Jump to content

Samletråd 8x57IS


Ranger#44

Recommended Posts

Bruker i denne sammenhengen ingenting. Legger bare inn data som andre oppgir og får røde tall på trykk. Samme når jeg legger inn data fra ladeboka. Tenker at jeg har en feil i oppsettet på QL og lurer på om andre har gjort samme feilen og funnet en fix.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om du med røde tall mener over P-max kan jeg ikke si jeg har den erfaring så langt. Vanskelig å svare på om du ikke sier hva du legger inn. Ser at det er en stund siden du la ut dette så du har muligens funnet ut av det?

 

Lader f.ø. (tatt fra husken da jeg ikke har ladeloggen tilgjengelig) med 51 gr N150 bak 196 gr Oryx I Norma hylse, COL 78 mm. Skutt i 51 cm pipe. Gir litt over 760 m/s I utgang hvilket stemmer svært godt med QL simulering. Trykket er så vidt jeg kan erindre simulert til ca 3700 bar, som er 200 bar under P-max for denne patronen. OBS! Dette er en ladning som ligger på max eller I overkant I flg ladetabeller!

 

Edit: Husken er skumle greier. Ladninga gir 780 m/s+ (målt med ny kronograf, da kulefall indikerte at den gamle nok viste noe for lav hastighet) Iflg QL burde jeg ikke ha mer enn ca 760 m/s. Om jeg bruker denne hastigheten indikerer QL at trykket ligger i overkant av 4000 bar. Sjelden jeg får så stort avvik i forhold til simulering. Kan kanskje ha noe med at jeg bruker en gammel lot med krutt med noe annen brennhastighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tips ang fabrikkammo. Det kjøres kampanje på Sako Hammerhead 8x57IS I Sverige for tiden. Var innom TV-boden på Svinesund og der kostet ei 20 pk så vidt over kr 300,-. 15 kr smellen for fabrikkammo med lodda kule er ikke verst. Anbefaler å ringe ned på forhånd. Om de ikke har inne så bestiller de gjerne. Eneste som er irriterende er at denne samler dårlig I mine 8x57 er, ellers hadde jeg nok hamstret.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Henta inn igjen det som er borte fra gjennopprettingen

 

Skrevet av hansen deluxe den 15.feb.2016 kl 08:34

Mulig gammelt nytt:

http://www.lapua.com/en/reloading/cases ... mm-is.html

Lapua leverer hylser igjen..

 

Skrevet av Tronic den 21.feb.2016 kl 10:15

Hei

Har kjøpt meg partizan grom kuler 185grains og lurer på om noen vet om noen ladedata kruttet som jeg bruker er norma 203b

Mvh

Eivind

 

Skrevet av Frontier den 21.feb.2016 kl 18:23

48-49-50 grain

 

hvis det er upassende så er det fritt frem å slette

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Jeg har vært veldig mye til og fra med kulevalg til 8x57. Man blir anbefalt det ene her, og noe helt annet andre steder. Så hvis man skulle gått utifra en mauser 98 med nytt løp i 8x57JS kappet på 50cm og riflestigning på 1:12,5

Finnes det da en type kule og vekt som egner seg bedre enn andre i forhold til løpslengden og den slakke stigningen? håper på noe konkret så jeg kan slippe å være usikker på hva jeg egentlig bør putte nedi hylsene mine. :D

 

Er i hovedsak en jaktkule jeg er ute etter, men om det er noe som skulle gå bra, men egner seg best på papp, er det også av interesse:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å prøve, og se om det lar seg gjøre å få stabilisert ønsket kule. Vanlig stigning for 8x57 er vel 9,5-10:1. Jeg har en mistanke om at den godt kunne vært ennå litt krappere i ei kort pipe. Dessverre er utvalget av gode jaktkuler i 8 mm dårlig når det kommer til kuler som ikke ligger i området rundt 200 gr. Barnes har ei 160 gr homogenkule, men den er jo lengre igjen.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Jeg har vært veldig mye til og fra med kulevalg til 8x57. Man blir anbefalt det ene her, og noe helt annet andre steder. Så hvis man skulle gått utifra en mauser 98 med nytt løp i 8x57JS kappet på 50cm og riflestigning på 1:12,5

