Jump to content

Samletråd 8x57IS


Ranger#44

Recommended Posts

Etter mange år med lånt Mauser, fant jeg vel ut at det var på tide å skaffe meg min egen rifle i 8x57is. Som sagt, så gjort og nå venter jeg bare på at tante blå skal godkjenne min søknad på R93 Prof i nevnte kaliber. Tenkte derfor at jeg skulle lese meg litt opp på forhånd, for å vite litt om kuler/ladedata.

 

Desverre ser det ut som at dette er et kaliber som ofte blir "glemt" her på kammeret. Det finnes noen tråder fra før av, men disse er ofte korte og ufullstendige. Ønsker derfor at dette kunne blitt en tråd der en kunne diskutert litt kuler/ladninger, med hva som fungerer og ikke.

 

En skal ikke se bortifra at dette kan gli litt over i en prosjekttråd når jeg finner ut hva som må moderiseres på rifla :wink:

 

Er det så noen som har anbefalinger til kuler? Har før jaktet med Oryx'en i Mauseren, men synes at kula blir for bløt. Har tenkt tanken på TSX, men denne kulen blir vel som å banne i kjerka :shock: . På den andre siden av skalaen finnes jo woodleigh, men har ingen erfaring med disse fra før av. Leste en test i Jakt, der den kom greit ut, men noe lav restvekt.

 

Trenger og noen treningspatroner. Hornady leverer vel rimeligst? For meg er det nok et velkjent fenomen at jo billigere kula er, jo mer trener jeg. Ellers blir det kun trening med 6,5 og jeg ønsker å bruke den nye rifla på skytebanen uten at lånekassen ringer og lurer på hva som skjer.

 

Ble gjerne litt kort start her, men vil bli bedre når rifla kommer og prøveskytingen kan begynne.

 

Så kom gjerne med det dere har av ladninger. Jo fler jo bedre. Blir da også lettere å "gjette" seg til ladevekt når en har noe å gå utifra, selv om det ikke er samme kule.

Link to comment
Share on other sites

Liker selv Vulkan kula fra Norma. Ellers så skal jeg lade den nye Barnes TTSX på 160 grain. :mrgreen: Til trening har jeg brukt Remington sin 185grains PSPCL og de 3 150 grainerne som finnes på markedet.(Sierra, Hornady og Speer.)

 

Ellers er FMJ kula(198grain) fra Partizan billig og grei til trening.

 

Syns det er flott flere kjøper dette kaliberet da det er helt supert og mere spennende enn 30.06(som jeg også har)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 8x57 et par år nå og har følgene ladedata i Normahylser:

150 gr Hornady- 51gr N-140 - 845m/s

174gr Brenneke TAG - 50gr N-150 -797m/s

180 gr Nosler Ballistic Tip - 47 gr N140 - 782m/s

196gr Woodleigh RN - 49gr N150 - 767m/s

220gr Brenneke TOG 47 gr N-150 - 695m/s

Alle ladninger skutt i Sauer 202 Forest med 51cm pipe

Bruker 150 gr Hornady til jaktfelt og har skutt over 700 stk av denne kula siden jeg fikk børsa. Billig (Kr3.-stk) , presis kule men tåler ikke allverden av vind. Kommer til å satse på180gr Nosler Ballistic Tip i NM senere i år pga bedre BC

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest litt rundt etter ladninger, og tenkte å legge dem ut her. Disse har jeg selvfølgelig ikke prøvd, men resultater vil komme etterhvert som jeg få testet. Kommer også til å kjøre dem i QL, når den tid kommer.

 

 

Jakt nr 8 2011, er det test av demping og kapping i 8x57is, de har da brukt følgende ladninger:

 

160gr TTSX - 46gr 201

160gr TTSX - 52,5gr 203B

165gr Rhino - 52,5gr 203B

180gr Nosler Bal Tip - 49gr 203B

12,7g Oryx - 49gr 203B

 

Kan også legge til at:

60cm løp ga gjennomsnitt hastighet 814m/s

50cm løp ga gjennomsnitt hastighet 786m/s

42cm løp ga gjennomsnitt hastighet 765m/s

Dette var altså med ladningene nevnt over.

