Jump to content

Kruttmål billig vs dyr


baikalgutten

Recommended Posts

Hei

Lurer på å kjøpe et kruttmål og har sett på rcbs og lee

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 15/uniflow" target="_blank" target="_blank

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1216213715" target="_blank" target="_blank

Ser det er stor forskjell i prisen på de to. Lurer derfor på om det er stor forskjell på nøyaktigheten på den billige kontra den dyre. Noen som har erfaring med lee sitt kruttmål? er jo veldi gunstig pris :)

Link to comment
Share on other sites

På lee sitt kruttmål er alle delene av plast. Det er litt knotete å stille inn, men det er jo ikke npe du gjør så veldig ofte.

Men det er overaskende presist. Og du kan stenge av kruttbeholderen og ta den av, noe som er ganske kjekt når du er ferdig å lade og skal tømme kruttmålet.

Og lager du deg en slik baffel for å sørge for jevnere "trykk" på kruttet, så blir det sikkert enda bedre.

Alle slike kruttmål er jo basert på samme design. Alle har jo samme prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg bruker et fra Lee,to Lyman 55 og det som står på Dillon 550 men må si at det jeg trives best med er Lee sitt,oser ikke kvalitet av det men fungerer brillefint.

Kjenner en benkskyter også som stortsett går på Lee målet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håper ikke du skal lade grovkornet krutt med Lee kruttmål.

 

Jeg sitter og lader med N560 nå og den siste patronen i kveld blir en superheit ladet varmintjævel som jeg skal bruke til å skyte i filler kruttmålet med. Etterpå skal jeg bruke all den tid det tar på å samle sammen alle delene, legge de i en haug, helle på bensin og la dritten brenne ut. Til slutt skal jeg spise asken slik at jeg får gleden av å drite det ut og skylle det ned i dass...

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Det hele beror jo på hvor "nazi" man skal gidde å være på nøyaktigheten i ladningene. Jeg bruker å stille inn kruttmålet litt under ønsket mengde og så veier jeg og "fyller opp" til riktig kruttvekt med en dribbler. Nøyaktigheten blir da innenfor 0,5 tidels grain. Mye arbeid og det kommer sikkert en hel røys med folk som sier at det er helt unødvendig og tidkrevende!!! Tidkrevende ja, ubetinget men unødvendig? Det skader i allefall ikke presisjonen, men om det er "verd" insatsen?? Vel det får hver og en avgjøre selv. Men gjøres det slik behøver ikke kruttmålet være av aller ypperste og dyreste kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ga litt faen på slutten her nå.

 

Etter å ha kontrollmålt 20 ladninger med 1gr variasjon fra lav til høy så fant jeg ut at jeg måtte taste litt i QL og PCB for å se hvor mye det utgjorde. Ladninga mi skal i utgangspunktet være 49gr. Jeg la median på ca. 48,5gr for å unngå at toppene skulle bli heite. Ladningene lå da fra 48,4-49,2gr. Tastet inn og sjekket forskjeller i QL. 48,2gr gir 775m/s og 49,5gr gir 800m/s.

Videre inn i PCB med tallene og på 700m med 25m/s forskjell så har jeg treffpunktsavvik på 34cm.. GREIT!!

Så jeg ladet de resterende 100 uten å sjekke mer enn hver 20. eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å stille inn kruttmålet litt under ønsket mengde og så veier jeg og "fyller opp" til riktig kruttvekt med en dribbler. Nøyaktigheten blir da innenfor 0,5 tidels grain.

 

Dette er den eksakt samme fremgangsmåten jeg benytter.. Men nå sikler jeg veldig på en loadmaster....! Drittlei av denne prosedyren, tar tid når man skal produsere opp et par hundre skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er de bare mitt Lee kruttmål som er helt på viddene når det kommer til nøyaktighet?

Kan bruke lang tid til å stille det inn, etter 10 laddninger ligger det nesten 2,0 gr feil opp eller ned.

Bruker nå å veie hver eneste ladning og har stillt det litt lavt, men varierer om jeg må ta av krutt eller dryppe i mer, mellom hver hylse.

Er RCBS sitt bedre eller noen andre merker som er litt mer pålitelig?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører om 2gr variasjon fra et kruttmål stusser jeg. Hvordan man bruker målet har mye å si. Når jeg bruker n140 n540 så gir målet mitt +-0,1gr.

1. Monter målet så det ikke er noen vibrasjoner. Orginalfester er ofte dårlige. Sette målet i pressa gir ofte veldig gode resultater.

2. Bruk samme hastighet på ladebevegelsen. Kutter målet kruttkorn så hell tilbake og fyll på nytt.

3. Fyll målet når det er under 1/3 igjen. Etter fylling eller vibrasjon i målet kast en testladning.

Tror mye av variasjonen fra kruttmål kommer av hvordan det brukes.

