Jump to content

Hvordan felle kråka med .22lr?


cmathan

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg pleier å stikke en fin stjernetrekker litt ned i hullspissen på skuddene, da ekspanderer de SKIKKELIG!

Det gjør nok underverker med presisjonen? Begynner å forstå hvorfor folk synes 100m er så himla langt.

 

K

 

Setter skudda i whisperizeren før jeg presser de ut med stjernetrekkeren.

Har selvfølgelig testet 100 vis av slike stjerne-skudd for å finne ut av presisjon.

På banen har jeg omtrent samme presisjon som med standard Winchester super-X subsonic, 3cm/100m

Skøyt Ærfugl på 180m med slikt skudd.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke blærete og moralsk vokter så vil jeg vel si at forumets rykte ikke hadde tatt skade av om endel brukere

hadde tiet om sine langholdsjakter med 22lr. På meg virker både skarvejakt og ærfugljakt på de avstandene det blir beskrevet som direkte

useriøst!

 

Beklager off topic!

Link to comment
Share on other sites

Eller kan det være slik at noen tenker at det kun er ei Kråke, og derfor er det ikke så farlig som annet villt? Derav kan de utforske og utdøve sitt langhold med .22lr

 

Det er nok også som siste skribent skriver; Endel som bestitter stor kunnskap, som gjør dette både etisk og sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi har en skytter her til lands som presist treffer fugl på varierende hold +- 400m med .22LR, med alle de variabler naturen har å by på..

Så ville vi nok ha sett personen på TVNorges "Åndenes makt". Landets hjemmeladere ville montert alter med bilde på laderommet og trekkfuglene lagt om sin rute.

 

Ettersom intet av dette har skjedd pr i dag, har jeg min tvil til at noen kan sette tilstrekkelig presise skudd på nevnte hold med nevnte verktøy. At det lar seg gjøre å treffe - er en annen sak.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du var nok blærete og en moralsk vokter... :mrgreen: Det er mange som skyter sikre førsteskudd på lengre hold enn 200 meter med salong. Selv om man selv ikke er sikker på lange hold så er det en del folk som ER det...

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

 

Det kunne jeg virkelig tenkt meg å sett. Skyte kråke sikkert på over 200 meter.

Kanskje en øvelse på neste Kammersmellen?

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke blærete og moralsk vokter så vil jeg vel si at forumets rykte ikke hadde tatt skade av om endel brukere

hadde tiet om sine langholdsjakter med 22lr. På meg virker både skarvejakt og ærfugljakt på de avstandene det blir beskrevet som direkte

useriøst!

 

Beklager off topic!

 

Enig, de skrytes jo om lovbrudd på åpent forum.

Link to comment
Share on other sites

Ja,mtp at jeg ikke klarer å kontrolere vind,vær og dyrenes bevegelser så må jeg jo være helt inkompetent innen jakt med 22lr

Det er ikke slik av vi er inkompetente selv om vi ikke er på høyde med de beste, de som vier mengder av tid og energi på å bli gode i noe. Med målrettet, trening, og fokus på de rette tingene kan hvem som helst bli vanvittig mye bedre til å skyte enn den jevne, men kompetente Ola Jeger. Jeg er da ikke inkompetent selv om jeg ikke skyter like bra som Vebjørn Berg eller David Tubb?

 

Jeg kan ikke forstå hvordan man kan treffe, felle, kråker 100% på 400m. Men jeg kan heller ikke forstå hvordan Sotomayor hoppet 2.47, Bubka over 6m, eller hvordan Michael Phelps svømmer 100m på 50 sekunder. Jeg begriper det ikke!

 

Men jeg henviser likevel ikke til "åndenes makt" eller avskriver det som vas, "fordi jeg ikke klarer det selv"? Det er en forbanna uting. Ingenting holder verden så mye tilbake som slike holdninger.

