Jump to content

Hvilken jaktradio bruker du og hvorfor?


sveinmk

Recommended Posts

Icom prohunt basic, Den billigste av Icom modellene. Kjøpte den for at akkurat da hadde jeg egentlig ikke råd til topp modellen, og den nest billigste var utsolgt.

 

Har mye Icom radioer på jobb, og det er gode saker, som alltid fungerer. Kvalitet.

 

Den Prohunt Basic har fungert bra så langt og er fornøyd med den. Greitt valg om du ikke vil/trenger å legge alt for mye penger i en jaktradio.

Link to comment
Share on other sites

Yaesu FT-270 (oppdatert modell av vx-170) kjøpt pga meget gode omtaler her på kammeret.

Er jo egentlig ikke jaktradio men blir brukt til det av mange. Like solid som en stridsvogn, vanntett, billig, kan programmeres i detalj slik en ønsker selv, ekstrautstyr som antenner, batteri, hodesett osv er billig. Ved hjelp av et originalt adapter kan man koble til hodesett fra de fleste andre produsenter.

Link to comment
Share on other sites

lafayette micro 5

Er vann tett, utrolig batterikapasitet(bruker den i hele oktober til elgjakten uten å lade den), lett å bruke, lett å få tak i ekstra utstyr. Er veldig fornøyd med den :D

 

Det eneste negative jeg har funnet på den er at den ikke tåler å bli brukt i -25 og nedover, men det er det jo sjeldent i oktober ;)

Link to comment
Share on other sites

Icom F34.

 

Vurderte egentlig ikke andre merker enn Icom på det tidspunktet, kunne evt vurdert Yaesu (av de mer avanserte/fullt programmerbare). Jobber med elektronikk, og navn som Icom og Yaesu klinger bra for alle som har vært borte i radio. Finnes forsåvidt et par andre alternativer som også ville vært OK (f.eks Zodiak), men jeg ville definitivt styrt unna åpenbare kina-produkter som en eller annen norsk importør har slengt navnet sitt på, og som ikke finnes i resten av verden (eks V-com osv). Har flere ganger sett hvor lett det tas på kvalitetskontroll og produkttesting på slike "unbranded"-produkter...

 

Et godt tips om en vil finne ut om et jaktradio-merke er brukbart: spør en radioamatør om han har hørt om merket. ikke spør en jeger som kjøpte radioen sin i fjor og mener at alt det han selv kjøper er det beste...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter jaktradio og har kikket på Icom siden jeg er kjent med merket fra før og har et par jaktkamerater som har Icom.

 

Kan noen fortelle meg forskjellen på Pro Hunt Basic og F 34 i praktisk bruk? Holder det med Pro Hunt eller er forskjellen så stor at det lønner seg å ta steget helt ut med F 34?

Link to comment
Share on other sites

Du gjør ingen feil om du går for Icom, Yaesu eller Laffayette, dette er meget gode merker. Og skikkelig forhandlernett, når ting ikke virker. Ingen av mine radioer har gått i stykker under jaktbruk så langt, og da går vi tilbake til 1997, og frem til i dag, bare ekstrautstyret som har sviktet i disse årene.

 

Kjøp en som er vanntett, og behandle den pent, da har du radio i mange år.

 

Husk microfon(monofon), ørepropp, lang skogspisk og ekstra batteri. Da er du godt dekket for de fleste forhold.

 

Kjøp ikke ørebøyle av hardplast, med sendeknapp på ledningen, de er vonde i øret! Og du kan oppleve vann inn i sendeknappen, med resultat at du sender ufrivillg..... :roll: (vært der, og det er flaut for en radioamatør) :roll:

 

Lykke til. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har selv en icom 3022 (heter vel basic nå?). Bruker radioen kun til å sende og motta beskjeder under jakt, og trenger derfor ikke noe fancy opplegg med 1 million forskjellige funksjoner som aldri blir brukt. Er godt fornøyd med icome'n, etter min erfaring er rekkevidden like god som det meste annet (bruker skogpisk), og lyden er klar og fin. Det enkle er ofte det beste :)

Link to comment
Share on other sites

Hunter F1.

