Jump to content

Snart slutt på bolt rifler til praktisk jakt??


jaktdalen

Recommended Posts

Browning lanserer Bar med oppspenner. Med demper så blir dette vasse saker.

 

Sauer har allerede 303 med oppspenner , bra avtrekk og presisjon.

 

Krieghoff har Semprio med oppspenner, rask repetering, bra presisjon, løpsbytte system og ordentlig take down.

 

Blir jo litt dumt å stå og røske og dra i en bolt for å få frem neste skudd når disse alternativene finnes. :D

Tid tar det også :evil:

 

Tipper morgendagens jakt våpen vil bli uten bolt.

 

Rart ikke Blaser, og Mauser har forstått dette :mrgreen:

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler, for selv om man lager autoer like slanke, presise og pålitelige og med samme avtrekk vil de ha noen ulemper; pris (sannsynligvis) og en mer komplisert mekanisme. Det blir mer puss og stell på en auto, mer drit i systemet og gjerne mer plunder å demontere for full puss. Jeg tror ikke den gjennomsnittlige jegeren vil se dette som positivt.

 

Selv om jeg synes autoer er råkjekke må jeg innrømme at jeg liker boltriflene best når det kommer til presisjonsbruk.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg noe tvilende til at den spådommen slår til. Pålitelige halvauto-jaktrifler har vært tilgjengelig i rundt 100 år uten å ha utgjort noen reell konkurranse for boltriflene. Kan ikke se at de skal utgjøre noen større konkurranse som følge av at de henger med i utviklingen på sikkerhet. Semprioen er et nydelig våpen, men er så spesiell at den vil nok forbli et våpen for spesielt interesserte.

Argumentet med at en halvauto gir så raske oppfølgingsskudd kollapser så snart du prøveskyter dem - hvis du skal treffe er du like rask med en bolt eller rettrekker forutsatt at du trener til det nivået du bør før du går til skogs.

Kjøp gjerne halvauto hvis det er det våpenet du liker og trives med, BAR og 303 er trolig de beste på markedet av sorten. Men de er ikke på noen som helst måte bedre enn manuelt repeterende mekanismer.

Link to comment
Share on other sites

Er einig med HighPower. Om ein er godt trent, er det vel godt mulig å få unnagjort ladegrepet i rekylopptaket, så når siktebildet er på plass igjen, er ein klar til å skyte. Og då er det jo ikkje store fordelen lengre.

 

 

Helt enig med Svarthund her, har kjøpt og solgt en bar i 3006 , jeg skyter sikrere oppfølingsskuddet med boltrifla

Link to comment
Share on other sites

Så er vel spørsmålet - hvor fort skal man egentlig trenge å skyte skudd nr 2 eller 3? At skuddet sitter der det skal er imho veldig mye viktigere og relevant enn å måtte pepre av gårde ørten skudd så raskt at en helt vanlig boltrifle gjør akkurat samme nytten. Synes hele skuddtakt diskusjonen innenfor jakt er veldig opphauset. Jeg skyter heller på 300m enn å skyte på bevegelig mål men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg noe tvilende til at den spådommen slår til. Pålitelige halvauto-jaktrifler har vært tilgjengelig i rundt 100 år uten å ha utgjort noen reell konkurranse for boltriflene.
Si ikke det..

Jeg har alltid vært en stål og pent treverk-mann. :D Men med de nye våpentekniske løsningene, og de nye modellene som har kommet de siste åra er jeg blitt svært så "lysten" til å eie en halvauto til jakt. Da for å ta den helt ut med helt andre materialer enn det jeg syns er pent.

Ta bare den flunk nye Sauer 303 syncro

S_303_Synchro_XT_klein.jpg

Riktignok mye plast, gummi og aluminium. Men med neven godt rundt pistolgrepet og tommelen i ro i hølet, så trenger en ikke å slippe taket med repeterhånda. En kan da konsentrere seg fullt ut om skuddet som er tatt.