Jeg er vant til at de som er gode, er veldig mye bedre enn meg selv, så selv om jeg av og til tviler litt på ting, "OK".

 

På 200m derimot, er jeg ikke i tvil - med nøye utvalgt ammunisjon, og enkle vindforhold, så er det ikke noe vanskeligere å treffe ei kråke på 200m enn det er å treffe en elg i bevegelse på 100m. Det er vel heller lettere, selv om det krever mer systematisk forberedelse.

På 160-180m har jeg en god del fellinger av stormåse/svartbak. 165 og 185 er avstanden fra en viss holme til to steiner i vannet, og jeg har skutt en del på de to steinene, som er akkurat store nok til at en måse kan stå på dem. Jeg kan virkelig ikke se at det er problematisk - dette er ikke skudd der man hiver opp børsa og skyter så fort som mulig.

Disse og andre fellinger på lignede hold har skjedd i perioder hvor jeg har trent mye med .22LR på lange hold, typisk etter ferier med fint vær og mye skyting, med ferske data, nylig utvalgt ammo og godt vær.

Ikke en eneste av disse har levd halvparten så lenge som en gjennomsnittlig elg gjør etter skuddet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skyter på inner 9er på bane på 100 meter, så det er ikke treffsikkerheten det står på...

Du må ha jævla seigliva kråker hos deg da?! Skyter du så godt på 100 meter i feltforhold og du bruker avstandsmåler så skjønner jeg ikke hvordan avlivingen kan by på problemer.

 

Rett forfra setter jeg skuddet i overgang hals/bryst, bakfra i overgang rygg/nakke, det samme fra siden og da detter de i 90% av tilfellene.

Enkelte ganger letter de og tar noen flaks før de skjønner at de er døde, men dør gjør de innenfor det jeg vil kalle akseptabel tid etter skuddet.

 

Dette blir akkurat den samme diskusjonen om langholdsjakt på storvilt; De som ikke mestrer slik skyting nekter å innse at der finnes andre som greier det helt fint.

 

Jeg snakket med en kar i påska om hjortejakt, han innrømte glatt at han og en til kjører rundt i halvfylla og skyter seg et "bonusdyr" i ny og ne,

men når jeg sa at det mest spennende er å felle dyr på lang avstand så var det på med moral og etikk hatten og fy og fy :roll:

Link to comment
Share on other sites

TS:

 

Kråker med 22LR og normalt hold er IKKE noe problem. Detter ikke kråkene dine så treffer du for dårlig!

 

Noen erfaringer:

 

- Treffer du i magen hjelper det ikke om du har helmantel eller hullspiss (dersom den ikke splintrer og går oppover ved treff). Kråka flyr, fjæra spruter, bare om du treffe litt under de vitale delene. Det er ikke så enkelt som "jeg skøyt jo midt på jo!!!". Se på en anatomisk fremstilling av kråkefugl så skjønner du fort hvor du skal treffe.

 

- IKKE sikt etter hodet som noen foreslår, det er ikke pent når du f.eks. treffer toppen av hodet, nebbet, snitter nakken o.s.v. IHVERTFALL ikke når du skyter på så langt hold, ren bingo!

 

- Dette med å skjære kryss i kulene har jeg forsøkt, men det har aldri funket noe bedre. (Hva med presisjon?) Kråkene blir ikke mer død enn død. Dersom du vil ha noen bilder av utgangshull med 22 LR på kråkefugl så kan jeg sende deg på PM, 22 LR gjør virkelig jobben med hullspiss :)

 

- Tren, tren, tren og tren litt til så har 10/10 skudd innenfor 2.5 cm på det holdet du skal skyte på det.

