Jump to content

politiet er på hugget...


Beago

Recommended Posts

Det som kanskje kan føre til litt undring i saken i FB.no er at en tilfeldig forbipasserende/nabo kan ringe inn en bekymringsmelding som igjen fører til aksjon. Der bekymringsmeldingen tillater politiet til å sjekke alt og ture i vei?

 

EDIT: Hagla de tok med var ikke oppbevart lovlig, men den var ikke årsaken til bekymringsmeldingen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Javeeeeel, så det går DEN veien nå altså...

 

Vi får trøste oss med at de fleste tyskerne jeg har snakket med fra det tidligere DDR påsto at de hadde det ganske trivelig der.

Hvis man bare klarte å overse sånne ting som knapphet på matvarer og luksusartikler, det allestedsværende PARTIET, STASI, overvåkning, reiseforbud, politikk og propaganda altså.

Såfremt naboen ikke var angiver for STASI så var visst nabolaget en stor lykkelig familie.

 

Og var man registrert jeger uten anmerkninger hos STASI eller politiet så kunne man få låne rifle med 20 patroner til storviltjakt i en uke.

Hvis man attpåtil var litt høyt på strå i partiet så kunne man få kjøpetillatelse på rifle.

 

Så det går visst an å leve med et sånt system også...

Link to comment
Share on other sites

Politiet må selvfølgelig reagere når det blir meldt inn at noen står på et jorde å skyter vilkårlig.

 

Men når det er sagt, det ble ringt politiet "på meg" for et par uker siden, da jeg var på revejakt, dette droppa politiet å rykke ut på. De ringte han som eide marka, som igjen kunne opplyse dem om at det var jegere i området.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ser det ut til at enkelte har blitt paranoide etter 22.7. All ære egentlig, til politiet, for de gjør jobben sin. Bare folk kunne forstå at det faktisk er noe som heter jakt og jegere.

 

Politiet rykker nok rimelig raskt ut så fort de hører noe om skyting nå, for de har jo fått pepper i Vredens Gnag og Dustebladet pga det som skjedde.

Link to comment
Share on other sites

bra politiet verken trengte helikopter eller båter - da hadde de vel ikke vært fremme enda...

 

Jeg vet det er ressurssituasjonen som er det hovedsaklige problemet for ordensmakten, men et overivrig engasjement når det gjelder lovlige aktiviteter samt prioritering av jakt på sexkjøpere og fartskontroller i 80 soner fremfor å heller prioritere det folk flest oppfatter som problematisk kriminalitet som tjuveri og narkotika, gjør at respekten for politiet blir mindre og mindre..

Link to comment
Share on other sites

men et overivrig engasjement når det gjelder lovlige aktiviteter samt prioritering av jakt på sexkjøpere og fartskontroller i 80 soner fremfor å heller prioritere det folk flest oppfatter som problematisk kriminalitet som tjuveri og narkotika, gjør at respekten for politiet blir mindre og mindre..

 

Går ut ifra at du vet hva du snakker om her? Du må gjerne kontakte meg på PM, om du ønsker å bli litt opplyst, så slipper du å leve i uvitenhet og erge deg over ting som ikke er fakta.

Link to comment
Share on other sites

"bra politiet verken trengte helikopter eller båter - da hadde de vel ikke vært fremme enda..."

 

Jeg synes faktisk at det er kort tid - fra melding/vurderinger/aksjon iverksettes - til Brevik er pågrepet.

Etterpåvitenhet :wink: gjør det enkelt å skissere kortere tidsforbruk.

 

 

"fremfor å heller prioritere det folk flest "

 

Jeg også, skulle gjerne sett at millionenene som regjeringen bruker på x - heller hadde blitt brukt på y :wink:

Link to comment
Share on other sites

fartskontroller i 80 soner fremfor

Tosk! Nå har det seg faktisk sånn at råkjøring dreper minst 4 ganger så mange hvert år, som Brevik fikk med seg. Det er flere som står for det, men jaggu er det ille. Men DU er vel så god at du kan kjøre langt over fartsgrensa uten at det er farlig?

 

K

Link to comment
Share on other sites

:shock: Når du snakker om fartskontroller..

Hva med å ringe nødnummeret HVER gang du ser en uniformert politi? Alle har nå hørt om han som ikledde seg politiuniform for så å drepe? Ergo er ikke uniformert politi til å stole på i alminnelighet og vepnet politi i særdeleshet?

Ja, det BLIR for dumt å overreagere uansett!