Finnes det da en type kule og vekt som egner seg bedre enn andre i forhold til løpslengden og den slakke stigningen? håper på noe konkret så jeg kan slippe å være usikker på hva jeg egentlig bør putte nedi hylsene mine. :D

 

Er i hovedsak en jaktkule jeg er ute etter, men om det er noe som skulle gå bra, men egner seg best på papp, er det også av interesse:)

 

Har forsket litt på denne men ikke nok til å konkludere. Ferdigrulla Oryx går helt greit, Norma jaktmatch går ikke greit. TTSX 160grs går greit, muligens bedre enn Oryx. Det jeg har mest trua på (men ikke prøvd) er 181grs RWS DK. Denne har beskjedne 26,7mm lengde og burde stabilisere godt selv med 1:12,5 snurr i normale 8x57 hastigheter. Har ei pakke kuler liggende men løpet er solgt så jeg kan dessverre ikke teste teorien..

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg surrer fælt med å forstå forholdet mellom kuleegenskaper og riflestigning. Men er det kulvekten eller lengden på prosjektilet som er avgjørende? så kort forklart, er det at kula er lett eller at den er kort som gjør at den I teorien kan gå godt I et løp med slakk stigning?

 

 

Sent fra min SM-T535 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vekt, lengde, snurr og fart påvirker stabilitet. Ettersom snurr er konstant er det vekt, lengde og fart du kan gjøre noe med. Du vil ha noe kort og tungt i løpe med slak stigning og normale hastigheter. Er en app som heter "bullet flight" hvor du kan leke med parametere og se hvordan det påvirker stabiliteten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da får jeg henge meg på denne tråden. Har solgt 30.06 riflen og kjøpt to Mausere i 8x57IS. En lett ombygd M98 og en G33/40 sterkt ombygd.

Er kjempefornøyd med kaliberet. Skjøt 2 hjort med det i høst. Brukte da TTSX kule.

Skal bruke det på elgjakt i høst og det ser jeg fram til. Har prøvd en del forskjellige kuler og ladninger.

Nå seg jeg at hjemmelading.no har fått inn Woodleigh 250 grains RN SN (.323).

Er veldig fristende å prøve.... Hvor finner jeg ladedata for så tunge kuler?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Liten erfaring fra fjoråret:

 

Fikk skutt en 1,5- åring okse (elg) med 8x57-pipa i Sauer 202.

 

Elgen kom luntende i drev og stoppa på plystring på ca 15 m. avstand med breisida til. Skøyt den rett bak bogen med Oryx 196 grs. kule. Gjennomskudd tvers gjennom begge lungene. Elgen hadde en fluktstrekning på 190 meter, målt med gps. Traff ingen bein. Reltivt greit blodspor, men hadde nok brukt mye tid om jeg skulle følge det slavisk fra skuddsted og frem til elgen.

 

Planlegger et Remington Seven-bygg i 358 win nå, og vil nok bruke mer butt/flatnesede kuler i det kaliberet, innbiller meg liksom at det har noe for seg dersom en ikke treffer bein, mtp ekspansjon og skuddeffekt.

 

Har selv skutt en pigger, med samme cal/kule på 70 m hold, stod stille i los, reint sideskudd bak bog..

Løp 50 m.. Min erfaring sier, en elg i fart løper lengere..

Vet ikke hvaslags erfaring andre har??

 

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har 2 børser i dette kaliberet og er særdeles godt fornøyd. Bruker Naturaliskuler på jakt og får gjennomskudd på alt.

Jeg har lovet jentungen er afrikatur til våren og vurderer å bruke Mauseren. Hun er lita og tynn (12 år) hu har skutt mye på bane med 22, men foreløpig har hun ikke skutt med større kaliber. For å ikke skremme henne mht rekyl ønsker jeg tips om ladedata for å oppnå snill rekyl. Har lada 20 skudd med 123 grains Normakuler Lada med 45 grain Vith135 som jeg skal teste på banen i dag. Håper de har en del lettere rekyl enn de ladningene jeg selv bruker . er mottagelig for tips og innspill.

