Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tilbake til revejakta 2013..

 

Zombier er vel rev med skabb :?::lol:

Kunn 2 Rever på åteplassen hittil.

1 Tispe skutt med v-max 17 HMR på åta (ca 25m), og en Hannrev skutt med 40 gr. Nosler Ball tip i 223 ( ca 60m). Begge 7-8 kg.

 

Reven skutt med 17 HMR datt på skuddsted, mens den andre raste ut 100 meter etter godt treff (utgang som snusboks) rett i maskinrommet.

 

Virker som det fortsatt er endel mat for mikkel i dalen da det ikke er stor aktivitet på åta.

Mata på med allslags gromfor ei god beite, så kommer seg nok.

Reven har heller ingen faste tidspunkter eller ruter som tidligere sesonger. Men er fortsatt tidlig i sesongen.

Får satse på en gromrev til Benellicupen kanskje :?:

Link to comment
Share on other sites

kammeret`s revejakt tråd var interessant di 3-4 første årene....det at jeg gidder å se på er at noen av di gamle brukerne ennå er her....men 2/3 av dem som virkelig kunne skrive er borte...pussig?...nei,egentlig ikke....

Enig V-max. Jegere her som ikke vet at alt vilt er fredet i romjulen?? Har de ikke tatt jegerprøven. Nei nei, mye tull her nå.

Link to comment
Share on other sites

Sorry jmonsen, men må bare få svare på kritikken en siste gang.

 

Revejakta 2012/2013, det er titals av innlegg hvor det står om nestensjanser, så hvorfor Vmax plutselig skulle gi innlegget mitt den komentaren veit jeg ikke, men folk må vel få lov til og skrive ett innlegg uten og ha felt ett vilt?

 

Hvis du har lest historiene til Dagl, så ser du at han har hatt uflaks i år, men han skriver fortsatt gode historier som jeg, og sikkert en hel haug av andre på kammeret liker og lese om.(absolutt ikke ment negativt om Dagl) Selvom man ikke får fangst hver gang man er ute så finnes det folk her som liker og lese om jaktdagene/kveldene til andre brukere.

 

Og til deg Opel:

Jeg har hatt hår på tissemannen i mange år, faktisk blitt så gammel at jeg har forlova meg for en stund siden. Og "ødelegge for folk som jakter rev" jeg har vært ute og jakta rev 3 av di 4 siste kveldene nå.

Så den tippinga di bomma du nok grovt med..

 

Sorry moderatorer..

Link to comment
Share on other sites

Syns at den tråen minna mye om denne, bare mye vanskeligare å forstå. Kommentara om hår på tissemannen trudde eg folk var ferige med på ungdomsskulen.

 

Synes folk skal fortsetta å fortella om nestensjangsa eg, det er endel av det å jakta rev. Skrøydebassa som alltid skyde rev, med verdens beste kula, så reven går ner i smellen, har eg liden tru på kjenne eg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har sjønnt du e ein av de v-max. :winke1:

 

på hvilken måte da?skryter aldri.forteller kun fakta.

ja alle bommer ole,men noen bommer mer enn andre.slik er det bare....handler om rutine,og timing når man lar skuddet gå,for di fleste her inne er i stand til å skyte snusboksen på 100 metern,men 80 % av bommen mine i allefall kommer av at reven beveger seg akkurat i skuddøyeblikket...di resterende bommene,skyldes slurv med avtrekk,eller hindringer i kulens bane,som feks en kvist,gjerdetråd el lignende.....

men for å skryte av meg selv,så på di siste 4 årene har jeg kun bommet på 4 av 84 rever 8)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt rev på åtet 2 ganger hittil i år, begge gangene har jeg vært ute en tur, bare fruen i huset som har fått gleden av å se den på åtet.. Må vel betale jegeravgift for henne også, hvis det skal bli noe rev :lol:

Ellers har det vært lite aktivitet, har hatt rev på andre åter uten overvåking, sjeldent lite snø her i forhold til vanlige vintre, så det har nok en sammenheng, håper det tar seg opp utover vinteren.

 

Ellers er jeg enig i at innlegg trenger ikke bare å omhandle rever som er skutt, gode jakthistorier trenger ikke alltid å ende med ett vellykket skudd (selv om det gjerne skulle endt sånn).

Link to comment
Share on other sites

Sesongens femte (fjerde med skabb :evil: ) har nettopp slutta å røyke her nå. Fikk bekreftet at den jeg så igår hadde skabb ja. Den kom i samme spora og til samme klokkeslett som igår. Bjeffa til den da den var rett foran barhytta på 20m den stoppa lenge nok til at jeg fikk trådkorset på den,men den gikk ivei akkurat da første skuddet gikk. Det ble litt langt bak.Raste fem meter og ble liggende å frese og sprelle. Dro på ett til,da spratt den fem meter til. Lå enda ikke stille så da fikk den ei kule til. Da vart det tyst og. 17hmr 20m 17grs V-max. Tror jeg er glad jeg hadde v-max ikveld. Denne hadde nok gått langt med det første skuddet med gamepoint.

