Jump to content

22 LR Ammunisjon, Hva bruker du?


CCOB

Recommended Posts

Jeg har siden jeg startet i 08 kun kjøpt CCI Standard. Dette for at det er en ammo type jeg kjenner godt. Jeg har så langt ikke hatt problemer med den.

 

Så her i kveld satt jeg og så på hva som egentlig finnes, jeg har lyst til og prøve Eley dette er en ammo som har fin sammen settning ser jeg ut fra tester som ligger på nett (jeg ble litt overasket over at det faktisk fantes tester av 22 ammo)

men er det noen erfaringer rundt andre typer 22 ammo, jeg skal i all hovedsak bruke dette i en Benelli konkurannse pistol, nå tror jeg IKKE det er ammoen sin skyld at jeg bommer men, man vet aldrig :lol::lol:

 

Jeg ser av interesante typer så har vi:

CCI Standard

ELEY MATCH PISTOL

FEDERAL 22 LR 36GR.HP 525PK

FEDERAL SOLID LIGHTNING 22 LR 40HV

 

Med interesante typer tenker jeg pris/presisjon. Er det noen andre erfaringer med disse eller annen type ammo??

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun CCI std.

Det finnes en test fra Vapentidningen der en testet 42 ammotyper (.22LR) i tre forskjellige matchpistoler. Testen viste at ulik ammo gikk ulikt i ulike våpentyper, og det var ingen sammenheng mellom presisjon og pris. Litt over gjsnittlig rask ammo gikk generelt dårlig i alle pistolene. CCI std og den billigste Eley (grønn) gikk best i Pardini som jeg bruker.

De som påberoper seg å vite mest om dette, påstår at det er meningsløst å teste ammo A i våpen X og generalisere til andre våpen av type X. De påstår at hvert våpen må testes for seg.

Link to comment
Share on other sites

Winchester Super X og CCI Standar jeg bruker :)

Winchester ammoen til kråkejakt der jeg ikke trenger å være stille og CCI STD der jeg trenger å være stille når jeg skal skyte kråkefugler(rundt gårder og der folk ikke er så glad for at man skyter kråkefugler eller ekorn :roll: )

 

cci standar bruker jeg også som "langholdsammo" da det jeg skyter litt med den på 200m

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet ut en god del forskjellige i min Walther GSP og fant at alle sammen gikk bedre enn skytteren :lol:

 

Jeg har vel nå skutt snart 35 000 CCI standard siden jeg fikk Waltheren i mars 2009, den spiser CCI absolutt uten problemer, og det er paraktisk talt aldri noe problem med patronen heller.

 

Jeg endte opp med CCI simpelthen fordi den er den billigste jeg har funnet, jeg har betalt 40 øre skuddet, kjøper da en kartong med 5000 skudd.

 

Det er en himmelvid forskjell mellom 40 øre for CCI og 3 kr for Eley Tenex :roll: Den dagen jeg har ambisjoner (og muligheter) for å vinne noe stort, Olympiske leker eller slikt, skal jeg gå over til Eley Tenex :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med mye forskjellig ammo, alt fra cci st. Som det billigste, til rws r-100 til tre kroner skuddet.. men alle mine perser er satt med cci standard. Tror jeg må bli ca 25 poeng bedre i alle greiner før det er noe vits i å begynne å teste annen ammo enn cci standard ;)

Link to comment
Share on other sites

Det blir brukt en del SK Magazine .22 i Svenskeklubben min. Koster ca SEK 400.-/500patroner.

Denne er laget av Jagd- und Sportmunitions GMBH, noen med erfaringer av denne? Jeg vannt en boks med 500 slike men har ikke fått prøv dem i Walther GSPn enda.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med mye forskjellig ammo, alt fra cci st. Som det billigste, til rws r-100 til tre kroner skuddet.. men alle mine perser er satt med cci standard. Tror jeg må bli ca 25 poeng bedre i alle greiner før det er noe vits i å begynne å teste annen ammo enn cci standard ;)

 

Så enig, så enig :lol: Hva i huleste er vitsen med dyr ammo "som samler innenfor sentrum" når mannen som holder i børsa, pistolen (you name it) strever med å samle innenfor 9'eren?

