Jump to content

Rådyr med slug; hvorfor?


Palinder

Recommended Posts

Det ble nettopp startet en tråd hvor trådstarter nevner at han vil skyte rådyr med slug. Jeg har ikke noe imot det, bare så det er sagt, men hver gang noen snakker om det tenker jeg "hvorfor bruke slug"? Dette gjelder først og fremst skyting med vanlig hagle uten noen form for presisjonsfremmende egenskaper. Hvis man har en hagle med riflet slugløp, ser jeg poenget.. så fremt man ikke har rifle. Har man rifle ser jeg ingen fordeler med slug.

 

Spørsmålet er altså hvorfor slug i stedet for en dugelig porsjon grove hagl? Så vidt jeg vet er presisjonen ganske så elendig med slug på hold over vanlig haglehold, og man oppnår heller ikke noen bedre effekt av skuddet, så fremt man holder seg innen haglehold. En skur med grove hagl har så vidt jeg vet minst like god drepeeffekt, og gir dessuten noe mer margin for å treffe bittelitt skjevt.

 

Jeg er ikke trangsynt altså! Har ikke noe imot at folk jakter annerledes enn meg, men jeg ser ikke vitsen med dette. Det viser seg imidlertid ofte at jeg ikke har tenkt på alt, så opplys meg gjerne. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Fordi det er både lovlig og mulig! :D

 

Presisjonen på slug er ikke såååå råtten som enkelte hevder, men man må finne en type som går godt i det våpenet man tenker å bruke, holde seg til den kombinasjonen og trene med den.

 

Når det gjelder effekt, jeg kan ikke tenke meg at et 18 mm. hull tvers gjennom maskinrommet på et rådyr ikke skulle være effektivt.

En annen ting er at en slug sjelden ødelegger noe særlig kjøtt, så man slipper å skjære vekk mye blodslått kjøtt som med rifle, og man slipper å plukke mengder med haggel ut av søndagssteika.

Link to comment
Share on other sites

@Palinder

"såfremt man holder seg innen hagelhold"

Det rekomenderes å holde seg innenfor 25m ved bruk av hagel mot rådyr. - Den avstanden kan "lett" dubles med slugs, om du er godt "innskutt" . Dette også med vanlig cylinderborring eller litt trangere (imp.cyl - 1/4).- Nå bruker jeg selv ikke mye slugs til jakt, har en Cal.45 /70 som gjør samme nytten (og med bedre siktemidler), men når synet var litt bedre fikk jeg faktisk overaskende gode samlinger med Rem.1100 med cyl.løp og Federal slugs.- Beretta med imp.Cyl skyter også fint med denne ammon.

Et rådyr med grove hagel i magen har det ikke "bra", og kan gå langt.

Tror likevel at du lettere ville finne dyret om en slug kommer litt feil. Den vil resultere i en "grov" sårkanal og med stort blodtap.

Link to comment
Share on other sites

Med en slug i underste løp ( på ei o/u hagle) er hagla automatisk modifisert fra ei 25 m børse , til ei 50 m børse. Altså er rekkevidde doblet. Men jeg ser heller ikke noe poeng med en slug i det ene løpet på drillingen min. Der har jeg allerede ei riflekule tilgjengelig. Men noen andre kan kanskje se nytten av en slug i drilingen. Og da er det en god ide likevel...

Link to comment
Share on other sites

På 30-50 meter har en slug antagelig mye mer energi enn hagl.

Kjapt regnstykke tilsier at en 450grains slug gir en energi på rundt 1600-1800 fotpund.

Er ikke mye fres igjen i en haglsverm på 50m sammenlignet med slug.

 

Brått ser man behovet for kikkert på hagla..

Det skytes jo på blink med slug på 100 meter..

Link to comment
Share on other sites

Kulebanen er ikke helt som ei ku som hopper over skigarden akkurat.

 

Det som skal til er litt trening og avstandsbedømmelse. Testet litt slug tidligere og kunne fint skyte hull i brystkassa på tiurfiguren til NJFF på avstander fra 10-60 meter etter noen skudd . Hadde da kombi og kikkert med lav forstørrelse og fant fort ut hvor siktepunktet skulle være på retiklet.

