Jump to content

6,5x55 og bladet Jakt


ctm-4

Recommended Posts

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er det noen som har lest d samme som jeg??? Det er ikke min påstand at 6,5 ikke duger men med alle di elgoksene som var påskutt med 6,5 så fulgte det med ei tvilshiistorie ....

 

De var da vel vitterlig avbildet død, var de ikke?

 

Så lenge man plasserer skuddet riktig, går det rett så bra om man bruker 30.06 eller 6.5x55.

(Var til og med en som hadde fått livet av en okse med kombinasjonen 6,5x55 og Norma Elite!)

 

Ser en som finner oksen død etter 100 m, skutt med 9,3x62, mens en annen finner oksen død etter 70-80 m skutt med 6,5x55...... :D

Link to comment
Share on other sites

Litt humor må være lov:-)

 

Uten å skutt så mye som en eneste elg; om en ønsker å endre noe rundt dagens regelverk rundt våpen og amunisjon til storviltjakt synes jeg at kulediamer, tverrsnittsbelastning og utgangshastighet er det som burde være satt som grense. Dagens snodige 9 og 10 grams grenser funker jo for 6,5 og 7,62. Men en 9grams kule i 9,3 er det vel veldig få som vil si er egnet til storviltjakt? På samme vis som feks 25-06 pga vektgrensene i praksis er forbudt til storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon er at massive kuler trenger grøvre kaliber for å gi samme sårkanal som en god loddet kule med blykjerne.

Er det andre som har sammenlignet ekspandert diameter på massive kuler og gode normale kuler?

 

(OT..beklager min smule antydning til sarkasme litt lenger opp, skal ta meg sammen.. :oops: )

 

divkuler001.jpg

 

Så til Per-S.

Ingenting å lage statistikk av, men dette er det jeg har funnet igjen i dyr, (altså ikke i vannkanner eller telefonkataloger).

 

De tre til venstre er 270 grs Barnes TSX fra 375 Ruger, utgangshastighet ca 810 mps, funnet i black wildebeest, skutt på mellom 170 og 80 meter

 

De to neste er 270 grn Swift A-frame fra 375 H&H, utgangshastighet ca 800 mps.

Den til venstre funnet i blue wildebeest skutt på ca 90 meter.

Den neste fra warthog, skutt på ca 60 meter i "hekken" funnet i brysbeinet. (fikk pes så det monnet på sluttstykket for beskrivelse av dette skuddet :( )

 

Den helt til høyre er en 250 grs Woodleigh RN fra 338 Winmag, funnet i waterbuck, skutt på ca 80 meter midt i brystet, kula funnet i levra.

 

I mindre standardkaliber vil jeg nok tro at homogene kuler vil åpne noe mindre enn de jeg har funnet her?

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir litt dumt å si at 6,5x55 ikke duger, det kommer ann på hvor man setter kula ikke hvilket kaliber hvor langt elgen løper, og det er også individuelle forskjeller på elgen noen løper langt mens andre bare et par skritt. Skjøt selv elg i overkant av 150 meter jeg med oryx 6,5x55 den løp ikke langt den før den gikk ned og begge lunger var filler så vil si at 6,5x55 gjorde vei i vellinga. Så de som sier at 6,5x55 ikke duger burde prøve kaliberet selv før de sier noen ting om det duger eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Loaded +1 . der sa du noe :D

Tror også at elgen detter like godt med 6,5 som treffer som noe annet. men det er når man treffer. mitt første skudd på elg var med 3006 . men hadde gått like ille med 6,5 da første skudd ble en ren bom ;)

Link to comment
Share on other sites

Tips:

Les Jørund Liens artikkel "Talltull fra DN" s. 34.

Der kommenterer han DN`s foreslåtte revideringer av bestemmelser omkring våpen og ammunisjon, med 6,5x55 som eget unntak.