Kjempegod jaktradio, liten, lett, bra kvalitet på signal mottak og sendig. Leveres med to oppladbare batteri som holder til ei lang uke i skogen uten lading.

Eneste minus er at av/på knappen som også regulerer lydstyrken til høytaler/hodetelefoner er litt slapp. Det kan medføre at denne blir endret mens den ligger i lomma. Det har iallefall skjedd meg et par ganger...

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebutikken.no/?vis=produkt&pfid=11141&produktid=416

Jeg har og bruker en Vertex Standard HX-370.

Fordler:

Den er vanntett.

Den er lett og programere om.

Tett i koblinger

har virket veldig godt for meg sinde jeg fikk den i 2007.

God bateri kapasitet.

 

 

Minus:

den er litt tung og

litt stor.

 

Men jeg har ikke prøvd den opp mot andre radioer, men ser at mange av de jeg jakter

sammen med har bytte radio mange ganger etter at jeg fikk min, så jeg mener det sier litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Micro 5 her også. Fin sak, eneste bakdelen er at jeg får vondt bak øret når jeg bruker den ørepluggen med bøyle som går rundt øret.

 

Neste gang skal den kobles til hørselsvernet.

 

Ellers ingenting å utsette på den.

 

 

Mener du at Micro 5 kan kobles opp mot blåtann?

 

http://www.zooprodukter.no/default.pl?s ... &pageId=35" target="_blank

 

På denne siden står d ikke noe om det.

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon for ikke så lenge siden. Stilte vel omtrent samme spørsmålet her viewtopic.php?t=62910...

Mange merker å velge mellom. Mange forskjellige meninger også! Ble til at jeg kom borti en som skulle selge en Icom F-51. Brukte den et bare ganger på senhøsten, og ser ut til å funke greit. Virker solid og robust. Rekkevidden er det heller ikke noe å si på. Eneste minus er kanskje at det ikke er den letteste radioen å skjønne seg på i starten. Det er heller ikke "hakk" i volumbryteren som låser den, noe som førte til litt øresus etter at volumet skrudde seg opp i lomma... Har løst problemet med å tvinne en strikk rundt.

Men er sikker mange gode radioer der ute. De fleste med sine fordeler og sine ulemper. Men om kravene bare er å høre og bli hørt, samt koble til øremusling og lang pisk, er det ikke sikkert man trenger en radio til 5000, når det finnes radioer med akkurat dette til 2000! Kjente merker har som oftest mye ekstrautsyr som er lett å få tak i...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Yeasu FT411 siden 1994 og har vært fornøyd med den, men ble for noen år siden bekymret for at den begynte å bli gammel. Et godt tilbud på en ny Alinco ble slått til på, men den ble jeg ikke like fornøyd med. For det første så var belteklipset montert så lavt i forhold til tyngdepunktet på radioen at den ikke ville holde seg på plass i hempen utenpå ryggsekkremmen, den ville vri seg utav. Videre tålte den ikke å bli overkjørt av en traktor, til tross for at det bare var en Fiat 640 på under tre tonn. Så jeg bruker Yeasuen fortsatt, lader den ut og så opp etter bruk, og er fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ICOM F34 GS med skogsantenne! Funker bra, i vertfall til mitt bruk som rådyrjeger i uuuulent terreng og lengre avstander mellom postene. Valgte et ekstra batteri, men ser at jeg egentlig ikke trenger det. Går lett 2-3 helger men jakt både lørdag og søndag. Hvis det ikke er ekstraordinært lange dager da :lol: Har ikke gått tom for strøm enda! Når det gjelder holdbarhet, har den også holdt mål. Har tålt fall i fra brystlomma, ned på stein og uti bekk. Selvfølgelig kjapp med å ta den opp igjen, men funker fint enda! Øremuslingen som fulgte med bytta jeg ut. Rett og slett vond å ha i, pluss at det ikke var mic. på den. Det er jo et must syns jeg da....

