Jump to content

22 LR Ammunisjon, Hva bruker du?


CCOB

Recommended Posts

@Inge E: Skutt på frihånd vil nok 2mm spredning på 50m være i verdensklasse. Skutt i test enten fra skytebenk eller med tofot og sandpose og uten vind er dette et mål på hva riflen yter med en gitt type ammunisjon og med minst mulig påvirkning fra skytteren.

I Brnoen min har jeg fått dette resultatet med SK Standard Plus, i den ombygde 10/22-en har jeg fått det til med Eley Match og SK Pistol Match. At de konsekvent skyter slike samlinger får stå for din regning, jeg har tre påfølgende slike samlinger fra hver av riflene med de ammunisjonstypene i de lotene jeg har kjøpt inn for test.

Link to comment
Share on other sites

Det med sleng på første og andre skudd, har lite og ingen ting med amo type å gjøre.

Det er løpet og krystalisert fett i løpet som forårsaker dette.

Vi har diskutert dette i ørten tråder. Og det er testet ut i mange våpen. med et utall amo typer. CZ Varmint er kåret til verstingen når det gjelder dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det har ingenting med ammoen og gjøre sier du? Hvor kommer fettet i løpet fra da?

Dette er en sannhet som du selv har laget deg jmonsen og er ingen teknisk akseptert forklaring i fleres øyne.

 

Jeg har selv observert flere 452 Varmint da jeg kjenner mange med disse børsene og ingen av de kaster førsteskuddet.

Link to comment
Share on other sites

@M17: Kan kun gi mine erfaringer her. Jeg har aldri merket utslag på presisjonen i forhold til pussing. Riflene går gjerne rundt 500 skudd eller mer mellom hver gang jeg drar gjennom løpet, og det er minimalt med skitt som kommer ut. Men igjen tror jeg dette varierer fra løp til løp.

Derimot ser jeg at på mine rifler er det oftere behov for å gjøre rent i mekanismen mhp. funksjonering, også på Brnoen - den har Timney-avtrekk, og på min begynner det å fuske på oppspenn hvis der er for mye kruttslam i det.

Link to comment
Share on other sites

Salonggevær skal selvfølgelig pusses som andre våpen. men trengs dog ikke like ofte i løpet. Jeg pusser for vær 200 skudd. Og selvfølgelig hvis våpnet har blitt vått. Reingjøring og smøring av mekanisme er vel enda mer påtrengende på salonggevær da fettede blyprosjektiler møkker mer enn konvensjonell ammo.

Link to comment
Share on other sites

Det har ingenting med ammoen og gjøre sier du? Hvor kommer fettet i løpet fra da?

Dette er en sannhet som du selv har laget deg jmonsen og er ingen teknisk akseptert forklaring i fleres øyne.

 

 

Dersom vi skal forsette debatten om avvik på første eventuelt annet skudd.

Kan vi ta det i denne tråden.

viewtopic.php?f=80&t=27414&hilit=Slenger+f%C3%B8rste+skuddet

 

Angående tidligere debatter om dette er det gjort en rekke forsøk. Og det er kun en forklaring som ikke er motbevist. Og det er at kulens fett som ligger igjen i løpet er det som forårsaker avvik på skudd nr 1 og 2.

Link to comment
Share on other sites

Fekk bra samlingar med denne:

geco_22Rifle.jpg

Geco

 

Bolt-action, revolver og enkeltskudd, er nok disse bra.

 

Men til halv-auto, blir de altfor svake. Vi testet ca 250 skudd av disse her i klubben med all tenkelige våpen, men de er altfor svake.

 

Vi smalt av en haug annen Geco også i diverse kaliber.

 

.22lr: Altfor svak til halv-auto. Testet i GSG-1911, Ruger MI/MII/MIII, Browning Buchmark, Unique(husker ikke modell), Walther P22 og diverse andre våpen. Funket fint i revolvere.

9x19: Denne likte jeg veldig godt av Geco. Testet i Glock 17, H&K USP, Luger P08 og en til jeg ikke husker hva var for noe. Lugeren rett og slett elsket disse.

.38Spesial: Testet ikke disse personlig, men fra observasjon så virket disse ganske bra.

