Jump to content

Mye mårhund?


kongle

Recommended Posts

Fra NJFF sine sider....

F#*nskapet kommer :evil:

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=162572018&displaypage=TRUE

 

Jipp enda et lite allround tilpassningsdyktig smårovvilt av typen generalist :evil:

Samt en potensielle spreder av bendelorm og rabies...... :cry::evil:

 

Da stemmer det faktisk. Mårhunden er her....

En bekjent av meg så for 4-5 årsiden en mårhund ikke langt fra Gjøvik. Han visste ikke hva dyret var da det kom springende over veien foran bilen hans, men grevling var det ikke. Beskrivelsen han gav av dyret lignet svært mye på mårhund og når han fikk se et bilde så var han skråsikker på at det var mårhund han hadde sett. Så jeg mistenker at det er mer av denne skapningnen enn det vi allerede tror.

 

Hvis det stemmer så vil den sikkerte begynne å vises på diverse viltkamerar som henger ute i de norske skoger....

 

Noen her på forumet som har sett mårhund?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jipp enda et lite allround tilpassningsdyktig smårovvilt av typen generalist :evil:

Samt en potensielle spreder av bendelorm og rabies...... :cry::evil:

 

Dette er den offisielle versjonen fra forvaltninga i Norge (MD, DN og NINA). Hvis en leser litt fra andre områder hvor mårhunden har vandret inn og etablert seg (bl.a baltikum og Polen) er ikke scenarioet fullt så dramatisk. Ja, den er som du sier et tilpasningsdyktig smårovvilt - en generalist. I næringsveien er den svært lik grevlingen, og vil i første rekke konkurrere med nettopp grevlingen. Ut over det så er den verken bedre eller verre til å ta fugl og småvilt enn de rovdyrartene vi allerede har (mink, mår, rev og grevling).

 

Ikke er det påvist verken revens lille bendelorm eller rabies i mårhund i verken Sverige eller Norge heller, og hvis etableringen fortsetter fra de individene som allerede er her skal det ikke være noen større fare for at mårhunden blir en slik smittespreder. Risikoen er størst fra individer som vandrer inn fra områder der disse organismene finnes.

 

Slik jeg ser det er mårhunden et kjempepotensiale for norske jegere - en enorm statusheving for de som driver med smårovviltjakt, på grunn av myndighetene skremselspropaganda - og et interessant jaktobjekt. Og nok en årsak til at DN må ta opp tråden på bruk av bl.a drivende hund på annet vilt enn rev, gaupe, hare...

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at folk kommer til å engasjere seg så veldig i kampen mot mårhund i lengden.

Savner litt inch fra de høyere makter og det skulle vært skikkelige skuddpremier på uønskede arter, ikke et klapp på skuldra/ lommerusk som ikke engang gjør det bryet verdt. Fått en skattefri bærumstier pr mårhund så.

Er det ikke nå dyrevernerne skal gå manngard skauen med hver sin 870 for å knerte denne vederstyggeligheten som ikke hører hjemme i norsk natur :?::lol:

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/programoversikt/?p_ot ... ikkel_id=0

 

NRK1 tirsdag 1. mai kl 19.30 Ut i naturen: Ubedt innvandrer, mårhunden kommer

 

Nå også i Norge

 

 

 

 

 

 

 

5. januar i 2010 ble det for første gang fanget en levende mårhund i Norge. Det var i Gutvik i Leka kommune i Nord-Trøndelag. Dette individet som var en hann, ble sterilisert, foret opp, radiomerket og sluppet som dobbeltagent av tidligere miljøvernminister Erik Solheim en måned senere, med hele medienorge på slep.

 

Hvorfor får så denne vaskebjørnlignende, asiatiske vannreven så stor oppmerksomhet? Jo, fordi mårhunden står på Europas topp ti-liste over arter som skal utryddes. Det hadde de nok ikke trodd, russerne som på 1930 tallet importerte ca. 9000 mårhunder fra Asia. Noen ble satt i bur, andre sluppet løs for å få mer pelsvilt å jakte på.

