Jump to content

Skyteavstand på jakt


M17

Recommended Posts

Har gjennomført jegerprøven, og vi ble da fortalt hvilke skuddavstander som var maks med rifle på jakt.

Så, rifle på hjort og reinsdyr? Tja,maks 300m for en god skytter som kjenner børsa og terrenget godt tenkte jeg inni meg.

Nei, 100m var det! Rådyr da, ca 200 meter kanskje? Niks, 75m :shock:

 

*Kremt*, er dette ment som en veiledning for litt "ferske" jegerprøvekandidater eller blir man sett rart på om man forteller om skudd beskjedent over 100m på hjortevilt?

Velger selv å se på akkurat dette som en anbefaling, og ikke som en "lov" alle jegere må følge til punkt og prikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg vil si det sånn, det kommer alt annpå vær og vindforhold. Det er aldri lurt og skyte på for lange hold sånn generelt. Men er du gått inskutt og kjenner din egen begrensning, vil jeg si ar rådyr på 100-120 m ikke er avskrekkende.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo ann på hvor god skytteren er. Hvor god man er til å bedømme avstander. Er utrolig fort gjort å tro at det er kortere enn det er. Ser ikke så veldig stort problem å skyte på opp mot 200 meter om man er helt sikker på avstanden. Veit hvordan rifla går på 200 meter, Har et solid anlegg, og er dønn sikker på at dyret står til kula når fram. Selv syns jeg 150 meter er nok på rådyr. Dette er da liggenes , med 2 fot, Siktet høyt og langt fram i dyret. Men er utrolig vanskelig å se om det er 150 meter eller 200 meter. Ta med deg en del blinker å få en til å sette ut de for deg på forskjellige avstander som du ikke veit. Så kan du jo prøve dine ferdigheter til å finne avstand og hvordan rifla går på det holdet..

Link to comment
Share on other sites

Synest ikkje at en skal fokusere så mykje på antall meter, det er den som er i situasjonen som må føle litt på tryggheten før skuddet går.

Personleg ser eg mykje større oppleving med å kome nær dyra en å skyte på lange hold.

Om vi på jaktlaget vårt ville praktisere langhold skyting ville jakta vere over på alt for kort tid :oops:

Link to comment
Share on other sites

skyter i forhold til hva jeg har optikk til.med tysk nr 4 er det vanskelig å se fugler på over 400 meter i den nedre stolpen,så ei kråke opptil 400meter bør ikke føle seg trygg,men med mildot retikkel ville det kansje vært mulig og strekke holdet enda lenger.ser ikke problemer med å skyte rev på mer enn 400meter.og vil tro ett rådyr er en større blink i tillegg(gjettning :oops: ).....for min del er det optikken det står på...

Link to comment
Share on other sites

skyter i forhold til hva jeg har optikk til.med tysk nr 4 er det vanskelig å se fugler på over 400 meter i den nedre stolpen,så ei kråke opptil 400meter bør ikke føle seg trygg,men med mildot retikkel ville det kansje vært mulig og strekke holdet enda lenger.ser ikke problemer med å skyte rev på mer enn 400meter.og vil tro ett rådyr er en større blink i tillegg(gjettning :oops: ).....for min del er det optikken det står på...

 

Jøss... Fint med et tips om hvordan optikk du har på børsa di!

På tide og begynne sparinga! :?

personlig synes jeg f.eks en rev begynner og bli forholdsvis(veldig) liten hvis holdet strekker seg over 150meter jeg da..

Link to comment
Share on other sites

får en zeiss om 4 uker......har norconia nå...2,5-12x56...reven er ikke så liten,det er bare det å ha godt anlegg.....siste jeg skaut i forige jaktsesong var ei kråke på 280 meter....den er ikke stor i kikkerten,men den er nå der fordet,å da er det bare å trå til....... :twisted: vel og merke hvis man kjenner børsa si godt da...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Min begrensing i forhold til hjort, som eg jakter på, er maks 200 meter. Men eg vil nok ligge dønn i ro på bakken med anlegg, skal eg i det heile tatt ta sjansen på et dyr på opp mot 200 metern.

 

Lengste holdet mitt på hjort er vel 80-90 meter og korteste ca 20 meter. Så stort sett så foregår det for min del under 100 meter.

Satt på huk og brukte ein steinmur til anlegg, då eg sikta på ein hjortekalv på ca 200 meter. Men hadde kun kikkert med 4x forstørring, det var begynt å bli mørkt og det regna som berre f.... Så den fekk gå i fred med kolla si den kvelden.. Det er det lengste holdet eg har prøvd på, men den blei for usikker. Såg nesten ikkje kalven, då den gjekk å beita i halvhøgt gras. Better safe, than sorry...

