Jump to content

Favoritt jaktkniv??


Shooter

Recommended Posts

Artig gammel tråd med en del personligheter jeg ikke har sett her inne på en stund  :)

Off topic:
Når det gjelder treskaft og hygiene, tre kontra plast tenker jeg på at i byssa på samtlige båter jeg seilte på hadde kokkene en hoggestabbe i laminert treverk av ett eller annet slag, og renholdet av den var slik jeg oppfattet det såpevask, og deretter en neve med grovsalt strødd utover på toppen.
Tydeligvis godkjent både i fart på tropene og midtvinters i Nordatlanteren.

En annen episode når det gjelder tre og hygiene gjelder en kar som ville prøve seg med litt lokalt fiskeoppkjøp for videresalg.
Brygga hans var ikke ny, men brukt i generasjoner til nettopp det, fiskeforedling.
Bakdelen var at gulvet var av treverk, alltid rengjort og skrubbet med sjøvann, deretter strødd over med grovsalt.
Men i følge en EU regel var ikke dette godkjent, det måtte være gulv av betong.
Hva som egentlig var mest hygienisk har jeg ikke noe svar på, men av erfaring kan betong trekke til seg både det ene og det andre, mens treverk kan vaskes og (i dette tilfellet) saltes slik det har vært gjort i generasjoner.

Ok, back to topic:
Jaktkniven er en Fallkniven H1 i laminert VG10 stål, med "gummiskaft", god til det meste og holder eggen svært bra.
Ny kniv innkjøpt men ikke testet ennå; Bark River Canadian Special med fulltange  CPM 3V stål og treskaft, som vil få ildprøven til høsten i de store skoger i det høye nord.
Vil muligens avløse Fallkniven H1 hvis den holder mål.
I tillegg er det alltid med en kniv for spikking og mat, vanligvis en finsk Wood Jewel med blad fra finske Lauri.
Scandislipt og kvass som f.........
Alltid en eldre 8" samekniv fra Strømeng på sekken som sannsynligvis blir avløst av en Puma White Hunter til høsten, og også en liten foldesag fra Sandvik.
Vanlig renhold og vasking når mulighetene er tilstede.

 

Og for ordens skyld, skinnet er en bushbuck skutt på bredden av Limpopo river i RSA.
Ruger M77, 338 WM, 250 grs Swift A-Frame :)

 

 

jaktkniver 1.JPG

Edited by seawolf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da jeg fikk en Eka swingblade forsto jeg raskt at dette var en meget smart jaktkniv. Ikke nødvendigvis vakker, men praktisk.... 

Slira som fulgte med var ikke min stil og egentlig det eneste minuset med kniven i mine øyne.

Ved en tilfeldighet fant jeg en svenske som lager slirer til Eka, Mora og Fällkniven! Flere varianter til og med! Sendte avgårde en e-post, raskt positivt svar, PayPal og etter et par uker nytt slire til denne praktiske kniven.

Strålende fornøyd, litt trang i starten, men med litt fuktighet formet slira seg og nå smetter kniven på plass.

 

A3962179-B54F-4589-8F10-7CEDD1A71124.jpeg

Edited by Swift
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Gerber Gator Drop Point til flåing av vilt. Er godt fornøyd med den. Meget godt grep og passende blad til flåingen. Et rimelig alternativ også. Tror jeg gav rett i overkant av 300kr for den. 

 

Til brukskniv blir det Fällkniven F1 eller S1 som er med.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, magnum_mauser said:

 @stigamundsen denne kniven appellerte til meg, men når eg googla den fekk eg opp at den ikkje produseres lenger og einaste norske butikk som har hatt den i nettbutikken var wildforss - som er utsolgt. 

 

Stemmer det, eller er det eg som suger.på googling?

Det var eg som ikkje duger til googling, sjå vekk frå spørsmålet 🤯

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg sprakk som ein gammal dong og ein casstrom mini safari er på vei i posten 😳

 

Eg føretrekker små kniver og det blir spennande og sjå om denne fungerer til hjort, eller om den blir for liten. 

 

Eg slår forøvrig eit slag for ein fantastisk kniv absolutt alle burde ha, om ein er jeger, fisker eller friluftslivsmann, og det er ein Le duck frå outdoor edge - den kniven er svært avhengighetsskapende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, znopi said:

Ja, men der er ikke de knivene, som nevnt, på lager.

