Jump to content

Stor Skade ved kulens Inngang oryx 30-06


Bernt-H

Recommended Posts

Slenger meg på denne da jeg lurer på det samme.

Var just med på min første elgjakt i helga, kjempespennende selv om den eneste elgen som kom på min post (passerte meg og stoppa opp på 20m før den rusla videre) ikke skulle skytes :D

Elglaget skjøt dog en elg, denne ble skutt med Norma Oryx fabrikkladning i 308, det var enorme skader på inngangssiden (blodsørpe og skum som hadde "sprengt" seg inn i kjøttet) og masse måtte skjæres vekk, elglaget opplevde visst det samme ifjor i både kaliber 6,5x55 og 30-06, hva er idealhastigheten på denne kula egentlig??

Link to comment
Share on other sites

jeg ladet noen til 308 (jeg snakker om 180 gr kule) som vi også fikk 3 elger med. der var det mer normal ødelegelse på både ingangssiden og utgangssiden. kulene hadde mellom 93 og 99% restvekt avhengig av om de traff bein, denne ladningen var noe svakere, har ikke kronografert den men antar den ligger rundt 730m/s.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en 7-8 hjorter i løpet av ca like mange år med 180 grs Oryx i 30-06. De første årene var ladningene riktig friske og rifla mi gir gode hastigheter. Senere har ladningene vært mer moderate. Videre har jeg vært med på slaktingen når dyr har vært skutt med samme kule både høyere og lavere hastighet. Ingen av slaktene har utmerket seg med ødeleggelse i forhold til Elite, Trophy Bonded og Lapua Mega, som også brukes i laget, av fornøyde brukere. Den eneste kulen som i min tid har avstedkommet betydelig hoderysten var Nosler Partition, som burde hett Explosion, da den er en splintgranat av dimensjoner.

 

Jeg kommer til å bruke Oryx denne høsten også med godt mot, men det er jo mulig at en elg gir kula akkurat så mye mere juling at den ikke tåler trøkket.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd Oryx i 6,5 for mange år siden .. da den kom. Sprengte vekk halve bogen på inngangssiden.

Så tenkte jeg at i år med 9,3 skulle jeg prøve den igjen. 740 ms skulle den vel tåle? Men neida.... Kunne nesten stikke begge knyttnevene samtidig gjennom inngangshullet og en hælvetes sørpe med blod....

Så da er det bare å glemme Oryx folkens. Den funker som Varmintkule til rev. That's it....

 

Nei blir nok A-Frame eller TTSX i 9,3 om den den får grei kritikk etter årets jakt.

Link to comment
Share on other sites

Oryx er en lettekspanderende kule og det blir da ofte litt grufs på inngangssiden. Dette deler den forøvrig med de andre tilsvarende prosjektiler.

 

Loddede kuler uten mekanisk ekspansjonstopp er helt ok til alt - men ikke best til noe. Og all round egenskapene er jo akkurat de majoriteten bryr seg om - i tillegg til pris selvfølgelig.

 

Det Norma gjør (mye)bedre enn konkurrentene er å forlange og få premium pris for en midt på treet vare. Det er bra butikk det!

 

Til Oryx pris får du bl.a Trophy Bonded tip, Winchester XP 3, Vor Tx, Remington Safari Grade osv som er ammunisjon med premium kuler og premium ytelse, ikke bare premium pris. Merkelige er at Oryx ammunisjon koster under 1/2 parten andre steder på kloden og mer i klasse med sammenlignbare produkter fra de andre kjente produsentene.

Link to comment
Share on other sites

Har kun gode erfaringer med oryx angående kjøttødeleggelser. dette kommer jo selvfølgelig an på hvor stresser dyret er før skudd og selvsagt fluktstrekkning. Men spesielt i 6,5 55 er det mange som er skuffet over oryx i mitt miljø. kanskje det er snakk om en dårlig lott i 30. 180grn? Som sagt har jeg kun gode personlige erfaringer i 30-06 180grn.