Link to comment
Share on other sites

Viktig med å kjenne kulebane, skøt på 80-100 meter ned mot ei elv med sikker bakgrunn og siktet på en stein, traff overraskende lavt, så fallet er større enn man tror, iallefall på såpass avstand. Kikkert med dotter og litt trening så vil nok sluggen havne der man vil, men mot dyr tipper jeg man strekker strikken langt dersom man er på avstander over 60-70m

Skal legge inn tallene i et prg jeg har, der ser man tap av hastighet og kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Altså, etter hva jeg ser sånn kjapt vil hastigheten falle til nær 60% på 75 meter, det samme med energi. Kuledroppet ligger på rundt 25-30cm.

Så da får man en altså relativt slappe verdier på den avstanden.

 

Dersom disse tallene stemmer sånn noenlunde hadde ikke jeg sikta på dyr....

Link to comment
Share on other sites

For egen syns skyld :roll: - så vet jeg at uansett hvor uheldig jeg er med et slug-skudd, vil det trenge gjennom dyret.

Det gjør ikke 2`ere etc.

 

For også egens skyld - så er ikke min drilling ikke egnet til skudd over 30 m med slugs. -

 

Innenfor 30 m - er den innenfor 10 cm med begge løp (når høyde og sidespredning er inkludert) - og det bør det være på noe så lite som et rådyr.

 

Synes jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

riflet slugpipe og optikk for slug gir meget bra presisjon, egentlig overraskende ut til rundt 130 m hvor jeg har testet. brukte cal .50 sabot (lik en 12,7 kule) fabrikk Remington. men som sagt ikke dårligere presisjon enn en grovkalibret rifle på 100m med optikk beregnet for slug.

Link to comment
Share on other sites

Nå refererte jeg til åpne sikter med alle de feil jeg kan gjøre/gjorde :?

 

Men jeg har også prøvd den såvidt med kikkert på 50 m - og kan ikke med hånden på hjertet si at min drilling med kikkert er noe å bruke slugs på over denne avstanden.

 

En Franchi Falconet i cal 12/70 med 1/2 og 1/1 som jeg hadde - samlet bedre på 50 m med haglsiktene - enn drillingen gjør med optikk :trist:

 

Derfor:

 

De som sier at man må utprøve - og ikke ta for gitt - har helt rett :winke1:

Link to comment
Share on other sites

jeg er vel litt rusten etter litt fravær på våpenfronten en tid, men et naboland av oss bruker fyllingskule til alt storvilt da de kun har hatt glattløpede våpen tilgjengelig, og der funker det tilfredstillende. hagle er som andre våpen, finne match på våpen og ammo....ikke minst bruke fornuft og jakte hensynsfult av hensyn til vilt og sikkerheten. Prøv og teste er vel det jeg mener, mange har meninger om alt men det er lov at vi jegere bruker sunn fornuft og viser hensyn til at alle har ikke så rett som meg hehe...måtte bare :-)

Link to comment
Share on other sites

60-70 meter og videre.

Aner som sagt ikke, men jeg vil anta at slugen vil begynne å rotere.

Har sett videoer i slowmov som viser det samme med kuler skutt ut av riflet løp, etter lang flytid begynner de og vingle for så å tumle rundt.

 

(har lett på youtube og finner såklart ingenting nå...)

Link to comment
Share on other sites

Liggende med min elskede (og nå solgte) Remington 1100 Tac-4 skjøt jeg storviltprøven på 75m med korn.

 

Sjelden har jeg sett like mye "jeg tror.." "kanskje dersom atte" "men hvis, om" og annet føleri i norsk jegerstand enn når det gjelder bruk av slugs. En skulle tro en tok opp en eske med sort magi når en finner dem frem på jakt, eller nevner dem i en samtale.

 

Det er en kule i en helt normal, ikke-magisk haglepatron. Den gir hagla økt effektiv rekkevidde. Hvilken presisjon og dermed hvilken rekkevidde du kan forvente er det opp til deg å teste.