Han har gode poenger og den eneste jeg har sett (foruten undertegnede) som har satt spørsmål ved den foreslåtte kulevekten i DN's høringsforslag. En kulevekt i kaliber 6,5 som enda ikke er laget? Siterer for morro skyld inn litt fra sammendraget av NOJS høringsvar til Direktoratets forslag til endringer i forskrift 22. mars 2002 nr 313 om utøvelse av jakt, felling og fangst
DN ønsker å endre forskriftens krav til prosjektilvekt for jakt på storvilt til noe lettere prosjektil enn dagens minimumsvekt. Det høres om endring fra gjeldende minimumsvekt på 9 gram (139 grain) til 7,4 gram (114grain). Dette for å kunne åpne for blyfrie prosjektiler i kaliber 6,5x55.

At direktoratet velger et spesifikt kaliber i høringen om forskriftsendring i stedet for å velge f.eks minste lovlige kulediameter finner vi underlig.

 

Og når det så foreslås en prosjektilvekt som ikke finnes, stiller det hele forslaget i et merkelig lys.

 

Dette kan virke som et resultat av summen på en kalkulator ved utregning av anslagsenergi, ikke forskningsresultater fra utprøving av homogen kobberkule i den aktuelle prosjektilvekten. Vil en kule med vekt 7,4 gram gi tilstrekkelig dybdevirkning i f.eks en bjørn?

Kanskje er tiden inne til å dele storviltet inn i to grupper med forskjellige krav til anslagsenergi? Strengt tatt behøver man ikke anslagsenergi på minst 2700 joule (275 kgm) under jakt på villrein og hjort. Derimot er dette anslagsenergikravet mer riktig i forhold til jakt på elg og bjørn.

Hele høringssvaret fra NOJS ligger forøvrig her for de som kan være interessert :http://nojs.no/index.php/nojs-informerer/73-horingssvar-om-forslag-til-endringer-i-forskrift-22-mars-2002-nr-313-om-utovelse-av-jakt-felling-og-fangst

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Man kan vel diskutere kaliber i det uendelige. Men det eg ser på jegerskytingene og oppskytingene til storviltprøva hvert år er at det er mange som har problemer med å klare prøva med de heftigste magnumkalibera.

Der er kanskje to grunner til dette. pris på amo som da naturlig begrenser trening og antall skudd, og heftig rekyl som gjør at mange napper skuddet av gårde.

Der er mange flere som trener ofte med 6.5 x 55 og 308W, og de har svært få problemer med å sette skudda rett når de tar prøva.

Eg har ingen problemer med å gi råd der eg sier at 6.5 x 55 og 308W er gode kaliber til all storviltjakt i Norge.

Det viktigste er å sette skuddet rett.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Man kan sette skuddet så fantastisk rett at paven hadde blitt imponert, men det hjelper lite når det nesten ikke er blod å se. Har skutt mange hjort med 6,5. De fleste har falt, men har hatt et par uheldige situasjoner. Og da kommer problemet, svært sjelden sårkanalen er såpass at det blir et blodspor. Og det sier seg selv at med en liten sårkanal går det LANG tid før dyret går tomt for blod vs. et større sår.

Jeg er heller ikke interresert i forbud, men jeg råder ingen til å kjøpe 6,5 for storviltjakt.

 

Edit: Ikke alltid dyret faller om skuddet sitter der det skal.

Link to comment
Share on other sites

Marginalt høyere anslagsenergi og lavere SD. Kan noen forklare meg hvordan elgen merker forskjell på disse to?

Ville du klart å kjenne forskjell på om du ble skutt av en 6,5x55 og en 308? Svaret er vel nei, og elgen klarer heller ikke det. (han har ikke fortalt meg noe ihvertfall) :)

Link to comment
Share on other sites

I andre land brukes neppe så kleint kaliber til jakt på så store dyr som elg. "Det er vi det."

Det er vel heller motsatt. I USA feks er jo 30-30 et populært hjortekaliber.

