Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Total avsporing, men dog: Ser dette med revebås litt lengre opp.. Må virkelig si jeg hadde slitt bigtime med å sette en kule i han stakkaren som var fanga inni der. Har jo ingen problemer med å skyte rev på 50-200 meter, er det jeg som er enkel og pinglete som ikke tør å se dyret i hvitøyet når det avlives? :|

 

Har såklart avlivd noen skadeskutte rev, harer osv osv. men blir liksom ikke det samme som når reven ligger sammenkrøllet for å holde varmen, som på bildet over.

 

Er noe med det å skyte et dyr som er fanget..

 

(Mis)forstå meg rett her. Cudos til alle som jakter på rev, om det er med bås, hijakt, lokk eller åte. Reven er det for mange av, og vi er nødt til å ta noen grep skal vi kunne nyte rådyrsteika og rypemiddagene i årene som kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Første livstegn på åtet på halvannen måned i dag tidlig 0630. Varsleren peip. Kikket nedpå, og fikk se en rev som var nyskjerrig på maten. Den tok nok med seg noe og stakk, for jeg såg den ikke igjen da jeg fikk rifla klar. Kjekt med observasjon uansett.

Link to comment
Share on other sites

Første livstegn på åtet på halvannen måned i dag tidlig 0630.

Har vært noe tilsvarende hos meg. Lite revespor i snøen, og vi har lurt på om revestammen har sunket betraktelig. Men de siste dagene har det vært veldig mye tråkk. Skjøt 2 stk på lørdag med 16 min mellomrom, tisper på hhv 6,2 og 7,3 kg.

 

Det snør ute for øyeblikket, så det blir perfekte forhold for å kartlegge nye spor :)

Link to comment
Share on other sites

Brukte du demper?

 

Ellers er dette vanskelig å si, det varierer fra rev til rev. Hvis det var en som kom langveisfra og tilfeldigvis var innom, vil jeg tro sjansen er mindre for at den kommer tilbake, enn hvis det var en som vanligvis frekventerer der.

 

Før jul bommet jeg på en av de lokale revene, den stakk unna, men kvelden etter kom snøen, og reven datt som en sekk.

Link to comment
Share on other sites

Som alltid:Liker at dere skriver klokkeslett ved felling!Har minket enormt på bestanden her,tror jeg har kun en Rev fast på åtet nå..og fra november engang var den borte i mange uker!Er tilbake nå,og fikk den nesten på lørdag,men slik jeg jakter og bor,må jeg ha åta nær og bruke hagle og den er ekstremt varsom og oppmerksom..Kjedelig når det er bare den som kommer,da skjer det lite..i natt har den vært her etter jeg la meg kl 3..Kommer og veldig seint eller ikke i det hele tatt ved fullmåne,noen med samme erfaring?Er forresten ingen Reveskrik å høre på natta..2010 da kokte det med Rev og skreik i hele bygda på natta.Men vi har skutt mye rundt bygdene her siste to åra,og jeg tok selv endel tisper,bra for Småvilt og Rådyr da,men litt kjedelig å sitte å glo på åtet med så lite aktivitet..Tipper jeg gir meg når jeg får tatt denne luringen..om jeg klarer :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

er en vanesak å skyte dyr på nært hold.første gang med slaktemaska var litt spesiell syntes jeg.men nå avliver jeg hva som helst,uten å tenke noe nevneverdig på det.sjuke katter,kattunger,husdyr generelt.kråker i felle osv.man lærer å distansere seg fra det etter noen ganger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Brukte du demper?

 

Ellers er dette vanskelig å si, det varierer fra rev til rev. Hvis det var en som kom langveisfra og tilfeldigvis var innom, vil jeg tro sjansen er mindre for at den kommer tilbake, enn hvis det var en som vanligvis frekventerer der.

 

Før jul bommet jeg på en av de lokale revene, den stakk unna, men kvelden etter kom snøen, og reven datt som en sekk.

 

 

Jeg brukte demper, reven hadde begynt å gå vanlig igjen etter 30-40 meter så virka ikke som den le veldig skremt. Er en som har drevet der ei uke i strekk omtrent vært innom hver natt. Så hva tror dere? Får jeg muligheten igjen?:) var litt synd var en ordentlig stor og fin rev!

Link to comment
Share on other sites

Brukte du demper?