 

Og det fikk de, mer enn noen kunne forestille seg. Mårhunden trivdes utmerket, den formerte seg raskt og invaderte Finland der det i dag skytes og avlives på andre måter over 400 000 mårhunder årlig. Og fra Finland prøver den å ta seg inn i Sverige og videre til Norge.

 

Grunnen til at alle vil mårhunden til livs, er at den utgjør en stor trussel mot det biologiske mangfoldet, i første rekke alle fugler som legger egg på bakken, og amfibier. I tillegg kan den være bærer av rabiessmitte og revens dvergbendelorm, en parasitt som er farlig for mennesker.

 

I dette programmet følger vi historien om den første norske mårhunden som skulle angi sine artsfrender. Vi følger også de svenske feltfolkene som prøver å overvåke og stoppe mårhundene som krysser grensa mot Finland. Vi er også med finske mårhundjegere på Åland, et av de områdene med tettest mårhundbestand i Finland.

 

http://www.nrk.no/programmer/sider/ut_i_naturen/

Link to comment
Share on other sites

Tja, vil man prøve å jakte mårhund, er det bare å stikke til finland en langweekend.....

 

Trenger ikke få den hit!

Ser jeg en mårhund mens jeg er på jakt, blir jeg nok å prøve å få skutt den, for deretter å snakke med sno. De bør jo få beskjed uansett, og no gæli gjør du ike, for den er svartelista, og fri jakt på heile året

Link to comment
Share on other sites

så lenge den ikke tar lam hos meg,så er det likegyldig fpr meg..(da er reven og kongeørna mer uvelkommen)..blir enda mer å jakte på enn bare reven og minken,og det blir jo flott....ser ingen ulemper med den for min del.....

Link to comment
Share on other sites

Tja, vil man prøve å jakte mårhund, er det bare å stikke til finland en langweekend.....

 

Trenger ikke få den hit!

Ser jeg en mårhund mens jeg er på jakt, blir jeg nok å prøve å få skutt den, for deretter å snakke med sno. De bør jo få beskjed uansett, og no gæli gjør du ike, for den er svartelista, og fri jakt på heile året

 

Ja, jeg ville prøvd å fått skutt den og så levert den til SNO om de ville undersøkt den. Ser ingen grunn til å la den rusle videre.

Link to comment
Share on other sites

Men, skyter man en på eiendom man ikke har jaktrett, så vanker det bøter.......

 

Ja den eiendomsretten :(

 

Enig i at det burde vært satt opp solide skuddpremier på denne, hvis myndighetene (DN) var så oppskremt som de ville ha det til.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det negative med mårhund? Voldsom konkurrent til reven? Reirtyv? Skadepotensialet? Skriv det dere vet, jeg er nysjerrig.

 

 

 

Den er ikke naturlig i Norge, og har derfor ingen naturlige fiender. den sprer seg utrolig raskt, og vil spise opp alt som er a ugl, krypdyr og amibier. i inland er det ca. en million mårhund sier dem.

Link to comment
Share on other sites

Men, skyter man en på eiendom man ikke har jaktrett, så vanker det bøter.......

 

Ja den eiendomsretten :(

 

Enig i at det burde vært satt opp solide skuddpremier på denne, hvis myndighetene (DN) var så oppskremt som de ville ha det til.

 

Jeg hadde selvsagt bare skutt om det var på område der jeg kan, om det var trygt og om det var humant.

Link to comment
Share on other sites

 

Den er ikke naturlig i Norge, og har derfor ingen naturlige fiender. den sprer seg utrolig raskt, og vil spise opp alt som er a ugl, krypdyr og amibier. i inland er det ca. en million mårhund sier dem.

 

Finland er vel også et land som passer mårhunden utmerket, ettersom den foretrekker våtmarksområder. Ellers konkurrerer den vel mot andre smårovdyr, og har mest til felles i dietten med grevlingen. Klarer ikke å se noen som helst grunn til at mårhunden skal bli noe verre for småvilt og andre dyr enn de smårovdyra vi allerede har.

 

Jeg fatter ikke at noen i det hele kan forsvare eller endog ønske velkommen enda en importert art til norge.