 

Ladedata fra Lapua:

1091001.jpeg

 

Ladedata funnet på kammeret, skrevet av Jonasten:

196gr Oryx

49gr N-150

780m/s

 

175gr Sierra ph

50gr N-150

800m/s

 

Ladedata fra Ladeboken utg.4 og 5:

Norma Hylser - Trimlengde 56.8mm

Hetter CCI 200

 

150gr Sierra:

COL 75mm

 

Vihtavuori N-140

48-52gr

Hastighet 780-852m/s

 

Norma 202

48-52gr

Hastighet 808-855m/s

 

 

170gr Hirtenberger ABC

COL 74mm

 

Vihtavuori N-150

49-51(K)gr

Hastighet 801-843m/s

 

Norma 204

55-57(K)gr

Hastighet 793-839m/s

 

 

175gr Sierra

COL 78mm

 

Vihtavuori N-140

47-50gr

Hastighet 751-786m/s

 

Norma 202

47.5-51gr

Hastighet 761-843m/s

 

Vihtavuori N-150

52(K)gr

Hastighet 839m/s

 

 

180gr Barnes X

COL 77mm

 

Vihtavuori N-150

49-51(K)gr

Hastighet 772-793

 

196gr Barnes X

COL 78mm

 

Vihtavuori N-140

47-48.5gr

Hastighet 732-766m/s

 

Norma 202

46-49gr

Hastighet 713-776m/s

 

196gr Norma

COL 78mm

 

Vihtavuori N-140

47-48.5gr

Hastighet 732-766m/s

 

Norma 202

46-49gr

Hastighet 713-776m/s

 

 

Ladedata fra Speer #14

 

150gr Speer Spitz SP

COL 2.89''

Partnr 2277

 

Vihtavuori N-140

46-50gr

Hastighet 2436-2695f/s

 

170gr Speer Semi Spitz SP

COL 2.89''

Partnr 2283

 

Vihtavuori N-140

44-48gr

Hastighet 2378-2574f/s

 

200gr Speer Spitz SP

COL 3.2''

Partnr 2285

 

Vihtavuori N-140

39-43gr

Hastighet 2040-2242f/s

 

 

Jeg vil gjerne legge til at bruk av disse ladningene er på eget ansvar. Det er mye mulig for en skriveleif blandt tallene her. Så ser du noe som virker merkelig, send meg gjerne en PM, så skal jeg dobbelsjekke. Begynn alltid på minimumsladning, og jobb deg oppover.

 

Det er ikke sikkert at dette er av interesse, dette var gjerne mest for selv å få litt oversikt. Det er og mulighet å sende PM med egne data, så skal jeg legge dem ut. Dersom noen har kuler de ønsker testet/kronografert, så er dette og mulig.

 

Mer kommer...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ladet om mine 4 ganger. men da med redusert ladning siste gangen. det er det samme antall omladinger som med Normahylser. men nå ska det sies at jeg har en gammel Mauser fra krigens dager. og har mine misstanker om at toleransene i kammeret er rause, så hylsene får kjørt seg litt 8) Men fins ikke ladedata på partizankulene (som jeg veit om), man ska ikke lade de veldig hardt før trykket stiger. Er nok en del jern i mantlen på disse :mrgreen: Men de gir snusboks-presisjon på 100 m og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har tenkt å kjøpe inn noen Barnes kuler for bruk på elg og hjort. Hjemmelading har da 160gr TTSX og 180gr TSX. Jeg leste en artikkel i Jeger om at 180gr ikke var å anbefale, da den kunne velte inne i dyret. Noen som har erfaring med dette? Selv har jeg alltid hatt troen på tyngst mulig kuler, men når det kommer til homogene må jeg kanskje tenke litt nytt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dersom dette er hylser som er tidligere skutt og siden er blitt liggende Vil jeg ha halsglødet før pressing pga at messingen blir sprø av lagring. Husk også på at dette er Berdan hetter. De krever eget verktøy for å ta ut hettene. Det enkleste er å lage seg en dor med nøyaktig pasning og vann. Fyll hylsa med vann, og slå doren ned halsen. Pass bare på å sett hylsa ned i en forboret kloss som også har hull for hetta. Jeg bruker selv verktøyet til børsemaker Borgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Takk for svar, har selv ladet opp noen 160gr TTSX med N140, som jeg ser på som litt raskere enn 203-B. Jørun Lien ser på de som identiske, men jeg er ikke enig.

 

Desverre er alle skytebanene i Stavangerområdet stengt i juli, så får ikke prøvd noe enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Har disse selv.

 

Ladet mine med svake-middels ladninger beregnet for 175 grains Sierra. Funker ok i min Husqvarna M98.

 

Iflg rykter skulle disse kulene være beregnet til Rem. 8 mm magnum og derved noe mer solide enn amerikanske kuler ellers til 8 mm Mauser. Har ikke testet dette selv, hverken på telefonkataloger eller vilt.

 

Noen erfaringer her?