 

Ellers er dette vanskelig å si, det varierer fra rev til rev. Hvis det var en som kom langveisfra og tilfeldigvis var innom, vil jeg tro sjansen er mindre for at den kommer tilbake, enn hvis det var en som vanligvis frekventerer der.

 

Før jul bommet jeg på en av de lokale revene, den stakk unna, men kvelden etter kom snøen, og reven datt som en sekk.

 

Blir målløs over de som klarer å skille ut lokale rever med de som kommer langveis fra.....

Link to comment
Share on other sites

Så får du bli målløs. Men når jeg holder på med dette så ofte som jeg gjør så ser jeg ofte forskjell på revene. Det er små kjennetegn her og der. Og hvis en rev ofte kommer på ettermiddagen er det vel store muligheter for at den ikke har gått så langt, da det ofte er om natta den traver langt.

Link to comment
Share on other sites

Satt meg ut i bua ved 19.00 tida idag. ca 21.30 kom denne lille frøkna innom åte. Massivt utgangshull men fortsatt utras på 50-60m.

 

gPs2uV1.jpg

 

Elendig bilde jeg vet, men syns det er greit å dokumentere ved fall :winke1:

 

Tror man kan se gøret som henger ut :lol:

Da er det blitt 2 rever på 3 dager, ikke verst med tanke på bestand her omkring :)

Link to comment
Share on other sites

Satt meg ut i bua ved 19.00 tida idag. ca 21.30 kom denne lille frøkna innom åte. Massivt utgangshull men fortsatt utras på 50-60m.

 

gPs2uV1.jpg

 

Elendig bilde jeg vet, men syns det er greit å dokumentere ved fall :winke1:

 

Tror man kan se gøret som henger ut :lol:

Da er det blitt 2 rever på 3 dager, ikke verst med tanke på bestand her omkring :)

 

Er det noe å le av egentlig? Alle som jakter med rifle vet at det til tider kan være store utgangshull. Det er lov å tenke før man skriver, du vet aldri hvem som leser.....

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått rev :D

 

Her er det ganske stille og det er nesten ikke rev på åteplasene. Det jeg funderer på er om det kan ha noe med at gaupebestanden her har økt? Når gaupa begynte å herje i områdene, merket vi rask nedgang på åtene. Det gjelder i 3 forskjelige områder vi har åte. I alle områdene er det nå gauper som "herjer" merkes også godt på rådyr bestanden som snart er lik 0 :(

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Satt meg ut i bua ved 19.00 tida idag. ca 21.30 kom denne lille frøkna innom åte. Massivt utgangshull men fortsatt utras på 50-60m.

 

gPs2uV1.jpg

 

Elendig bilde jeg vet, men syns det er greit å dokumentere ved fall :winke1:

 

Tror man kan se gøret som henger ut :lol:

Da er det blitt 2 rever på 3 dager, ikke verst med tanke på bestand her omkring :)

 

Er det noe å le av egentlig? Alle som jakter med rifle vet at det til tider kan være store utgangshull. Det er lov å tenke før man skriver, du vet aldri hvem som leser.....

 

Når jeg poster på kammeret.no, inne på tråden Revejakta 2012/13 regner jeg med at de fleste er jegere og skjønner hva dette går ut på, og vet hvordan kuler med blyspiss fungerer. Hvis noen føler seg truffet på noen måte, beklager jeg det.

 

Takk forresten :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ble vekket av varsleren 0245. Såg ti hjorter nedpå atlega tett inntil åta, så jeg tenkte det var hjorten som hadde vært å snust på godsakene. Satt likevel og fulgte med litt. Så kommer det en rev elegant oppå steingarden. Bryr seg lite om kolla som står rett ved. Jeg ordner rifla og gjør meg klar. Reven har i mellomtida forsvunnet. Sitter i halvannen time. Ser reven flere ganger. Oppå veien, mellom hjortene og i fullt firsprang med ungkolle etter seg. Hjortene trekker unna og jeg hører reven skrike. Go`lyd. :D