Link to comment
Share on other sites

Albecom Pro-fighter V3. Hatt den i 5 år, og den har aldri hatt noe feil. Fortsatt knallbra batterikapasitet. God lyd, solid og vanntett, og best i test på rekkevidde i det svenske bladet Jaktmarker & fiskevatten. Var ikke av de billigste radioene akkurat, men kvaliteten er jo deretter. Ser ingen grunn til å skifte ut noe som aldri svikter.

Link to comment
Share on other sites

Eg har micro 5 og 4 og icom 34 (trur det var nummeret). Har eigentleg aldri merka særleg forskjell på kommunikasjonskvaliteten, har berre sett på tyngde/volum. Vi hadde litt kødd i haust med ein på laget med ein micro 4, men akkurat kva som var problemet skjønte vi aldri. Han sendte heile tida utan å vite det. Mulegeins så var problemet hos mikrofonsystemet. Mitt største problem er øyremuslingen som skal vere nøytral lenge. Den siste eg kjøpte frå lafayatte (eller korleis ein skriv denne fransken...) er iallfall ei stor forbetring. Om fem år har vi vel bittesmå radioar med tradlaust samband :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

I hjelpekorpset bruker me Icom Prohunt Basic, og har aldri hatt noen form for problemer med disse. overlegen batterikapasitet, god lydkvalitet, og et hav av tilbehør, noe som gjør att en kan eks. sette på et bluetooth adapter, å dermed kunne bruke et trådløst headset av eget valg. det er en godt utført jaktradio, som følest godt i hånden, og vill heller ikke skli ut av beltet om du bruker belteklipsen på den. radioen kommer i to utgaver, den ene er grønn, mens den andre er orange, som passer godt til eks skogbruk, der samband ofte er en nødvendighet. den tåler klassisk vestlandsvær, noe som bør tilsi att den kan brukest som godt som overalt. eneste minuset som eg kommer på, er att det er tungvint å finne programmeringskabel, men kanalene du trenger, er ferdig programert inn (iallefall om det er jakt, sauesanking og vinsj kanalene du har bruk for)

 

Radioen er brukervennlig, med en tydelig skjerm. med andre ord, her får du det du betaler for, og mye mer! løp å kjøp!! :D

Link to comment
Share on other sites

har hatt et lignende problem med en monofon før. etter å ha opna monofonen, fann eg ut den var full i vatn, noko som førte til att lederane med ppt brytaren var "kobla til" heile tida, etter denne episoden kjøpte eg meg ein vanntett monofon, og har aldri hatt det samme problemet igjen! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter jaktradio og har kikket på Icom siden jeg er kjent med merket fra før og har et par jaktkamerater som har Icom.

 

Kan noen fortelle meg forskjellen på Pro Hunt Basic og F 34 i praktisk bruk? Holder det med Pro Hunt eller er forskjellen så stor at det lønner seg å ta steget helt ut med F 34?

 

I år kommer vel F34 med bluetooth som standard, og da begynner det vel å bli lettere å argumentere for denne opp mot 3022'n. De har vel vært på markedet noen år, og leverandør har alltid argumentert med F34, best i test og F3022 mest for pengene...

 

Icom har forsåvidt også kommet med en ny IP67-klassifisert radio i camo-farge nå i år.

 

Mye og godt tilbehør, samt god serviceavd hos hovedimportør er også noe som taler i Icom sin favør, uten at jeg skal si noe negativt om servicenivået hos andre leverandører. I hvilken grad det er nødvendig er en annen sak, har vært med på å selge et stort tresifret antall slike radioer de siste tre årene, og har opplevd to reklamasjoner på disse. Den ene var det bare å slå av squelch'en på, den andre tror jeg det var en kontaktfeil på (eller kondens).

