Jump to content

Favoritt jaktkniv??


Shooter

Recommended Posts

Har brukt Fallkniven F1 med gammelt stål (ATS-34) som generell kniv de siste 10-12 årene, gjort opp og flådd noen rådyr og elg.

 

Fungerer finfint, kort men ikke for kort blad, holder eggen meget godt..

 

Kniver med bukåpner har jeg aldri forsøkt så det kan jeg ikke si noe som helst om..

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket litt rundt bukåpnere etter å ha prøvd å benytte en som var helt ubrukelig. Er jo selvfølgelig avhengig hva slags buk som skal åpnes, men på elg har jeg komme til at enten har du en skikkelig stor og kraftig bukåpner som har lengde nok i buen til at den skjærer og er kraftig nok til at du kan dra ordentlig eller så er det bedre å bruke kniven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten kniv fra Ontario knivfabrikk i USA.

Det er en RAT-3

Skjeftet er micarta, og det sitter bedre i hånden når det er fuktig eller blodig enn de fleste andre kniver.

Enkel og grei kniv, bra stål.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et Juletips:

Alle som er innom Chlaes Olsson. I knivhyllene der har dem et lite utvalg fra EKA. Dette er svenske kvalitetskniver som holder utrolig godt på eggen. Har selv brukt EKA lommekniv de siste 8-9 årene og dette er en kniv jeg stoler 100% på. Brukes på bever, rådyr, hjort og elg.

Det beste?? Prisen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne av ØKH til jul i fjor, etter å ha grått mine modige tårer over bukspretteren på Helle Veidemann. Den har i flere år vært brukt til hare og rådyr, men blir for liten til æljen.

 

Denne fra Buck ble brukt første gang i høst, og når jeg åpnet æljen med bukspretteren så var det akkurat som om dyret skulle hatt glidelås på magen. Funker helt topp. Kniven er ellers god å jobbe med, og selv om den ser litt glatt ut pga treverket i skaftet, så sitter den ganske godt i neven, hadde i hvertfall ingen "glipptak" i høst. :D

 

thumb_193.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne av ØKH til jul i fjor, etter å ha grått mine modige tårer over bukspretteren på Helle Veidemann. Den har i flere år vært brukt til hare og rådyr, men blir for liten til æljen.

 

Denne fra Buck ble brukt første gang i høst, og når jeg åpnet æljen med bukspretteren så var det akkurat som om dyret skulle hatt glidelås på magen. Funker helt topp. Kniven er ellers god å jobbe med, og selv om den ser litt glatt ut pga treverket i skaftet, så sitter den ganske godt i neven, hadde i hvertfall ingen "glipptak" i høst. :D

 

thumb_193.jpg

 

Finnes denne med gummiert håndtak slik at den sitter bedre i hånden ved bruk??

Link to comment
Share on other sites

Har eit tips; Brusletto Spretter'n!!

 

Meint som ein bukopner, men også genial til å sprette opp skinn med når du skal flå. Etterkvart som eg har blitt fortruleg med denne kniven, samt slipt den ein gang eller to sånn at spissen vart betre, slakta eg heile dyret med denne "bakvendte" kniven.

Heilt utruleg kor hendig den er til slakting (inkludert flåing). Slank og fin, kjem til overalt og so skal det meir til å "komme borti" der ein ikkje skal komme borti når eggen er på "baksida".

 

Anbefalast! Men må ha ein ekstra kniv til å stikke med, for der er den ikkje brukande.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Min favorittkniv på jakt er en hjemmelaget tollekniv.