Link to comment
Share on other sites

Sånn drittslenging

Respekt for et så enkelt syn på ting som det ble utvist har jeg lite av - ordet tosk ville jeg brukt muntlig til hvem som helst om han hadde kommet slike overforenklede ytringer.

IMO er innlegget til rexsuoper noe av det mer respektløse her inne, så da legger jeg lista litt lavere...

 

Resten er et sørgelig faktum, uansett hva du og jeg mener.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sto en notis i lokalavisa nå nylig. Politiet kunne melde om mange telefoner angående skyting. De ønsket derfor å presisere for folk flest at det foregikk lovlig jakt nå. Kom det skudd fra et skogholt var det sannsynligvis bukkejeger, fra nytreska jorde; duejeger.

Link to comment
Share on other sites

fredrik

Går ut ifra at du vet hva du snakker om her? Du må gjerne kontakte meg på PM, om du ønsker å bli litt opplyst, så slipper du å leve i uvitenhet og erge deg over ting som ikke er fakta.

 

fredrik - du må gjerne opplyse meg og andre her - hva er det du kaller fakta?

 

M67:

Tosk! Nå har det seg faktisk sånn at råkjøring dreper minst 4 ganger så mange hvert år, som Brevik fikk med seg. Det er flere som står for det, men jaggu er det ille. Men DU er vel så god at du kan kjøre langt over fartsgrensa uten at det er farlig?

 

M67 - jeg vet ikke hva du definerer som råkjøring, men ingen skal fortelle meg at all kjøring som er over 80km/t på de ulike veistrekningene i Norge er råkjøring. På gode veier i 80 sone kjører jeg normalt et sted mellom 90 og 100 km/t, og det er etter mitt skjønn forsvarlig. Etter tilbakelagt ca 150.000 km har jeg ennå ikke vært involvert i trafikkulykke som har vært forårsaket av min fart. Derimot har jeg blitt påkjørt når jeg stoppet foran gangfelt for fotgjengere...

 

At politiet prioriterer fartssyndere der farten er så høy at det kvalifiserer til førerkortbeslag kan jeg være med på, men å skrive forelegg til de som kjører i 90 -95 i 80 sonen er tull og sløsing med ressurser. Da er det bedre at politiet fokuserer mer på lavhastighet sonene som 50 og 30 km/t, der den lave hastighetsbegrensingen gjerne er begrunnet i hensynet til omgivelsene.

 

Mener du noe annet synes jeg at du er en tosk.

Link to comment
Share on other sites

Så mye som jeg hater fartskontroller må jeg erkjenne at det gjøres riktig. Folk er ikke dumme, det øyeblikket folk får med seg at de ikke har kontroller på visse strekninger, soner eller tider vil de øke hastigheten. Så om man skal ha fartsgrenser må man også håndheve de, en regel som ikke håndheves er verdiløs. Og den eneste måten å håndheve de på er ved å sørge for at det alltid er en risiko for å bli tatt, uansett, hvor og når du kjører.

 

Det man KAN diskutere er bøtesatser og prikkbelastning, etter det jeg forstår er rus en av de viktigste faktorene ved alvorlige ulykker. Så det er kanskje ikke noen grunn til å sodomere folk som kjører en smule over grensen. Og når argumentet for å øke prikkbelastningen var at det ikke resulterte i nok beslaglagte førerkort får jeg lyst til å skrike. Målet var vel å redusere antall overtredelser, ikke å ta lappen fra flest mulig? Om folk roer seg ned etter noen prikker er vel målet nådd?

Link to comment
Share on other sites

Noen som leste innlegget til Arne Johanessen , han skrev bla at folk på Rena burde lagt merke til og rapportert at en kar fra byen skulle leie gårdsbruk der ..... :roll: Det blir som i Grabbarna på Fagerhult, en natur mupp der som sier at jakta burde være på landet for de som bor der og ikke involvere byfolk og direktører på det så det er begrenset hva som blir jakta.

 

Da burde en rapportere inn folk som skal leie hytter også som kommer fra byen, lurer på hva han skal dekke over......

 

Makan ,det blir for dumt .

Link to comment
Share on other sites

fredrik
Går ut ifra at du vet hva du snakker om her? Du må gjerne kontakte meg på PM, om du ønsker å bli litt opplyst, så slipper du å leve i uvitenhet og erge deg over ting som ikke er fakta.

 

fredrik - du må gjerne opplyse meg og andre her - hva er det du kaller fakta?

 

M67:

Tosk! Nå har det seg faktisk sånn at råkjøring dreper minst 4 ganger så mange hvert år, som Brevik fikk med seg. Det er flere som står for det, men jaggu er det ille. Men DU er vel så god at du kan kjøre langt over fartsgrensa uten at det er farlig?