.357: Veldig svak ladning. Testet i Colt Python, en eller annen Ruger eller Smith&Wesson og Desert Eagle. I Eagle'en min måtte jeg ta ladegrep for hvert skudd. (Nå er riktignok Eagle'en skikkelig kravstor til ammoen, den skal helst være maksladd av erfaring). Funket som snus i revolverene.

.44: Husker ikke om jeg testet denne eller ikke. Men observasjon ser det ut til at den også funket :D

Link to comment
Share on other sites

SK subsonic går som en laserstråle i min Voere .22lr! Fantastisk presisjon. Feiler er at de er for svake.. Repeterer ikke. Kaster som regel ut tomhylsa, men får ikke med ny inn i kammeret. En skjelden gang blir tomhylsa sittende igjen, må pirkes ut. En å annen gang repeterer den korrekt. Om jeg skal ta ut en kråke f.eks. bruker jeg disse, da 1 treff er nok, og 1 bom er nok til å skremme fuglen. Jeg betaler 75kr/50 skudd.

 

Til trening vil jeg i kommende tid benytte CCI standard. Betaler 50øre/smell gjennom pistolklubben. Disse samler ikke fult så godt som SK i min rifle, sprer gjerne en 5-6cm på 50-60m. Med godt annlegg sådan. Går stort sett under lydens hastighet også. Rifla repeterer og funker fjell med disse.

Link to comment
Share on other sites

Holstad Våpen i Sarpsborg tar 43 øre for CCI standard hvis du kjøper 5000. XXL tar 39 øre for sin Top Shot, som så langt jeg kan se er CCI standard "in Disguise", og det uansett om du kjøper en eske eller en hel kartong med 5000.

Link to comment
Share on other sites

Holstad Våpen i Sarpsborg tar 43 øre for CCI standard hvis du kjøper 5000. XXL tar 39 øre for sin Top Shot, som så langt jeg kan se er CCI standard "in Disguise", og det uansett om du kjøper en eske eller en hel kartong med 5000.

 

Er et par i klubben som skryter av TopShot men har ikke prøvd de selv enda ...

Link to comment
Share on other sites

sitering av ovenforstående innlegg er slettet. jmonsen

 

Jeg har skutt 300 skudd med TopShot i min S&W mod 41 pistol. Er veldig fornøyd med dem. Var faktisk nede og kjøpte 1000 skudd til på XXL idag.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe noen flere CCI standard velocity til trening lenger. Hører rykter om at de er begge laget av CCI. Kan ikke bekrefte dette, men TopShot er utrolig mye ammunisjon for pengene!

 

Har ikke erfaring med high end ammo, så hvordan TopShot er sammenlignet med dem er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

sitering av ovenforstående innlegg er slettet. jmonsen

 

Se litt høyere opp i tråden, det var ens om kronograferte disse.

 

Ser XXls TopShot nevnes her... Disse er jo grisebillige til 39øre pr.stk. eller noe rundt der! Noen som har prøvd denne? Kan det lønne seg å legge i litt ekstra eller er det bare å kjøre på med TopShot?

 

Jeg har skutt et par tusen Top Shot nå, merker overhodet ingen forskjell til CCI Standard. begge er 40 gr og 1070 fps, og XXL oppgir at de er produsert av CCI.

Link to comment
Share on other sites

Har vært å testet hastigheten i dag. Sammenlignet Top Shot og CCI Standard.

 

Fikk en snitthastighet (10 skudd) for CCi Standard på 964,8 fps med standardavvik på 59,1 fps.

For Top Shot er tallene 1030,9 fps og 49,7 fps.

 

Det var et skudd i serien med Top Shot som bare hadde 890 fps.

Hvis dette skuddet utelates blir snitthastigheten 1048,5 fps og standardavviket bare 15 fps.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker jeg fortsetter min søken etter ammo som sprer lite i denne tråden istedenfor i tråden om billig .22 ammo :thumbup:

 

Jeg har sagt at jeg skal klare å treffe forutsigbart på en gong på 500 meter med .22

Til dette vil IKKE cci std, topshot comp, eller lignende mengdetreningsammunisjon fungere på grunn av egenspredningen ti lammunisjonen.

 

SÅ! Hva slags ammo kan brukes til formålet?