Grove krutt som N160,mrp n570 osv funker som regel dårlig i kruttmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to fra Lee og et Lyman 55. Sistnevnte ligger i esken sin - og der kommer det til å bli!

 

Jeg synes Lee sine mål er enkle å justere, og de er nøyaktige, men som det nevnes over kan de være litt kranglete med grove kruttsorter. Særlig N560 gav meg en del hodebry, men det fungerte likevel bedre i Lee enn i Lyman. I likhet med herren over justerer jeg målet slik at jeg ligger rett under ønsket mengde -dette er kun når jeg lader med grovkornet krutt- og drypper resten.

 

Med krutt til og med N150 er prosedyren som følger:

 

- armen på kruttmålet heves bestemt.

- tre lette dunk på trommelen med fingeren for at kruttet skal "pakke seg" .

- armen senkes bestemt.

- tre nye dunk med fingeren for å forsikre meg om at alt kruttet kommer ut.

 

Dette gir meg en takt på omlag fem- seks fyllinger i minuttet. For ordens skyld veier jeg hver femte.

Link to comment
Share on other sites

- armen på kruttmålet heves bestemt.

- tre lette dunk på trommelen med fingeren for at kruttet skal "pakke seg" .

- armen senkes bestemt.

- tre nye dunk med fingeren for å forsikre meg om at alt kruttet kommer ut.

 

Dette gir meg en takt på omlag fem- seks fyllinger i minuttet. For ordens skyld veier jeg hver femte.

Check

Fyller målet nesten fullt før jeg begynner og lade, kjører gjennom ett par ladninger som jeg heller tilbake i målet før jeg fyller i patron, eller som nå da, kruttvekta, hver gang.

 

Nei, får vel bare kjøpe en Lee til da, veldig skeptisk, men koster ikke så mye som konkurentene.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig fornøgd med ladningane på mitt Lee kruttmål også inkludert N-160. Uniflow kruttmålet som var med RCBS ladesettet mitt lugga noko forferdelig, kjentes nesten som ei kaffekvern . Anskaffa då Lee , noko eg ikkje angrar på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt både lee og rcbs uniflow. Og det i mine øyne mest unøyaktige av de to er RCBS uniflow.

 

I dag bruker jeg nesten utelukkende bonanza kruttmål når jeg ladder på enstasjonspresse. (selv om jeg har bla lyman 55, hornady og Lee kruttmål liggende i skuffer og skap. )

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, Jeg har et RCBS uni flow kruttmål, men jeg er imotsettning til andre godt fornøyd med mitt. Det har levert amo i fra 6.5 x 55 til 375 H&H, med topp presisjon i over 20 år nå. Med litt grovt krutt lugger det litt av og til, men det gjør de andre merkene kruttmål jeg har prøvd også. Fungerer jo stortsett etter samme prinsipp de fleste.

 

Har lyst til å kanskje prøve ut/teste Lee sitt. Det koster jo ikke så mange kronene heller. Mmm?, rart dette med Lee produkter?. De har kanskje de beste løsningene på produktene sine(mener de er ofte beste teknisk utviket), og er kanskje det lade utstyret som du først blir fortrolig med og liker. MEN!!, de Lee tingene er som regel alltid laget av noe mystisk skjør plast eller metall, som enten knekker eller går i stykker.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg sjelden så igjen som i innlegget til Jmosbakk over her! Nå har jeg akkurat pælmet LEE-målet mitt til helvete med ønske om at det skal få brenne der til evig tid sammen med ALT annet utstyr jeg har eid opp gjennom tidene produsert av LEE. Jeg skal gå med på at tømmemetoden på målet er genial, men det er også det eneste! Generelt suger det bowlingkjegler gjennom doble thermopanvinduer og er ikke verd plasten det er laget av. mitt mål varierte for eksempel +-1,5 grain på ei ladning med N150, uansett hva jeg gjorde. Nå har det akkurat flyttet inn et mål fra RCBS, og det er dønn riktig. (I likhet med mitt forrige mål som min far overtok i sin tid.) Jeg skal ALDRI kjøpe noe som helst fra LEE igjen, og anbefaler heller ingen andre å gjøre det. Men det er selvfølgelig et fritt land...

Link to comment
Share on other sites

Et tips til dem som lader til litt mindre kalibre er å bytte målesylinderen i RCBS kruttmålet til Pistol måle sylinderen.

Mindre diameter gir nøyere mål.

Jeg lader greit 308 med pistolsylinderen.

 

Kan ikke si at RCBS målet er mer ugjevnt enn mitt Redding eller Hornady mål, snarere tvert imot :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt RCBS i hele min karriere. Har aldri brukt baffel da ladnigene er like jeve enten målet er fullt eller nesten tomt.

