Jump to content

Samletråd 8x57IS


Ranger#44

Recommended Posts

Moderatladningene bruker magnumhetter for å unngå soting i tilegg til redusert ladning. Kruttype å kuler er ellers likt. Det er eneste forskjellen jeg kan se. Har lyst å lade moderat å teste ut. Er uansett kraftig nok til å slå ihjæl hjort å rådyr på ikke alt for langt hold.

Edited by Kotelett
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jau, testskutt litt av Nosler BT ladingene mine i dag.

 

Skutt med N140 Mauser M12 med 50cm løp, helt nye Norma hylser. Farta målt med magnetospeed.

 

Har jo noen spørsmål :-)

 

Ingen av ladingene gav tung hevearm, farten var jevn på vær serie og stemmer bra med teorien i GRT. Tennhetter ser helt fine ut. Makstrykk i GRT med 47gr får jeg til 3219bar, så det er jo en del under 3900bar som er CIP. 

 

3 skudd 46gr,    725m/s, trykkring 11.84mm. Alt ser fint ut etter det lille jeg kan bedømme.  

3 skudd 46.5gr, 735m/s, svak følbar kant (med neggel) på trykkring. Ingen kant på innsiden av hylsa. Målte ringen 11.86mm 

3 skudd 47gr,    750m/s, følbar kant på trykkring. Ingen kant på innsiden av hylsa, en liten så vidt synlig merke etter utstøteren bak på hylsa. Målte ringen til 11.87mm

 

Burde jo selvsagt hatt noen kjøpepatroner som jeg kunne målt trykkring mot, men det hadde jeg ikke. Ser jo at det hadde vært lurt.

 

Samtidig testet jeg noen S&B SPCE 196gr , oppgitt til 790m/s på pakken til 760m/s og der var det ikke noen kant hverken utvendig eller innvendig på hylsene. Ikke merke av utstøter på hylsene heller.

 

Bør stoppe på 46gr i mitt hode da?  Syns jo den farten ble noe lavere enn jeg hadde forventet, men ser jo at jeg mister 30m/s på løpslengden. Hadde jeg plusset på det på 46gr ladingen hadde jeg jo endt opp med 755m/s som jo ikke er så veldig langt fra maks til Viht(48gr og 795m/s og 62cm løp) 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Du kjører med relativt slappe ladninger. Jeg har ikke lada 180 gr  BT kula med N 140, men med 51 gr N150, col 79 mm, får jeg ca 810 m/s.

Lader Sierra 175 gr Pro Hunter med 52 gr N 140, col 78 mm. Får ca 810 m/s med denne ladninga og. Tikka med 51 cm pipe og Norma hylser. Mener du burde klare iaf 800 m/s. MAP på denne patronen er 3900 bar og maxladninger  er utviklet for dette. Om en lader opp på 30-06 / 308 trykknivå i nyere våpen er det litt å hente. Jeg har så langt erfart at å gå litt over max i VV tabellen ikke medfører noen form for overtrykkstegn eller unormal hylseslitasje, med disse kulevektene.

Min erfaring er at det gjerne er lite forskjell på N 140 og 150krutt i denne patronen.

Edit. Merk at Pro Hunter er ei FB kule og BTip er ei BT kule. Det påvirker volum og bæreflate og derved trykket, selv om kulevekta er relativt lik

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, vux skrev:

Ok så da kan jeg i teorien gå høyere da

Både ja og nei. Med Norma hylsene har du nok ikke særlig mye å gå på. Med hardere hylser er det nok noe margin. Det er hylsene som er det svakeste leddet og som setter begrensinger.

Det du kan gjøre er å lade en hylse flere ganger med 47 grain og se om tennhettelommen utvider seg.

Om tennhettelommen utvider seg slik at det blir lett å sette inn hetten har du overskredet maksladning med den hylsetype/lot. Dersom tennhettelommen er OK etter 5-6 omladninger kan du gå litt høyere i ladevekt og prøve videre.