Link to comment
Share on other sites

No er det vel ein grunn til at dei på jegerprøvekurset ikkje seier at det er greit maxhold med 300m på ein hjort.

Eg ville aldri brent av gårde mot ein hjort på det holdet. Om det er skyteferdighetane eller haue mitt det er noke gale med, får vere opp til andre å bedømme.

 

Har ingen problemer med at folk skyt vilt på dryge hold berre dei veit kva dei driv med. Men ein bør unngå å legge ut om dette til ferskare jegerar på ein slik måte at dei får inntrykk av at dette er normalt.

 

Personleg har eg ikkje skote noko som helst på over 130m, trur eg. Håpa vel egentlig eg sleppe å strekke meg so langt over det, men det vil komme an på situasjon, og kor trygg eg føler meg på skotet.

Syns dei avstandane ein får oppgjeve på jegerprøvekursa er greie. Ok tommelfingerreglar til ein vert dreven nok til å bedømme dette sjølv ut i frå eigne begrensingar.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er alle hold over 200 meter forbeholdt blinkskyting. Det er IKKE jakt å skyte på lengre enn disse holdene, uansett om man behersker det eller ikke. Her balanserer vi på en knivsegg med tanke på marginer og en ørliten avtrekksfeil kan ha fatale konsekvenser. Og de som påstår de skyter vilt på over disse avstandene vil jeg påstå har null respekt for at de faktisk skal ta et liv.

 

Kråke og rev på 400 meter v-max?!?! Hva er poenget? Hvor ligger jaktaspektet i dette? Det er skammelig lesning, og jeg håper ingen fersk jeger tar til seg det du sier.

 

Presisjonsskytng på dryge hold gjør vi på papp!

Link to comment
Share on other sites

En skal ha respekt for lange hold. Når en nærmer seg 200 mtr., begynner det å bli vansleig å bedømme holdet nøyaktig nok! Jeg har selv skutt hjort på 230 mtr. ved et par anledninger, uten problemer, men da hadde jeg kikkert med god forstørrelse, og godt anlegg, og været var bra, med god sikt.

Saken var at jeg vurderte holdet til ca. 180-200 mtr, men siden jeg hadde skutt inn børsa på 200 mtr. gikk det greit uansett.

 

Men av og til forsvinner referansepunkter, og det er da en skal tenke seg om 2 ganger, og kanskje heller la være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trent litt med rifla+bittelitt DFS, og storviltprøven på 200m er null problem. Satte 5 prøveskudd i svarten på 100m, stående. Så ved riktig anlegg og innskutt rifle skyter jeg på rådyr på opptil 200m. Tror ikke det blir mer senere, av humane og sportslige grunner. Men på papp og metall derimot :)

Synes bare det er litt rart at det står i en lærebok at maks skyteavstand for alle jegere er 75 meter på f.eks rådyr, burde kanskje heller stå "avstanden du vet du kan levere et helt sikkert, kontrollert og dødelig skudd fra".

 

*Enig Poacher, det handler om avstander man føler man behersker 100%. Jeg tenker mitt når jeg ser videoene på youtube og leser i forumet på longrangehunting.com, da vi snakker avstander opp mot en kilometer. Her er det etter hvordan jeg ser det ingen skyttere som kan levere et skudd de vet kommer til å drepe dyret på en human måte.

Men en god skytter som kjenner børsa si godt burde ikke bli uglesett av noen for å felle et hjortevilt selv om avstanden kanskje kryper over 100m?

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere dette er å bevege seg i et minefelt.

 

Personlig syntes jeg det NJFF, DN, viltoppsynet legger opp til er en vits. Jeg har LENGE hatt lyst til å starte en tråd omkring dette, men som sagt er det et minefelt.

 

For noen er jakta å komme så nærme som mulig, for andre er det å få kjøtt/trofe i fryseren uavhengig av avstand osv...

Det man MÅ VITE er avstand, her kommer avstandsmåleren til sin rett. Har man da en verifisert kikktabell, så er man godt på vei.

Men som flere har og kommer til å nevne, så er det et etisk spørsmål også.....!

 

Slik jeg ser det, så skal man ALDRI løsne et skudd på noe som helst vilt, hvis man ikke vet og er sikker på avstand. OG at man har besvist for seg selv at man klarer dette på banen gjentatte ganger i forskjellige situasjoner (vær&vind).

