Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Da har tråden min passert 1000 innlegg.

Må nesten feire det med en brus til kvelden.

 

Takk for at dere er med på å gjøre dette til en fin tråd om langholds skyting.

 

Skal holde det gående utover i det nye året med mer, og bedre filming, Target Cam og Heli Cam, samt lengre avstander og bedre samlinger. Nye planer er på gang, det blir bare bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Penser litt inn på et sidespor: .338 Norma mag. Den relativt nye, bygger på nedkortet 416 hylse den også, men er kortere, og bruker mindre krutt. Den er beregnet på å bruke 300 gns kuler, ! :9 twist i løpsriflingen. (Må ikke forveksles med .358 Norma mag, som er noe helt annet.)

Litt mer egnet til jakt enn .338 Lapua? Men fortsatt MYE mer kraft enn .338 Win mag. Og i ei moderne hylse uten beltemikk.

Link to comment
Share on other sites

Kalstad,

Litt usikker på hva du mener? Hvorfor er 338NM bedre egnet til jakt enn 338 LM? Så og si eneste forskjellen er kruttvolumet, som er noe mindre - og det betyr mindre hastighet, uansett hva reklameavdelingen hos Norma sier.

Hva er fordelen? 6.5x55 brenner også mindre krutt, så det er vel knapt et argument?

 

Til jakt vil en en ende opp med de samme kulene (som LM vil levere litt hardere og litt lenger), og rifla må være tilpasset den tykke hylsa (som er like tykk) - jeg ser rett og slett ingen nevneverdig forskjell. Det blir akkurat som 260 og 6.5x55, noen tall er litt forskjellige, men ikke nok til å bety noe særlig i praksis.

Og på samme måte er det mange flere å dele erfaringer med, med den ene patronen, enn den andre - noe som i mine øyne gjør den til et bedre valg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor 338NM er mer egnet til jakt enn LM?

I alle storviltjakt/kaliber diskusjoner, så er jo de fleste enige om at mer power og tyngre kuler er tingen. Iallefall de som aldri har skutt vilt med 6.5 ;)

Jeg er usikker på hvor stor/liten forskjell det er på NM vs LM, men siden begge trives med samme kulevekt så tror jeg ikke det er noen praktisk forskjell.

Blir artig å se hva 378slugger klarer med sin NM, bare han bestemmer seg for riktig krutt type (570). ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Ser på Snipershide flere lader Normaen med 300gr SMK/Lapua til 2800fps/850ms med N570.

Til militært bruk har Normaen fordel med at den vistnok skal være lettere/bedre til å fungere i MG (er jo allerede laget MG i .338NM)

Men til vårt bruk er det vel hipp som happ

Link to comment
Share on other sites

Fiiin fiiin skyting! Eneste fordelen jeg har funne med 338 nm er litt bedre kulehold. Når det kommer til presisjon så er det jo enda litt for lite data på 338nm kontra 338lm. Noen nevner redusert krutt mengde. Dette er piss.. 338 nm og 338lm er ikke økonomi cal.. Går man til innkjøp av noe slikt så vet man hva det koster.. Ei 300gr kule trenger myyye mat (570) for og fly langt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å være litt cocky. Jeg tror ikke en 338XX er noe mer presis enn min LM. Da vil jeg se det. Snakker da om hull i hull effekten osv. Ikke at min er verdens beste, men den leverer så små samlinger at jeg tviler på at ett annet 338 kaliber gjør det bedre. Kanskje like bra, men ikke bedre.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Hehe sitter på en galaxy note som hjelper meg litt. Skulle ikke være kule hold. Men sette dybde kontra total lengde. Da hylsa er kortere. Halsen er vell ganske lik? Har null erfaring med 338nm annet en det lille jeg har funnet av data. Jeg gikk for 338lm på mitt bygg. For og kunne snylte masse på deres laddedata. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje like bra, men ikke bedre.