 

Skal du bruk 22LR til jakt (opptil, men ikke inkludert hares størrelse) er det andre kriterier som kommer inn, men som aesop sier, når det billigste er mer enn bra nok (til din bruk) er det meningsløst å diskutere annet.

 

Jeg har forresten fremdeles igjen noe russiks 22LR med navn "Vostok". Kjøpte 500 for en evighet siden, de bruker jeg kun i salongrifla, der går de faktisk greit. De går ikke i min GSP, - årsak? Kulediameteren er ca 5,8 mm, så de entrer ikke kammeret på GSP'en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruker CCI std til min Unique Des-69 pistol for 25m presisjon.

Billig og bra ammunisjon, betalte 2300kr for 5000 patroner.

Har også prøvd Fiocchi 22lr max, men den var ikke noe god å skyte med.

Fiocchi hørtes alltid annerledes ut på noen få skudd, fikk ofte ubrent krutt på hendene.

Dette var ikke pistol sin skyld siden patronen oppførte seg slik i 3 totalt forskjellige typer pistol, Des-69, mark 3, margolin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

XXL har tatt inn noe som heter TopShot. Ligger til 0,39 på nettbutikken. Men det er vel omtrent det samme som jeg gir for CCI std.

Sikkert mulig å spare noen få kroner ved å kjøpe sammen med et skytterlag.

 

Jeg bruker CCI std. i Ruger 22/45 MK3 til trening, og CCI Minimag helmantel til konkurranse. Pistolen har fått ca 6000 CCI Minimag og har kanskje hatt 2 som ikke har gått av. Ingen funksjoneringsfeil. CCI std. går ca 2cm lavere på 40m, så det kan jeg leve med.

 

I Ruger 10/22 bruker jeg Eley Subsonic Hollowpoint. Litt dyre, men går godt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med mye forskjellig ammo, alt fra cci st. Som det billigste, til rws r-100 til tre kroner skuddet.. men alle mine perser er satt med cci standard. Tror jeg må bli ca 25 poeng bedre i alle greiner før det er noe vits i å begynne å teste annen ammo enn cci standard ;)

 

Så enig, så enig :lol: Hva i huleste er vitsen med dyr ammo "som samler innenfor sentrum" når mannen som holder i børsa, pistolen (you name it) strever med å samle innenfor 9'eren?

 

 

Dersom du ikke skjønner det så kan jeg godt forklare det til deg:

 

For å eliminere flest mulig faktorer sånn at det til sist er kun skyteferdigheten til skytteren som står igjen...

 

Jeg ser ikke noe galt i at folk kjøper våpen, ammo og utstyr som "er bedre enn skyteferdigheten".

Det er tross alt en hobby :-)

Link to comment
Share on other sites

For å forklare hva jeg mener Bjørn Tore;

 

For en "menneskealder" siden kjøpte jeg en "konkurransemodell" luftpistol, formål trening. Den gikk i hytt og pine, og jeg forbannet "drittpistolen" opp og ned. En dag fikk jeg en lys ide, og spendte pistolen fast i en skrustikke. 5 Skudd satt i samme hullet! Da sluttet jeg å forbanne pistolen (begynte å forbanne hånden som holdt den i stedet) og begynte å trene :evil:

 

Derfor, det er min erfaring så langt, (og det har jeg faktisk prestert fra tid til annen, et par ganger i året), at det går godt an å skyte 50 på banen med CCI standard. Ammo'en er altså ikke dårlig, og at jeg ikke har 50 hver gang vil jeg ikke skylde på hverken ammo eller pistol, men på meg selv. Når jeg (hvis jeg) når et slikt nivå at grunnen til at jeg ikke har minst et par 50 serier hver gang jeg er på banen, kan skyldes på ammo'en, da skal jeg gå over til Eley Tenex til 3 kroner smellet.

 

Er du i tvil om ammo'en er god nok, ta og skyt noen runder med anlegg eller skytestol, og sammenlign gjerne med litt dyrere ammo. Min påstand er at CCI standard (og nå Top Shot fra XXL til 39 øre pr skudd) har presisjon til å skyte 50-serier, og om du ikke greier å skyte det på banen med CCI standard, i hvert fall en gang i mellom, så har jeg ingen tro på at du plutselig blir en mester ved å bytte til ammo til 3 kr pr skudd. Det teller også etter min menig mye at kjøper du Top Shot får du 256 skudd for 100 kroner, kjøper du Tenex får du 33 skudd. For å si det litt populært; Du kan trene hver bidige dag, hele uka igjennom for det du brenner av på en treningdag med Tenex.

