Jump to content

Rådyr med slug; hvorfor?


Palinder

Recommended Posts

iphone08032012007.jpg

Hiver meg inn litt på debatt om slug presisjon. Min 870,har satt 5 slug (wichester) isamlig 15/16cm på 92m. Laget trill runde hull ,som de sko vært stanset ud.

42cm pipe/glatt. Har ikke prøvet den på 4 bent,men greit å vite at den duger. Som sagt tidligere,så må han som skyter , finne ut hvor bra hagla duger, er ikke noe som er tristere en skadeskutt vildt.

Og så er det nesten ikke noe annet som fjerner colabokser å annet blikk,så fort fra bakken ,som en slug :D:D

Link to comment
Share on other sites

Wolverine67

Jeg er av den mening at storviltprøven er bra, men det er ikke veldig viktig for meg.
Skyteprøven er mye mer enn bare å teste jegerens treffsikkerhet. Det handler om kontroll av våpenets tilstand og funksjon. Det at jegere kommer seg på banen, treffer andre og påminnes noen sikkerhetsregler er også bra. Det er mange slike småting, som ikke er nødvendig for alle, men godt for noen, og ingen har vondt av. Derfor er den bra, uavhengig om det hadde vært en slugsskyteprøve også.
Er det så mye vanskligere å skyte med rifle at man har behov for prøve?
Selvfølgelig ikke. Gunnen til at det ikke er en skyteprøve på slugsen er sansynligvis fordi det lenge var forbudt å jakte med. Når forbudet ble opphevet, var det ingen av disse "reglement-junkisene" som tenkte på at også her bør folk passes på som drittunger. Og ikke gis tillit til å tenke selv. Som sagt, er denne "glippen" fra myndighetene så skjelden, at jeg mener den er verneverdig.
Eller er hele prøva bare et spill for galleriet og kunne vært fjernet,
Hadde det kun handlet om treffsikkerhet, kunne jeg nesten klart å være enig med deg her.
eller henger det igjen et syn på rådyr som småvilt/mindreverdig vilt?
Lite sansynlig, da rådyret inngår i kravet til godkjent storviltprøve, hvis du jakter med rifle.
Så hvis jeg blir ræva dårlig å skyte eller ikke gidder å skyte opp, så kan jeg jo ta hagla?
Her handler det om å ha tiltro til at andres dømmekraft er like god som en egens. Her har Ola nordmann en lang vei å gå. Klart det alltid finnes noen tullinger. Men da er det informasjonsarbeid, gjerne i jegerprøveopplæringen, som gjelder. Ikke enda flere regler og pålegg.
Og hagleskytterne har vel ikke vondt av å trene med slugsen heller, akkurat som mange rifleskyttere ikke har vondt av å trene
Selvfølgelig har de godt av det. Og hvis man skal jakte med slugs, er det iallefall et must. Men kan vi ikke for en gangs skyld, stole på at folk flest klarer å ta ansvar for dette selv. Det kan da ikke være så mange, som syntes det er morsomt å skyte beina av rådyrene.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye erfaring med slugs. Jeg har bare felt to rådyr med slugs, på avstand 40-50 meter, altså håpløst for langt hold hvis jeg bare hadde hatt haglpatroner i o/u hagla mi. De ramlet begge i smellet

( en kalv den ene) og det som slo meg mest var hvor pene slakt det ble av dem. Ikke noe blodslått kjøtt. Det virket mest som om jeg hadde stanset ett 20 mm hull gjennom dem med ei hullpipe. Men så fikk jeg meg drilling og jeg sluttet helt å bruke hagle på rådyrjakt. Litt synd egentlig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare felt to rådyr med slugs, på avstand 40-50 meter, altså håpløst for langt hold hvis jeg bare hadde hatt haglpatroner i o/u hagla mi. De ramlet begge i smellet ( en kalv den ene) og det som slo meg mest var hvor pene slakt det ble av dem. Ikke noe blodslått kjøtt. Det virket mest som om jeg hadde stanset ett 20 mm hull gjennom dem med ei hullpipe.

Her gjengir du tilnærmet ordrett grunnen til at jeg bruker slug. Valgte nærmest tilfeldig å prøve det da jeg jaktet i et område det dyrene nærmest hadde en magisk evne til å komme på litt for lange hold. Etter testskyting av slug hvor jeg fant ut at kulebanen ikke var så ille som jeg hadde fått inntrykk av ble det til at jeg bestemte meg for å prøve det i praktisk bruk. På det på første forsøket i skogen ble det skuddsjanse og felling - et av de fineste slaktene jeg hadde sett! Jeg kunne like gjerne har brukt rifle, men kjøttødeleggelsen er så himla mye mindre av en slug enn av 30-06'n, så valget for meg er enkelt. Står dyret stille eller tilnærmet i ro og avstanden er fornuftig - for meg ut til 50 -60 meter - så er slug helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...