Dersom du ser andre tegn på høyt trykk så aksepter at du har passert maks. Du har ingenting å tjene på å lade over maks. Ingen dyr merker forskjell og det er minimal forskjell på kulebane innenfor normale jakthold.

Men våpen, hylser og mannen bak merker belastningen.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hjelpa.

 

Det jeg stusset litt på var jo at S&B hylsene ser helt fine ut med en fart på 760. Selvfølgelig kan jo de bruke ett krutt som genererer mer fart samtidig med mindre makstrykk, evt at hylsene S&B er hardere. Har faktisk bare skutt S&B og RWS(short barrel) i den tidligere. RWS ser også bra ut, uten at jeg har målt noe på de.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at Normahylser generelt er både lette og noe myke ift endel andre fabrikat. Synes likevel det er merkelig at dine ladninger skal gi merker i hylsebunn som flg av overtrykk. Mulig Per-S har gitt forklaringen på det.

Prøv å lad opp igjen med samme hylser som nå er tilpasset kammer. Dvs delpresset med FL die, eller halspresset. Jeg kan anbefale colletdia til Lee. Juster evt. doren  for bedre kulehold. Se om det nå blir merke.

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener med utvendig kant, men regner kanskje med det er trykkringen du mener. I så fall helt normalt.

Link to comment
Share on other sites

Mens man venter på å komme seg på skytebanen igjen...Ringen til høyre for 8 tallet der som jeg ble skeptisk til på 47gr. Ser kanskje litt flate ut de tennhettene? Dog ser de likedan ut som de på 46gr og 46,5gr

20200302_212332.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var å brukte opp de siste ladingene i boksen. 48gr fikk 760m/s, hylser ser lik ut som på bildet over og repetering gikk som smør. Ble faktisk ikke den lille rundingen bak på hylsene i dag så vidt jeg kan se.

 

Siden det ble innkjøpt en pakke med 250 stk Nosler CC så blir de ladet opp til neste tur istedet for BT :-) 

Link to comment
Share on other sites

Ser j&f har tilbud på rws hit 10,4g i 8*57IS fabrikkladd. Er helt fersk angående 8mm og lurer på om dette er en bra allroundpatron til elgjakt( postjakt,men mest løshundfører) og reinsjakt. Eventuelt ekspansjon på lange hold og hvordan den oppfører seg ved treff i kvist. Har tidligere jaktet med 6,5*55 og har der brukt oryx og mega med god erfaring, men ønsker bedre skuddreaksjon på elgjakt. Mulig det da er bedre med en bonded 200grs blypatron?Børse er schultz& larsen med 53 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Har jo veldig begrenset erfaring med den ammoen. Brukte RWS HIT Short Barrel i fjor og den fungerte tipp topp på de to elgene jeg felte. Skuddreaksjonen var nå så som så, men var nå ikke i tvil om at man traff. Har man kort løp ville jeg vel valgt den. Har dog aldri sett den utgaven til rabatterte priser. Er det ikke bly man ønsker hvis man vil ha bra skuddreaksjon?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har brukt E-tip. Har skutt noen hjort og to elg med denne. Virker veldig bra og nå har jeg ladd opp 50 patroner med denne, så da har jeg et par år eller så...... Har brukt TTSX tidligere og Rino. Men jeg har stor tro på E-tip, så da ble det den framover.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Walker76 said:

erfaring med Nosler E-tip?

 

Ja, 180gr E-Tip 8x57IS med V0 790ms, skutt skrått forfra på elgokse (slaktevekt 238kg) på 70meter. Skutt flere elg, hjort og rådyr med denne kula, men kun funnet denne ene.

God ekspansjon og virkning.

 

20170419_095255.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ble til at jeg bestillte et par esker med Hit, så får vi se om den blir brukt på jakt. Tenkte også på e-tip, men syns kanskje det er en fordel med litt lettere kule og litt mer hastighet med blyfritt, derfor Hit. Skadet jo heller ikke med den prisen😊 Men blir nok innkjøpt rws evo, eventuelt geco plus når jaktdepotet får de inn igjen. Norma priser seg jo fullstendig ut etter min mening med 12-1300 kr for 20 oryx. Synd at Lapua mega ikke er å få kjøpt i 8*57. Er det noen som har en formening om hvordan homogene kuler oppfører seg ved treff i kvist kontra litt tyngre blykuler?