 

Ellers har jeg merket meg at 2 av kommunens mest ivrige elgveltere ( skyter 5-15 elg hver hvert år) har jaktet i årevis med henholdsvis 300 WM og 9,3-62. Litt tilfeldig har de begge gått over til å jakte med 6,5x55 de siste årene. Og de er strålende fornøyd. Han ene sier elgene detter MINST like raskt nå som når han brukte 300. Selv om de kun har skutt til sammen 30-40 elger med 6,5x55 de siste tre årene har de sikkert ikke like mye erfaring som SIR har... 8)

 

 

At kommunens beste jegere er jenter sier vel mer om kommunen enn om 6,5.

 

Innteligent kommentar :roll:

 

Er flere land som har mindre krav en det som er i Norge.

 

Hmm, har registrert og diskutert dette på mang en jakttur med gutta.

Nesten utelukkende Cowboyene/kjekkasene som skyter drittskudd slik at dyrene flyr av gårde lange veier før det detter dødt om. Mulig mange av disse bruker 6,5 :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser at det dras frem denne fryktelige rekylen i alt grøvere en 6.5mm. Men det var vel før det, nå har vi jo dempere som gjør at rekylen er ganske uvesentlig for kalibere langt over det vi trenger for og få hatt ihjæl en elj.

6.5 x 55 er en yppelig patron, men noen eljvelter blir den da aldri i mine øyne, dagens trend med korte løp gjør den ikke noe mer egnet.

Jeg protesterer ikke når folk på laget mitt bruker 6.5, legger meg heller ikke opp i hva slegs kuler folk bruker, men min 6.5 (med 70cm løp) blir ikke med på eljjakt. (untaket måtte være vis det bare er kalv igjen på kvota)

 

Alt under 9 mm er for rekylredde pingler. Selv bruker jeg .375 H&H mag.
Og slike utsagn kommer som regel fra gutter med liten tiss.

 

Stor tiss er oppskrytt, de fleste greier seg utmerket med en ganske moderat tiss

Link to comment
Share on other sites

"Og slike utsagn kommer som regel fra gutter med liten tiss".

"Alt under 9 mm er for rekylredde pingler".

"At kommunens beste jegere er jenter sier vel mer om kommunen enn om 6,5".

Hvorfor i all verden får en patron som 6,5x55 fram det verste i folk?

Eller har dere gått sammen, for å se hvor langt moderatorene kan strekkes, før tråden blir stengt?

Skjerp dere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være ganske så ydmyk i forhold til hvilke kaliber som duger, holder mål, holder så vidt og holder i massevis til elg.

På jaktlag med diverse deltakere over mange år, tror jeg jeg har sett det meste brukt fra 6,5x55, 6,5x06, 270 Win, 308 Win, 30-06, 338 Winmag, 35 Whelen, 9,3x62, 375 H&H og 458 Winmag.

 

Alle påskutte elger har dødd, noen nærme skytteren, noen lenger vekk, men alle har dødd innen rimelig og forventet tid og distanse. Noen etter perfekte skudd og noen med marginale skudd.

Det udiskutable (fra mitt ståsted) er det tydelige skuddtegnet en får med litt grovere kaliber, samt vanligvis gjennomskyting.

Det siste fordrer kuler som harmonerer med utgagshastighet.

Om dette er faktorer som bør vektlegges, blir opp til hver enkelt jeger.

For meg betyr det en god del.

Men dette er basiskunnskap for alle som har jaktet en del.

 

Imidlertid slutter jeg aldri å forundre meg over de tildels hatske angrep som kommer mot "magnumfantastene" hver gang dette temaet dukker opp.

For enkelte er magnumkaliber (for å bruke en utslitt frase) ensbetydende med dårlig skyting, lite trening, prestasjonsangst, liten pikk, mindreverdighetskompleks, osv osv (legg til videre etter eget ønske).