Jeg holdt på å skrive det samme. Mange av 338LM custombørsene, og likens med skarpskytterriflene, PGM, TRG, 98B, WTF, går så bra - at det er ytterst få skyttere som kan skyte så bra at det går an å si at en rifle er bedre enn ei anna.

Dessuten, når man skyter gjennom luft, i virkeligheten, på flere hundre meters hold, så betyr det fint lite for treff eller bom, om rifla samler 8 eller 9mm på 100m.

Det er igrunnen godt mulig at designet av 338NM hylsa er mere gunstig, slik 6BR og 6PPC helt åpenbart er, men jeg tror bruksområdet gjør at dette har liten betydning, trolig betyr det mer at en kan få litt mer fart i en 338LM.

 

Jeg gikk for 338lm på mitt bygg. For og kunne snylte masse på deres laddedata.

Det er akkurat samme grunn som jeg hadde for å velge 338LM, masse hype om 338NM på nett, men masse rifler i 338LM i virkeligheten. Dette er litt endret nå, så er ikke så viktig lenger.

 

Men sette dybde kontra total lengde. Da hylsa er kortere. Halsen er vell ganske lik

Ja? Min rifle er brotsjet så kula er i bommene når overgangen bæreflate-båthale er i overgangen hals-skulder, det mener jeg er optimalt. Mange magasinrifler i 338LM må sette kulene dypere enn dette, men ikke alle.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at dere har hatt en utrolig fin, men kald helg. Vet ikke hvordan du var kledd Krister, men jeg tipper Oskar frøs mest på lørdagen nedpå marka der? :)

Det var litt godt å se at du ikke bare kom opp hit og nagla alt uten problem. Vinden der er lumsk nesten uansett hvor svak den er, spesielt når den ligger å bytter side..

 

K: Hvor har du kjøpt den lefsa du har på kinnstykket ditt?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan du var kledd

Jeg var kledd ja, 100% ull fra innerst til ytterst, og vindtett utenpå... eneste gangen jeg frøs var da vi ble sittende/liggende rett på bakken og vente på en flokk dyr som beitet seg mot oss, det gikk sakte, og var kaldt - tror selv Knut Erik frøs.. Ikke beitet de seg mot oss heller :roll:

 

K: Hvor har du kjøpt den lefsa du har på kinnstykket ditt?

Det er litt for lenge siden til at jeg husker, men det er linker til flere sånne i den lange film/blogg-tråden til Roe. Tror jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor 338NM er mer egnet til jakt enn LM?

I alle storviltjakt/kaliber diskusjoner, så er jo de fleste enige om at mer power og tyngre kuler er tingen. Iallefall de som aldri har skutt vilt med 6.5 ;)

Jeg er usikker på hvor stor/liten forskjell det er på NM vs LM, men siden begge trives med samme kulevekt så tror jeg ikke det er noen praktisk forskjell.

Blir artig å se hva 378slugger klarer med sin NM, bare han bestemmer seg for riktig krutt type (570). ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

:D

Sitter i Bergen på kurs og går glipp av både jakt og skytemuligheter!

Jeg sliter med kruttvalg som det nevnes, men kun teoretisk! Må først begynne å skyte! :cry:

 

Gratulerer med over 1000 innlegg! Tråden inspirerer og gir ett håp om skytesport utenfor "boksen"(DFS) i fremtiden!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det du :)

Blir vel en Blaser etterhvert ja. Har lenge hatt lyst på en rifle med løpsskifte system, så da er det bare å sette den på ønskelisten.

 

 

Nå driver jeg og mekker sammen noen patroner med 267 grs GS Custom kuler.

Jeg fikk disse av Krister i sommer, da han ikke fikk de til å gå i Barnarden. De krever egentlig ganske krass riflestigning, men man kan ta det igjen ved økt hastighet, og jeg lada 5 stk tidligere som jeg skjøt på lørdag. Jeg hadde da 103 grs 570 bak de, og jeg fikk en meget pen 3 skudd samling på 690 meter. Såpass pen at jeg bestemte meg for å lade opp de resterende 28 kulene, og få de avgårde.