Link to comment
Share on other sites

Mye gode betraktninger her, men for å komme tilbake til det trådstarter spør om, her er noen av mine erfaringer:

Aller først, jeg slutter meg til nhds betraktning:

De som påberoper seg å vite mest om dette, påstår at det er meningsløst å teste ammo A i våpen X og generalisere til andre våpen av type X. De påstår at hvert våpen må testes for seg.
.22-våpen er i aller høyeste grad individer, men heldigvis er det billig å gjøre tester for å finne ut av det.

Jeg har tre våpen i kaliberet - to rifler og en pistol. De ammunisjonstypene jeg har kommet frem til i mine forsøk er som følger:

 

Smith&Wessom Model 41

CCI Standard fungerer godt og gir god presisjon

Federal Classic fungerer godt og gir god presisjon

Remington Target fungerer godt og gir god presisjon

SK Standard Plus fungerer godt og er hårfint mer presis enn de foregående

 

Brno 2E

Har ennå ikke funnet noe som ikke går godt i denne, men noen går likevel bedre enn andre.

På bane:

CCI Standard opp til 50m

SK Standard Plus

Eley Match

På jakt:

Remington High Velocity HP

RWS Subsonic HP

 

Ruger 10/22 med Volquartsen Custom løp og sluttstykke

På bane:

CCI Standard på kortehold

SK Match Pistol

Eley Match

RWS R50

På jakt:

Remington High Velocity HP

RWS Subsonic HP

 

Jeg har vært såpass heldig at det er endel ammunisjon som fungerer godt i alle.

Link to comment
Share on other sites

Det er en himmelvid forskjell mellom 40 øre for CCI og 3 kr for Eley Tenex :roll: Den dagen jeg har ambisjoner (og muligheter) for å vinne noe stort, Olympiske leker eller slikt, skal jeg gå over til Eley Tenex :mrgreen:

 

Da er ikke pris noe å tenke på, for da blir du sponsa med ammo, så mye du klarer å skyte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg behøver du ikke å gå riktig så høyt opp, du blir visst sponset med rikelige mengder gratis ammo hvis du har en mulighet for å komme rimelig høyt opp på "Stupern" eller Stangskytinga på Landsskytterstevnet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg behøver du ikke å gå riktig så høyt opp, du blir visst sponset med rikelige mengder gratis ammo hvis du har en mulighet for å komme rimelig høyt opp på "Stupern" eller Stangskytinga på Landsskytterstevnet :mrgreen:

 

Men da er det vel mere snakk om 6,5-55 og ikke .22LR. :lol:

 

Har prøvd Stinger i Sauer og den samlet like godt som Eley Club. Dog lå den ca 20 cm høyere på skiva på 100 meter. Har ikke gjort seriøse tester men det så slett ikke ille ut. Men min erfaring er som også andre skriver at når det gjelder .22LR så er våpnene idivider med individuell smak for ammo uavheng fabrikkmerke på våpenet. Så seriøs testing må hver enkelt gjøre med det aktuelle våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at det er en del forskjeller fra rifle til rifle og ikke minst når det gjelder ammunisjon, men med en Sako Quad så samler du glatt innenfor et kronestykke på 50 meter :mrgreen:

Gjelder bare å være stø på labben :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

med en Sako Quad så samler du glatt innenfor et kronestykke på 50 meter :mrgreen:
Det er ikke meningen å være verken spydig eller nedlatende, men det du beskriver der er ikke spesielt imponerende. Begge mine salongrifler klarer under 2mm spredning (dvs. største yttermål på gruppen er <7,7mm) på 50m med riktig ammunisjon.

Jeg vil foreslå at du kjøper inn et utvalg forskjellig ammunisjon og tester grundig, evt. også får andre erfarne skyttere til å skyte grupper med anlegg for å teste. En Quad skal yte bedre.

Link to comment
Share on other sites

med en Sako Quad så samler du glatt innenfor et kronestykke på 50 meter :mrgreen:
Det er ikke meningen å være verken spydig eller nedlatende, men det du beskriver der er ikke spesielt imponerende. Begge mine salongrifler klarer under 2mm spredning (dvs. største yttermål på gruppen er <7,7mm) på 50m med riktig ammunisjon.