Hvis man etter skudd sier at "jeg trodde ikke jeg skulle treffe på dette holdet" eller "jeg viste ikke at det var så langt". SÅ er dette et skudd man aldri skulle løsnet.

 

Hva gjør du/dere ved et påskutt dyr og du har en mulighet på xxx meter, vil du skyte eller ikke? Her vil jeg si at det er stor fordel å vite klikktabell ut på godt hold. Da kan man avverge videre ettersøk og lidelser for dyret.

 

enig!

 

@Ladden, syntes det er dårlig av deg å dømme andre sin måte å jakte på! Når det gjelder kråke/rev etc så har dette med rovviltkontroll å gjøre for min del.

 

Nå skrev vel "v-max" noe sånt som å strekke holdet til 400+ på også rådyr som han engang ikke sikkert vet er større enn en rev eller ei..!?

Og når det gjelder størrelse på reven,så er faktisk ikke en flådd rev veeldig stor(og vi tenker vel litt med den "humane halvdelen" selv på rev vel?)

 

Hva skjer med treffpunkt da,hvis rådyret tar et skritt/begynner og løpe i samme øyeblikk som skuddet går?

 

Jeg har med vilje IKKE har skrevet om hvilke avstander jeg jakter på i Norge!

 

Kanskje like greit.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser av tråden dette er et engasjerende og nesten litt "tørtshy" tema....

 

Men igjennom tråden så sier vel de fleste det samme?? At man skyter etter egne ferdigheter og hva man er komfortabel med. Og det håper jeg vel de fleste av alle norske jegere gjør....

Noen er komfortable opp til 100m andre opp til 300m.....også avhengig av hva man skyter på og øvrige ytre forhold. Synes ingen skal dømme den ene eller andre etter avtand og hva de skyter på....

 

De fleste er vel noenlunde komfortable med å bedømme avstand opp til 100m som de fleste trener på.....er man usikker på bedømme hold på 100+ så skyter man ikke eller kjøper seg avtandsmåler??

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ser av tråden dette er et engasjerende og nesten litt "tørtshy" tema....

 

Men igjennom tråden så sier vel de fleste det samme?? At man skyter etter egne ferdigheter og hva man er komfortabel med. Og det håper jeg vel de fleste av alle norske jegere gjør....

Noen er komfortable opp til 100m andre opp til 300m.....også avhengig av hva man skyter på og øvrige ytre forhold. Synes ingen skal dømme den ene eller andre etter avtand og hva de skyter på....

 

De fleste er vel noenlunde komfortable med å bedømme avstand opp til 100m som de fleste trener på.....er man usikker på bedømme hold på 100+ så skyter man ikke eller kjøper seg avtandsmåler??

 

Jeg er helt enig med deg, en avstandsmåler er tingen. Kjøpte det i fjor etter 45¨års jakt og ble veldig overrasket over hvordan jeg egentlig hadde bedømt hold før jeg fikk måleren. Kjempefine greier, særlig hvis du skyter litt felt/jaktfelt i tilegg for og trene opp dine skyteferdigheter. :D

Link to comment
Share on other sites

 

@Ladden, syntes det er dårlig av deg å dømme andre sin måte å jakte på! Når det gjelder kråke/rev etc så har dette med rovviltkontroll å gjøre for min del.

 

 

Joda, jeg er enig i at det ikke er bra å dømme andre, men akkurat denne syns jeg var så på trynet langt over streken. 400 meter pluss?? Poenget mitt er at vi jegere må respektere det at vi skal ta et liv. Rovviltkontroll eller ikke. Sjansen for at det ikke går som det skal er mye større etterhvert som holdene øker. bilen.

Link to comment
Share on other sites

Dette med hold og avstand er vel noe som "utvikerler" seg i takt med Skyteferdigheter og erfaring(snakker for min egendel). Første høsten min følte jeg selv at jeg ikke behersket holv over 100m, de jeg eventuelt satt på post med kunne av hjertenslyst skyte dyr på hold utover hva jeg følte var komfertabelt(tenker da på bukkejakta).

Etterhvert som man får skyte erfaring og ikke minst jakterfaring økes grensen gradvis..sånn er det bare. Viktigste er å bedrive skytetrening, bli kjent med amo, børse, kikkert og deg sjøl....