Æljen skal uansett detta i første smellen. Når den vakler i bakken er det bare å spenne ned. Det er først og fremst oppspenneren som fikk meg til å ta en titt på 303'n..

Link to comment
Share on other sites

Er einig med HighPower. Om ein er godt trent, er det vel godt mulig å få unnagjort ladegrepet i rekylopptaket, så når siktebildet er på plass igjen, er ein klar til å skyte. Og då er det jo ikkje store fordelen lengre.

 

Er vel her problemene kommer for mange jegere, dem er ikke godt trent og vil nok skyte skudd nr 2 betraktelig raskere med en halvauto. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa en 303 i 30.06, men ikke fanken om jeg skjøt noe kjappere med den enn med 202'en. Btw så er ikke trent på hurtig skyting uansett mekanisme. På den tida jeg brukte på å klemme løpet ned mot målet igjen kunne jeg like godt ha tatt ladegrep.

 

Skal man skyte hurtig er det trening som gjelder. Med mye trening er det nok mulig å skyte noe raskere med halvauto, men Ola Gjennomsnittsjeger har lite å hente på halvauto. Det er nå min mening...

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å skyte storviltprøven så raskt som mulig med 5 treff i sirkelen med en HK 770.Etter endel serier var jeg nede på 4,7 sekunder med 5 treff.Dette har jeg aldri klart med en boltrifle.

Som nevnt tidligere i denne tråden er det førsteskuddet som teller.Forøvrig jakter jeg med boltrifle ,mest på grunn av mye mere pussearbeid på en halvato enn på en boltriffle etter en blaut og regntung dag i skogen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

mest på grunn av mye mere pussearbeid på en halvato enn på en boltriffle etter en blaut og regntung dag i skogen.
Når jeg får en 303 syncro vil jeg teste nettopp dette. Hvor lite stell kan en halvauto i grovt storviltkaliber tåle før det dukker opp problemer med mating etc. Det er en av tinga jeg ønsker å få svar på.

Om børsa ikke vil fungere en regntung dag under æljjakta spiller det ikke så stor rolle.

Hverken elgen eller jeg vil komme til å daue om jeg får forkiling .. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

At du ikke dauer kan vi vel leve med :wink: men at elgen ikke gjør det er verre.....

 

Å bevist ta sjansen å vedlikeholde rifla så dårlig at den står i fare for å ikke fungere slik at oppfølgingsskudd ikke kan avgis er etter mitt syn å drive "forskningen" litt for langt.

Link to comment
Share on other sites

At du ikke dauer kan vi vel leve med :wink: men at elgen ikke gjør det er verre.....

 

Å bevist ta sjansen å vedlikeholde rifla så dårlig at den står i fare for å ikke fungere slik at oppfølgingsskudd ikke kan avgis er etter mitt syn å drive "forskningen" litt for langt.

Hmm. Du har rett. Jeg så det ikke på den måten. En forkiling vil da selvfølgelig komme i slike situasjoner du beskriver. :?
Link to comment
Share on other sites

mest på grunn av mye mere pussearbeid på en halvato enn på en boltriffle etter en blaut og regntung dag i skogen.
Når jeg får en 303 syncro vil jeg teste nettopp dette. Hvor lite stell kan en halvauto i grovt storviltkaliber tåle før det dukker opp problemer med mating etc. Det er en av tinga jeg ønsker å få svar på.

Om børsa ikke vil fungere en regntung dag under æljjakta spiller det ikke så stor rolle.

Hverken elgen eller jeg vil komme til å daue om jeg får forkiling .. :mrgreen:

 

Har aldri hatt noe funksjons problemer på mine HK770 og SL7 rifler

Problemet er at kommer det vatn inn i mekanismen og den ikke fjernes og stålet oljes så kommer det RUST.

Rust har jeg ikke på noen av mine våpen,kanskje fordi jeg notorisk pusser våpnene med en gang jeg kommer hjem etter jakt.En HK770 tar det fort 15-20 min å skrue sund og tørke og olje opp etter en regværs dag i elgskogen.

Med boltrifla er dette fort utført på 5 min.

