Jump to content

Zeiss Classic Diavari 2,5x10-50


Sako81

Recommended Posts

Blir vel en garantisak av det da. Er det spor av fukt inni der med battereiet? En kompis av meg har byttet en Duralyt tre ganger denne sesongen fordi lyset tar kveld, kommer fukt inn. Jeg ville ha classic fordi jeg regnet med de kansje var bedre vanntett. Satser på det stemmer...

 

Kom deg inn å få feilen utbedret :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som har hørt om kraftig rødskjær i disse siktene, på både lav og høy lysstyrke?

 

Den minste vinkling på siktet jeg blåste studielånet på for et par dager siden fører til disco i hele røret, og stolpene går fra sort til rødt hvis jeg skrur opp lysstyrken...må da være en produksjonsfeil?

 

Måtte sitte i glugga med lånt børse, og i leupoldsiktet som sitter på den er det ikke antydning til skjær fra rødpunktet (riktignok ikke like skarp optikk som zeissen, men det hjelper ikke med skarp optikk når alt man ser er rødt)... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Går ut fra at du har stilt inn dioptrien skikkelig, slik at prikken et skarp mot målet? Hvis ikke blir det fort som å se på en glødende sigarettglo med en "ullen" avgrensing. Skrur du opp lyset for mye, ser også jeg et visst rødskjær muligens.

 

Stiller diopteren skarp, og har lyset så lavt som mulig, så lenge prikken er klar og tydelig.

Link to comment
Share on other sites

Prikk og bilde er skarpt, i dagslys er kikkerten knallfin å se i...men i mørket blir det ubrukelig pga kraftig rødskjær, selv på lavest justering. Ettersom mange har dette siktet og jeg ikke kan finne noen poster med tilsvarende problem så antar jeg at det er en feil med dette ene siktet. Eneste posten jeg kunne finne om rødskjær gjaldt et sikte fra jahtijakt

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det kan være noe galt med siktet ditt der ja...

 

Jeg har kjøpt samme sikte som deg nå i år, og har ellers ingen erfaring med lys i sikte fra før.

 

Fant ut at jeg måtte stille inn dioptrien skikkelig for å få skarp prikk, ellers ble det en noe uklar prikk med rødskjær - udefinert. Samtidig vil lysprikken stilt på fullt (hvis jeg nå ikke erindrer feil) gi tendens til noe rødskjær selv med skarpstilt retikkel. Under normal innstilling og skarp innstilt - ikke noe rødskjær.

 

På jakt kommer jeg til å stille skarp retikkelet, og bruke så lav lysintensitet som det jeg trenger for å se prikken tydelig. Tror det blir en vanesak dette med å bruke retikkel med lys.

Link to comment
Share on other sites

Var innom selger og de kunne ikke finne noe feil med det, så satser på å teste det ut og evt sende det til zeiss dersom det blir et problem i praktisk bruk. Med svak lysprikk skarpstilt opplever jeg fortsatt at det er antydninger til skjær i kanten og midten av røret så fort man får litt skjevhet mellom øye og kikkert. Opplever det som forstyrrende å måtte "justere" hodet frem og tilbake og opp og ned på kolben for å få bort dette skjæret...dersom det er snakk om en vanesak så satser jeg på godt innarbeidede vaner til neste sesong i ny glugge! :P

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skriver, er jeg nokså fersk med det samme siktet som deg. Jeg har bare skutt med det på banen et par ganger i dagslys så langt, og ellers sett gjennom det ut gjennom vinduet fra et mørkt rom på kveld/ natta.

 

Øyet kan bli litt "forvirret" når det både skal forholde seg til en lysende prikk og en eller mørk bakgrunn. Jeg tror det er viktig og riktig å stille lysintensiteten så lavt ned, at lyset ikke tar "fokuset" bort fra det du faktisk skal se på/ skyte på. En må ikke bli blendet av retikkelet. I tillegg ser en når en har lys mye tydeligere når retikkelet er stilt uskarpt, i forhold til hvis en har et svart ubelyst retikkel (som blir utydelig uansett i mørket). Lysprikken avslører med en gang når retikkelet er stilt uskarpt.

 

Min konklusjon:

Retikkelet må stilles skarpt i forhold til avstand til målet og lysforholdene i omgivelsene

Lysintensiteten stilles så lavt som mulig, så lenge en har en tydelig lysprikk - det er ikke "flomlys" en trenger for å ha kontroll med hvor retikkelet befinner seg i forhold til målet.