 

Så slipper du å "tro" at "kanskje dersomatte.."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

har alldri prøvet slug noengang. men jeg skal prøve for å se hvordan det fungerer. grunnen er tenker jeg at hvis jeg skulle få rådyrløyve så trodde jeg at med slug så ville dyret gå i bakken meget effektivt på 20-40m,samt man har et realt hull,i stedet for en haug med haggel rundtom i viltet. har hørt om enorm stopp effekt med slug. tenkte at o/u hagla jeg allerede har dermed ble min fattigmannskombi på moderate hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

syns det er galskap å antyde 70-100 meter som kurant hold på rådyr med slug. 30-40 meter ja, men ikke mer. Hvis du har behov for å skyte rådyr på lengre hold, så bruk rifle da vel. I hvert fall prøv det du skal bruke på blink først. Du bør vel kunne klare oppskytinga med slugen greit stående....eller... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder samme regel for slugs som for rifle!

Man må jo testskyte og finne ut hvordan slugen går og evt justere siktemidler om man har!

Ingen som kjøper en rifle med en pakke patroner og går rett i skauen med heller?

Eller gjør noen det?

Link to comment
Share on other sites

tja, skal du skyte rådyr med rifle må du skyte opp først, men med slug i hagla.....? En avskutt framfot er like mye avskutt med slug som med riflekule...poenget mitt er at slug er tillatt brukt, men må brukes med omtanke og som du sier, man bør trene mye for å vite treffpunktet på ulike avstander og med såpass krum kulebane blir forsvarlig hold forholdsvis kort. Jeg klarer å treffe innenfor ringen på reinskiva på 60 m med 5 piler med bua mi, men det ville være galskap å prøve på levende dyr, i hvert fall for meg. Det er klart at det er mange som greit kan skyte rådyr på 50 m med slug, selv om jeg ikke ville ha prøvd. Det jeg er redd for er at unge jegere tror 50-100 m er helt greit slug hold...

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter rådyr med drilling og bruker ofte slug i den ene pipa. Bruker det ikke som et førsteskudd men en sikkerhet hvis jeg ikke føler at rifleskuddet sitter. På 50m samler drillingen slug og rifle på 10cm. Jakter med bikkje så poster skjelden der det er mer enn 50-70m med sikt.

Link to comment
Share on other sites

@ Wolverine67

Nå er slug lovlig til bruk på jakt i motsetning til bue, men skal ikke bruke krefter på å svart male buejakt bare fordi jeg ikke ønsker det selv. Skulle det komme en skyteprøve fur bruk av slug så må den nokk tilpasses til slug forhold i likhet med jakt med bue må få en egen tilpasset prøve. Ser ikke hvorfor du vil ha stående skyting på 60m med slug? Da synes jeg at prøven for bue bør tas liggende ;) Nei nokk om bue. Har skutt endel slug og dette var på 45-70 meter, presisjonen er ikke ubrukelig til jakt dette er med front og baksikte med rottweil brenneke magnum 490gr, våpnet er en benelli supernova med åpen choke. Bak blinkene er det en blanding av leire og myr, i myr massen så er det ikke bulig å finne noe serlig info om krafta som kula har. Men i leira går det en lang 50cm+ kanal som har en varierende diameter, så her er jeg ikke i tvil på at kraften er mer en nokk til rådyr. Er med slug som med pil ting må prøves ut og tilpasses før bruk. At du er redd for at "ungdomen" ikke skal teste noe før bruk er et dårlig motargument, har truffet flere "gamlinger" med noen gamle slug i jakke lomma sånn i "tilfellet" som ikke har testet ut godsakene. Men vi kan jo se til USA og der ser det ut som det er godt egnet under riktige forhold. Men vist du har noe som sier klart at slug ikke er egnet til jakt så del det med oss.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det er mange som greit kan skyte rådyr på 50 m med slug, selv om jeg ikke ville ha prøvd. Det jeg er redd for er at unge jegere tror 50-100 m er helt greit slug hold...