Bukåpner har jeg prøvd i forsjellige varianter, denne er den beste jeg har prøvd, (litt femi farge, men den er gulle god)

Slakteknivene ligger bestandig i sekken på jakt, i tilleg til ei lita fintinda sannviksag for listverk (super til bein)

image0-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Brukte Brusletto Hunter til elgjakta i mange år, den med mørkt skjefte, men den knakk i en bildør, fikk i gave en "Gutta på tur kniv", modell Bjørn Dæhli, den er snarlik Hunteren, liker den godt til elgen, ellers har jeg en kniv ca 15 cm totallengde til småvilt jakt, som jeg vant på loddsalg i Telemark engang, gørfin kniv.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Brusletto Hunter i 25 år på elgjakt,og lever jeg såpass til,så blir det nok Hunter i de neste 25 år også :D

Lett,fin form,enkel og rask å få skarp.

 

Jeg støtter den, men brukt min i 15 år....og vil bruke den i minst 25 år til. Er fornøyd med den, kan brukes til det meste...av mitt behov ihvertfall. Og dermed blir den min foreløpige favorittkniv til jakt....

 

(drømmer ellers lage en kniv selv.....synes Sako 30-06 hadde noen flotte kniver som jeg kunne tenkt meg prøvd på..)

Link to comment
Share on other sites

Tollekniver duger best til det navnet antyder: spikking / teljing (tolling) og lignende bruksområder. Jakt er definitivt ikke et slikt lignende bruksområde. Å anbefale tollekniv som jaktkniv er like meningsfullt som å anbefale hoppski til Birkebeiner'n. Så til det trådstarter spør om:

 

  • Jeg har mange kniver som jeg varierer blant, men generelt kan jeg si at jeg foretrekker stadig mindre kniver. Tre tommer - 7,5 cm - er egentlig langt nok for meg. Mine klassikere har tradisjonelt vært en Schrade PH1 i D2-stål og skaft av burgunder micarta og en Fällkniven av akkurat samme type som Flashmans. (Ikke noe fiksfakseri; der er begge industrielt framstilte kniver, og som ved annen god industridesign har produktet høy kvalitet.) Men i det siste er det Fällknivens lille WM1 i 3G som har vært favoritten på elg/rein, mens jeg på framtidige rådyrjakter nok vil prøve ut Fällknivens minimonster U2. Det er ikke størrelsen det kommer an på, vet du, it's the way you swing it. Mht. råd og tips og andres preferanser, ville jeg tatt en grundigere titt på de allerede eksisterende trådene og jaktkniver og stålkvalitet her inne. :)
     
  • Bukåpner er bare en tøysete salgsgimmick uten praktisk betydning (annet enn negativt) hvis man kan bruke kniven ordentlig. Det er langt sikrere, og det går raskere, å bruke den vanlige eggen.

Link to comment
Share on other sites

Tja eg har brukt Brusletto Hunter ein del år også, men den er for lang for meg. Dessuten er Helle sine laminerte blad skarpere. Den kunne vært omtrent 1/3 kortere.

Eg liker i grunn den siste kniven eg kjøpte veldig godt. Det er ein Cold Steel Finnbear. Ein helst rimelig kniv frå Cold Steel, men den har ikkje skuffa meg enno. Slakta 2 hjort med den i fjor og måtte ikkje gjere anna enn å kjøre den 10-12 gonger på knivstålet etterpå, så var den like skarp. Men den er litt for spiss for flåing.

Men kan du flå, så skal du ikkje bruke kniven så mykje uansett, så den funker veldig bra.

Det einaste store minuset er slira, den er simpel og dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Som universaljaktkniv for varierte formål forbundet med jakt er en tollekniv av passe størrelse (10-13 cm langt, passe tungt og passe bredt blad) det beste alternativet for meg.

Min utheving i rødt.

 

Nå svarer du på et spørsmål som aldri er blitt stilt. Spørsmålet gjelder jaktkniver, altså positivt ikke universalkniver.