 

Du får få noen til å studere siktet ditt i mørket - noen som har tilsvarende sikte - og event. sende det inn til Zeiss

Link to comment
Share on other sites

så fort man får litt skjevhet mellom øye og kikkert. Opplever det som forstyrrende å måtte "justere" hodet frem og tilbake og opp og ned på kolben for å få bort dette skjæret...dersom det er snakk om en vanesak så satser jeg på godt innarbeidede vaner til neste sesong i ny glugge! :P
Få byggd på kolbekammen slik at når hode er på plass, så ser øye rett inn i siktet, noe annet kalles å skyte med vingle hue. Det er ikke lett å skyte godt når det er sånn. Skal man ofte bytte mellom kikkertsikte og åpne siker eller har flere sikter med ulik høyde på montasjen, få installert justerbar kolbekam.
Link to comment
Share on other sites

Prikk og bilde er skarpt, i dagslys er kikkerten knallfin å se i...men i mørket blir det ubrukelig pga kraftig rødskjær, selv på lavest justering. Ettersom mange har dette siktet og jeg ikke kan finne noen poster med tilsvarende problem så antar jeg at det er en feil med dette ene siktet. Eneste posten jeg kunne finne om rødskjær gjaldt et sikte fra jahtijakt

 

Skudd i blinde; har du laseropererte øyne? Første året etter at jeg ble opperert så jeg tivoli/discolys rundt alle lyskilder om omgivelsene var mørke.

Link to comment
Share on other sites

så fort man får litt skjevhet mellom øye og kikkert. Opplever det som forstyrrende å måtte "justere" hodet frem og tilbake og opp og ned på kolben for å få bort dette skjæret...dersom det er snakk om en vanesak så satser jeg på godt innarbeidede vaner til neste sesong i ny glugge! :P
Få byggd på kolbekammen slik at når hode er på plass, så ser øye rett inn i siktet, noe annet kalles å skyte med vingle hue. Det er ikke lett å skyte godt når det er sånn. Skal man ofte bytte mellom kikkertsikte og åpne siker eller har flere sikter med ulik høyde på montasjen, få installert justerbar kolbekam.

 

Børsa er en zoli 1900 arco, har gummiert trestokk og monte carlo kolbe...kan kanskje bli litt vrient å få en justerbar kam til å se fin ut på den pga gummien?

 

Siktet som satt på var en zeiss classic 1,5-6x42 u/lys, opplevde ikke noe problem med uskarpt bilde i den og hadde ikke trodd at det skulle være stor nok forskjell mlm den og 2,5-10x50 til at det ville gjøre noe forskjell, så har ikke byttet montasje...

 

Og jeg som trodde tilpasning var noe an bare trengte å tenke på med hagla :lol:

Link to comment
Share on other sites

Prikk og bilde er skarpt, i dagslys er kikkerten knallfin å se i...men i mørket blir det ubrukelig pga kraftig rødskjær, selv på lavest justering. Ettersom mange har dette siktet og jeg ikke kan finne noen poster med tilsvarende problem så antar jeg at det er en feil med dette ene siktet. Eneste posten jeg kunne finne om rødskjær gjaldt et sikte fra jahtijakt

 

Skudd i blinde; har du laseropererte øyne? Første året etter at jeg ble opperert så jeg tivoli/discolys rundt alle lyskilder om omgivelsene var mørke.

 

Burde sikkert hatt det, men nei :shock: hehe

Link to comment
Share on other sites

 

Min konklusjon:

Retikkelet må stilles skarpt i forhold til avstand til målet og lysforholdene i omgivelsene

Lysintensiteten stilles så lavt som mulig, så lenge en har en tydelig lysprikk - det er ikke "flomlys" en trenger for å ha kontroll med hvor retikkelet befinner seg i forhold til målet.

 

Du får få noen til å studere siktet ditt i mørket - noen som har tilsvarende sikte - og event. sende det inn til Zeiss

 

Har eksperimentert litt med skarpstilling på ulike avstander i mørket, når jeg skrur det omlag 1/5 omdreining tilbake fra "maks" minus så er det i fokus på ca 100 meter. Da er det relativt lite rødskjær så sant lyset er skrudd lavt, intensiveres noe når jeg skrur opp forstørringen på maks.

 

Ser ut til at hodeplasseringen har mye å si i mitt tilfelle, at denne kikkerten på denne børsa ikke passer meg like godt som denne børsa med zeiss classic 1,5-6x42 gjorde...evt at dårlig tilpasning nå er mer tydelig pga lysprikken...sukk

Link to comment
Share on other sites

Tok en titt gjennom mitt sikte i går, i et nokså mørkt og svart rom (bod) - kun litt lys fra en ventil. Siktet var da ikke montert på noe våpen.