Tenker Fiocchi biathlon som XXL selger. Jeg vet at skiskytterne i Tromsø bruker denne, det ser jeg på som en indikasjon på lave spredninger.

Den er oppgitt til 340 m/s, vil den da bevege seg i det transsoniske området?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Du kan se om SK High Velocity kan brukes i børsa di. Finnes som HP og Solid.

 

Edit:

 

Den gong'en din, er den stor? Hvis du skal treffe den regelmessig må du nok opp på 50cmx50cm eller større.

 

Og sjekk værmeldinga. Det bør være relativt lite vind ja.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å skyte på en gong som er 2moa på 500 meter.

 

Vil helst ikke skyte noe som vil miste fart på tur til gongen. Ser for meg at kula vil oppføre seg rart når den så går underlyd igjen?

Da er standard velocity mere ønsket selv om man må ha overhold på flere meter...

Link to comment
Share on other sites

15 cm gong? Håper du ikke har veddet mye penger på dette :roll:

 

Dette med overlydskuler må du nesten bare teste. Går det bra, vil jeg tro det lønner seg med litt mer dytt bak kula.

 

Har prøvd SK standard pluss litt. Det kan virke som om de ligger helt i grenseland på hastighet. Noen virket å bryte lydmuren. 1 av 20 kanskje. Det er den ammoen som samler aller best i børsa mi. Med 30MOA på skinna, 75 MOA klikk og litt overhold i retikelet fikk jeg kula ut til 425m. Litt vind gjorde det hele til ren bingo. Men det var gøy. Skal prøve igjen i pent vær og med SK HVHP.

Link to comment
Share on other sites

SÅ! Hva slags ammo kan brukes til formålet?

Tenker Fiocchi biathlon som XXL selger. Jeg vet at skiskytterne i Tromsø bruker denne, det ser jeg på som en indikasjon på lave spredninger.

Minst like mykje som god presisjon er stabil presisjon i ulike (låge) temperaturar det skiskyttarane er ute etter. Blinken er stor, og ekstrem presisjon er ikkje det viktigaste (sjølv om det absolutt er ein fordel). Viss du skal drive langhaldsskytinga di sommarstid burde du heller sjå kva 50-meterskyttarane brukar. Skaff deg nokre pakker (gjerne ulike lottar) Eley Tenex, Lapua X-act, RWS 50/Norma 1 (evt RWS 100 som har litt høgare V0) - det skulle forundre meg mykje om ikkje ein av dei gir deg det du er ute etter - om du og børsa er i stand til det...

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg nokre pakker (gjerne ulike lottar) Eley Tenex, Lapua X-act, RWS 50/Norma 1 (evt RWS 100 som har litt høgare V0)

Jepp, legg til Midas + og Eley Team som er "rimelige" alternativer som er svært nære disse i presisjon, og himmelhøyt over "billigammo"

 

Test og tren på 50m til du skyter bittesmå samlinger, og på 100m til du er på ren innertier omtrent. Så har du en god sjanse til å vinne veddemålet ditt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 cm gong? Håper du ikke har veddet mye penger på dette :roll:

 

Dette med overlydskuler må du nesten bare teste. Går det bra, vil jeg tro det lønner seg med litt mer dytt bak kula.

 

Har prøvd SK standard pluss litt. Det kan virke som om de ligger helt i grenseland på hastighet. Noen virket å bryte lydmuren. 1 av 20 kanskje. Det er den ammoen som samler aller best i børsa mi. Med 30MOA på skinna, 75 MOA klikk og litt overhold i retikelet fikk jeg kula ut til 425m. Litt vind gjorde det hele til ren bingo. Men det var gøy. Skal prøve igjen i pent vær og med SK HVHP.

 

 

Gongen er 28cm x 28cm, dvs 2 moa @ 500meter (om jeg regner rett) Etter insatsens hans å dømme skulle man tro han har veddet bort både hus, bil og kjærring.

 

Jeg for min del tviler på at det går, for mye dritt bak kolben på den børsa hans :mrgreen:

 

On topic: Jeg veksler mellom top shot og cci std, mener det er hips om haps med disse. I mi børse samler di såpassa at de avslører mine feil, og belønner meg med fine samlinger når jeg gjør det rett :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å skyte på en gong som er 2moa på 500 meter.