Link to comment
Share on other sites

Oryx er tydeligvis en alt for blaut kule som ødelegger mye. Det samme kan sies om fusion, elite osv. Det er de homogene eller harde/halvhomogene kulene jeg og mine kompiser har desidert best hell med. Vi jakter på elg som ofte er i ro da vi driver smygjakt og vi får nok mindre blodsøl av den grunn, enn de som skyter på jaget elg.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur dette med stort ingangshol med Oryx, spesielt i låg fart, må skuldast noko anna enn kula. Har sett ein god del slakt med Oryx, og dei har vore bra. Eg tykkjer faktisk kula ekspanderer for lite/ for liten sjokkeffekt, og vil heller ha Accubond og Ballistic Tip.

 

Hugsar ein kamerat av meg fekk problem med ettersøk på to elgar der kulene blei attfunne, og hadde ekspandert lite. Han gjekk tilbake til 11,7 gram Vulcan i 30-06, og denne har han sikkert skote 30 elg med sidan med godt resultat.

 

Har ein mistanke om at desse kulene i låg fart har mista retningsstabilitet og kantra inn i viltet. Høyres i alle fall uvanleg ut.

 

Til dykk som er "Swift-frelste": mange reportasjar har stått i ymse jaktblad om vilt som blir påskote med desse, og som spring veldig lan gt grunna sakte/liten ekspansjon. Slikt vil i alle høve eg ikkje ha.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

@Linduvarri:

Har skutt noen hjort med Oryx i 6,5 og 850 ms og. Samme griseriet....

 

Grunnen til at eg som sagt ville gi Oryx en sjans i 9,3 var den lave farten. Men den oppførte seg akkuart likt. Oryx er en kule jeg ALDRI kommer til å bruke igjen. I 6,5 hastigheter har jeg aldri hatt noen å klage på med hverken A-Frame eller North Fork.

Hvorfor Oryx oppfører seg slik er for meg en gåte. Men jøss den er effektiv nok. Men ønsker ikke å kassere en bog hver gang.

Nå er TTSX på vei og håper på ekstra-løyve i Nov. så jeg får prøvd den...

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg være sterkt uenig i kritikken av Oryx.

Har lagt nedpå et tosifret antall elger av varierende størrelse og kjønn med 200-graineren i hjemmerullet .30-06.

På de 5-6 kulene jeg har funnet igjen etterpå var det perfekt ekspansjon, og restvekta på den letteste var 12,7 gram. Å miste 0,3 gram restvekt er akseptabelt...

Slaktene har vært bemerkelsesverdig fine både i inngang og utgang. Noe blodslåing får du uansett om det mot formodning hadde vært benyttet FMJ.

Kan nevne andreskuddet etter ei påskutt kvige som havnet bak i låret. Der var det nesten bare å plukke ut ei nydelig ekspandert kule uten å kaste mange grammene med kjøtt.

JEG kommer til å fortsette med mine 200 grains hjemmerullede med viten om at dette er ei god kule.

Link to comment
Share on other sites

@Linduvarri:

Har skutt noen hjort med Oryx i 6,5 og 850 ms og. Samme griseriet....

 

Grunnen til at eg som sagt ville gi Oryx en sjans i 9,3 var den lave farten. Men den oppførte seg akkuart likt. Oryx er en kule jeg ALDRI kommer til å bruke igjen. I 6,5 hastigheter har jeg aldri hatt noen å klage på med hverken A-Frame eller North Fork.

Hvorfor Oryx oppfører seg slik er for meg en gåte. Men jøss den er effektiv nok. Men ønsker ikke å kassere en bog hver gang.

Nå er TTSX på vei og håper på ekstra-løyve i Nov. så jeg får prøvd den...

 

Prater du hjemmerullet, eller kjøpe ammo??

Link to comment
Share on other sites

Varierende lotter har vært brukt som unnskyldning på Oryx-kula siden den kom på 90-tallet. Så hvis Norma ikke har klart å få stabilisert produksjon sin ennå, så har de alvorlige problemer :winke1:

Har jaktet et par sesonger med Oryx i 180 gr i 30-06, men fikk altfor mange "ekstreme" skuddskader, mye blodsøl og svære inngangshull.

Etter min mening så er kula for flat i tuppen og for bløt, slik at den ekspanderer altfor fort, og dermed "stanser ut" et stort hull i inngangen.

