Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

GRS har en 6mmBR rigg stående, som jeg godt kunne tenkt meg å testa.

Samtidig har jeg litt lyst på den blå F-Class stokken til min 338LM, for benkeskyting. Jeg tror oxo at børsa har potensiale til å skyte bra fra benk. Får se hva jeg får til i det nye året. Skal uansett stille på UNL stevner neste år, enten i den ene eller andre klassen. Den går jo ganske greit med 2 fot også, liggende på magen, så jeg skal trene litt mer på 500 meter og papp nå utover vinteren.

Link to comment
Share on other sites

+P betyr vel høyere trykkgrense også her?

Jeg har et inntrykk av at alle lader til det trykket som passer dem best. Det later til å være en slags avveining mellom hastighet og hylselevetid, der amerikanerene heller mot hastighet...

Trykkstandarden i 338LM er såpass at den ikke inviterer til voldsomme overskridelser.

Her har du vel mlisforstått igjen, da. Kan ikke helt forstå at det til stadighet er nødvendig.

Mitt kommentar om +P her omhandler spesifikt, noe jeg også skriver spesifikt, en rifle i .338 Edge +P, siden videoen i linken omtaler denne spesifikke patron, med denne spesifikke betegnelsen. Som du kanskje vet så er .338 LM hylsene forsterket i godset for å tåle et høyere trykknivå. Dette for i sin tid å oppfylle de kriterier til hastighet/kulevekt som ble satt opp for en slik langholds sniper-patron.

 

Forøvrig er jeg imponert igjen over langholdssamlingene som vises her. Helt utrolig, selv på en heldig dag!

Og jeg gleder meg ikke minst at en bruker av .338 Norma Mag er kommet på banen. Han har brukernavnet ".308 Sako", ser jeg. Litt misvisende,..bør det heretter endres til ".338 Norma Magnum"? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mitt kommentar om +P her omhandler spesifikt, noe jeg også skriver spesifikt, en rifle i .338 Edge +P, siden videoen i linken omtaler denne spesifikke patron, med denne spesifikke betegnelsen. Som du kanskje vet så er .338 LM hylsene forsterket i godset for å tåle et høyere trykknivå.

 

Her må du nesten være litt mer spesifik?

Link to comment
Share on other sites

Hva var det jeg sa!

Og ikke nok med èn .338 LM improved versjon, det er minst to. Den mest ekstreme er vel .338 Lapua Ackley Improved, gir visst 120 - 150 f/s ekstra med 300 gns kuler.

Da er det vel bare å brosje opp eksisterende børser, da. Og kjøpe nytt diesett.

Som jeg har sagt før, det meste annet av grannere saker blir som salongrifler å regne heretter.

Link to comment
Share on other sites

550m, 10sk,

f4600f33.jpg

 

Det der er rett og slett grisebra skyting!

 

 

Omtrent sånn så min 10 skudd serie ut med 300 grs OTM. 2 fluer som åpna serien fra 85mm, til rett over 180mm.

Denne på bildet til Krister er vel 140mm ish??

 

Finner ikke bilde av min 66mm fra 500 meter skytinga mi, men det ligger en film om den på side 14 her i tråden.

 

Skal skyte mer 500 meter papp nå etter jul :)

Link to comment
Share on other sites

Skutt noe på papp med 6.5x65 din? Fornøyd med den? kamrer du om ei 6.5x55 pipe? Hvor havner denne i forhold til 300 win mag? Lurte litt på om 6.5x55 min skulle få mere fart. Men siden det kommer en 308 norma mag om litt så hadde det vell vert greit og ha noe spiser billig fabrikk ammo..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt så mye på papp med den. Har testa litt på 300 meter og klarer 5 skudd på 28mm på en god dag. Snittet er mer på 50mm.

 

Den har bra potensial med hastigheter opp mot 1028 m/sek med 139 grs Scenar. Jeg lader nå til 950 m/sek.