Skal mate de med 104 grs denne gangen, målet er å få de opp i 1000 m/sek. Går de greit, eller bedre enn SMK og OTM, så må jeg vurdere de mer seriøst. Med en oppgitt bc på 0.972, så kan man jo drømme om 2500 meter. Men det gjenstår å teste.

Skal finne ut av dette i morra, på is.

 

Legger ut bilder seinere i kveld. De er laaange, og meget sexy. ;)

Link to comment
Share on other sites

Urk.

 

Det er -12 grader ute, og jeg er ikke helt i toppform, så det ble ikke noe skyting idag. Har brukt dagen på å fyre i ovnen, og leke meg med den nye bag'n jeg fikk i går. Genial sak til å ha alt skyte utstyret oppi. Har ikke allverden å putte nedi, men det kommer etterhvert, er vel bare fantasien som setter grenser. Bag'n er en NeverLost og ser sånn ut.

 

NeverLost.jpg

 

 

Har oxo lada ferdig de heftige GS kulene, de endte opp med en col på 103mm.

Er spent på hastigheta med 104 grs 570. Med 100 grs fikk jeg 959 m/sek, så jeg håper jeg er oppe i 1000 m/sek nå.

 

Har lagt inn kula i AB, og fikk nydelige 96 MOA til 2500 meter, med den oppgitte BC fra fabrikk.

Kun 16 MOA til 1000 meter, istedet for 26 MOA med OTM og 28 MOA med SMK. Blir spennende å se om ES er lav, jeg har trimma, veid og gløda alle hylsene, for maksimal presisjon. Alle skudd skal skytes over kronograf. Må skyte meg inn på 100 meter i morra, og legge inn alle data, og så blir det test, på enten is eller fjell/stein. Må skyte på noe stort så jeg ser hva som skjer. Jeg blir alene, så jeg har ingen som kan spotte mine bom om jeg hadde skutt på stål.

Men kamera blir med så dere skal få se hva som skjer. Håper på mindre kulde i morra, det er rett og slett litt for kaldt på kysten nå, med en sur vind fra øst i tillegg.

 

Ha en fortsatt fin kveld.

 

20121205_172405.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det varmer litt i sjela å se at det ikke bare er meg som har "møkkete" hylser :) Det har vel noe med gjenbruken å gjøre med den hylseprisen som er.

 

De så interessante ut de kulene! Blir spennende å se om du får dem til å gå. Krister hadde problemer med dem etter 4-500 meter ettersom jeg skjønte. (Men det vet du sikkert) :mrgreen:

 

Hva er pris og tilgjengelighet på den avstandsmåler'n din forresten? Jeg tenkte å kanskje kjøpe en til meg selv til Jul og ser liten vits å kjøpe en nå som jeg må bytte ut om et år eller to dersom den ikke måler langt nok :>

 

Edit: Hvilke erfaringer har du med ultralydvasker'n fra Biltema forresten? Jeg kjøpte den mellomste, og kan ikke si at jeg er _imponert_. Den løsner endel skitt etter en 3-4 runder, men de blir jo langtifra blanke som det går fram av flere videoer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke en 338XX er noe mer presis enn min LM. (....). Ikke at min er verdens beste, men den leverer så små samlinger at jeg tviler på at ett annet 338 kaliber gjør det bedre. Kanskje like bra, men ikke bedre.

Hvis vi ser på forholdet mellom .308 win og .30-06? Den lange varianten er neppe brukt til benchrest i særlig omfang, mens .308 har brukt til det. Kortere hylser gir bedre presisjon? Mange BR-patroner har stuttjukke hylser. .338 LM har ikke det.

 

Og mer fart på kulene til jakt er ikke nødvendigvis bedre, alltid. De som har brukt Wby.mag-ene i midlere kalibre kan mene noe om det.

