Jump to content

Hvordan felle kråka med .22lr?


cmathan

Recommended Posts

I alle år har jeg brukt ett barberblad til å kryss skjere hulspisskuler (til bruk der jeg mener jeg trenger best mulig effekt i viltet for å oppnå en human avlivning med 22lr), bakgrunnen var at alt for mange måser fløy langt før de skjønte de var død, tiltross for skuddholdet gjerne var knapt 10m.

Etter at jeg begynte med praksisen, kunne både jeg og andre tydelig se forskjellen i skuddreaksjon i viltet. Der de før knapt reagerte og fløy sin vei, ble de etter innføring av krysskjering nærmest sopt av lyktestolper o.l.

 

Så langt kan man si at det å øke diameteren på hullet i hulspisskuler, eventuelt krysskjere de. Har en klar effekt på kulens ekspansjon og evne til å legge igjen energi i viltet.

 

Hvor dype kutt snakker vi?

 

Skulle jo nesten tro at å kutte i kula vil forandre både treffpunkt og presisjon?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er fortsatt forundret over at det er mulig å krangle så til di grader op et ellers hygglig internetforum.

Jammen ikke så merkelig at folk ellers kriger å slår ihjel hverandre for omtrent like store ulikheter i preferanser...

Trodde en stund at vi var i "samme hær", men det er tydelig at man ikke trenger fiender med slike venner i enkelte settninger.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hahaha! Har akkurat lest gjennom hele tråden fra perm til perm(eller fra første til siste kommentar) :lol:

Dere er jaggu flinke til å lage diskusjoner, men men morsomt å lese, det skal dere ha!

Tenkte jeg måtte kommentere etter å ha brukt en time og vel så det på å gå gjennom alt!

 

Min erfaring av jakt med .22LR:

Har over tiden jeg har hatt .22LR hatt den innskutt på disse holda: 70, 100 og nå 50 meter.

Har vanligvis viltet jeg bruker den til under 50 meter, noe som lett lar seg gjøre med åte/smyging. Har også skutt kråke på ca. 100 meter, som jeg tror er det lengste jeg har skutt vilt på. Jeg har selv ikke nok trening/hatt interesse av å lære langhold med .22LR. Men har jo selvsagt prøvt å skyte bøtter og melkespann på 200 - 300 meter med den, artig det! Er imponert over presisjonen de får til i en så liten kule! Har selv felt 3/3 sivstrå på 50 meter med Cz'en min, som min rekord med tanke på presisjon.

 

Til ammo: Har prøvd mye forskjellig ammo til .22 LR. Og har endt opp på 3 merker som går godt i min rifle, som også andre har fått fine samlinger med. 1. CCI Standard 2. Fiocci 3. CCI Sub(kun til jakt der det kanskje lar seg gjøre med flere skudd)

Med CCI Standard(brukes til alt, min favoritt) fikk jeg et vesentlig treffpunktfall på ca 15-20 cm på 100meter'n på bane(inskutt på 70 meter) Byttet da til kraftigere ladd ammo (Fiocci) og de gikk senter, med samling på nærmere 2cm. Dette ble notert og har videre beholdt denne ammoen, nettopp til det bruket; om det skulle vise seg at kråke/måke/skjære skulle sitte på 100-120 meter og ikke fra 60 meter og nedover, så har jeg en patron jeg vet når fort fram uten fall som CCI'en. Fikk testet dette på flere kråker som hadde samlingsplass i ei gran på ca 100 meter fra hvor jeg pleide å skyte til åteplass senere i jaktsesongen. Matet selfølgelig da med Fiocci på samtlige, og (ikke)overaskende nok, treffpunkt akkurat hvor jeg siktet, uten å måtte stille sikte noe å samtlige falt rett ned av greinen de satt på og lå døde når jeg kom bort.

.22LR funker på det det er anbefalt til! Treffer du et vilt vitalt, så tar du livet av det humant. Forstår ikke hvordan en kråke kan fly videre om du treffer vitalt, mine erfaringer tilsier dette umulig. Har selv opplevd at fjær har flydd da jeg engang fikk høyt treffpunkt på en måke som lå i vann, men dette var da "bomskudd" men den lå i ro og fikk raskt oppfølgingskudd til hode. Du skal trene, vite dine egne grenser, vite hvor godt du skyter, før du avgir skudd mot vilt, slik skal det gjøres! Som jeg så mange ganger har lært og lest på flere poster her på kammeret! All ære til dere som repeterer dette :!:

Selv bruker jeg .22LR til kråkefugl for det meste. Innskytningsavstanden har også gått ned etterhvert som kraftigere kalibre har blitt anskaffet. Jeg bruker mye heller .223 på 100 - 300 meters hold, et våpen jeg har mye trening med og føler meg komfortabel med å skyte på lengre hold, mer stabil kule.(Finnes jo selvsagt andre flattskytende kalibre, men personlig digger jeg .223) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en god del kråke med Eley subsonic, og har akkurat samme erfaring som vingemutteren skriver i eit tidligere innlegg . Eg bruker ein tapet kniv og skjærer eit kryss ca 3mm ned i kula, skuddreaksjonen blir som natt og dag.

Blir litt feil å diskutere sikre og usikre skudd med 22 LR, fugl kan fly sjølv med eit godt treff med 22 Lr , leser i ein annen tråd at folk har opplevd at gåsa flyr 20 sekund med treff av 223 og då er det vel ikkje urimelig at kråka flyr eit stykke etter treff av 22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...