Jeg vil foreslå at du kjøper inn et utvalg forskjellig ammunisjon og tester grundig, evt. også får andre erfarne skyttere til å skyte grupper med anlegg for å teste. En Quad skal yte bedre.

 

Og derfor er det få som poster egne samlinger (eller overdriver disse), siden det alltid skal komme nesevise svar om hvor fantastisk mye bedre de og deres børse er.

 

Om du klarer 2mm spredning konsekvent, uten skrustikke, så gratulerer til deg, men det er ikke noe vits å regne på paraden til stakkaren som "bare" klarer kronestykke med sitt annlegg.

Link to comment
Share on other sites

@Varj: Jeg sa ikke at jeg konsekvent skyter 2mm samlinger, jeg sa at riflene klarer det. Dette er resultat av tester i vindstille skutt fra benk eller tofot og sandpose. Jeg poengterte også at dette ikke var ment å være spydig eller nedlatende, men at en Sako Quad bør klare bedre resultater, og at eier med fordel kan legge ned litt innsats i testing for å få mer glede av den.

Les hva som står i innlegget, ikke tolk inn negativitet.

Link to comment
Share on other sites

@schultz_30-06: Det er testet under mest mulig ideelle forhold. Hvis du kombinerer tofot med sandpose under bakskjeftet og legger full konsentrasjon i avtrekket eliminerer du noen faktorer. Vindstille eller innendørsbane er også en forutsetning for optimale testresultater, optimale da i betydningen færrest mulig variable faktorer. Men for all del, det er stor forskjell på testskyting og praktisk bruk.

Ad slengere, det er endel salongrifler som har en tendens til å slenge første skudd ved kald pipe. Cz-452 Varmint har vært spesielt plaget med dette (det finnes en egen tråd om emnet her på forumet), 10/22-en min gjorde dette før jeg beddet den etter ombyggingen. Verdt å undersøke, men absolutt ikke noe fasitsvar.

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke gjort noen skikkelig test av mange patrontyper enda, men det kommer etter hvert.

 

Eley Sub er vel den jeg skyter mest av på jakt, har man en heldempet salongrifle er hele poenget at det skal være stille.

Har et bilde av et par grupper skutt med Eley Standard på 100 meter. Disse er skutt fra benk med en heldempet CZ American, minimalt med vind. Gruppen til venstre er på 27mm med 4 skudd på 14mm, gruppen til høyre måler 24mm. (Skrudde noen knepp på siktet mellom disse seriene)

normal_2012-05-14_12_43_19_%28Medium%29.jpg

 

Her ses 5 skudd med Eley Sub på samme avstand, ca 18mm med 4 skudd på 14mm.

normal_2012-05-14_13_01_47_%28Medium%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ad slengere, det er endel salongrifler som har en tendens til å slenge første skudd ved kald pipe. Cz-452 Varmint har vært spesielt plaget med dette (det finnes en egen tråd om emnet her på forumet), 10/22-en min gjorde dette før jeg beddet den etter ombyggingen. Verdt å undersøke, men absolutt ikke noe fasitsvar.

Er ikke kaldskuddskast en myte? Altså menneskelig feilfaktor ved første skuddet før man "kommer inn" i stilling?

Tenker det samme han her karen sier:

 

http://www.youtube.com/watch?v=YiDoddUL4rI

Link to comment
Share on other sites

Er ikke kaldskuddskast en myte? Altså menneskelig feilfaktor ved første skuddet før man "kommer inn" i stilling?
Kan bare svare subjektivt her, men det var en markant forskjell på 10/22-prosjektet mitt før og etter bedding - samme børse, samme stokk, samme skytter. Og det gjaldt både med og uten tofot og andre støttemidler. Har også observert dette hos andre skyttere med andre rifler, erfarne og gode skyttere som ikke har slike problemer med andre våpen. I hvert fall en av dem ble kvitt problemet da han byttet rifle.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke kaldskuddskast en myte?

 

Nope, ikke med .22 lr..

Min kaster konsekvent med kaldt løp..

Jeg prøvde med firelapping, og det ble litt bedre men likevel kaster den første og andreskuddet.