 

Det er ikke vanskeligere å treffe med en slug enn det er med ei rifle på 50 meter. Skjønner ikke hvor den tanken skulle komme fra. Hvis man ikke klarer å treffe noe stående på 50 meter med ei rifle, skal man selvfølgelig ikke prøve på slikt med ei slughagle. Men vet man at man klarer fint å sette ei kule i svarten på blinken på 50 meter med ei rifle, kan man gå ut fra at man klarer det med ei hagle også. Hvis hagla har like gode siktemidler som rifla. Og hagla ellers er testet ut med slug og presisjonen godkjent. Min O/U husqarna hagle samler 3 slugger fint innen for 5 cm på 50 meter fra underste løp med imp.cyl. Beste 3 skudd serie er 3,7 cm senter til senter, på 60 meter. Uten andre siktemidler enn kornet foran og ett hjelpekorn midt på skinna. Plasserer man en aimpoint på hagla blir alt mye lettere også. Og hurtigere. Hagla er ett supert jaktredskap som blir enda mer anvendelig med en slug i ene løpet.

Link to comment
Share on other sites

I sverige er slug kun lov i hagler med ett løp, nettopp for å unngå at dårlig samskyting skal føre til alt for elendig presisjon.

Jeg syns ikke det er rett vei å gå, men heller en ting man definitivt må teste og være obs på dersom man bruker dobbeltløper.

Link to comment
Share on other sites

Ser at slugs er opppe i lufta og har ett spørsmål.Holder slugs anslags kraft på hjort ca25m? om så er kunne kombien blitt brukt på trange poster.

 

Du får definitivt slugs som oppfyller energikravet, og mye mer til. Uten å regne på det mins jeg å ha sett slugs med opp til 5000 joule på v0.

Men det er som nevnt over likevel ikke lovlig, uten at jeg har noen god forklaring på det.

Link to comment
Share on other sites

Har en kombi hvor Harald Viken loddet om pipene for at jeg skulle få god sammskyting mellom riflepipa og slug i haglepipa.

Tanken var å være midt i på 100 med rifle og 60 med slugpipe. I praksis er det blitt 150m for rifla og 75m for skuggen i haglepipa.

Kjøp mange av den slugen du har tenk til å bruke eller den du finner som går godt, for meg skifter treffpunkt for mye mellom ulike patroner til å kunne brukes på vilt uten ny innskyting, og da blir jo riflepipa mi ubrukelig.

Jeg kjøpte 300 Rio Brenneke 12-70. Med 1,5-6x42 kikkert holder fem skudd seg greit innenfor 9'er ringen på 75 meter.

Jeg må pusse etter hvert annet eller tredje skudd for at presisjonen ikke skal bli helt borte, det blir masse bly i pipa!

Jeg så for meg at dette var noe jeg virkelig hadde bruk for, men må innrømme at det var et prosjekt med lite virkelig nytteverdi!

Alt man skyter på kort hold og treffer godt med en Brenneke får umiddelbart behov for å legge seg ned...... Det er jo moro;)

Link to comment
Share on other sites

@ Wolverine67

Nå er slug lovlig til bruk på jakt i motsetning til bue, men skal ikke bruke krefter på å svart male buejakt bare fordi jeg ikke ønsker det selv. Skulle det komme en skyteprøve fur bruk av slug så må den nokk tilpasses til slug forhold i likhet med jakt med bue må få en egen tilpasset prøve. Ser ikke hvorfor du vil ha stående skyting på 60m med slug? Da synes jeg at prøven for bue bør tas liggende ;) Nei nokk om bue. Har skutt endel slug og dette var på 45-70 meter, presisjonen er ikke ubrukelig til jakt dette er med front og baksikte med rottweil brenneke magnum 490gr, våpnet er en benelli supernova med åpen choke. Bak blinkene er det en blanding av leire og myr, i myr massen så er det ikke bulig å finne noe serlig info om krafta som kula har. Men i leira går det en lang 50cm+ kanal som har en varierende diameter, så her er jeg ikke i tvil på at kraften er mer en nokk til rådyr. Er med slug som med pil ting må prøves ut og tilpasses før bruk. At du er redd for at "ungdomen" ikke skal teste noe før bruk er et dårlig motargument, har truffet flere "gamlinger" med noen gamle slug i jakke lomma sånn i "tilfellet" som ikke har testet ut godsakene. Men vi kan jo se til USA og der ser det ut som det er godt egnet under riktige forhold. Men vist du har noe som sier klart at slug ikke er egnet til jakt så del det med oss.