Link to comment
Share on other sites

Hvis robusthet, enkelhet og lettvint vedlikehold står i fokus, så er det flere gode alternativer enn bolt mekanisme tilgjengelig -> Enkelt skudds rifler!

Det er det første skuddet som oftest er avgjørende på jakt, men kjappe oppfølgingsskudd er ikke noe problem når en "kan" det, dvs har trent på det.

 

Har "trælet" med automat rifle for lenge siden, men det var rett og slett for ustabilt mht presisjon, balanse og funksjon. Jeg skjøt altfor få skudd i løpet av jakten til at auto-mating ble noen fordel.

 

Lekkert, tight og solid:

no1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisan , her våknet geriatrisk avdeling på forumet :D

 

Pussing, og forkiling opplever jeg ikke som noe argument mot en børse uten bolt til jakt. Argoen har jeg skutt et par tusen skudd med og aldri vært noe tull. Gir børsa en runde med 5-56 før tur og fjerner magasin, åpner sluttstykket og setter den til tørk ved siden av ovnen etter turen er over. Børsa blir lunken og tørker opp av seg selv i løpet av natta. Har vært under vann med den et par ganger, ikke noe problem å tørke på samme måte.

Plukket den helt fra hverandre en gang nå i vinter etter tre års bruk. Overraskende lite dritt inni.

 

Det finnes jo mange typer jakt og mange dyr å jakte på. Posteringsjakt på elg var velikke akkurat det jeg tenkte på når det gjaldt hurtige skudd. Løshundjakt derimot kan det fort gå med noen skudd og lukte litt svidd.

 

Også er det jo jævlig moro å skyte litt da :D

 

Blir som sagt litt for dumt å dra i et håndtak for å lade en børse i 2012 hvis det er hektisk.... :D

 

Bolten kommer til å bli sett på som vi ser på munnlader idag om noen år. Det er jo noen som sverger til munnlader også ennå.

 

Kan jo hende at geriatrisk avdeling må skiftes ut først også :D

 

Bar i 6,5x55. .... ooolaaalaaa - vil ha.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som liker halv auto, men det har vist seg at jegere er en utrolig konservativ gruppe. Siden 2. verdenskrig har halvautoen ( og helautoen) fått solid fotfeste militært over hele verden. Men ikke blandt jegere. Da Ruger kom med sin nr. 1 og 3 enkeltskudds rifler på sekstitallet, var det nok ikke mange markeds analytikere som ville trodd at de skulle bli bestsellere. Men jegere likte dem.(Jeg skulle vurdert å selge kona kunne jeg fått kloa i en nr.3.)

Likeså er boltrifla solid rotfestet blandt jegere. Og jeg tror ikke den taper med det første. Bare se på militæret og politi. Når de trenger en super presis rifle som kan sende presise kuler mot små blinker 500 - 1500 meter borte( og kanskje mer) , så er det som oftest en versjon av Paul Mausers mer enn 100 år gamle design som velges. Det er en grunn til det...

Link to comment
Share on other sites

At boltrifler blir borte i fremtiden tror jeg ikke i heletatt med s[ mange fine mekanismer vi har i markedet . Spesielt systemv[pen vil bli ekstra anvendelige .

Halvautoer har kommet mer og mer og flere vil ha det .

For de her som hevder halvauto er bare problemer skulle jeg likt og vist hvilken de har erfaring med . Jeg har brukt min Browning Bar 2 i lang lang tid og har ikke hatt et eneste problem noen gang :D Men det skal sies jeg liker begge v[pentyper :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisan , her våknet geriatrisk avdeling på forumet :D

 

:lol:

Ja,, kanskje er jeg for teknisk gammeldags med en enkelt-petare, og det finnes også ankepunkter mht Ruger no 1, men det får ligge nå.