Ser reven rett ved åta og tenker at nå skal jeg ta den når den roer seg. Men den forsvinner igjen. Jeg tar til fornuft og gir meg selv et par timer søvn før jeg må opp igjen. Artig økt uten revefall. Men, i natt skal jeg ta den!!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Her har det vore stille på åte ei stund, kun katter. Men dei siste 3 dagane har her vore bra aktivitet. Bruker eit Convert Black ops kamera som "revevarsler" da åtet er nært huset. Eine dagen eg kom ut da eg fikk bilde, var der 3 rev i område rundt åte samtidig. Men den eine jaget so mykje i dei 2 andre, at eg ikkje fikk satt skudd, før det var for seint. Men skal prøve lykka i kveld igjen. Men en ting eg har lagt merke til, er at i dei periodane(dager) reven er aktiv på åte, er katter heilt fråverande. Og omvendt. Andre med samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje hatt rev på åte sidan lisjejulafta. Det er godt med åte og kråkeaktivitet daglig, men likevel går spora rundt og forbi åtet ca 20m frå det godt(ille)luktande hjorteavfallet. Er skareføre der det er snø og i kveld er det like over -10 grader. Tips til kva eg kan gjere for å få den innpå åta igjen? :roll:

Hadde ein periode før jul då reven var heilt opp etter husveggen fleire netter på rad, utan at det var noko mat å finne, og samt at det var god aktivitet på åtet. Jai ike skjøne..

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har det vært helt dødt her også godt og vel en måned. Jeg skylder på barmarka.

Kan ane litt mer nærgående rev nå, så det spørs om de kjenner sulten gnage.

Det kan være kadaver i naturen som forer reven opp i perioder. Selvdøde dyr og dyr med f.eks gamle skuddskader

kan fort gjøre åtene overflødig. For åteplassen er langt fra første pri blant friske rever. Til det er det for skummelt.

Link to comment
Share on other sites

Snakk om at ting går på skinner noen ganger. :lol: Satte meg ut igjen kl 19.00 og tenkte å sitte til 22.00 tida, da det er -17 her akkurat nå. Rett før klokka er 22.00 skriker reven til rett inne skogkanten på andre siden av jordet jeg dekker. Den kommer skrikende helt ut i måneskinnet og detter i smellen. En alminnelig hannrev.

 

Dette er den 3. reven på 4 dager, godt med litt medgang en gang iblant :)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har det vært helt dødt her også godt og vel en måned. Jeg skylder på barmarka.

Kan ane litt mer nærgående rev nå, så det spørs om de kjenner sulten gnage.

Det kan være kadaver i naturen som forer reven opp i perioder. Selvdøde dyr og dyr med f.eks gamle skuddskader

kan fort gjøre åtene overflødig. For åteplassen er langt fra første pri blant friske rever. Til det er det for skummelt.

 

Er barmark her og, men snø rundt åta, så eg henge meg på den og! Kan være andre plassar det ligge hjorteavfall etter jakta, men som er mindre skummel enn åta mi. Får vel berre legge ut meir godsaker og smøre meg med tålmodighet :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute å lokka i går rundt 21.00 Lokka i ca 5 min med nordic predator fra XXL. Plutselig satt reven på ein veg ca 70 meter ifra meg. Valgte å ikkje skyte pga eit gjerde som var mellom oss. Reven sprang skrått vekk ifra meg, men snudde raskt og kom tilbake på rett side av gjerde. Reven stoppa på ca 75 meters hold. Skuddet forlot løpet og reven kollapsa i det kula traff han.

Reven var ei tispe på 5,1 kg

 

Skaut med Tikka T3 stainless 6.5-55.

 

normal_20130122_213111.jpg

 

normal_694E1487-7BB4-4205-8AE6-68E3CFEDAC94.jpg

 

normal_86D7ECFA-D4D3-4062-A3EC-73B920BCFEBC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, ble en liten hannrev i natt. Usle 4,5 kg. Inn bog og ut foran bog. Stort utgangshull med 40 grs. Sierra Varminter. Men humant.

Takker den billige hundepelletsen for at jeg fikk skuddsjanse. Åta er nedgravd, og det eneste revene klarer å ete er det de finner på bakken. Jeg hiver på en boks med hundemat hver ettermiddag. Det som er igjen etter natta tar skjor og kråke seg av. Og slik går nu dagan... :)

IMGn_3573.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aldri opplevd makan... :shock:

 

Setter meg ut 5. dag på rad. Idag er det 3. dagen på samme åteplass. Setter meg i bua 20.00 og ca kl 23.00 kommer reven tuslende åte. Ser tydelig at den går og plukker hundefor, fantastisk som åte!

Skuddet går, reven ramler som en sekk. Enda en alminnelig hanne. Rev nr 4 på 5 dager er et faktum. Bare å plukke her virker det som :lol:

 

Bildet kommer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...