 

M67 - jeg vet ikke hva du definerer som råkjøring, men ingen skal fortelle meg at all kjøring som er over 80km/t på de ulike veistrekningene i Norge er råkjøring. På gode veier i 80 sone kjører jeg normalt et sted mellom 90 og 100 km/t, og det er etter mitt skjønn forsvarlig. Etter tilbakelagt ca 150.000 km har jeg ennå ikke vært involvert i trafikkulykke som har vært forårsaket av min fart. Derimot har jeg blitt påkjørt når jeg stoppet foran gangfelt for fotgjengere...

 

At politiet prioriterer fartssyndere der farten er så høy at det kvalifiserer til førerkortbeslag kan jeg være med på, men å skrive forelegg til de som kjører i 90 -95 i 80 sonen er tull og sløsing med ressurser. Da er det bedre at politiet fokuserer mer på lavhastighet sonene som 50 og 30 km/t, der den lave hastighetsbegrensingen gjerne er begrunnet i hensynet til omgivelsene.

 

Mener du noe annet synes jeg at du er en tosk.

 

 

Nå er jeg sliten etter en dag med operasjon på sykehuset, og i tillegg vært på jakt, men jeg skal faktisk sette meg ned og sette opp en liten liste til deg. Men ikke i dag.

 

Forøvrig så bør du se litt på dette med bremselengder i 80km/t kontra 100km/t. Fartsgrensene er satt av en grunn, og det er ikke lagt inn en "tøffing-buffer".

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke hovedtema råkjøring, men..

 

Mener du noe annet synes jeg at du er en tosk.

Det må du gjerne (tror ikke det er veldig originalt heller), men vi er visst ikke så uenige om det rent praktiske. Politiet her tar til stadighet folk som kjører i 170 og slikt... og det mener jeg de bør og må. Om de vil plage folk som kjører i 112 i 100sonen får være opp til den enkelte politi.

 

Om førerkortbeslag:

Senest i morges kjørte jeg forbi oljesølet fra en lett MC, hvis fører jeg har kjørt i grøfta for redde livet til før. Han kom med fulllt nedlegg, i motgående felt, i uoversiktlig venstresving, over bakketopp, og gikk klar forskjermen min med noen cm ( fordi jeg hadde bråbremsa og hadde halve bilen på gresset), retta opp gav gass og girte opp - hva skal en si om det ikke er politiets oppgave å luke ut slike FØR de dreper småunger? Dette var i 40 sone, i boligfelt...

I forgårs klarte han en annen sving, men traff heldigvis bare en bil, og en mur, for politiet hadde IKKE luket han ut.

 

Jeg vet bare ikke, men dette skjer så ofte at jeg blir litt matt. Unge mennesker dreper seg selv og andre fordi de har fått overført holdninger ala de du rexsuper og mange andre står for, "det er greit å kjøre for fort" - men siden de er unge, kjenner de ikke grensen mellom forsvarlig og uforsvarlig, og de vet ikke hvor mye fort de kan kjøre.

De vet bare at det er pysete å kjøre i fartsgrensa, og den er ingenting å bry seg om?

Mange kjører svinfort som unge, for så å roe seg, til som du sier 90-100 - om de overlever så lenge. Ikke mange fortsetter å kjøre i 180? Så det er kanskej ikke SÅ lurt?

 

K

 

"I have lived a long and active life, and i am still alive, because i am extremely careful", John Dean, "Jeff" Cooper

Link to comment
Share on other sites

Til rexsuper:

 

Trodde folk var klar over hvordan overlevelsesprosenten allerede stuper kraftig fra 70km/t til 80km/t, også kommer jeg her og ser folk rettferdiggjør kjøring over 90km/t. En ting er hvor lite tid en faktisk vinner på disse ekstra kilometerne pr time (nesten ingenting), en annen ting er hvordan en ved en ulykke i denne farten har langt større sannsynlighet for å kveste, og eventuelt drepe seg selv og andre.

Gode gud, hva er det som er så viktig å rekke noen titalls sekunder raskere, og som samtidig fortjener denne økning i risiko?

Personlig kan jeg svare "Ingenting", om det ikke stod om andres liv, noe det gjør ca. aldri for de fleste av oss.

Link to comment
Share on other sites

Gode gud, hva er det som er så viktig å rekke noen titalls sekunder raskere, og som samtidig fortjener denne økning i risiko?