Link to comment
Share on other sites

338lm er jo spesielt utviklet akurat for langhold så reiner med at de hos lapau tenke på flere løsninger før de fant den beste.

 

noen av de mest brukte 1000yard br kalibrene er vel 300wm og 6,5x284 og ingen av der er sælig korte og tykke,nyeste konkuranse patron fra norma er 6xc den er heller ikke tykk og kort så er nok minimalt med forskjell

Link to comment
Share on other sites

Gruppene er skutt på 100 meter.

Her er min beste 10 skudds gruppe på 1020 meter.

Den er 18cm lang. Litt vind ødela for meg.

 

20121113_122617.jpg

 

Jeg har skutt en 10 skudds gruppe på 66mm på 500 meter. Den har jeg lagt ut bilde og film av, tidligere i tråden.

 

Har oxo skutt en 5 skudds gruppe på 103cm på 2004 meter.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har jeg ikke.

Det har blitt skutt ut til 2515 meter som jeg vet med disse kulene, der man treffer veldig konsist, og jeg håper å kunne sende mine ut til 2400-2500 meter i morra på is. Isen lyver ikke iallefall.

Har som tidligere nevnt, lada opp 28 stk GS Custom kuler med en oppgitt BC på 0.974.

Om mine beregninger er rette ang hastighet, skal jeg klare å sende de ut i nærheten av 1000 m/sek, og de skal da fly veldig greit ut til 2500 meter. De er supersoniske ut til 2400 meter. Det er langt.

300 grs OTM er supersonisk ut til 1715 meter, ca.

 

Med dagens forhold innputta i AB, skal jeg "kun" kneppe 88 MOA for å komme til 2400 meter. Det er jo lite ;) Siktet klarer 102MOA. Da er jeg på 2565 meter. Så kan jeg holde 25 MOA i retikkelet, og da er jeg ute på 2800 meter, som er maks avstand jeg kan skyte på her hos meg. Det skal oxo prøves, om disse GS kulene faktisk går som de skal. Good times ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Ser at skytteren bruker sin egen patronkonstruksjon, .338 Edge +P, en wildcat basert på .300 RAUM-hylsen (igjen basert på .404 Rigby). Hylsevolumet er ca 110 gns vann, mot ca 114 gns vann for 338 LM. Kan nevne at .338 Norma mag hylsen rommer ca 107 gns vann.

+P betyr vel høyere trykkgrense også her? Som eventuelt betinger solidere hylsekonstruksjon, som også .338 LM har.

Flukttid på 5 sek ut til 2750 yds (drøye 2500 m), vil si at kulen faller ca 120 meter, dersom den er avfyrt horisontalt!

På snutten skytes det forøvrig nokså bratt oppover.

Link to comment
Share on other sites

Liten tvil om at du har en børse som går tålig beint. Men hele 2004 meter, har du regnet på hvilken avstand ditt prosjektil kan bli ustabilt på

Jeg gleder meg til å se beregningen av statisk og dynamisk stabilitet utover i banen - den er jeg faktisk helt ærlig interessert i å se. Jeg har forstått at du er matematisk anlagt, så det ser jeg fram til. Kanskje du tar det i en egen tråd?

 

dine beste 1000 m grupper?

Når får vi se dine samlinger på 1000m Kalstad?, med 338NM?

 

Her er et par av mine egne "værmeldinger fra Aust Agder" :roll: Er ikke så ofte man skyter på papp, eller gidder å labbe opp i lia for å ta bilde.

 

1000m, 5sk :oops: (til mitt forsvar så var det 7-8m/s, 10kuldegrader og snødrev)

29012012260.jpg

 

550m, 10sk,

f4600f33.jpg

 

+P betyr vel høyere trykkgrense også her?

Jeg har et inntrykk av at alle lader til det trykket som passer dem best. Det later til å være en slags avveining mellom hastighet og hylselevetid, der amerikanerene heller mot hastighet...