Var det ikke snakk om mini safari fra Casstrøm? Den er på lager i sort og grønt kan det se ut som. Ikke i oransje nei. Man kan også handle direkte fra Casstrom.

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker syntetisk skaft når man griser med blod og gørr. Er vel vanskelig å plukke ut noen favoritt men må si at TRC knivene mine har en høy stjerne.
Har kun bruk 2 av disse på jakt/elg, og noen på fisketurer, men alle er vel egnet.

TRC Southpole, Elmax
Casstrom Nr 10, flat sliping, 14C28N
TRC K1S, Elmax
TRC Classic Freedom, M390
Enzo Trapper 115, flat sliping, N690
Fallkniven F1, Lam VG10
TRC Speed Demon, M390
Casstrom Mini Safari, 12C27
TRC Mini, N690
image.png.51f743efe07500e95aafa672617b3c59.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, stigamundsen said:

Lamnia er vel en av butikkene med best utvalg av kniver jeg vet om og har handla mye derfra. Veldig god kundeservice. Man får dog 25% mva + 149,- i gebyr på toppen her. Dvs den kommer på ca 1150 kroner vs ca 850 på Widfors. ~300 kroner spart mao. Begge har gratis frakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er kanskje ein liten avsporing, då dette ikkje er ein typisk jaktkniv - men eg vil anbefale alle å ta ein titt på outdoor edge sin Le Duck. 

Pussig navn og utsjånad på denne kniven, det var min lokale pusher som "tvinga" den på meg og sverga på at eg kom til å elske den og bli avhengig av å ha den med meg. "Sludder og pølsevev" var mitt tilsvar og eg konkuderte med at det var vekkasta kroner. Men desverre fekk eg feil og skjeggulf på den lokale våpensjappa fekk rett!

Dette er ein sokalla neck knife og er du hardcore bushcraft, bruker du snora som følger med og har den rundt halsen. 

Men eg har brukt klippset på slira og festa den i beltet, på bukseselen eller på sekken. Og etter å ha hatt denne kniven ei stund, føler eg meg naken utendørs! Til tross for navn og utsjånad, er dette ein utrulig praktisk og kjekk liten kniv! Skaftet er utforma slik at ein har godt grep, kontroll og kan bruke makt om nødvendig- og kniven har eit stål som gjere den svært sympatisk å slipe - einaste bakdel er at den ruster, so ikkje kom heim med klissvåt kniv og legg den i ei skuff.

 

Eg har den alltid med meg på fisketur, som backup på jakt, på friluftsliv og igrunn alt som skjer utandørs - fantastisk liten allrounder til ein grei pris.

20210528_115640.jpg

Edited by magnum_mauser
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Løfter denne igjen. Etter at ei svak sjel (meg) var inne her og leste om kniver, vart eg umiddelbart betatt av den lille casstrom mini safari. Eg fant den på nett og bestilte den, men når den omsider kom og eg såg kor liten den var - då vart eg litt betenkt 😂 For den var virkelig liten! Men den vart pakka vekk og eg tenkte at vi får sjå til hausten. No har eg vomba og flådd nokre dyr med den, og eg må seie at eg liker den svært godt! Når eg står halvvegs inn i hjorten for å skjære av struperør og matrør, då har eg ønskt at den var ørlite lenger (that's what she said) - men det har gått veldig greit. 

 

Totalpakken er so liten at eg merker ikkje at eg har den i beltet, skaftet er godt utforma slik at ein får eit godt og sikkert grep om kniven. Det som gjenstår å sjå, er korleis det blir å slipe den - når den tid kjem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/28/2021 at 11:51 AM, magnum_mauser said:

Dette er kanskje ein liten avsporing, då dette ikkje er ein typisk jaktkniv - men eg vil anbefale alle å ta ein titt på outdoor edge sin Le Duck. 

Eg har den alltid med meg på fisketur, som backup på jakt, på friluftsliv og igrunn alt som skjer utandørs - fantastisk liten allrounder til ein grei pris.

20210528_115640.jpg

Det ble en slik raring på meg også etter dette innlegget fra @magnum_mauser  :)
Hadde vel egentlig ikke bruk for den, men den så litt artig ut og vil nok få plass i jaktsekken og fiskeveska, pluss i beltet på tur .
Den tar jo minimalt med plass og veier lite så den har i hvert fall fått et nytt hjem hos meg :)
Kanskje en moderne variant av en "Bird and trout -kniv" ?