 

Har gått tilbake til Nosler Partition som etter min mening sjeldent svikter. Blytuppen sikrer at den alltid ekspanderer, selv når den ikke treffer ben, og deleveggen sikrer god penetrasjon. Og i snitt da så gjør kula nettop den jobben den skal. Selvsagt hender det at viltet blir litt blodslått med denne kula også, men det beror mer på tilfeldigheter og treffpunkt, som med alle andre kuler.

 

Oryxens popularitet er vel mest et resultat av massiv markesføring fra Norma, samt at den normalt har veldig god presisjon. (Det skal den ha :winke1:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye bastante meninger her. Husk at det er elg/hjort dere snakker om som treff-medium, ikke ballistics gel eller telefonkataloger eller andre homogene materialer...

 

Jeg tror at variasjonene i elgens fysiske oppbygning og treffpunkt på denne er den desidert største utslagsgivende faktor for om det blir blodslag eller ikke, innenfor samme kuletype (loddede kuler, homogene kuler, "vanlig blyspiss").

 

Anslagsenergi dernest.

 

Forskjell mellom 6.5, 308 og 30-06 med fabrikkammo gitt at de ovennevnte faktorer er de samme, tror jeg vil være marginal.

 

Jeg har gått over fra Oryx-klasse kuler til homogene kuler i år. Har skutt hele to elger i år, så gjett om jeg har beslutningsgrunnlag til å si at ut fra de 20 elgene jeg har skutt med Oryx, så er det søppel, og homogene kuler er topp klasse! ;)

 

Nå skal det sies at jeg også er enig med tendensene som fremkommer i retning av at Oryx-klasse kuler blodslår mer enn homogene kuler, men mitt erfaringsgrunnlag er særdeles tynt.

Med to elger nede, og overgang fra kombinasjonen 180 grs Oryx i 30-06 til 180 grs Barnes TTSX i 300 weatherby magnum, er jeg litt mer forsiktig med mine konklusjoner. Det kan hende jeg uttaler meg igjen om 10-15 år. Eller ikke. :)

Link to comment
Share on other sites

Snodig, jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende annet enn på en okse som var skutt med Oryx i 6,5x55.

 

Men jeg kan være enig i at Oryx er litt i overkant ekspansjonsvillig i høye hastigheter, mengden blodslått kjøtt gikk eksempelvis ned fra "akseptabelt" på 100 meters hold til null (!) på 200 meters hold med 15 gram Oryx i 9,3x62.

Ellers har jeg brukt Oryx i 8x57IRS uten å finne noen grunn til å klage.

 

Et punkt man kanskje skal tenke på er at Norma patroner er generellt hardere ladet enn tilsvarende patroner fra det store landet på den andre siden av dammen.

Og når det gjelder prisen på Norma patroner....joda det minner mest om prisene på Vinmonopolet, men det man betaler for er både utvalget, presisjonen og en nesten enestående jevn kvalitet fra lot til lot.

De våpen jeg bruker Norma patroner i har ikke vært justert siden innskyting med første Norma lot, og det har vært opptil 9 år siden for det ene geværets del.

 

Altså, innskutt med Norma Oryx for 9 år siden, og ikke justert et klikk siden den gang :!:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til hastighet og all teknisk info bør det kanskje legges ved hvordan dyret oppførte seg før skudd. Stressa? Rolig og intetanende?

Kan man få andre utfall om man plasserer kula bak bog i stedet for midt i (hvorfor er det liksom malen på godt treff?)?

 

Har ellers et tynt grunnlag med Fusion 180/.308 Det var nok til at jeg ikke gidder mer med den kula. Det var urovekkende for en kjøttjeger.

 

I dag ruller jeg woodleigh PP 165/.308. Begynner å få et lite materiale der. Meeeeget godt fornøyd med den kula. Skal sies at de fleste påskutte ikke ante at jeg siktet på de. Rolige dyr, god kule= fine slakt. Skyter stort sett bak bog eller høyt over bog.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det mange ganger, og sier det gjerne igjen........jeg bruker Oryx og ser ingen grunn til å bytte.

Disse skremselshistoriene overrasker meg, men jeg skal innrømme at jeg har hørt om, at 6,5x55 med Oryx har vært ille, og jeg har sett at 18,5 grammerne til 9,3 har vært slemme.