Trykkstandarden i 338LM er såpass at den ikke inviterer til voldsomme overskridelser. Iallefall ikke med den prisen de tar for hylser.

 

Kirby Allen skrev endel om 3kyd skyting på LRH for et par år siden http://www.longrangehunting.com/forums/f17/3000-yards-60845/index2.html Det er nå der for alle å lese; et par andre amerikanere, Kreg Slack og Bruce Arthus syslet med 308, og mye over 3000yds for mange år siden - i papirtida faktisk, iallefall for mange - men de kan Googles.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes vel kanskje Kirby Allen er litt vel bombastisk i sine påstader om at en kule MÅ være supersonisk for å være presis? For all del, mannen har utvilsomt et ekstremt ferdighetsnivå og har kunnskaper man kan misunne, men akkurat det med trans/subsonisk presisjon stusser jeg litt på. Særlig når vi ser at Knut Erik har skutt 300 SMK (første videoen fra steinskyting på 2000+) på avstander hvor kula har vært subsonisk i en del meter, med god presisjon, en kule nettopp Kirby har stikk andre erfaringer med ref dette.

Link to comment
Share on other sites

Remington700,

 

Før i tida, så ble vi fortalt at ALL presisjon forsvant når kula ble subsonisk. Dette er åpenbart vas, jeg har selv observert god presisjon etter mange hundre meter med trans- og subsonisk hastighet. Faktum er at noe av det første jeg opplevde som skytter var ammunisjon som var supersonisk ut til omlag 50m...

 

Det Kirby Allen sier, er vel ikke at presisjonen forsvinner når hastigheten blir subsonisk, men at den forsvinner på et gitt punkt, avhengig av utgangshastighet, og atmosfære? At kula flyr et stykke etter subsonisk-overgangen, men begrenset - så langt, og ikke lenger?

 

Jeg vet ikke, teorien i dette er matematisk langt forbi alt hva jeg gidder å prøve å begripe, jeg kan bare observere. 300gr OTM, og 300gr SMK kommer seg glitrende fint til 2086m avfyrt i 850m/s fra en 1:9", 338LM, og 9g Scenar kommer seg like fint og presist til 1525m, når startet i 900m/s i et vanlig Sauerløp - og 168gr SMK, fra en 30-06, 1:10" - kom kun unntaksvis til 1100m, og da på tvers - noen har nok ei forklaring på det, dynamisk stabilitet avtar...

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Blir spennende å se hva 338 Norma Magnum kan komme opp med.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

Her er et bilde av 3 skudd på 130m, 250gr Sierra i 338 Norma Mag skutt i rifla mi av forrige eier.

normal_bilde.JPG

 

Tror ikke forskjellen i presisjon på 338 LM og en 338 NM er målbar i forhold til hverandre når alt stemmer med rifle og ammo.

Mannen bak rifla derimot, er mye lettere å måle forskjeller på antakelig :roll:

 

Samlingene dine på 1000m er meget imponerende Knut Erik.

Har ikke fått prøvd min på langt hold enda men har ingen forhåpning om å klare slike samlinger før jeg har betydelig erfaring med langhold, vindbedømming osv

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke forskjellen i presisjon på 338 LM og en 338 NM er målbar i forhold til hverandre når alt stemmer med rifle og ammo.

Enig, det vil være svært vanskelig å bevise, at en er bedre enn den andre - i praksis er det kun skytteren som gjør forskjellen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva er pris og tilgjengelighet på den avstandsmåler'n din forresten? Jeg tenkte å kanskje kjøpe en til meg selv til Jul og ser liten vits å kjøpe en nå som jeg må bytte ut om et år eller to dersom den ikke måler langt nok :>

 

Tar meg den frihet å løfte fram spørsmålet igjen. Hr. Rakken er ikkje den eneste som er nysgjerrig på svaret..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...