 

Rekke? Ingenting, egentlig. Men vi mennesker en nå engang koblet slik at vi aksepterer en viss risiko. Når bilene og veiene blir bedre ønsker vi å kjøre litt fortere.

Ved siste tur på bøgdeveier med passasjer så jeg at han tok tak i døra gjennom en sving, og han sa ærlig at med hans bil ville vi beitet gras med kuene på jordet nå. Jeg reagerte ikke engang på svingen, bilen min er mer enn 10 år nyere og langt bedre på veien uansett alder. Han skulle opplevd meg på MC på samme veier, da hadde han sikkert måttet bytte bukse etterpå. Og sånn har jeg kjørt i 10 år med kun ett velt på såpeføre i begynnelsen av den karrieren. Mer risikabelt enn å holde meg til fartsgrensen? Selvfølgelig. Men noen stor risiko? Næh.

 

Sånn er vi, vi godtar faktisk at det dauer noen mennesker på veien hvert år. Nullvisjoner har ingen kobling i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Sånn er vi, vi godtar faktisk at det dauer noen mennesker på veien hvert år. Nullvisjoner har ingen kobling i virkeligheten

Jepp, så hvorfor er det da så farlig om noen blir skutt også - vi må da kunne akseptere en viss risiko for å bli skutt?

 

Spørsmålet er om jeg aksepterer at du tar risiko, som kan drepe meg? Eller om folk flest aksepterer en viss risiko for å bli skutt, for at DU (eller jeg) skal kunne ha våpen... som de ikke trenger? Folk trenger bil, så alle aksepterer en viss risiko der. Men hvorfor kan ikke du godta avgjørelsen om at en skal kjøre under en fartsgrense - hvordan avgjør du hvilke lover du skal følge, og hvilke du kan drite i? Og hvordan skal en 17åring ta den avgjørelsen?

 

Spørsmålet er også om du som aksepterer en for andre uakseptabel risiko i trafikken, også aksepterer større risiko når du håndterer våpen, eller oppbevarer dem - eller når du oppdrar ungene dine til råkjørere?

 

Eller om samfunnet kan akseptere det - den avgjørelsen er imidlertid tatt, sertifikatet blir nappet inn. Det jeg ikke klarer å forstå er at folk aksepterer en risiko for å kjøre seg ihjel, men ikke for å bli tatt i fartskontroll?

 

:?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette ble jo rene Trygg Trafikk-bloggen :)

 

At noen vil kjøre fort - og risikere å drepe/skade seg - er jo et dumt valg man tar :wink: .

 

Sålenge det ikke går fysisk utover andre-/tredje-osv.part, så er det jo forsåvidt greit (med unntak av sorg/økonomiske problemer etc. man påfører familie - evt. andre).

Link to comment
Share on other sites

Jepp, så hvorfor er det da så farlig om noen blir skutt også - vi må da kunne akseptere en viss risiko for å bli skutt?

Det gjør vi da også, så hva er poenget ditt? Vel, ikke alle gjør det. Noen mener at den minste fare for misbruk er nok til å forby alle våpen, men vi som har tenkt over saken mer enn 2 minutter innser at det ikke er så enkelt.

 

Spørsmålet er om jeg aksepterer at du tar risiko, som kan drepe meg?

Jeg ser poenget ditt, men du formulerer det feil. Det er ikke et spørsmål om risiko men om grad av risiko. Så spørsmålet må bli:

Spørsmålet er om jeg aksepterer at du øker risikoen som kan drepe meg? Og da er vi med en gang inn i gråsonene. Det er mye som påvirker risiko; fart, fysisk/psykisk kondisjon, kjøreegenskaper, ferdigheter osv. Stiller du deg disse spørsmålene hver gang du setter deg i bilen eller følger du loven og ferdig med det? Ved å være trøtt eller å ha nettopp ha kranglet med kjærringa kan du være en større risiko for andre på veien enn jeg er ved å kjøre litt for fort.

Jeg prøver å kjøre etter forholdene, men det er faktisk ikke lett. For faen om det skal være lov å ligge 5 under grensen når det regner vannrett og veien ser ut som en lakseelv. Og gud bedre om du ligger 5 over på en solrik dag med tørr ny asfalt. Jeg har opplevd at folk foran meg i kø på E18 har lagt seg demonstrativt inn mot midtstopperen når vi tråklet oss gjennom på MC (vi la os ut på skulderen og kjørte forbi politiet uten at de reagerte). Så sorry om jeg synes at misunnelse er viktigere enn sikkerhet når det kommer til fart og trafikken.