 

 

EDIT:

 

- Kom til å tenke på hvilken erfaring TS har med å skyte på forskjellige avstander med 22LR. Du har stilt inn rifla på 100 meter sier du, husk at dersom du skyter på 115 med en litt slapp subsonic vil kula havne en GOD DEL lavere enn du trodde. Skyt 5 skudd på 30,70,100,130 meter så forstår du mer av kulebanen til akkurat din jaktkule. Avstandskunnskap er alfa omega for jakt med 22 LR.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men jeg henviser likevel ikke til "åndenes makt" eller avskriver det som vas, "fordi jeg ikke klarer det selv"? Det er en forbanna uting. Ingenting holder verden så mye tilbake som slike holdninger.

 

K

Vel, nå var vel først og fremst dette ett forsøk på humor. Men også ett bilde på hvor vanskelig det vil være å ha 100% kontroll på naturens variabler for å treffe presist (ikke bare sporadisk eller utprøvd avstand) på +- 400m med .22LR.

 

Det forbauser meg at det er på ett internett forum man finner de som har kontroll under de forutsettningene nevnt. Har vært aktiv med mange ulike former for konkuranse skyting i mer enn 25 år. Har heller ikke under min yrkesmilitære tid som jeger i hæren og HV's innsats styrke møtt noen "på det nivået".

Jeg tar ikke av meg cowboy hatten og lar meg hodestups imponere av ord på skjerm M67 ;)

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke under min yrkesmilitære tid som jeger i hæren og HV's innsats styrke møtt noen "på det nivået".

Jeg tar ikke av meg cowboy hatten og lar meg hodestups imponere av ord på skjerm M67 ;)

Tok selv en kjapp tlf til en bekjent som har hatt langholdsskyting som jobb for å høre hvordan han så på den saken!

Svaret var at han også gjerne ville møtt en som skøyt sikkert på 400 m med 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke lovbrudd er det du referer til?

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

 

Kapittel 6, paragraf 19 i viltloven.

Den sier følgende:

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Jeg kan ikke se i tråden hvor dette er overtredt med ganske klar beskrivelse.

Link to comment
Share on other sites

Skarv er det ikke lov å skyte med .22LR !! Det er lovbruddet her...

 

Dette er hentet fra politiets nettside etter et google-søk på "lovlig kaliber på skarv"...

 

"Spesielt om rifle. Salongrifle kan bare nyttes på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare. Salongrifle er derfor ikke lovlig ved felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv og større viltarter. Brukes halvautomatisk rifle tillates kun inntil to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Fra 1997 er det tillatt å jakte skogsfugl (Jerpe, orrfugl, storfugl) med rifle i hele landet, dersom det benyttes våpen/ammunisjon med tilstrekkelig kaliber og anslagsenergi"

 

Det ligger på forskriftene/lovverket og, men de gadd jeg ikke å gå gjennom nå.

Link to comment
Share on other sites

Hva er sikkert eller sansynlig?

 

Går man ut fra lovens paragraf er det faktisk my vi kan gjøre lovlig, dette da man må ta høyde for hva som er normalen (og den er ikke bedre enn at man kansje burde gå litt stille i dørene :wink: ).

 

Siden normalen er at man aksepterer en skadeskytings prosent på x% for storvilt (husker ikke tallene for storviltjakt i farten), er det klart at man må øke denne prosenten betydelig når det kommer til småviltjakt (selv om de fleste dedikerte småviltjegre nok ligger minst like godt an som gjennomsnittet for storvilt, men gjennomsnittet dras ned p.g.a. at det er her nybegynnerne starter, og lærekurven ofte gjennomgås).

 

Ok, jeg mener å ha lagt lista etter lovens norm på ett rimelig lavt nivå som vi kan ha som moralsk utgangspunkt.

 

Slik at er man rimelig sikker på treffe viltet i vital sone (småvilt), er man klart innenfor lovensbokstav. Merk at amo og kaliber spiller inn her, 22lr krever direkte treff i vitalt område, mens 22-250r med 40gr V-Max i splatter hastighet, som oftest kun krever at man sneier innom kropsmassen for å slukke lyset.