Link to comment
Share on other sites

Får ca 780-790 m/s ut av min børse med E-Tip. Da har jeg ca 650m/s (2410J) igjen ved 200 meter.

 

E-Tip skal jo ekspandere ned til 548m/s Ser litt stusselig ut den ekspansjonen i den farten, men regner med den ser helt OK ut i 650 m/s 

ET-30cal-168gr-1800FPS-100WR.jpg 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

On ‎4‎/‎5‎/‎2020 at 10:13 AM, vux said:

fått inn Norma Ecostrike 160gr i 8mm,

 

Litt av en pris da: https://www.hjemmelading.no/products/norma-160-grains-eecostrike-8-mm-kal-324

1495,- for 50 kuler.

 

Om 160gr er det du ønsker, finnes det ei velprøvd kule til nesten en tredjedel av Norma kula: https://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/kuler/8mm-323/barnes/8mm-323-barnes-160-gr-ttsx-bt-per-50

556,- for 50 kuler

 

Tviler på at Norma kula er 3 ganger bedre enn Barnes kula :thumbup:

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er vel en del av markedsføringsstrategien til Norma, å ofte ligge over de fleste andre i pris, for å forsterke inntrykket av premiummerke. Tviler vel på at denne kula gjør noe mye annet på tur gjennom en elg, enn tilsvarende fra andre produsenter som Lapua, Nosler og Hornady, bare for å ha nevnt noen, og som koster fra ca. 1/3 til under halvparten av denne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Materialkostnadene burde være den samme for alle. Fremstillingsmetoden er vel kaldpressing og deretter bør den varmebehandles. Eventuelt kan kulene dreies i automat. Sammenlign med terasseskruer fra Biltema. Det er vel omtrent like kompliserte fremstillingsmetoder, men prisen er "litt" forskjellig.

Antallet har jo litt betydning, men ikke så store ulikheter.

Link to comment
Share on other sites

Materialkostnaden er forskjellig fra USA til Sverige. Framstillingsprosessen til Ecostrike er dreiing. 

Og forniklingen av kulene skjer i Småland. 

 

Derfor koster den mer. 

 

 

Nå er jeg så heldig at jeg kjøper fabrikkammo, så jeg slipper å tenke på hva kulene koster pr.stk 😂

 

 

 

Edited by hjortefot.com
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ser det benyttes mye 140/150 krutt og lite fra 500-serien  i 8x57.

Benytter 540-kruttet selv til 8x57'n med 160ttsx og finner det til å være en relativt giftig kombo.

Kjører følgende medisin i min Sauer 202 med 50cm pipe. På pappen gav det 14-26mm samling så mer en god nok jaktpresisjon.

Hylse: Norma 

Hette: Fed.210

Krutt: N540 50,6grs

COAL: 77mm

V0: 840 m/s i ca 18 varmegrader.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 4 months later...

Andre elg med E-Tip(800m/s) og den gjorde jo jobben veldig effektivt. Gjennom begge bogene på piggokse(140kg). Avstand på 100 meter fra god overhøyde. Skikkelig klask i innslaget og elgen vaklet seg ca 15m før det ble mørkt. Mest skader ved inngangen.

 

Oppdatering. Fant en flik av den ene vingen i bogen på tur ut..
 

ED6FAE34-D2B2-4747-82D7-C65334357121.jpeg

Edited by vux
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
vavlo skrev (På 7.4.2020 den 8.25):

Ganske er kanskje noe underdrevet. Denne bør kunne lades til minst 100 m/s mer uten videre

 

Med N140 som jeg har brukt, sier Nosler sine ladedata max 46grs. som gir ca 772m/s..