15 cm gong? Håper du ikke har veddet mye penger på dette

 

Tja, 2 moa på 500 meter blir vel strengt tatt 29 cm på 500m.

 

Skaut litt på 500m med 22lr, og måtte sikte langt oppe i tretoppane :mrgreen:

å treffe på ein 50x50 gong, trur eg kanskje er oppnåelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, 1 moa ble jo 14,5 cm. Så 30x30 gong blir det. Ja du skal ha sola i ryggen, vindstille og kjøttkaker til middag om du har tenkt å treffe den regelmessig uansett. Er vel en fordel om kikkerten og skinna har så mye elevasjon at du kan sikte PÅ gongen ihvertfall. Om ikke annet nederst i en mildot retikel eller lignende.

 

Det blir litt demotiverende å skyte et såpass lite mål med å sikte i gongen, følge korset opp til greina over, for så å følge korset opp til 4. kongle fra venstre for så å klemme av :lol:

Link to comment
Share on other sites

Midas+, EleyTEAM, SK er da merker/typer som skal testes.

Hvor handler man disse? Jeg får tak på Eley og Fiocchi i Tromsø som jeg vet om foreløpig.

Tenkte å stikke innom Andresens vaabenforretning her og sjekke ut hva de har. Har en kjenning der som sa de hadde ganske mange varianter inne...

Link to comment
Share on other sites

Midas+, EleyTEAM, SK er da merker/typer som skal testes.

Liten grunn til å teste SK viss målet er topp presisjon på lange hold. Mykje større sjanse for at du finn ein god og stabil lot av Midas+ eller X-act av Lapua/Schönebeck-produserte patronar. Landrø er importør - sjekk med dei for lokal forhandlar. Eley blir levert av både Stenvaag og Berg Presisjon og begge dei (Harald og Vebjørn) sitt inne med enorme kunnskapar om 22-skyting. Ein mail til Vebjørn vil truleg gi deg svar på nokre av spørsmåla dine!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet CCI Standard i en Sauer 200 på 100 meter å de resultatene jeg fikk var overaskene. Hadde 50 med 5 sentrum mange ganger på ligg(med reim). så vist du er heldig på hvilken lot man har i CCI Standard så kan den gå sykt bra den også. Men som sagt tidligere i tråden så er det veldig viktig å faktisk teste hvilken ammo om går best i ditt våpen. Ta å prøv å finn ei kule som går ut med rett under 330 M/S sånn at du holder deg på sub hele turen så skal det gå å treffe gongen ganske ofte i vertfall :) Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Brukte selv CCI Standard da jeg først skaffet meg min CZ 452 Varmint, men jeg følte noe skjedde med kvaliteten til disse på et eller annet punkt. Fikk førsteskuddsfluer på flere cm på 50m. Byttet deretter til Lapua Std Plus, og ligger nå rundt 1 MOA i snitt på 50m, uten førsteskuddsfluer.

 

Derimot har jeg større problemer med Lapua std på hold over 100m. Føler de gir uforholdsmessig stor spredning ift det jeg klarer på 50m, selv i ideelle forhold. Så et innlegg her hvor det ble foreslått Lapua Midas i stedet på lengre hold, kan dette ha noe for seg? Eller er det skytterfeil som bare gir store utslag på 100m+?

Link to comment
Share on other sites

Derimot har jeg større problemer med Lapua std på hold over 100m. Føler de gir uforholdsmessig stor spredning ift det jeg klarer på 50m, selv i ideelle forhold. Så et innlegg her hvor det ble foreslått Lapua Midas i stedet på lengre hold, kan dette ha noe for seg? Eller er det skytterfeil som bare gir store utslag på 100m+?

Skyttarfeil kan gjera store utslag med 22LR, men spredning pga t d ujamnt rekylopptak vil gi berre doble seg frå 50 til 100. Ulik kanting/vriding av børsa vil bli forsterka på lange hold.

 

Eg er redd prisen på skotet blir ein viktig faktor for å treffe på lange hold. Det er liten tvil om at mest mogeleg jamn utgangshastigheit er viktigare til lengre holdet blir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...