8,2 kg veide denne,tung for å være skabbrev syns jeg.

69l74m.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk tatt en rev på lokk i kveld. Var på post ca kl 17:00 og reven datt 17:15. Helt tydelig at reven er begynt på brunsten her i alle fall. Lokka inn reven med red river fox fløyta, den svinset og svanset litt rundt seg selv når den kom ut fra krattet på ca 150m mens den skreik veldig mye. Fikk lurt den inn 50m til med musepip og den. Datt i smellen med ei Nosler BT 70grn fant brøstkassa på'n. -20grader og perfekt føre! Har ofte sett en del rev når det er bikkjekaldt og klart vær, så jeg er i alle fall ute på post når jeg kan da! :) hannrev på 6kg fra 2012kullet

Link to comment
Share on other sites

Har merket mer aktivitet i området rundt åte mitt etter at denne kuldeperioden satte inn, skøyt rev nr. 8 i helga, og det har dukket opp nye spor hver natt.

Vil anta at jo kaldere det er jo mer energi trenger reven, skjønner vel kanskje at den bør trekke inne på kjente matlager i stedet for å bruke energi på jakt, er nå min teori.

Link to comment
Share on other sites

MEDLYS ELLER MOTLYS PÅ ÅTET

Jeg tror mange jakter rev på åtet i månelys på snø, og for mange er det vel ett fett om månelyset er med eller mot, bare det er tilstrekkelig til trygg jakt som sikrer gode treff.

Men der man har mulighet for å stille opp skytebua litt i forhold til månens posisjon, eventuelle eksisterende utelys eller annen belysning som kan gjøre en mer uavhengig av klarvær og måneskinn, så kan det iallfall være mulig å spørre om dette: Er det tryggest med motlys eller medlys når det er eksisterende lyskilder som skal benyttes?

Er det noen som har tanker om dette? (Kanhende det er diskutert annet sted på Kammeret allerede??)

Link to comment
Share on other sites

MEDLYS ELLER MOTLYS PÅ ÅTET

Jeg tror mange jakter rev på åtet i månelys på snø, og for mange er det vel ett fett om månelyset er med eller mot, bare det er tilstrekkelig til trygg jakt som sikrer gode treff.

Men der man har mulighet for å stille opp skytebua litt i forhold til månens posisjon, eventuelle eksisterende utelys eller annen belysning som kan gjøre en mer uavhengig av klarvær og måneskinn, så kan det iallfall være mulig å spørre om dette: Er det tryggest med motlys eller medlys når det er eksisterende lyskilder som skal benyttes?

Er det noen som har tanker om dette? (Kanhende det er diskutert annet sted på Kammeret allerede??)

 

Vil tro medlys er bedre enn motlys. Men avheng. av lyskilde og plassering av disse. Du slipper å bli blendet med medlys. Vanskeligere for reven og se inn i glugga også.

Link to comment
Share on other sites

Har observert mange revespor på markene rundt huset mitt. Har fått tak i litt kjøt som har gått ut på dato fra ein butikk og kutta det opp i små biter. På søndag kasta eg ut to kløyvde smalahove, var vekke dagen etter. Mandag så var det nokre kilo med koteletter som gjekk samme vegen, borte dagen etter. Tirsdag prøvde eg kasta ut litt hundemat, men det rørde ikkje reven. I kveld hivde eg på 2kg med kyllinglår. Og har teke 3 små posteringar i baderomsglaset.

 

1 rev kom springande gjennom tunet og bort til åtle kl. 22.15.

1 rev kom lurande i utkanten av lyset og ville ikkje heilt inn på åtle kl. 00.35.

 

Foreløbig så ligg det 2 rev attmed garasjen, får prøve om det kjem ein til i natt.

 

 

Åtle ligg foresten attmed garasjen, 3m fra veggen :smile:

Link to comment
Share on other sites

555453_10151390699611071_1103986001_n.jpg

 

65218_10151390704706071_1973403967_n.jpg

 

DSC_0064_zpsbd75cf94.jpg

 

har en revebås stående rett ved kråkefella. reven har vært inni kråkefella mange dager på rad, den har laget hull i hønsenettingen som jeg har måtte tettet hele tiden, men i dag var den gått i båsen. veldig morro! :)

 

dette må være en av få som ikke har skabb her på Straumøya i Saltstraumen !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...