Ved bruk av 570 lader jeg slik at målet gir litt for lite og trikler resten i vekta. Lader ca 4 patroner i minuttet på denne måten. Tror ikke noe elektrisk kruttmål er like raskt ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Dillon sitt kruttmål, da på dillon 650 presse. Alltid vært fornøyd med resultatet :) Har ladet 32ACP med 1,3 grain N310 krutt og selv med så små ladninger så gir det stabile ladninger. Da med "small" kruttsleide i kruttmålet. Har ladet minst 50 tusen skudd med dette kruttmålet og det har aldri sviktet meg på noen måte. Aldri endret ladevekten, aldri gitt meg dobbel dose og ei heller noen gang gitt meg null ladning. Og tro det eller ei, det lader like nøyaktig med full beholder og helt til det er tomt. Siste utmåling før det er skåle tomt får man selvfølgelig bonsken i beholderen som ikke er stor nok til full ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med enkelte billige kruttmål, ikke alle, er at innmaten er laget av plast. Det går bra en stund, men så begynner kruttkornene som blir kuttet å lage små hakk. Hakk som vokser over tid, kruttmålet lugger bittelitt, noe som er en fin kilde til økt nøyaktighet. Innmat av metall så skjer ikke dette.

 

Eller er det, som nevnt over, en forutsetning at man har svært lik bevegelse fra gang til gang. Men å forvente bedre enn +/- 0.2 gr fra et kruttmål er utopi, sånne avvik (eller større) vil komme med alle, men frekvensen er kanskje noe lavere på de beste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si det er liten forskjell på disse ut i fra prestasjon og jevnhet på ladningene, om noen i det hele tatt.

 

I forhold til Harrels, ta den med størst kruttbeholder. 6,5 sluker litt krutt den og, og fyllingsgraden synker raskt. Personlig syntes jeg N550 er på grensen grovt til at Harrels presterer bra, men det spørs også i forhold til referansen din selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg dobbelt sjekket unøyaktigheten på lee kruttmålet mitt og det er etter ca Les 10,000 ladinger. Ved samme "drag" og rutiner kan avike være 0,1grs. Dette er en av gangene det billigste er best. Og det som ser mest Plæstik ut som er best.

Min erfaring er,stol ikke på det som er dyrest er best. Samenlign flere :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, dyrest er best!! Og siden jeg trenger flere slike LEE kruttmål så kan slike som ikke er i bruk donneres til meg ;)

Med dem krutt typene jeg bruker så har jeg ikke oppdaget noen problemer med unøyaktighet. Mulig at det begynner å knote seg meg grovere krutt.

N110 er det det groveste kruttet hjemme hos meg...

Link to comment
Share on other sites

Har 1 slik;

 

1216213789_128.jpg

 

og 1 slik;

 

1257416144.jpg

 

 

Det siste koster 4ganger mer enn det første-gues what-det er ikke 4ganger så bra; ikke en gang dobbelt så bra. Det er faktisk ikke forskjelll idet hele tatt på nøyaktigheten. Jævlig-ikke sant?

 

BenchRestmålet er forresten til salgs om noen er interesert, jeg konverterer til elektronisk dispenser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Lee hele veien inntil en meget gavmild julenisse sendte meg et Harrels. Jeg har brukt det en stund. Lettere og stille inn, utrolig godt å jobbe med. I det hele tatt er Harrelsmålet fett å jobbe med.

Nøyaktighet? Harrels er ikke mer nøyaktig en Lee, men Lee's produkter forutsetter ofte ørlite tankevirksomhet.

 

I løpet av en del testing av Lee's kruttmål har jeg kommet fram til min måte å bruke det på.

Et punkt jeg ikke husker å ha lest er plasseringa av kruttbeholderen. Jeg setter dette slik at når kruttmålet er stengt peker den skruen som holder sort og rød plast sammen fra meg. Da flyter kruttet best ned i målet, og jeg får jevnere ladninger.

 

Videre kan man etter min mening i stor grad plukke ut de ladningene som får variasjoner ved å føle og høre på hva som skjer, hvis lyd og føling er likt fra gang til gang er ladningene like. Når det kommer et korn i klem, eller noe går trangt, så slipper jeg den ladninga rett tilbake beholderen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

For min del opplevde jeg at variasjonen på ladningene gikk fra +/- 0,3 grs ved bruk av LEE-målet. Nå lader jeg med et Redding 3BR-mål og har +/- 0,1 grs variasjon i ladningene. Dessuten er Reddingmålet enklere å stille inn. Ved kvantumsladning i forskjellige kalibre er det ganske vesentlig for meg.

 

Nå skal det også sies at LEE-målet takler kruttyper som MRP, MRP 2 og Vihtavuori N560 bedre. Så ved lading av patroner med "grovkrutt" savner jeg LEE-målet som jeg sendte fra meg.

 

Jeg har ikke noe spesielt imot LEE-produkter, men på mange felt er det mye å få kjøpt som er bedre. Som regel MYE dyrere, men dog...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...