 

TU

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en 8x57IS som skal få være med på elgjakt i år. Jeg har også en 8x68s, den skal jeg bruke når jeg sitter på post (mye jorder, lange hold). Den er ladet med 200grs Barnes TSX, har fungert veldig bra på de elgene/villsvinene jeg har tatt med den kula. 8x57ISn har jeg ladet med 220grs Woodleigh RN til ca. 750ms i utgang og den er tiltenkt som "Hundeførerbørsje" og kanskje om det blir noen trangere poster, har jæ..... lyst til å se hvordan den kula funker i 8x57ISn. Testet den i 8x68s for noen år siden og der ble den noe myk og det ble mye graps.

Får jeg igjen noen kuler av de elgene som får teste kula, så skal jeg legge ut bilder av dem. (Hvis det er noen elger som vil ha da...)

Link to comment
Share on other sites

Har disse selv.

 

Ladet mine med svake-middels ladninger beregnet for 175 grains Sierra. Funker ok i min Husqvarna M98.

 

Iflg rykter skulle disse kulene være beregnet til Rem. 8 mm magnum og derved noe mer solide enn amerikanske kuler ellers til 8 mm Mauser. Har ikke testet dette selv, hverken på telefonkataloger eller vilt.

 

Noen erfaringer her?

 

TU

 

Jeg har skjøt tre elger med denne kula i fjord. Hadde egntlig tenkt den til trening, men ble aldri så jeg ladet opp oryxen jeg skulle bruke til jakt og hammerhead-ammoen jeg hadde ga elendig presisjon. Men 185 grains remington fungerte fin-fint den.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kan legge inn det jeg har sålangt: norma oryx 197grn med 50grn n150 c.o.l 75,6mm, hastighet snitt på 775m/s. Samlet på 10mm (4skudd skutt på 100m). Skutt i en sauer 202 yukon med 51cm løp.

Nosler custom competition 200grn, 49,5 grn n150 c.o.l 76mm, hastighet snitt 770m/s , samlet på 28mm (3skudd 100m) skutt med samme børse.

Hylser er norma og hetter er federal.

Har nå bestillt accubond og ballistic tip fra Alvestad og ser frem til å prøve disse.

Alle data benyttes på eget ansvar!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tenkt å teste Nosler CC og AB.AB i 200 gr er laaaaang:-) men det er god plass i kammeret på Blaser,n så jeg prøver med col 78mm med CC og 79mm med AB.Tester først med 49gr N 150.Blir skyting førstk.lørdag,kommer tilbake med info etter testen :-)

Link to comment
Share on other sites

Da er Nosler CC og AB testet.Fikk antydning til trykktegn på hettene med 49gr N150 med CC ingen trykktegn med AB.

Kommer nok til å gå ned 1 gr med CC kulene.Super presisjon som vanlig med AB kulene,tre skudd samlet 11mm på 100m.

17 knepp opp og rett i gongen på 300m :-)

Link to comment
Share on other sites

Sidan det stundar mot slutten for Vihtavuori så er kanskje nokon interessert i 8X57 IS-ladningar med skyttarlagskrutt:

 

170 grain Hornady round nose, 48,5 grain N11

170 grain Speer Hot Core, 48 grain N11

 

Dette er snille treningsladningar til ei gammal dame, Brno mod 21.

 

Til jakt har eg fine slakt med 196 grains Oryx og 48 grain 203-b. Fart ca 770 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kom litt seint inn i denne tråden, men jeg kan ikke la være å tilkjennegi glede over at såpass mange velger dette kaliberet. Jeg startet min jaktkarriere på slutten av 1960tallet med min fars Kongsberg jaktkarabin i 8x57IS Moderat. Etter den tid er andre kaliber og våpen blitt brukt over kortere og lengre tidsrom, men de siste 25 åra er det 8x57IS som har vært favoritten på jakt.

Jeg ringte Jørund Lien for mange år siden og spurte om råd til lading av 196 grains kuler og fikk kontant svar: Bruk 50 grain N 150!

Det har jeg stort sett gjort siden. Bruker Woodleigh og Oryx på jakt, men har brukt den omtalte Remington - kula i 185 grain også, og økt til 51 grain med samme krutt.

 

Jakter elg med løshund og har dette kaliberet i ZG 47 og Mod 21, sammen med 308 Win ( i kort og lett helstokk Mannlicher ) som favorittkaliber.

 

Partizan - kulene forsøkte jeg, men fikk ikke disse til å gå i mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i går og testet et par ledninger med 196gr. Oryx i min Blaser R93. Løpet er ikke kappet. Med 49,0 gr N150 krutt fikk jeg ikke mer enn 745 m/s og med 49,5 kom farten opp i 750 m/s. Col. Var 77 mm. Presisjonen er helt super. Hvilken hastighet oppnår dere med denne kulen?

Link to comment
Share on other sites

Ny test idag, nosler ballistic tip, og accubond.