 

Likeså er en flukt strekkning på 30sek før viltet dør, klart å anse som innenfor det akseptable. Det at en kråke flyr 2-300m før den finner ut at den er død er altså ikke brudd på lovens bokstav (den som skal bevise for en rett at jeg tar feil, anser jeg får en meget vanskelig oppgave). Jeg anser her at jeg faktisk er konservativ og streng i min bedømmelse.

 

Angående avstand, må den enkelte selv regulere dette iht. lovens bokstav. Jeg ser det slik at man ikke kan gå etter de som skyter på lange hold og som forventer å treffe viltet, så lenge man ikke kan gå etter de som skyter på korte hold og har mange bommskudd/skadeskytinger. Dette da man etter lovens bokstav har lov til å strekke seg ut mot sine ferdigheters grenser (som for en er 25m og en annen 400m, da folk som kjent er forskjellige). I tilegg skal man ta med i beregningen at det å skyte på sitende fugl, ikke på noen måte kan sammenlignes med det å skyte på vilt som har tilhørigheten sin på bakken.

 

For trådstarters del derimot, er det klart at man ved gjentatte forsøk tiltross for påstått god treffsikkerhet ikke får den ønskede effekt i kråka. Og som sådan ikke kan påberope seg å være sikker på å felle viltet han skyter på. Og da er det eneste riktige å stoppe opp, søke hjelp og forsøke å evaluere situasjonen. Slik at dette ordner seg / eventuelt endrer på hold det skytes på slik at forventet effekt stemmer med virkligheten. Ære være trådstarter som her gjør det riktige, og søker råd og kunnskap.

 

I den forbindelse, vill jeg "tippe" på at trådstarter treffer for lav og/eller for langt bak på kråka. Rett og slett en siktepunktfeil. Jeg ville uansett ha begynt på betydelig kortere hold, slik at man bygger opp erfaring med hvilke treff som gjør mest vei i vellinga.

 

P.s

Angående forbud mot bruk av 22lr på Skarv (som er lettskutt så det forslår), så er dette litt rart (forøvrig er ikke politiet rette innstans for dette, det er DN). Dette da Skarver uten om voksen storskarv, i prinsippet er opptil Hares størrelse, og ikke akkurat er direkte forbudt annet enn ved uttalelser fra DN. Man kan faktisk stille spørsmål om at ett eventuelt forbud mot bruk av 22lr på skarv er reelt basert på regelverket, eller ett resultat av intern "synsing" i DN (jeg forutsetter at listen til politet er innhentet fra DN).

Link to comment
Share on other sites

Skyter på inner 9er på bane på 100 meter, så det er ikke treffsikkerheten det står på...

Du må ha jævla seigliva kråker hos deg da?! Skyter du så godt på 100 meter i feltforhold og du bruker avstandsmåler så skjønner jeg ikke hvordan avlivingen kan by på problemer.

 

Rett forfra setter jeg skuddet i overgang hals/bryst, bakfra i overgang rygg/nakke, det samme fra siden og da detter de i 90% av tilfellene.

Enkelte ganger letter de og tar noen flaks før de skjønner at de er døde, men dør gjør de innenfor det jeg vil kalle akseptabel tid etter skuddet.

 

Dette blir akkurat den samme diskusjonen om langholdsjakt på storvilt; De som ikke mestrer slik skyting nekter å innse at der finnes andre som greier det helt fint.

 

Jeg snakket med en kar i påska om hjortejakt, han innrømte glatt at han og en til kjører rundt i halvfylla og skyter seg et "bonusdyr" i ny og ne,

men når jeg sa at det mest spennende er å felle dyr på lang avstand så var det på med moral og etikk hatten og fy og fy :roll:

 

Må jo være seigliva ja, etter alt jeg har lest her er det jo ingen tvil at .22 klarer å knekke fugelen... får sikte under halsområdet som du skriver.

Link to comment
Share on other sites

.22 på skarv er nok ikke bare i grenseland, men langt inne over grensa ja...