Den har dyre hylser, ca 14 kr stk. Løpslevetiden er kort, omtrent 2000 skudd. Min er der nå, så jeg venter bare på at den skal begynne å gå dårlig.

 

Jeg har oxo den nye VLD kula til Berger i min App, så da må jeg finne ut mer om den, og ikke minst pris og tilgjenglighet.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testa litt disse GS custom kulene idag. Hastigheta landa på 986 m/sek med 104 grs 570 bak.

Skjøt på 1630 og 2430 meter med de, men klarte ikke å se noe nedslag, så jeg må teste de på kortere hold.

Skjøt også på 2430 meter med OTM, hørte at jeg traff berg veggen der isen hang, men klarte ikke å se nedslag og traff heller ikke isen. Er mulig at kulene begynner å bli ustabile på denne avstanden.

 

Skjøt deretter på is på 1630 med Berger OTM og SMK. Brukte en gangs skutte Lapua hylser som ikke er gløda. De har kun blitt pressa, og lada. Sleit med høydespredning. Har nå skutt meg tom for 338 ammo, og skal gå over alle hylser og preppe de skikkelig til neste år. Så starter jeg på ny frisk i januar.

Kommer til å skyte mest med 65 RWS og 300 win mag fremover nå. 338'n skal få hvile noen uker, men bare noen få ;)

 

Om det er av interesse, så kan jeg poste filmer fra langholds skyting med de nevnte kaliber her, bare for å holde tråden i gang.

Driver og laster opp film fra idag, som jeg legger ut seinere i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testa litt disse GS custom kulene idag. Hastigheta landa på 986 m/sek med 104 grs 570 bak.

Skjøt på 1630 og 2430 meter med de, men klarte ikke å se noe nedslag, så jeg må teste de på kortere hold.

 

 

Høres ut som du hadde samme resultat som på SH.com testen hos Gunsite... Der falt jo GS ut av luft på 700m.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skal man ta i med 338 er det bare å gå hele veien til 338 Allen Magnum. Så er man ferdig med det :)
Den røsker den! Var inne på hjemmesiden til Allen og bladde gjennom. Fant at de har en liten nuselig 510 Allen også, med en utblåst .50 BMG hylse. Som 007 sa en gang: "The world is not enough". Det er vel ikke .50 BMG-hylsen heller. lenger?. Da har man den russiske 12,7 hylsa, den er MYE større og lengere. Hylser i den kalibern kan vel plukkes i bøtter og spann nede i Midtøsten nå.
Link to comment
Share on other sites

Fikk testa litt disse GS custom kulene idag. Hastigheta landa på 986 m/sek med 104 grs 570 bak.

Skjøt på 1630 og 2430 meter med de, men klarte ikke å se noe nedslag, så jeg må teste de på kortere hold.

 

 

Høres ut som du hadde samme resultat som på SH.com testen hos Gunsite... Der falt jo GS ut av luft på 700m.... :roll:

 

Skjøt på 690 meter med de for litt siden. Da samla de farlig godt. Satte 3 skudd i ett hull, i isen. Skal prøve de på 800 meter på samme sted en annen dag. Innbiller meg at jeg må justere bc kraftig ned, så kanskje det kommer seg.

 

Har ikke skutt med 208 amax i 300'n nei. Kommer til å holde meg til mine 230 grs Hybrid Target kuler fra Berger. De har høyeste bc av alle 30 kal kuler, og er ikke så veldig dyre heller. BC = 0.743.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor hardt du fyrer ;)

Med 75 grs 570, som er maks, så fikk jeg 850 m/sek, men dårlig presisjon.

Jeg havna på 71 grs og 825-830 m/sek. Da skjøt jeg 5 skudd og klistra med 1 klisterlapp.

Man kommer greit ut til 1700 meter med den farta med min kikkert, og det er langt nok. Men skal tyne den til 2000 meter ila noen uker.

 

Kula er 42mm lang.

Link to comment
Share on other sites

SH testa jo BC på ei av GS kulene i .338 men husker ikke hvilken vekt.