 

Nosler 180grn ballistic tip, 51 grn n150, c.o.l 78,4mm

Hastighet snitt (minimale variasjoner fra skudd til skudd) 822 m/s

4 skudd 100m samlet på 24mm

 

Nosler 200 grn accubond, 49 grn n150, c.o.l 78,4mm

Hastighet snitt ( nok engang helt minimale variasjoner). 760 m/ s

4 skudd 100m samlet på 28mm

 

Begge skutt i sauer 202 med 51cm løp.

Tipper begge kuler er gode for bedre samlinger enn det jeg presterte idag, retikkelet i vxr som heter ballistic firedot er litt knotete til benkebruk synes jeg, så vi skylder på skyttern :D

 

Var veldig fornøyd med kronograferinga idag, 6 skudd med bt hadde høyeste på 824m/s og laveste på 819.

Accubond varierte fra 759 til 761.

 

Alle ladninger er som vanlig veid individuelt da kruttmålet mitt ikke er tilfredstillende ( avviker inntil 0,4 grn) ved så store volum ( rcbs uniflow ).

Link to comment
Share on other sites

Det har kanskje litt interesse å få vite at målene på ei 8 x 57 IS pipe er noe forskjellig fra mange andre kalibre ved at riflene er ca 0.15 dype, eksempelvis i motsetning til standard for 6.5 og .308 som er ca. 0.1 dype.

Altså forskjell fra bordia. og kuledia. på 0.3 mot 0,2. Riflene gjør altså normalt større "innhogg" i kula.

En annen ting er at friboringen (kuleskråningen) er svært lang i følge SAAMI. Denne nødvendighet leses også av kuleformen til flere produsenter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har hatt samme opplevelse med min Sauer 303 i kaliber 30.06.

Fikk et lite hakk i rim-en, og antydning til noe som lignet et utstøtermerke (?) på hylsebunnen.

Trodde først det var trykktegn, men usannsynlig ettersom ladning lå langt under max-grense.

Brukte samme lot i en Sako 75 -ikke merker i det hele tatt.

Min konklusjon er at dette er spesifikt for Saueren, og jeg lever fremdeles....

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kom litt seint inn i denne tråden, men jeg kan ikke la være å tilkjennegi glede over at såpass mange velger dette kaliberet. Jeg startet min jaktkarriere på slutten av 1960tallet med min fars Kongsberg jaktkarabin i 8x57IS Moderat. Etter den tid er andre kaliber og våpen blitt brukt over kortere og lengre tidsrom, men de siste 25 åra er det 8x57IS som har vært favoritten på jakt.

Jeg ringte Jørund Lien for mange år siden og spurte om råd til lading av 196 grains kuler og fikk kontant svar: Bruk 50 grain N 150!

Det har jeg stort sett gjort siden. Bruker Woodleigh og Oryx på jakt, men har brukt den omtalte Remington - kula i 185 grain også, og økt til 51 grain med samme krutt.

 

Jakter elg med løshund og har dette kaliberet i ZG 47 og Mod 21, sammen med 308 Win ( i kort og lett helstokk Mannlicher ) som favorittkaliber.

 

Partizan - kulene forsøkte jeg, men fikk ikke disse til å gå i mine våpen.

 

Hei, ser at fleire enn meg jakter med Brno 21. Må vere ein av dei finaste og smekraste mauserkonstruksjonar som er laga. Mi er original og nummerlik frå 1950, men med ein liten modifisering som kanskje kan vere av interesse for fleire: Mannlicher-hevarmen er kappa og sveist på igjen i litt anna vinkel. Ein liten utfresing er gjort i treverket, som gir heilt anna vinkel på hevarmsløftet og dermed kan du bruke kva kikkert som helst på børsa, ved bruk av medium ringer og oppover.

 

1642771.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet ikke helt hvordan det er med tanke på trykk i ditt våpen. Men her er det mye som spiller inn. Jeg får max ca 825m/s i mitt våpen med N-150. Men løpet mitt har ett ukjent antall skudd gjennom seg pluss ett ganske romt kammer som sikkert også spiller inn på hastigheten. Normakrutt bruker også å gi litt bedre hastigheter enn Vithavourikruttene. Hylsene mine er også tunge(mindre volum) som også vil påvirke hastighet.

 

Så om trykkringen er ok, "hevarmen" ikke er tung etter skudd eller tennhetene ser flate/kratrete ut er den nok trygg i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

8mm har som standard 1/10 løps twist. 160grains Barnes er lang forhold til vekta. Men vanlige 150grains kuler samler ofte godt i 8x57IS. Har slitt litt med lettere 8grams kuler. Men hornady sin SP samler godt. Partizan(8gram) og Norma(8gram) FMJ samler ikke godt uansett ladning.

 

Men dette er i de løpene jeg har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...