Jump to content

Zeiss Classic Diavari 2,5x10-50


Sako81

Recommended Posts

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da fikk jeg mail fra sportsbutikken igjen, importøren greier ikke skaffe flerre classic 2,5-10*50 sikter så

jeg fikk tilbud om en zeiss duralyt 3-12*50 istedet, selgeren mente dette var vel så bra eller

bedre en classic 2,5-10*50 så jeg takket ja til det tilbudet. Ser ut som det kan være lit hold i

ryktet om at classicen fases ut til fordel for duralytn, noen som vet om duralytn har cm klikk ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk mail fra zeiss norge isted, spurte om classicen var på vei ut og svaret på det ble nei,

spurte også om det var stor forskjell på duralytn og classicen. Svaret på det var at de var

like optisk sett men at duralytn ikke hadde de tillegsløsningene som classicen og at duralytn

ikke hadde valgfritt retikkel, kun retikkel 6.

Link to comment
Share on other sites

er på utkikk etter kikkert til å hovedsaklig jakte på rådyrbukk og rev i dårlige lysforhold... står vel mellom Zeiss Classic med lys eller legge på ett par tusen og kjøpe S&B Klassik eller Zenith uten lys.

 

Hva anbefaler dere? Ville jeg merket forskjell på Zeiss og S&B i mørket? Mange sier at S&B er best under ordentlige dårlige lysforhold og at man nesten kan skyte midt på natta med disse kikkertene... Er det tilfellet med Zeiss også eller er de dårligere...?

Link to comment
Share on other sites

Men passer medium Leupoldringer da?

 

Svarer på mitt eget spørsmål... De gjør ikke det! Fikk i posten i dag, og raste rett inn i våpenskapet, hentet Sakoen frem, og - nei... Objektivet slår nedi løpet.

 

Da er det vel bare å få tak i høye ringer da! :? Sånn grovt regnet trenger jeg ca 5 mm høyere ringer, og høye Leupoldringer er 0,508 cm høyere enn medium (0,86" mot 1,06").

 

Skulle funnet dette før ("Ordering info"):

http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/mounting-systems-and-accessories/mounting-systems/leupold-ringmounts/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Men passer medium Leupoldringer da?

 

Svarer på mitt eget spørsmål... De gjør ikke det!

 

Jøss, har du veldig tjukk pipe, da? Jeg fikk på 3-12x56 med leupold lave, og det var enda 4-5 mm klaring til løpet. Dog på en 20 MOA picatinny-skinne, mulig denne bygger litt mer enn vanlige baser. Har nå laveste Nighforceringene, som er 7,46 mm fra toppen av skinna til bunn av ringene.

Link to comment
Share on other sites

Var overrasket selv, men fikk levert dem tilbake. Kjøpte i stedet lave, originale, optiloc, og de passet. Riktignok med extended baser for V og VI kasser (er Sako AII .308 med kort kasse jeg har), men det går greit selv om fremre base går inn over utkasteråpningen. Alt såre vel nå! :)

 

Og kikkerten er jeg utrolig fornøyd med. Har en Nikon Monarch 5-20x44 og en Sightron SII 4-16x42 på to andre rifler, og mitt inntrykk er at Classicen går dem en høy gang i klarhet og skarphet, selv om jeg synes de to andre også er gode kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle kjøpe meg tikka t3 og en passende kikkert og har spekkulert litt på en Zeiss kikkert :D

Billig er de ikke, men har noen spørsmål:

 

Hva er hovedforskjellene på en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 T og en Zeiss Victory 2,5-10x50 T?

Er det store forskjeller, slik at Victoryen er verdt de 5000 kroner ekstra den koster, i forhold til Classicen?

 

Dette er vel kikkerter uten lys. Er det mulig å skyte med disse i skumringen? Gode lysegenskaper? Store forskjeller på Classic kontra Victory?

Link to comment
Share on other sites

Svaret er JA!! :) skarpere e kantene,lettere,loutec, enklere og "få klart bilde i".. Om det er verdt 5000 ekstra? Opp til hver enkelt :) går an og bruke uten lys, men stor fordel og ha lys! Dyrt er det, men har det leeeeenge. Mine tanker, lykke til. Ps. Spar til du har råd me lys ;) vil ik angre..

Link to comment
Share on other sites

Men har denne gode lysegenskaper uten lys, hvis du skjønner hva jeg mener? :lol:

Ettersom det er lite aktuelt at jeg skal jakte når det er helt mørkt uansett, vi snakker kanskje om rådyrjakt på morgenskvisten når det begynner og lysne, og da er vel Victory uten lys bra nok?

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg en classic 2,5-10x50 for 2 dager siden hos XXL, men har ennå ikke hørt noe ifra dem, verken om det har blitt sendt, eller når det blir sendt...

 

 

Skjedde det samme med meg , men sendte de en mail. Fikk svar kjapt , som fortalte gangen i forsendelsen. Hvis du går inn på "min profil" på xxl siden står det hvordan det ligger an..

Link to comment
Share on other sites

Men har denne gode lysegenskaper uten lys, hvis du skjønner hva jeg mener? :lol:

Ettersom det er lite aktuelt at jeg skal jakte når det er helt mørkt uansett, vi snakker kanskje om rådyrjakt på morgenskvisten når det begynner og lysne, og da er vel Victory uten lys bra nok?

Jepp!! Mer enn god nok :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen god grunn til å kjøpe seg skumringskikkert uten opplyst retikkel.

Du kommer til å få bruk for det i løpet av et langt jegerliv.

Det finnes en svært god grunn; De koster mindre.

 

En god kikkert uten lysretikkel er bedre en en middelmådig med.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen god grunn til å kjøpe seg skumringskikkert uten opplyst retikkel.