Link to comment
Share on other sites

Har pleid å bruke Norma sin 8x57JS/123grs fmj for å få hylser. Jeg opplever rekylen i denne som mer eller mindre lik med f.eks 6,5x55 120grs.(samme stokk/systemvåpen). Har også ladet 123grs etter Ladebokas tabell som anbefaler 52grs Vith. N150. Det ble noe soting i mitt løp, men gode samlinger. Rekylen var omtrent den samme, men fikk dessverre ikke målt hastigheten. Kan godt hende at N135 passer bedre til denne kulevekten.

 

Skriv gjerne om hvordan din ladning gikk : )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

driver å skal lade noen tunge kuler i 8x57is og lurte på om noen har noen erfaringer med å bruke Norma Mrp bak ei swift aframe 220gr kule, blir det for komprimert ladning før jeg oppnår bruktbar hastighet og trykk?

mvh

Eivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ladet opp til årets jakt med 8x57IS. Har holdt meg til samme oppskrift som har fungert bra i flere år.

Nosler E-TIP 180gr til jakt. Nosler BT 180gr til oppskyting, justering av sikte osv. Går helt likt med E-TIPen så slipper å bruke disse til annet enn jakt. Noen HORNADY interlock 195gr er også produsert (til ettersøk og ymse når kjøttsvinn ikke er noe tema).

 

E-TIP til venstre, Interlock i midten og BT til høyre.

IMG_0311.JPG

IMG_0313.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja Accubond er gode greier, men på grunn av at en del av det som skytes skal selges så har det blitt ett "press" på å bruke Homo/mono/miljø(younameit) kuler.

 

Oppstilling fra venstre hjemmerulla E-TIP 180gr, Interlock 195gr, BT 180gr, og 2 fabrikk lengst til høyre: Lapua Naturalis 180gr og Norma Oryx 196gr:

 

IMG_0315.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpeammo blyfritt til elgen. Hva velger man i år? Er ikke superviktig med pris, men ser jo at det er stor forskjell fra billigst til dyrest her. Så stor forskjell på ammoen?

 

Nosler E-Tip 180gr  

RWS Hit 160gr (jaktogfriluft kjører disse til 523kr)

RWS Hit Short Rifle 160gr

Lapua Naturalis 180gr

Brenneke TAG 170gr

Ecostrike 160gr (ca 1000 kr)

Sako powerhead II 160gr (ca 1200 kr)

Fox Classic Hunter 160gr

Flere??

 

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke lader selv er prisen på kjøpeammo varierende grunnet f.eks Jaktdepotet (32,45 pr E-Tip) og Jakt&Friluft (26,18 for RWS Hit) som importerer selv og utfordrer de tradisjonelle kjedene som har importør+forhandlere. Jeg synes det betyr noe å kjøpe fra en av de to nevnte fremfor kr 60 for Powerhead importert og distribuert av Schou.Selv om det ikke betyr mye om prisen pr patron man avfyrer mot vilt går det endel patroner til innskyting, testing og storviltprøve i løpet av et år. 

 

Kjøp der det er billigst, alle blyfrie kuler fra anerkjente produsenter fungerer. Selv bruker jeg mest hjemmeladd i 8x57 (lader TTSX til ca kr 12,- pr patron) men har noen pakker RWS Hit som hittil ikke er brukt annet enn på banen og gir utmerket presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vux skrev:

Flere??

 

890,- for 20 Fox Classic Hunter fra Markhusan. 790,- for 50 kuler til lading. 160gn kule. 

 

Mulig det går å plukke opp noen rabattordning fra seneste episoder av Jegerpodden. O.o

 

(Ja, jeg er innleid hos Markhusan, så det er nevnt). 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Innskutt med årets, og mest sansynlig noen flere år fremmover ladning med 160 Barnes TTSX forran 51,5 grains Vhit-540 PPU hylser =850m/s i en Sauer 303
Har brukt denne oppskriften før men med noe mindre fart og Norma11 som drivstoff, felt noen elger med den, uten å finne igjen noen kuler.
Var innom Hornady 180grs GMX i fjor, disse fungerte forsåvidt også helt fint, selv om de så underlige ut på slutten av sesongen med de etterhvert mer og mer grønne prosjektilene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Hvor billig får man ladet ammo til trening i 8x57?