Resultatet på BC var jo langt lavere enn det GS oppga, mener oppgitt fra fabrikk, var høy.6/lav.7 mens i realiteten av BC middels til høy .5

 

Disse som jeg har her, er oppgitt til 0.972 i bc.

Jeg prøvde de idag med bc fra 250 grs Scenar, uten å se noe som helst borte i isen.Enten skjøt jeg langt over, eller langt under.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg småkoste meg i den halvtimen snutten varte. Nesten som å være ute og skyte selv, på naturens egne selvanvisere. Mer!

Du skriver i en post lenger oppe at "noen skudd ble borte". Ved avstander på over 1,5 km, og ikke minst over 2 km, blir jo hastigheten lav, ofte nede i salongriflefart, eller under, og nedslaget er vel ikke lett å se vis kuglen treffer bergveggen like ved og ikke selve istappen.

Link to comment
Share on other sites

Meget bra film Knut Erik. Meget bra tråd.

 

Som du har sagt tidligere, så går 338'en din bra og jeg deler din erfaring at det er lett å skyte bra med 338.

Selvsagt så krever den 110 % oppmerksomhet gjennom hele skuddet ellers går det at hel.....

 

Her er min beste samling på 500 m UNL i 2011. 8 skudd innenfor ei fyrstikk eske, men med et dårlig avtrekk og et øyeblikk i litt uoppmerksomhet så kom jeg bort avtrekkeren. Og skuddet drar ut. Samlingen går fra ca. 48 mm til litt over 150 mm. Synd men slikt kan skje.

295a9g8.jpg

2ytpmph.jpg

 

Fortsett med tråden.... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. :)

Kanskje det blir litt kjedelig med filmer av is skyting? Hva syns dere?

Dere må gjerne komme med forslag til hva jeg skal filme og skyte på. Jeg er straks i mål med target kamera, fikk kabel nå i uka så da må jeg koble meg opp mot en skjerm og teste.

 

Jeg skal skyte i morra, enten her eller hos GRS gjengen. Vi har hengt opp endel stål der idag og jeg er sugen på å ta møydommen på de platene ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Nei, tror ikke Norge er klar for meg ennå ;)

 

Da har jeg fått target camera opp og gå. Det virker veldig bra. Jeg er avhengig av pc foreløbig, siden jeg ikke klarer å koble opp mottaker til ekstern skjerm som jeg har. Jeg må vel få tak i en konverter slik at jeg kan lade pc fra bilen, da skal det ikke være noe store problemer.

Nå gjenstår det bare å finne ut av rekkevidden, det tenker jeg at jeg tester i morra, og så blir det iallefall satt opp kamera i Hornindal på søndag, da det er vei ut til 1230 meter gongene som henger der. Kjører da opp med bil, rigger kamera og kjører ned igjen, og har full kontroll fra standplass. Blir artig å se om det faktisk virker. Så kommer jeg til å montere kameraet på Hexacopteret mitt etterhvert, og fly ut til skivene. Det burde jo bli en absolutt høydare ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei, tror ikke Norge er klar for meg ennå ;)

 

Da har jeg fått target camera opp og gå. Det virker veldig bra. Jeg er avhengig av pc foreløbig, siden jeg ikke klarer å koble opp mottaker til ekstern skjerm som jeg har. Jeg må vel få tak i en konverter slik at jeg kan lade pc fra bilen, da skal det ikke være noe store problemer.

Nå gjenstår det bare å finne ut av rekkevidden, det tenker jeg at jeg tester i morra, og så blir det iallefall satt opp kamera i Hornindal på søndag, da det er vei ut til 1230 meter gongene som henger der. Kjører da opp med bil, rigger kamera og kjører ned igjen, og har full kontroll fra standplass. Blir artig å se om det faktisk virker. Så kommer jeg til å montere kameraet på Hexacopteret mitt etterhvert, og fly ut til skivene. Det burde jo bli en absolutt høydare ;)

 

Dette gleder jeg meg til! Du får skyte uten demper, så man hører smellet noen sekunder etter treff:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...