 

Her er moderne snø-camo jegere (med auto-pist):

 

1421_UpHe2sLO.gif

Link to comment
Share on other sites

En god kamerat av meg kjøpte en halvauto som første rifle, etter avlagt jegerprøve. En lavt priset ,brukt Remington. Og felte sin første hjort ( ei kolle) med denne første høst. Kjempefornøyd og med rimelig høy puls valset han rundt den døde kolla, samtidig som han holdt rifla med ei hånd med løpet hengende ned langs foten. Han må ha holdt fingeren på avtrekkeren, for plutselig gikk ett skudd av og bommet på fotbladet med 4-5 cm. Det ga han en støkk og han byttet til boltrifle høsten etter.

Jada, jeg vet at dette ikke er ett godt argument mot halvauto, sikker håndtering må til uansett hviken type rifle man har. Men det er en ekstra sikkerhets utfording dette at det ligger en skarp patron i kammeret foran ett spent tennstempel , ett kvart sekund etter at man har trukket i avtrekkeren. Hver gang...

Link to comment
Share on other sites

Denne representanten for geriatrisk avdeling vil ihvertfall de år jeg har igjen å leve, fortsatt jakte med mausermekanismer.

 

Behovet for lynraske andreskudd kommer i min verden (den geriatriske) i samme kategori som den opphausa nødvendigheten av rødpunkt og lyddemper.

Av og til kan nok behovet til en viss grad være der, men en klarer seg også godt uten

Alt har sine fordeler i gitt situasjoner, men skal en uttale seg på generell basis vil nok mausermekanismen være den fremtredende for jaktrifler i all overskuelig framtid.

 

Forøvrig syns jeg spørsmålet til 900SS var genialt og jeg venter spent på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er minstekravet for hvor fort skudd nummer to må komme, for at jakta skal være forsvarlig?

 

 

Så fort du klarer å ta sikte igjen.

 

Jeg jakter med halvauto de dagene jeg vet jeg blir tildelt poster i skog og der jeg vet elgen kommer dritfort. Jeg hater å gå 200-300 meter etter en lungeskutt elg i tjerrskog, derfor serverer jeg heller to kjappe i bog og går 20-30 meter istedet.

Ellers bruker jeg boltrepeter der terrenget er mere åpent og på nattjakt der ting går litt roligere for seg.

 

Alt redskap til sitt bruk;o)

Link to comment
Share on other sites

At du ikke dauer kan vi vel leve med :wink: men at elgen ikke gjør det er verre.....

 

Å bevist ta sjansen å vedlikeholde rifla så dårlig at den står i fare for å ikke fungere slik at oppfølgingsskudd ikke kan avgis er etter mitt syn å drive "forskningen" litt for langt.

Hmm. Du har rett. Jeg så det ikke på den måten. En forkiling vil da selvfølgelig komme i slike situasjoner du beskriver. :?

 

Ikke om du tester utenfor jaktsesongen, men jeg mistenker at det kan bli ganske dyrt. Hva om du når 1000 skudd før det feiler ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem å skyte hurtig og presist liggende med bøylerifler. Det er heller ikke noen utfordring å skyte patroner som leverer nok oomph til å legge ned hva som helst på denne siden av blåhval :winke1: .

 

Forkiling? Naah, ikke om det står Marlin på riflen :winke1: . Det er heller ikke noe problem å holde børsa ren, pen og fri for gugg

 

Med andre ord: rett og slett det beste børsevalget :winke1: !

Link to comment
Share on other sites

Rart ikke Blaser, og Mauser har forstått dette :mrgreen:

Hah, du kan komme igjen med ei rifle som har hatt 30 sesonger i skauen, og ikkje vært bortskjemt med puss eller kjærligheit, så kan ein sjå om den nye herligheita er å skryte av.. :mrgreen:

Frå spøk til revolver, eg trur neppe eg kjem til å kjøpe ein halvauto, i så fall så er trangen etter ein 10/22 med 300 skudds tvillingtrommelmagasin til reinspikka morro, i grunn det som eg lengter mest etter.

I alle år har eg stort sett jakta med Mausere og Sauer&Sohn som er eldre enn far min. Har ein forkjærligheit for flott stål og treverk.. I det siste så har trangen søkt meir og meir mot Sauer 202 og Blaser R93, og mulig med synth stokk, suget blir sterkere og sterkere faktisk... Faen også... :?

