Jump to content

Zeiss Classic Diavari 2,5x10-50


Sako81

Recommended Posts

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du sjekket i butikk da? Nettbutikken har vært tom en stund. Jeg fikk en bekjent til å handle på xxl Oslo sentrum, tror de hadde flere igjen der uten lys...

Så en der uten lys i går, ja. Samt noen med lys samt en av den største utgaven. Var på XXL Sandvika for et par timer siden, der sa de at de var tomme på alle Classic. Ventet på nye påstod de.

 

Forresten noen som har fått med seg at Classic 1-4x20 går for fem tusen denne uken?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om noen butikk eller forhandler som har igjen Zeiss Diavari Classic 2,5-10x50 T* med lys (skumring) ?

Denne produseres vel ikke lengre nå.

 

Eg har rett nok høyrt rykter om at Classic skal gå ut av produksjon,men eg har lært meg å ikkje tru på rykter før dei er bekrefta.Alt for mykje av det ein høyrer stemmer ikkje Og Classic serien står fortsatt oppført på heimesida til Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

...huffhuff...

 

Etter en tur på XXL har jeg skrinlagt kjøpe-planene av 3-12x56 evt 2,5-10x50 med lys... synes retikkel 4 i første plan blir for tragiske greier når man zoomer mye... stolpene dekker jo nesten hele "vinduet"!

 

Er det noen som har disse siktene med retikkel 4 som har noen form for negativ erfaring med akkurat det at stolpene blir forferdelig store/tykke?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet ditt...

Retikkelet og målet/viltet vil jo alltid være konstante i størrelse i forhold til hverandre.

Bruker du derimot siktet som "kikkert" kan jeg skjønne at retikkelet kan dekke noe av målet.

 

Feks. et #4 retikkel har så vidt jeg vet 1 meters avstand mellom de grove horisontale på 100 meter.

Putter du et rådyr der vil forholdet retikkel / rådyr være det samme uavhengig av forstørrelse.

Passer rådyret inn mellom den ene grove og senterstolpen står det på 200 meter.

 

Jeg har to Zeiss Victory med medforstørrende retikkel og det fungerer helt supert.

Link to comment
Share on other sites

...huffhuff...

 

Etter en tur på XXL har jeg skrinlagt kjøpe-planene av 3-12x56 evt 2,5-10x50 med lys... synes retikkel 4 i første plan blir for tragiske greier når man zoomer mye... stolpene dekker jo nesten hele "vinduet"!

 

Er det noen som har disse siktene med retikkel 4 som har noen form for negativ erfaring med akkurat det at stolpene blir forferdelig store/tykke?

 

Skjønner ikke problemet ditt jeg heller.

 

Jeg har 2 sånne sikter, et med lys og et uten. Å jeg syns det medforstørrende retikkelet er meget bra, i hvertfall når det begynner å bli mørkt, og jeg har ikke noe problemer å skyte på blink med det heller.

Har også en duralyt å der er ikke retikelet medforstørrende, å i skymingen så blir det mye vanskeligere å sikte på dyr med dette en med retiklet du har på classicen fordi man må konsentrere seg mye mere for å finne korset fordi det blir så svakt.

Link to comment
Share on other sites

Etter en tur på XXL har jeg skrinlagt kjøpe-planene av 3-12x56 evt 2,5-10x50 med lys... synes retikkel 4 i første plan blir for tragiske greier når man zoomer mye... stolpene dekker jo nesten hele "vinduet"!

Stiller meg i køen av folk som ikke skjønner problemet ditt!

 

I tråden "kikkertsikte til elgjakt" skrev jeg om erfaringene med Duralyt'en og retikkel 6 ("åpen" 4-er):

"Minuset med Duralyt er retikkelen - det skulle vært skikkelig 4-er, det er altfor langt mellom de tjukke linjene. Disse vises godt i måneskinn, men "trådene" er umulige å se. Så det blir nok en Classic 2,5 - 10, med retikkel 4 og rødpunkt, til denne børsa".

 

Med rødpunkt heter vel 6-eren "60" - da er den sikkert utmerket til alle formål!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte heller ikke problemet, helt til jeg kjøpte en kikkert med retikkel 0.

Ingen stolper, kun en prikk som man kan velge om man vil belyse eller ikke. Disse stolpene er blitt fryktelig irriterende i de "tysk 4" kikkertene jeg har etter det. Betale det hvite av øyet for et skarpt bilde, for så å "sladde" halve synsfeltet av store svarte stolper...

Link to comment
Share on other sites

Det var akkurat slik min opplevelse også var....

 

Problematikken var ikke at retikkelet er medforstørrende, fordeler og ulemper med dette er jo meget greitt, men det faktum av stolpene blir som store telefonstolper! Jeg har jo dog ingen erfaring fra praktisk bruk/jakt med dette, det er derfor jeg spør!