Du kommer til å få bruk for det i løpet av et langt jegerliv.

Det finnes en svært god grunn; De koster mindre.

 

En god kikkert uten lysretikkel er bedre en en middelmådig med.

Enig..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er billigere uten lys, men det blir dyrere når du finner ut at du gjerne skulle hatt opplyst retikkel og må kjøpe deg ny eller ettermontere på den du har.

Enig. Har man råd så tror jeg det er lurt å kjøpe med lys med en gang. Hvertfall hvis man er av den typen som har lett for å gå og gruble i ettertid. :wink: Skulle jeg valgt med lys? osv osv... En annen ting med lys er at det tar kortere tid å sentrere retikkelet i mørket, på reven har jeg hatt stor nytte av lyset. Prikk på - pang - død rev. Skøt 21 rever i sesongen 10/11 over halvparten i den mørke tiden av døgnet, alle over 120 meters hold og alle med lys i retikkelet. (S&B 2.5-10x56 Senith) Mange ville levd den dag i dag hvis jeg ikke hadde hatt det lyset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir svært forvirret, å klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal ta velge når det gjelder forskjellig med kikkerten:

Det er snakk om kjøp av en zeiss victory 2,5-10x50 med lys

 

For det første: Det snakkes så mye om 1. og 2. billedplan (medforstørrende og ikke medforstørrende retikkel?) Hva i all verden er fordeler og ulemper med de to forskjellige? Hvilken en bør jeg ta? Snakk om primært rypejakt, kråkejakt, toppjakt, reinsjakt og elg/rådyrjakt, altså de fleste arter.

 

Hvilken retikkel burde jeg ta? Det er så fryktelig mange og velge mellom, og jeg aner ikke hvilken som passer best som "allrounder".

Skal som sagt jakte elg, men også f.eks skyte kråke på 200 meter.

 

Hvordan er det med opplyst retikkel i dagslys?? Skrur man bare av lyset da eller?

 

Er disse kikkertene med lys driftssikre? slik at de ikke har lett for å bli ødelagt osv. De burde jo være jævla holdbare når man se på prisen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei

Inspirert av denne tråden handlet jeg en slik klassik 2.5-10x50 her om dagen.

Har nå montert den på rifla og ser at den er uskarp ut mot kantene.

Alle Leupold siktene jeg har fra før er faktisk mye bedre i så måte. Ble faktisk veldig skuffet.

Er disse siktene slik eller er det feil ved mitt eksemplar slik at det er grunn nok til å få byttet den.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er retikkel 60 (medforstørrende) som allrounder?

Var et ganske tynt trådkors, men den røde doten i midta er jo opplyst, så det spiller vel ingen rolle uansett.

Syns noe av vitsen med medforstørrende, "avstandsbedømmelse" og tydelighet i skumring, faller bort i skumring når man har den lysende prikken. Tror nok min neste blir med 60 i 2.plan.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Var på hjortejakt i helga og må si meg svært fornøyd med kikkerten. Hadde ikke trodd jeg skulle ha skytelys så tidlig om morgenen, uten måne, i overskyet vær og mot mørk bakgrunn. Det er rimelig mørkt i sekstiden nå for tiden, men det var greit så lenge jeg skrudde opp til ca 6x, slik at retikkelet ble grovere.

 

Kunne vært interessant og sett gjennom andre sikter og sammenlignet, så aner jo ikke hvordan feks en Leupold VX3, Nikon Monarch, Mepota osv i samme prisklasse er i forhold.

 

Konklusjonen min er uansett at dette siktet selger jeg aldri! Og medforstørrende retikkel er virkelig kjekt å ha når man ikke har lysdot.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
høggern: jeg kjøpte disse fra landrø i høst. Var elendig kvalitet på hengslene. Etter noen skudd og noen flere åpning/lukking så knakk hengslene. Var elendig kvalitet på disse iforhold til det jeg har hatt før... så nå bruker jeg zeiss sine linselokk....
Det sier alle som har subba gjennom bushen med de åpne. Har både nye og eldre som overlever aktivt bruk, men kjenner stadig på de, at de ikke har åpnet i utide.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har deksla kun åpen når jeg forventer å skyte. Fire dager varte disse. Det var så mye slark i hengslene og myk plastikk at den røde knappen ikke klarte å åpne...

 

Har bc deksler på tre andre kikkertsikter, disse er mye mere solide. Og er enda ikke ødelagt selv etter mye jakting i mange år

Link to comment
Share on other sites

høggern: jeg kjøpte disse fra landrø i høst. Var elendig kvalitet på hengslene. Etter noen skudd og noen flere åpning/lukking så knakk hengslene. Var elendig kvalitet på disse iforhold til det jeg har hatt før... så nå bruker jeg zeiss sine linselokk....

 

Hvilken type linselokk er det? Kan jeg spørre hvor du isåfall får tak i de? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ny børse i sommer med BC linselokk. I løpet av elgjakta klarte jeg å ødelegge to lokk forran på kikkerten. Tilsynelatende uten mue vold. Ikke mer enn jeg mener de burde tåle. Dette har jeg aldri hatt problemer med før. Kjøpte også BC lokk til en annen kikkert i USA i høst. De er av en helt annen kvalitet. Skulle nesten tro det har kommet et parti med "Kina varer" til Norge?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er blitt eier av denne Zeissen jeg og nå, med lys. Fikk den til venners venners pris hos XXL, 25% rabatt. 6740 kr for denne var rett og slett ikke noe å stusse på etter å ha kikket gjennom den :D

 

Må bare legge til at jeg umiddelbart likte det medforstørrende retikkelet!!! Greit det er grovt, men ikke på langt nær så voldsomt som man får inntrykk av etter å ha lest hele denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...