 

Holder meg til alt opp til hare men ikke hare med .22

Det får holde for min del.

Det er likegyldig for meg hva andre gjør og hva andre risikerer lisensen for, jeg gjør det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke med .22 i vind, da jeg er redd for å bomme.

Har skutt inn på 100m, men kan jo selvfølgelig prøve på kortere avstand... men er redd før att kula ikke får tid å deformere seg i treffet om jeg sitter for nerme.

 

 

ikke vær redd for at den ikke får tid på å deformere seg, kuler deformerer seg når den treffer noe ;)

 

skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

@ cmathan; Bruker du avstandsmåler og justerer på kikkerten for de forskjellige avstandene det skytes på?

 

Om du ikke gjør det så har du svaret på hvorfor det ikke funker for deg.

 

Bruker borsh avstandsmåler og sitter på samme sted mot samme åteplass. så er vell det at jeg ikke treffer dødlig nok.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

En .22 har mer en nok kraft til å ta ut kråker på langt lenger en 100m. Problemet ligger som andre påpeker i hva skytter klarer å prestere, da spesiellt under feltmessige forhold.

Har selv skutt mye med .22 LR både på jakt og bane. Jeg skyter normalt sett ikke over over 60-70m. Selv på disse avtandene måler jeg avstanden til målet med laser. En kråke har ganske liten kropp, derfor mener jeg at skytter må kunne samle rett rundt ca femkroningen på det holdet/forholdene det skytes på/under for å være sikker på gode treff.

 

Eksempler:

- Skytter holder børsa helt i ro og tar et godt avtrekk, men kråka flyr alikevell. Årsaken kan være at skytter holdt et fastere grep i børsa en når den ble innskutt. Dette resulterte i et lavere treff en forventet. Skytter kan også ha kantet børsa noe - noe som slenger ut kula sideveien.

- Pusseskudd - en del våpen gir store avvik på første skuddet (en del tråder om dette)

 

Hvordan kontrollere hva som skjer.

Print ut en kråke i siluett (1:1) - tegn så inn lunge hjerte region på denne blinken med gråblyant.http://www.paulnoll.com/Oregon/Birds/Avian-Respiratory.html

Sett den på 100m der du jakter og se - uten å fornærme deg, tipper du desverre finner en del 1.skudd treff som ligger utenfor dødelig sone.

 

Generelle betraktninger:

- Når det fyker mye fjær viser dette ofte treff i kantsonen på kråka.

- Har fellt hundre talls vilt med .22 LR, inklusiv dem største: Svartbakk, Store feite Stokkender, Ravn, Kråke, skjære. Så lenge skytter gjør jobben har ingen flydd eller beveget seg langt (kanskje 20-30 meter på det meste, da ofte i krampe)

- .22 LR setter svært store krav til skytter: ulikt rekylopptak, avtrekk, skyteteknikk gir til dels store avvik allerede på 70-80 meter

Link to comment
Share on other sites

Dette står i lovdata.

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

Kapittel 5. Våpen og ammunisjon

Til småviltjakt er det bare tillatt å bruke haglgevær med inntil to skudd og rifle. Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til "hare" (2,5-5kg)

Storskarv 2,5-3 kg.

 

Jegerne skal også selv innenfor regelverket vurdere hvilken anslagsenergi for rifle som egner seg for jakt etter de ulike småviltartene.

 

.22 på skarv er nok ikke bare i grenseland, men langt inne over grensa ja...
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Dersom vi har en skytter her til lands som presist treffer fugl på varierende hold +- 400m med .22LR, med alle de variabler naturen har å by på..

Så ville vi nok ha sett personen på TVNorges "Åndenes makt". Landets hjemmeladere ville montert alter med bilde på laderommet og trekkfuglene lagt om sin rute.