Har kun erfaring med tynnere stolper, både i 1. og 2. plan, så jeg ble noe betenkt da jeg faktisk så gjennom tut'n!

 

Edit: ingenting kunne vært bedre enn at ingen skjønte hva jeg mente, spesielt de som har siktet selv... da kunne jeg kjøpt et selv uten store betenkeligheter :-)

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic i starten, men on topic poenget mitt kommer etter hvert.......

 

Jeg hadde en Zeiss Victory 3-12x56 med medforstørrende "telefonstolper" og klarte selvfølgelig å irritere meg over disse enorme stolpene. Solgte både den og rifla den sto på for å kjøpe meg ei ny rifle med en Swaro Z6i 2-12x50 ikke medforstørrende retikkel. Selvfølgelig kjempefornøyd med kjøpet der jeg lå og skjøt inn rifla på 100 meteren. Mindre kikkert som gav meg bedre kinnkontakt på kolben, stor spennvidde med 6xzoom og herlig klar optik uten forstyrrende "telefonstolper".

 

Ok... Rusler en tur bort til løpende elg banen og setter i gang der. Finner fort ut at på bevegelig mål sliter jeg mye mer med å finne riktig siktebilde uten "telefonstolpene". På passe forstørrelse kunne jeg med "telefonstolpene" på den gamle kikkerten legge kanten på "telefonstolpen" senter'ish av blinken, eller i alle fall ha det som en ekstra referanse i tillegg til trådkorset i "skjegget". Slår meg til ro med at det sikkert bare krever litt tilvenning, men litt overrasket over savnet av "telefonstolpene".

 

På hjortejakt i dagslys skyter jeg en stillestående kalv på 120 meter og alt er bare fryd og gammen. Neste morgen i halvmørket og kraftig regnvær får jeg 3 dyr i sakte trav forbi meg på 25-30 meter, det tynne ikke medforstørrende retiklet ble helt borte i mørket og regnet og alt jeg hadde igjen var det lysende punktet i midten. Da savnet jeg plutselig de grove "telefonstolpene" igjen. Ble ikke noe skudd i denne situasjonen og savnet av "telefonstolpene" som jeg helt sikkert hadde sett og kunne brukt som ekstra referanse ble stort.

 

På jaktfeltbanen har jeg opplevd det samme, trådkorset "blir borte" i tett snøvær hvis stolpene er for tynne. I drittvær er rett og slett "telefonstolper" til uvurderlig hjelp for å "sentrere blinken" for meg i alle fall. Også raske skudd på bevegelig mål er de tykke stolpene mye lettere å sjekke om man er "lodd og vater" på dyret.

 

Dette har ført til at også jeg fant ut at en Zeiss Classic 2,5-10x50 var regelrett et kupp og skaffet meg en slik. Har også en Nikon 3-9x40 med medforstørrende retikkel og liker også den bra til sitt bruk.

 

Mitt poeng blir vel egentlig at ingen kikkerter eller retikler er perfekt til all slags bruk, men at de aller fleste kikkerter og retikler er perfekt til et eller annet bruk. Som oftest går det vel på smak og behag.. :wink:

 

Jeg synes i all fall Classic'en eller andre kikkerter med "telefonstolper" er helt perfekt til sitt bruk og et bra supplement til min Swaro. Nå er ikke jeg lenger typen til å klare meg med bare ei rifle og en kikkert, men skulle jeg likevel bare hatt lov til å ha en eneste kikkert tror jeg helt klart det hadde blitt en kikkert med "telefonstolper". :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte heller ikke problemet, helt til jeg kjøpte en kikkert med retikkel 0.

Ingen stolper, kun en prikk som man kan velge om man vil belyse eller ikke. Disse stolpene er blitt fryktelig irriterende i de "tysk 4" kikkertene jeg har etter det. Betale det hvite av øyet for et skarpt bilde, for så å "sladde" halve synsfeltet av store svarte stolper...

 

Du er inne på noe der :wink:

Grove stolper i en kikkert med lys, er smør på flesk :!:

Link to comment
Share on other sites

Eg er også enig i at grove stolper og lys er smør på flesk, har i høst brukt rett. 60 ikke medforstørrende med lys og det har vore en suveren kombinasjon i mørke forhold.

Har prøvd rettikkel 40 medforstørrende og der blir lyset for dominerende slik at eg føler eg mister litt av nattsynet.

Så mi meining er at i en classic har du ikkje bruk for lys, til nattjakt bør det være en victory med ikkje grovare retikkel enn 60 med lys.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ser tynne stolper om dagen, bør du vurdere en synstest. :wink:

Grove stolper er for jakt i skumring :!:

Tror du retikkelen vises bedre etter en synstest? :D Slike påstander sier jo en del om hvilken jakt en bedriver. :wink:

Hva bruker du kikkerten til? Blinkskyting?? For hjortejakt i skog er en grov retikkel et must. Jo grovere retikket, jo kjappere finner du siktepunktet på dyret. En fin retikkel er mye tregere å bruke = lite egnet.