 

Jeg har selv strekt holdet under jakt...jeg kjenner rifla og kikkerten min godt. Min dømme kraft der og da med tanke på vind osv var avgjørende for at jeg løsna skudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

400 meter betyr at kula bruker ca 0,5 sekunder frem til målet (800 meter pr. sekund). Dyret kan fort flytte litt på seg. Litt vindavdrift, kula faller X antall centimeter. Avstansbedømning, 350 eller 450 meter.

 

Synes det blir for mange usikkerhetsmomenter på 400 meter til at en ansvarlig jeger bør skyte på levende vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av de som mener 100m er en helt grei grense å "starte" med. Derfor mener jeg også at det er riktig av jegerprøveinstruktører å forkynne dette som en øvre grense. Etterhvert som jegeren trener, og kjenner seg selv og geværet samt kulas ballistikk, vil man kunne øke avstanden. Jeg mener dog at avstander over 200 meter er i grenseland.

 

Det blir diskutert i denne tråden hvorvidt man er istand til å sette kulen i vitalt område i viltet på aktuelle avstander. Jeg her helt enig i at mange klarer dette på betydelig lengre avstander enn 200m.

MEN, i tillegg kommer flere ting. Vindavdrift, korrekt avstandsbedømmelse, viltet`s ubregnelighet og ikke minst kaliberet`s evne til inntregning på aktuell avstand.

 

Vindavdrift er vanskelig å lese, og jo lengre avstander, jo flere faktorer. Det blåser ikke likt alle steder, og jo lenger avstand, jo flere muligheter for at vinden verver eller blåser hardere / svakere. Kula påvirkes også forskjellig av vind, avhengig av hvor nære gevær eller mål som kula utsettes for vind. Vindavdrift kan hjelpes med vindmåler, men man kan ikke måle utover hele veien til målet. Det kan også være absolutt vindstille i skuddøyeblikket, men jo lengre avstander, jo mindre sikkerhet for å lese dette hele veien.

 

Korrekt avstandsbedømmelse blir vanskeligere jo lengre ut man kommer, og det blir også viktigere jo lengre avstand man drøyer til. Utover i kulebanen blir kurven for kulefall brattere og brattere, og bedømming av korrekt avstand blir viktigere. Avstandsmåler sammen med skytterens kunnskap om sin kalibers kulebane og evne til å stille siktet eliminerer dette. Men, har man skutt inn på alle avstander med jaktammunisjonen?

Jeg tviler sterkt på at mange trener / tester sin JAKTAMMUNISJON på så mange avstander at korrekt kulefall med akkurat den ammunisjonen er en visshet på lange avstander. Kulas ballistikk har mye å si på så lange avstander.

 

Viltet`s uberegnelighet går på at viltet kan ta ett skritt fram, snu seg etc. Desto lenger man drøyer holdet, desto lenger tid bruker kula for å nå fram. Viltet har større mulighet for å flytte seg i løpet av flyvetiden, som kan få drastiske følger.

 

Kaliberet`s evne til inntregning på aktuelle avstander er overhodet ikke diskutert i tråden tidligere. Stort sett går det på om skytteren kan plasser kulen i vitalt område på dyret eller ikke. Om han så gjør det, må han også vite at kula trenger inn og ekspanderer korrekt i viltet på den aktuelle avstanden. Kula mister jo fart på sin vei gjennom lufta. Dette resulterer i mindre anslagskraft jo lengre avstanden er. Igjen kan dette resultere i svak/manglende ekspansjon, eller dårlig inntregning ved treff i solide bein.

Fabrikkene angir anslagsenergi på pakkene de selger på ulike avstander. Tabellene på disse er usikre, da utgangshastighet varierer med løpslengde og de individuelle våpen. Usikkerheter forsterkes jo lengre avstanden er. For hjemmeladere gjenstår testing, noe jeg misstenker svært få gjennomfører med tanke på inntregning på lange avstander.

 