Andreskuddet går ca halvparten så langt ut som første.

Jeg har beddet 452'n min, så det er ikke det som gjør det.

Link to comment
Share on other sites

OT, men dette tullet må kommenteres....igjen!

 

Ad slengere, det er endel salongrifler som har en tendens til å slenge første skudd ved kald pipe. Cz-452 Varmint har vært spesielt plaget med dette

Jeg frister meg til å spørre deg om hva slags grunnlag du har for å påstå at CZ 452 Varmint er spesielt plaget med dette?

 

Er det fordi jerognal har skrevet en tråd om dette på kammeret.no og da er det en "faktaopplysning"? Noe du har lest deg til en annen plass?

Vær så snill, prøv å forklare hvorfor akkurat CZ skulle være mere plaget av dette enn andre. Jeg kan like godt si at 10/22 er spesielt plaget med dette.

 

Der finnes sikkert en veldig god forklaring på hvorfor dette rammer enkelte 22LR børser,

fett-teorien vil gjelde for alle løp, ikke spesielt for CZ. Eller, kanskje stålet i CZ pipene får fettet til å størkne på en annen måte....heheh.

 

Sannheten er at CZ er noe av det mest presise 22LR du får tak i uten å betale en god del mer for en Anschutz e.l. - som ikke nødvendigvis er mer presis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker hovedsakelig CCI Std til trening - god pris og god nok presisjon i massevis til trening for meg.

Kjøpte også en par tusen CCI Stinger, når jeg fikk de styggbillig ved et opphørssalg - går en god del høyere (husker ikke hvor mye i farta) men sideveis har jeg ingen forskjell og de samler helt greit ut til en 100m i alle fall.

Til jakt bruker jeg hovedsakelig RWS Subsonic HP - samler godt og med lyddemperen på blir det overhodet ingen kruttsmell.

 

Har en CZ452 Varmint, med en Hausken standard til 22 kaliber. Noe "overkill" til .22LR, men vekten og balansen på oppsettet blir nesten identisk med grovrifla, så jeg syntes selv det gir god trening.

 

Ang. dette med kasting av førsteskuddet; Ser flere har hatt problemer med det. Jeg har det ikke, og har aldri hatt det. Min er riktignok gjort noe med. Avtrekk er byttet, skruen i fremskjeftet opp i løpet er fjernet og det er slengt inn litt bedemasse. Om dette er grunnen til at den ikke kaster eller ikke veit jeg ingenting om, den var sånn når jeg kjøpte den. :roll:

Men at noen salongrifler kaster førsteskuddet er det nok ingen tvil om. Men det er det kun en måte å finne ut av om man er rammet av; Test! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg frister meg til å spørre deg om hva slags grunnlag du har for å påstå at CZ 452 Varmint er spesielt plaget med dette?

 

Er det fordi jerognal har skrevet en tråd om dette på kammeret.no og da er det en "faktaopplysning"? Noe du har lest deg til en annen plass?

Vær så snill, prøv å forklare hvorfor akkurat CZ skulle være mere plaget av dette enn andre. Jeg kan like godt si at 10/22 er spesielt plaget med dette.

Jeg fremholder det ikke som noe mer enn en subjektiv påstand. Jeg baserer den på at jeg har observert det på flere eksemplarer av akkurat Cz 452 Varmint, deriblant den jerognal hadde. Jeg har også sett det på mange andre typer og opplevd det på min egen 10/22, men det opptrer klart oftere på Cz 452 Varmint blant de riflene jeg har erfaring med. Jeg har forøvrig aldri sett fenomenet på andre Cz/Brno salongrifler, og jeg har sett mange Varminter som ikke har problemet. Og for å fjerne all tvil: Dette er kun observasjoner, jeg har ingen etterprøvbar forklaring på hvorfor det skjer på de riflene det skjer og vil heller ikke spekulere i det. På min ombygde 10/22 løste det seg da jeg søylebeddet fremme.
Sannheten er at CZ er noe av det mest presise 22LR du får tak i uten å betale en god del mer for en Anschutz e.l. - som ikke nødvendigvis er mer presis.
Kunne ikke vært mer enig, og derfor har jeg også en Brno 2 som jeg aldri kommer til å kvitte meg med.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...