 

Jeg registrerer at mange er voldsomt begeistret for tollekniver også til jaktbruk. Dedikerte jegeres varme følelser og medhørende panegyriske lovsang for dette uhygieniske, suboptimale kompromisset skjønner jeg ikke, men siden denne tråden ikke omhandler disse universalknivene, skal dere få slippe mine videre tanker rundt dette. :twisted::) Jeg vil derimot være klar på at jeg selvfølgelig ikke ønsker å rakke ned på tollekniver! Tvert imot. :) Selvfølgelig skal tollekniven være med på jakt! Etter min mening skal tollekniven være med på alle turer, også på jakt.

 

Å bedrive hypotetiske diskusjoner à la "hvis du bare skulle ha med én kniv på jakt" er morsomt. Men det er å legge opp til en helt annen problemstilling, som er like interessant som den beslektede problemstillingen "hvilket organ ville du klart deg uten - hjertet eller hjernen?".

 

Realiteten er at de begge er best til det bruk de er beregnet for. Ideen om "universalkniven som til og med kan brukes som jaktkniv" er i det store og hele like nyttig (og festlig!) som ideen om et hjernehjerte.

 

Svaret er ja takk, begge deler. Enten det gjelder jaktkniv/tollekniv eller hjerte/hjerne.

Link to comment
Share on other sites

For snart 25 år siden fikk jeg en Puma 4-Star Nicker i julegave. Det kantede skaftet ser litt underlig ut, men det er svært godt å holde i, sjøl om det blir sleipt av blod. Jeg kvesser kniven før hver jaktsesong, og da holder den sesongen ut! Og etter alle disse årene ser den ut som den på bildet!

Det eneste minuset er at den er litt tung å ha i beltet - derfor blir den mest "storviltjakt-kniv".

Link to comment
Share on other sites

Å bedrive hypotetiske diskusjoner à la "hvis du bare skulle ha med én kniv på jakt" er morsomt.

... og hvis jeg bare fikk ha med én kniv på tur, skulle den ihvertfall ikke hatt limt stikktange. Eller skaft i håndpolert og oljet og ålesleip masurbjørk. Eller lavthengende dingleslire i papp - unnskyld, rårandslær - med en tynn flis av en beltehempe.

 

Patriotisk får jeg være på andre områder.

Link to comment
Share on other sites

PPS, @Edward: Nå kunne jeg sikkert slengt like mye med leppa som du, men om overdimensjonerte penisforlengere i slirer som er omtrent like lette å flytte unna ved behov som hva ei middels tvangstrøye er, men siden jeg er et høflig menneske som forstår at verden ikke er bare svart og hvit lar jeg være med det 8)

Jaså? Hersketeknikkene skjuler ikke engang at vi sover i timen?

 

Mine fire favorittkniver har alt fra 8 cm til hele 9,5 cm lange blad.

 

min er mindre enn din. Faktisk mye mindre.

Link to comment
Share on other sites

Vel, du var jo ganske tydelig på at mine knivpreferanser gikk mot overdimensjonerte penisforlengere. I den grad det har noe med peniser å gjøre, må mine i så måte være underdimensjonerte penisforkortere. Fail.

 

Hvordan du argumenterer for tynne beltehemper, er jeg ganske spent på.

 

Forøvrig har ikke stikktanger, masurbjørk og sliredesign med smak å gjøre -- for meg -- men funksjon.

Et kniv med limt stikktange brekker mye lettere enn en fulltange.

Håndpolert og gjennomoljet masurbjørk er mye glattere enn micarta når det er fullt av blod.

Hensikten med beltehemper som tåler en støyt overlater jeg til fantasien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett ganske dyre håndlagede tolleknivslirer med røket beltehempe. Tradisjonelt norsk rårandslær er ikke aller verst å lage selve slira av -- men hvorfor i all verden ikke bruke skikkelig lær til innfestingen? Dinglekonseptet løses enkelt og greit med en O- eller D-ring.

Dingleslirer har forøvrig kostet "halve slekta" kniver: borte fra slira på mystisk vis etter fjelltur. Og stikktange-skaft har jeg selv brukket løs fra tangen.