Slik jeg ser det KAN man eliminere tre av disse fire punktene. Jeg tviler dog på at det er mange som tester sin jaktammunisjon så godt. Hva man ikke kan eliminere, er viltet`s uberegnelighet. Opp til 200m har vi ganske god kontroll på vind, avstandsbedømmelse og kulas anslagsenergi. Flyvetiden er såpass kort at effekten av viltet`s uberegnelighet er liten. Utover 200m forsterkes faktorene, og viktigheten av å bedømme dem øker. Det er ingen skarp grense hvor alt blir mye vanskeligere. Jeg mener dog at rundt 200m ett sted øker problemene man står ovenfor drastisk. Derfor plasserer jeg denne grensen rundt 200m.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten enig med deg M67. Det er stoooor forskjell på skyteferdigheter, bare å ta en tur på banen og se det! Så maks avstand er relativ til skyteferdigheten til skyttern. Men, jeg mener dog at denne relativismen ikke er absolutt. På youtube ligger det filmer fra langholdsjakting i statene, der man skyter hjort på over en km. Det er topp skyttere, men topp utstyr. Allikevel mener jeg dette er forkastelig. Av flere grunner: For det første tar det omtrent 1.5 sekund (kjapp hoderegning, sikkert litt feil) fra kula forlater løpet til anslag. Da kan dyret ha tatt et skritt, med kjeve- eller vomskyting som resultat. For det andre er det kul umulig å beregne vinden i dalene mellom skytteren og dyret. Det er helt greit å prøve dette på blink, for å se om det går. Helt greit å bruke spotter å skyte seg inn. Men ikke greit når det er dyr det skytes på, og første skudd må telle. Dersom vi er enige i at det finnes hold som er uakseptable, bør vi også kunne diskutere oss frem til hva maks avstand bør kunne være for en TOPP SKYTTER MED TOPP UTSTYR, PÅ EN GOD DAG. I mine øyne er det betydelig under kilometeren i alle fall!

For egen del er 200 meter langt. Ikke fordi at jeg ikke kan treffe på lenger hold, har både utstyr of ferdigheter til det. Men fordi det ikkke er jakt lenger for min del. Jeg vil mye heller smyge meg innpå enn å langholdsskyte dyr. Det er mitt syn, og jeg synes også at andre bør få jakte som de vil, ha andre syn enn meg, og skyte på lenger avstander. I tillegg har jeg en dobbeltmoral, og det er at jeg godt kan prøve meg på en kråke på 300 meter (kikkert med klikk og tabell), men jeg vil ikke skyte på et rådyr på den avstanden, selv om rådyret har betydelig større treffområde. Betyr det at rådyret mere verdt enn kråka? Vet ikke, men sånn er det for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trent litt med rifla+bittelitt DFS, og storviltprøven på 200m er null problem. Satte 5 prøveskudd i svarten på 100m, stående. Så ved riktig anlegg og innskutt rifle skyter jeg på rådyr på opptil 200m. Tror ikke det blir mer senere, av humane og sportslige grunner.

Blinken på simla er 30cm altså en ganske stor blink i forhold til rådyr og kråke.

 

Det og treffe svarten på ei 100m DFS skive er nok ikke nok når du skal skyte mindre vilt som rådyr på 400m+.

Da må nok 3 eller 5 skudds seriene ligge i innertieren på 100m. Den samlingen du klarer på 100m kan du gange med 4mil og da ser man fort at en spredning på 50mm fort blir 20cm på 400m og da har jeg ikke tatt med vekslende vind. Her ute må man vite hva man driver med :twisted:

De teoretiske 20cm blir fort større, retikkel 4 og ca 10- 12 ganger forstørring blir fort vanskaelig å sentrere riktig i et rådyr på 400m. Enda verre med dott retikkel. Min zeiss ret 60 dekker 2,5cm på 100m det blir ca 10cm på 400m og dotten dekker da fort rådyrets drepeområde. her er feilmarginen like stor som den teoretiske spredningen til skytteren. Ferske jegere bør ikke prøve seg på dette uansett skyteerfaring.

 

Skyter man elg på 400m med et litt spinkelt kaliber, treffer bogknoka vil nok hundefører som ladden bli grinete og få et langt ettersøk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg, Skaubjønn.

Nå jakter ikke jeg rådyr og elg (har bare ikke hatt mulighet enda), men desto mer småvilt.

Og som det ble sagt over, så kan det som er forsvarlig hold den ene dagen være uforsvarlig den neste. Her blir det opp til hver enkelt å kjenne sine egne begrensninger.

 

Jeg har skutt rev på 275m. Langt, ja. Uforsvarlig i det tilfellet, ikke ut fra mine vurderinger. Kula satt også der den skulle. Og det har også blitt bekreftet på papp både før og etter, også på lengere avstander.

 

Når det gjelder kråke, er det enten bom eller treff i mine øyne. Og før noen kommer hylende inn fra sidelinja med viftende pekefinger; med det mener jeg at bommer jeg så bommer jeg, mens enhver form for treff vil legge ned fjærballen. Jeg skyter kråker med prosjektiler som fragmenterer selv i lavere hastigheter, og selv ved et direkte dårlig treff vil de ta med seg minst 1/4 av fuglen.