 

Så er vell kanskje konklusjonen at N140 ikke optimalt til den kulevekta i 8x57...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

x10an skrev (5 timer siden):

 

Med N140 som jeg har brukt, sier Nosler sine ladedata max 46grs. som gir ca 772m/s..

 

Så er vell kanskje konklusjonen at N140 ikke optimalt til den kulevekta i 8x57...

 

 

 

Det kommer vel an på hvordan man definerer optimalt. I min verden er det optimalt med ei ca 200grs kule med v0 på rundt 750ms. Personlig foretrekker jeg 196grs Woodleigh RN. På hjort gir denne alltid god ekspansjon og som regel gjennomskyting ut til 200m (jeg skyter ikke på hold mer enn 200m).

 

Hvis optimalt er det samme som høy hastighet så er det 500 serien med krutt som gjelder. Gjerne bak en homogen kule i en 30-06.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (14 timer siden):

Det kommer vel an på hvordan man definerer optimalt. I min verden er det optimalt med ei ca 200grs kule med v0 på rundt 750ms. Personlig foretrekker jeg 196grs Woodleigh RN. På hjort gir denne alltid god ekspansjon og som regel gjennomskyting ut til 200m (jeg skyter ikke på hold mer enn 200m).

 

Hvis optimalt er det samme som høy hastighet så er det 500 serien med krutt som gjelder. Gjerne bak en homogen kule i en 30-06.

 

Er forsåvidt enig, bruker som regel holde meg innafor 200m med 8x57'n. På storviltjakt der sjansen for lengre hold er til stede tar jeg med .308 Norma Magnumen i stede. 

 

Når jeg har brukt opp de jeg har av E-Tip til 8mm, tenker jeg å prøve Naturalis.

 

Har også brukt diverse blykuler tidligere i 8x57'n.

 

 

Edited by x10an
Link to comment
Share on other sites

x10an skrev (20 timer siden):

 

Med N140 som jeg har brukt, sier Nosler sine ladedata max 46grs. som gir ca 772m/s..

 

Så er vell kanskje konklusjonen at N140 ikke optimalt til den kulevekta i 8x57...

 

 

 

Amerikanske produsenter oppgir gjerne svært "konservative" data til gamle armepatroner som feks 8x57 og 6,5x55. Grunnen er nok at slike nesten utelukkende blir skutt i nettopp gamle (slitne) surplus armevåpen over there. VV oppgir feks 48 gr N 140 til samme kula.

Trykkstandarden (CIP Pmax) for 8x57 er 390MPa, hvilket er noe lavere enn feks 30-06 (410 MPa) eller .308W (415 MPa). Data er utviklet i utgangspunkt på 390MPa. Min erfaring er at det ikke byr på problemer å legge seg noe over dette, iaf i "moderne" våpen som feks T3 osv.

Jeg har ikke ladet E- Tip, men 180 gr GMX (COAL 80 mm) (fikk forresten ikke god presisjon, ustabil?), hvilket burde være rimelig sammenlignbar, med 51 gr N540 går ut med ca 815 m/s ut av ei 51 cm pipe. 180 gr Sonic Hunt (COAL 79 mm) (messingkule) ladet med 50 gr N 540 går ut med ca 820 m/s fra samme pipa.

N 140 er et egnet krutt i 8milimeteren, men det er ikke det som gir beste hastigheter. N150 er nok noe mer "optimalt" om en vil bruke krutt fra 100 serien til VV.

Uten ansvar for andres bruk av disse opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Skal lade opp et parti 170grs Hornady SST, og lurer på om noen har ladet spesifikk kule? Har N-540, Norma 202/203-B og CFE 223 krutt tilgjengelig. Alle er vel i klassen anbefalt krutt til denne kula, men altid interessant med erfaring fra de som har prøvd. Lader 160grs TTSX med 50,6 grs N-540. Tenkte derfor å ta utgangspunkt i VV’s data på 181grs TOG (45,2-49,7) så får jeg se hva det gir. 
 

Del gjerne erfaring og ladedata på aktuell kule og kulevekt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...