt. Tror ikke ( snakk om magefølelse og ikke vitenskap! ) man får utnyttet 308W sitt potensiale med en slik kule, hastighet og kulebane blir nok ikke optimalt innefor trygge trykk. Men selvsagt, finner man det rette kruttet..................!? Selv i 30-06 er en så tung rundneset kule noe marginal. Det er ikke noe for lange hold i allefall. Jeg lader for bruk på under 50-60 meter, og en grei presisjon på 100 meter som absolutt maximum avstand ( har sammenheng med skyteprøven! ).

Link to comment
Share on other sites

jeg spør pga uvitenhet. har plan om å jakte rådyr på hjemmebruket i 2013. (var for sen å levere søknaden i år....) venter i spenning på ei kombi som er i 12/308.så kaliber valget er allerede unnagjort. syns bare det var inntr å lese om 6,5 som veldig flatt skytende,men hvis tabellene stemmer så er forskjellen mindre enn hva jeg får inntrykk av i tråden her.forutsatt at vi snakker om 0-100,150m. man kan selfølgelig også sammenligne ei tung kule i 6,5 med slapp lading, mot ei lett friskt ladet kule i 308/3006 og få resultater som passer egne meninger. bare for ordens skyld så har jeg ingen motforestillinger mot 6,5 eller andre kaliber rett og slett fordi jeg ikke har greie på det. har kun drevet med småvilt jakt med hagle og salong.

Link to comment
Share on other sites

Det ble spurt om hvor flatt 6,5 skyter. Jeg var ute med min 6,5x55 her om dagen med vanlig fabrikkladet rekrutt ammo, skøyt da først 100 meter å så noen serier på 200 meter. Jeg stillte da 5 knepp opp når jeg beveget meg til 200 meter, og det på en kikkert med ca 7mm pr knepp. Det kan man vel si er ganske flatt?

 

Jeg valgte 6,5 som jakt rifle fordi jeg har stort sett kun skytt med det, var aktiv DFS skytter i ca 12 år og har noen tusen hylser liggendes, noe jeg så på som en fordel når jeg nå kjøpte jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jentungen har nyss begynt å skyte med 6,5-55. Vi var på skytebanen i går og hun trente med Rekruttammo på 100 meter. For morro ville hun prøve på en selvanviser som står der. Hun siktet midt i og traff på avstand 270 meter. Trengte ikke skru på diopteret. Nøyaktig hvor mye kula falt vet vi ikke men det er da rimelig flatt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg for min del løst enkelt, med systemrifle har jeg både i pose og sekk.

 

22-250r for det jeg ikke liker som er mindre enn hjort.

6.5x55 for alt (brukes mest til trening).

308w til storviltjakt (kappet løp og lyddemper, de to andre har full lengde løp med demper).

+ en 223r rifle som alltid er klar for alt under hjort. (i tilfelle 22-250 løpet ikke står på system rifla).

 

Summa sumarium, er at de som har noe i mot 6.5x55. Ikke har noen god sak så lenge man bruker patronen innenfor sitt bruksområde (at den ikke er optimal for Elg holder ikke som begrunnelse for å mislike den, kun som begrunnelse for ikke å benytte den på Elgjakt).

 

Selv bruker jeg helst 308w løpet, og det er ene og alene p.g.a. løpets korte lengde. Misliker korte løp i 6.5x55, da dette etter mitt syn gir litt i minste laget med futt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...