Vi som liker å jakte med noe større enn 30-06 blir tydeligvis ikke tillagt mye ære som jegere og skyttere av de som vet alt...

Hvorfor er det slik mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Alle påskutte elger har dødd, noen nærme skytteren, noen lenger vekk, men alle har dødd innen rimelig og forventet tid og distanse. Noen etter perfekte skudd og noen med marginale skudd.

Det udiskutable (fra mitt ståsted) er det tydelige skuddtegnet en får med litt grovere kaliber, samt vanligvis gjennomskyting.

Det siste fordrer kuler som harmonerer med utgagshastighet.

Om dette er faktorer som bør vektlegges, blir opp til hver enkelt jeger.

For meg betyr det en god del.

Men dette er basiskunnskap for alle som har jaktet en del.

 

 

Anslagsenergi måles ifra treff, til kula stopper? Ved gjennomskyting, hvor mye energi ligger igjen i dyret? Det er vel det det handler om? Om f.eks en 6.5 ligger i skinnet på motsatt side, kan ikke den i teorien ha lagt igjen like mye energi som en 3006(f.eks) som blåser rett igjennom?

Link to comment
Share on other sites

Anslagsenergi måles ifra treff, til kula stopper? Ved gjennomskyting, hvor mye energi ligger igjen i dyret?
Ingen dyr dør av å lese anslagsenergitabeller!

 

Dyr dør enten av mekanisk skade på sentralnervesystemet, eller (helst) av skade på store blodårer i (nærheten av - kan være hals) brysthulen. (De dør nok også, med tida, av treff i bukhola, eller store skader i ekstremiteter). Da er ekspandert diameter, fragmenter av projektilet, og evt fragmenter av knuste bein vesentlige faktorer. Hvis ei kule fra 30.06, eller krafigere kaliber, har gjort like stor, eller større, skade som ei 6,5-kule, har den sannsynligvis også "lagt igjen" like mye energi.

 

Ved gjennomskyting får en et utgangshull, som vanligvis er større enn inngangshullet, og som letter eventuelt ettersøk (hvis dyret ikke har forstått at det ble skutt med riktig kaliber og kule!).

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Føler meg litt truffet av din komentar.

Eg ville ikke anntyde at de store magnumkalibera "ikke" gir større margin ved treff på vitale områder.

Det eg veit ut fra faktiske erfaringer er at store magnumkalibere krever mer av skytteren en

6.5x55 .. Var ikke meningen å kritisere.

Kulevalg er noe helt annet, og må ikke undervurderes.

 

mvh

 

 

Jeg skal være ganske så ydmyk i forhold til hvilke kaliber som duger, holder mål, holder så vidt og holder i massevis til elg.

På jaktlag med diverse deltakere over mange år, tror jeg jeg har sett det meste brukt fra 6,5x55, 6,5x06, 270 Win, 308 Win, 30-06, 338 Winmag, 35 Whelen, 9,3x62, 375 H&H og 458 Winmag.

 

Alle påskutte elger har dødd, noen nærme skytteren, noen lenger vekk, men alle har dødd innen rimelig og forventet tid og distanse. Noen etter perfekte skudd og noen med marginale skudd.

Det udiskutable (fra mitt ståsted) er det tydelige skuddtegnet en får med litt grovere kaliber, samt vanligvis gjennomskyting.

Det siste fordrer kuler som harmonerer med utgagshastighet.

Om dette er faktorer som bør vektlegges, blir opp til hver enkelt jeger.

For meg betyr det en god del.

Men dette er basiskunnskap for alle som har jaktet en del.

 

Imidlertid slutter jeg aldri å forundre meg over de tildels hatske angrep som kommer mot "magnumfantastene" hver gang dette temaet dukker opp.

For enkelte er magnumkaliber (for å bruke en utslitt frase) ensbetydende med dårlig skyting, lite trening, prestasjonsangst, liten pikk, mindreverdighetskompleks, osv osv (legg til videre etter eget ønske).