 

Ettersom intet av dette har skjedd pr i dag, har jeg min tvil til at noen kan sette tilstrekkelig presise skudd på nevnte hold med nevnte verktøy. At det lar seg gjøre å treffe - er en annen sak.

 

Kunne ikke vært mer enig!!! 400m på levende vilt med 22lr er galskap uansett hvor gode skyttere enkelte mener de er.....

Link to comment
Share on other sites

At 22lr er dødelig på flere hundre meter er det vel ikke tvil om, men et av de viktigste grunnreglene i jakt er at en skal sette et sikkert og kontrollert skudd. Det er det som er problemet med skudd på 400m eller mere. Hvor mange her inne på forumet klarer å sette feks 5 av 5 skudd i vital del på ei kråke på denne avstanden?? Ikke veldig mange vil jeg tro....

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Det kunne jeg virkelig tenkt meg å sett. Skyte kråke sikkert på over 200 meter.

Kanskje en øvelse på neste Kammersmellen?

 

Slutter meg til denne - personer som med 100% sikkerhet skyter rundt 5 kroningen på 200+ meter under feltmessige forhold, med .22lr er det langt i mellom. Muligens flere lysår. Selv en fastskrudd børse innendørs vil slite med dette. (kanskje med mindre en har tilgang til håndplukket match ammo).

Kommer nok ikke på kammersmellen 2012, men vil gjerne se dette dokumentert.

 

Edit: http://www.accurateshooter.com/guns-of-week/22lr-rimfire-ammo-comparison-test/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men likevel... Fra USA

Link:

Satt å så denne videoen. Den demonstrere godt hvor mye kraft det er i en 22lr. Viktig å huske på at det ikke er et lekevåpen ja. På 100 meter så faller kråka om du treffer riktig.

 

Men fy f... For en mentalitet på guttan der. En 22lr vil være dødlig om du havner i en skuddveksling... Osv, jeg er glad vi ikke har alt for mange av de der her hjemme på berget. De snakker bare om å skyte folk! ikke dyr.... Sorry for OT måtte bare få det ut.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt vanlig i statene Andreas. Og de ville ikke forstått problemet dersom du forsøkte å snakke med dem om det. De ville nok sagt noe sånt: "Grunnloven sier at alle har rett til å bære våpen. Det er fullt av drittsekker der ute og det er min plikt å forsvare meg selv, min familie og mine eiendeler. Da vil jeg være best mulig utstyrt og skikket for oppgaven".

Så kjøper de spesialholder for å montere pumpehagla på sengekarmen, har pistolen under puta, og hvert år blir det skutt barn som er oppe på do osv... Men det er ot.

 

Videoen er glimrende for å illustrere poenget med at 2lr penetrerer mye dypere enn mange tror. Men, de traff (såvidt) en stor treplate på 440 yards, og IKKE vitale deler på ei lita kråke!

Link to comment
Share on other sites

Du var nok blærete og en moralsk vokter... :mrgreen: Det er mange som skyter sikre førsteskudd på lengre hold enn 200 meter med salong. Selv om man selv ikke er sikker på lange hold så er det en del folk som ER det...

 

At det er mange som regelmessig kan treffe ein blink på størrelse med ei kråke på over 200m er det ikkje tvil om. Det er ikkje spesielt vanskelig med skikkelig utstyr.

At ei .22lr kule er i stand til å drepe ei kråke på over 200m tviler eg heller ikkje på Den har tross alt godt over 200 m/s fremdeles.

 

Å skyte på vilt på 200m+ med .22LR er likevel ein forbanna uting. Grunnen til det er at ei standard velocity kule bruker ca 0,7 sekund på å komme fram til 200m og over 1,1 sekund på å nå 300m. Derfor har ein null kontroll på kor kråka er, eller ka den driver med når kula når fram. Hvis ikkje den sitter og sover, da. :wink:

 

Dette sure oppstøtet var ikkje meint spesielt på deg barerobert, men til alle som syns at slik "langholdsjakt" er veldig kult.