 

Nå var det praktisk jakt jeg tenkte på og bua brukes ikke her landet.

Det er mulig jeg er en sånn gamling....

 

:mrgreen:

 

poenget mitt er, ingen skyteprøve for hagle, risiko for at noen knaller på uten å ha prøvd i det hele tatt, pluss stor sjanse for kun kornsikte på hagla.

Har aldri sagt at slugs er uegna til jakt.

Men et rådyr er jækla lite og med kulebane som ei ku over gjerdet som det ble sagt tidligere her, kan 10 meter feilvurdering av holdet utgjøre forskjellen på et steindødt rådyr pg et på tre bein.

Holder man seg under 40-50 meter er man vel mye tryggere?

Jeg antydet 60 m stående bare fordi det var flere som antydet opp mot 100 m som greit slughold.

Men, jeg mener faktisk at ei skyteprøve kunne vært på plass. Da kanskje 40 m hold, valgfritt sittende eller stående. Og 20 m på løpende med haglepatroner?

 

edit: løpende villsvin/rådyr, ikke løpende med patroner

 

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Storviltprøva har vi nå vendt oss til. Og da den har flere positive effekter, enn kun å sikre skyteferdighetene til jegerene, ser jeg gjerne at den består. Men hvis det ikke spiller noen rolle for deg om den fjernes, skjønner jeg overhodet ikke hvorfor du ivrer etter en slugprøve. Det at jegeren her er gitt tillit til å handle forsvarlig på eget ansvar, er blitt så skjeldent i dette landet nå, at jeg mener det er verneverdig.

 

Kanskje du bør vurdere å argumentere for det du selv mener. Og ikke det du tror flertallet mener. :winke1: Dette gjelder forøvrig andre her inne også. Som til stadighet i flere tråder, prøver å virke ansvarsbeviste og voksne, gjennom å foreslå avgifter, selvmeldinger, prøver og registreringer på gud vet ikke hva.

Link to comment
Share on other sites

Du misforstår. Jeg er av den mening at storviltprøven er bra, men det er ikke veldig viktig for meg. Derimot har jeg aldri forstått forskjellen på å skyte rådyr med rifle eller slugs når det kommer til etisk jakt eller skyteferdighet. Er det så mye vanskligere å skyte med rifle at man har behov for prøve? Eller er hele prøva bare et spill for galleriet og kunne vært fjernet, eller henger det igjen et syn på rådyr som småvilt/mindreverdig vilt? Så hvis jeg blir ræva dårlig å skyte eller ikke gidder å skyte opp, så kan jeg jo ta hagla? Enten må vi enes om at vi jegere klarer å gjennomføre jakta greit selv eller så må det prøves likt dersom vanskelighetsgraden er lik. Ellers blir det jo bare spill for galleriet og det tror ikke jeg vi er tjent med på lang sikt.

Smerter kanskje enkelte men det er nå meninga mi. Og hagleskytterne har vel ikke vondt av å trene med slugsen heller, akkurat som mange rifleskyttere ikke har vondt av å trene. Jeg er absolutt ikke imot å bruke dugandes jaktutstyr. Skyter selv med bue og har argumentert for buejakt, men er absolutt av den meningen at en skyteprøve er på sin plass dersom buejakt skal tillates. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Wolverine

 

Ser jeg har misforstått deg på dine tidligere innlegg her, kan heller ikke se noe problem med og likestille slug og rifle jakt med trenings skudd og en prøve. Tror dette kansje kunne hjulpet litt på manges mening når det kommer til bruk av slug til jakt. Hadde selv ikke helt troa på slug siden jeg bare hadde hørt synsing og troing fra andre før jeg testet ut denne typen ammo på blink på diverse hold. Så er det opptil hver man og teste ut hagla og ammo fram til jaktstart i 2013

 

God nytt år alle sammen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...