Jump to content

Samletråd 8x57IS


Ranger#44

Recommended Posts

Får vise fram mi første jaktrifle som er nå er originalen til kaliberet tråden handler om 8)

 

6f9xlj.jpg

 

Jeg lader følgende til børsa:

Nosler CC 200gn med 47,2gn 203-B.

 

Sist jeg skjøt så var det på 50m med dårlig anlegg fra bilen, men traff innenfor en snusboks så greit nok.

 

Norma jaktmatch var ubrukelig og kastet kulene pokkerivold. Denne børsa liker tunge gode kuler.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt de første skuddene med nyanskaffet R8 pipe i 8x57 idag. Brukte Jaktmatch med 8 grams kule og samlingene var sørgelige saker. På den beste 5-skudd serien lå det rundt 50mm. Noen som får brukbare samlinger med denne kula, eller er det rundt 200 grains kule som gjelder?

 

Like elendig i mi børse (Brno 21). Får først presisjon ved kulevekter på 170 grain, og best med 196 grain. Har ikkje prøvd tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt de første skuddene med nyanskaffet R8 pipe i 8x57 idag. Brukte Jaktmatch med 8 grams kule og samlingene var sørgelige saker. På den beste 5-skudd serien lå det rundt 50mm. Noen som får brukbare samlinger med denne kula, eller er det rundt 200 grains kule som gjelder?

 

Det er egentlig ikke merkelig at den 8 grams kula ikke går så bra som du hadde forventet deg. Original riflestigningen til 8x57IS er 1 : 9,45, altså rimelig kjapp, og det betyr jo i konsekvens at tunge, lange projektiler blir foretrukket. "Vanlig" kulevekt til 8x57IS er 196gr. (12,7gram), men fra 160gr. oppover skulle det gå fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Bare som en kuriositet kan jeg nevne at jeg i HV-regi har skutt på 15 -1600m med 12g Ss krigsammo i orginale våpen. Kulene var perfekt stabilisert på dette holdet selv om de da hadde subsonisk hastighet. Kulebanen var krum men jeg tipper det ville vært ubehagelig med 12g regnvær på mottakssiden. Lapua har "kopiert" denne funksjonaliteten for engelsmennene i 7,62NATO ladet med 170gr Lapua LockBase som MG-ammo.

 

Det beste med 8x57IS idag er orginale umodifiserte M98 kasser. Noe mer funksjonssikkert vet ikke jeg om med korrekte ildhåndgrep.

 

Levetiden på jaktløp i 8x57 er sikkert 10 - 12000 skudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt generelt om 8 x 57 IS - kanskje til nytte

 

SAAMI sier at differansen mellom boring og riflediameter er 0,3 mm - mot norrmalt 0,2. Det vil si at bommene gjør dypere innhogg i kula- 0.15 - vs 0.1.

SAAMI sier at 8 x 57 IS må kamres med lang friflukt - eller rettere - originalpatronen har ei kule som er cylindrisk et godt stykke foran hylsehalsen. Mot norrmalt ;-)) Men for de fleste moderne patroner heldigvis ikke så langt som originalen sier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Akkurat gått til anskaffelse av R8i 8x57.

Skal brukes til nærstrid, hundefører og ettersøk. Tenker derfor 250 grs woodleigh er ei brabkule til formålet.

Har lest alt jeg har funnet på nett av relevant ladedata, her er det mye rart.

Har forsøksladd to skudd med 46 grs n150 dette ga 665 ms.

Uten trykktegn på hyllsene.

Noen som har synspunkter på en slik lading, er kruttet for raskt?

Er kanskje n160 mer egna i såfall hvilken lading? 50 grs?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Har kjøpt meg ei ny rifle i 8x57is, virker som at d er ett veldig spennende cal

Tenker å bruke ei barnes tsx 160 grn kule til jakt,

og tilsvarende vekt i sierra kule til trening.

 

Jeg har vhitavouri krutt N150 og N160.

Noen som har normale ladedata til 160 grn tsx'n med de krutta?

 

Ladedata sendes på pm. Takk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

De hadde ikke inne selv om det står i nettbutikk, Fikk tlf fra dem etter at jeg hadde bestilt om at dem var fri men ventet inn hylser. For øvrig god service av dem at de ringte å ga beskjed. Finner ikke andre som har 8x57 hylser inne. Ja bortsett fra RWS sinne.. men de er tydeligvis laget av gull etter prisen å dømme.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@Skarvekongen (eller andre)

 

;"Jeg har ladd med 220 gr A-Frame, N203B og Sako hylser. Startet med 45 grain krutt, stoppet på 46,5. Da var presisjonen under 20mm/100m. COL 77mm. V0 712m/s."

 

Har du/dere erfaring med nevnte i vilt, har liggende en pakke men er litt betenkt om jeg greier tilstrekkelig hastighet til at de ekspanderer tilstrekkelig?

 

911

Link to comment
Share on other sites

Nå har tilfeldighetene vært slik at jeg ikke har skutt annet enn småvilt med denne kombinasjonen på den korte tiden jeg har brukt denne kula, men spørsmålet ditt er relevant.

 

De 712 m/s jeg har oppgitt er laveste hastighet jeg fikk kronografert, høyeste var 720 m/s i 52 cm pipelengde. Ifølge Swift er ikke ekspansjon noe problem i disse hastigheter, men denne kula er nok ikke til langhold i 8x57IS.

http://www.swiftbullets.com/products-s/1819.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten erfaring fra fjoråret:

 

Fikk skutt en 1,5- åring okse (elg) med 8x57-pipa i Sauer 202.

 

Elgen kom luntende i drev og stoppa på plystring på ca 15 m. avstand med breisida til. Skøyt den rett bak bogen med Oryx 196 grs. kule. Gjennomskudd tvers gjennom begge lungene. Elgen hadde en fluktstrekning på 190 meter, målt med gps. Traff ingen bein. Reltivt greit blodspor, men hadde nok brukt mye tid om jeg skulle følge det slavisk fra skuddsted og frem til elgen.

 

Planlegger et Remington Seven-bygg i 358 win nå, og vil nok bruke mer butt/flatnesede kuler i det kaliberet, innbiller meg liksom at det har noe for seg dersom en ikke treffer bein, mtp ekspansjon og skuddeffekt.

Link to comment
Share on other sites

Skudd bak bogen gir de "peneste" slaktene, men straffen kommer oftere i form av lengre fluktstrekning da innblødningtiden blir lengre. Har sett at selv konvensjonelle blykuler som feks Vulcan plystre gjennom med tilnærmet kaliberdiameter på utgangshullet. Kaliber eller kulebytte hjelper nok ikke mye på dette om en da ikke går for fragmenterende kuler hvilket ikke er ansett som god elgmedisin. Noen sverger til Partition som pga lettekspanderende frampart etter sigende oftere gir hurtig fall ved slike skudd. Prisen er dårligere dybdevirkning og gjerne mer "griseri" ved treff i bog og bein. Størrelsen på dyret har rimeligvis også vesentlig betydning for fluktstrekning ved slike skudd. Den større blodmengden gjør at en voksen elg kan holde det gående mye lenger enn en kalv eller et mindre vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...