 

Jeg må tenke på en gang jeg var innom trafikkstasjonen for en EU-kontroll og ble stående og prate MC med en av gutta der. Han sa det helt åpent at det var urealistisk å kreve at MC-folket skulle følge fartsgrensene, med tanke på ytelse og kjøreegenskaper var det som at folk i bil skulle holde 60 på motorveien.

 

hvordan avgjør du hvilke lover du skal følge, og hvilke du kan drite i?

DET er et godt spørsmål, og jeg har bare ett svar: Jeg godtar loven og aksepterer en evt straff.

Link to comment
Share on other sites

Jammen herregud da. Skjønner dere ingenting. Det M67 påpeker er jo at det ikke er mulig å øke risiko på veien (øke fra 80 til 100 øker risikoen betydelig) uten å øke riskoen for andre.

Når du kjører fort så er det ikke bare deg selv du utsetter for risiko.

 

Og så uttalelser som dette:

Ved siste tur på bøgdeveier med passasjer så jeg at han tok tak i døra gjennom en sving, og han sa ærlig at med hans bil ville vi beitet gras med kuene på jordet nå. Jeg reagerte ikke engang på svingen, bilen min er mer enn 10 år nyere og langt bedre på veien uansett alder. Han skulle opplevd meg på MC på samme veier, da hadde han sikkert måttet bytte bukse etterpå.

 

Herregud Erlend, med sånne holdninger burde du aldri ha lappen.

 

Joda, du holdt bilen på veien, men hva hvis jeg hadde kommet ut av skogen med familien min rett bak den svingen. Hverken 3 åringen min eller 5 åringen min er helt greie og holde styr på hele tiden.

Hvis du har tynt bilen så den akkurat holdt seg på veien har du ingenting igjen til å unngå en av mine gutter i veibanen. Det ville jeg da kalt drap. Og det ville sannsynligvis endt med det samme når jeg kom etter deg.

 

Forrige sommer tok sønnen til noen jeg kjenner livet av sin beste kompis fordi han grisekjørte. Han sitter inne nå pga dette. Altså drap.

 

 

Er det greit at folk dauer i trafikken? Hva med dama di, mora di eller faren din. Har du barn? Hva med en av de? Er det greit at en av ungene dine regnes som akseptable tap for at du skal kjøre så noen må holde seg fast i døra i svingene? Det er ikke greit med noen av mine ihverfall.

 

edit til inlegget ditt over som kom akkurat.

Joda jeg ligger også 5 over på tørr asfalt og det ellers er greit. Jeg ligger ikke 5 under i ei lakse-elv. Det er IKKE å kjøre etter forholdene. Jeg ligger mye mer under.

Og jeg er en av de som alltid legger meg ut hvis jeg ser en MC bak meg. Skulle bare mangle!

Link to comment
Share on other sites

Joda, du holdt bilen på veien, men hva hvis jeg hadde kommet ut av skogen med familien min rett bak den svingen.

Altså, det var ikke et spørsmål om å holde bilen på veien, jeg kunne gjort det samme (og har sikkert gjort det) på regnvåt vei. Han kjører en hønngammal Toyota, jeg en ganske ny Audi. Sist han kjørte bilen min sa han at den ville velte før den slapp veien. Så stor forskjell er det på to biler i samme klasse. Og kanskje også førere?

 

forøvrig var den svingen svært oversiktlig, så de eneste som var i fare var to kuer. Og evt en stut med passasjer :wink:

 

Er det greit at folk dauer i trafikken? Hva med dama di, mora di eller faren din. Har du barn? Hva med en av de? Er det greit at en av ungene dine regnes som akseptable tap for at du skal kjøre så noen må holde seg fast i døra i svinegene? Det er ikke greit med noen av mine ihverfall.

Ja, det er faktisk akseptabelt. Og det er ikke min mening men folk flest. Folk dauer i trafikken nesten hver dag, men få krever regler som ville redusert dette vesentlig. 60km/t på E18, alkolås og fartssperre ville helt sikkert hatt en effekt, men folket vil ikke ha det. I det minste ikke de som faktisk kjører bil.

 

Og så kommer analogien til våpen. Trenger jeg å si mer?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er faktisk akseptabelt

 

Så hvis jeg kjører hjem fra fest, ikke helt edru, og kommer til å kjøre over en av dine barn så sier du bare, ja ja, sånt må vi regne med.

 

Min konklusjon er ihverfall:

Du har ikke barn

Audien er svart

Du burde ikke ha lappen

 

Og dette med regler. Vi trenger ikke flere. Det vi trenger er flere, sånne som deg, til faktisk å følge de reglene vi allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...