 

Når det gjelder brekkjern, var det vel opprinnelig du som ville bruke en kniv til alt og Omega som ville ha ett verktøy til hvert bruk? Som ham liker også jeg spesialisert verktøy, men skal jeg ha med én kniv i skauen bør den tåle mye mer enn jeg har tenkt å bruke den til.

Link to comment
Share on other sites

@Sako:

 

Hvis du oppfatter mine ytringer som bombastiske, tror jeg du leser litt for mye i dem. Du tillegger meg i hvert fall altfor stort etos hvis du forsøker å framstille det jeg skriver, som en påstått

 

[Endelig] Sannhet om kniver

Denne tråden handler heldigvis ikke om meg, penisforlengere, penisforminskere, (manglende) respekt for tollekniver, men om jaktkniver. Så semantikk til side. La meg derfor fokusere på ett enkelt forhold som du selv trekker fram. Et poeng som du mener er så viktig at du t.o.m. siterer deg selv:

 

For å sitere meg sjøl fra en annen, tilsvarende diskusjon: I løpet av en jaktdag vil jeg gjerne ha brukt jaktkniven min -- som er en tollekniv av norsk modell -- til å kappe opptenningsved, skjære opp brød og flesk, spikke ei kaffekjerring, skjære av en negl som hekter seg fast i tøyet, vomme ut en hare eller en hjort og forøvrig til annet forefallende arbeid.

Altså: I løpet av samme dag bedriver du manikyr og neglpleie med kniven du etterpå vommer ut hjorten med. Kniven du flår haren med, skjærer du samme dag brød med. Og kniven er et mikrobiologisk kapittel for seg: Innfestninga av bladet er ei grovstrukturert stang, med tusener av sprekker og mikrosprekker, som dyttes ned i et vidt høl i et organisk materiale som holder bra på fuktighet. Så prøver man å tette de største glippene med lim, slik at den levende biomassen vil holde bedre på fuktigheten. Resultatet er er åpenbart: Det skapes bortimot ideelle forhold for mikrobevekst - inne i kniven! Slik blir kniven et potensiell smitteoverfører - så enkelt er det. (For at alle skal forstå meg riktig: Den uthevede teksten skal ansees som en påstått sannhet.)

 

Man kan kanskje i ettertid hevde at kniven (inkl. innfesting av blad og sprekker/mikrosprekker i både selve bladet og innfesting!) skylles og vaskes i lunken/varmt såpevann og skylles varmt vann og desinfiserer kniven i felt, etter hver operasjon. Da er jeg for så vidt enig med deg, men et slikt scenarium regner jeg som søkt og konstruert. Siden jeg er så beskjeden, nøyer meg med å fastslå en endelig sannhet om masse: Et bærbart, fullt oppsatt desinfeksjonssett veier (og koster!) vel ca. like mye som en jaktkniv. Dessuten er det vel en understatement å betegne den enkle jaktkniven som mer brukervennlig enn desinfeksjonsustyret.

 

Det er sannelig ikke ofte jeg siterer formann Mao, men den norske tollekniven gir meg virkelig en fantastisk anledning! Mao, som var kjent for sin sterke kroppslukt og mildt sagt dårlige personlige hygiene, ble en gang spurt om hvorfor han aldri tok et bad. Da ga han det legendariske svaret:

 

Jeg vasker meg i mine kvinner.

Norsk tollekniv til jakt? Vel bekomme ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en kniv med ca 10-12 cm blad til det aller meste, men bruker helst en liten flåkniv til slakt.

 

Middels:

 

IMG_5067.jpg

 

eller:

 

IMG_5034.jpg

 

Eller:

 

IMG_5506.jpg

 

Liten flåkniv (ca. 5cm blad)

 

littlecaper003.jpg

 

Vanskelig å velge av og til.. :wink:

 

Har noen fra Helle også, men de har kona adoptert... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...