Når Oryxen kom i sin tid, så gikk samtlige på laget over til denne kula etter et par år, når vi fikk se hva denne kule gjorde (eller snarere IKKE gjorde) opp i mot de gamle Vulcan og Alaska, og for ikke å forglemme Silverblixt :shock: .

Oppigjennom noen år så har det blitt hengt opp 60-70 elger, og jeg kan overhode ikke huske at noen av disse har vært mye ødelagt i forhold til gamle dager. Det ble hovedsaklig brukt 180grs Oryx i 308 og 30-06, og 15g i 9,3x62.

Jeg bruker 15g i min 9,3 i dag også, og har felt et par elger i år også med denne. Kjennetegnene ved skuddsårene på disse var at jeg skar bort ei rose på størrelse med en snusboks rundt hølet. Det ene dyret hadde fått to skudd, ett i bogen og ett rett bak, ingenting ødelagt.

Jeg bare noterer det jeg leser, og sier overhode ikke at noen tar feil, men jeg synes det er litt underlig. Har noe endret seg i produksjonen over tia??

@ Jerognal

Jeg har skutt to elger, en i fjor og en i år, med TTSX. DET ble blodgjørme det! Rart, men sant! Jeg synes det er underlig, men det skal tillegges at jeg hadde høy hastighet på disse. :wink:

Mork er inne på dette faktumet som jeg har terpet på masse. Det finnes så mange faktorer som kan gi økt blodutredelser.

Link to comment
Share on other sites

Såkalte "diffus-blødninger", blod i hinnene i bogen, skyldes, etter min meget subjektive mening, at dyret går etter treffet. Og kjøttet er ikke "ødelagt", sjøl om det blir en del arbeid med å flå vekk blodhinner.

 

Det er noe annet når ei blykule virkelig eksploderer, og sender masse (giftige!) fragmenter i alle retninger rundt inngangshullet. Det skjer med tradisjonelle blykuler (framparten på Nosler er ei riktig dårlig sådann!), hvis de ikke treffer i rusle-fart. Og hvis treffet er forfra i bogen, kan et slikt projektil stoppe før det når brysthulen. Dyret kan da være mobilt nok til å gå såpass langt at en ikke finner det på ettersøk (samme dagen). Absolutt maksimal kjøttødeleggelse får en når dyret råtner i skogen!

 

Mine erfaringer er at Barnes-X gjør fint arbeid i dyret. Dessverre ga disse kulene (de første) såpass kopperbelegg i løpet, at jeg gikk over til A-frame og Oryx. A-frame gjør vanligvis også bra jobb, og Oryxen er heller ikke til å klage på. I år skjøt vi en liten okse med 180 grs. Oryx i 308 W (129 m), knuste nedre del av begge bogfjølene, dyret falt tvert, og slaktet var fint. I fjor skjøt jeg 3 elger med 180 grs Oryx i 308 NM, utg. 875 m/s, slakta var fine.

 

18,5 g Oryx i 9,3 synes jeg er i bløteste laget (mistenker at Norma har tenkt litt på 9,3x57-hastigheter). Jeg skjøt en liten okse diagonalt - inn i framkant v. bog, gjennom lunger - vom - tarmer, og tvers gjennom høyre lår, kula lå mot skinnsida bak. Restvekta var, såvidt jeg husker, 94 %. Ellers er problemet at jeg ikke har særlig mange kuler fra vilt av typene BX - A-frame og Oryx, i kalibrene 30.06, 308 NM eller 9,3x62. De aller fleste har nemlig gått tvers gjennom begge bogene, en del har kuttet ryggraden i samme slengen! Da blir det "knall og fall", eller hvertfall kort fluktstrekning - og som nevnt, jeg tror det motvirker "blodhinner".

Link to comment
Share on other sites

Så stor skade har jeg aldri sett fra ei .308 kule smevik. Sikkert ei knakende god kule til bever.

 

Nei, var ekstremt mye sørpe. Elgen var overhodet ikke stresset da den ble skutt, gikk og beitet. Når det er sagt, har jeg skutt elg med oryx og fått godt resultat, da på en smule lengre hold, så hastigheten var nok en del lavere ved innslag da. Det er uansett mange faktorer som spiller inn, og et bilde avgjør definitivt ikke saken. Nå bruker jeg north fork i 9.3. Tror ikke jeg går tilbake til oryx igjen.