Eg er også enig i at grove stolper og lys er smør på flesk, har i høst brukt rett. 60 ikke medforstørrende med lys og det har vore en suveren kombinasjon i mørke forhold.

Har prøvd rettikkel 40 medforstørrende og der blir lyset for dominerende slik at eg føler eg mister litt av nattsynet.

Så mi meining er at i en classic har du ikkje bruk for lys, til nattjakt bør det være en victory med ikkje grovare retikkel enn 60 med lys.

Rødpunktert i en retikkel 40 er justerbart ned mot "null" både på Classic og Victory (jeg har begge) Om du mister "Nattsynet " har du ikke justert lyset lavt nok, enkelt og greit. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ser tynne stolper om dagen, bør du vurdere en synstest. :wink:

Grove stolper er for jakt i skumring :!:

 

Jeg uttalte meg på generell basis her, og det ble kanskje feil for noen?

 

For det første, jeg er definitivt kommet i en alder hvor svekkelse av synet er normalt (har tatt synstest).

 

For det andre, jeg mener fortsatt at et grovt retikkel er bedre (til storviltjakt) enn tynne trådkors, også på dagtid.

 

For det tredje, til mitt bruk vil "rød prikk" kun være et supplement når det mørkner og dagslyset svekkes.

 

Jo da...jeg ser fortsatt tynne stolper i godt lys.

Men nå er det engang slik at både elg, hjort og rådyr av og til stiller seg opp mot mørk bakgrunn, delvis skjult av kratt og skog, eller er i bevegelse.

Da har tynne stolper en tendens til å forsvinne (ihvertfall mer enn grove) selv på dagtid.

Virkeligheten i jaktmarkene er ofte en smule annerlendels enn på skytebanen.

 

For ordens skyld, jeg har vel jaktet med det meste av forskjellige retikkeltyper.

Men kommer hele tiden tilbake til at tysk #4, tysk #1, og type Leupolds Heavy Duplex er de beste retikkeltypene til storviltjakt.

 

Et interessant forhold når det gjelder tysk #4.

Måten det er designet på gjør at øyet automatisk fokuserer mot senter, ikke ulikt et godt jaktdiopter (eller baksiktet på en AG3).

Dette gjør denne typen retikler suverene ved bla. skudd på vilt i bevegelse.

 

Just my two cents...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er langt på vei enig med deg seawolf.

Retikkel 4 er meget godt egnet til drivjakt i skogen.

Men retikkel 4 medforstørrende med lys, er ikke en spesielt gunstig kombinasjon til nattjakt.

Det er selfølgelig ingen problem med å bruke et slikt sikte til nattjakt, med retikkelet vil stjele lys og synsfelt når siktet står på x 8 og oppover.

Det er x 8 og oppover jeg bruker når jeg jakter om natten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har retikkel 40 i min 3-12x56 Victory.

Går ut fra at det er denne du referer til som "stjeler" lys og synsfelt?

Har ikke tenkt på det forholdet du nevner, men så langt har den fungert utmerket.

(Forøvrig må jeg innrømme at jeg uttaler meg på et noe tynt grunnlag her, da dette er det eneste siktet jeg har / har hatt med lys :wink:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får forhåpentligvis et slikt sikte snart, kjøpte før jul en conquest 3-9*40 som hadde feil på høyde

justeringa, fant ut jeg like godt kunne betale mellomlegg å få en classic istedet for en ny conquest.

Tror jeg blir mere fornøyd med en slik classic, lit spent på om den går i en medium høy warne montasje

men, bestilte med vanlig retikkel 4.

Link to comment
Share on other sites

Mye smak og behag, blir nok ikke enig. Et kikkertsikte er ikke en kikkert til langvarig observasjon(Vanligvis), men et verktøy til skuddplassering. Som GeoRob m.fl. var inne på vil også min favoritt, tysk ret. 4/40 være lett synlig "bestandig" Selv om begge kan dimmes, mener mange at ret. 40 forstyrrer mer enn ret. 60. Det skjønner jeg ikke da Zeiss oppgir at den opplysbare dotten har 30mm. dekning på100m. for begge. Ville vært fint med en oppklaring her.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info 202. Flere har ment at selve dot'en forstyrrer mer på ret 40 enn ret 60 også mener jeg å huske. Selger mente jeg burde velge ret. 60 ved siste handel, tok ret 40. Angrer ikke, selv om ret. 60 sikkert er "best" også.