Dette vil du aldri kunne oppnå på større vilt, som rev, rådyr, elg etc, og derfor bør selvfølgelig skudd etter slikt vilt både tas på betydelig kortere avstander og med større omhu.

 

Dette vil nok alltid være et tema som kan oppsummeres med "derom strider de lærde", en union enighet vil nok aldri oppnås. Men at det i jegerprøvesammenheng settes korte avstander som "grenseverdier" er egentlig helt ok i mine øyne. La de som ikke har så lang erfaring få nettopp det, la de starte "lavt", for så å kanskje kunne øke grensene litt etterhvert som kunnskap, treffsikkerhet og lærdom øker.

Link to comment
Share on other sites

Synes Neon77 har gode poeng her, spesielt dette med at man må skille mellom hva man skyter på og hva man skyter med.

T.d. Kråke o.l har ett treffområde som i praksis er hele fuglen, vi snakker da om treff eller bom om man skyter med noe som gjør vei i vellinga. Og holdet er derfor kun av akademisk interesse, med 22lr o.l stiller saken seg annerledes og kravet til treffpunk økes.

 

Når man kommer opp i rev og større dyr, så snakker vi om direkte dødligtreffsone, og noe jeg kaller pinesone (resten av dyret). Og der er det vel vi alle er enige i at man må være sikker på å kunne plassere kula på rett sted før en knaller i vei. Generelt så er størrelsen på treffsona, muligheten for dyrets forflyttning, vind og vær, dagsform til skytter, kaliber og riflas egenspredning, utslasgivende for fornuftig avstand akkurat i det øyeblikket en har skuddsjangsen. Om man da er kompetent på 300m eller 75m spiller liten rolle, om man bare kan plassere kula dit den skal.

 

La oss heller ikke glemme at lengre hold ofte gir en betydlig bedre tid til å forberede seg og vurdere situasjonen.

 

For egen del er avstandsmåler innkjøpt, og den er der for å fortelle meg når jeg ikke skal skyte. Jeg har rett og slett for liten erfaring til å klare meg uten en slik gissmo på hold over 100m, og for den del over 50m med salongen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir som å falle i bekken og så fortelle Carl Lewis at den er for bred til å hoppe over.
Det er vel ikke noe sjakktrekk å bruke doperen Carl Lewis til fordel for eget synspunkt i en diskusjon som egentlig handler om moral?

(Sorry, just couldn't resist)

Link to comment
Share on other sites

Når det blir sagt at einkelte skyt like godt på 500m som andre på 50m så skal ein hugse på at dess lengre avstanden blir dess større blir faren for at ting ein sjølv ikkje har kontroll over kan virke inn. For eksempel bevegelse på eit dyr som står stille i skotøyeblikket. Altså det er ikkje berre skyttaren sine ferdigheiter som spelar inn om det blir treff eller ikkje. Sjølv ikkje verdens beste langholdsskyttar kan kontrollere viltet.

 

Når det gjeld skot på langt hold lagt ut på youtube så er det nesten berre dei gode treffa som blir lagt ut. Om treffprosenten er så stor i verkelegheita har eg mine tvil om.

Link to comment
Share on other sites

På jegerfelten til nidaros skytterlag har de i det siste par årene vært rådyrblink på 200m sittende. Det er et mindretall som setter 3 av 3 i vitalt område på denne.

 

Dette er noe alle burde fått prøve, enten når de tar jegerprøven eller samtidig når de skyter de obligatoriske skudd til storviltprøven.

 

La da skyteren få prøve seg på forskjellige blinker fra Rypestørrelse og opp til Elgstørrelse på noen hundre meter, gjerne med flere skudd på hver blink.

 

Tror nok resultatet kan bli så som så mange ganger, men det viktigste man kan erfare er at man kanskje ikke er den superskytter man tror man er.

Link to comment
Share on other sites

På jegerfelten til nidaros skytterlag har de i det siste par årene vært rådyrblink på 200m sittende. Det er et mindretall som setter 3 av 3 i vitalt område på denne.

*rekker opp hånda* :mrgreen:Ihvertfall mer enn halvparten av gangene...

 

Personleg har eg ikkje skote noko som helst på over 130m, trur eg. Håpa vel egentlig eg sleppe å strekke meg so langt over det, men det vil komme an på situasjon, og kor trygg eg føler meg på skotet.