Link to comment
Share on other sites

var det skutt gjennom kvist før elgen ble truffet?

 

en på laget mitt skjøt en kalv, den måtte ha vert gjennom kvist først og inngangshullet var like stor som en knyttneve,skinnet så ut som det var skjært ei knyttneve stort hull i.

kaliber 308. 180gr oryx ca 730m/s

Link to comment
Share on other sites

Tar meg friheten til å "låne" denne tråden litt da jeg har samme problemet med Trophy Bonded Tip i 308 med 165 grains kule.

Jeg brukte denne i hele fjorhøst og hadde bare gode erfaringer med den. Så jeg bestemte meg for å fortsette med denne kulen også i år. Måtte kjøpe en ny pakke (annen lott) foran bukkejakta i år. Har skutt 3 dyr med den så lang i år (1 rådyr og 2 hjorter) så grunnlaget er ikke stort men det er kjøttødeleggelsene :shock:

Rådyrbukken ble skutt rett bak bogen og utgangshullet var enormt! Men det verste var likevel den største hjorten. 12 spiring skutt på ca 25m rett gjennom begge bogene (rent skuddfelt). Både ved inngangen og utgangen var det enorme mengder blodslått kjøtt. Den lignet veldig på elgen til smevik. Jeg skjønner ikke dette da alle dyra jeg felte i fjor var veldig greie slakt. Kan det være en kulekonstruksjonsfeil i denne lotten?

Trophy Bonded Tip skal jo være noe av det beste man kan få tak i i følge flere tidsskrifter! Er det noen andre som har slike erfaringer med denne patronen?

Link to comment
Share on other sites

Må dele en liten Oryx historie fra i går ettermiddag.

 

skøt 2 rådyr i går med sauer 202 6,5x55 og ferdig rulla oryx 10,1 g

først datt det ei enslig geit med litt høyt bogskudd,knall og fall.Ikke noe særlig kjøtt og skjære bort etter skuddet. ca 50m

 

Ny post, ny mulighet.Det kommer en bukk på ca60 m med bredsida til skuddet går i bogen litt høyt som vanlig.Knall og fall.

Jeg fikk sjokk da jeg kom bort til dyret. Inngangen var som bunnen på en 1,5l flaske og utgangen resulterte i at nesten halve sida måtte skjæres bort.

 

jeg har brukt oryxen i alle år og har aldri sett makan til dårlig slakt.

Link to comment
Share on other sites

Trophy Bonded Tip skal jo være noe av det beste man kan få tak i i følge flere tidsskrifter! Er det noen andre som har slike erfaringer med denne patronen?

 

Mange deler din erfaring med ferdigrullet TBT. Bra kule, men alt for høy hastighet.

Tidsskriftene tar som regel ikke utgangspunkt i felterfaringer, men i bløte tlf kataloger, og DER imponerer jo kula stort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kalahari?Er vel nærmeste helmantel man kommer det..hvor langt skal man gå egentlig?Litt merkelige resultater vil oppstå innimellom med alle kuler,men hørte aldrig om slikt prat om kjøttskader før!Da gikk det i Elite,Alaska,Vulcan og Nosler Partition..90% av dyra har jeg skutt bak bogen,og har aldrig opplevd noen store skader,selv med 338,Nosler og 30m skuddavstand..Min jaktleder har skutt mye Elg med Oryx i 6.5 og er storfornøyd iallefall!200gr i 30.06 er og populær blant mange.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å bruke noe annet utover i jakta ja. Mulig jeg er helt ferdig med TBT. Hva med Norma Kalahari? Den skal det vel litt til for at havarerer?

En ting kan jeg love deg, og det er at TBT ikke har havarert.

Det er trykkbølgene grunnet fart og tidlig ekspansjon som har blodslått i ditt tilfelle.

 

De fleste produsenter lader kulene sine alt for hardt, så jeg vil råde deg til å kjøpe ladeutsyr og begynne å lade selv.

Du kommer langt med 1500.- Dette er innspart utrolig fort, og dessuten er det ganske gøy å skyte/ jakte med selvladd ettersom du har mulighet for å "skreddersy" din ladning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...