Vi som liker å jakte med noe større enn 30-06 blir tydeligvis ikke tillagt mye ære som jegere og skyttere av de som vet alt...

Hvorfor er det slik mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser folk forsøker og hakke på at noen mener 6,5 er for lite.

En god sammenligning er jo som følger:

Ola N. Ormann bestemmer seg for og melde seg inn i lokal motorsykkelklubb for og få være med på klubbens turer, Ola har en gammel raufoss moped som han fikk av sin bestefar, førerkortet for bil gir Ola mullighet for og kjøre mopeden uten og gjøre noe mer, så etter første klubbtur til lokal appelsinstein innser Ola at raufossen kanskje er litt utdatert, så Ola bestemmer seg for og kjøpe ny, undersøker litt, Ola finner ut at det enkleste for hans del er og kjøpe en ny 50 kubikk med automagisk girstang da han ikke vil ut på upløyd mark så fort. Ola kommer jo frem til appelsinsteinen han også, han bruker og komme litt etter resten, og selv om Ola vet dette forsvarer han kjøpet sitt med nebb og klør.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Imidlertid slutter jeg aldri å forundre meg over de tildels hatske angrep som kommer mot "magnumfantastene" hver gang dette temaet dukker opp.

For enkelte er magnumkaliber (for å bruke en utslitt frase) ensbetydende med dårlig skyting, lite trening, prestasjonsangst, liten pikk, mindreverdighetskompleks, osv osv (legg til videre etter eget ønske).

 

Kan det være av noenlunde tilsvarende grunn som at "magnumfantastene" angriper de som mener 6,5 er nok med karakteristikker som:

"Alt under 9 mm er for rekylredde pingler".

"At kommunens beste jegere er jenter sier vel mer om kommunen enn om 6,5".

 

Eller hva tror du?

Mitt poeng er at det begge sider er like ille, og "magnumfantastene" har ikke så stor grunn til å klage på motstanderne.

At det ikke går an å diskutere 6,5 på saklig nivå er også for meg uforståelig :roll:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fy f... for en jæ..... barnehage det har blitt her inne.

Er det virkelig mulig å dra enda en diskusjon om dette emnet så langt?

 

Folk ser ut til å ha lite å gjøre i disse dager, er virkelig skuffende å lese alt dette søppelet dere klarer å få på trykk.

Det skulle vært automatisk stenging av nye tråder der ordene "elg" og "6.5x55" står på samme linje.

 

Dere får nå bare fortsette å måle pikkene deres, det er fryktelig mange verdensmestere her, men når man leser litt mellom linjene, så forstår jeg at det skorter på faktisk erfaring fra felt vilt med nevnte kaliber. Da er det viktig å få frem at man kjenner noen som vet om en som kan alt om elg og 6.5. Herregud.

 

 

Åhhh, det var godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden så blir konklusjonen min slik:

- 6,5x55 er ett godt kaliber til elg.

- det er det kaliberet som de fleste bruker på elgjakt i norge. (ihvertfall det kaliberet som feller flest elg)

- Det er noen få personer som mener at 6,5x55 ikke duger, men når jeg ser hvailke alternativer de drar frem så står jeg heller over jakta :)

 

PS angrer litt på at kjøpte 308....

Link to comment
Share on other sites

Imidlertid slutter jeg aldri å forundre meg over de tildels hatske angrep som kommer mot "magnumfantastene" hver gang dette temaet dukker opp.

For enkelte er magnumkaliber (for å bruke en utslitt frase) ensbetydende med dårlig skyting, lite trening, prestasjonsangst, liten pikk, mindreverdighetskompleks, osv osv (legg til videre etter eget ønske).

 

Kan det være av noenlunde tilsvarende grunn som at "magnumfantastene" angriper de som mener 6,5 er nok med karakteristikker som:

"Alt under 9 mm er for rekylredde pingler".