Med andre ord: rett og slett det beste børsevalget :winke1: !

For oss som forlot Tex Willer og Sølvpilen, til fordel for Vi Menn og Aktuell Rapport, så er eg desverre nødt til å trekke det i tvil.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva er minstekravet for hvor fort skudd nummer to må komme, for at jakta skal være forsvarlig?

 

Hadde en episode med en gaupe der jeg satte skuddet litt høyt og bare snertet den over ryggen. 10m hold og med en bolt rifle. Gaupa slo omtrent kolbøtte men skjønte ikke hva som var skjedd før før før før.....før , ja nettopp , jeg begynte å røske i den h... bolten. Kasta seg rundt og avgårde mellom trærne før jeg ble ferdig med å røske i den h.....bolten og ble borte. Gaupa er rask. Litt lenger ned satt kompis med en mini ruger i 223 og fikk besøk av gaupa. Vi telte 16 treff og han var over middels fornøyd.

Etter den gang er jeg ikke på gaupejakt med den h..... bolten. Blir litt for tregt når det blir hektisk.

 

(var en skadefelling hvis noen lurer på størrelse på magasin på mini ruger)

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Problemet med halvauto og jakt er Direktorotet for naturforvirring. De halvautoene som virkelig fungerer er "militær" :!:

 

Jeg holder meg til boltrifla, og regner med at slik kommer det alltid til å forbli. Jeg har enda ikke sett en halvauto som man får lov å jakte med som er fornuftig og gir meg noen fordeler over boltrifla.

I tillegg er det slik at i 99,9% av tilfellen trenger jeg bare 1 skudd så er jobben utført.

Link to comment
Share on other sites

Bah! Halvauto- og boltrifler er begge forbigående trender. Det er selvfølgelig bøylerifler som regjerer :winke1: !

 

Denne representanten for geriatrisk avdeling (til tross for fødselsdato i andre halvdel av åttitallet), vil gjerne minne på enkeltskudds og dobbeltrifler og! Selv om han ikke har noen enda.

 

Oppvokst på mausermekanismen, og har funnet bøyerepterere av på egenhånd. Hva skal man med halv-auto?;)

Link to comment
Share on other sites

Våpen med rørmagasin har som regel den geniale fordelen at de er skuddklare mens magasinet etterfylles. Bøylevåpen har vel heller ikke magasinbegrensningene til halvauto. Det kan være avgjørende for skuddene 8,9 og 10 i ei hektisk jakt.

 

De som ikke har halvauto må nesten bare prøve å treffe skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Blir det snart slutt på:

* Biler med manuelt gir?

* Klær uten gore-tex?

* Sko uten luftdemping i sålen?

* Papir, nå som vi har elektroniske skjermer?

* Akustiske instrumenter?

* Hjemmelaget mat?

:wink:

 

Automatgir tar langsamt flere andeler nå som det faktiskt finnes bra (bra i den forstand pris, brukervennlighet, drivstoffforbruk osv) automatgirkasser.

Tekniske klär vinner terreng, og det selges mere og mere av halvfabrikat når det kommer til mat. ( er selv i livsmedelsbransjen)

Pappir? Tja, ihht reglene om regnskap er nå elektroniske dokument gode nok for myndighetene så vi må ikke lenger ha allt på papir.

 

Det blir nok ikke slutt på dette du ramser opp, men de fleste nymodighetene kommer vinne markedsandeler fremover.

 

Hvis det siden åpnes opp for jakt med flere moderne typer halvautorifler (de som av enkelte kalles for militärlignende fordi dem ikke er i klassiske materialer og utförelser)

og folk for opp öyene for disse kommer dem også att ta markedsandeler. Men jeg trur neppe at boltriflene forsvinner. Dem er jo fortsatt brukendes til jakt, selv om det finnes halvauto som gjör jobben bedre i mange tilfelder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...