Link to comment
Share on other sites

Juhu... Jeg fikk tak i en 2,5-10 i går, uten lys, på XXL i Oslo sentrum. Skulle bare innom og sikle litt jeg...

 

Stod og glante inn i monteret, og der kom det en selger... Ba om å få titte litt i Classicen og syntes den så grei ut. Ba også om å få titte på en Victory 2,5-10 og, bare for å se om jeg så forskjell, og det gjorde jeg. Er ganske stor forskjell i dorulleffekt synes jeg. Victoryen har jo ikke, rett og slett. Er bare som å titte gjennom en tynn, svart ring. Denne ringen var atskillig grovere i Classicen. Men, prisen er jo ikke heeelt den samme da. Hadde jeg hatt råd til Victoryen, hadde den blitt med ut. Men siden jeg har hørt så mye bra om Classic, ja da ble det den. 5 990,- var prisen.

 

Trodde de ikke hadde denne lenger, siden det er en god stund siden jeg har sett den på nettsiden. Det hørtes ut på selgeren som om at de ikke skulle ha den i sortimentet lenger. "Det begynner å gå tomt for dem nå", sa han. Spurte ikke om det kom inne flere.

 

I utgangspunktet skulle jeg ha en 1,5-6x42, enten S&B Zenith, Klassik eller en Victory eller Classic. Gjerne brukt, men så hadde de jo denne inne. De hadde også Classic 1,5-6, men valgte x50'en da den kommer til å brukes i skumring. Den er nok hakket bedre. I tillegg er det medforstørrende retikkel. Har vært skeptisk til det, men ser fordelen i skumring.

 

Satser på at sitktet holder mål! :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått det inntrykket etter å ha lest det her på forumet, så det var i grunn tungen på vektskåla. Det jeg sånn umiddelbart så i butikken var jo forskjellen i dorulleffekt. Har blitt litt "allergisk" mot det, men den er tross alt bedre enn Monarchen (5-20x44) og Sigthronen (SII 4-16x42) jeg har til .222'en og salongrifla.

 

Var en tur hos Landrø i går og, og lurte litt på Conquest kontra Classic i forhold til skumring. Det kom umiddelbart at Classicen er best. Har hatt en Conquest 3-9x40, og var i grunn imponert over den, så da regner jeg med at Classicen er god nok! Gleder meg til å prøve den! Må bare få tak i nye ringer.... Kan være visse problemer med å få klemt fast denne i 1"-ringer...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, var knallfornøyd med Conquesten. Uten at jeg har så mye belegg for å si det, men det er nesten så jeg vil påstå at Conquest 3-9x40 er det beste du kan få av kikkertsikter til under fire lapper. Har tittet gjennom endel ulike merker, og ingen av de jeg har sett på slår den i hvert fall. Har tittet gjennom Tasco Titan, Bushnell 3200, Leupold European, Nikon Monarch og Sightron II, som jeg kommer på i farta. Har ikke prøvd dem ved siden av hverandre/samtidig, men etter husken synes jeg Conquesten er hakket over dem alle. Solgt til fordel for en Sightron med paralaksejustering til salongrifla.

 

Har nå sittet og kjælt litt med Classicen og tittet ut gjennom vinduet i sola, og ser at dette virker bra. Klart og skarpt ut i kantene. Det medforstørrende retikkelet har ingen betydning på lang avstand. Kan fint prikke spurv på hundre meter med maks forstørrelse/maks retikkelstørrelse. Dorulleffekten er slettes ikke ille. Mye bedre enn på de andre jeg har sett gjennom, med unntak av Victory, som er sykt bra.

 

Bare jeg får meg passende ringer snart nå! Vet det var en kar her på forumet som annonserte Sako Optilocringer, medium 30mm her, men den annonsen er selvfølgelig borte nå... Men passer medium Leupoldringer da? Vil anta det, men om noen vet det sikkert, hadde det vært fint! :)

 

Edit: Fant annonsen om Optilocringene, men de var lave. Da passer de vel ikke til 50 mm objektiv?

Link to comment
Share on other sites

Ser at lagrene tømmes fort for denne modellen, venter fortsatt på at min skal komme i

fra sportsbutikken.no, fått mail fra de om at de venter på å få den fra importøren. Satser på

at den dukker opp i nermeste framtid, vis ikke importøren er tom også da, mulig det er slik at

classicen fases ut til fordel for duralytn noe som høres merkelig ut men.

Link to comment
Share on other sites

Å se gjennom et rør vil alltid synes som å se gjennom en dorull. Man ser litt til veggene inni. Noen har mer enn andre. Dette ser man utrolig tydelig om man ser gjennom en Zeiss Victory kontra en billigkikkert. I den billige er det mye mer "svart" å se. Dette svarte blir også mer tydelig når man skrur opp på forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...