Link to comment
Share on other sites

[...]Dette sure oppstøtet var ikkje meint spesielt på deg barerobert, men til alle som syns at slik "langholdsjakt" er veldig kult.

Nei, skal man skamskyte kråker er det fluktskudd med hagle som gjelder :roll:

Link to comment
Share on other sites

Oh lawd...

 

Dette er ikke et forum hvor barnslige ytringer o.l. kommer til syne i stor grad, men jeg finner rett og slett bare bedre ikke ord for hva jeg synes om folk som "ikke liker" at andre gjør ting annerledes. Man kan si at folk "bryr seg " for mye om ting som slettes ikke er noe å bry seg OM, men i politisk korrekthets ærend må angripe det de selv TROR er noe som kan fornærme noen...

 

 

Rubsonic, jeg leser innlegget ditt og registrerer det du skriver men "det ene øret mitt går bare ut og inn" (Spør en fra Sortland hva det betyr :mrgreen: ) samtidig som jeg gleder meg til lange hold på gåsejakta til høsten ;)

Link to comment
Share on other sites

Ooops. Eg vart vist litt politisk korrekt, ja. Det er ikkje ein vane eg har og det var heller ikkje med vilje. :winke1:

 

Misforstå meg rett. Eg betviler ingens evne til å skyte og faktisk treffe på lange hold. Det eg betviler er viltets vilje til å stå i ro etter at kula har forlatt skytteren.

 

For å presisere så er det skudd på vilt når flygetida er lang eg ikkje liker. Holdet er egentlig mindre relevant hvis skytteren er god.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere her som som uten tvil kan ta med rifle og ammo til London i august..

 

Tenex er oppskrytt 8)

 

ikke noen vits i det, de skyter på 50meter og det er altfor kort for sånne kråkesnipere...

 

Seriøst; jeg tror dette handler om at folk "bare skyter etter en kråke", en finner flere ekesempler på samme fenomen i revejakt-trådene-enkelte viltarter er tydeligvis greit å sjanse litt på....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ooops. Eg vart vist litt politisk korrekt, ja. Det er ikkje ein vane eg har og det var heller ikkje med vilje. :winke1:

 

Misforstå meg rett. Eg betviler ingens evne til å skyte og faktisk treffe på lange hold. Det eg betviler er viltets vilje til å stå i ro etter at kula har forlatt skytteren.

 

For å presisere så er det skudd på vilt når flygetida er lang eg ikkje liker. Holdet er egentlig mindre relevant hvis skytteren er god.

Det er jo en del av det hele.

Man løsner jo ikke skudd med mindre man er sikker på byttet?

Man har mange indikasjoner på om byttet vil fly opp eller bevege seg før man skyter. Kråker som sitter i flokk i busker, på gjerder, etc. sitter som regel i ro ganske lenge. Ting som kan skremme de opp merker man i forkant og lar vær å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Haters gonna hate... ;)

 

Selv om dere som ikke liker denne typen jakt synes folk skulle slutte med det så skjer det neppe på denne sida av årtusenet.

Hva vil dere egentlig? At jeg skal SMYGE meg opp til kråka, bedøve den for så å bli ett med den før jeg avliver den med spirituelle tanker i hodet?

 

Og nei, jeg er ikke synsk. Kanskje sinnsynsk etter noen glass whiskey men utover det føler jeg meg ganske normal :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og nei, jeg er ikke synsk. Kanskje sinnsynsk etter noen glass whiskey men utover det føler jeg meg ganske normal :mrgreen:

:lol:

Neida,hater på ingen måte langhold jeg så lenge det bedrives forsvarlig :)

Blir litt vel mange variabler med 22lr for min del.

Med ett prosjektil som veier så lite og har kulebane som en sau som hopper over ett gjerde så føler jeg at det er mere ett "stunt" å skyte på

lange hold med det kaliberet enn med endel andre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...