Jeg har lagt ned gås som har sittet en 150-200m unna. Men da har jeg ligget, med anlegg eller tofot der jeg vet hvordan børsa oppfører seg og jeg har vært trygg på både vind og avstand. I tillegg bruker jeg ammo som gjør at gåsa blir liggende, selv med ikke-optimale treff. Men jeg skal være hardt pressa før jeg løsner skudd mot storvilt som står 150-200m unna.

 

Som flere her er inne på: Det hele kommer vel an på den enkelte jegers moral og skytterkompetanse 8)

Link to comment
Share on other sites

høres mer ut som misunnelse "ladden"......hvis du trener på forskjellige mål,og trener mye kan det kansje hende at du også stoler såppas på deg selv og rifla at du kan fyre av gårde skudd over 100 metern!!!!jeg for min del har aldri bommet eller skadeskutt dyr eller fugler på de skikkelige lange holdene,for da har jeg tatt meg god tid til å vurdere situasjonen,og jeg har ikke avfyrt skudd hvis jeg var usikker på vindavdrift osv.....

 

jeg har skrevet ned balistisk tabell på kolben,og prøvd meg fram via praktisk skytetrening.sån at jeg hvet hvor rifla går på de forsjellige holdene!når jeg skyter inn rifla er kunn hull i hull godt nok på 100 meteren.og jeg gir meg ikke før rifla er 100%!og med hjemmeladdet perfeksjonist ammo er egenspredningen veldig liten....

 

at ikke skudd over 200 meter er jakt er bare tull...jeg synes det å treffe et dyr som går helt uforstyrret og og ustresset er veldig bra,og det gir meg en god følelse både for meg selv og for det humane.bom blir det på korte hold,når man er helt sikker på å treffe,da napper man....(det jeg kaller å være for god) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sjaubjønn trekke opp ei interressant porblemstilling her. Gjekk ein tråd på det på SL i gamle dager og.

"Rangerar du viltets moralske verdi ut i frå størrelse?"

Enkelte syns det e greit å skyte på f.eks. rev på over 200m, men vil ikkje gjere det på rådyr. Uansett om ein kallar det jakt eller rovviltkontroll, so har rev og rådyr det same sanseapparatet, og vil føle den samme smerte ved ei skadeskyting.

 

Men dette får vi i så fall ta i ein eigen tråd, kanskje. Har potensiale til å ta av...:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker som så at; hjort på 3-400m, det blir for drøyt. Et bevegelig mål er vanskelig å treffe på denne avstanden. Så tenker du gjerne "jaja, den står nå i ro." Det er godt mulig det, men akkurat i det du bestemmer deg for å trykke på avtrekkeren, så bykser dyret et steg eller to frem...hva skjer da mon tro? hmmm, vomskudd, eller i bestefall bomskudd.....

 

Det er helt sikkert gode skyttere som uten problemer klarer å klinke innertiere på slike avstander, og gjerne også på over dobbelt så lange hold. Men INGEN skytter i verden klarer å forutse om hjorten, eller hva det nå måtte være man skyter på, tar et steg frem eller bakover - da resulterer det i uønsket treffpunkt og lidelse for dyret.

Link to comment
Share on other sites

Vel, må innrømme jeg ikke har problemer med å jakte kråke på lange hold med sprengladet V-max. Treffer kula noe som helst av kråka, så er det human avliving. Treffer kula ikke, så slipper kråka med skrekken. Ved slike ladninger er så godt som hele kråka vitalt område, om du ikke skyter av den ene foten eller noe :)

Link to comment
Share on other sites

høres mer ut som misunnelse "ladden"......hvis du trener på forskjellige mål,og trener mye kan det kansje hende at du også stoler såppas på deg selv og rifla at du kan fyre av gårde skudd over 100 metern!!!!jeg for min del har aldri bommet eller skadeskutt dyr eller fugler på de skikkelige lange holdene,for da har jeg tatt meg god tid til å vurdere situasjonen,og jeg har ikke avfyrt skudd hvis jeg var usikker på vindavdrift osv.....

 

jeg har skrevet ned balistisk tabell på kolben,og prøvd meg fram via praktisk skytetrening.sån at jeg hvet hvor rifla går på de forsjellige holdene!når jeg skyter inn rifla er kunn hull i hull godt nok på 100 meteren.og jeg gir meg ikke før rifla er 100%!og med hjemmeladdet perfeksjonist ammo er egenspredningen veldig liten....