 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, seawolf said:

Kanskje en moderne variant av en "Bird and trout -kniv" ?

 

Jeg fikk i hvert fall klare "bird and trout"-assosiasjoner av den.

 

Jeg har alltid vært litt fasinert av Cold Steel sin Bird and trout/ringtail-hybrider, men har aldri fått somlet meg til å kjøpe en.

 

BIRD & GAME | Cold Steel Knives

BIRD & TROUT | Cold Steel Knives

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange kniver, både kjøpte og egenproduserte.

Den som blir mest brukt på jakt er en EKA swingblade. Det er en ideell jaktkniv på alle måter. Bladet er lett å holde skarpt, og det har en utforming slik art det egner seg både til flåing og finskjæring. Bukåpneren får skinnet på beina og hals buk til å åpne seg som en glidelås. Det er også liten fare for å få hull på vomma eller tarmene. Mine andre kniver er mye penere å se på, men når slaktingen pågår er det swingbladen som er i bruk.

Edited by Per-S
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Per-S said:

Jeg har mange kniver, både kjøpte og egenproduserte.

Den som blir mest brukt på jakt er en EKA swingblade. Det er en ideell jaktkniv på alle måter. Bladet er lett å holde skarpt, og det har en utforming slik art det egner seg både til flåing og finskjæring. Bukåpneren får skinnet på beina og hals buk til å åpne seg som en glidelås. Det er også liten fare for å få hull på vomma eller tarmene. Mine andre kniver er mye penere å se på, men når slaktingen pågår er det swingbladen som er i bruk.

Litt nyskjerrig på denne EKA Swingblade. Korleis er det å få reingjort mekanismen på denne? Foldeknivar er jo ikkje dei lettaste å reingjere. Ser mange i mitt jaktlag som bruker desse. Har og sett nok av gammalt blod og gørr ifb med denne knivtypen. Bruker sjølv berre "fastblad" knivar då eg er meir komfortable med å gjere desse heilt reine.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, stigamundsen said:

Litt nyskjerrig på denne EKA Swingblade. Korleis er det å få reingjort mekanismen på denne? Har og sett nok av gammalt blod og gørr ifb med denne knivtypen.

Ja, kan være litt tricky, særlig hvis du legger kniven til side før den er rengjort. Men det å legge vekk en uvasket kniv som er brukt (og senere skal brukes) til flåing, utvomming mm. er dårlig hygiene. Jeg åpner kniven som vist på bildet, og spyler ren slissen som det ene bladet ligger i når kniven er i bruk så snart jobben er ferdig. Om det ikke er en bekk i nærheten ofrer jeg en skvett av vannflaska. Bladene tørkes rene med våt mose. Tror det er mulig å komme til med en langfibret børste også for eventuelt grundigere rengjøring når man er kommet i hus.

Eka Swingblade - Black - Swillington Shooting Supplies

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg fått testet denne Bark River Canadian Special på feltslakting av tre elger i høst.
Og den har fungert utmerket  :)
Både når ded gjelder åpning, utvomming og flåing har den litt uvanlige fasongen på bladet vist seg å være  svært bra.
Når den i tillegg har holdt eggen kvass med minimalt behov for å bruke bryna underveis, er den rykket opp som min jaktniv #1.
Min trofaste Fellkniven H1 er dermed blitt dedikert flåkniv.
Det viser egentlig bare at når en tror at en har funnet den optimale jaktkniven, så kan det dukke opp slike svært gode kandidater "out of the blue"  .
Med andre ord, det mangler ikke grunner for å kjøpe nye kniver  :)  

bark river 2.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Er jo glad i knvier, så jeg har ei hel plastkasse full i boden med alt fra Samekniver til små Victorinox lommekniver.

 

De tre knivene jeg har med oftest når det er jakt i bildet er disse (rangtert i rekkefølge slik at nummer 1 er den jeg bruker mest av disse):

  1. Originale Outdoor Edge - best til vomming/slakting uten sammenligning
  2. Brusletto Bamsen - best allrounder
  3. Buck 110 - også god allrounder. Fungerer overraskende brakt til vomming/slakt når man er vant med den, men til splitting av ved til kaffebålet så er Bruslettoen bedre.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...