 

Også litt rødskjær i mitt sikte, selv ved skarpstilt retikkel og nedtonet lys. Tviler på at dette har noe å si under praktisk jakt så lenge en ikke blir blendet av "strølyset".

 

Noen andre med Zeiss Classic Diavari med lys som har kommentarer til dette, eller andre Zeiss sikter/ andre sikter med lys?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg vil hive meg på bølgen, jeg er også eier av en 2,5-10x50 med lys å bit tårn. Dette er en meget god kikkert. Jeg startet med rifle jakt i fjord å fikk kjøpt en Zeiss Duralyt 3-12 x 50 som jeg brukte halve jakt sesongen. Midt i jakt sesongen da sluttet lys justeringen å fungere, det sto på max å det gikk ikke ann å justere. Det var ikke bare jeg som har hatt problemer med det sa han i butikken. Jeg var nokså irritert å tenkte att jakta ble ødelagt. Men så sa han viss jeg la ut 2 000 kr så skulle jeg få Zeiss Classic Diavari 2,5 - 10 x50 tenkte først att det var et dårlig bytte siden jeg likte det retikkele som var 60 i Duralyten. Men jeg trengte en kikkert til jakten så jeg tenkte shit happens. Så jeg kjøpte den. Å det treger jeg ikke på i det hele tatt. Classiken var bedre i skumringe, kunne se lengre i mørke med den, ble vant med retikkelet som er 40. Så da var alt bare vellstand. Så dette er en kikkert jeg kan anbefale med hånden på hjerte. Nå har jeg godt til innkjøp av ny kikkert igjen. Å det er Zeiss Victory HT 3-12 x 56 men kommer ikke til å kvitte meg med Classicen. Da fikk jeg helller tak i en annen børse til den. hehe.

 

Dette er et bedre kjøp en Duralyten etter min mening. synes den er penere å se på i tilleg så da er valget lett for min del. Å optikken er bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tok en titt gjennom mitt sikte i går, i et nokså mørkt og svart rom (bod) - kun litt lys fra en ventil. Siktet var da ikke montert på noe våpen.

 

Også litt rødskjær i mitt sikte, selv ved skarpstilt retikkel og nedtonet lys. Tviler på at dette har noe å si under praktisk jakt så lenge en ikke blir blendet av "strølyset".

 

Noen andre med Zeiss Classic Diavari med lys som har kommentarer til dette, eller andre Zeiss sikter/ andre sikter med lys?

 

Dette høres kjent ut hehe...har montert det på rifla og bestemt meg for å beholde det, satser på at det ikke vil ha noen betydning under jakt:) Skulle det være noe galt så virker ikke zeiss så vriene å ha med å gjøre ifht reklamasjoner...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Er det vanlig med rødskjær i disse siktene

Det er rødskjær i mitt nylig anskaffede sikte også. Småirriterende faktisk. Kan justeres endel bort ved å redusere lysstyrken.

Har ikke lagt merke til noe rødskjær i sikter jeg har hatt tidligere; Zeiss Victory og Schmidt & Bender Zenith.

 

Ser du skriver at endel kan justeres bort, er det samme jeg opplever (og har slått meg til ro med). Med lysprikken på laveste styrke så er siktet nesten fritt for rødskjær, så lenge man ser heeeelt rett inn i siktet. Den minste skjevhet horisontalt eller vertikalt gir rødskjær, noe som skaper irritasjon på vei ut og inn i siktet...

 

Ser ut til at rødskjær i zeiss classic er noe som går igjen...kan få en til å undre om et "billigsikte" til 9000,- er og blir et billigsikte... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

@Roar J: Sjekk denne tråden, og se om du finner noen fra Vortex som passer. Ellers ser jeg folk skryter av Tenebraex, kanskje finner du noen som passer der også? Men styr unna Butler Creek. De er av Mikke Mus-kvalitet, og særlig objektivdekslene tåler lite i kulda. Okulardekslene virker noe mer robuste og er mindre utsatt.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (3 timer siden):

Den orginale var vel bare et par lokk og strekk mellom?

 

Ikke "BARE" etpar lokk, men ganske solide sådanne, med to skikkelige, litt fleksible reimer (ikke strikk) i mellom. De er mye bedre enn div. hengslete deksler, jeg har festa et hårstrikk rundt siktet, så de ikke forsvinner, når jeg tar dem av.

 

Jeg "tryna", eller rettere sagt, falt bakover mot steiner, etpar ganger under elgjakta. M98-en (Brno 1908/34) tålte det helt fint (hvor mange moderne "ingeniør-våpen" ville tålt det samme?), det gjorde også Zeiss-siktet, jeg TROR de solide "lokkene" bidro til det.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...