 

For min del handler det om ren egeninteresse, akkurat som jeg antar det gjør for de som ønsker å utrydde den med alle midler. For min del vil mårhunden gi langt flere jaktopplevelser enn den potensielt kan frarøve meg. Dessuten er den jo litt kul der den ligger og ræmjer for bikkjene da... :mrgreen:

 

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på dette dyret nå og jakt på den er litt vel enkelt. Den er treg, er såpass dum at den blir stående å murre og den skjønner ikke at den må stikke av.

 

Jeg er selv i startgropa hva jakt angår, men den der blir for enkel selv for meg. Jeg så det programmet på Nrk igår sammens med fruen. Hun syntes fanskapen var "nusselig"... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da jakter du ikke fugel mao?

 

nei,det tar stort sett bysossene seg av.....kanskje den hadde sørget for at vi slipper å ha helsprø folk (som aldri burde ha hatt våpen) i hagen nærmest ,den 10 september.......

jeg er positiv til den....kanskje den hadde greid å gjøre noe med hekkende grågås,som kan være et problem i tillegg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, for all del ikke få denne skapningen hit. Med den eksplosive formeringsevnen den har blir det ikke mye skogsfugelegg igjen. Får bare håpe det ikke kommer for mange av disse lodne rakkerne hit til landet. Jeg er iallfall ikke sen med å skyte hvis jeg ser en mårhund. Dessverre er det visst kommet noen individer hit til Vefsn også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Låner denne tråden, da jeg ikke gidder å starte en ny for dette.

Var på hytta i dag, skulle teste endel hjemmerullet .223-ammo. På vei opp for å

sette opp blinkene støkket jeg en gråsvart tass, som løp avgårde i krattet. Sporene bekreftet

mistanken; en bedriten mårhund som har bestemt seg for å leke med livet... :x

 

Sted: Budalen, Midtre Gauldal, Sør-Trøndelag.

 

Viltkamera + åte er satt ut, og naboen er orientert om status.

Vil oppfordre alle jegere til å legge inn den innsatsen som trengs for å

holde disse skadedyra i sjakk, om det i det hele tatt er mulig...

Link to comment
Share on other sites

Å omtale en dyreart som "drittart", "bedriten" etc. er lite gunstig "reklame" for jakt og jegere sånn rent generellt sett. En sak er at man mener det, men det er ikke lurt å si det høyt eller skrive det her. Et minimum av respekt for de levende skapninger vi jakter på skader ikke!

 

Det var dagens moralpreken. :smile:

 

For øvrig har jeg da sett mårhund på så nært hold at jeg kunne klappe den, og faktisk gjorde det også. :overrasket:

 

Og som kona til en her sa så er det en meget sjarmerende tass med en meget fin pels. Den burde derfor være minst like interessant å jakte på for pelsen sin del som reven er. Men det er jo ikke bare å finne dem. For de som er interessert i jakt på denne kan de jo være greit å vite at en art på svartlista ikke omfattes av lokale fredningsbestemmelser hvis annet ikke er utrykkelig bestemt. Det forutsetter selvsagt at jegeren har selvdisiplin nok til ikke å la seg friste til å skyte på andre arter, for da blir det nok en endring på det også.

 

Han som ønsker den ut til Lofoten skal ikke se bort fra at den kommer dit. Den er en racer til å svømme, over lange avstander også. Russerne kaller den "svømmebjørn".

 

Oppfordringen til jegere er å lære seg hvordan den ser ut og at de skyter den når de får muligheten til det! Men værsiker på at det er en mårhund. Naboforhold blir gjerne dårlige om man skyter hunden til naboen!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til dagens egoist. Det mangler ikke på småpredatorer i Norge.

 

Ut over skremselspropagandaen fra Miljødirektoratet og SNO, hva er det egentlig som tyder på at mårhunden vil snaue landet for småvilt? Prøvde å lese meg gjennom en del forskningsrapporter fra andre land (Finland og Baltikum i første rekke) som omhandlet dette, og den lesningen var noe helt annet enn hva man får fra offisielt hold i Norge. For min del kunne det synes som at denne arten konkurrerer direkte med eksisterende smårovvilt, og om noe kan den synes å utgjøre størst konkurranse for grevlingen, da den i første rekke er en alteter som ser ut til å ha en diett bestående for det meste av insekter, amfibier og smågnagere.