Link to comment
Share on other sites

Tenk litt på om du har tenkt å holde deg på én kanal (den ditt jaktlag/ jaktkompiser bruker), eller om du har tenkt å scanne de kanalene som er i bruk under jakt i området, for å kommunisere med også tilgrensende personer/ kanaler.

 

For min del, jakter en del alene i et område hvor både jaktkanaler og sikring/sank/vinsj er i bruk (av sauesankere etc.) er det greit med en velfungerende scanningsfunksjon. Dette varierer litt med oppsettet på de ulike radioene - og kan være greit å se litt på.

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

 

Har kjøpt meg en Lafayette micro 5, fikk den til halv pris :D

 

- Men kan noen av dere eksperter fortelle en som ikke har brukt jakt radio før hvilken funksjoner en bør bruke/kunne?

- Hvorfor jaktkanel 1,2,3,4..sauesanking....etc..?

- Scanning av kanaler?

- Hva er forskjellen på sikringsradio og jaktradio?

- Noe mer en bør kunne?

 

Kanskje det er en annen tråd om dette fra før, men jeg fant ikke den ihvertfall....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei drar opp denne, har en lafayette micro 5, det er det 6norske og 7svenske jakt kanaler, hvordan får man inn sanke kanaler på denne, ja jeg har å kommer fremdels til å betale kostnadene med disse kanalene,

 

er det noen man kan fikse selv, eller må enheten sendes inn?

 

takk,

 

mvh

 

Tor

Link to comment
Share on other sites

Har over tid, brukt mange forskjellige modeller og merker. Men den jeg har festet meg ved, er Zodiak team pro.

Enkel i bruk, enkle menyfunksjoner, knallgod rekkevidde ( med lang skogsantenne), hendig størrelse og fin pris.

Mye som er bra, men jeg hater masse menyfunksjoner som er vanskelig og finne frem i. Må være enkel i bruk, og virke når jeg trenger det. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en zodiac teampro. Kanonradio, aldri hatt trøbbel. Lett i bruk, bra batterikapasitet. En annen jeg jakter med har icom basic, og er like fornøyd. Aldri vært krøll, bare skru på og kjør. Tror at om du går for de kjente merkene så går det mer på feelingen du får for radioen. Jeg liker personlig ikke lafayette, mest på grunn av knapper og menyer...... Men jeg skulle aldri bytte ut nokia tlf heller for fem år siden.......

 

Du bør rett og slett få dem i hånda, og teste dem.... Det er mitt råd.

Icom f34 er en kongeradio, men koster litt ekstra....

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv en Icom F34, men har også en billigversjon av Icom (F3022). Funker upåklagelig begge to.

Det viktigeste ved valg av jaktradio er vel å styre unna disse kina-radioene/Icom-kopiene som ulike importører klatter sine navn på. W-com og V-com og hva de nå heter alle sammen. Skjønner ikke hvorfor folk kjøper slike når de bare er marginalt billigere. Er man i tvil så kan en spørre de som virkelig har peiling, radioamatørene. De nikker nok gjenkjennende når de hører navn som Yaesu, Icom, Zodiac m.fl. W-com og V-com har de aldri hørt om...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Hvor lenge skal en slik radio vare? Har en eldre Icom som jeg kjøpte i dyredommer x antall år siden og for to år siden kjøpte jeg en av disse commaster på elkjøp til 400 ok. I dag bruker jeg kun commasteren. Det virker som om både lyd og batteri er bedre i denne.

tore

Link to comment
Share on other sites

Commasteren er neppe særlig vanntett, i tidsperspektiv varer den trolig frem til første uventede regnbyge ;)

Den som tok kvelden til meg, satt på hofta noen timer i duskregn. Men det er forsåvidt greit nok m.t.p prisen.. De fungerer på linje med andre jaktradioer, men bør nok pakkes inn i plast om det regner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...