"At kommunens beste jegere er jenter sier vel mer om kommunen enn om 6,5".

 

Eller hva tror du?

Mitt poeng er at det begge sider er like ille, og "magnumfantastene" har ikke så stor grunn til å klage på motstanderne.

At det ikke går an å diskutere 6,5 på saklig nivå er også for meg uforståelig :roll:

 

Mvh Dagl

 

 

Enkelte sier slike ting Dag, enkelte...ikke alle.

Jeg har aldri kritisert andre menneskers valg av hverken våpen eller kaliber (ok da...blitt litt lei av T3 syndromet, man har aldri sagt at det er et dårlig våpen :wink: )

Jeg tar også avstand fra tvilsomme hentydninger som sitert ovenfor.

Forøvrig er jeg enig med deg

Link to comment
Share on other sites

Har skutt både elg,eland og giraff med 6,5x55. Alle tre er store dyr, særlig giraffen med ei vet på ca1,8 tonn. Funker som bare det hvis ein treffer der ein skal. Var på villsvinjakt med 6,5 sist uke. Og den grisen som sprang lengs kom seg ca 40m. Valg av kule er mer viktig enn om diameteren på kula er 6,5 eller 7,62

Link to comment
Share on other sites

Fy f... for en jæ..... barnehage det har blitt her inne.

Er det virkelig mulig å dra ennå en diskusjon om dette emnet så langt?

 

Folk ser ut til å ha lite å gjøre i disse dager, er virkelig skuffende å lese alt dette søppelet dere klarer å få på trykk.

Det skulle vært automatisk stenging av nye tråder der ordene "elg" og "6.5x55" står på samme linje.

 

Dere får nå bare fortsette å måle pikkene deres, det er fryktelig mange verdensmestere her, men når man leser litt mellom linjene, så forstår jeg at det skorter på faktisk erfaring fra felt vilt med nevnte kaliber. Da er det viktig å få frem at man kjenner noen som vet om en som kan alt om elg og 6.5. Herregud.

 

 

Åhhh, det var godt.

 

Enig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har lest d samme som jeg??? Det er ikke min påstand at 6,5 ikke duger men med alle di elgoksene som var påskutt med 6,5 så fulgte det med ei tvilshiistorie ....

 

Her er litt mer statistikk som kanskje kan være av interesse:

http://www.bedrejakt.no/Dokumenter/Rapp ... ferdig.pdf" target="_blank

 

Rapporten tar for deg 7500 førsteskudd mot elg.

Se for eksempel side 46 (tabell 31) (klarte ikke å kopiere tabellen, men dere evt. får trykke på lenken over å se selv).

 

 

Her er et sitat fra side 46/47:

"De ”tre store” kaliber står for de aller fleste skudd mot elg (tabell 31). De aller fleste andre kaliber er

representert med få skudd. Det gjør det vanskelig å vurdere effekten av det enkelte kaliber på antallet

bom og skadeskudd.Vi ser 308 og 6.5x55 skiller seg lite fra hverandre i andel ikkedødelige

skudd. Skudd fra 30.06 har et noe høyere antall ikkedødelige skudd. Det

kan ikke tilbakeføres til verken skuddavstand eller til høyere antall skudd

mot dyr i bevegelse. For jegere med lite trening er det markert sterkere

rekyl fra en 30.06. Det kan være noe av forklaringen."

Link to comment
Share on other sites

I fare for å kuppe tråden, kommer jeg med følgende innspill:

 

Vi har jakt på et vald hvor det i hovedsak jaktes hjort (90%) men hvor det også er kvote på rådyr og elg. Her er jo utfordringe at man aldri vet hva man går seg på. Har tidligere jakta mest med .308win, og på en og samme skogstur kan man se alle tre nevnte dyr. Har nå investert i systemvåpen i 6,5x55. Hvilken kule i nevnte kaliber, om noen, anbefales som den beste allrounderen for slik jakt?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...