 

Selvsagt er det mest oppstandelse blant rype- og skogsfugljegerne om denne arten, men når en ser hvilken enorm innsats den jevne fuglejeger gjør for å redusere antall av det smårovviltet vi allerede har (uten å skjære alle over en kam, for all del!) så ser jeg ikke helt den store utfordringa med at vi får enda et smårovvilt. Som for enkelte vil være en jaktressurs.

 

Ang. disse skumle parasittene mårhunden skal være bærer av, er det vel enda ikke påvist en eneste mårhund med slike parasitter eller rabies i Skandinavia med unntak av en del tilfeller helt ved russergrensa i Finland.

 

Næh, gleder meg fortsatt til den første mårhundlosen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt skeptisk på nye innvandrende arter. Minken har vist oss at det er skadepotensiale i nye smårovdyr. Så da blir spørsmålet, hvis minken er så ille for sjøfuggern, hva da med "svømmebjørnen"? :winke1:

Jeg tror det beste er å innse nederlag og begynne å forvalte våre innvandrere på normalt vis. Det være seg mink, mårhund, villsvin. Vi gjør jo det med Canadagåsa, så hvorfor skal andre fremmede arter forvaltes anderledes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker den ikke akkurat velkommen men jeg tror at det vil kreve så mye ressurser å hindre den i å etablere seg at det er en tapt sak.Store nok skuddpremier ville nok vært en pådriver til iallefall å hindre den helt store etableringen.Ikke alle gidder å drive predatorjakt,har selv fått spørsmål fra flere småviltjegere om hvorfor jeg gidder å skyte rev og kråke?De kan jo ikke spises.Skulle tro at det er godt nok dokumentert hvor mye skade rev,mår og kråkefugl gjør på for eksempel egg og kyllinger hos skogsfugl,det siste vi trenger er vel mårhund som i tillegg kanskje vil beskatte sjøfugl reir/unger i tillegg,der er jo minken aktiv nok fra før .

Link to comment
Share on other sites

Godt jobbet med nedskytinga av predatorer ! Som flere her påpeker, det er langt fra alle som er interessert i predatorkontroll. Derfor mener jeg vi har nok med å forsøke og holde de vi har på et fornuftig nivå, det viser seg at vi sliter med det.

 

Jeg tror stoney har rett, får mårhunden først fotfeste har vi ikke sjangs til å stoppe den. Det blir flere rovdyrmunner som skal ha mat, ergo mindre matnyttig småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Vi som driver Jakt og ser verdiene og resursene i naturen må gjøre vårt beste. Innenfor de lovlige rammene. Det ble nylig oppdaget en utsatt vaskebjørn på Vestlandet, og i fjor ble en kar i Agder dømt for utsetting. Han hadde både vaskebjørn og mårhund. De averteres til salgs på internett. De såkalte naturvernerne mener at disse dyra ikke skal avlives.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til dagens egoist.

 

Det mangler ikke på småpredatorer i Norge.

 

Hvis denne var myntet på v-max så bommer du fælt. Jeg vet ikke om noen som har gjort en større jobb for å få ned bestanden av rødrev på den øya jeg er oppvokst på i Lofoten. I dag er det rett og slett lite rødrev her, og jeg forventer at bestanden av rype og hare igjen vil ta seg opp. Mye takket egoisten v-max....

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev fredrik: - godt jobbet. Uansett blir dette lokale forhold og som du sier, på en øy. At man da ønsker at Norge skal bli invadert av mårhund sånn at man har noe å jakte på mellom 15 april-15juni, med de konsekvenser dette vil ha for resten av naturen i Norge, det synes jeg er et korttenkt og egoistisk forslag. Dette blir småviltjegernes ulv, men du står fritt til å overbevise meg hvorfor masseinvasjon av mårhund er en positiv sak for resten av jegerbestanden, naturen og den resterende befolkningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsket kun å arrestere deg på å kalle v-max en egoist. Alt utover det er vi enig om..! Jeg ønsker ikke denne krabaten velkommen i norsk fauna, men personlig tror jeg den vil klare å etablere seg iløpet av få år. Men det gjenstår å se! :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...