Jump to content

6,5x55 og bladet Jakt


ctm-4

Recommended Posts

Alt under 9 mm er for rekylredde pingler. Selv bruker jeg .375 H&H mag.
Og slike utsagn kommer som regel fra gutter med liten tiss.
Stor tiss er oppskrytt, de fleste greier seg utmerket med en ganske moderat tiss
Husker en tidligere svært aktiv forumplager som hadde for vane å hetse sine meningsmotstandere med å antyde at de hadde liten tiss.

Kan ikke nekte for at jeg tror at folk som antyder at miningsmotstandere har liten tiss faktisk plages mentalt av at de har liten tiss selv. :lol:

 

Tilbake til tema:

Med dagens lyd-(og rekyldempere) burde de litt kraftigere kaliberne som .30-06 og oppover ikke være uoverkommelige å lære seg å beherske, selv for 50-skudds-skytterne som bare er moderat interessert i skyting i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Når noen skriver at "Alt under 9 mm er for rekylredde pingler. Selv bruker jeg .375 H&H mag." så er vedkommende allerede "off topic" og bare vil tøffe seg litt. Han mente kanskje å være morsom, kombinert med å provosere litt. Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Jeg svarte også med et smil om munnen, og ville gjerne provosere tilbake, like "off topic" Synes ikke min antydning om hans manndom var værre enn at han sier at jeg er en pingle, og er redd for rekyl ettersom jeg har 6,5.

 

Det var faktisk han som begynte, men noen synes åpenbart det var feil å gi et like dumt svar. Jeg la ihvertfall ikke mere i det en hva han sannsynligvis gjorde.

 

Jeg har en 6,5x55 som brukes til konkurranse og jakt på både smått og stort. Jeg synes dette er helt greit, og ser ikke behov for større kaliber. Børsa er presis, kaliberet har billig treningsammo og mulighet for kuler med høy BC. Den er dessuten godkjent for all jakt i Norge.

 

En i klubben kjøpte seg ny børse med stort kaliber. Tror det var 338-ettellerannet. Denne skullle være så heftig å skyte med. Jeg prøvde den med jaktammunisjon. Kan ikke si at jeg ble veldig imponert over rekylen. Har skutt hagleammo som er mye værre.

Link to comment
Share on other sites

Vi ser 308 og 6.5x55 skiller seg lite fra hverandre i andel ikkedødelige

skudd.

Skudd fra 30.06 har et noe høyere antall ikkedødelige skudd. Det

kan ikke tilbakeføres til verken skuddavstand eller til høyere antall skudd

mot dyr i bevegelse. For jegere med lite trening er det markert sterkere

rekyl fra en 30.06. Det kan være noe av forklaringen."

Kanskje, men jeg har en alternativ forklaring:

HV/Forsvaret har, i over 40 år, dumpet militære M98K F1, dvs. med Kongsberg-piper i 30.06, på det norske markedet. Disse våpna er "bevæpningen" til mange elgjegere. En del av de jegerne som jakter med disse våpna i noenlunde original, dvs. med et Kina-sikte i en aluminiumsmontasje, er nok ikke av de som legger ned mest tid i trening og innskyting.

 

Edit.: "Markert sterkere rekyl"? De ammo-typene som brukes mest av norske 308 W- og 30.06-brukere (Norma Elite osv.), er ladet til samme hastighet med samme kulevekt i begge kalibre. En eventuell svakere rekyl i 308 W må i så tilfelle komme av at det kaliberet oppnår samme hastighet med 2-3 grains mindre krutt - neppe noe som den gjennomsnittlige stubbeskytter klarer å registrere!

Link to comment
Share on other sites

Det som ikke er nevnt er at 6,5 fikk sitt gode rykte med den gamle 156 gr rundnesede kulen. Best penetrasjon oppnåes oftest i hastighetsområdet 700-800 m/s, og disse to forhold er det som har gjort 6,5x55 til et så effektivt kaliber som det er. Høy kulevekt og god ekspansjon er det viktigste for å få effektiv jaktammunisjon.

Min oppfatning er at 308 har vel så mange svakheter som 6,5, de er begge helt i nedre området for kalibre som er egnet på stor elg.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg lest igjennom hele tråen, det blir mye å fordøye for en talblind læregutt på 60.

men jeg pustet lettere da jeg forsto at jeg kunne tilogmed jakte elg med 3006. rifla som jeg kjøpte billig på nett inklusiv billig kikkert 3-12x56 m/30mm rør, så da kan jeg bytte til en dyrere kikkert i samme montasjen. har skutt noen hjorter med caliberet ca.100m. gode bogskudd men jeg syns det blir mye ødelagt og kula (norma elite) går ut med større hull,kansje ypperlig på elg ? kansje det hadde vært bedre med 308w til hjort? satte på titan demper p.g.a. kort løp, så rekylen merkes lite, men da blir vel anslags-energien minder og?

 

 

tidligere grunneier m/hjortejakt m/ønske om elgjakt før di evige jaktmarker!

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger lurer jeg litt på hvordan folk oppfører seg på andre fora. Mercedes forum for eksempel hvis det finnes. Montro om det er diskusjoner hvor de som kjører automatgear kaller de andre for homoer og pingler, eller omvendt...

Det må da være noe helt spesielt med jegere og skyttere som gjør at det blir så mye affekter rundt filleting?

Link to comment
Share on other sites

Har vel ikke så mye og tilføye annet enn at jeg tror det er viktigre med god skuddplassering enn mye krutt og grov kule. 6,5 er lett og skyte godt med. Har både 6,5 og 9,3x62.. aldri jaktet elg i mitt liv, men 9,3¨en krever en god del mer trening for og skyte godt med. og de som påstår dem har null redsel for rekyl juger uten at dem veit det selv. alle spenner seg ubevisst mot skuddet med for lite trening. Et annet tips er hørselvern på jakt (krymper ofte samlingene) . en 6,5 smeller høyt uten demper.. og en 9,3 smeller enda mer forbanna høyt.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...