 

I mine kjappe beregninger kommer jeg ut med ca 7kr pr patron hvis man ser bort fra innkjøp av hylser og utstyr(hobbykontoen). Høres det fornuftig ut eller finnes det billigere løsninger? Så da på Nosler CC, N150 og CCI LR.

 

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, vux skrev:

Hvor billig får man ladet ammo til trening i 8x57?

 

Så da på Nosler CC, N150 og CCI LR.

 

Du kan knipe litt mer ved å kjøpe Norma 11 med 25% rabatt på vennefest hos XXL og kuler i 250-pakke fra JD når de har inne. Tipper du havner rundt seks kroner for en patron av match-kvalitet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 8x57 med 3,2g NC96M det betaler jeg Kr 360,- pr Kg for gjennom skytterlaget. RWS tennhetter til Kr 0,4 pr stk. kuler husker jeg ikke nå betegnelsen på men det er 180gr blyspiss og jeg betalte vel ca kr 2,- pr stykk for de, da jeg for noen år siden slo til på et  tilbud og kjøpte en bulkpakke med 1000 stk. Da blir de jo ca kr 3,50 pr stykk. Og det er jo til å leve med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, vux skrev:

God pris på det kruttet kontra det man finner på nettet ser jeg. 

Landrø selger N-150 i 3,5 kg pakning for 2031 kroner. Med en tennhette til 38 øre er du fremdeles rundt seks kroner. 😉

 

Jeg er akkurat så ladenerd at jeg synes det er gøy å presse prisen på litt odde patroner. Målet er selvsagt alltid å komme under billigste 6,5 ferdigladd. 🤓

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det billegaste alternative er å skyta mykje trening med 22LR ... dei andre kalibera til jakt.

Eg reknar med det blir kjøp av den nye S303-en ila året 2020 i trådens-kaliber. Uansett tar eg mengdetreninga med salong. 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har småkaliber også, men liker nå best å skyte med riflen(e) jeg bruker på jakt når jeg først har tid til å skyte litt. Til mengdetrening er det kanskje enklest i hverdagen med skytesimulator ala Trace 10 eller lignende. Er ikke helt der enda dog.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vux skrev:

Jojo, koster jo fort 10 lapper å bygge om min M12 til løpsbyttesystem. Går jo selvfølgelig på hobbykvoten det kjøpet der så det hadde man ikke trengt å ta med i regnestykket for ammoprisen 😂

 

Nettopp det jeg også tenkte når jeg handlet 223 pipe, bolthode, magasin og demper til Blaseren🤣 Sparer faktisk så mye penger på 223 vs 8x57 at jeg har råd til nytt kikkertsikte🤪

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎1‎/‎7‎/‎2020 at 5:25 PM, vux said:

 N11 krutt til OK pris

Du har sikkert lest skytterlagkrutt tråden så du har fått med deg betydningen av å merke seg forskjell i kruttlotter.

Velger du litt dyrere krutt så slipper du ett lite moment i ladeprosessen, MEN jeg mener ut fra egen erfaring at dette ikke er noen "big deal"

Startet lade" karrieren" med å kjøpe 2kg N-11 i halvkilos bokser. Lurt tenkte jeg, da har jeg krutt i samme lott ei stund. Så leste jeg på boksene og ALLE hadde forskjellig lottnummer xD

Så da fikk jeg beregne på nytt for hver boks, men da lærte jeg at det ikke er noe hokuspokus, ladedata står trykt på hver boks ut i fra lotten, og ikke vrient å finne ut av. Men selvfølgelig litt enklere med standardisert krutt.

On ‎1‎/‎7‎/‎2020 at 5:25 PM, vux said:

Ikke mottatt Ladeboken 8 enda

Du finner Ladeboken i eldre utgaver som kan gjøre nytten så lenge her: https://www.nb.no/items/c58ad04f4eeed388781d8a057eba88c9?page=0&searchText=ladeboken

For øvrig vil jeg si at 8x57IS er ett greit kaliber å lade, og lykke til :thumbup:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for info @znopi Ja har lest det jeg kommer over her på kammeret,  også det med å sammenligne skyttelagskrutt mot kjente data. Får passe på at det blir samme lot hvis jeg handler inn. Driver jo å pusler sammen simulerte ladinger i Gordons Reloading Tool, mens man stadig bestiller mer stasj 😂  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...