 

at ikke skudd over 200 meter er jakt er bare tull...jeg synes det å treffe et dyr som går helt uforstyrret og og ustresset er veldig bra,og det gir meg en god følelse både for meg selv og for det humane.bom blir det på korte hold,når man er helt sikker på å treffe,da napper man....(det jeg kaller å være for god) :roll:

 

Jeg er hverken like god til å skyte som deg, eller misunnelig. Hva du gjør på jakt bryr jeg meg ingenting om, men at du på et offentlig jegerforum, og atpåtil i en tråd som omhandler ferske jegerprøvekandidater, sier at skudd på 400m+ ikke er et problem så syns jeg det er litt latterlig.

 

Litt av jaktas sjarm, for folk flest, må vel være å kunne stille innpå viltet for å kunne avlevere et sikkert skudd hvor man har kontroll (så god som mulig) på de ytre faktorene. Andre har hrunndig forklart hva som skjer med de ytre faktorene når holdene strekkes. Og det er vissvass at det er greit med dryge hold fordi dyret står i ro og er ustresset. Det får du til på under 100 meter også. Det jeg finner merkelig er at du sier det blir bom på de korte holdene hvor man er sikker på å treffe. Vil det si at du er usikker på treff ved de lange holdene?

 

En annen ting er at hvis du feks på reinsjakt skyter på et dyr på si 250 meter+, skadeskyter og oppsynet følger med risikerer du å bli bøtelagt for brudd på $19 i viltloven som omhandler human jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, må innrømme jeg ikke har problemer med å jakte kråke på lange hold med sprengladet V-max. Treffer kula noe som helst av kråka, så er det human avliving. Treffer kula ikke, så slipper kråka med skrekken. Ved slike ladninger er så godt som hele kråka vitalt område, om du ikke skyter av den ene foten eller noe :)

 

Joda, veit at varmintkuler med hastverk kan ha den effekten, spesielt på mindre vilt som kråke. Tenkte mest på litt meir solid vilt, som feks rev. Men for den del, viss du treffer kråka i eine foten... Vil det medføre human avliving? (Ikkje meint som kritikk. Eg berre spør, har ikke erfaring med dette).

Link to comment
Share on other sites

vel kara, dette har vel ikke noe med jakt å gjøre? Lange hold kan bli sjanse-seilas og burde etter min mening ikke gjøres, det er iverken børsa eller optikken som øker avstanden en kan skyte fra. Det er hevet over enhver tvil at jo lengere hold, jo STØRRE blir utslaget ved mennesklig feil, og det ligger til vår natur å drite seg ut inniblant. "Better safe than sorry".'

Det er sikkert folk som skyter fra lange avstander 400m+, men mener at dette ikke har noe med jakt å gjøre..

Skadeskyter du da, så driver du dyreplageri med overlegg, for en vet at sjansen for at ting kan gå galt er enorm.

 

10 skudd ved 400m på ei kråke klarer jeg, men ikke akkurat nå..-Jeg har gått tom for tryllepulver.

Jeg har mine beste jaktopplevelser; dyr på kloss hold.

 

Ha en fin kveld folkens

Link to comment
Share on other sites

Ein annanting for min del (hjorte jakt), er at det er skjeldan er mogligheiter for hold på 100meter+.I skogen er der eit eller anna i vegen (greiner o.l.),i fjellsida er der alltid nokre far etter ras som begrensar holdet,på innmark er det mangel på skyte lys som begrensar holda mine. Einaste er på myrer i tregrense sona eg kan vis eg vil,strekke det ein del (340m)

Ikkje føler eg for å skyte på så lange hold helder;sjølv då eg skaut mykkje meir en eg gjer no (jaktfelt,trening med jaktrifler og dfs bane + feltstevner).

 

Det blir litt som med dykking når folk skryt av kor djupt dei har dykka..

Personleg so seier eg aldri kor djupt eg sjølv har vore, om nokon spør, sjølv om eg berre held meg til sertifikat

grensene.Vil ikkje sette idear på folk som er ferske, det har med gode holdningar å gjere.

Link to comment
Share on other sites

Synest Poacher har fått fram mykje fornuft her :!:

 

For min del er det jakt og opplevelse med den når eg er i skogen, skytesporten egner seg best på papir etter min meining.

 

Men utstyret er det ingenting i veien med :roll:

 

Strekker en holdet til 4-500m begynner skuddet å bruke snart 1sek fra en bestemmer seg for å trekke av til kula er framme med målet, den som har tilbrakt mykje tid i skogen i lag med dyra vil da sjå at en bevegelse på 10-15cm på dyret ikkje er serlig mykje på den tida. Dette kan aldri så mange avstandsmålere og fine sikter gjere noko med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...